Anotācija (ex-ante)

23-TA-72: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 4.panta piekto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par normatīvajos aktos noteikto Ceļu satiksmes drošības direkcijas pakalpojumu cenrāža apstiprināšanu, kā arī nosaka to personu loku, kuras ir atbrīvojamas no samaksas par minētajiem pakalpojumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt cenu valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk - CSDD) pakalpojumiem, atbilstoši pakalpojumu izpildes faktiskajām izmaksām.
Noteikumu projekta mērķis ir novērst Latvijas Republikas tiesībsarga 2022.gada 16.decembra atzinumā pārbaudes lietā Nr. 2020-45-27L konstatētos trūkumus CSDD pakalpojumu nosaukumu definējumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
CSDD normatīvajos aktos paredzētajiem publiskajiem pakalpojumiem cena noteikta Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr. 1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1000). Kopš pakalpojumu cenas noteikšanas ir mainījušās pakalpojuma tiešās un netiešās izmaksas, jo īpaši darbaspēka izmaksu pozīcijas.
Lai aktualizētu CSDD sniegto pakalpojumu cenas atbilstoši to faktiskajām izmaksām, Noteikumu projekts paredz grozīt atsevišķas Noteikumos Nr.1000 noteiktās pakalpojumu cenas, kas ietvertas Noteikumu projekta Pielikuma  1., 3., 6., 8., 20., 31., 40. – 46., 56. – 64., 66. – 71., 75. un 77.punktā.
Noteikumu projekta Pielikuma 13. - 16.punktā tiek novērsta tehniska kļūda, kas pieļauta sagatavojot Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumus Nr. 569 “Grozījums Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr. 1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis".
CSDD nodrošina transportlīdzekļu īpašniekiem vai turētājiem iespēju izvēlēties transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numurus gan CSDD klientu apkalpošanas centros, gan arī CSDD nodrošinātajos e-pakalpojumos no nākamās sērijas numura zīmēm, bet pieprasījums pēc valsts reģistrācijas numuriem, kas satur tikai viena cipara simbolus vai tādu ciparu kombināciju, kur pirmais cipars ir jebkāds skaitlis un visi atlikušie ciparu simboli ir “0”, ir būtiski lielāks par pieejamo minēto numuru skaitu. Šādi numuri tiek izvēlēti un pasūtīti transportlīdzekļu reģistrācijai dažu minūšu laikā pēc to piedāvāšanas CSDD e-pakalpojumos. Ar Ministru kabineta 2022.gada 13.septembra noteikumiem Nr. 569 “Grozījums Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr. 1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis" pakalpojuma cena “Valsts reģistrācijas numura izvēle mehāniskajam transportlīdzeklim, izņemot mopēdu, ja valsts reģistrācijas numurs ir ar vienu vai diviem cipariem, vienādu ciparu simbolu kombināciju un tādu ciparu kombināciju, kuras pirmais cipars ir jebkurš cipars un visi atlikušie cipari ir "0" (nulle)” (noteikumu 18.1.apakšpunkts) jau tika paaugstināta, taču joprojām šādas numura zīmes tiek izvēlētas dažu minūšu laikā, kas liecina, ka noteiktā pakalpojuma cena joprojām ir pietiekama zema, lai pieprasījums nemazinātos. Līdz ar to, Noteikumu projekta Pielikuma 18.1.apakšpunktā tiek paaugstināta cena valsts reģistrācijas numura izvēles pakalpojuma cenai.
Latvijas Republikas tiesībsarga 2022.gada 16.decembra atzinumā pārbaudes lietā Nr. 2020-45-27L norādīts, ka Noteikumu Nr.1000 2. pielikumā ietvertais pakalpojums “Vadīšanas tiesību piešķiršana” saistībā ar transportlīdzekļa vadītāja apliecības nomaiņu ik pēc pieciem gadiem rada neskaidrības CSDD klientiem pakalpojuma maksājuma iekasēšanā. Tiesībsargs aicinājis izvērtēt CSDD sniegtā pakalpojuma “Transportlīdzekļa vadīšanas tiesību piešķiršana, izsniedzot vadītāja apliecību” spēkā esošā nosaukuma alternatīvas.  Konstatētās nepilnības ir novērstas Noteikumu projekta pielikuma 40. un 43.punktā, aizstājot pakalpojumu nosaukumus “vadīšanas tiesību” un “kvalifikācijas” piešķiršana ar nosaukumu “dokumentu noformēšana un izsniegšana”.
Saskaņā ar 2020.gada 11.augusta Ministru kabineta sēdē (protokols nr.47 89.§) apstiprināto informatīvo ziņojumu “Par tehniskās apskates pakalpojuma attīstību 2021.-2030.gadam”, kā arī izpildot Ministru kabineta 2020.gada 25.augusta rīkojumu Nr. 457 “Par atļauju izbeigt līdzdalību un pārdot valsts akciju sabiedrībai "Ceļu satiksmes drošības direkcija" piederošās sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Auteko & TÜV Latvija", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Scantest", sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Venttests" un sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Autests" kapitāla daļas” CSDD ir izbeigusi līdzdalību uzņēmumos, kas akreditēti transportlīdzekļu tehniskās kontroles veikšanai valsts tehniskās apskates ietvaros. Līdz ar to, ir nepieciešams pārskatīt pakalpojumu cenas, kas saistītas ar valsts tehniskās apskates veikšanu, ņemot vērā izmaiņas transportlīdzekļu tehniskās kontroles uzraudzības procesā. Jaunie pakalpojumu izcenojumi noteikti Noteikumu projekta Pielikuma 79. un 81.punktā.
Noteikumu Nr.1000 pielikuma 126.punkts nosaka pakalpojuma cenu “Apliecinājuma par transportlīdzekļa atbilstību vēsturiskā spēkrata statusam atkārtota noformēšana pēc termiņa beigām” gan automobilim, gan motociklam, kas ir identiska 125.punktā noteiktajai pamata pakalpojuma cenai “Apliecinājuma par transportlīdzekļa atbilstību vēsturiskā spēkrata statusam noformēšana”. Faktiski saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 14.augusta noteikumu Nr. 498 “Vēsturisko spēkratu noteikumi” 11.punktu CSDD pakalpojums pēc būtības nemainās un pēc vēsturiskā transportlīdzekļa statusa derīguma termiņa beigām, ir jāveic tādas pašas darbības kā sākotnējā pārbaudē. Līdz ar to, Noteikumu projekta Pielikuma 110.punktā ir noteikta viena pakalpojuma cena.
Noteikumu Nr.1000 pielikuma 128.punkts nosaka cenu pakalpojumam “Transportlīdzekļu un to numurēto agregātu tirdzniecības vietas reģistrācija”, kura nav mainījusies kopš noteikumu apstiprināšanas brīža, līdz ar to, ir nepieciešams to mainīt atbilstoši pakalpojuma sniegšanas faktiskajām izmaksām, Noteikumu projekta Pielikuma  112.punkts. Pakalpojums tiek sniegts, komersantam iesniedzot CSDD iesniegumu un tirdzniecības vietas reģistrācijai nepieciešamos dokumentus, kam seko pārbaude par komersanta tiesībām reģistrēt tirdzniecības vietu, atsevišķos gadījumos izbraukums uz tirdzniecības vietu un tās faktiskās atbilstības pārbaude, sadarbības līguma noformēšana un apstiprināšana, datu ievade Tirdzniecības reģistrā, komersanta pārstāvju darba attiecību pārbaude VID, tirdzniecības vietas reģistrācijas apliecības noformēšana un pieeju nodrošināšana komersanta pārstāvjiem. Pakalpojumā tiek iekļautas arī tirdzniecības uzņēmuma pārstāvju pārbaudes pēc reģistrācijas, pārstāvju pieeju administrēšana. CSDD pastāvīgi nodrošina komersantu pārstāvjiem konsultācijas par transportlīdzekļu tirdzniecības kārtību, transportlīdzekļu tirdzniecības numuru izmantošanu un tirdzniecības reģistra lietošanu. Pakalpojums ietver arī transportlīdzekļu Tirdzniecības reģistra uzturēšanu un tajā esošās informācijas publisku attēlošanu e.CSDD visiem interesentiem, kā arī tirdzniecības vietas reģistrāciju un lietotāja pieeju piešķiršanu, pamatojošo dokumentu uzglabāšanu. Kopumā visu minēto darbību nodrošināšanai nepieciešams būtisks darbaspēka resurss un tehniskais nodrošinājums. Tā kā esošā cena nav atbilstoši tirdzniecības vietas reģistrācijas un sistēmas uzturēšanas faktiskajām izmaksām, ir nepieciešams noteikt jaunu cenu atbilstoši faktiskajām pakalpojuma kopuma izmaksām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 1000 nenodrošina CSDD pakalpojumu cenas atbilstību ar tā sniegšanu saistītajām izmaksām, atsevišķi pakalpojumu nosaukumi neatbilst to būtībai un ir ietverti pakalpojumi, kuri pēc būtības netiek sniegti.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek novērsti minētie trūkumi, tiek noteikta cena CSDD pakalpojumiem, atbilstoši pakalpojumu sniegšanas faktiskajām izmaksām, izslēdzot pakalpojumus, kuri netiek sniegti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu īpašnieki (turētāji), un personas, kas vēlas iegūt transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu vadītāja tiesības.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu īpašnieki (turētāji), kuri izmanto CSDD pakalpojumu un komersanti, kas vēlēsies uzsākt transportlīdzekļu tirdzniecību.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Reģistrācijas izcenojumu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Kvalifikācijas izcenojumu aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Tehniskās apskates izcenojumu aprēķins