Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
23-TA-1072: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē pieņemto rīkojumu par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" un saistītajā tiesību akta projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (23-TA-474) (turpmāk – noteikumi Nr. 445) noteikto pedagoga zemāko mēneša darba algas likmi. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam vispārējā pamata 1.-6.klasē un 7.-9.klasē un vispārējās vidējās izglītības programmās 10.-12.klasē. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 376) ietver mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamam vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās. 
Noteikumos Nr. 376 ir noteikts, ka Izglītības un zinātnes ministrija aprēķina mērķdotāciju pašvaldībai vienam mēnesim atbilstoši noteiktajiem mērķdotācijas apmēriem uz vienu izglītojamo 1.-6., 7.-9., 10.-12.klašu grupās. 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē tika atbalstīts rīkojums par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212). 
Lai nodrošinātu rīkojuma izpildi, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 376, palienot viena izglītojamā izmaksu vispārējās pamata 1.-6., 7.-9. klasēs un vispārējās vidējās izglītības programmās 10.-12.klasēs. 
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz celt mērķdotācijas apmēru vienam izglītojamajam vispārējās pamata 1.-6., 7.-9. klasēs un vispārējās vidējās izglītības programmās 10.-12.klasēs. 
Tādējādi nodrošinot Ministru kabineta rīkojumu par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (23-TA-212, izskatīts Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē) izpildi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
514 151 898
4 168 067
511 057 266
12 504 201
514 503 766
12 504 201
12 504 201
2.1. valsts pamatbudžets
514 151 898
4 168 067
511 057 266
12 504 201
514 503 766
12 504 201
12 504 201
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 168 067
0
-12 504 201
0
-12 504 201
-12 504 201
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 168 067
0
-12 504 201
0
-12 504 201
-12 504 201
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 168 067
0
12 504 201
0
12 504 201
12 504 201
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Aprēķini pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais finansējuma apmērs, kas ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 62.resora programmās 01.00.00, 05.00.00 un 10.00.00.

Noteikumu projekts izstrādāts pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojuma par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes  pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim (apstiprināts Ministru kabineta 2023.gada 18.aprīļa sēdē (23-TA-212)) un ņemot vērā panākto vienošanos strap valdību un Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību par grozījumu nepieciešamību MK noteikumos Nr. 376,  kurā mērķdotācijām pašvaldībām pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai, papildu nepieciešami 2023. gada četriem mēnešiem ir 4 168 067 euro.

Papildu nepieciešamais finansējums, tiks nodrošināts no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Ministrija aprēķināja:
1) papildu nepieciešamo finansējuma apmēru pašvaldībām - pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai (1.pielikums);
2) finansējuma apmēru vienam izglītojamajam vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības programmās (2.pielikums);
3) indikatīvo finansējuma sadalījumu pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai (3.pielikums). Aprēķini veikti, ņemot vērā projektā paredzētās viena izglītojamā izmaksas un izglītojamo skaitu 2022. gada 1. septembrī. Faktiskais finansējuma sadalījums pašvaldībām laikposmam no 2023. gada 1. septembra tiks aprēķināts pamatojoties uz aktuālo izglītojamo skaitu 2023. gada 1. septembrī.

Ja projekta īstenošanas rezultātā, aprēķinot dotāciju pedagogu darba samaksai, radīsies nepieciešamība pēc papildu finanšu līdzekļiem 2023.gadā, finansējums nodrošināms Izglītības un zinātnes ministrijas un 62.resora apstiprinātā finansējuma ietvaros.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

25.04.2023.notika tikšanās ar Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvjiem, kurā ir tika panākta vienošanās par grozījumu nepieciešamību MK noteikumos Nr. 376
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Zemākās algas likmes palielināšana pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestādēm
2. pielikums
Nosaukums
Viena izglītojamā izmaksa
3. pielikums
Nosaukums
Papildu finansējuma sadalījums pašvaldībām