1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta pirmajai daļai Ministru kabinets izveido, reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi, pamatojoties uz likumu vai pēc savas iniciatīvas, ievērojot valsts pārvaldes principus, veicot funkciju izvērtējumu, funkciju un pakalpojumu izmaksu salīdzinājumu un izvērtējot ietekmi uz iestādes saistībām. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta trešās daļas 1.punkts nosaka, ka tiešās pārvaldes iestādi reorganizē, nododot to atvasinātām publiskām personām, – rezultātā iestāde turpina pastāvēt kā pastarpinātās pārvaldes iestāde.
Muzejs ir kultūras ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras darbības pamats ir Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumi Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums”. Muzeja darbības mērķis atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums” 2.punktam ir Rundāles pils ansambļa izveidošana par starptautiski nozīmīgu mākslas un kultūrvēstures centru, kā arī Latvijas un Eiropas senās mākslas pētīšana un popularizēšana. Muzejā 2024.gadā ir 114 amata vietas.
Muzejam atbilstoši Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums” 3.punktam ir šādas funkcijas:
1) nodrošināt muzeja krājuma atbilstošu aprūpi, saglabāšanu, restaurēšanu, uzskaiti un pārvaldību;
2) komplektēt materiālus un ar tiem saistīto informāciju par Rundāles pils ansambli un interjeru, Eiropas lietišķi dekoratīvo mākslu 15.-20.gadsimtā;
3) veikt zinātnisko pētniecību Latvijas vēsturisko stilu perioda (13.-20.gadsimts) mākslas vēsturē, baroka laika mūzikas un svētku, Latvijas un Eiropas vēsturisko dārzu izpēti un iedzīvināšanu;
4) nodrošināt muzeja krājuma pieejamību sabiedrībai, tai skaitā muzeja ekspozīcijās:
a) Rundāles pilī;
b) Rundāles pils parkā;
c) Kurzemes hercogu kapenēs Jelgavas pilī;
5) veikt izglītojošo darbu;
6) uzturēt un attīstīt muzeja darbībai nepieciešamo infrastruktūru.
Muzeju likuma 8.panta ceturtā daļa nosaka, ka muzeja akreditācijas apliecība, kas izsniegta reorganizējamam muzejam līdz reorganizācijas brīdim, ir spēkā līdz akreditācijas termiņa beigām. Muzejs saskaņā ar Kultūras ministrijas 2021.gada 25.oktobra lēmumu Nr.2.5-2-81 “Par Rundāles pils muzeja kārtējo akreditāciju” ir akreditēts uz 10 gadiem – līdz 2031.gada 24.oktobrim.
Muzejs kā tiešās pārvaldes iestāde sniedz publiskos maksas pakalpojumus saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumiem Nr.11 “Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis”. Savukārt Muzeju likuma 10.panta otrās daļas 6.punkts valsts muzejam – atvasinātai publiskai personai – paredz pienākumu noteikt savu budžetu un muzeja sniegto maksas pakalpojumu cenas.
Muzejs atrodas nekustamajā īpašumā “Rundāles pils muzejs” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.4076 003 0354), kas atrodas Rundāles pagastā, Bauskas novadā, ierakstīts Rundāles pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.411 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā un sastāv no zemes vienības ar kadastra Nr.4076 003 0354 – 70,59 ha platībā, zemes vienības ar kadastra Nr.4076 003 0355 – 0,37 ha platībā, zemes vienības ar kadastra Nr.4076 003 0356 – 0,53 ha platībā un 23 ēkām/būvēm (pils (kadastra Nr.4076 003 0354 001), dārznieka māja (kadastra Nr.4076 003 0354 002), ratnīca (kadastra Nr.4076 003 0354 003), saimniecības ēka – klēts (kadastra Nr.4076 003 0354 004), stallis (kadastra Nr.4076 003 0354 005), stallis (kadastra Nr.4076 003 0354 006), saimniecības ēka – klēts (kadastra Nr.4076 003 0354 007), ratnīca (kadastra Nr.4076 003 0354 008), kroga ēka (kadastra Nr.4076 003 0354 009), garāža (kadastra Nr.4076 003 0354 010), noliktava (kadastra Nr.4076 003 0354 011), saimniecības ēka (kadastra Nr.4076 003 0354 012); katlu māja (kadastra Nr.4076 003 0354 013), sūkņu stacija (kadastra Nr.4076 003 0354 014), hidroforu ēka (kadastra Nr.4076 003 0354 015), noliktava (kadastra Nr.4076 003 0354 016), ūdensvada pievads (kadastra Nr.4076 003 0354 024), artēziskais urbums Nr.2 (kadastra Nr.4076 003 0354 025), artēziskais urbums Nr.1 (kadastra Nr.4076 003 0354 026), oranžērija (kadastra Nr.4076 003 0354 027), paviljons (kadastra Nr.4076 003 0354 029), paviljons (kadastra Nr.4076 003 0354 030) un parka kopšanas inventāra novietne (kadastra Nr.4076 003 0354 031). Nekustamais īpašums “Rundāles pils stādaudzētava”, Rundāles pagastā, Bauskas novadā, ar kadastra Nr.4076 003 0575, kas ir ierakstīts Rundāles pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.411 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā un sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu Nr.4076 003 0457, ar kopējo platību 13,10 ha, tiek izmantots muzeja vēsturiskā dārza uzturēšanas, kopšanas un atjaunošanas vajadzībām, kurā tiek audzēti dažādu augu stādi.
Muzeja pārziņā ir ekspozīcija “Kurzemes hercogu kapenes Jelgavas pilī”, kas atrodas Jelgavas pilī. Jelgavas pils ir ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā. Saskaņā ar Muzeju likuma 14.1 panta pirmo daļu valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – īpašums var būt kustamais, nekustamais un intelektuālais īpašums, finanšu līdzekļi, kā arī cita manta Latvijā un ārvalstīs atbilstoši normatīvajiem aktiem. Savukārt Muzeju likuma 14.1 panta trešā daļa nosaka, ka valsts vai pašvaldības nekustamo īpašumu, kurā atrodas valsts muzejs – atvasināta publiska persona – un zemi zem tā, pamatojoties uz Ministru kabineta vai pašvaldības lēmumu, var nodot valsts muzejam – atvasinātai publiskai personai – tā funkciju īstenošanai, un šis īpašums ir ierakstāms zemesgrāmatā kā attiecīgā valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – īpašums. Šobrīd ar muzeju saistīto nekustamo īpašumu piederība netiks mainīta, un pēc muzeja reorganizācijas par valsts muzeju – atvasinātu publisku personu – ar muzeja darbību saistīto nekustamo īpašumu sastāva izvērtēšana un nodošana valsts muzejam – atvasinātai publiskai personai notiks pakāpeniski normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā muzeja un sabiedrības pārstāvju izteikto iniciatīvu, Kultūras ministrija ar 2024.gada 7.jūnija rīkojumu Nr.2.5-1-70 “Par darba grupas izveidi konceptuālā ziņojuma par Mežotnes pils tālākās izmantošanas scenārijiem izstrādei” izveidoja darba grupu priekšlikumu un risinājumu izstrādei Mežotnes pils izmantošanai, tai skaitā Mežotnes pils kā Rundāles pils muzeja filiāles attīstībai, kurā ir iekļauti Kultūras ministrijas, muzeja, Bauskas novada pašvaldības, valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi”, Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes un Finanšu ministrijas pārstāvji. Muzejs kā vienu no nākotnes attīstības virzieniem paredz Mežotnes pils kompleksa pārņemšanu, lai tur izveidotu muzeja filiāli, izvērtējot iespējas izmantot Mežotnes pils kompleksa infrastruktūru. Līdzīgi kā Rundāles pils apbūvei arī Mežotnes pils kompleksam piemīt augsta pievienotā kultūrvēsturiskā un arhitektoniskā vērtība un to ieskauj vēsturiski veidots parks un ainaviska dabas teritorija. Muzeja ieskatā Mežotnes pils kompleksam, sasaistē ar citām apskates un atpūtas vietām Bauskas novadā piemīt augsts tūrisma potenciāls.
Muzejs krājuma kopējais apjoms 2024.gada 1.oktobrī ir 86 924 vienības, no tām 68 316 vienības iekļautas Nacionālajā muzeju krājumā. Muzeja likuma 14.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka muzeja krājums nav uzskatāms par valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – īpašumu un var atrasties tikai muzeja valdījumā. Atbilstoši Muzeja likuma 13.2 panta pirmajai un otrajai daļai valsts īpašumā esošs muzeja krājums vai muzeja priekšmets var tikt bez maksas nodots akreditēta valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – valdījumā Muzeju likuma 7.pantā noteikto pamatfunkciju un misijas īstenošanai, noslēdzot par to deleģējuma līgumu uz termiņu, kas nepārsniedz attiecīgā muzeja akreditācijas termiņu. Saskaņā ar Muzeja likuma 13.2 panta trešo daļu deleģējuma līgumā nosaka valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas pienākumu komplektēt, dokumentēt, saglabāt valdījumā nodoto muzeja krājumu un nodrošināt tā pieejamību, ar valdījumā nodoto muzeja krājumu saistītā valsts budžeta finansējuma apjomu, izmantošanas mērķi un kārtību, kādā iesniedzams pārskats par saņemtā valsts budžeta finansējuma izmantošanu un nodoto muzeja krājuma priekšmetu apjomu, raksturojot to saglabātības pakāpi.
Kultūras institūciju likuma 23.1 panta pirmā daļa nosaka, ka atvasinātas publiskas personas valsts budžeta līdzekļus var saņemt tikai noteiktu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai vai uzdevumu pildīšanai. Atbilstoši Muzeju likuma 14.panta 1.1 daļai valsts muzeju – atvasinātu publisku personu – finansē tā dibinātājs, nodrošinot valsts budžeta līdzekļus noteiktu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai vai uzdevumu pildīšanai:
1) kultūrvēsturiskā mantojuma kompleksa – muzeja krājuma, kultūras pieminekļu, kultūrvēsturiskās ainavas kā nedalāma kopuma – saglabāšanai, uzturēšanai, attīstīšanai un pieejamības nodrošināšanai sabiedrībai;
2) Nacionālā muzeju krājuma veidošanai, saglabāšanai un pieejamības nodrošināšanai sabiedrībai;
3) kultūrvēsturiskā mantojuma kompleksa starptautiskās atpazīstamības veicināšanai un kultūrtūrisma attīstīšanai;
4) muzeja krājuma un ar to saistītās informācijas pētniecībai un metodiskā darba veikšanai;
5) sabiedrības izglītošanai un iesaistei, izmantojot muzejam raksturīgos komunikācijas veidus;
6) infrastruktūras – muzeja ēku, inženierkomunikācijas, telpu, teritorijas – uzturēšanai un pilnveidošanai.
Kultūras ministrija, izvērtējot muzeja līdzšinējo darbību, kā arī potenciālās attīstības iespējas, ņemot vērā Latvijas Muzeju padomes 2024.gada 3.oktobra atzinumu, ir pieņēmusi lēmumu ar 2025.gada 1.janvāri veikt muzeja reorganizāciju, to pārveidojot par kultūras ministra pārraudzībā esošu valsts muzeju – atvasinātu publisku personu “Rundāles pils muzejs”.
Muzeja budžeta resursu struktūra liecina, ka apjoma ziņā līdzvērtīga un tāpēc vienlīdz būtiska muzeja darbībai ir gan valsts budžeta dotācija (2024.gada plāns) 45,7 %, gan muzeja pašu ieņēmumi 54,3 %. Tikai abu finanšu resursu avotu apvienojums ļauj nodrošināt muzejisko funkciju īstenošanu un infrastruktūras uzturēšanu muzejā. Visi muzeja pašu ieņēmumi tiek ieguldīti muzeja pamatfunkciju nodrošināšanai un infrastruktūras uzturēšanai, tāpēc pēc ekonomiskās būtības muzeja darbībai nav mērķa gūt peļņu.
Valsts budžeta dotācija un muzeja pašu ieņēmumi nodrošina muzeja pamatfunkciju veikšanu un kārtējos infrastruktūras uzturēšanas izdevumus, taču ar šo finansējumu nepietiek apjomīgu kapitālo projektu īstenošanai (piemēram, laistīšanas sistēmas rekonstrukcijai vai apmeklētāju centra izbūvei). Ņemot vērā valsts budžeta iestāžu finansēšanas kārtību un to, ka katra gada beigās budžeta iestādēm tiek slēgti asignējumi, muzejam nav iespējams veikt uzkrājumus būtisku kapitālieguldījumu veikšanai.
Muzeja darbību un attīstību kavējošie faktori:
1) muzeja darbībai ir izteikta sezonalitāte, kad aktīvās tūrisma sezonas laikā ir būtisks apmeklējumu pieaugums – vairāk kā 80 % apmeklētāju muzeju apskata laikā no maija līdz oktobrim;
2) muzeja attīstību ierobežo vairāki muzeja esošā juridiskā statusa – valsts tiešās pārvaldes iestādes – faktori: kapitālos ieguldījumus var plānot tikai budžeta likumā kārtējam gadam noteiktajā apmērā, maksu par muzeja pakalpojumiem var iekasēt tikai tādā apmērā, kā tas noteikts Ministru kabinetā apstiprinātajā publisko maksas pakalpojumu cenrādī;
3) lai arī muzejs spēj sekmīgi piesaistīt ieņēmumus no sniegtajiem publiskajiem maksas pakalpojumiem un citus pašu ieņēmumus, tā darbības juridiskais statuss ir ierobežojošs faktors elastīgai pašu ieņēmumu plānošanai un izlietošanai, jo arī pašu ieņēmumu izmaiņu veikšanai nepieciešams Finanšu ministrijas rīkojums. Muzejam iespēja nopelnīt ir ļoti būtiska, jo valsts budžeta dotācija ir tikai 45,7 % no nepieciešamā finansējuma muzeja darbības nodrošināšanai (2024.gada plāns);
4) Ministru kabinetā apstiprināti publisko maksas pakalpojumu izcenojumi neļauj operatīvi reaģēt uz tirgus situāciju, piemēram, biļešu cenas vai pakalpojumu cenrādis ir jāapstiprina Ministru kabinetā, līdz ar to tas nav elastīgi izmaināms;
5) muzeja budžets tiek plānots atbilstoši ekonomiskās klasifikācijas kodiem un, ja nepieciešama līdzekļu pārdale, vajadzīgs Finanšu ministrijas rīkojums;
6) bez Ministru kabineta lēmuma nav iespējams uzņemties ilgtermiņa saistības nozīmīgu projektu īstenošanā;
7) Rundāles pils ēka, dārzs un citas kompleksa ēkas ir pamats muzeja pastāvēšanai, kā arī misijas un uzdevumu definēšanai un īstenošanai. Muzejs saskaras ar apgrūtinājumiem pilnvērtīgi un plānveidīgi veikt Rundāles pils kā kultūrvēsturiskā mantojuma kompleksa ilgtspējīgu attīstību un uzturēšanu. Muzeja darbība atvasinātas publiskas persona statusā ļautu pakāpeniski risināt jautājumu par nekustamā īpašuma, kurā atrodas muzejs, nodošanu valsts muzejam – atvasinātai publiskai personai, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu, atbilstoši Muzeju likuma 14.1 panta trešajai daļai.
Muzeja darbība valsts tiešās pārvaldes iestādes statusā nav pietiekami elastīga muzeja pašu ieņēmumu palielināšanai un izdevumu plūsmas plānošanai, jo tiešās pārvaldes iestādēs Valsts kase kārtējā saimnieciskā gada 31.decembrī slēdz saimnieciskajā gadā neizmantotos valsts budžeta asignējumus, līdz ar to finanšu līdzekļu izlietošana ir iespējama tikai finanšu gada ietvaros un nav iespējams uzkrāt līdzekļus būtisku kapitālo izdevumu veikšanai.
Juridiskā forma, kas sekmētu minēto muzeja darbību un attīstību ierobežojošo problēmu risināšanu, ir muzeja darbība valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – statusā, jo tas:
1) nodrošina muzeja darbībai valsts budžeta finansējumu gan noteiktu valsts pārvaldes funkciju īstenošanai un uzdevumu pildīšanai, gan paver iespējas aktīvākai atvasinātas publiskas personas darbībai privāto tiesību jomā, sniedzot pakalpojumus (piemēram, piedāvājot privātpersonai izmantot savus resursus (telpas, teritoriju, tehniku utt.)), līdzsvarojot abus finansējuma avotus un tādējādi garantējot sabiedrības interešu īstenošanu, nepakļaujot muzeju komercializācijas riskam;
2) valstij ir ekonomiski izdevīgākais risinājums, kas muzeja attīstības vajadzības paredz risināt, veicot aktīvu saimniecisko darbību.
Muzeja darbība valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – statusā ļautu:
1) efektīvāk plānot savus ieņēmumus, ņemot vērā tirgus situāciju (apmeklētāju ieinteresētību par pakalpojumu, mērķauditorijas pirktspēju, pakalpojuma sniegšanas vietu), piemēram, elastīgi mainīt biļešu cenas;
2) elastīgāk rīkoties ar pašu ieņēmumiem, tos novirzot aktuālāko un nepieciešamāko izdevumu pozīciju segšanai. Tā kā muzeja pašu ieņēmumi jau šobrīd pārsniedz 50 % no muzeja budžeta resursiem, kas ir ļoti būtisks apjoms, šo līdzekļu ieguldīšana muzeja pamatdarbības nodrošināšanai, piemēram, infrastruktūras uzturēšanā, dod iespēju veidot daudzveidīgu un kvalitatīvu muzeja pakalpojumu piedāvājumu;
3) ņemot vērā valsts budžeta dotācijas apjomu, kā arī plānotos pašu ieņēmumus, objektīvi un elastīgi, atbilstoši reālai situācijai darba tirgū attiecīgajā nozarē, noteikt muzeja atalgojuma politiku, lai veiksmīgi nodrošinātu augstas kvalitātes speciālistu piesaisti;
4) tirgus apstākļos atbilstoši tirgus prasībām sniegt muzeja pakalpojumus, īstenojot tiem atbilstošu cenu politiku un veidojot augstvērtīgu un sabalansētu piedāvājumu;
5) nepieciešamības gadījumā piesaistīt dažādus resursus ilgstošai kvalitatīvu un daudzveidīgu pakalpojumu nodrošināšanai.
Muzejam ir grūtības piesaistīt kvalificētus un kompetentus darbiniekus, lai īstenotu muzeja funkcijas un uzdevumus augstā profesionālā līmenī. Muzejs kopš patēriņa cenu pieauguma (pārtikas cenas, transporta izmaksas, komunālie maksājumi) kā vienu no attīstību kavējošiem apstākļiem ir konstatējis kvalificētu darbinieku aiziešanu no darba un grūtības piesaistīt darbam muzejā jaunus darbiniekus. Jāņem vērā muzeja atrašanās vieta – tā ir lauku teritorija, attālums no lielākajām pilsētām – 80 km no Rīgas, 12 km no Bauskas un 43 km no Jelgavas, kas ir būtisks šķērslis, lai jaunais speciālists izvēlētos darbu muzejā, nevis kādā no minēto pilsētu muzejiem. Jānorāda, ka tā ir jau ļoti ilgstoša problēma – muzeja darbinieku vidējais vecums ir 50 gadi, pirmspensijas vecumā ir 29 darbinieki, līdz ar to jaunu darbinieku piesaiste visās muzeja darbības jomās ar katru gadu kļūst arvien aktuālāka. Pēdējo trīs gadu laikā darbu muzejā gan nekonkurētspējīgā atalgojuma, gan citu iemeslu dēļ (piemēram, prasība pēc obligātās vakcinēšanās pret Covid-19) ir pametuši 33 darbinieki, bet jauno darbinieku piesaiste un apmācība ir laika un cilvēkresursus patērējošs darbs. Muzejs sava budžeta iespēju robežās nosaka darbiniekiem mēnešalgu saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija noteikumu Nr.361 “Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients” 6.2. un 6.3.apakšpunktu, ņemot vērā amata vērtību (atbildības līmeni un sarežģītību) un konkrētās amatpersonas (darbinieka) individuālās kvalifikācijas, kompetenču un darba snieguma līmeni, kā arī tiešās pārvaldes iestāžu amatpersonu (darbinieku) līdzīgas atbildības un sarežģītības amatiem noteiktās mēnešalgas un regulāro darba apjomu, mēnešalgu nosakot atbilstoši darbinieku ieguldījumam un slodzei. Diemžēl muzejs saskaras ar situāciju, ka, lai augsti kvalificēti darbinieki nepieņemtu lēmumu atstāt darbu muzejā, kā arī, lai varētu piesaistīt jaunus profesionālus darbiniekus, muzeja piedāvātai mēnešalgai būtu jāpārsniedz mēnešalgu grupas intervāla viduspunkts iepriekš minētā iemesla – patēriņa cenu pieauguma dēļ, jo daudzi darbinieki nedzīvo muzeja tuvumā, bet brauc no tālākām pilsētām, kas rada papildu izdevumus. Muzejam nav iespējams samazināt darbinieku skaitu, tādējādi palielinot atlīdzībām paredzēto finanšu līdzekļu apjomu, jo muzejisko pamatfunkciju nodrošināšanai, kā arī Rundāles pils ansambļa kā vienota 18.gadsimta arhitektūras, monumentāli dekoratīvās mākslas pieminekļa uzturēšanai, Baltijas lielākā vēsturiskā dārza ar rozāriju kopšanai un uzturēšanai, nepieciešamais cilvēkresursu skaits arī šobrīd ir nepietiekams. Šobrīd valsts budžeta dotācija sedz 74% no muzeja darbinieku atlīdzībām un 26% tiek segti no muzeja pašu ieņēmumiem. Atbalsta funkciju – uz noteiktu laiku nodarbināto darbinieku (eksponātu uzraugi, biļešu kontrolieri, dārzkopji, labiekārtošanas strādnieki u.c.) atlīdzība tiek nodrošināta no muzeja pašu ieņēmumiem, katru gadu plānojot pakāpenisku atlīdzības pieaugumu. Uz noteiktu laiku nodarbināto atlīdzībai gadā tiek izlietoti 13% no muzeja atlīdzības budžeta. Mainot muzeja statusu, būtu iespējams elastīgāk izmantot pašu ieņēmumu daļu, tai skaitā novirzot to atlīdzības nodrošināšanai nepieciešamā apjomā. Muzejam šobrīd esošajā valsts iestādes statusā, lai veiktu šādas muzejam piešķirto valsts budžeta līdzekļu korekcijas, tās ir jāsaskaņo ar Kultūras ministriju un Finanšu ministriju.
Muzejs, reorganizācijas rezultātā kļūstot par valsts muzeju – atvasinātu publisku personu, varēs efektīvāk plānot savus ieņēmumus, ņemot vērā tirgus situāciju, kā arī elastīgāk rīkoties ar pašu ieņēmumiem tos novirzot aktuālāko un nepieciešamāko izdevumu pozīciju segšanai. Muzejs arī turpmāk (darbojoties valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas statusā) noteiks darbinieku atlīdzību atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 11.panta pirmajai daļai un klasificēs amatus atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 26.aprīļa noteikumiem Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība”, nosakot mēnešalgu, ņemot vērā amata atbildības līmeni un sarežģītību, konkrētā darbinieka individuālās kvalifikācijas, kompetenču un darba snieguma līmeni. Muzejs ir veicis muzeja cilvēkresursu stipro pušu, vājo pušu, iespēju un draudu analīzi, kā arī pašreizējās situācijas analīzi attiecībā uz amatu katalogu un personāla izmaksām, kas atspoguļota Projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā “Rundāles pils muzeja kā atvasinātas publiskas personas cilvēkresursu SVID analīze”.
Muzejs ir veicis muzeja kā atvasinātas publiskas personas stipro pušu, vājo pušu, iespēju un draudu analīzi, kas atspoguļota Projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2.pielikumā “Rundāles pils muzeja kā atvasinātas publiskas personas SVID analīze”. Ņemot vērā minētajā analīzē norādītos iespējamos riskus (vājās puses un draudus), muzejam atvasinātas publiskas personas statusā joprojām pastāv liela iespēja elastīgi reaģēt uz pakalpojumu pieprasījuma izmaiņām un mainīt samaksu par tiem, paplašināt piedāvājumu, to elastīgi piemērojot apmeklētāju vajadzībām, kā arī elastīgāk veidot muzeja atalgojuma politiku, ievērojot Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktos principus un kārtību, tādēļ juridiskā statusa maiņa ir pamatota.
Ņemot vērā, ka atbilstoši Muzeja likuma 14.1 panta ceturtajai daļai muzeja krājums nav uzskatāms par valsts muzeja – atvasinātas publiskas personas – īpašumu un var atrasties tikai muzeja valdījumā, Projekta 4.punkts nosaka, ka muzejs nodod Kultūras ministrijai valsts īpašumā esošo muzeja krājumu, savukārt Kultūras ministrija līdz 2025.gada 2.janvārim Muzeju likuma 13.2 panta un Kultūras institūciju likuma 23.1 panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā noslēdz ar muzeju – atvasinātu publisku personu “Rundāles pils muzejs” – deleģēšanas līgumu par muzeja krājuma nodošanu valdījumā muzejam – atvasinātai publiskai personai “Rundāles pils muzejs” – Muzeju likuma 7.pantā un 14.panta 1.1 daļā noteikto muzeja funkciju un misijas īstenošanai un uzdevumu pildīšanai. Valsts muzeja – atvasinātās publiskās personas “Rundāles pils muzejs” – darbībai nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts noslēgtā deleģēšanas līguma ietvaros atbilstoši Kultūras ministrijas valsts budžeta līdzekļiem. Ar muzeja reorganizāciju saistītie izdevumi tiks segti no muzejam 2024.gadam piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem (Projekta 5.punkts).
Projekta 6.punkts paredz, ka Kultūras ministrija sagatavo un kultūras ministrs līdz 2024.gada 10.decembrim iesniedz noteiktā kārtībā Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums” saistībā ar muzeja juridiskā statusa maiņu un Ministru kabineta noteikumu projektu par Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumu Nr.11 “Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis” atzīšanu par spēku zaudējušiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Muzeja darbinieki
- Muzeja apmeklētāji
- Juridiskās personas, kuras izmanto muzeja sniegtos pakalpojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
| Rādītāja nosaukums | 2024.gads (euro) | 2025.gads (euro) | 2026.gads (euro) |
| Resursi izdevumu segšanai | 3 622 492 | 3 773 260 | 3 833 605 |
| Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi – kopā | 2 000 000 | 2 100 000 | 2 100 000 |
| Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem | 1 622 492 | 1 673 260 | 1 733 605 |
| Izdevumi – kopā | 3 622 492 | 3 773 260 | 3 833 605 |
| Atlīdzība | 2 158 488 | 2 209 735 | 2 270 080 |
| Preces un pakalpojumi | 778 289 | 777 810 | 777 810 |
| Kapitālie izdevumi | 685 715 | 785 715 | 785 715 |
|
Resursi izdevumu segšanai |
1 673 260 |
| Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem |
1 673 260 |
| Vispārējā kārtībā sadalāmā dotācija no vispārējiem ieņēmumiem | 1 673 260 |
| Izdevumi - kopā | 1 673 260 |
| Uzturēšanas izdevumi | 1 628 260 |
| Transferti viena budžeta veida ietvaros un uzturēšanas izdevumu transferti starp budžeta veidiem | 1 628 260 |
| Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti citiem budžetiem | 1 628 260 |
| Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm | 1 628 260 |
| Kapitālie izdevumi | 45 000 |
| Kapitālo izdevumu transferti | 45 000 |
| Pārējie valsts budžeta kapitālo izdevumu transferti citiem budžetiem | |
| Pārējie valsts budžeta transferti kapitālajiem izdevumiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm | 45 000 |
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.915 “Rundāles pils muzeja nolikums””
4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts “Par Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumu Nr.11 “Rundāles pils muzeja publisko maksas pakalpojumu cenrādis” atzīšanu par spēku zaudējušiem”
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Muzeju likuma 8.panta pirmā daļa nosaka, ka valsts muzejus – atvasinātas publiskas personas – dibina, reorganizē un likvidē Ministru kabinets pēc Kultūras ministrijas vai citas ministrijas ierosinājuma, konsultējoties ar Latvijas Muzeju padomi. Muzeju likuma 5.panta pirmā daļa nosaka, ka Latvijas Muzeju padome ir konsultatīva institūcija, kas izveidota, lai veicinātu institūciju sadarbību un lēmumu pieņemšanu jautājumos, kuri saistīti ar valsts stratēģiju muzeju jomā, kā arī ar muzeju darbību un Nacionālā muzeju krājuma veidošanu un saglabāšanu. Saskaņā ar Muzeju likuma 5.panta otro daļu Latvijas Muzeju padomes sastāvā ir 16 locekļi: astoņi Rīgas plānošanas reģiona akreditēto muzeju deleģēti pārstāvji – muzeju darbinieki, četri Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales plānošanas reģiona akreditēto muzeju deleģēti pārstāvji (pa vienam no katra reģiona) – muzeju darbinieki, viens Latvijas Pašvaldību savienības deleģēts pārstāvis, viens ar Latvijas muzeju profesionālo darbību saistītu nevalstisko organizāciju deleģēts pārstāvis, viens Nacionālā muzeju krājuma kopkataloga informācijas sistēmas pārziņa deleģēts pārstāvis un kultūras ministrs vai viņa deleģēts pārstāvis. Tādējādi Latvijas Muzeju padomes darbā ir iesaistīti arī sabiedrības pārstāvji atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 13.1.apakšpunktā minētajam. Saskaņā ar Muzeju likuma 6.panta 3.punktu Latvijas Muzeju padome sniedz konsultācijas par valsts muzeju dibināšanu, reorganizāciju vai likvidāciju. Ņemot vērā minēto, muzeja reorganizācijas jautājums tika izskatīts Latvijas Muzeju padomē un Latvijas Muzeju padome 2024.gada 3.oktobra atzinumā atbalstīja muzeja kā tiešās pārvaldes iestādes reorganizāciju, to pārveidojot par valsts muzeju – atvasinātu publisku personu.
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Kultūras ministrija
- Rundāles pils muzejs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
7.5. Cita informācija
Ņemot vērā, ka Muzeju likuma 7.pants paredz visiem muzejiem vienādas muzeju pamatfunkcijas, ar muzeja reorganizāciju attiecībā uz valsts muzeju – atvasinātu publisku personu “Rundāles pils muzejs” nemainās tā Muzeju likuma 7.pantā noteiktās funkcijas un uzdevumi.
