25-TA-2657: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izstrādāts, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43.punktu.
- Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumu Nr.421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu neatliekamu un prioritāru pasākumu - kompensējamo medikamentu izdevumu deficīta 2025. gadam finansēšanu, nodrošinot medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību, un daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm, kur papildus novirzāmais finansējums 2025. gadā - 20 805 029 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1. Nacionālais veselības dienests (turpmāk - NVD) kā kompetentā iestāde Latvijā par Eiropas Savienībā sociālā nodrošinājuma sistēmu koordinēšanu veselības aprūpes jomā, veic norēķinus ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm, Šveici un Apvienoto Karalisti (turpmāk - Dalībvalstis) saskaņā ar Regulām Nr. 883/2004 (turpmāk - pamatregula) un Nr. 987/2009 (īstenošanas regula). Pamatojoties uz īstenošanas regulas 66.pantu un 67.panta 5.punktu, NVD finanšu saistības jānokārto pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā 18 mēnešu laikā pēc tā mēneša, kurā minētie atlīdzības pieprasījumi iesniegti debitora dalībvalsts sadarbības iestādē.
Katru gadu NVD tiek saņemti rēķini no citām Dalībvalstīm apmēram 16 -23 miljonu euro apmērā, bet šiem norēķiniem budžetā ik gadu plānoti finanšu līdzekļi tikai 1 612 965 euro apmērā. NVD ik gadu starpvalstu norēķinus veic no apakšprogrammu iekšējām pārdalēm līdz ar to tiek uzkrātas parādsaistības, kā arī nav iespējams visus rēķinus apmaksāt īstenošanas regulā 67.panta 5.punkta noteiktajā termiņā.
2. Medikamentiem un to lietošanai ir būtiska nozīme cilvēku veselības rezultātu uzlabošanā, tie ir īpaši izstrādāti, lai risinātu konkrētus veselības stāvokļus, slimības vai simptomus, pamatojoties uz plašiem klīniskiem pētījumiem, lai nodrošinātu, ka tie ir efektīvi paredzētajiem mērķiem. Daudzu hronisku slimību pacientiem nepieciešama pastāvīga medikamentu lietošana, lai novērstu simptomus un komplikācijas. Recepšu zāles palīdz cilvēkiem labāk kontrolēt savu veselību un samazina smagu seku risku. Zāles var ievērojami uzlabot dzīves kvalitāti, samazinot simptomus un veicinot emocionālo labsajūtu. Pareiza un konsekventa medikamentu lietošana var radīt ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielināt paredzamo dzīves ilgumu, samazināt invaliditāti un uzlabot vispārējo labklājību.
Kopumā zāles ir viens no mūsdienu veselības aprūpes stūrakmeņiem, jo tās nodrošina mērķtiecīgu, efektīvu un bieži vien dzīvību glābjošu ārstēšanu visdažādākajām veselības problēmām. To pareiza izmantošana veselības aprūpes speciālistu vadībā var ievērojami uzlabot cilvēku veselības rezultātus un vispārējo dzīves kvalitāti.
Latvijā piešķirtais finansējums zāļu kompensācijai ir ievērojami mazāks, kā citās Eiropas Savienības valstīs, t.sk. Lietuvā un Igaunijā. Nepietiekamā finansējuma dēļ iedzīvotājiem ir lieli maksājumi par zāļu iegādi, tāpēc daļa pacientu nevar atļauties tiem nepieciešamās zāles. Tas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselības rādītājus.
Finansējums kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksai plānots budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana", kuras mērķis ir nodrošināt ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju atbilstoši pacienta slimības diagnozei, raksturam un smaguma pakāpei un līgumu slēgšanu par izdevumu kompensāciju saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumiem Nr. 899 “Ambulatorai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”.
Kopējais finansējums ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijai laika periodā no 2018. gada līdz 2025. gadam ikgadēji pieaug gan gada griezumā, gan pret iepriekšējo gadu. Uz gada sākumu plānotais finansējums atbilstoši kārtējā gada likumam par valsts budžetu kompensējamo medikamentu apmaksāšanai 2025. gadā pieaudzis par +135% salīdzinot ar 2018. gada sākumu. Savukārt finansējums gada noslēgumā atbilstoši kārtējā gada likumam par valsts budžetu un Finanšu ministrijas rīkojumiem 2024. gadā pieaudzis par 68,5% pret 2018. gadu, un ņemot vērā indikatīvo prognozi pēc 2025. gada astoņu mēnešu faktiskā finansējuma izlietojuma kompensējamo medikamentu apmaksai, tad 2025. gada noslēgumā faktiski nepieciešamā finansējuma apmērs pieaugs vēl par +13,5% pret 2024. gada noslēgumu (skatīt 2.2. Pielikumu).
Katru gadu NVD tiek saņemti rēķini no citām Dalībvalstīm apmēram 16 -23 miljonu euro apmērā, bet šiem norēķiniem budžetā ik gadu plānoti finanšu līdzekļi tikai 1 612 965 euro apmērā. NVD ik gadu starpvalstu norēķinus veic no apakšprogrammu iekšējām pārdalēm līdz ar to tiek uzkrātas parādsaistības, kā arī nav iespējams visus rēķinus apmaksāt īstenošanas regulā 67.panta 5.punkta noteiktajā termiņā.
2. Medikamentiem un to lietošanai ir būtiska nozīme cilvēku veselības rezultātu uzlabošanā, tie ir īpaši izstrādāti, lai risinātu konkrētus veselības stāvokļus, slimības vai simptomus, pamatojoties uz plašiem klīniskiem pētījumiem, lai nodrošinātu, ka tie ir efektīvi paredzētajiem mērķiem. Daudzu hronisku slimību pacientiem nepieciešama pastāvīga medikamentu lietošana, lai novērstu simptomus un komplikācijas. Recepšu zāles palīdz cilvēkiem labāk kontrolēt savu veselību un samazina smagu seku risku. Zāles var ievērojami uzlabot dzīves kvalitāti, samazinot simptomus un veicinot emocionālo labsajūtu. Pareiza un konsekventa medikamentu lietošana var radīt ilgtermiņa ieguvumus veselībai, tostarp palielināt paredzamo dzīves ilgumu, samazināt invaliditāti un uzlabot vispārējo labklājību.
Kopumā zāles ir viens no mūsdienu veselības aprūpes stūrakmeņiem, jo tās nodrošina mērķtiecīgu, efektīvu un bieži vien dzīvību glābjošu ārstēšanu visdažādākajām veselības problēmām. To pareiza izmantošana veselības aprūpes speciālistu vadībā var ievērojami uzlabot cilvēku veselības rezultātus un vispārējo dzīves kvalitāti.
Latvijā piešķirtais finansējums zāļu kompensācijai ir ievērojami mazāks, kā citās Eiropas Savienības valstīs, t.sk. Lietuvā un Igaunijā. Nepietiekamā finansējuma dēļ iedzīvotājiem ir lieli maksājumi par zāļu iegādi, tāpēc daļa pacientu nevar atļauties tiem nepieciešamās zāles. Tas negatīvi ietekmē iedzīvotāju veselības rādītājus.
Finansējums kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksai plānots budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” budžeta apakšprogrammā 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana", kuras mērķis ir nodrošināt ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu kompensāciju atbilstoši pacienta slimības diagnozei, raksturam un smaguma pakāpei un līgumu slēgšanu par izdevumu kompensāciju saskaņā ar Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumiem Nr. 899 “Ambulatorai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība”.
Kopējais finansējums ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijai laika periodā no 2018. gada līdz 2025. gadam ikgadēji pieaug gan gada griezumā, gan pret iepriekšējo gadu. Uz gada sākumu plānotais finansējums atbilstoši kārtējā gada likumam par valsts budžetu kompensējamo medikamentu apmaksāšanai 2025. gadā pieaudzis par +135% salīdzinot ar 2018. gada sākumu. Savukārt finansējums gada noslēgumā atbilstoši kārtējā gada likumam par valsts budžetu un Finanšu ministrijas rīkojumiem 2024. gadā pieaudzis par 68,5% pret 2018. gadu, un ņemot vērā indikatīvo prognozi pēc 2025. gada astoņu mēnešu faktiskā finansējuma izlietojuma kompensējamo medikamentu apmaksai, tad 2025. gada noslēgumā faktiski nepieciešamā finansējuma apmērs pieaugs vēl par +13,5% pret 2024. gada noslēgumu (skatīt 2.2. Pielikumu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Saskaņā ar īstenošanas regulas 67.panta 5.punkta noteikto saistību neizpildi, pamatojoties uz īstenošanas regulas 68.panta 2.punktu pret Latviju no citu Dalībvalstu puses var tikt aprēķināti soda procenti, pamatojoties uz atsauces likmi, ko Eiropas Centrālā banka piemēro tās galvenajām refinansēšanas operācijām. Piemērojamā atsauces likme ir tā, kura ir spēkā tā mēneša pirmajā dienā, kad jāveic maksājums.
NVD uz 2025. gada 15.oktobri ir izrakstīti rēķini 36 111 576,55 euro apmērā (skatīt 1. Pielikumu):
1)no tiem 278 236 euro apmērā ir rēķins (summa dalīta), kuram ir iestājies apmaksas termiņš (2025. gada 15. aprīlis). Rēķina summu paredzēts apmaksāt atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana”” (25-TA-2510) piešķirtajam finansējumam;
2) no tiem 10 028 822 euro apmērā ir rēķini, kuriem līdz 2026. gada 9. janvārim iestāsies apmaksas termiņš un kuriem var piemērot soda procentus, savukārt no tiem 9 751 612,61 euro apmērā ir vēl rēķini, kuriem līdz 2025. gada 27. decembrim iestāsies apmaksas termiņš (skatīt 1. Pielikumu). Ja netiks nodrošināta rēķinu apmaksa noteiktajā termiņā, tad no dalībvalstu puses var tikt aprēķināti soda procenti, kas var veidot papildu soda naudas apjomu 215 620 euro (aprēķini balstīti uz 2,15% ECB refinansēšanas likmi, kas noteikta uz 2025. gada 11. jūniju). Saistību summas apjoms var mainīties, jo tas ir atkarīgs no noteiktā valūtas kursa norēķinu dienā.
Veselības ministrijas resora ietvaros nav pieejamu resursu, lai veiktu norēķinus par starptautiskajām saistībām.
2. Ikgadēji pieejamais finansējums kompensējamo zāļu un medicīnas ierīču apmaksāšana ir mazāks kā faktiski nepieciešamais, lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai pieejamais finansējums atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” un Finanšu ministrijas rīkojumiem uz 2025. gada 14. novembri, kā arī plānotajām pārdalēm - 321 621 736 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu apjoms 2025. gadam joprojām ir nepietiekams. Lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību kopējie prognozētie izdevumi 2025. gadam veido – 345 801 890 euro, lai noavansētu 51% no 2025. gada decembra mēneša izdevumiem kompensējamo medikamentu apmaksai, 2025. gadam nepieciešamais finansējums - 10 776 207 euro apmērā. (detalizēti aprēķini 2.3. Pielikumā).
Kā daži no faktoriem resursu nepietiekamībai kompensējamo medikamentu apmaksai ir unikālo pacientu skaita pieaugums, ņemot vērā sabiedrības novecošanos, un kompensējamo medikamentu apmaksai ir vienā receptē izrakstīto medikamentu vidējās cenas pieaugums, kas 2025. gada septembrī salīdzinājumā ar 2024. gada septembri pieaudzis no 34,64 euro līdz 39,93 euro jeb par 15,3%.
NVD uz 2025. gada 15.oktobri ir izrakstīti rēķini 36 111 576,55 euro apmērā (skatīt 1. Pielikumu):
1)no tiem 278 236 euro apmērā ir rēķins (summa dalīta), kuram ir iestājies apmaksas termiņš (2025. gada 15. aprīlis). Rēķina summu paredzēts apmaksāt atbilstoši Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana”” (25-TA-2510) piešķirtajam finansējumam;
2) no tiem 10 028 822 euro apmērā ir rēķini, kuriem līdz 2026. gada 9. janvārim iestāsies apmaksas termiņš un kuriem var piemērot soda procentus, savukārt no tiem 9 751 612,61 euro apmērā ir vēl rēķini, kuriem līdz 2025. gada 27. decembrim iestāsies apmaksas termiņš (skatīt 1. Pielikumu). Ja netiks nodrošināta rēķinu apmaksa noteiktajā termiņā, tad no dalībvalstu puses var tikt aprēķināti soda procenti, kas var veidot papildu soda naudas apjomu 215 620 euro (aprēķini balstīti uz 2,15% ECB refinansēšanas likmi, kas noteikta uz 2025. gada 11. jūniju). Saistību summas apjoms var mainīties, jo tas ir atkarīgs no noteiktā valūtas kursa norēķinu dienā.
Veselības ministrijas resora ietvaros nav pieejamu resursu, lai veiktu norēķinus par starptautiskajām saistībām.
2. Ikgadēji pieejamais finansējums kompensējamo zāļu un medicīnas ierīču apmaksāšana ir mazāks kā faktiski nepieciešamais, lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšanai pieejamais finansējums atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” un Finanšu ministrijas rīkojumiem uz 2025. gada 14. novembri, kā arī plānotajām pārdalēm - 321 621 736 euro.
Ņemot vērā iepriekš minēto ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu, medicīnisko ierīču un preču iegādes izdevumu apjoms 2025. gadam joprojām ir nepietiekams. Lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību kopējie prognozētie izdevumi 2025. gadam veido – 345 801 890 euro, lai noavansētu 51% no 2025. gada decembra mēneša izdevumiem kompensējamo medikamentu apmaksai, 2025. gadam nepieciešamais finansējums - 10 776 207 euro apmērā. (detalizēti aprēķini 2.3. Pielikumā).
Kā daži no faktoriem resursu nepietiekamībai kompensējamo medikamentu apmaksai ir unikālo pacientu skaita pieaugums, ņemot vērā sabiedrības novecošanos, un kompensējamo medikamentu apmaksai ir vienā receptē izrakstīto medikamentu vidējās cenas pieaugums, kas 2025. gada septembrī salīdzinājumā ar 2024. gada septembri pieaudzis no 34,64 euro līdz 39,93 euro jeb par 15,3%.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (NVD) finansējumu 20 805 029 euro apmērā, tai skaitā:
1. 10 028 822 euro, lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm;
2. 10 776 207 euro, lai daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2025. gadam un nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
1. 10 028 822 euro, lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm;
2. 10 776 207 euro, lai daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2025. gadam un nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Pacienti, kas saņem valsts kompensētos medikamentus.
Pacienti, kas saņem veselības aprūpes pakalpojumus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs.
Pacienti, kas saņem veselības aprūpes pakalpojumus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
20 805 029
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
20 805 029
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-20 805 029
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-20 805 029
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
20 805 029
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (NVD) finansējumu 20 805 029 euro apmērā, tai skaitā:
1. 10 028 822 euro, lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm;
2. 10 776 207 euro, lai daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2025. gadam un nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
1. Lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm Veselības ministrijai 2025.gadā papildus nepieciešams finansējums 10 028 822 euro apmērā (skatīt 1. Pielikumu).
2. Lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību un daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2025. gadam papildus novirzāmais finansējums 10 776 207 euro apmērā (detalizēti aprēķini anotācijas 2.3. Pielikumā).
Attiecīgā finansējuma piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, jo finansējums netiek tiešā veidā piešķirts saimnieciskās darbības veicējiem, bet gan tas tiek pārskaitīts Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices un Apvienotās Karalistes iestādēm, kuras ir iesniegušas rēķina pieprasījumu par Latvijas valstspiederīgo saņemtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
1. 10 028 822 euro, lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm;
2. 10 776 207 euro, lai daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2025. gadam un nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
1. Lai nodrošinātu daļēju samaksu par Latvijas iedzīvotājiem sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem Eiropas Savienības sociālā nodrošinājuma sistēmas ietvaros atbilstoši rēķiniem, kas saņemti no Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm Veselības ministrijai 2025.gadā papildus nepieciešams finansējums 10 028 822 euro apmērā (skatīt 1. Pielikumu).
2. Lai nodrošinātu medikamentozās ārstēšanas nepārtrauktību un daļēji segtu kompensējamo medikamentu izdevumu deficītu 2025. gadam papildus novirzāmais finansējums 10 776 207 euro apmērā (detalizēti aprēķini anotācijas 2.3. Pielikumā).
Attiecīgā finansējuma piešķiršana nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, jo finansējums netiek tiešā veidā piešķirts saimnieciskās darbības veicējiem, bet gan tas tiek pārskaitīts Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu, Šveices un Apvienotās Karalistes iestādēm, kuras ir iesniegušas rēķina pieprasījumu par Latvijas valstspiederīgo saņemtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam, ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts paredz papildus finansējuma novirzīšanu patstāvīgi nodrošinātiem veselības aprūpes pakalpojumiem, nodrošinot pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību 2025. gadā.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts paredz papildus finansējuma novirzīšanu patstāvīgi nodrošinātiem veselības aprūpes pakalpojumiem, nodrošinot pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību 2025. gadā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību - tiks nodrošināta medikamentozās terapijas nepārtrauktība un nepieciešamie veselības aprūpes pakalpojumi Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīs.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
