Anotācija

25-TA-650: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 903 "Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts paredz izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 903 "Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 903). 
Projekts izstrādāts, pamatojoties uz:
1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu;
2) Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 18. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta izstrādes mērķis – pārskatīt un aktualizēt Valsts policijas sniegtos maksas pakalpojumus un to cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām, ņemot vērā mēnešalgu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, energoresursu, preču un pakalpojumu cenu pieaugumu, lai maksas pakalpojuma izcenojums ietvertu visas tiešās un netiešās izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu, vienlaikus novēršot vai mazinot finanšu nepietiekamības risku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 903 noteic Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu veidus un to cenrādi, taču ievērojot to, ka Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu cenas neatbilst sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām, kā arī to, ka turpmāk plānots atteikties no maksas pakalpojuma "Eksperta amata kandidāta apmācība" sniegšanas un palielināt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu klāstu ar jaunu maksas pakalpojuma veidu - "Valsts policijas darbinieka un tehnisko līdzekļu iesaistīšana publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona", ir nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr. 903.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 18.2. un 18.3. apakšpunktā noteiktajam, grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, vai tā ir mainījies plānoto maksas pakalpojumu vienību skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas.
Ņemot vērā, ka 2025. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru”, ar kuriem Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm paredzēta jauna speciālā piemaksa - piemaksa par noteiktu funkciju un uzdevumu izpildi, kā arī pārskatīta amatpersonu mēnešalgu skala, paaugstinot attiecīgajām mēnešalgu grupām noteiktos mēnešalgu minimālos un maksimālos apmērus, lai ar 2025. gada 1. janvāri nodrošinātu motivējošus pasākumus amatpersonām, kā arī ņemot vērā ievērojamu energoresursu, preču un pakalpojumu cenu pieaugumu, ir nepieciešams veikt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķinu, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā faktisko situāciju un izmantotos resursus, ir veikts Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķins, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām. Projektā iekļauto maksas pakalpojumu izcenojumi ietver visas tiešās un netiešās izmaksas, kas rodas, sniedzot attiecīgos maksas pakalpojumus, un tie noteikti, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasības.

Ņemot vērā, ka ir veikts Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķins, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām, kā rezultātā ir mainījušās Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu cenas, pēc projekta spēkā stāšanās tiks nodrošināta pakalpojumu katalogā – valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv esošo Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu aktualizācija.  
Problēmas apraksts
2. Ņemot vērā to, ka MK noteikumu Nr. 903  2., 3., 6. un 8. punktā ir ietverta atsauce uz MK noteikumu Nr. 903 1. pielikumu, taču šis pielikums bija spēkā līdz 2013. gada 31. decembrim, MK noteikumos Nr. 903 ir jāveic attiecīgi precizējumi un atsauce uz 1. pielikumu ir jāsvītro. 
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz problēmas aprakstā norādīto, projekts paredz izdarīt attiecīgus grozījumus MK noteikumu Nr. 903 2., 3., 6. un 8. punktā. 
Problēmas apraksts
3. Valsts policija vairākas reizes ir saņēmusi pieprasījumus no privātpersonām ar lūgumu nodrošināt viņu rīkotajos publiskajos pasākumos gaisa telpas uzraudzību - nesankcionētu bezpilota gaisa kuģu (dronu) lidojumu kontroli, tālvadības pilotu aizturēšanu un pārbaudi. Pašlaik šāds pakalpojums nav to pakalpojumu klāstā ko sniedz Valsts policija saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 903. 
Risinājuma apraksts
Lai veiktu sabiedriskās drošības un kārtības nodrošināšanu no gaisa, vienlaikus novēršot riskus un draudus, ko varētu radīt nesankcionēti bezpilota gaisa kuģi privātpersonu organizētajos publiskajos pasākumos, projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 903 ar jaunu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu veidu -"Valsts policijas darbinieka un tehnisko līdzekļu iesaistīšana publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona". 
Pakalpojuma sniegšanas laikā Valsts policijas tehniskais līdzeklis - bezpilota gaisa kuģu (dronu) detektors nodrošinās nesankcionētu bezpilota gaisa kuģu un to tālvadības pilotu atrašanās vietas tiešu attēlošanu, kā rezultātā Valsts policijas amatpersonas spēs operatīvi un nekavējoties ierasties bezpilota gaisa kuģa (drona) pilota atrašanās vietā, un pēc tam veikt nepieciešamās procesuālās darbības.

Norādām, ka pirms līguma slēgšanas par Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu – “Valsts policijas darbinieka un tehnisko līdzekļu iesaistīšana publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona”, Valsts policija izvērtēs, vai attiecīgo pakalpojumu sniegšana neapgrūtinās Valsts policijas funkciju un uzdevumu izpildi. 

Valsts policijas sniegtais maksas pakalpojums – “Valsts policijas darbinieka un tehnisko līdzekļu iesaistīšana publiskos pasākumos, kurus organizē privātpersona”, kura ietvaros privātpersonu organizētajos publiskajos pasākumos tiks nodrošināta sabiedriskās drošības un kārtības nodrošināšanu no gaisa netiks sniegts Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu īstenošanas ietvaros. Ņemot vērā minēto, maksai par šo pakalpojumu tiks piemērots pievienotās vērtības nodoklis.
Problēmas apraksts
4. Ņemot vērā to, ka projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 903 ar jaunu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu veidu, MK noteikumu Nr. 903 3. un 3.4 punkta ievaddaļā ir jāprecizē atsauces uz MK noteikumu Nr. 903 2. pielikuma punktiem. 
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz problēmas aprakstā norādīto, projekts paredz izdarīt attiecīgus grozījumus MK noteikumu Nr. 903 3. un 3.4 punktā. 
Problēmas apraksts
5. Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 903 Valsts policija sniedz maksas pakalpojumu "Eksperta amata kandidāta apmācība". Pārskatot Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu klāstu un izvērtējot pieprasījumu pēc konkrētā maksas pakalpojuma "Eksperta amata kandidāta apmācība", konstatēts, ka šis pakalpojums nekad nav ticis pieprasīts, tādējādi šāds pakalpojums turpmāk netiks sniegts un ir nepieciešams to svītrot no Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu klāsta. 
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz problēmas aprakstā norādīto, projekts paredz izdarīt attiecīgu grozījumu MK noteikumos Nr. 903, no Valsts policijas sniegto pakalpojumu klāsta svītrojot maksas pakalpojumu "Eksperta amata kandidāta apmācība".     
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekts attieksies uz personām, kuras pieprasīs Valsts policijas sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādī noteiktās maksas pakalpojumu cenas palielināsies atbilstoši faktiskajām izmaksām, taču tas būtiski neietekmēs pakalpojumu pieejamību sabiedrībai. Turklāt jau tagad MK noteikumos Nr. 903 ir paredzēti atvieglojumi noteiktām sabiedrības mērķa grupām, kurām tiks piemērota samazināta maksa par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
Juridiskās personas
  • Projekts attieksies uz personām, kuras pieprasīs Valsts policijas sniegtos maksas pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādī noteiktās maksas pakalpojumu cenas palielināsies atbilstoši faktiskajām izmaksām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Valsts policijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” plānotie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi un attiecīgi izdevumi kopā sastāda 1 260 130 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu), no tiem saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 903 ieņēmumi no Valsts policijas maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 832 093 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu). Saskaņā ar projektu Valsts policijai ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti bez izmaiņām 832 093 euro apmērā 2025., 2026. un 2027. gadā (ik gadu), līdz ar to ietekme uz budžetu netiek plānota.
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā.
Ievērojot maksas pakalpojumu sniegšanā iesaistīto nodarbināto lielo skaitu un viņiem faktiski noteiktās mēnešalgas, maksas pakalpojumu izmaksu aprēķinā ietvertā mēnešalga nodarbinātajiem tiek piemērota 2025. gada mēnešalgu skalas attiecīgās mēnešalgu grupas intervālā (nodarbināto vairākumam ap mēnešalgu skalas intervāla viduspunktu), kā arī  amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm ietvertā mēnešalga ir Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumu Nr. 806 “Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru” 1. pielikuma robežās.
Ieņēmumi no Valsts policijas maksas pakalpojumiem tiks ieskaitīti budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Valsts policijas maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Precizēts plānoto pakalpojumu skaits, bet izmaiņas ieņēmumos nav plānotas.
Detalizēts plānoto ieņēmumu aprēķins pa pakalpojumu veidiem atspoguļots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā. Plānotais maksas pakalpojumu skaits un izmaiņas maksas pakalpojumu plānā atspoguļots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. pielikumā. Plānojot ieņēmumus, maksas pakalpojumu vienību skaits tiek plānots indikatīvi, par pamatu ņemot iepriekšējos gados faktiski sniegto pakalpojumu skaitu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins un maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins atspoguļots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānots
Cita informācija
Ja ieņēmumi no maksas pakalpojumiem būs lielāki par plānotajiem, ievērojot, ka tie atkarīgi arī no maksas pakalpojumu pieprasījuma, Iekšlietu ministrija (Valsts policija) Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus virsplāna ieņēmumu un izdevumu palielināšanai budžeta izpildes procesā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/3a9c627b-c814-4c73-bebf-9268a47c8964

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu publiskā portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētā iebildumu un priekšlikumu izteikšanas termiņa ietvaros no sabiedrības pārstāvjiem iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Ieņēmumu prognoze no maksas pakalpojumiem
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums
3. pielikums
Nosaukums
Plānotais maksas pakalpojumu skaits un izmaiņas maksas pakalpojumu plānā