Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-2066: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 530 "Valsts tiesu ekspertīžu biroja maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 530 “Valsts tiesu ekspertīžu biroja maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 530) grozījumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu Nr. 530 grozījumu projekta mērķis ir aktualizēt “Valsts tiesu ekspertīžu biroja maksas pakalpojumu cenrādis” atbilstoši faktiskajām izmaksām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2004. gada 14. septembra noteikumiem Nr. 793 “Valsts tiesu ekspertīžu biroja nolikums” 15.2. apakšpunktu biroja finanšu līdzekļus veido ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi.
Šobrīd Valsts tiesu ekspertīžu biroja (turpmāk – VTEB) sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Noteikumi Nr. 530.
Noteikumu Nr. 530 grozījumu izstrādes nepieciešamību nosaka tas, ka maksas pakalpojumos noteiktās cenas neatbilst VTEB sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām. VTEB tiešās un netiešās izmaksas, kas veido maksas pakalpojuma izcenojumu, ir palielinājušās vairāk nekā par 20 %, salīdzinot ar Noteikumu Nr. 530 pielikumā aprēķinā iekļautajām 2016. gada izmaksām. Pieaugusi atlīdzība ekspertiem, preču un pakalpojumu izmaksas, būtiski palielinājusies nomas maksa par biroja telpām, būtiski palielinājušies kapitālie izdevumi (iegādātas ekspertīžu iekārtas), darbinieku atlīdzība, preču un pakalpojumu cenas kopš noteikumu spēkā stāšanās ir palielinājušās.
Šobrīd noteikumu Nr. 530 2.punkts noteic, ka noteikumus Nr.530 nepiemēro ekspertīzēm, kuras tiek veiktas kriminālprocesā un administratīvajā procesā. Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 114. panta 1. punktu un Administratīvās atbildības likuma 221.panta otro daļu ekspertīzi var noteikt arī administratīvā pārkāpuma procesā amatpersona, kura veic administratīvā pārkāpuma procesu, vai tiesa.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VTEB maksas pakalpojumu cenas nav mainījušās kopš 2017. gada un ir balstītas uz 2016. gadā veiktajiem aprēķiniem, bet pakalpojumu sniegšanas izdevumi ir būtiski pieauguši vairāk nekā par 20%. Pieaugusi atlīdzība ekspertiem un darbiniekiem, pieaugušas preču un pakalpojumu izmaksas, būtiski palielinājusies nomas maksa par biroja telpām, būtiski palielinājušies kapitālie izdevumi (iegādātas ekspertīžu iekārtas). Atlīdzības pieaugums ietekmē visu pakalpojumu izmaksas, jo izcenojums tiek aprēķināts atbilstoši pakalpojuma sniegšanas patērētajam laikam. Pakalpojumu izdevumu apmēru būtiski ietekmē telpu nomas maksas pieaugums. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 530 grozījumu projekts izstrādāts, lai VTEB saņemtu samaksu par maksas pakalpojumiem atbilstoši izmaksām. Maksas pakalpojumu izcenojums izstrādāts visiem ekspertīžu veidiem, pēc kuriem varētu būt pieprasījums, t.sk. tiem, pēc kuriem pieprasījums līdz šim ir bijis neregulārs, pamatojoties uz pakalpojumu pašizmaksas aprēķinu, iekļaujot pakalpojuma cenā visas tiešās un netiešās izmaksas.
Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astotajai daļai VTEB pakalpojumiem nepiemēro PVN.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu Nr. 530 2. punktu, noteikumus Nr. 530 nepiemēro ekspertīzēm, kuras tiek veiktas kriminālprocesā un administratīvajā procesā. Lai nodrošinātu, ka VTEB maksas pakalpojumu cenrādi nepiemēro arī ekspertīzēm, kuras tiek veiktas administratīvo pārkāpumu procesā, precizējams noteikumu Nr. 530. 2. punkts.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 530 2. punkts precizēts, paredzot, ka noteikumus nepiemēro ekspertīzēm, kuras tiek veiktas kriminālprocesā, administratīvajā procesā un administratīvā pārkāpuma procesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
39 041
2 608
39 041
9 315
39 041
9 315
9 315
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
39 041
2 608
39 041
9 315
39 041
9 315
9 315
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
39 041
2 608
39 041
9 315
39 041
9 315
9 315
2.1. valsts pamatbudžets
39 041
2 608
39 041
9 315
39 041
9 315
9 315
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam" Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.04.00 “Tiesu ekspertīžu veikšana” ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un attiecīgie izdevumi plānoti 39 041 euro apmērā.
Atbilstoši veiktajām izmaiņām maksas pakalpojumu cenrādī ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem un attiecīgi izdevumi palielināsies 2022.gadā par 2 608 euro, 2023.gadā un turpmāk ik gadu par 9 315 euro.
Maksas pakalpojumu detalizēts izdevumu sadalījums pret 2022. gada un vidēja termiņa budžeta ietvaru norādīti 3. pielikumā “Detalizēts maksas pakalpojumu izdevumu sadalījums”.
Plānoto pakalpojumu skaitu un detalizētu sadalījumu pa izdevumu pozīcijām atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” skatīt anotācijas 1. pielikumā “Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins” un 2. pielikumā “Maksas pakalpojumu izcenojuma kopsavilkums (Ieņēmumu un izdevumu prognoze)”.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
VTEB maksas pakalpojumu cenrāža grozījumu projektā ietvertos pakalpojumus plānots sniegt esošo amatu vietu ietvaros
Cita informācija
Pēc Noteikumu Nr. 530 grozījumu projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgi izdevumu izmaiņām Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.04.00 “Tiesu ekspertīžu veikšana”. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts tiesu ekspertīžu birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/4f7d4fe7-9f89-470e-b723-438696259398

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība beidzās bez rezultātiem. Netika saņemti iebildumi/priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojumu kopsavilkums (iēnēmumu un izdevumu prognoze)
3. pielikums
Nosaukums
Detalizēts maksas pakalpojumu izdevumu sadalījums