Anotācija (ex-ante)

23-TA-329: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
[1] likums “Par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu Latvijas Republikas teritorijā”.
[2] Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 448 “Latvijas Republikas teritorijā esošo demontējamo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu saraksts”.
[3] likuma "Par policiju" 12. panta 15. punkts.
[12. pants “Policijas darbinieka vispārējās tiesības”
Policijas darbiniekam, pildot viņam uzliktos pienākumus atbilstoši dienesta kompetencei, ir tiesības: 15) uz laiku ierobežot vai pārtraukt transporta vai gājēju kustību ielās un uz ceļiem, kā arī personu iekļūšanu atsevišķās vietās vai objektos un izkļūšanu no tiem, ja to prasa sabiedrības drošības, personu dzīvības, veselības un mantas aizsardzības, kā arī izmeklēšanas intereses;].
[4] Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumi Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) finansējumu 106 840 euro apmērā, lai segtu izdevumus samaksai Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm (turpmāk – amatpersonas) par virsstundu darbu saistībā ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu pasākumos, kas saistīti ar okupācijas režīma slavināšanu, kā arī padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu laikposmā no 2022. gada 1. septembra līdz 9. novembrim, kā arī, lai kompensētu papildu izdevumus saistībā ar vidējās izpeļņas pieaugumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma “Par padomju un nacistisko režīmu slavinošu objektu eksponēšanas aizliegumu un to demontāžu Latvijas Republikas teritorijā” 5. panta piektā daļa nosaka, ka padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu pašvaldības īsteno ne vēlāk kā līdz 2022. gada 15. novembrim. Likuma 4. panta pirmā daļa  nosaka, ka Rīgā, Uzvaras parkā esošais monuments "Padomju karavīriem — Padomju Latvijas un Rīgas atbrīvotājiem no vācu fašistiskajiem iebrucējiem" ir demontējams, bet citus, kopskaitā  69 demontējamos objektus nosaka Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumi Nr. 448 “Latvijas Republikas teritorijā esošo demontējamo padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu saraksts”.
Turpinoties uzsāktajai padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžai, arī laika periodā no 2022. gada 1. septembra līdz 9. novembrim, ņemot vērā pastāvošos sabiedriskās kārtības un drošības traucēšanas riskus, it sevišķi Rīgā, Liepājā, Daugavpilī un Rēzeknē, kā arī vērtējot riskus citās pilsētās, Valsts policijas amatpersonas tika iesaistītas darbā virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika.
 Valsts policijas amatpersonas veica šādus pienākumus:
1) veikts monitorings sociālajos tīklos ar mērķi identificēt personas, kuras ar saviem izteikumiem aicināja iedzīvotājus uz sabiedriskās kārtības pārkāpumiem pieminekļu demontāžas laikā;
2) Rīgā, Liepājā, Daugavpilī un Rēzeknē nodrošināta sabiedriskā kārtība un ceļu satiksmes drošība pie demontējamajiem objektiem un to apkārtējā teritorijā, kā arī nepieļauta un novērsta nepiederošu personu iekļūšana pie demontējamajiem objektiem pieminekļu demontāžas laikā;
3) nodrošināta bezpilota gaisa kuģu izmantošana pieminekļu demontāžas laikā un veikts gaisa telpas monitorings nepieļaujot nesankcionētus bezpilota gaisa kuģu lidojumus virs demontējamajiem objektiem;
4) nodrošināta demontēto objektu oriģinālo detaļu vai fragmentu pavadīšana / eskortēšana no demontāžas vietām uz Latvijas Okupācijas muzeja glabāšanas vietu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Valsts policijas veiktos pasākumus, nodrošinot sabiedrisko kārtību un drošību saistībā ar padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu laika periodā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 9. novembrim, pamatojoties uz faktiskajām izmaksām, tika veikti aprēķini par papildu nepieciešamo finansējumu:
1) samaksai par virsstundu darbu (dienesta pienākumu izpilde virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika) Valsts policijas amatpersonām atbilstoši faktiskajam virsstundu apjomam laikposmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 9. novembrim;
2) vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai Valsts policijai. Ievērojot to, ka samaksa par virsstundu darbu tiek iekļauta vidējās izpeļņas aprēķinā, ievērojami palielinās izdevumi atlīdzībai (atvaļinājuma nauda, slimības nauda, pabalsti), kas tiek aprēķināti, pamatojoties uz vidējo izpeļņu. Vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai aprēķināts finansējums 8,33%  no nepieciešamā finansējuma atlīdzībai.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem Valsts policijai papildu nepieciešamais finansējums samaksai par virsstundu darbu ir 98 624 euro, bet vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai - 8 216 euro. Kopā papildu nepieciešamais finansējums ir 106 840 euro.
Risinājuma apraksts
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu, kas paredz:
    1. Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) finansējumu 106 840 euro apmērā, tai skaitā:
     1.1. 98 624 euro, lai segtu izdevumus samaksai Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm par virsstundu darbu (samaksa par dienesta pienākumu izpildi virs noteiktā dienesta pienākumu izpildes laika) saistībā ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu pasākumos, kas saistīti ar okupācijas režīma slavināšanu, kā arī padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu laikposmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 9. novembrim;
     1.2. 8216 euro, lai kompensētu Valsts policijai papildu izdevumus (vidējās izpeļņas pieaugums), kas rodas, nosakot samaksu par virsstundu darbu saistībā ar šā rīkojuma 1.1. apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanu.
     2. Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1. punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts policijas amatpersonas
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta taisnīga un tiesību aktu prasībām atbilstoša atlīdzība par dienesta pienākumu izpildi, nodrošinot drošības pasākumu īstenošanu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
106 840
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
106 840
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-106 840
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-106 840
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
106 840
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins Valsts policijai veikts par laika periodu no 2022. gada 1. septembra līdz 9. novembrim. Saistībā ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu pasākumos, kas saistīti ar okupācijas režīma slavināšanu, kā arī padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu Valsts policijai nepieciešamais finansējums ir 98 624 euro, bet vidējās izpeļņas pieauguma kompensēšanai - 8216 euro. Kopā papildu nepieciešamais finansējums ir 106 840 euro.

Aprēķina kopsavilkumu un detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas nav.
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". 
Valsts policija ir atbildīga par sniegtās informācijas patiesumu. Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem. Iekšlietu ministrija ir atbildīga par pieprasītā finansējuma efektīvu izmantošanu atbilstoši mērķim un tā uzskaiti.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Valsts policijai nepieciešamais finansējums saistībā ar sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu pasākumos, kas saistīti ar okupācijas režīma slavināšanu, kā arī ar padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu laika periodā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 9. novembrim
2. pielikums
Nosaukums
Valsts policija_Detalizēts aprēķins samaksai par virsstundu darbu Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras tika iesaistītas, lai nodrošinātu sabiedrisko kārtību un drošību pasākumos, kas saistīti ar okupācijas režīma slavināšanu, kā arī saistībā ar padomju un nacistisko režīmu slavinošo objektu demontāžu laika periodā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 9. novembrim