Anotācija (ex-ante)

24-TA-2170: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem" (turpmāk - rīkojuma projekts) sagatavots pamatojoties uz:
- Likuma ar budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1. punktu;
- likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 54. pantu;
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā apropriācijas izmaiņas" (turpmāk - noteikumi Nr.421) 15.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir, veicot apropriācijas pārdali, piešķirt finansējumu 193 875 euro apmērā Nodrošinājuma valsta aģentūrai, lai tā nodrošinātu procesa virzītāju pieņemto nolēmumu izpildi par rīcību ar sankcijām pakļauto mantu un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcionēto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I. Valsts pamatbudžeta izdevumu prognozētā neapguve 2024. gadā 
[1] Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" 187 107 euro apmērā (EKK 1000  “Atlīdzība" 95 607 euro un EKK "Preces un pakalpojumi" 91 500 euro).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembrī nolemto (prot. Nr.47 43.§ "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam"" (23-TA-2414)) atbalstīts finansējums 1 547 164 euro apmērā 2024. - 2026. gada prioritārajam pasākumam "Par Eiropas Savienības tiesību aktos atļautajiem izņēmumiem sankciju piemērošanā un Latvijas kompetentajām iestādēm šo izņēmumu piemērošanā". Šī pasākuma ietvaros prognozēta finansējuma neapguve 187 107 euro apmērā. Neapguvi ietekmē:
-  papildu amata vietu aizpildes process - 19 amata vietas tika aizpildītas pakāpeniski, ņemot vērā atlases gaitu:
 uz 2024. gada 31. martu strādāja 14 nodarbinātie; uz 2024. gada 30. jūniju - 15 nodarbinātie un ar 2024. gada 5. augustu ir 
 aizpildītas visas 19 amata vietas. Prognozēta atlīdzībai plānotā finansējuma neapguve 95 607 euro apmērā. 
- ietaupījums preču un pakalpojumu izdevumu segšanā. Pieeja ārvalstu reģistru datu un finanšu darījumu analītikas vizualizācijas rīkam finanšu noziegumu atklāšanai 2024.gadā ir nodrošināta ar ASV Valsts kases departamenta Tehniskās palīdzības biroja atbalstu, līdz ar to veidojās finansējuma neapguve 60 000 euro apmērā. Atbilstoši Informācijas sistēmu un saistīto pakalpojumu ieviešanas plānam līgums ar valsts akciju sabiedrību “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" tiks slēgts ar 2024.gada septembrī, līdz ar to prognozēta neapguve 31 500 euro apmērā. 

[2] Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija" 6 768 euro apmērā (EKK "Preces un pakalpojumi" 6 768 euro)
Saskaņā ar Finanšu ministrijas 2024. gada 10. maija rīkojumu Nr.171 "Par apropriācijas pārdali" no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" budžeta programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve" 2024. gadā veikta apropriācijas pārdale budžeta programmai 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija" 263 352 euro apmērā, lai nodrošinātu kvalifikācijas paaugstināšanas mācību kursus amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm. 
Kvalifikācijas paaugstināšanas mācību kursu organizēšanas izdevumi Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras veic pirmstiesas izmeklēšanu, operatīvo darbību un kriminālizlūkošanu, mazāki nekā plānots. Tādējādi veidojas neapguve 6 768 euro apmērā.  
(Detalizēts aprēķins anotācijas 3.pielikumā).


Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta trīspadsmitās daļas 1.punkts nosaka, ka finanšu ministram ir tiesības Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, informējot par to Saeimu, veikt apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 54. pants nosaka, ka  finanšu ministram, veicot apropriāciju pārdales ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām, ir tiesības veikt apropriācijas pārdali citiem mērķiem no prioritārajiem pasākumiem 2022.—2024. gadam, 2023.—2025. gadam un 2024.—2026. gadam piešķirtā finansējuma, ja tam nav negatīvas ietekmes uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci un ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
II. Priekšlikumi finansējuma pārdalei
Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai), lai nodrošinātu procesa virzītāju pieņemto nolēmumu izpildi par rīcību ar sankcijām pakļauto mantu un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcionēto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu nepieciešams papildu finansējums 193 875 euro apmērā, tajā skaitā:
 - budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" 63 817 euro apmērā (atlīdzība);
 - budžeta apakšprogrammā 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" 130 058 euro apmērā (preces un pakalpojumi).
(detalizēts aprēķins anotācijas 2.pielikumā).

Eiropas Savienība kopš 2014. gada ir noteikusi vairākus ierobežojošus pasākumus pret Krievijas Federāciju, tostarp individuālas sankcijas, ekonomiskās sankcijas un diplomātiskos un vīzu pasākumus. Ar šiem pasākumiem cita starpā noteikti ierobežojumi stratēģiskas nozīmes preču un cita veidu preču apritei, kas ietver noteiktu preču importa, eksporta, tranzīta vai starpniecības pakalpojumu aizliegumu, kas nozīmē, ka privāto vai publisko tiesību subjektam ir aizliegts sankciju subjektam pārdot, piegādāt, nodot, eksportēt vai kā citādi atsavināt noteikta veida stratēģiskas nozīmes preces vai citas likumā noteiktās preces vai ļaut piekļūt tām.  Sākot ar 2022. gada maiju, sakarā ar tāda noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kas paredzēts Krimināllikuma 84.pantā, proti, par tādām darbībām, kas saistītas ar Apvienoto Nāciju Organizācijas, Eiropas Savienības un citu starptautisko organizāciju noteikto sankciju vai par Latvijas Republikas noteikto nacionālo sankciju pārkāpšanu, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde (turpmāk – Nodokļu un muitas policijas pārvalde) sāka izņemt sankcijām pakļauto mantu (turpmāk – sankcionētā manta) kā lietiskos pierādījumus un nodot to glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrai. 
Laikposmā no 2022. gada 21. jūnija līdz 2024. gada 16. jūlijam Nodokļu un muitas policijas pārvalde izpildei Nodrošinājuma valsts aģentūrai ir nosūtījusi 225 lēmumus par rīcību ar sankcionēto mantu, no kuriem 149 lēmumi ir par sankcionētās mantas nodošanu glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrai, 41 lēmums - par sankcionētās mantas realizāciju, 15 lēmumi – par sankcionētās mantas konfiskāciju, 13 lēmumi – par sankcionētās mantas atgriešanu īpašniekam (valdītājam) un 7 lēmumi – par sankcionētās mantas iznīcināšanu.  131 lēmums no norādītajiem lēmumiem  ir par rīcību ar liela apjoma sankcionēto mantu (kravas, kuru svars ir vismaz 15 t vai kuras tilpums ir 25 m3 vai vairāk).
Pamatojoties uz Administratīvo un kriminālo lietu informācijas sistēmas datiem, Nodrošinājuma valsts aģentūra ir aprēķinājusi, ka laikposmā no 2022. gada 21. jūnija līdz 2024. gada 16. jūlijam izdevumi par Nodrošinājuma valsts aģentūrai nodotās sankcionētās mantas glabāšanu ir 450 773 euro, turklāt izdevumi turpina pieaugt (uz 2024. gada 31. augustu EKK "Preces un pakalpojumi" apgūts plānotais finansējums73,4%).
Nodrošinājuma valsts aģentūras rīcībā esošo noliktavu vidējā noslodze  ir 90,3%, līdz ar to nepieciešams papildu finansējums komersantu īpašumā esošu noliktavu un stāvlaukumu nomai un pakalpojumiem (tehnikas izmantošanas izmaksas; atkritumu, kuri radušies lietisko pierādījumu iznīcināšanas procesā apglabāšana atkritumu poligonā; glabāšanas pakalpojumiem lietisko pierādījumu izņemšanas vietā, ja mantas pārvietošana nav iespējama vai rada zaudējumus valstij).
Ņemot vērā 2022.gada pavasarī veiktās izmaiņas rīcībā ar sankcijām pakļauto lietisko pierādījumu izņemšanu, būtiski sāka pieaugt esošo nodarbināto darba slodze. Papildus jāmin fakts, ka Nodrošinājuma valsts aģentūra ir vienīgā Iekšlietu ministrijas resora iestāde ar atbilstošu tehnisko aprīkojumu un apmācītu tehnisko personālu, lai spētu sniegt tehnisko atbalstu procesa virzītājiem lietisko pierādījumu apskatei lielgabarīta un nestandarta kravām.  Šobrīd Nodrošinājuma valsts aģentūras pieejamie finanšu resursi vairs nespēj nodrošināt nekāda veida finansiālus motivācijas instrumentus nodarbinātajiem paaugstinātas slodzes apstākļos, bet ņemot vērā to, ka zinošu, apmācītu un kompetentu nodarbināto saglabāšana tik specifiskā jomā ir būtiska kopējā izmeklēšanas procesa efektivitātei, personāla kapacitātes stiprināšana ir absolūta Nodrošinājuma valsts aģentūra prioritāte.
Papildus jāmin fakts, ka ir gadījumi, kad kriminālprocesu ietvaros sankcionētās mantas apjoms ir tik būtisks, ka tās pārvietošana radītu nesamērīgus izdevumus, līdz ar to tā tiek atstāta glabāšanā tās atrašanās vietā. Piemēram, izņemto lietisko pierādījumu - bitumena kravu turpina glabāt  SIA “KS Terminal” Rīgas ostas teritorijā.  Lai arī procesa virzītāji pieņēmuši lēmumu par sankcionētās mantas realizāciju, to jāturpina glabāt izņemšanas vietā Rīgas ostas teritorijā, līdz tiks rasts risinājums mantas realizācijas īstenošanai, jo mantas pārvietošanas izmaksas nav samērīgas ar Nodrošinājuma valsts aģentūras rīcībā esošajiem resursiem. Šādā situācijā Nodrošinājuma valsts aģentūrai ir jāslēdz līgums ar komersantu par sankcionētās mantas glabāšanas pakalpojumu sniegšanu, līdz realizācijas pabeigšanai un mantas nodošanai pircējam. Glabāšanas izmaksas kravai, kuras apjoms ir vairāk kā 1 338,75 tonnas, nav iespējams segt no 2024. gada budžetā Nodrošinājuma valsts aģentūrai pamatfunkciju īstenošanai piešķirtā finansējuma. 

1.Sankcionētās mantas glabāšanas problēmas apraksts
Turpinot pieaugt uzglabājamās izņemtās mantas apjomam, Nodrošinājuma valsts aģentūra ir noslēgusi noliktavu telpu kompleksa Rēzeknē nomas līgumu ar SIA “BAIBIŅA”, kā arī turpina stiprināt stāvlaukumu kapacitāti Latgales reģionā kravas transporta līdzekļu novietošanai. Arī šādu izņemto mantu glabāšanas apjoma pieaugumu Nodrošinājuma valsts aģentūra nevarēja paredzēt, bet tas rada būtisku izmaksu pieaugumu budžeta apakšprogrammā 40.03.00  “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta”.  Papildus ir situācijas, kad izņemtos lietiskos pierādījumus ir nepieciešams glabāt to izņemšanas vietā, piemēram, iepriekš minētā bitumena krava, kura turpina atrasties izņemšanas vietā:
•        Nodrošinājuma valsts aģentūra 2024. gada 23. maijā saņēma Nodokļu un muitas policijas pārvaldes Finanšu noziegumu izmeklēšanas daļas Otrās izmeklēšanas nodaļas lēmumu par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem, ar kuru nolemts nodot glabāšanā Nodrošinājuma valsts aģentūrai lietiskos pierādījumus – bitumenu, kas iepakots 1 275 kastēs (kopējais svars 1 338,750 tonnas) un atrodas SIA “KS Terminal” noliktavas teritorijā.
•        Ministru kabineta 2011. gada 27. decembra noteikumu Nr. 1025 “Noteikumi par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem un arestēto mantu” (turpmāk – noteikumi Nr.1025) 8. punkts nosaka, ka lietisko pierādījumu, kura pārvietošana nav iespējama, glabā tā atrašanās vietā vai nodod glabāšanā fiziskai vai juridiskai personai. Saskaņā ar Noteikumu Nr.1025 33. punktu, ja procesa virzītāja nolēmumu nav iespējams izpildīt vai nolēmuma izpilde rada valstij zaudējumus, Nodrošinājuma valsts aģentūra nekavējoties, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā informē procesa virzītāju par nepieciešamību pieņemt citu nolēmumu.
•        ņemot vērā nesamērīgās mantas pārņemšanas izmaksas, kas indikatīvi ir ne mazāk kā 57 840 euro, izmantojot Nodrošinājuma valsts aģentūras resursus (izmaksas aprēķinātas bastoties uz Nodrošinājuma valsts aģentūras izstrādātajiem pakalpojuma pašizmaksas aprēķiniem), un ne mazāk, kā 113 730 euro izmantojot komersanta pakalpojumus (vispārīgā vienošanās par lielgabarīta kravu pārvietošanu). Nodrošinājuma valsts aģentūra 2024. gada 29. maijā informēja procesa virzītāju par lēmuma izpildes neiespējamību, vienlaikus lūdzot procesa virzītāju pieņemt lietā citu lēmumu, proti, par mantas nodošanu glabāšanā juridiskai personai.
•        Nodrošinājuma valsts aģentūra 2024. gada 14. jūnijā saņēma procesa virzītāja lēmumu par rīcību ar lietiskajiem pierādījumiem, saskaņā ar kuru lēma nodot bitumenu Nodrošinājuma valsts aģentūrai realizācijai, norādot, ka, ja lietiskos pierādījumus nav iespējams pārvietot, tos ir nepieciešams glabāt atrašanās vietā, slēdzot līgumu ar komersantu.
•        papildus Nodrošinājuma valsts aģentūra 2024. gada 2. septembrī saņēma Nodokļu un muitas policijas pārvaldes Finanšu noziegumu izmeklēšanas daļas Otrās izmeklēšanas nodaļas 2024.gada 30.augusta lēmumu, kurā nolemts nodot glabāšanai Nodrošinājuma valsts aģentūrai kriminālprocesā izņemtos lietiskos pierādījumus – bitumenu, kas iepakots 2214 kastēs, kas tiek glabāts SIA “KS Terminal” noliktavas teritorijā  ar bruto svaru 2 340,450 tonnas. Glabāšanas pakalpojuma aptuvenās izmaksu aplēse ir 130 268 euro par 6 mēnešiem, kurā provizoriski varētu veikt tik liela apjoma mantas realizāciju izsoles veidā, ja šāds procesa virzītāja lēmums tiks pieņemts.
Šāda situācija būtiski ietekmē Nodrošinājuma valsts aģentūras izdevumus, kas faktiski rada risku par procesa virzītāju lēmumu izpildes neiespējamību finanšu resursu trūkumu dēļ, savukārt lēmumu neizpilde rada risku izmeklēšanas kvalitātes nodrošināšanai.

2.Sankcionētās mantas realizēšanas problēmas apraksts
Nodokļu un muitas policijas pārvaldes lēmumi par rīcību ar sankcionēto mantu ir pieņemti saistībā ar Eiropas Savienības noteikto sankciju pārkāpumiem muitas jomā, proti:
 - preču pavaddokumenti vai preču darījuma dokumenti satur viltojuma pazīmes;
 - konstatējamas nesakritības ar pasūtītajā, nosūtītajā vai pārvadājamajā kravā faktiski konstatētām precēm;
 - pārbaudē prece konstatēta noslēptā veidā vai tikusi maskēta;
 - pastāv pamatotas aizdomas, ka sankcijām pakļautās preces netiek nosūtītas uz norādīto saņēmēja valsti, bet preces patiesais saņēmējs ir Krievijas Federācija vai Baltkrievijas Republika.
Nodrošinājuma valsts aģentūrai nodotā sankcionētā manta, vērtējot pēc tās veida un apjoma (sākot no lielākā), ir būvizstrādājumi (piemēram, metāla caurules (vienas caurules diametrs – 1m), armatūras stieņi), kokizstrādājumi (piemēram, mēbeles, brusas), cietais kurināmais (koksnes granulas, briketes), elektrotehnika, auto detaļas, tekstilizstrādājumi, pārtika un ar to ražošanu saistītās preces (piemēram, pārtikas plēve).
Atkarībā no sankcionētās mantas veida Aģentūra vēršas pie preču aprites uzraudzības iestādēm – Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Pārtikas un veterinārā dienesta, Veselības inspekcijas un Valsts augu aizsardzības dienesta ar lūgumu sniegt atzinumus par sankcionētās mantas realizācijas iespējamību.
Pamatā gadījumu preču uzraudzības iestādes sniedz negatīvus atzinumus, pamatojoties uz to, ka lietās nav informācijas (vai sniegtā informācija ir pretrunīga) par preču kvalitāti, nav saņemti preču atbilstību apliecinošie dokumenti, kā arī informācija par preci nav valsts valodā. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs attiecībā uz būvizstrādājumu, elektropreču (u.c. preču) realizāciju papildus ir norādījis, ka tām nav atbilstoša marķējuma (CE marķējums, kas apliecina preces atbilstību veselības, drošības un vides aizsardzības standartiem, un kuru precei drīkst uzlikt tikai ražotājs vai tā pilnvarotais pārstāvis), kas nedod iespēju objektīvi izvērtēt preču atbilstību ārējos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Ņemot vērā minēto, sankcionētajai mantai bieži nav kvalitāti apliecinošu dokumentu vai, ja šādi dokumenti tiek iesniegti, tie var būt pretrunīgi vai saturēt viltojuma pazīmes, kā rezultātā vismaz daļā gadījumu nebūs iespējams saņemt korektus preču atbilstības dokumentus un tādējādi nebūs iespējams realizēt sankcionēto mantu, bet būs jāveic mantu iznīcināšanas process, kas būs fiskāli negatīvs process.
Līdz ar to, lai esošajā situācijā turpinātu nodrošināt ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr.55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” noteikto sasniedzamo rezultātu: “Stiprinātas, paplašinātas un pagarinātas esošās sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju”, Nodrošinājuma valsts aģentūrai ir nepieciešams papildu finansējums rīcībai ar sankcionēto mantu 2024.gada 4.ceturksnī. Nepieciešamie finanšu aprēķini veikti balstoties uz šobrīd zināmo, faktisko situāciju, vienlaikus situācija ir mainīga un tā ir atkarīga no procesa virzītāju pieņemtajiem lēmumiem un izdevumi var turpināt pieaugt.
Lai nodrošinātu Nodrošinājuma valsts aģentūras funkciju izpildi, budžeta apakšprogrammā 40.03.00 “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta”  2024. gadā (līdz gada beigām), ir nepieciešami papildus finanšu resursi vismaz 115 061 euro:
1. Glabāšanas nodrošināšanai:
1.1.    Kravas transportlīdzekļu stāvlaukuma nomai Latgales reģionā 1 gab. x 4 223  euro x 3 mēneši = 12 669 euro t.sk. PVN 21% (izmaksas atbilstoši noslēgtajam līgumam). Veicot kravu pārņemšanu, lielā daļā gadījumu glabāšanā tiek nodots arī transporta līdzeklis - sedlu vilcējs ar puspiekabi, vai tikai puspiekabe. Šos transporta līdzekļus ir nepieciešams novietot glabāšanai aprīkotā, pasargājamā stāvlaukumā. Atbilstoši faktiskajiem apstākļiem, ja izņemtajai mantai procesa virzītājs nav veicis apskati, vai izņemtā manta var turpināt glabāties transporta līdzeklī, tā tiek novietota šajā stāvlaukumā.
1.2.    Lai izpildītu procesa virzītāju pieņemto nolēmumu un noslēgtu līgumu par sankcionēto mantu glabāšanas pakalpojumiem, Nodrošinājuma valsts aģentūrai ir nepieciešams noslēgt mantas glabāšanas līgumu atbilstoši iepirkumu procedūras rezultātiem.
Iepirkuma rezultātā SIA "KS Terminal" ir sniedzis piedāvājumu par sankcionētās mantas - bitumena glabāšanas pakalpojuma cenu – 0,25 euro/tonna diennaktī bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN). Atbilstoši piedāvājumam, sankcionētās mantas glabāšanas izmaksas 2024.gada 4.ceturksnī 37 257,11 euro ar PVN (1 338,75 t x 0,25 euro = 334,69 euro diennaktī;  334,69 euro x 92 (diennaktis) = 30 791 euro bez PVN; 30 791 euro +21% (6 466,11 euro) PVN = 37 257,11 euro ar PVN).
1.3.    Lai izpildītu 2024.gada 30.augustā Nodrošinājuma valsts aģentūrā saņemto procesa virzītāja lēmumu par bitumena glabāšanu nepieciešams finansējums  2024.gada 4.ceturksnim:  65 134,45 euro ar PVN (2 340,45 tonnas x 0,25 euro = 585,11 euro diennaktī; 585,11 euro x 92 (diennaktis) = 53 830,12 euro bez PVN; 53 830,12 euro +21% (11 304,33 euro) PVN = 65 134,45 euro ar PVN).
Kopā papildus nepieciešamais finansējums sankcijām pakļauto mantu glabāšanas nodrošināšanai 2024.gada 4.ceturksnī atbilstoši pašreizējai situācijai ir 115 061 euro.
Papildus norādām, ka šobrīd nav iespējams precīzi prognozēt visu 2024.gada 4.ceturksnī nepieciešamo finansējumu, ņemot vērā, ka tā apmērs būs atkarīgs no procesa virzītāju pieņemtajiem lēmumiem, kā arī sankcionēto mantu realizācijas iespējām. Vienlaikus pastāv iespēja, ka sankcionēto mantu neizdosies realizēt, kā rezultātā būs nepieciešami papildus finanšu līdzekļi sankcionētās mantas iznīcināšanai.

3.Sankcionētās mantas iznīcināšanas problēmas apraksts
Lai nodrošinātu procesa virzītāju lēmumu izpildi par sankcijām pakļautās izņemtās mantas iznīcināšanu (šādu lēmumi tiek pieņemti gadījumos, kad ir beidzies izņemto mantu realizācijas termiņš,  to izplatībā ES nav atļautu neatbilstošu kvalitāti apliecinošu dokumentu dēļ, to realizēšana nav iespējama, jo mantai nav pieprasījuma ES tirgū) ir nepieciešams finansējums iznīcināšanas rezultātā radušos atkritumu apglabāšanai atkritumu poligonā.
Atbilstoši Nodrošinājuma valsts aģentūras 2023.gada 20.marta pakalpojuma līguma Nr. IeM_NVA_2023/78-Pak par speciālo atkritumu apglabāšanas poligona pakalpojumiem uz trīs gadiem (iepirkuma identifikācijas numurs IeM NVA 2023/09) un 2023.gada 10.marta pakalpojuma līguma par speciālo atkritumu apglabāšanas poligona pakalpojumiem uz trīs gadiem (iepirkuma identifikācijas numurs IeM NVA 2023/09)/Nr.153 nosacījumiem minimālās izmaksas vienas tonnas atkritumu apglabāšanai ir 200,00 euro par vienu tonnu (bez PVN). Šādu iznīcināšanai pakļauto kravu skaits indikatīvi 2024.gada 4.ceturksnī, pamatojoties uz iepriekšējo pieredzi, ir prognozējams 3 kravu apjomā (piemēram, termiski apstrādāta gaļa, medicīniskās iekārtas) ar kopējo apjomu līdz 61,97 tonnām.
Lai nodrošinātu iznīcināšanas rezultātā radušos atkritumu noglabāšanu atkritumu poligonā, atbilstoši noslēgtajam līgumam,  2024.gada 4.ceturksnī indikatīvi nepieciešams papildus finansējums: 61,97 tonnas x 200 euro/tonnā = 12 394 euro + PVN 21%, kopā 14 997 euro ar PVN.

Būtisks darba apjoma pieaugums rada lielu papildu slodzi uz esošo darbinieku veiktspēju, jo darbinieki nodrošina sankcionēto kravu pārņemšanu, sankcionēto mantu uzskaiti, pārvietošanu (ja attiecināms), glabāšanu (ja attiecināms), realizācijas un/vai utilizācijas organizēšanu. Atbilstoši faktiskajai situācijai Nodrošinājuma valsts aģentūrai nav finanšu resursu, lai noteiktu piemaksu par papildu darbu. Tādējādi budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana", lai nodrošinātu sankcijām pakļauto izņemto lietisko pierādījumu pārņemšanu, uzskaiti, pārvietošanu, glabāšanu, realizāciju vai utilizāciju, 2024.gada 4.ceturksnī ir nepieciešams papildu finansējums piemaksu par papildu darbu izmaksai un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu apmaksai 63 817 euro apmērā (detalizēts aprēķins anotācijas 2.pielikumā).
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.421 15. punkts nosaka, ka ministrija nodrošina, ka budžeta izpildītāji izvērtē valsts budžeta programmā (apakšprogrammā) piešķirto līdzekļu faktisko izlietojumu un plānoto izdevumu prognozes, un, ja piešķirtās apropriācijas ietvaros nav iespējams nodrošināt ministrijas noteikto mērķu sasniegšanai paredzētos izdevumus, ministrija izstrādā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām.
Ievērojot minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz:
 - lai nodrošinātu procesu virzītāju pieņemto lēmumu izpildi par rīcību ar sankcijām pakļauto mantu un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcijām pakļauto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu, atļaut Iekšlietu ministrijai pārdalīt finansējumu 193 875 euro apmērā, tai skaitā:
    - samazināt finansējumu 187 107 euro apmērā budžeta programmā 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" 2024. - 2026. gada prioritārajam pasākumam "Par Eiropas Savienības tiesību aktos atļautajiem izņēmumiem sankciju piemērošanā un Latvijas kompetentajām iestādēm šo izņēmumu piemērošanā" un palielināt finansējumu 63 817 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 40.01.00 "Administrēšana" (atlīdzība) un 123 290 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" (preces un pakalpojumi);
   - samazināt finansējumu 6 768 euro apmērā budžeta programmā 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija" izdevumiem, kas paredzēti kvalifikācijas paaugstināšanas mācību kursu organizēšanai Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras veic pirmstiesas izmeklēšanu, operatīvo darbību un kriminālizlūkošanu un palielināt finansējumu 6 768 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 40.03.00  “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta” (preces un pakalpojumi);
 - uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam. 
- uzdevumu finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
193 875
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
193 875
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-193 875
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-193 875
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
193 875
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu procesa virzītāju pieņemto nolēmumu izpildi par rīcību ar sankcijām pakļauto mantu un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcijām pakļauto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu, nepieciešama finansējuma pārdale starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem:
- samazinot finansējumu 193 875 euro apmērā, no tiem:
  -  187 107 euro apmērā budžeta programmā  43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība"  (EKK 1000 "Atlīdzība" 95 607 euro un EKK "Preces un pakalpojumi" 91 500 euro);
 -  6 768 euro apmērā budžeta programmā  44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija" (EKK "Preces un pakalpojumi" 6 768 euro);
- palielinot finansējumu 193 875 euro apmērā, no tiem:
  - 63 817 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 40.01.00 “Administrēšana” (EKK "Atlīdzība" 63 817 euro);
  - 130 058 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 40.03.00 “Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta” (EKK "Preces un pakalpojumi 130 058 euro).
Projektam nav ietekmes uz kopējiem valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēta informācija un aprēķini iekļauti anotācijas:
1.pielikumā: Kopsavilkums par apropriācijas pārdali; 
2.pielikuma: 
- 1.tabulā Nodrošinājuma valsts aģentūrai papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins, lai nodrošinātu procesu virzītāju pieņemto lēmumu par rīcību ar sankcionēto mantu izpildi un segtu izdevumus, kas saistīti ar kriminālprocesu ietvaros izņemto sankcionēto mantu pārņemšanu, glabāšanu, realizāciju vai iznīcināšanu;
- 2.tabulā Nodrošinājuma valsts aģentūrai papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins atlīdzībai;
3.pielikuma:
- 1.tabulā finansējuma pārdales aprēķins no budžeta programmas 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība"  2024. - 2026. gada prioritārā pasākuma "Par Eiropas Savienības tiesību aktos atļautajiem izņēmumiem sankciju piemērošanā un Latvijas kompetentajām"
- 2.tabulā finansējuma pārdales aprēķins no budžeta programmas 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija" finansējuma, kas plānots kvalifikācijas paaugstināšanas mācību kursu organizēšanai Valsts policijas amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm, kuras veic pirmstiesas izmeklēšanu, operatīvo darbību un kriminālizlūkošanu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi 2024. gadā tiks segti Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 40.01.00 "Administrēšana" un budžeta apakšprogrammas 40.03.00 "Lietiskie pierādījumi un izņemtā manta" ietvaros, attiecīgi līdzekļus pārdalot no Iekšlietu ministrija budžeta programmas 44.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" un budžeta programmas 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija". 
Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts saistīts ar finansējuma pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un pasākumiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Finanšu izlūkošanas dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums par apropriācijas pārdali
2. pielikums
Nosaukums
Nodrošinājuma valsts aģentūrai papildu nepieciešamā finansējuma aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Priekšlikumi apropriācijas pārdalei no IeM budžeta programmas 43.00.00 "Finanšu izlūkošanas dienesta darbība" un 44.00.00 "Iekšējās drošības akadēmija"