Anotācija (ex-ante)

22-TA-654: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs“ (turpmāk – Aģentūra) maksas pakalpojumu cenrādis ir izstrādāts, ievērojot Ministru kabineta 2021.gada 24.augusta sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022.gadam" izstrādes procesā" (prot.Nr.57 52.§), un pamatojoties uz:
1) Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu, kas noteic, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu;
2)Publisko aģentūru likuma 5. panta pirmo daļu, kas noteic, ka valsts aģentūra sniedz maksas pakalpojumus, nodrošinot valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanu saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu cenrādi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar jauno noteikumu projektu paredzēts vienkāršot un pilnveidot līdzšinējo Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenrādi, padarot to vieglāk administrējamu un Aģentūras klientiem vieglāk saprotamu.
Vienlaikus, tiek palielināta maksa par Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem, lai nodrošinātu, ka cenu politika atbilst Aģentūras izmaksu apjomam un struktūrai, kā arī veicina pilnvērtīgu Aģentūras infrastruktūras un darbības attīstības mērķu sasniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenrādi nosaka Ministru kabineta 2018. gada 27.februāra noteikumi Nr. 114 "Valsts aģentūras "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" maksas pakalpojumu cenrādis"  (turpmāk - Cenrādis).
Cenrādis ir detalizēts ar uzsvaru uz precīzas maksas noteikšanu katrai procedūrai, sadalot klientus trīs kategorijās (A, B un C). Tajā ir noteiktas 26 dažādas fiksētās maksas par procedūrām un viena maksa par vērtētāju un ekspertu patērēto laiku, kas ievērojami apgrūtina iespēju Aģentūras klientiem aprēķināt Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu kopējās izmaksas.
Cenrādis tika veidots, ņemot vērā sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas nacionālais akreditācijas birojs” maksas pakalpojumu cenrādi un tajā noteiktos principus, līdz ar to Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenrādis nav aktualizēts kopš 2013.gada.
Šobrīd cenrādī noteiktā maksa par Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem neatbilst Aģentūras izmaksu apjomam un struktūrai, kā arī neveicina pilnvērtīgu Aģentūras infrastruktūras un darbības attīstības mērķu sasniegšanu, pozitīvs finanšu rezultāts ir sasniegts vien pateicoties tam, ka ārējiem ekspertiem Aģentūra ir maksājusi aptuveni 20 procentus no Aģentūras klientu samaksātās summas par ārējo ekspertu darbu. Šāda pieeja ievērojami apgrūtina Aģentūras spēju piesaistīt kompetentus ārējos ekspertus, kā arī nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu novērtēšanas komandai kopumā, vienlaikus nodrošinot Aģentūras finansiālu neatkarību, ilgtspēju un attīstību. Tāpat arī, lai noteiktu Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu kopējās izmaksas, nav pamatoti Aģentūras klientus dalīt dažādās kategorijās atkarībā no to lieluma, jo šāda dalīšana neatbilst Aģentūras sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām.
Ministru kabineta 2021.gada 24.augusta sēdē tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2022.gadam" izstrādes procesā" (prot.Nr.57 52.§) un tika nolemts, ka ministrijām atbilstoši informatīvajā ziņojumā norādītajam par maksas pakalpojumu cenrāžu aktualizāciju jāveic izvērtējums un nepieciešamības gadījumā jāsagatavo grozījumi normatīvajos aktos.
Ievērojot minēto, Ekonomikas ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu "Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja maksas pakalpojumu cenrādis" projektu (turpmāk – Noteikumu projekts), kurā ir aktualizēts Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenrādis, ievērojot principu, ka maksai par sniegtajiem pakalpojumiem ir jāsedz pilnas Aģentūras darbības un attīstības izmaksas, nodrošinot tās finansiālu neatkarību, ilgtspējīgu darbību un attīstību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdzšinējā Cenrādī noteiktā maksa par Aģentūras sniegtajiem maksas pakalpojumiem nenosedz Aģentūras izdevumus un pozitīvu finanšu rezultātu Aģentūra ir centusies sasniegt tikai pateicoties tam, ka ārējiem ekspertiem Aģentūra maksā tikai aptuveni 20 procentus no Aģentūras klientu samaksātās summas par ārējo ekspertu darbu, kā arī neīstenojot finansiāli ietilpīgus personāla un Aģentūras darbības attīstības pasākumus.
Neiegūstot Aģentūras izmaksu apjomam un struktūrai atbilstošus ieņēmumus saglabājas pastāvīgi augsti riski attiecībā uz Aģentūras finansiālo neatkarību, ilgtspēju un attīstību, kā arī spēju veikt pilnīgu funkciju izpildi un augstas kvalitātes līmeņa pakalpojuma nodrošināšanu, ņemot vērā šī brīža ierobežotās kvalificēta darbaspēka, tajā skaitā ārējo ekspertu, piesaistes, noturēšanas un motivēšanas iespējas, un to, ka Aģentūras funkciju izpildē būtiskākais resurss ir profesionāli, ilggadēju pieredzi ieguvuši un motivēti darbinieki.
Tāpat šī brīža cenrādis ir ļoti sarežģīts no pārskatāmības un uztveramības viedokļa gan no Aģentūras puses, gan no Aģentūras klientu puses, ņemot vērā, ka Cenrādī ir noteiktas 26 dažādas fiksētās maksas par procedūrām, kā arī viena maksa par vērtētāju un ekspertu patērēto laiku.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pietiekamus ieņēmumus Aģentūras attīstībai un ilgtspējai, ne tikai minimālo izmaksu segšanai, Noteikumu projektā gada, procedūru un stundas maksas ir noteiktas tādas, lai pilnībā nosegtu attiecīgā gada prognozētās izmaksas un radītu pozitīvu ieņēmumu un izdevumu rezultātu vismaz 5 procentu apmērā.
Noteikumu projektā salīdzinājumā ar esošo cenrādi ir ieviestas šādas galvenās izmaiņas:
1. tas ir būtiski vienkāršots, samazinot tajā norādīto procedūru maksu skaitu no 26 uz piecām;
2. ir aktualizēta pakalpojumu (procedūru) pašizmaksa, ņemot vērā to faktisko apjomu, laika patēriņu to īstenošanai un ar to saistītās izmaksas;
3. tas ataino plānotās izmaiņas Aģentūras izmaksu un ieņēmumu struktūrā, proti:
3.1. tiek plānots nodrošināt konkurētspējīgu samaksu ārējiem ekspertiem, kā rezultātā būtiski samazināsies Aģentūras ieņēmumi no ārējo ekspertu pakalpojumiem; šo ieņēmumu kritumu ir nepieciešams kompensēt ar ieņēmumiem no paaugstinātām procedūru un stundu maksām;
3.2. tiek plānots nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu Aģentūras nodarbinātajiem, pakāpeniski palielinot darbinieku atalgojuma līmeni laikā no 2023. līdz 2024.gadam.

Papildus noteikumu projekts atšķirībā no esošā cenrāža paredz iespēju institūcijas novērtēšanā iesaistīt arī tādus vietējos ekspertus, kuru noteiktā stundas likme pārsniedz noteikumu projekta pielikumā noteikto stundas maksu par eksperta darbu. Tādā gadījumā maksa par eksperta darbu tiek noteikta vienojoties. Šāds nosacījums ir īpaši svarīgs piesaistot institūciju novērtēšanā ekspertus, kas darbojas Viedās specializācijas stratēģijā minētajās viedās specializācijas jomās, jo to noteiktās stundu likmes parasti ievērojami pārsniedz noteikumu projekta pielikumā paredzēto maksu par eksperta darbu.
Noteikumu projektā ietvertās galvenās izmaksu pozīcijas ietver šādas izmaksas:
- Ikgadējā maksa par akreditētas institūcijas akreditācijas statusa uzturēšanu ir paredzēta vienāda visiem Aģentūras klientiem, neatkarīgi no attiecīgajā gadā saņemto pakalpojumu veida un skaita, un tās apjoms ir noteikts tāds, lai segtu Aģentūras administratīvās un attīstības izmaksas, ņemot vērā Aģentūras vidējo klientu skaitu gadā;
- Procedūras maksu klienti maksā par faktiski saņemto pakalpojumu un tajā ir ietverta maksa par darba laiku Aģentūras birojā (stundās), kuru eksperti un vadošie vērtētāji strādā pie attiecīgā klienta procedūras un maksa par laiku, kas pavadīts ceļā (turp un atpakaļ) līdz novērtēšanas vietai Latvijas robežās;
- Atsevišķu maksu par akreditācijas apliecību sagatavošanu tiek plānots prasīt tikai par drukātu, papīra versiju, lai samazinātu Aģentūras biroja izdevumus, kā arī veicinātu darba procesu digitalizāciju un saudzīgu attieksmi pret apkārtējo vidi. Izmaksas, kuras rada elektroniskas apliecības sagatavošana, tiks nosegtas ar gada maksu;
- Maksa par katru novērtēšanā iesaistītās personas (vadošā vērtētāja, tehniskā vērtētāja, tehniskā eksperta) darba stundu akreditējamās institūcijas novērtēšanas vietā tiek aprēķināta atbilstoši faktiskajam novērtēšanā iesaistīto personu pavadītajam laikam (stundās) pie klienta, novērtēšanas vietā (gan fiziski klātesot, gan attālināti) un ietver arī Aģentūras administratīvās izmaksas ārējā eksperta piesaistei.
Kopējo maksu par klientam Latvijā sniegto pakalpojumu veidos attiecīgā procedūras maksa un maksa par faktiskajām darba stundām pie klienta (gan fiziski klātesot, gan attālināti). Kopējo maksu par klientam sniegto pakalpojumu ārpus Latvijas veidos attiecīgā procedūras maksa, maksa par faktiskajām darba stundām pie klienta (gan fiziski klātesot, gan attālināti) un izdevumi, kas saistīti ar novērtēšanā iesaistīto personu komandējumu uz novērtēšanas vietu (maksa par braucienu (turp un atpakaļ) pie klienta atbilstoši faktiskajām izmaksām: ceļa izdevumi, nakšņošana, komandējuma nauda) un 10% uzcenojums Aģentūras administratīvo izmaksu segšanai.
Noteikumu projektā Aģentūras sniegto maksas pakalpojumu cenas plānots paaugstināt sākot ar 2023.gadu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

Aģentūra atbilstoši valsts aģentūras “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” nolikumam veic valsts pārvaldes funkcijas, tās sniegtajiem pakalpojumiem pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs visas Aģentūrā akreditētās atbilstības novērtēšanas institūcijas (310), tai skaitā:
- 17 kalibrēšanas laboratorijas;
- 126 testēšanas laboratorijas;
- 44 medicīnas laboratorijas;
- 66 inspicēšanas institūcijas;
- 21 produktu sertificēšanas institūcijas;
- 8 pārvaldības sistēmu sertificēšanas institūcijas;
- 25 personu sertificēšanas institūcijas;
- 3 siltumnīcefekta gāzu (GHG) verificētāju institūcijas.
Veicinot Aģentūras darbības ilgtspēju un pakalpojumu kvalitātes attīstību un uzticamību, kas tiešā veidā ir saistīta ar novērtēšanas komandas kompetenču attīstību un kvalifikācijas celšanu, pateicoties augsti profesionālas komandas attīstībai, ir iespējams pārliecināties par atbilstības novērtēšanas institūciju kompetenci un spēju nodrošināt tādu tautsaimniecības izaugsmi, kas balstās uz starptautiski atzītu kvalitāti, veicina konkurētspēju un pieeju eksporta tirgiem, kā arī tautsaimniecības attīstību kopumā. Ar atbilstības novērtēšanu saistītās darbības skar būtiskas sabiedrībai un tautsaimniecībai kopumā nozīmīgas jomas - testēšanu, kalibrēšanu, medicīniski laboratoriskos izmeklējumus, bīstamo iekārtu atbilstības novērtēšanu, medicīnisko ierīču tehnisko uzraudzību (funkcionālās un elektrodrošības pārbaudes), pārtikas un nepārtikas produktu, t.sk., būvmateriālu atbilstības novērtēšanu, izlietotā iepakojuma un vienreiz lietojamo galda trauku un piederumu, un videi kaitīgu preču atkritumu apsaimniekošanas sistēmu pārskatu auditēšanu, pārdotās lietderīgās vai efektīvi izlietotās siltumenerģijas gada pārskata inspicēšanu, uzņēmumu energoauditu, degvielas piegādātāja gada ziņojuma inspicēšana, tahogrāfu inspicēšana, vides pārvaldības sistēmas ar nepārtrauktu enerģijas patēriņa izvērtēšanas procesu sertificēšana, pārvaldības sistēmu sertificēšanu. Atbilstības novērtēšana ietekmē un skar būtiskas saimnieciskās darbības - pārtikas produkti, alkoholiskie dzērieni un tabaka, metāli un metālu apstrādes produkti, mehānismi un iekārtas, elektriskās un optiskās iekārtas, transporta līdzekļi, informācijas tehnoloģijas, tekstils un tekstila izstrādājumi, koks un koka izstrādājumi, tipogrāfija, neklasificēta ražošana, izrakteņu ieguve, akmeņlauztuves, nemetāliskās minerālvielas, betons, cements, ģipsis, kaļķakmens u.c., būvniecība, inženiertehniskie pakalpojumi, vairum- un mazum- tirdzniecība, autotransporta, motociklu remonts, personālās un mājsaimniecības preces, finanšu starpniecība, nekustamais īpašums, noma, valsts administrācija, izglītība, ķīmija, ķīmiskie produkti un šķiedras, gumijas un plastmasas izstrādājumi, medikamenti, veselība, veterinārija un sociālais darbs, vieglā un vidējā rūpniecība, smagā rūpniecība, ēkas, ēku kompleksi, transports, ieguves rūpniecība, lauksaimniecība, enerģijas piegāde u.c.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Vienlaicīgi, ar publiskās apspriešanas organizēšanu Noteikumu projekts tiks nosūtīts Latvijas Nacionālās akreditācijas padomes pārstāvjiem viedokļa sniegšanai.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veicinot Aģentūras izmaksu apjomam un struktūrai atbilstošus ieņēmumus, tiks būtiski mazināti Aģentūras riski attiecībā uz Aģentūras finansiālo neatkarību, ilgtspēju un attīstību:
- spēju veikt pilnīgu funkciju izpildi (noteiktā apjomā un termiņā), kā arī augstas kvalitātes līmeņa pakalpojuma nodrošināšanu, uzturot ilgtspējīgu sadarbības un motivācijas sistēmu kvalificēta darbaspēka, tajā skaitā ārējo ekspertu, piesaistē, noturēšanā un motivēšanā;
- attīstot Aģentūras visnozīmīgāko biznesa procesu efektīvu izpildi un uzraudzību, attīstot un ieviešot mūsdienīgus datu apstrādes rīkus un automatizāciju;
- ieguldot finanšu resursus klientu apkalpošanas efektivitātes pastāvīgā un jēgpilnā attīstībā, pakāpeniski digitalizējot sadarbības kanālus;
- ieviešot datos balstītu elektronisku risku matricas rīku, kas ļauj pastāvīgi identificēt jomas un klientus, kuru darbībā pastāv visaugstākie riski, kā arī efektivizējot ar akreditāciju saistīto uzraudzības procesu, fokusējoties uz jomām un klientiem, kuri rada visaugstākos riskus sabiedrības drošībai, veselībai un patērētāju aizsardzībai – pilnvērtīgi praksē ieviešot jēgpilnu riskos balstītu uzraudzības procesu, kas tādējādi ļautu padziļināti fokusēties uz problemātiskām jomām, un savukārt jomām, kurās saglabājas zemi riski, samazinot akreditācijas uzraudzībā patērēto resursu ieguldījumu;
- attīstot akreditēto atbilstības novērtēšanas institūciju un vides verificētāju reģistru, tādējādi samazinot Aģentūras patērētos nelietderīgos resursus informācijas sniegšanā par Aģentūras akreditētajām institūcijām. Esošā reģistra funkcionalitāte diemžēl ir tik novecojusi un problemātiska, ka diemžēl bez finansiāla ieguldījuma vairs nav iespējams īstenot samērīgus un efektīvus uzlabošanas darbus.
- izstrādājot, ieviešot un pastāvīgi attīstot mācību saturu un platformu Aģentūras nodarbināto, tajā skaitā piesaistīto ekspertu, pastāvīgai kompetenču attīstībai un kvalifikācijas celšanai, tādējādi veicinot sabiedrības uzticēšanos akreditētu institūciju rezultātu uzticamībai, kā arī klientu apmierinātību attiecībā uz Aģentūras tehnisko kompetenci, kas ir akreditācijas lielākā vērtība.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Izcenojuma nemainīgās daļas pakalpojumu veidu skaidrojums
2. pielikums
Nosaukums
-