Anotācija

25-TA-1303: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta – reorganizāciju un Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Nodokļu un muitas policijas – izveidošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Valsts ieņēmumu dienesta – reorganizāciju un Finanšu ministrijas padotībā esošās iestādes – Nodokļu un muitas policijas – izveidošanu” (turpmāk – Rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokola Nr. 6, 33. § “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 8. punktu, kurā dots uzdevums Finanšu ministrijai sešu mēnešu laikā no protokollēmuma 3., 4. un 5. punktā minēto likumprojektu pieņemšanas Saeimā sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidošanu.
Valsts ieņēmumu dienesta likums, kas izstrādāts, pildot Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokola Nr. 6, 33. § “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 3.punktā doto uzdevumu, Saeimā galīgajā lasījumā pieņemts 2024.gada 31.oktobrī un izsludināts 2024.gada 20. novembrī. Valsts ieņēmumu dienesta likums stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Nodokļu un muitas policijas likums, kas izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokola Nr. 6, 33. § “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 5.punktā doto uzdevumu, Saeimā galīgajā lasījumā pieņemts 2024.gada 31.oktobrī un izsludināts 2024.gada 20. novembrī. Nodokļu un muitas policijas likums stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Likums “Grozījumi Kriminālprocesa likumā”, kas izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokola Nr. 6, 33. § “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 4.punktā doto uzdevumu, Saeimā galīgajā lasījumā pieņemts 2024.gada 31.oktobrī un izsludināts 2024.gada 20. novembrī. Grozījumi šā likumā saistībā ar Nodokļu un muitas policijas izveidi un tās funkciju institucionālo piekritību stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts pamatojoties Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu un trešās daļas 3. punktu. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmajai daļai Ministru kabinets izveido, reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi, pamatojoties uz likumu vai pēc savas iniciatīvas, ievērojot valsts pārvaldes principus, veicot funkciju izvērtējumu, funkciju un pakalpojumu izmaksu salīdzinājumu un izvērtējot ietekmi uz iestādes saistībām. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta trešās daļas 3. punktā noteikts, ka tiešās pārvaldes iestādi reorganizē, nododot tās struktūrvienību vai vairākas struktūrvienības citai iestādei, — rezultātā sadalāmā iestāde turpina pastāvēt.
2026. gada 1. janvārī stāsies spēkā Nodokļu un muitas policijas likums. Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 2.panta pirmo daļu Nodokļu un muitas policija būs finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde un ministrs pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību.
Rīkojuma projekts ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas un Nodokļu un muitas policijas izveides nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai īstenotu informatīvajā ziņojumā “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” (Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokols Nr. 6, 33. §) izvirzītos mērķus – nodalīt Valsts ieņēmumu dienesta izmeklēšanas iestādes no nodokļu administrēšanu veicošajām struktūrvienībām, kā arī Nodokļu un muitas policijas likumā paredzēto regulējumu – ar 2026. gada 1. janvāri izveidot tiešās pārvaldes iestādi Nodokļu un muitas policiju, nododot tai Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas funkcijas un uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33. §, 1., 2. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai Finanšu ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt informatīvajā ziņojumā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju, saskaņā ar kuriem paredzēts Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta likumu ar 2026. gada 1. janvāri Valsts ieņēmumu dienesta struktūrā izmeklēšanas iestādes nav paredzētas, proti, Valsts ieņēmumu dienesta sastāvā vairs nebūs Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes.
Saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likumu ar 2026.gada 1. janvāri tiks izveidota atsevišķa tiešās pārvaldes iestāde – Nodokļu un muitas policija, kura turpmāk veiks uzdevumus likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā. Saskaņā ar minēto likumu Nodokļu un muitas policija būs finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešās valsts pārvaldes iestāde, un ministrs tās pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību.
Ar likumu “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” ir precizētas tiesību normas attiecībā uz izmeklēšanas iestādēm un tām noteikto institucionālo piekritību, redakcionāli precizējot Kriminālprocesa likuma 386. un 387. pantu, proti, precizēts Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas nosaukums un noteikts, ka turpmāk tā būs Nodokļu un muitas policija. Iepriekš minētā likuma ietvertajā pārejas noteikumu 86. punktā noteikts, ka grozījumi saistībā ar Nodokļu un muitas policijas izveidi un institucionālo piekritību stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas īstenošanu un ar Nodokļu un muitas policijas likumu paredzētas tiešās pārvaldes iestādes – Nodokļu un muitas policijas – izveidošanu, ar Rīkojuma projektu tiek noteiktas organizatoriskās darbības regulējuma īstenošanai.
Risinājuma apraksts
1. Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas viens no mērķiem ir nodot Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai. Ievērojot minēto, Rīkojuma projekta 1. punkts paredz reorganizēt Valsts ieņēmumu dienestu un izveidot Nodokļu un muitas policiju, nododot Nodokļu un muitas policijai Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas funkcijas un uzdevumus.
Saskaņā ar šobrīd spēkā esošo likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" regulējumu Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas galvenais uzdevums ir novērst un atklāt noziedzīgus nodarījumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, savukārt Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas uzdevumi likumpārkāpumu atklāšanā valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā noteikti iepriekš minētā likuma 14.pantā.
Nodokļu un muitas policijas funkcijas ir noteiktas Saeimas 2024. gada 31. oktobrī pieņemtā Nodokļu un muitas policijas likuma 3. pantā, proti, atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, Ministru kabineta 2025.gada 10. jūnija noteikumos Nr.336 “Nodokļu un muitas policijas nolikums” un citos ārējos normatīvajos aktos.
Nodokļu un muitas policijas uzdevumu tiesiskais regulējums ir noteikts Nodokļu un muitas policijas likuma 4. pantā, bet atsevišķi uzdevumi ir arī citos ar Nodokļu un muitas policijas darbību saistītajos normatīvajos aktos, piemēram, Kriminālprocesa likumā.
2. Rīkojuma projekta 2. punktā paredzēts, ka Nodokļu un muitas policija būs Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas uzdevumu, tiesību, saistību, materiālo vērtību (t.sk. informācijas sistēmu (IRIS, TUKS, MOTIS, KLUS, u.c.)), darba tiesisko attiecību, personāla resursu, tiesvedību, lietvedības, izmeklēšanai un to operatīvo darbību īstenošanai nepieciešamo lietu pārņēmēja attiecībā uz iepriekš minētajām funkcijām.
3. Valsts ieņēmumu dienests nodos Nodokļu un muitas policijai 403 amata vietas, t.sk. 382 ierēdņu un 21 darbinieku  amata vietas ar attiecīgo finansējumu. Valsts ieņēmumu dienests nodos Nodokļu un muitas policijai 387 Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes nodarbināto amata vietas, t.sk. 373 ierēdņu un 14 darbinieku amata vietas, un papildus 16 amata vietas atbalsta funkciju nodrošināšanai (nodrošinājuma, finanšu un iepirkumu, informācijas tehnoloģiju, personālvadības, sabiedrisko attiecību jomās un iekšējā auditora amata vietu), kuras pašreiz netiek veiktas tieši Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldē un tās nodrošina Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienības (anotācijas 1. pielikums).
Iepriekš minētās nododamās amata vietas ir norādītas atbilstoši stāvoklim uz 2025.gada 1.aprīli.
Nodokļu un muitas policijas likuma 7. pantā noteiktas prasības Nodokļu un muitas policijas ierēdņiem un darbiniekiem, lai persona ieņemtu Nodokļu un muitas policijas ierēdņa vai darbinieka amatu, tai ir jāatbilst noteiktajām prasībām. Šobrīd Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes ierēdņi un darbinieki atbilst likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 17.panta pirmās un otrās daļas prasībām, tostarp ierēdņi atbilst Valsts civildienesta likuma 7.panta prasībām. Likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” nodarbinātajiem noteiktās prasības atšķiras no Nodokļu un muitas policijas likuma 7.panta prasībām.
Ievērojot, ka Nodokļu un muitas policijas likums stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, jaunā iestāde vēl nav izveidota, Valsts ieņēmumu dienestam nav tiesiska pamata veikt personas datu apstrādi Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes nodarbināto atbilstības izvērtēšanai Nodokļu un muitas policijas likuma 7.panta prasībām. Turklāt arī kompetentās iestādes var nesniegt pārbaudei nepieciešamo informāciju. Pirms Nodokļu un muitas policijas pārvaldes nodarbināto pārcelšanas vai darba tiesisko attiecību turpināšanas  Nodokļu un muitas policijā, bet ne vēlāk kā līdz 2025.gada 31.oktobrim, visiem nodarbinātajiem būs jāaizpilda apliecinājums par atbilstību Nodokļu un muitas policijas likuma 7.pantam. Vienlaikus pēc Nodokļu un muitas policijas darbības uzsākšanas tiks veikta Nodokļu un muitas policijas nodarbināto atbilstības Nodokļu un muitas policijas 7.panta prasībām pēcpārbaude.
Ar tiem Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes nodarbinātajiem, kuri neiesniegs apliecinājumus par atbilstību Nodokļu un muitas policijas likuma 7. pantā noteiktajām prasībām vai apliecinājumā norādīs, ka neatbilst Nodokļu un muitas policijas likuma 7. pantā noteiktajām prasībām, valsts civildienesta vai darba tiesiskās attiecības Nodokļu un muitas policijā netiks turpinātas, taču pieejamo vakanto amata vietu ietvaros tiks piedāvāti iegūtajai izglītībai, kvalifikācijai un profesionālajām iemaņām līdzvērtīgi amati Valsts ieņēmumu dienestā. Ja nodarbinātais nepiekrīt piedāvātajam vakantajam amatam, valsts civildienesta vai darba tiesiskās attiecības tiks izbeigtas, sakarā ar amata vietas likvidāciju – ierēdņiem un sakarā ar darbinieku skaita samazināšanu – darbiniekiem.
4. Rīkojuma projekta 4. punktā paredzēts, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās atsevišķas Nodokļu un muitas policijai atbalsta funkcijas saskaņā ar noslēgto savstarpējo vienošanos starp Valsts ieņēmumu dienestu un Nodokļu un muitas policiju. Rīkojuma projekta izstrādes brīdī identificētas šādas Nodokļu un muitas policijai nepieciešamās atbalsta funkcijas nodrošinājuma, publisko iepirkumu un informācijas tehnoloģiju atbalsta jomā:
4.1. telpu nomas nodrošināšana, telpu apsaimniekošanas nodrošināšana, komunālo pakalpojumu nodrošināšana, telpu fiziskās un tehniskās apsardzes nodrošināšana šādā kārtībā:
4.1.1. objektos, kur Valsts ieņēmumu dienestam šobrīd ir nomas attiecības ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, Nodokļu un muitas policija slēgs nomas līgumus ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi” par telpu nepieciešamību un organizēs sadarbību ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi”. VAS “Valsts nekustamie īpašumi” telpu nomā nodrošinās arī telpu apsaimniekošanu, komunālos pakalpojumus, telpu fizisko un tehnisko apsardzi;
4.1.2. objektos, kur šobrīd Valsts ieņēmumu dienestam ir apsaimniekošanas un lietošanas līgumi, tiks slēgts patapinājuma līgums ar Nodokļu un muitas policiju, kurā tiks atrunāta sadarbības kārtība. Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās telpu nomas, telpu apsaimniekošanas, komunālos un telpu fiziskās un tehniskās apsardzes pakalpojumus. Patapinājuma līgums darbojas līdz brīdim, kad Valsts ieņēmumu dienests pāriet uz nomas attiecībām ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi”;
4.1.3. objektos, kur Valsts ieņēmumu dienestam ir nomas attiecības ar komersantu, līdz esošā līguma termiņa beigām Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās telpu nomas pakalpojumu. Komersants (telpu iznomātājs) telpu nomas līguma ietvaros nodrošina arī telpu apsaimniekošanu, komunālos pakalpojumu un telpu fizisko un tehnisko apsardzi. Tiks slēgti grozījumi nomas līgumos, norādot Nodokļu un muitas policiju kā telpu nomnieku līdztekus Valsts ieņēmum dienestam;
4.3. informācijas tehnoloģiju atbalsta jomā, Nodokļu un muitas policijas lietotāju pārvaldība, nodrošinot piekļuvi Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmām, Nodokļu un muitas policijas lietošanā esošo Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmu uzturēšana un darbības nepārtrauktības nodrošināšana, datu apmaiņu nodrošināšana saskaņā ar noslēgtajiem starpresoru vienošanās līgumiem un sadarbības līgumiem, par to noslēdzot atsevišķas vienošanās.
5. Rīkojuma projekta 5. punkts paredz noteikt Valsts ieņēmumu dienestam nodot Nodokļu un muitas policijai materiālās vērtības. Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde nodos arī Valsts ieņēmumu dienestam pabeigtās lietas, abpusēji parakstot pieņemšanas un nodošanas aktu.
6. Rīkojuma projekta 6. punkts paredz, ka Valsts ieņēmumu dienests triju darbdienu laikā pēc šā rīkojuma spēkā stāšanās izveidos šādas Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas un Nodokļu un muitas policijas izveides komisijas:
 - Lietu un materiālo vērtību nodošanas komisiju;
 - Organizatorisko un personālvadības jautājumu reorganizācijas komisiju.
Lietu un materiālo vērtību nodošanas komisija nodrošinās Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes atbildībā esošo pabeigto lietu – resorisko pārbaužu lietu, izbeigto kriminālprocesu (krimināllietu) un nomenklatūras lietu, kuras ir nododamas Valsts ieņēmumu dienesta arhīvā, nodošanu Valsts ieņēmumu dienesta arhīvā. Komisijas sastāvā tiks iekļauti Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes pārstāvji. Atsevišķa sarakstu sagatavošana par nepabeigtajām lietām netiks veikta, ņemot vērā to, ka visu dokumentu, kas atrodas nepabeigtajās lietās, izsekojamība ir nodrošināta Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes krimināllietu uzskaites sistēmā, un to, ka Nodokļu un muitas policija ir Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes tiesību un saistību pārņēmēja, kā arī nepabeigto lietu saturā ir dokumenti, kas atrodas nepabeigtajos kriminālprocesos. Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 375. panta pirmo daļu kriminālprocesa laikā krimināllietā esošie materiāli ir izmeklēšanas noslēpums, un ar tiem drīkst iepazīties amatpersonas, kuras veic kriminālprocesu, kā arī personas, kurām minētās amatpersonas attiecīgos materiālus uzrāda šajā likumā paredzētajā kārtībā.
Valsts civildienesta ierēdņus un darbiniekus par izmaiņām civildienesta attiecībās vai attiecīgi darba tiesiskajās attiecībās un amatu likvidāciju informē iestādes vadītājs, Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas gadījumā - Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors.
Savukārt Rīkojuma projekta 8.punkts paredz, ka Organizatorisko un personālvadības jautājumu reorganizācijas komisija pilnvarota līdz 2025.gada 31.decembrim nodrošināt nepieciešamos organizatoriskos un personāla vadības pasākumus un darbības, t.sk. sagatavot dokumentus, kas nepieciešami Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Valsts ieņēmumu dienesta nodarbināto, kuru amata vietas tiks likvidētas, dienesta un darba tiesisko attiecību izmaiņām, tas ir, par ierēdņu pārcelšanu viņu ieņemamajiem amatiem atbilstošos vai līdzvērtīgos amatos un par darbinieku darba tiesisko attiecību turpināšanu to ieņemamajiem amatiem atbilstošos vai līdzvērtīgos amatos Nodokļu un muitas policijā procedūras īstenošanai, tostarp dokumentus, kas nepieciešami amata piedāvājuma izteikšanai vai citu ar pārcelšanas procesa sagatavošanu saistītu darbību nodrošināšanai. 
Organizatorisko un personālvadības jautājumu reorganizācijas komisijas priekšsēdētājs pārcelšanas procedūras īstenošanai parakstīs nepieciešamos dokumentus, t.sk. dokumentus, kas nepieciešami amata piedāvājuma izteikšanai,  izņemot rīkojumu par ierēdņu pārcelšanu un trīspusējo vienošanos par darba tiesisko attiecību turpināšanu. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo daļu valsts pārvalde tiek organizēta, ievērojot tiesiskuma, labas pārvaldības un atbildības principus. Reorganizācijas procesa ietvaros ar iestādes vadītāja rīkojumu izveidotā Organizatorisko un personālvadības jautājumu reorganizācijas komisija ir pilnvarota veikt praktiskus pasākumus reorganizācijas īstenošanai. Komisijas priekšsēdētājam, kā atbildīgajai personai, ir uzdots koordinēt reorganizācijas gaitu, kā arī parakstīt dokumentus, kas nepieciešami pārcelšanas procedūras nodrošināšanai, izņemot tos dokumentus, kuru parakstīšana ir iestādes vadītāju vai citu valsts amatpersonu kompetencē. Dokumentu parakstīšana komisijas priekšsēdētāja līmenī nodrošina reorganizācijas procesa koordinētu, pārskatāmu un tiesiski pamatotu īstenošanu komisijas uzdevumu ietvaros.
Minētais ir nepieciešams, lai līdz 2026.gada 1.janvārim tiktu veikti atbilstoši organizatoriskie pasākumi un darbības nodrošinot Nodokļu un muitas policijas pārvaldes darbības nepārtrauktību jau no 2026.gada 1.janvāra, kas ir brīvdiena. Ņemot vērā Nodokļu un muitas policijas tiesībaizsardzības iestādes statusu, var rasties nepieciešamība jaunās iestādes amatpersonām veikt Nodokļu un muitas policijas likumā noteikto uzdevumu izpildi jau no 2026.gada 1.janvāra. Šāds izpildmehānisms ir funkcionāli efektīvs un nodrošina atbilstību publiskās pārvaldes labas pārvaldības principam, kā arī vienotam, koordinētam procesam, kur iesaistītas visas ieinteresētās puses, tostarp resora augstākā iestāde. Ņemot vērā jaunveidojamās institūcijas valsts interesēm būtisko funkciju un iestādes tiesībaizsardzības iestādes statusu, piedāvātā  pieeja nodrošina koordinētu, objektīvu un caurspīdīgu nodarbināto pārcelšanas vai darba tiesisko attiecību turpināšanas procedūras īstenošanu. Administratīvi organizatorisko tiesību aktu izdošana (piemēram, rīkojumi par jaunās iestādes struktūras apstiprināšanu, atlīdzības politikas noteikšanu, amatu aprakstu apstiprināšanu, normatīvajos aktos noteiktajos termiņos amatu piedāvājumu Nodokļu un muitas policijā izteikšana, kas nepieciešami Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas nodarbināto tiesisko attiecību turpināšanai Nodokļu un muitas policijā un normatīvajos aktos noteiktu procedūru izpildei šo tiesisko attiecību turpināšanai jaunajā iestādē, resursu sadalījumu vai citām neatliekamām darbībām, kas nepieciešamas Nodokļu un muitas policijas leģitīmas darbības jau no 2026.gada 1.janvāra nodrošināšanai) nevar tikt apturēta. Kā arī, lai nodrošinātu leģitīmu, nepārtrauktu un efektīvu iestādes darbu un normālu funkcionēšanu, ir jāpieņem neatliekami un svarīgi lēmumi jaunās iestādes un tās amatpersonu leģitimitātes nostiprināšanai, kas nevar gaidīt līdz Nodokļu un muitas policijas priekšnieka pilnvaru spēkā stāšanās datumam 2026.gada 1.janvārim, kas ir svētku diena. Pilnvarošana nodrošina, ka lēmumi, kuri nepieciešami iestādes leģitīmas un nepārtrauktas darbības nodrošināšanai, tiek pieņemti bez kavēšanās.
Komisijā, kas nodrošinās organizatoriskos un personāla vadības pasākumus un darbības tiks iekļauti Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Finanšu ministrijas pārstāvji.
Rīkojuma projekta 8. punktā iekļauta norāde pārcelt Valsts ieņēmumu dienesta nodarbinātos Nodokļu un muitas policijā viņu ieņemamajiem amatiem atbilstošos vai līdzvērtīgos amatos.
Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes ierēdņi, pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 37. panta otrajā daļā noteikto, ar finanšu ministra rīkojumu tiks pārcelti Nodokļu un muitas policijā tiem atbilstošos vai līdzvērtīgos amatos.
Paredzēts, ka ar darbiniekiem tiks noslēgta trīspusējā vienošanās par darba tiesisko attiecību turpināšanu Nodokļu un muitas policijā.
7. Lai nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas uzdevumu izpildes nepārtrauktību un tiesiskumu, iestādes reorganizācijas rezultātā nododot Valsts ieņēmumu dienesta  Nodokļu un muitas policijas pārvaldi Nodokļu un muitas policijai, Rīkojuma projekta 10.punktā paredzēts noteikt, ka amata vietu amata apraksti paliek spēkā līdz brīdim, kad Nodokļu un muitas policijas priekšnieks apstiprina jaunus amata aprakstus. Nepieciešamības gadījumā amatu klasifikācija var tikt pārskatīta atbilstoši jaunveidojamās iestādes struktūrai, tādējādi arī nepieciešamības gadījumā veicot papildu saskaņošanu ar Valsts kanceleju.
8. Lai nepasliktinātu iepriekš minēto nodarbināto sociālās garantijas, Rīkojuma projekta 11.punktā paredzēts saglabāt ikgadējā atvaļinājuma darba gada periodu, kā arī neizmantoto Darba likumā noteikto obligāti piešķiramo papildatvaļinājumu, ikgadējā apmaksātā atvaļinājuma uzkrājumu un neizmantoto papildatvaļinājumu par darba izpildes novērtējumu.
9. 2025.gada 28. maijā Valsts ieņēmumu dienesta reformas uzraudzības padome konceptuāli atbalstīja atklāta pretendentu konkursa izsludināšanu uz Nodokļu un muitas policijas priekšnieka amatu Valsts civildienesta likuma noteiktajā kārtībā. Valsts ieņēmumu dienesta reformas uzraudzības padome ir izveidota ar finanšu ministra rīkojumu, lai koordinētu ar Valsts ieņēmumu dienesta reformas īstenošanu saistītos jautājumus un nodrošinātu reformas gaitas uzraudzību.  Padomi vada finanšu ministrs un tajā darbojas Finanšu ministrijas valsts sekretārs, Latvijas Republikas ģenerālprokurors, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks, Valsts kancelejas direktors un Valsts kases pārvaldnieks.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Valsts ieņēmumu dienesta nodarbinātie
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektam ir ietekme uz Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un citu pārvalžu nodarbinātajiem (valsts civildienesta ierēdņiem un darbiniekiem), kuru amata vietas Valsts ieņēmumu dienestā tiks likvidētas un kuri Valsts civildienesta likuma 37. panta noteiktajā kārtībā labas pārvaldības nodrošināšanai valsts interesēs tiks pārcelti uz Nodokļu un muitas policiju (valsts civildienesta ierēdņi) vai ar kuriem tiks noslēgta trīspusējā vienošanās (ar darbiniekiem), ja attiecīgie nodarbinātie atbildīs Nodokļu un muitas policijas likuma 7. panta pirmās un otrās daļas prasībām.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
21 534 705
0
21 594 009
21 397 809
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
21 534 705
0
21 594 009
21 397 809
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-21 534 705
0
-21 594 009
-21 397 809
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-21 534 705
0
-21 594 009
-21 397 809
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
21 534 705
0
21 594 009
21 397 809
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nodokļu un muitas policijas darbībai nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts, veicot pārdali starp pamatbudžeta programmām Finanšu ministrijas resora ietvaros.
Detalizēta informācija par Nodokļu un muitas policijas budžetu norādīta anotācijas 2. pielikumā. Pārdalāmā finansējuma apmērs un amata vietu skaits var tikt precizēts valsts budžeta 2026.gadam izstrādes procesā, tai skaitā atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajiem lēmumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Valsts ieņēmumu dienests no 2026. gada nodod Nodokļu un muitas policijai 403 (četri simti trīs) amata vietas, nepalielinot kopējo amata vietu skaitu valsts pārvaldē. Detalizēta informācija par Nodokļu un muitas policijai nododamajām amata vietām sniegta anotācijas 3. pielikumā. Pārdalāmo amata vietu skaits var tikt precizēts valsts budžeta 2026.gadam izstrādes procesā, tai skaitā atbilstoši Ministru kabinetā pieņemtajiem lēmumiem.
Cita informācija
Finansējums Nodokļu un muitas policijas izmantoto telpu biroju ēkā Talejas ielā 1, Rīgā nomas maksas segšanai tiks pārdalīts ar atsevišķu Ministru kabineta rīkojuma projektu, precizējot Valsts ieņēmumu dienesta administratīvās ēkas Talejas ielā 1, Rīgā telpu nomas maksas ilgtermiņa saistības.
Finansējums apsardzes pakalpojuma izdevumiem (Talejas iela 1, Rīga) tiks pārdalīts pēc informācijas saņemšanas no VAS “Valsts nekustamie īpašumi” par biroja un koplietošanas telpu platību proporcionālu sadalījumu starp nomniekiem Talejas ielā 1, Rīgā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalību īsteno attīstības plānošanas dokumentu projektu (turpmāk – projekts), kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Tādējādi sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Rīkojuma projekts īsteno informatīvajā ziņojumā “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” (Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdes protokols Nr. 6, 33. §) izvirzītos mērķus, kā arī Nodokļu un muitas policijas likumā un Valsts ieņēmumu dienesta likumā paredzēto, kuru saskaņošanas procesā sabiedrības līdzdalība jau bija nodrošināta. Ņemot vērā, ka Rīkojuma projekts neatbilst Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktā minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē nav piemērojama.
Rīkojuma projekts, tā anotācija un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Finanšu ministrija
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Tiks izveidota finanšu ministra pārraudzībā esoša tiešas pārvaldes iestāde Nodokļu un muitas policija. Finanšu ministrs Nodokļu un muitas policijas pārraudzību īstenos ar Finanšu ministrijas starpniecību.
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Veicama Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācija un Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijai noteiktās funkcijas atklāt, novērst un izmeklēt noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā nododamas Nodokļu un muitas policijai.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Valsts ieņēmumu dienesta uzdevumi tiks sašaurināti.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Rīkojuma projekts paredz turpināt nodalīt noziedzīgu nodarījumu novēršanas, atklāšanas un izmeklēšanas funkcijas no pakalpojumu sniedzēja funkcijām atbilstoši paredzētajam Valsts ieņēmumu dienesta reformas risinājumam. Rezultātā Valsts ieņēmumu dienests kļūs par modernu, uz klientiem orientētu servisa iestādi, veicinot labprātīgu nodokļu saistību izpildi un sabiedrības uzticēšanos dienestam. Savukārt Nodokļu un muitas policija darbosies patstāvīgas valsts pārvaldes iestādes statusā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pārceļamās amata vietas
2. pielikums
Nosaukums
Nodokļu un muitas policijas budžets
3. pielikums
Nosaukums
Nododamās amata vietas Nodokļu un muitas policijai