22-TA-958: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Prāgas ielā 1, Rīgā, daļas pirkšanu projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederošā nekustamā īpašuma Prāgas ielā 1, Rīgā, daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai” Rail Baltica projektam noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Rail Baltica projekta risinājumi skar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 004 0016) – Prāgas ielā 1, Rīgā, (turpmāk – Zemes īpašums), un ar to cieši saistīto patstāvīgu ēku (būvju) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 504 0015) – Prāgas ielā 1, Rīgā, (turpmāk- Būvju īpašums).
Zemes īpašums un Būvju īpašums savā kopībā ir reģistrēts VSIA “Autotransporta direkcija” kā autoosta un līdz ar to Rail Baltica projekta īstenošanas darbību kopums ir cieši saistīts ar uzdevumu nodrošināt autoostas pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību visā Rail Baltica projekta īstenošanas laikā un arī pēc tā pabeigšanas.
Saskaņā ar Likumu ir atsavināma Zemes īpašuma daļa – zemesgabals 0.0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114) – Prāgas ielā 1, Rīgā (turpmāk arī – Atsavināmais īpašums).
Uz Atsavināmo īpašumu veidojošā zemesgabala daļēji atrodas arī būves: atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) un atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003). Atsavināmais īpašums kopā ar šīm būvēm iekļaujas nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 004 0016) – Rīgā, sastāvā un minētās būves daļēji atrodas arī uz šo īpašumu veidojošā zemesgabala (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116).
Atsavināmais īpašums ar īpašnieka piekrišanu tika izveidots, veicot nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 004 0016) sadali, ievērojot 2016.gada 2.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.505 "Zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumi" 7.4. apakšpunktā noteikto par to, ka projektētā robeža var šķērsot būvi, ja to ir paredzēts nojaukt pēc projekta apstiprināšanas vietējā pašvaldībā un projekta izstrāde ierosināta par nekustamo īpašumu, kuru paredzēts atsavināt sabiedrības vajadzībām. Līdz ar to starp atsavināšanas procesā iesaistītajām pusēm ir panākta vienošanās Rail Baltica projekta ietvaros par publiskiem līdzekļiem minētās būves pārvietot un pārbūvēt, lai tās pilnībā atrastos uz zemesgabala (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116).
Šis zemes ierīcības projekta risinājums salīdzinājumā ar citiem iespējamajiem (būvju reālās sadales procesu, būvju nojaukšanu pirms projekts apstiprināšanas pašvaldībā) ir visizdevīgākais pusēm un izstrādāts, primāri, ievērojot Īpašnieka intereses un vismazākajā apmērā ietekmējot autoostas darbību.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 15.panta 2.2 daļu uz Zemes un Būvju īpašumu daļām ir noteikts lietošanas tiesību aprobežojums, noslēdzot 2021.gada 2.decembrī līgumu par lietošanas tiesību aprobežojuma nodibināšanu (turpmāk – Aprobežojuma līgums).
Atsavināmais īpašums tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai (publiskās lietošanas dzelzceļa nodalījuma joslai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūvei uzbērumā), savukārt, dzelzceļa infrastruktūras izvietošanai uz estakādes par Zemes un Būvju īpašumu daļu lietošanu ir noslēgts Aprobežojuma līgums.
Pamatojoties uz Rīgas pilsētas būvvaldes 2018.gada 31.maija vēstulē Nr. BV-18-7006-nd, Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta 2018.gada 18.jūnija vēstulē Nr. DA-18-3082-nd un Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes 2018.gada 10.septembra vēstulē Nr.06-05/4588 sniegto informāciju, atlikusī Zemes īpašuma daļa, kas nav nepieciešama Rail Baltica projekta īstenošanai, ir izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, un līdz ar to, atbilstoši Likuma 6.panta pirmajai daļai, tā nav atsavināma.
Rail Baltica projekta risinājumi skar nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 004 0016) – Prāgas ielā 1, Rīgā, (turpmāk – Zemes īpašums), un ar to cieši saistīto patstāvīgu ēku (būvju) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 504 0015) – Prāgas ielā 1, Rīgā, (turpmāk- Būvju īpašums).
Zemes īpašums un Būvju īpašums savā kopībā ir reģistrēts VSIA “Autotransporta direkcija” kā autoosta un līdz ar to Rail Baltica projekta īstenošanas darbību kopums ir cieši saistīts ar uzdevumu nodrošināt autoostas pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību visā Rail Baltica projekta īstenošanas laikā un arī pēc tā pabeigšanas.
Saskaņā ar Likumu ir atsavināma Zemes īpašuma daļa – zemesgabals 0.0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114) – Prāgas ielā 1, Rīgā (turpmāk arī – Atsavināmais īpašums).
Uz Atsavināmo īpašumu veidojošā zemesgabala daļēji atrodas arī būves: atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) un atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003). Atsavināmais īpašums kopā ar šīm būvēm iekļaujas nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 004 0016) – Rīgā, sastāvā un minētās būves daļēji atrodas arī uz šo īpašumu veidojošā zemesgabala (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116).
Atsavināmais īpašums ar īpašnieka piekrišanu tika izveidots, veicot nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 004 0016) sadali, ievērojot 2016.gada 2.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.505 "Zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumi" 7.4. apakšpunktā noteikto par to, ka projektētā robeža var šķērsot būvi, ja to ir paredzēts nojaukt pēc projekta apstiprināšanas vietējā pašvaldībā un projekta izstrāde ierosināta par nekustamo īpašumu, kuru paredzēts atsavināt sabiedrības vajadzībām. Līdz ar to starp atsavināšanas procesā iesaistītajām pusēm ir panākta vienošanās Rail Baltica projekta ietvaros par publiskiem līdzekļiem minētās būves pārvietot un pārbūvēt, lai tās pilnībā atrastos uz zemesgabala (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116).
Šis zemes ierīcības projekta risinājums salīdzinājumā ar citiem iespējamajiem (būvju reālās sadales procesu, būvju nojaukšanu pirms projekts apstiprināšanas pašvaldībā) ir visizdevīgākais pusēm un izstrādāts, primāri, ievērojot Īpašnieka intereses un vismazākajā apmērā ietekmējot autoostas darbību.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma 15.panta 2.2 daļu uz Zemes un Būvju īpašumu daļām ir noteikts lietošanas tiesību aprobežojums, noslēdzot 2021.gada 2.decembrī līgumu par lietošanas tiesību aprobežojuma nodibināšanu (turpmāk – Aprobežojuma līgums).
Atsavināmais īpašums tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai (publiskās lietošanas dzelzceļa nodalījuma joslai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūvei uzbērumā), savukārt, dzelzceļa infrastruktūras izvietošanai uz estakādes par Zemes un Būvju īpašumu daļu lietošanu ir noslēgts Aprobežojuma līgums.
Pamatojoties uz Rīgas pilsētas būvvaldes 2018.gada 31.maija vēstulē Nr. BV-18-7006-nd, Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta 2018.gada 18.jūnija vēstulē Nr. DA-18-3082-nd un Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes 2018.gada 10.septembra vēstulē Nr.06-05/4588 sniegto informāciju, atlikusī Zemes īpašuma daļa, kas nav nepieciešama Rail Baltica projekta īstenošanai, ir izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, un līdz ar to, atbilstoši Likuma 6.panta pirmajai daļai, tā nav atsavināma.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Zemes īpašums ir ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000456338 šādā sastāvā: zemesgabals 0.0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114), zemesgabals 0.0639 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0115), zemesgabals 1.1660 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116), zemesgabals 0.0045 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0117), būve (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 007).
Zemes īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas nomas, ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes vai citi lietošanas tiesību apgrūtinājumi.
Saskaņā ar Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes 2018.gada 10.septembra vēstuli Nr.06-05/4588 Zemes īpašums atrodas valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa „Rīgas pilsētas vēsturiskais centrs” (aizsardzības Nr.7442) teritorijā un UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas „Rīgas vēsturiskais centrs” (aizsardzības Nr.852) teritorijā.
Būvju īpašums ir ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 29674 šādā sastāvā: autoosta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 001), krastmala ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001), kontroles-caurlaides punkts (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002).
Ar Atsavināmā īpašuma atsavināšanu Zemes un Būvju īpašumu īpašnieks (turpmāk – Īpašnieks) cieš zaudējumus, kas autoostas pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai aprēķināmi pēc papildu darbību kopskaita attiecīgu objektu nojaukšanai, pārbūvēšanai, pārvietošanai un atjaunošanai.
Zemes īpašuma sastāvu veido un, pamatojoties uz Rīgas pilsētas būvvaldes 2013.gada 19.jūnija būvatļauju BV-13-435-abv/L, Īpašnieka tiesiskā valdījumā atrodas arī šādas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datos (turpmāk – NĪVKIS) ierakstītās ēkas (būves): atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002), atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003.
NĪVKIS datos ir ierakstīts, ka uz Zemes īpašumu veidojošajiem zemesgabaliem atrodas ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 006, 0100 004 2021 007, 0100 004 2021 008, 0100 004 2021 009).
NĪVKIS Atsavināmajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0.0090 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0.0016 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0.0028 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes siltumvadu, siltumapgādes iekārtu un būvi 0.0093 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0.0002 ha platībā;
- kultūras pieminekļa teritorija un objekti, kas atbilstoši UNESCO Konvencijai par pasaules kultūras un dabas mantojuma aizsardzību iekļauti pasaules kultūras un dabas mantojuma objektu sarakstā 0.0849 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0.0129 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0.0053 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0.0006 ha platībā;
- valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti 0.0849 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0.0019 ha platībā;
- drošības aizsargjoslas teritorija gar dzelzceļu, pa kuru pārvadā naftu, naftas produktus, bīstamas ķīmiskās vielas un produktus 0.0849 ha platībā.
Īpašnieka pieteiktie zaudējumi un to vērtējums pēc Zemes un Būvju īpašumu sastāva:
1) zemesgabals 0.0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114), atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) un atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003):
- zemesgabals 0.0849 ha platībā – Atsavināmais īpašums;
- atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) – tiek saglabāta Īpašnieka tiesiskā valdījumā, nodrošinot tās pārvietošanu par publiskiem līdzekļiem;
- atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003) - tiek saglabāts Īpašnieka tiesiskā valdījumā, nodrošinot tā pārbūvēšanu un funkcionāli līdzvērtīgas būves izbūvēšanu citā vietā par publiskiem līdzekļiem;
2) zemesgabals 0.0639 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100
004 0115) un nojume (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 007):
- zemesgabals 0.0639 ha platībā – nodibināts lietošanas tiesību aprobežojums saskaņā ar Aprobežojuma līgumu;
- nojume (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 007) - tiks nojaukta un par to aprēķinātā tirgus vērtība – EUR 337 276 tiks izmaksāta Īpašniekam atbilstoši Aprobežojuma līguma noteikumiem;
3) zemesgabals 1.1660 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116), autoosta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 001), kontroles-caurlaides punkts (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002), krastmala ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) un četras ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 006, 0100 004 2021 007, 0100 004 2021 008 un 0100 004 2021 009):
- zemesgabala daļa 0.0837 ha platībā – būs izmantojama būvdarbiem saskaņā ar Aprobežojuma līgumu un citiem būvniecības procesa ietvaros sagatavotajiem darbu organizēšanas dokumentiem;
- autoosta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 001) – saskaņā ar Aprobežojuma līguma noteikumiem tiks veikts monitorings, kas ietvers vizuālas un mēraparāta pārbaudes;
- kontroles-caurlaides punkts (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002) - Rail Baltica projekta risinājumi neskar, tādēļ zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatējami un kompensācijas pieprasījums nav pamatots;
- krastmala ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) – Atsavināmā īpašuma atsavināšanas rezultātā nebija iespējams novērst četru autobusu attiešanas platformu un mikroautobu piestātņu zudumu dzelzceļa uzbēruma pusē un bija nepieciešams plānot Rail Baltica projekta tehniskos risinājumus atbilstošā apjomā, lai novērstu šāda veida autoostas darbību ietekmējošos faktorus. Līdz ar to autoostas saimnieciskās darbības nepārtrauktības nodrošināšanai Īpašnieks patstāvīgi veica platformas pārbūves darbus, kā rezultātā Īpašniekam tiek atlīdzināti ar to radītie zaudējumi EUR 1 047 100.25 apmērā. Rail Baltica projekta ietvaros plānoto darbu apjoms un tvērums būtu līdzīgs, par ko apliecinājumu ir sniegusi Rail Baltica projektētāja un būvdarbu veicēja Pilnsabiedrība “BERERIX”;
saimnieciskās darbības nepārtrauktībai Īpašnieks ir veicis Platformas pārbūves darbus, kā rezultātā Īpašniekam tiek atlīdzināti zaudējumi EUR 1 047 100.25 apmērā;
- ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 006) – zaudējumi nav pieteikti. Saskaņā ar NĪVKIS datiem nav nosakāma ēkas piederība Īpašniekam;
- ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 007) – ēkas piederība Īpašniekam nav konstatējama, turklāt Rail Baltica projekta risinājumi to neskar, tādēļ zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatējami un to kompensācijas pieprasījums nav pamatots;
- ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 008 un 0100 004 2021 009) - saskaņā ar Aprobežojuma līguma noteikumiem ēkas kā kustama manta tiks pārvietotas par publiskiem līdzekļiem, saglabājot nomas ieņēmumu gūšanas iespēju;
4) zemesgabals 0.0045 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0117) un divas ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 004 un 0100 004 2021 005):
- zemesgabals 0.0045 ha platībā – nodibināts lietošanas tiesību aprobežojums saskaņā ar Aprobežojuma līgumu;
- ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 004 un 0100 004 2021 005) - saskaņā ar Aprobežojuma līguma noteikumiem ēkas kā kustama manta tiks pārvietotas par publiskiem līdzekļiem, saglabājot nomas ieņēmumu gūšanas iespēju;
5) par Zemes īpašuma labiekārtojuma elementiem:
- soli, laternas, atsaišu stabs, margas, barjera – tiks pārvietoti vai pārbūvēti/atjaunoti par publiskiem līdzekļiem, nodrošinot to funkcionalitātes saglabāšanu;
- autobusu kustības saraksta tablo ar koka solu /vājstrāvu tīkli, ieskaitot tablo, videonovērošanu, apziņošanu – ir pārbūvēti un tiks atlīdzināti krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūves darbu rezultātā. Atlikušajā daļā elementi tiks pārbūvēti/atjaunoti par publiskajiem līdzekļiem, nodrošinot to funkcionalitātes saglabāšanu;
- granīta un betona apmales, asfaltbetona un bruģakmens segums, lietus ūdens kanalizācija, lietus ūdens gūlijas, elektronisko sakaru un elektro tīkli, smēķētavas - ir pārbūvēti un tiks atlīdzināti krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūves rezultātā. Atlikušajā daļā elementi tiks pārbūvēti/atjaunoti par publiskajiem līdzekļiem, nodrošinot to funkcionalitātes saglabāšanu;
- autobusu kustības automatizētās vadības sistēma – lai nodrošinātu esošai sistēmai līdzvērtīgu funkcionalitāti, par publiskajiem līdzekļiem tiks izveidota jauna sistēma;
6) Īpašnieka veiktās darbu izmaksas – demontāžas, būvgružu izvešanas, būvlaukuma organizācijas un uzturēšanas, būves tehniskās apsekošanas, projektēšanas, ekspertīzes, autoruzraudzības, būvuzraudzības un apzaļumošanas izmaksas - ir ietvertas un tiks atlīdzinātas Īpašniekam atbilstoši krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūves darbiem;
7) autostāvvietu nomas un caurlaižu ieņēmumu zudums - saskaņā ar Rīgas pilsētas būvvaldes 08.05.2021. vēstuli Nr.BV-21-10667-nd Zemes īpašuma atļautās izmantošanas ietvarā nav minētas autostāvvietas. Līdz ar to zaudējumi par autostāvvietu nomas ieņēmumu zudumu nav tiesiski pamatoti. Rail Baltica projekta būvdarbu laikā, gan pēc to pabeigšanas iebraukšanas un izbraukšanas iespēja autoostas teritorijā tiks nodrošināta. Līdz ar to nav konstatējama Rail Baltica projekta ietekme uz autoostas caurlaižu sistēmu un attiecīgi ar to Īpašniekam radīto ieņēmumu samazinājums.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022. gada 23. marta lēmumu Nr. 03.1-14/966 nolēma:
1) apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Zemes īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 004 0016) sastāvā esošā zemesgabala 0,0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114) – Prāgas ielā 1, Rīgā, atsavināšanu, nosakot to EUR 1 802 200.85 (viens miljons astoņi simti divi tūkstoši divi simti euro un astoņdesmit pieci centi), ko veido Atsavināmā īpašuma tirgus vērtība EUR 755 100.60 (septiņi simti piecdesmit pieci tūkstoši simts euro un sešdesmit centi) jeb EUR 889.40 (astoņi simti astoņdesmit deviņi euro un četrdesmit centi) par kvadrātmetru un atlīdzība par zaudējumiem EUR 1 047 100.25 (viens miljons četrdesmit septiņi tūkstoši viens simts euro un divdesmit pieci centi);
2) atlīdzināt zaudējumus, nodrošinot:
- atkritumu tvertņu novietnes (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) pārvietošanu par publiskiem līdzekļiem;
- atkritumu tvertņu laukuma (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003) pārbūvi un funkcionāli līdzvērtīgas būves izbūvi par publiskiem līdzekļiem;
- Zemes īpašumā skarto labiekārtojuma elementu: solu, laternu, atsaišu staba, margu, barjeru, pārvietošanu vai pārbūvi/atjaunošanu par publiskiem līdzekļiem, saglabājot to funkcionalitāti;
- Zemes īpašumā skarto labiekārtojuma elementu: autobusu kustības saraksta tablo ar koka solu / vājstrāvu tīkliem, ieskaitot tablo, videonovērošanu, apziņošanu, pārbūvi par publiskiem līdzekļiem, par kuriem atlīdzība Īpašniekam nav izmaksāta saskaņā ar krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu pārbūves darbiem, lai saglabātu to funkcionalitāti;
- Zemes īpašumā skarto labiekārtojuma elementu: granīta un betona apmaļu, asfaltbetona un bruģakmens seguma, lietus ūdens kanalizācijas, lietus ūdens gūlijas, elektronisko sakaru un elektro tīklu, smēķētavas, pārbūvi/atjaunošanu par publiskiem līdzekļiem daļā, par kuru atlīdzība Īpašniekam nav izmaksāta saskaņā ar krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu pārbūves darbiem, lai saglabātu to funkcionalitāti;
- jaunas līdzvērtīgas autobusu kustības automatizētās vadības sistēmas izveidošanu par publiskajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu esošai sistēmai līdzvērtīgu funkcionalitāti;
3) neatlīdzināt zaudējumus:
- ar telpu nomas ieņēmumu zudumu saistītos zaudējumus par kontroles-caurlaides punkta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002) izmantošanu, jo Rail Baltica projekta risinājumi šo būvi neskar un zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatēti un pamatoti;
- par krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūvi Īpašnieka veiktos izdevumus par summu EUR 188 014.75, kas ir būvdarbu kopējā apjomā ieguldītie publiskie līdzekļi, un par pievienotās vērtības nodokļa apmēru EUR 8599.50, jo Īpašniekam kā Valsts ieņēmumu dienesta PVN maksātāju reģistrā reģistrētai personai ir tiesības atgūt PVN summu no valsts budžeta caur priekšnodokli;
- nomas ieņēmumu zudumu par ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 007) izmantošanu, jo saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem un citu Komisijai pieejamo informāciju nav nosakāma šīs ēkas piederība Īpašniekam, kā arī šo ēku neskar Rail Baltica projekta risinājumi. Tādēļ zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatējami un to kompensācijas pieprasījums nav pamatots;
- par autostāvvietu nomas un caurlaižu ieņēmumu zudumu, jo saskaņā ar Rīgas pilsētas būvvaldes 08.05.2021. vēstuli Nr.BV-21-10667-nd Zemes īpašuma atļautās izmantošanas ietvarā nav minētas autostāvvietas. Līdz ar to zaudējumi par autostāvvietu nomas ieņēmumu zudumu nav tiesiski pamatoti. Rail Baltica projekta būvdarbu laikā, gan pēc to pabeigšanas iebraukšanas un izbraukšanas iespēja autoostas teritorijā tiks nodrošināta. Līdz ar to nav konstatējama Rail Baltica projekta ietekme uz autoostas caurlaižu sistēmu un attiecīgi ar to Īpašniekam radīto ieņēmumu samazinājums.
No Īpašnieka ir saņemta piekrišana Atsavināmā nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Atsavināmā nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Atsavināmā nekustamā īpašuma atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Atsavināmo nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Atsavināmo nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam būvdarbu īstenošanai.
Zemes īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas nomas, ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes vai citi lietošanas tiesību apgrūtinājumi.
Saskaņā ar Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes 2018.gada 10.septembra vēstuli Nr.06-05/4588 Zemes īpašums atrodas valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa „Rīgas pilsētas vēsturiskais centrs” (aizsardzības Nr.7442) teritorijā un UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas „Rīgas vēsturiskais centrs” (aizsardzības Nr.852) teritorijā.
Būvju īpašums ir ierakstīts Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 29674 šādā sastāvā: autoosta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 001), krastmala ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001), kontroles-caurlaides punkts (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002).
Ar Atsavināmā īpašuma atsavināšanu Zemes un Būvju īpašumu īpašnieks (turpmāk – Īpašnieks) cieš zaudējumus, kas autoostas pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai aprēķināmi pēc papildu darbību kopskaita attiecīgu objektu nojaukšanai, pārbūvēšanai, pārvietošanai un atjaunošanai.
Zemes īpašuma sastāvu veido un, pamatojoties uz Rīgas pilsētas būvvaldes 2013.gada 19.jūnija būvatļauju BV-13-435-abv/L, Īpašnieka tiesiskā valdījumā atrodas arī šādas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datos (turpmāk – NĪVKIS) ierakstītās ēkas (būves): atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002), atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003.
NĪVKIS datos ir ierakstīts, ka uz Zemes īpašumu veidojošajiem zemesgabaliem atrodas ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 006, 0100 004 2021 007, 0100 004 2021 008, 0100 004 2021 009).
NĪVKIS Atsavināmajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0.0090 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0.0016 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0.0028 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes siltumvadu, siltumapgādes iekārtu un būvi 0.0093 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0.0002 ha platībā;
- kultūras pieminekļa teritorija un objekti, kas atbilstoši UNESCO Konvencijai par pasaules kultūras un dabas mantojuma aizsardzību iekļauti pasaules kultūras un dabas mantojuma objektu sarakstā 0.0849 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0.0129 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pašteces kanalizācijas vadu 0.0053 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju 0.0006 ha platībā;
- valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa teritorija un objekti 0.0849 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar pazemes elektronisko sakaru tīklu līniju un kabeļu kanalizāciju 0.0019 ha platībā;
- drošības aizsargjoslas teritorija gar dzelzceļu, pa kuru pārvadā naftu, naftas produktus, bīstamas ķīmiskās vielas un produktus 0.0849 ha platībā.
Īpašnieka pieteiktie zaudējumi un to vērtējums pēc Zemes un Būvju īpašumu sastāva:
1) zemesgabals 0.0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114), atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) un atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003):
- zemesgabals 0.0849 ha platībā – Atsavināmais īpašums;
- atkritumu tvertņu novietne (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) – tiek saglabāta Īpašnieka tiesiskā valdījumā, nodrošinot tās pārvietošanu par publiskiem līdzekļiem;
- atkritumu tvertņu laukums (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003) - tiek saglabāts Īpašnieka tiesiskā valdījumā, nodrošinot tā pārbūvēšanu un funkcionāli līdzvērtīgas būves izbūvēšanu citā vietā par publiskiem līdzekļiem;
2) zemesgabals 0.0639 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100
004 0115) un nojume (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 007):
- zemesgabals 0.0639 ha platībā – nodibināts lietošanas tiesību aprobežojums saskaņā ar Aprobežojuma līgumu;
- nojume (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 007) - tiks nojaukta un par to aprēķinātā tirgus vērtība – EUR 337 276 tiks izmaksāta Īpašniekam atbilstoši Aprobežojuma līguma noteikumiem;
3) zemesgabals 1.1660 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0116), autoosta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 001), kontroles-caurlaides punkts (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002), krastmala ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) un četras ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 006, 0100 004 2021 007, 0100 004 2021 008 un 0100 004 2021 009):
- zemesgabala daļa 0.0837 ha platībā – būs izmantojama būvdarbiem saskaņā ar Aprobežojuma līgumu un citiem būvniecības procesa ietvaros sagatavotajiem darbu organizēšanas dokumentiem;
- autoosta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 001) – saskaņā ar Aprobežojuma līguma noteikumiem tiks veikts monitorings, kas ietvers vizuālas un mēraparāta pārbaudes;
- kontroles-caurlaides punkts (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002) - Rail Baltica projekta risinājumi neskar, tādēļ zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatējami un kompensācijas pieprasījums nav pamatots;
- krastmala ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) – Atsavināmā īpašuma atsavināšanas rezultātā nebija iespējams novērst četru autobusu attiešanas platformu un mikroautobu piestātņu zudumu dzelzceļa uzbēruma pusē un bija nepieciešams plānot Rail Baltica projekta tehniskos risinājumus atbilstošā apjomā, lai novērstu šāda veida autoostas darbību ietekmējošos faktorus. Līdz ar to autoostas saimnieciskās darbības nepārtrauktības nodrošināšanai Īpašnieks patstāvīgi veica platformas pārbūves darbus, kā rezultātā Īpašniekam tiek atlīdzināti ar to radītie zaudējumi EUR 1 047 100.25 apmērā. Rail Baltica projekta ietvaros plānoto darbu apjoms un tvērums būtu līdzīgs, par ko apliecinājumu ir sniegusi Rail Baltica projektētāja un būvdarbu veicēja Pilnsabiedrība “BERERIX”;
saimnieciskās darbības nepārtrauktībai Īpašnieks ir veicis Platformas pārbūves darbus, kā rezultātā Īpašniekam tiek atlīdzināti zaudējumi EUR 1 047 100.25 apmērā;
- ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 006) – zaudējumi nav pieteikti. Saskaņā ar NĪVKIS datiem nav nosakāma ēkas piederība Īpašniekam;
- ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 007) – ēkas piederība Īpašniekam nav konstatējama, turklāt Rail Baltica projekta risinājumi to neskar, tādēļ zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatējami un to kompensācijas pieprasījums nav pamatots;
- ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 008 un 0100 004 2021 009) - saskaņā ar Aprobežojuma līguma noteikumiem ēkas kā kustama manta tiks pārvietotas par publiskiem līdzekļiem, saglabājot nomas ieņēmumu gūšanas iespēju;
4) zemesgabals 0.0045 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0117) un divas ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 004 un 0100 004 2021 005):
- zemesgabals 0.0045 ha platībā – nodibināts lietošanas tiesību aprobežojums saskaņā ar Aprobežojuma līgumu;
- ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 004 2021 004 un 0100 004 2021 005) - saskaņā ar Aprobežojuma līguma noteikumiem ēkas kā kustama manta tiks pārvietotas par publiskiem līdzekļiem, saglabājot nomas ieņēmumu gūšanas iespēju;
5) par Zemes īpašuma labiekārtojuma elementiem:
- soli, laternas, atsaišu stabs, margas, barjera – tiks pārvietoti vai pārbūvēti/atjaunoti par publiskiem līdzekļiem, nodrošinot to funkcionalitātes saglabāšanu;
- autobusu kustības saraksta tablo ar koka solu /vājstrāvu tīkli, ieskaitot tablo, videonovērošanu, apziņošanu – ir pārbūvēti un tiks atlīdzināti krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūves darbu rezultātā. Atlikušajā daļā elementi tiks pārbūvēti/atjaunoti par publiskajiem līdzekļiem, nodrošinot to funkcionalitātes saglabāšanu;
- granīta un betona apmales, asfaltbetona un bruģakmens segums, lietus ūdens kanalizācija, lietus ūdens gūlijas, elektronisko sakaru un elektro tīkli, smēķētavas - ir pārbūvēti un tiks atlīdzināti krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūves rezultātā. Atlikušajā daļā elementi tiks pārbūvēti/atjaunoti par publiskajiem līdzekļiem, nodrošinot to funkcionalitātes saglabāšanu;
- autobusu kustības automatizētās vadības sistēma – lai nodrošinātu esošai sistēmai līdzvērtīgu funkcionalitāti, par publiskajiem līdzekļiem tiks izveidota jauna sistēma;
6) Īpašnieka veiktās darbu izmaksas – demontāžas, būvgružu izvešanas, būvlaukuma organizācijas un uzturēšanas, būves tehniskās apsekošanas, projektēšanas, ekspertīzes, autoruzraudzības, būvuzraudzības un apzaļumošanas izmaksas - ir ietvertas un tiks atlīdzinātas Īpašniekam atbilstoši krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūves darbiem;
7) autostāvvietu nomas un caurlaižu ieņēmumu zudums - saskaņā ar Rīgas pilsētas būvvaldes 08.05.2021. vēstuli Nr.BV-21-10667-nd Zemes īpašuma atļautās izmantošanas ietvarā nav minētas autostāvvietas. Līdz ar to zaudējumi par autostāvvietu nomas ieņēmumu zudumu nav tiesiski pamatoti. Rail Baltica projekta būvdarbu laikā, gan pēc to pabeigšanas iebraukšanas un izbraukšanas iespēja autoostas teritorijā tiks nodrošināta. Līdz ar to nav konstatējama Rail Baltica projekta ietekme uz autoostas caurlaižu sistēmu un attiecīgi ar to Īpašniekam radīto ieņēmumu samazinājums.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022. gada 23. marta lēmumu Nr. 03.1-14/966 nolēma:
1) apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par Zemes īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra numurs 0100 004 0016) sastāvā esošā zemesgabala 0,0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114) – Prāgas ielā 1, Rīgā, atsavināšanu, nosakot to EUR 1 802 200.85 (viens miljons astoņi simti divi tūkstoši divi simti euro un astoņdesmit pieci centi), ko veido Atsavināmā īpašuma tirgus vērtība EUR 755 100.60 (septiņi simti piecdesmit pieci tūkstoši simts euro un sešdesmit centi) jeb EUR 889.40 (astoņi simti astoņdesmit deviņi euro un četrdesmit centi) par kvadrātmetru un atlīdzība par zaudējumiem EUR 1 047 100.25 (viens miljons četrdesmit septiņi tūkstoši viens simts euro un divdesmit pieci centi);
2) atlīdzināt zaudējumus, nodrošinot:
- atkritumu tvertņu novietnes (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 002) pārvietošanu par publiskiem līdzekļiem;
- atkritumu tvertņu laukuma (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 003) pārbūvi un funkcionāli līdzvērtīgas būves izbūvi par publiskiem līdzekļiem;
- Zemes īpašumā skarto labiekārtojuma elementu: solu, laternu, atsaišu staba, margu, barjeru, pārvietošanu vai pārbūvi/atjaunošanu par publiskiem līdzekļiem, saglabājot to funkcionalitāti;
- Zemes īpašumā skarto labiekārtojuma elementu: autobusu kustības saraksta tablo ar koka solu / vājstrāvu tīkliem, ieskaitot tablo, videonovērošanu, apziņošanu, pārbūvi par publiskiem līdzekļiem, par kuriem atlīdzība Īpašniekam nav izmaksāta saskaņā ar krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu pārbūves darbiem, lai saglabātu to funkcionalitāti;
- Zemes īpašumā skarto labiekārtojuma elementu: granīta un betona apmaļu, asfaltbetona un bruģakmens seguma, lietus ūdens kanalizācijas, lietus ūdens gūlijas, elektronisko sakaru un elektro tīklu, smēķētavas, pārbūvi/atjaunošanu par publiskiem līdzekļiem daļā, par kuru atlīdzība Īpašniekam nav izmaksāta saskaņā ar krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu pārbūves darbiem, lai saglabātu to funkcionalitāti;
- jaunas līdzvērtīgas autobusu kustības automatizētās vadības sistēmas izveidošanu par publiskajiem līdzekļiem, lai nodrošinātu esošai sistēmai līdzvērtīgu funkcionalitāti;
3) neatlīdzināt zaudējumus:
- ar telpu nomas ieņēmumu zudumu saistītos zaudējumus par kontroles-caurlaides punkta (būves kadastra apzīmējums 0100 004 0069 002) izmantošanu, jo Rail Baltica projekta risinājumi šo būvi neskar un zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatēti un pamatoti;
- par krastmalas ar autobusu iebraukšanas platformu (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 001) pārbūvi Īpašnieka veiktos izdevumus par summu EUR 188 014.75, kas ir būvdarbu kopējā apjomā ieguldītie publiskie līdzekļi, un par pievienotās vērtības nodokļa apmēru EUR 8599.50, jo Īpašniekam kā Valsts ieņēmumu dienesta PVN maksātāju reģistrā reģistrētai personai ir tiesības atgūt PVN summu no valsts budžeta caur priekšnodokli;
- nomas ieņēmumu zudumu par ēkas (būves kadastra apzīmējums 0100 004 2021 007) izmantošanu, jo saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem un citu Komisijai pieejamo informāciju nav nosakāma šīs ēkas piederība Īpašniekam, kā arī šo ēku neskar Rail Baltica projekta risinājumi. Tādēļ zaudējumu rašanās apstākļi nav konstatējami un to kompensācijas pieprasījums nav pamatots;
- par autostāvvietu nomas un caurlaižu ieņēmumu zudumu, jo saskaņā ar Rīgas pilsētas būvvaldes 08.05.2021. vēstuli Nr.BV-21-10667-nd Zemes īpašuma atļautās izmantošanas ietvarā nav minētas autostāvvietas. Līdz ar to zaudējumi par autostāvvietu nomas ieņēmumu zudumu nav tiesiski pamatoti. Rail Baltica projekta būvdarbu laikā, gan pēc to pabeigšanas iebraukšanas un izbraukšanas iespēja autoostas teritorijā tiks nodrošināta. Līdz ar to nav konstatējama Rail Baltica projekta ietekme uz autoostas caurlaižu sistēmu un attiecīgi ar to Īpašniekam radīto ieņēmumu samazinājums.
No Īpašnieka ir saņemta piekrišana Atsavināmā nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Atsavināmā nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Atsavināmā nekustamā īpašuma atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Atsavināmo nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Atsavināmo nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam būvdarbu īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt daļu no nekustamā īpašuma Prāgas ielā 1, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 004 0016) – zemesgabalu 0.0849 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 004 0114).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Atsavināmais nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Atsavināmo nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Atsavināmais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp, fiziskas personas.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp, fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Atsavināmais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Atsavināmā nekustamā īpašuma Īpašnieku, kuram piederoša nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Atsavināmā nekustamā īpašuma Īpašnieku, kuram piederoša nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atsavināmais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Atsavināmais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palieli eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Atsavināmā nekustamā īpašuma pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015.gada 24.novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Atsavināmā nekustamā īpašuma pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015.gada 24.novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Ministru kabineta rīkojuma projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļa vietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
3. pielikums
Nosaukums
Nekustamā īpašuma vērtējuma aktualizācija