Anotācija (ex-ante)

21-TA-627: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 19. februāra noteikumos Nr. 96 "Noteikumi par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saeima 2021. gada 11. novembrī ir pieņēmusi likumu "Grozījumi Civilprocesa likumā". Minētais likums cita starpā paredz izmaiņas tiesas izdevumu kontekstā, tostarp izslēgt kancelejas nodevas institūtu. Civilprocesa likuma 38. panta pirmās daļas 4. punktā paredzēto maksājumu par tiesas nolēmuma spēkā stāšanās apliecināšanu, ja šis nolēmums iesniedzams ārvalstu iestādēs, plānots noteikt kā tiesas maksas pakalpojumu. Vienlaikus ir nepieciešams precizēt un modernizēt regulējumu arī citu tiesas maksas pakalpojumu kontekstā, ņemot vērā šobrīd izmantojamās tehnoloģijas, iespējas un plānotās izmaiņas sakarā ar E-lietas ieviešanu. Līdz ar to Tieslietu ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 19. februāra noteikumos Nr. 96 "Noteikumi par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem"" (turpmāk – Projekts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai precizētu, vienkāršotu un modernizētu normatīvo regulējumu par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ņemot vērā šobrīd izmantojamās tehnoloģijas, iespējas, kā arī plānotās izmaiņas sakarā ar E-lietas ieviešanu civilprocesā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Saskaņā ar Civilprocesa likuma 38. panta pirmās daļas 4. punktu par tiesas nolēmuma spēkā stāšanās apliecināšanu, ja šis nolēmums iesniedzams ārvalstu iestādēs, maksājama kancelejas nodeva 5 euro apmērā. 2021. gada 11. novembrī pieņemtais likums "Grozījumi Civilprocesa likumā" paredz atteikties no kancelejas nodevas institūta civilprocesā, izslēdzot 38. pantu, jo tajā uzskaitītās pozīcijas dublē citās normās noteikto vai arī pēc savas būtības ir pārnesamas uz citām normām. Minētais ir solis pretī skaidrākam un mazāk sadrumstalotam regulējumam attiecībā uz tiesā veicamajiem maksājumiem.

2. Ministru kabineta 2013. gada 19. februāra noteikumu Nr. 96 "Noteikumi par tiesas sniegtajiem maksas pakalpojumiem" (turpmāk – MK not. Nr. 96) 2. pielikuma 6. punktā paredzēts pakalpojums – dokumentu nosūtīšana pa faksu. Tiesas praksē minēto pakalpojumu vairs neizmanto. 

3. MK not. Nr. 96 2. pielikuma 8. punktā paredzēts pakalpojums – skaņas ieraksta kopijas izgatavošana (viena skaņas ieraksta datne), savukārt 9. punktā paredzēts pakalpojums – dokumentu ierakstīšana datu nesējā.  Abos gadījumos par mērvienību noteikta 1 CD matrica. Šobrīd minētā pakalpojuma cena aprēķināma atbilstoši izdevumiem par vienu skaņas ieraksta datni vienā datu nesējā.

4. MK not. Nr. 96 2. pielikuma 11. punktā paredzēts pakalpojums – tiesā iesniedzama dokumenta atvasinājuma izgatavošana. Minētais pakalpojums iekļauts un paredzēts gadījumiem, kad puse iesniedz tiesā dokumentus papīra formā tiesas sēdes laikā. Šādos gadījumos, lai pārējie lietas dalībnieki varētu iepazīties ar iesniegto dokumentu, nepieciešams izgatavot iesniedzamā dokumenta atvasinājumus papīra formā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Praksē ar lūgumu apliecināt nolēmuma spēkā stāšanos, ja šis nolēmums iesniedzams ārvalstu iestādēs, tiesām, nākas saskarties reti (vidēji 10 pakalpojumi gadā). Pamatā tie ir gadījumi, kad nolēmums iesniedzams kādā trešās valsts iestādē. Būtībā minētā pozīcija līdzīgi kā, piemēram, izziņas izsniegšana ir administratīva, nevis ar tiesas pamatfunkciju saistīta darbība, un tā neprasa būtisku tiesas resursu un papildu izvērtējumu. Līdz ar to attiecīgā pozīcija pēc savas būtības iekļaujas tiesu sniegto maksas pakalpojumu sarakstā. Attiecīgi Projekts paredz papildināt 2. pielikumu ar jaunu punktu, paredzot jaunu tiesu sniegto maksas pakalpojumu – tiesas nolēmuma spēkā stāšanās apliecināšana, ja šis nolēmums iesniedzams ārvalstu iestādēs.
Risinājuma apraksts
Tiesas nolēmuma spēkā stāšanās apliecināšanas pozīcija no kancelejas nodevas tiek pārnesta uz tiesas sniegto maksas pakalpojumu sarakstu. Projekts paredz, ka 1 dokumenta (1 nolēmuma) apliecināšanas cena ir 8 euro. Minēto summu veido tiesas darbinieku atalgojuma izmaksas, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, biroja preču izmaksas un izdevumi par elektroenerģiju (skat. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumu "Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins"). 
Problēmas apraksts
Mūsdienās tiesās fakss vairs netiek izmantots, līdz ar to Projekts paredz izslēgt MK not. Nr. 96 2. pielikuma 6. punktā paredzēto pakalpojumu – dokumentu nosūtīšana pa faksu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izslēgt tiesas sniegto maksas pakalpojumu – dokumentu nosūtīšana pa faksu (MK not. Nr. 96 2. pielikuma 6. punkts).
Problēmas apraksts
Praksē dažkārt tiesai tiek lūgts izsniegt vairākas skaņas ieraksta vai dokumentu datnes, piemēram, vairāku tiesas sēžu ierakstu kopijas. Raugoties no lietderīga resursu izmantošanas aspekta, visas lūgtās datnes pēc iespējas būtu ierakstāmas vienā CD matricā, izņemot, ja personai kādu apsvērumu dēļ ir nepieciešams, lai katra datne tomēr tiek ierakstīta atsevišķā CD matricā. Vienlaikus jāatzīmē, ka personas arvien mazāk izmanto CD matricas, tā vietā izvēloties ērtākas un ilglaicīgākas alternatīvas.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu praksi, ka gadījumos, kad persona lūdz skaņu ieraksta vai dokumenta ierakstīšanu datu nesējā, pēc iespējas tiek izmantota visa CD matricas ietilpība, Projekts nosaka pamatsummu (3,10 euro) par vienas datnes ierakstu CD matricā, un mazāku summu par katru nākamo skaņas ieraksta datnes ierakstīšanu šajā pašā CD matricā (1,45 euro). Minētās summas veido tiesas darbinieku atalgojuma izmaksas, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, biroja preču izmaksas un izdevumi par elektroenerģiju (skat. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumu "Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins"). Projekts paredz līdzīgu kārtību arī attiecībā uz dokumentu ierakstīšanu datu nesējā. Vienlaikus projekts nostiprina iespēju personai lūgt ierakstīt skaņas ierakstu vai dokumentu zibatmiņā. Lai gan šāds pakalpojums, ņemot vērā pašas zibatmiņas izmaksas, ir dārgāks par skaņas ieraksta vai dokumenta datnes ierakstīšanu CD matricā, tas ir ilglaicīgāks un mūsdienīgāks risinājums. Drošības apsvērumu dēļ trešajām personām piederošas zibatmiņas savietot ar tiesas tehniku nav pieļaujams, tāpēc ierakstus trešo personu zibatmiņās tiesa neveic.
Problēmas apraksts
E-lietā visi lietas materiāli dalībniekiem būs pieejami elektroniski. Arī tos dokumentus, kas tiesā tiks iesniegti papīra formā tiesas sēdes laikā, tiesai būs jāpārvērš elektroniskā formā un jāpievieno lietas materiāliem, tādējādi darot tos pieejamus visiem lietas dalībniekiem elektroniski. Turklāt, ja tiesai nāksies izgatavot tiesas dokumentu atvasinājumus, attiecīgie izdevumi atbilstoši 2021. gada 11. novembrī pieņemtais likums "Grozījumi Civilprocesa likumā" paredzētajam būs aprēķināmi kā ar lietas izskatīšanu saistītie izdevumi.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izslēgt tiesas sniegto maksas pakalpojumu – tiesā iesniedzama dokumenta atvasinājuma izgatavošana (MK not. Nr. 96 2. pielikuma 11. punkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Zemāka līmeņa vai cita veida tiesiskā regulējuma izstrāde tiesas sniegto maksas pakalpojumu noteikšanai vai grozīšanai nav iespējama. Ar Projektu regulējums tiek padarīts mazāk sadrumstalots un tādējādi vienkāršots.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ar Projektu netiek ieviestas papildu prasības sabiedrības mērķgrupām, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt. Tiesas sniegto maksas pakalpojumu summas noteiktas atbilstoši faktiskajām ar pakalpojumu saistītajām tiešajām un netiešajām izmaksām (skat. Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumu "Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins"). 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesu klienti, kas vēlēsies saņemt kādu no Projektā minētajiem tiesu maksas pakalpojumiem.
Ietekmes apraksts
Projekta ietekme uz sabiedrības mērķgrupām vērtējama kā pozitīva, ņemot vērā, ka regulējums tiek padarīts skaidrāks un personām tiek piedāvāta iespēja saņemt skaņu ierakstus un dokumentus zibatmiņā, kas ir ilglaicīgāks un mūsdienīgāks risinājums. Tiesas nolēmuma spēkā stāšanās apliecināšanas pakalpojums izmaksās par 3 euro dārgāk, nekā tas ir šobrīd. Tomēr minētā summa ir noteikta atbalstoši šībrīža faktiskajām izmaksām. Šāda pakalpojuma sniegšana nav finansējama no valsts puses. Projekts paredz arī summas par skaņas ieraksta kopijas izgatavošanas vai dokumentu ierakstīšanas datu nesējā pieaugumu par 0,68 euro. Arī šī summa ir noteikta atbalstoši šībrīža faktiskajām izmaksām, turklāt šeit jāņem vēra, ka katra nākamā ieraksta tajā pašā datu nesēja summa ir par 0,97 euro zemāka, salīdzinot ar spēkā esošo summu.
Juridiskās personas
  • Tiesu klienti, kas vēlēsies saņemt kādu no Projektā minētajiem tiesu maksas pakalpojumiem.
Ietekmes apraksts
Skat. iepriekšējo ietekmes aprakstu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
130 000
0
130 000
-2 934
130 000
-2 934
-2 934
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
130 000
0
130 000
-2 934
130 000
-2 934
-2 934
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
130 000
0
130 000
-2 934
130 000
-2 934
-2 934
2.1. valsts pamatbudžets
130 000
0
130 000
-2 934
130 000
-2 934
-2 934
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2021. gadam" Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem plānoti 759 924 euro, tajā skaitā, 130 000 euro no cenrādī noteiktajiem pakalpojumiem, 3578 euro no ieņēmumiem par telpu nomu un komunālajiem pakalpojumiem un 626 346 euro no ieņēmumiem par ar lietas izskatīšanu saistītajiem izdevumiem civilprocesā un procesuālajiem izdevumiem kriminālprocesā.
Saistībā ar to, ka tiek noteikts viens jauns pakalpojums, pārveidojot kancelejas nodevu par maksas pakalpojumu, divi maksas pakalpojumu veidi tiek pārveidoti, paredzot skaņas ieraksta kopijas un dokumenta ierakstīšanu ne tikai CD matricā, bet arī zibatmiņā, kā arī  iespēju vienā datu nesējā ierakstīt vairākas skaņas ierakstu datnes vai dokumentus un divi maksas pakalpojumu veidi tiek izslēgti no cenrāža, 2022. gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un ar tiem saistīto izdevumu samazinājums par 2934 euro.
Nosakot maksas pakalpojumu izcenojumus, atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" prasībām tika izvērtēti katra maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamie tiešie izdevumi un ņemtas vērā uz katra pakalpojuma sniegšanu attiecināmās netiešās izmaksas. Maksas pakalpojumu izcenojumi tika rēķināti atbilstoši esošajai situācijai.
Veikta maksas pakalpojumu apjoma izvērtēšana, un attiecīgi precizēta maksas pakalpojuma cena un plānotie ieņēmumi, kas pievienoti projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins", 2. pielikumā "Detalizēts ieņēmumu aprēķins" un 3. pielikumā "Detalizēts izdevumu aprēķins".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Pēc Projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par apropriācijas samazināšanu Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.02.00 "Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas" 2022. gadā un turpmākajos gados 2934 euro no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgi izdevumu samazināšanai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Jautājums par kancelejas nodevas likvidēšanu civilprocesā un Civilprocesa likuma 38. pantā paredzēto pozīciju pārnešanu uz citām normām skatīts un konceptuāli atbalstīts Tieslietu ministrijas pastāvīgās darba grupas Civilprocesa likuma grozījumu izstrādei 2021. gada 8. aprīļa sanāksmē.
Projekts un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija) tika nodots publiskajai apspriešanai. Publiskās apspriedes norises laikā (13.10.2021. - 27.10.2021.) viedokļi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiek pārskatīti, precizēti un modernizēti atsevišķi tiesas sniegtie maksas pakalpojumi. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Detalizēts ieņēmumu aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Detalizēts izdevumu aprēķins