Anotācija (ex-ante)

21-TA-50: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk tekstā – Atsavināšanas likums) 4. panta pirmā un otrā daļa, 5. panta pirmā un piektā daļa, likuma “Par valsts budžetu 2021. gadam” 44. panta pirmā un otrā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamā īpašuma pārdošanu” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā atļaut Zemkopības ministrijai pārdot izsolē valsts pārvaldes funkciju īstenošanai nepiemērotu valsts nekustamo īpašumu, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Ministru kabineta rīkojums stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
I. Informācija par rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu
Zemkopības ministrijas valdījumā atrodas nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6601 008 0098) – zemes vienība 0,4613 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6601 008 0098) un trīs nedzīvojamās ēkas (Veterinārās laboratorijas ēka ar kadastra apzīmējumu 6601 008 0098 001, nedzīvojamā ēka – pagaidu stacionārs – ar kadastra apzīmējumu 6601 008 0098 002, un būve – šķūnis – ar kadastra apzīmējumu 6601 008 0098 003) – Priežu ielā 10A, Limbažos, Limbažu novadā (turpmāk – nekustamais īpašums).
Sagatavotais rīkojuma projekts paredz atļaut Zemkopības ministrijai pārdot izsolē minēto nekustamo īpašumu.
Īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu ir nostiprinātas Latvijas valstij Zemkopības ministrijas personā Limbažu pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1000 0020 4483.
Pēc Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem, nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība 2021. gada 1. janvārī bija noteikta 12 646 euro apmērā.
Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst:
zemes vienība 0,4613 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6601 008 0098), kuras galvenais lietošanas mērķis ir 0908 – Pārējo sabiedriskās nozīmes objektu apbūve. Tai reģistrēti apgrūtinājumi – biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija (7313030600) 0,4613 ha platībā; aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) 0,023 ha platībā; aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) 0,041 ha platībā, ceļa servitūta teritorija (7315030100) 0,0238 ha platībā;
būve – veterinārās laboratorijas ēka – ar kadastra apzīmējumu 6601 008 0098 001. Tās kopējā platība ir 175,3 m2, ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1953., un būves galvenais lietošanas veids ir 1264 – Ārstniecības vai veselības aprūpes iestāžu ēkas;
būve – pagaidu stacionārs – ar kadastra apzīmējumu 6601 008 0098 002. Tās kopējā platība ir 47 m2, ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1957., un būves galvenais lietošanas veids ir 1264 – Ārstniecības vai veselības aprūpes iestāžu ēkas;
būve – šķūnis – ar kadastra apzīmējumu 6601 008 0098 003. Tās kopējo platībua ir113,3 m2, ekspluatācijas uzsākšanas gads – 1962., un būves galvenais lietošanas veids ir 1274 – Citas, iepriekš neklasificētas, ēkas.
Nekustamais īpašums nav iznomāts, ir bez parādu saistībām un aizlieguma atzīmēm. Pēc NĪVKIS datiem, tam nav reģistrēta neviena aizlieguma atzīme.
Nekustamā īpašuma pašreizējā lietotāja ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi”, kurai īpašums nodots pārvaldīšanā, pamatojoties uz Zemkopības ministrijas 2020. gada 16. septembra rīkojumu Nr. 90 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā”.

II. Turpmākā rīcība

Nekustamā īpašuma pārvaldītāja valde ar 2021. gada 26. februāra lēmumu (protokols Nr. 6) apstiprina, ka īpašums nav nepieciešams valsts funkciju nodrošināšanai un to saglabāt nav lietderīgi, tāpēc ierosina īpašumus pārdot izsolē.

Saskaņā ar likuma “Par Ziemeļvidzemes biosfēras rezervātu” 6. un 20. pantu Biosfēras rezervāta pārvaldi īsteno vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde – Dabas aizsardzības pārvalde. Biosfēras rezervātā saglabājas zemes reformas gaitā iegūtās zemes lietošanas un īpašuma tiesības, kā arī īpašuma tiesību aprobežojumi.

Dabas aizsardzības pārvalde atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 303 “Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” 4. punktā noteiktajam saskaņo valstij piederošo nekustamo īpašumu Priežu ielā 10A, Limbažos, Limbažu novadā (kadastra numurs 6601 008 0098) atsavināšanu. Papildus norādīts, ka, izvērtējot situāciju, ir secināts, ka īpašums Priežu ielā 10A, Limbažos, Limbažu novadā (kadastra numurs 6601 008 0098) nav nepieciešams Dabas aizsardzības pārvaldes funkciju izpildei. (2021. gada 5. jūlija vēstule Nr. 7.14/3 871/2021-N).
Rīkojuma projekts paredz virzīt atsavināšanai un pārdot izsolē valsts pārvaldes funkciju īstenošanai nepiemēroto īpašumu saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2021. gadam” 44. pantā noteikto un atļaut atsavināšanas procedūru organizēt nekustamo īpašumu valdītājai  Zemkopības ministrijai.
Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 78. panta otrās daļas 7. punktu Limbažu novada pašvaldībai nav pirmpirkuma tiesību uz rīkojumā projektā minēto nekustamo īpašumu, jo “pašvaldības pirmpirkuma tiesības neattiecas uz nekustamo īpašumu, kurš tiek pārdots labprātīgā .. izsolē ..”.
Atsavināšanas likuma 44. panta pirmajā un otrajā daļā noteikts, ka publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Minētais ierobežojums piemērojams arī tad, kad tiek atsavināta apbūvēta zeme. Ievērojot minēto, rīkojuma projekta 1. punktā minētā nekustamā īpašuma ieguvējam jāatbilst likuma “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās” 20. panta nosacījumiem. Šī iemesla dēļ nekustamā īpašuma izsoles noteikumos jāparedz šāds nosacījums.
Rīkojuma projekts paredz valsts nekustamā īpašuma valdītājai Zemkopības ministrijai uzdevumu ar attiecīgu nodošanas un pieņemšanas aktu nodot pircējam valsts nekustamo īpašumu 30 dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas. 30 dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamā īpašuma pircējam noteikts, izvērtējot nekustamā īpašuma pircēja pienākumu īstenot noteiktas darbības noteiktos termiņos, kas atbilst attiecīgiem nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem.
Atsavināšanas likuma 30. pantā ir noteikts, ka izsoles dalībniekam, kurš nosolījis augstāko cenu par nekustamo īpašumu, jāsamaksā par nosolīto nekustamo īpašumu divu nedēļu laikā.
Tādējādi nekustamā īpašuma pircēja pienākumiem īstenot noteiktas darbības noteiktos termiņos ir jābūt samērīgiem ar nekustamā īpašuma pārdevēja pienākumiem. Šī iemesla dēļ nekustamā īpašuma pirkuma līgumā jāparedz nosacījums, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.
 
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija


Saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 12. punktu, ja valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams tā valdītājam, jautājumu par nekustamā īpašuma iespējamo nepieciešamību citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai, atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai noskaidro, izsludinot Valsts sekretāru sanāksmē attiecīgu Ministru kabineta rīkojuma projektu.
Rīkojuma projekts izsludināts Valsts sekretāru 2021. gada 12. augusta sanāksmē (prot. Nr. 28, 42.§, VSS-743). Tā kā divu nedēļu laikā pēc rīkojuma projekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasīja rīkojuma projekta 1. punktā minētos nekustamos īpašumus valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, tos iespējams atsavināt Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projektā minētais nekustamais īpašums nav piemērots un nav nepieciešams Zemkopības ministrijai un padotības iestādēm to funkciju īstenošanai. Nekustamā īpašuma pašreizējā lietotāja valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi” to neizmanto valsts funkciju izpildei. Īstenojot rīkojuma projektā noteikto, tiks organizēts nekustamā īpašuma atsavināšanas process. Rīkojuma īstenošanai nav nepieciešami papildu līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. Rīkojumā noteiktais tiks īstenots par Zemkopības ministrijas līdzekļiem. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 47. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 “Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37. punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu segšanas tiks ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas.
Patlaban nav iespējams noteikt, cik liela summa tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo vēl nav iespējams noteikt īpašuma pārdošanas vērtību, tāpēc ka nekustamā īpašuma atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un cena būs atkarīga no nekustamā īpašuma tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmērs tiek noteikts Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2021. gadam” 44. panta otro daļu Zemkopības ministrija lūgs Ministru kabinetu atļaut palielināt Zemkopības ministrijai apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem 50 % apmērā no valsts budžetā ieskaitītajiem līdzekļiem pēc valsts nekustamo īpašumu atsavināšanas.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
-
2. pielikums
Nosaukums
-
3. pielikums
Nosaukums
-
4. pielikums
Nosaukums
-
5. pielikums
Nosaukums
-
6. pielikums
Nosaukums
-
7. pielikums
Nosaukums
-
8. pielikums
Nosaukums
-