Anotācija (ex-ante)

23-TA-45: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valsts policijas un Valsts robežsardzes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības novērošanas misijā Gruzijā (EUMM Georgia) un finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1. Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2019. gada 7. maija rīkojumu Nr. 210) 218.1.2. pasākumu: “Latvija turpinās atbalstīt starptautiskos centienus drošības stiprināšanai un stabilitātes veicināšanai, piedaloties ANO, ES, EDSO un NATO misijās un operācijās – Dalībai starptautiskajās misijās katru gadu nosūtīti līdz 30 civilo ekspertu”;
2. Eiropas Ārējās darbības dienesta Civilo operāciju komandiera 2022. gada 31. augusta vēstule ar lūgumu pagarināt dalības laiku EUMM Georgia Latvijas ekspertiem;
3. likuma "Par policiju" 8. panta otro daļu;
4. Valsts robežsardzes likuma 12. panta trešo daļu;
5. Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra noteikumiem Nr. 793 “Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm tiek nosūtītas dalībai starptautiskajās misijās un operācijās, un dalības finansēšanas kārtība”;
6. Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. punktu;
7. Ministru kabineta 2020. gada 18. februāra sēdes protokola Nr. 7, 41.§ “Informatīvais ziņojums “Par Latvijas civilo ekspertu dalību starptautiskajās misijās un operācijās 2020.-2022. gadā” 3. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1. pagarināt dalības laiku EUMM Georgia 4 Valsts policijas un vienai Valsts robežsardzes amatpersonām uz 12 mēnešiem.
2. no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Iekšlietu ministrijai 2023. gadā 205 333 euro, tai skaitā Valsts policijai – 157 766 euro un Valsts robežsardzei – 47 567 euro.
3. paredzēt finansējumu 2024. gadam Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" 33 361 euro apmērā un budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" 10 523 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta sagatavošanas laikā starptautiskajās misijās piedalās 12 Latvijas civilie sekondētie eksperti, tai skaitā:
- Eiropas Savienības novērošanas misijā Gruzijā (EUMM Georgia) – 7;
- Eiropas Savienības Padomdevēja misijā Ukrainā  (EUAM Ukraine) – 5.
Eiropas Ārējās darbības dienesta Civilo operāciju komandiera 2022. gada 31. augusta vēstulē tiek lūgts pagarināt dalības laiku Latvijas ekspertiem uz 12 mēnešiem.
Savos dienesta ziņojumos K.Eiduka, E.Liepa, J.Zalajs, N.Mitroščenko un I.Dreimanis  piekrita dalības laika pagarināšanai EUMM Georgia uz 12 mēnešiem.
I.Dreimanis 2021. gada 28. janvārī EUMM Georgia reorganizācijas laikā tika paaugstināts amatā uz Kārstās līnijas turētāja amatu, nodalot to no sakaru virsnieka pienākumiem un nododot EUMM Georgia Operāciju komponenta tiešā pakļautībā, kas ir uzskatāms par paaugstināšanu amatā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. decembra noteikumu Nr. 793 "Kārtība, kādā Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm tiek nosūtītas dalībai starptautiskajās misijās un operācijās, un dalības finansēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr.793) 13. punktu: "Amatpersonas nepārtrauktas dalības laiks starptautiskajā misijā vai operācijā nav ilgāks par trim gadiem no pirmreizējās nosūtīšanas dienas. Ministru kabinets ar atsevišķu rīkojumu var pagarināt amatpersonas dalības laiku starptautiskajā misijā vai operācijā. Ja amatpersona dalības laikā starptautiskajā misijā vai operācijā ir paaugstināta amatā, triju gadu termiņu skaita no dienas, kad amatpersona paaugstināta amatā, taču kopējais nepārtrauktas dalības laiks starptautiskajā misijā vai operācijā nepārsniedz sešus gadus".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
205 333
0
43 884
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
205 333
0
43 884
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-205 333
0
-43 884
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-205 333
0
-43 884
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
205 333
0
43 884
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins – pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu izdevumu segšanai 2023. gadā 205 333 euro apmērā Iekšlietu ministrijai, tai skaitā Valsts policijai – 157 766 euro un Valsts robežsardzei – 47 567 euro, piešķir no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", un izdevumi tiek veikti no Iekšlietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums”.
Likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” sagatavošanas procesā precizēt un palielināt Iekšlietu ministrijas izdevumus 2024. gadam apakšprogrammā 06.01.00 “Valsts policija” 33 361 euro apmērā un budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" 10 523 euro apmērā amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dalības nodrošināšanai no 2024. gada 1. janvāra, vienlaikus samazinot finansējumu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Izdevumi piešķirtā finansējuma ietvaros pa pasākumiem un izdevumu klasifikācijas kodiem var tikt precizēti atbilstoši faktiskajai situācijai.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts policija
  • Valsts robežsardze
  • Iekšlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins