Anotācija

25-TA-439: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par humānās palīdzības sniegšanu Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 24. panta pirmā daļa, Valsts materiālo rezervju likuma 3. panta pirmās daļas 9. punkts, Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumi Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt Ukrainai sniedzamās humānās palīdzības resursu avotus, resursu veidus, apjomu un to atjaunināšanai nepieciešamo finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš Krievijas pilna mēroga agresijas kara sākšanas pret Ukrainu Krievija ir pastāvīgi veikusi uzbrukumus arī civilajiem objektiem, tai skaitā slimnīcām. Krievijas Federācijas izraisītā kara Ukrainā un raķešu uzbrukumu rezultātā tiek radīti bojājumi civiliedzīvotāju kvartāliem, funkcionējušām ārstniecības iestādēm, kā arī traucēta loģistikas tīklu darbība. Pastāv risks, ka šādā situācijā var tikt apdraudēta medikamentu un veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība pacientiem. Veiktie uzbrukumi ir radījuši būtiskus traucējumus medicīnas iestāžu darbībā un papildu slogu uz citām Ukrainas slimnīcām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija) seko pašreizējai situācijai Ukrainā, kā arī uztur kontaktus ar Latvijas vēstniecību Ukrainā, Ukrainas vēstniecību Latvijas Republikā, Ukrainas Veselības ministriju un tās padotības institūcijām 2025.gada 13.februārī saņemti Ukrainas Čerņihivas slimnīcas un Ukrainas A0409 kara daļas vēstules par nepieciešamo atbalstu Ukrainai (skatīt pielikumus).
Risinājuma apraksts
Ministrija sadarbībā ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu (turpmāk – NMPD) ir apzinājusi pieejamos resursus un iespēju sniegt atbalstu un, izvērtējot atbalsta lūgumu, secināja, ka, ņemot vērā situāciju Ukrainā un zāļu, kā arī medicīnisko ierīču un preču pieejamību veselības nozares valsts materiālajās rezervēs, varētu sniegt atbalstu – humāno palīdzību, nosūtot šādus resursus no veselības nozares valsts materiālajām rezervēm (NMPD valsts materiālo rezervju resursi):
1. Salbutamols 100 mcg/devā aerosols inhalācijām – 586 oriģināli;
2. Gelaspan 4% 500 ml šķīdums infūzijām – 5000 flakoni;
3. CHEMISEPT 100 ml dezinfekcijas līdzeklis – 100 gabali;
4. Atsūkšanas katetrs CH 16, 60 cm – 100 gabali;
5. Carbo activatus, tabletes – 5000 oriģināli;
6. Adrenalīns 1 mg/ml šķīdums injekcijām – 5000 ampulas;
7. Medoclav TBL 625 mg – 6000 tabletes
8. Imipenēms/Cilastatīns 500 mg 30 ml – 396 flakoni;
9. Calcium Sopharma 8,94 mg/ml 10 ml – 750 ampulas;
10. Almiral (Diclofenac) 75 mg/3 ml šķīdums injekcijām un infūzijām – 1000 ampulas;
11. Metronidazols 0,5% 100 ml šķīdums infūzijām – 1000 flakoni;
12. GlukaGen Hypokit 1 mg – 20 oriģināli;
13. Isoptin 5 mg/2 ml šķīdums injekcijām – 300 ampulas;
14. Forvel 400 mcg/ml šķīdums injekcijām – 1000 ampulas;
15. No-spa 40 mg/2 ml šķīdums injekcijām – 2000 ampulas;
16. Aponil (Nimesulīds) 100 mg tabletes – 5010 tabletes;
17. Pašlīpošs brūču pārsējs 10 x 10 cm + sal – 1000 gabali;
18. DES INSURANCE 5 L dezinfekcijas līdzeklis – 10 gabali;
19. Pretapdegumu gels 80 ml – 50 gabali;
20. Ampicilīns (Pamecil) FLK 1 g – 400 flakoni;
21. . Corinfar 10 mg apvalkotas tabletes – 1500 tabletes;
22. Metoklopramīds Basi 5 mg/ml šķīdums injekcijām – 2000 ampulas;
23. Pretapdegumu pārsējs sejai 30 x 40 cm – 20 gabali;
24. Chlophazolin 150 mg – 1000 tabletes;
25. PAN-Oksacilīns 1 g pulveris injekciju šķīduma pagatavošanai – 1000 flakoni;
26. Omeprazols Stada 20 mg kapsulas – 10020 kapsulas;
27. Tobrex gtt. opht. 0,3% 5 ml – 50 flakoni;
28. Rudaderm-universal 2.5x 7.6 cm plāksteris pēc injekcijām N 500 – 54 gabali;
29. Nātrija tiosulfāts 3000 mg/10 ml šķīdums injekcijām – 430 ampulas;
30. Moxilen 500 mg tabletes/kapsulas – 5000 tabletes;
31. Ciprofloksacīns 500 mg apvalkotas tabletes – 15000 tabletes;
32. Imobilizācijas/evakuācijas ierīce K.E.D. – 18 gabali.
Minēto resursu transportēšanu uz Ukrainu un nodošanu Ukrainas Čerņihivas slimnīcai un A0409 kara daļai, kuras ir tiesīgas saņemt zāles, medicīniskās ierīces, palīgmateriālus, kuri nepieciešami pienācīgai veselības aprūpes nodrošināšanai, veiks biedrība “Ogres novada attīstībai” (reģistrācijas numurs 40008319776) Valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai varētu būt nepieciešami ne vairāk kā 64 180 euro. Ministru kabineta 2017. gada 12. decembra noteikumu Nr.721 "Humānās palīdzības saņemšanas un sniegšanas kārtība" 3. punkts noteic, ka lēmumu par humānās palīdzības saņemšanu, pieprasīšanu un sniegšanu pieņem Ministru kabinets, pamatojoties uz Krīzes vadības padomes priekšlikumu un atbildīgās ministrijas sniegto informāciju.
Nacionālās drošības likuma 23.2 panta pirmā daļa noteic, ka krīzes vadības padomi vada ministru prezidents, savukārt otrajā daļā noteikts, ka padomes locekļi ir deviņi Ministru kabineta sastāvā esošie ministri. No minētā izriet, ka visas tās personas, kuras Krīzes vadības padomes sastāvā varētu pieņemt lēmumu par priekšlikumu sniegt humāno palīdzību Ukrainai, vienlaikus var pieņemt lēmumu pēc būtības Ministru kabinetā.
Ņemot vērā steidzamo atbalsta nepieciešamību un Krīzes vadības padomes locekļu esamību Ministru kabineta sastāvā, tika pieņemts lēmums virzīt tiesību akta projektu bez atsevišķas Krīzes vadības padomes sēdes sasaukšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
64 180
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
64 180
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-64 180
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-64 180
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
64 180
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopā valsts materiālo rezervju resursu atjaunošanai varētu būt nepieciešami ne vairāk kā 64180 euro. Detalizēts izdevumu aprēķins skatāms anotācijas (ex-ante) pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks sagatavots un iesniegts Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”. Izdevumi ne vairāk kā 64 180 euro tiks segti Ministrijas budžeta apakšprogrammas 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība" ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”.
Izdevumu apmērs kopējās summas ietvaros var mainīties atkarībā no valsts iepirkuma rezultātiem un faktiskajām izmaksām.
Papildu finanšu resursi Ministrijai (NMPD) humānās palīdzības transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai nebūs nepieciešami.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši  Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu un tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Projekta izpildē tiks iesaistīta arī nevalstiska organizācija – biedrība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pieprasījums Nr. 1
2. pielikums
Nosaukums
Pieprasījums Nr. 2
3. pielikums
Nosaukums
Izdevumu aprēķins
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk