Anotācija (ex-ante)

22-TA-1665: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 4. februāra rīkojumā Nr. 62 "Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (turpmāk – ES fondi) 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programma “Izaugsme un nodarbinātība” (turpmāk – DP) ir apstiprināta ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2015. gada 4. februāra rīkojumu  Nr. 62 “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu “Izaugsme un nodarbinātība””.

DP izstrādāta saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Regulu (EK) Nr. 1083/2006 (turpmāk – Regula Nr. 1303/2013). Saskaņā ar Regulas Nr. 1303/2013 30. panta 1. un 2. punktu dalībvalstij ir tiesības iesniegt Eiropas Komisijai (turpmāk – EK) pienācīgi pamatotu prasību veikt grozījumus DP, par kuriem EK attiecīgi nepieciešamības gadījumā sniedz savus apsvērumus. REACT-EU[1] atbalsts plānots kā vidējā termiņa krīzes seku mazināšanas iniciatīva, sniedzot papildu finansiālo atbalstu ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros attiecināmo izdevumu veikšanai līdz 2023. gada beigām, kā arī rosināti atsevišķi citi ES fondu finansējuma investīciju grozījumi.


[1] 2020. gada 23. decembra EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2020/2221 ar ko Regulu (ES) Nr. 1303/2013 groza attiecībā uz papildu resursiem un īstenošanas kārtību, lai palīdzētu veicināt ar COVID-19 pandēmiju un tās sociālajām sekām saistītās krīzes seku pārvarēšanu un sagatavoties zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai (REACT-EU)  EUR-Lex - 32020R2221 - EN - EUR-Lex (europa.eu)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumi ES fondu 2014.–2020.gada plānošanas perioda DP sagatavoti, pamatojoties uz 2020. gada 23. decembra EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULU (ES) 2020/2221, ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1303/2013 attiecībā uz papildu resursiem un īstenošanas kārtību, lai palīdzētu veicināt ar COVID-19 pandēmiju un tās sociālajām sekām saistītās krīzes seku pārvarēšanu un sagatavoties zaļai, digitālai un noturīgai ekonomikas atveseļošanai (REACT-EU).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar MK 2021. gada 8. jūnija protokolu Nr. 46 32.§[1] apstiprināti grozījumi ES fondu 2014.-2020.gadam DP, atbalstot REACT–EU finansējuma ietvaros plānotos ES fondu un Eiropas atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām pasākumus 320 000 013 EUR apmērā (272 000 000 EUR REACT-EU finansējums un 15% jeb 48 000 013 EUR nacionālais līdzfinansējums), atļaujot uzņemties saistības projektos par visu nacionāli aprēķināto REACT-EU summu. Atbilstoši sākotnējām aplēsēm, tika plānots, ka REACT-EU ietvaros Latvijai līdz 2023. gada beigām būs pieejami ~ 272 milj. EUR finansējuma.

Par REACT-EU resursu sadalījumu dalībvalstīm EK lemj (par katru piešķīruma gadu atsevišķi – 2021. un 2022. gads), pamatojoties uz katras dalībvalsts jaunākiem pieejamiem statistikas datiem par COVID-19 krīzes ekonomiskās un sociālās ietekmes nopietnību, tostarp IKP kritumu, bezdarba (kopējo un jauniešu) līmeni un dalībvalstu relatīvo labklājību.

Lai Latvijai saņemtu REACT-EU 2021. gada piešķīrumu, DP grozījumi bija jāapstiprina 2021. gada laikā, savukārt 2022. gada piešķīruma saņemšanai – DP grozījumi apstiprināmi 2022. gada laikā.
EK 2021. gada 23. novembrī pieņēma lēmumu (ES) 2021/1822[2] par 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu dalībvalstīm, pamatojoties uz datiem, kas pieejami līdz 2021. gada 19. oktobrim. Latvijai piešķirtais finansējums ir 20,9 milj. EUR (saskaņā ar nacionāli veiktajiem aprēķiniem sākotnēji tika paredzēti indikatīvi 60,2 milj. EUR). Atbilstoši šim lēmumam REACT-EU kopējais finansējums Latvijai 2022.gadam ir ievērojami mazāks, nekā sākotnēji plānots un prognozēts – 272 milj. EUR vietā, 230,3 milj. EUR.

MK 2021. gada 8. jūnija lēmums (prot. Nr. 46 32.§ 5. punkts) nosaka, ja EK lēmums par 2022. gada REACT-EU piešķīrumu Latvijai atšķirsies no sākotnēji plānotā 2022. gadam, Finanšu ministrija (turpmāk – FM) sadarbībā ar ES fondu atbildīgajām iestādēm (turpmāk – AI) sniegs MK priekšlikumu turpmākai rīcībai un risinājumiem. DP grozījumu anotācijā kā viens no scenārijiem, gadījumā, ja EK lēmums par 2022.gada piešķīruma apjomu atšķiras no pasākumiem apstiprinātās summas, minēta iespēja daļu summas iezīmēt kā virssaistības REACT-EU tematiskajos mērķos DP līmenī.

Vienlaikus, lai mazinātu slogu valsts budžetam saistībā ar krīzes novēršanu COVID-19 pandēmijas un tās sociālo seku kontekstā, dalībvalstīm ir iespēja pieprasīt līdzfinansējuma likmi līdz 100 %, kas tiktu piemērota to darbības programmu atsevišķajiem prioritārajiem virzieniem, kuros sniedz atbalstu no REACT-EU resursiem.


[1] 32.§ Rīkojuma projekts "Grozījumi Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība""

[2] KOMISIJAS ĪSTENOŠANAS LĒMUMS (23.11.2021) ar ko groza Īstenošanas lēmumu (ES) 2021/182 nolūkā noteikt 2022. gadam paredzēto REACT-EU resursu sadalījumu pa dalībvalstīm.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apzinoties COVID-19 krīzes radīto ietekmi uz tautsaimniecību un REACT-EU ietvaros paredzētos īsos projektu ieviešanas termiņus, ar MK 2021. gada 8. jūnija lēmumu tika atļauts ES fondu AI un Eiropas atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām vadošajai iestādei uzņemties saistības par kopējo REACT–EU finansējumu 272 000 000 EUR un nacionālo līdzfinansējumu 48 000 013 EUR (kopā 320 000 013 EUR).

Līdz ar to šobrīd visi specifisko atbalsta mērķu (turpmāk – SAM) MK noteikumi ir vai nu saskaņošanas procesā, vai jau ir saskaņoti, paredzot pilnu konkrētam SAM pieejamo finansējumu (MK noteikumos finansējums ir sadalīts pa gadiem – 2021.gada finansējums atbilstoši DP garantētajai daļai, 2022.gada finansējums atbilstoši MK 2021. gada 8. jūnija protokollēmumam (prot. Nr. 46 32.§ 5. punkts)).

Lai nodrošinātu iespēju piemērot 100% līdzfinansējumu esošajam  grāmatvedības gadam (sākas 2021. gada 1. jūlijā un beidzas 2022. gada 30. jūnijā), Latvijai ir jāiesniedz un EK ir jāakceptē DP grozījumi līdz Latvija iesniegs pēdējo maksājumu par šo grāmatvedības gadu, tas ir līdz 2022. gada 31. jūlijam.
Risinājuma apraksts
MK 2021. gada 8. jūnija protokollēmums (prot. Nr. 46 32.§ 6. punkts) paredz – ja EK lēmums par 2022. gada REACT-EU piešķīrumu Latvijai atšķirsies no sākotnēji plānotā 2022. gadam, FM sadarbībā ar ES fondu AI sniedz priekšlikumus turpmākai rīcībai un risinājumiem, par ko tika panākta vienošanās un MK 2022. gada 22. marta sēdē (protokollēmums Nr. 17 34.§) tika apstiprināts informatīvais ziņojums “Informatīvais ziņojums par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu  investīciju aktualitātēm līdz 2022. gada 1. februārim (pusgada ziņojums)” (turpmāk – pusgada ziņojums), kur protokollēmumā ir ietverts piedāvājums REACT-EU kopējā piešķīruma piesaistei:
a) iestrādāt REACT-EU kopsummu 230,4 miljonus EUR atbilstoši ar MK 2021. gada 8. jūnija sēdes protokollēmumu Nr. 46 32. § apstiprinātajiem Finanšu ministrijas administrētās DP (222 443 587 EUR) un Labklājības ministrijas administrētās darbības programmas “Pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšana vistrūcīgākajām personām” (7 931 641 EUR) pasākumiem un to finansējuma proporcionālam sadalījumam;
b) pāriet uz 100% REACT-EU likmi DP, lai nodrošinātu iespēju nodeklarēt EK maksimāli iespējamo ar REACT saistīto izdevumu apjomu un mazinātu deklarējamo izdevumu iztrūkuma risku;
c) atstāt spēkā MK 2021. gada 8. jūnija sēdes protokollēmumā Nr. 46 32. § noteikto par saistību uzņemšanos pilnā apjomā, tostarp REACT-EU DP 13. prioritārajā virzienā “Pasākumi COVID-19 pandēmijas seku mazināšanai (ERAF)” (turpmāk – 13. PV) un 14. prioritārajā virzienā “Pasākumi COVID-19 pandēmijas seku mazināšanai (ESF)” (turpmāk – 14. PV) 51,5 milj. EUR kā valsts budžeta finansējumu, lai segtu starpību starp sākotnējiem aprēķiniem un EK lemto un kompensētu pāreju uz 100 % REACT-EU līdzfinansējuma likmi.

Ņemot vērā pāreju uz 100% REACT-EU likmi DP un COVID-19 pandēmijas izraisītās ārkārtas situācijas laikā  pieņemto MK lēmumu veselības jomā[1], kas paredzēja COVID-19 krīzes mazināšanai plānoto slimnīcu izdevumu segšanu no valsts budžeta pilnā apjomā, arī 13.1.5. SAM “Atveseļošanas pasākumi veselības nozarē (ERAF)” ietvaros viss nacionālā līdzfinansējuma apjoms tiek atspoguļots kā valsts budžeta finansējums, iekļaujoties potenciāli deklarējamo un no EK atgūstamo izdevumu kopapjomā un palīdzot mazināt deklarējamo izdevumu iztrūkuma risku. Atbilstoši MK lemtajam šis finansējums jau faktiski ir ticis ieskaitīts slimnīcu pamatkapitālā/kontos, vienlaikus katram projektam individuāli aprēķināmais privātā līdzfinansējuma apjoms, kas paredzēts ES fondu projektu valsts atbalsta nosacījumu izpildei, no slimnīcu puses tiks nodrošināts kā papildfinansējums ES fondu projektiem.

Tādējādi, visas līdzšinējās uzņemtās saistības un atbalstāmie pasākumi paliek spēkā, mainās tikai finansējuma dalījums pa avotiem (REACT-EU un virssaistību daļa), atbilstoši samazinātajai REACT-EU daļai. Attiecīgi tiek veiktas izmaiņas REACT-EU izveidotajā 13. PV un 14. PV, atbilstoši samazinātājam finansējumam, samazinot arī rādītājus, precizējot finansējuma sadalījumu pa intervences kodiem u.c. Detalizētu REACT-EU SAM un pasākumu finansējuma sadalījums pievienots anotācijas 1. pielikumā “REACT-EU finansējums”.
Vienīgā izmaiņa REACT-EU pasākumu sarakstā – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošais pasākums “Atkritumu atkārtota izmantošana, pārstrāde un reģenerācija” tiek pārcelts (MK 2022. gada 22. marta sēdē prot. Nr. 17 34.§ 4.2. apakšpunkts​​​​) uz DP pamatsadaļu (ar valsts budžeta finansējumu Kohēzijas fonda (turpmāk – KF) SAM ietvaros), preventīvi mazinot riskus nepietiekamam KF deklarējamo izdevumu apjomam perioda beigās.

Ar šiem DP grozījumiem paredzēts sakārtot arī citus DP atvērtos jautājumus saistībā ar COVID-19 ietekmi uz pasākumu īstenošanu (piemēram, rādītāju vērtību, mērķa grupas precizējumi un citas AI aktuālas tēmas). Lai atbilstoši MK lēmumam preventīvi mazinātu KF investīciju riskus[2], grozījumi paredz arī divu jaunu KF SAM izveidi, dublējot divus īstenošanā esošus ERAF SAM (5.1.1.SAM “Novērst plūdu un krasta erozijas risku apdraudējumu pilsētu teritorijās” un 5.1.2.SAM “Samazināt plūdu riskus lauku teritorijās”). Jaunajiem SAM DP līmenī netiek paredzēts ne finansējums, ne rādītāji, bet tie tiek izveidoti ar mērķi, lai tehniski DP līmenī būtu iespējams daļu 5.1.1.SAM un 5.1.2.SAM izdevumus deklarēt kā KF. Attiecīgi, lai tālāk šo risinājumu izmantotu, būs veicami tehniski grozījumi iesaistīto SAM MK noteikumos. Precīzs DP izmaiņu saraksts un izvērstāks pamatojums pievienots anotācijas 2. pielikumā "Izziņa par priekšlikumiem grozījumiem Nr.8 darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība"". 


[1] MK 2020.gada 2.jūnija sēdes protokols Nr.38 49.§ (TA-1034) “Informatīvais ziņojums "Par pasākumiem Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai"”

[2] MK 2022.gada 22.marta sēdes protokollēmuma Nr.17, 34.§ “Informatīvais ziņojums “Par Kohēzijas politikas Eiropas Savienības fondu investīciju aktualitātēm līdz 2022.gada 1.februārim (pusgada ziņojums)” 4.3.apakšpunkts: “Finanšu ministrijai, virzot grozījumus darbības programmā "Izaugsme un nodarbinātība", izstrādāt priekšlikumu risinājumiem Eiropas Savienības fondu avotu pārstrukturēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Tieša ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem tiks vērtēta, izstrādājot vai nepieciešamības gadījumā precizējot MK noteikumus par SAM vai to pasākumu īstenošanu, kurus skars grozījumi DP.
Ņemot vērā DP ierosinātās izmaiņas, pēc to iesniegšanas un saskaņošanas EK attiecīgas izmaiņas būs veicamas arī MK noteikumos par SAM un pasākumu īstenošanu, kurus skars grozījumi DP, attiecīgi atbildīgajām institūcijām veicot izrietošus grozījumus MK noteikumos par SAM un pasākumu īstenošanu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma grozījumi neskar sabiedrību tiešā veidā, ņemot vērā, ka ar MK 2021. gada 8. jūnija protokolu Nr. 46 32.§ tika apstiprināta REACT-EU kopējā (pieejamā un plānotā) atbalsta piešķīruma piesaiste DP un ierosinātie precizējumi tiek veikti atbilstoši EK lēmumam par REACT-EU kopējo faktisko ES fondu finansējuma piešķīrumu Latvijai un attiecīgi MK 2022. gada 22. marta sēdes protokollēmumā Nr. 17 34.§ ietvertam piedāvājumam REACT-EU kopējā piešķīruma piesaistei.

Vienlaikus DP grozījumu priekšlikumi tika saskaņoti ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā, kur pārstāvētas gan nozaru ministrijas, gan sociālie un sadarbības partneri, rakstiskās procedūras ietvaros. Rakstiskā procedūra noslēgta un lēmums pieņemts 2022. gada 13.maijā.

ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas rakstiskās procedūras laikā izteiktie EK un nozaru ministriju komentāri ir tikuši ņemti vērā, savukārt komentāri no sociālo un sadarbības partneru puses netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta izpildi nodrošina to esošo funkciju un uzdevumu ietvaros.

Funkcijas un uzdevumi netiek grozīti. Jaunu institūciju izveide, esošo institūciju likvidācija vai reorganizācija netiek paredzēta.

Rīkojuma projekts tiks realizēts esošo resursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Ietekme tiks vērtēta ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas perioda DP SAM un pasākumu MK noteikumu grozījumu ietvaros.
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
REACT-EU finansējums
2. pielikums
Nosaukums
Izziņa par priekšlikumiem grozījumiem Nr.8 darbības programmā “Izaugsme un nodarbinātība”