22-TA-3103: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" izstrādāts, lai noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību, uzraudzību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.03.2023.
Pamatojums
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi" paredz, ka Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija kā atbildīgā institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā tiek noteikta ar 2023.gada 1.martu. Vienlaikus ar šo noteikumu projektu stāsies spēkā arī grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr.611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" (22-TA-2713) un grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-3484).
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā, papildinot to ar 36.1 pantu, kas paredz, ka valsts sniedz finansiālu atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajiem līdzekļiem, un atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centrs (turpmāk – atbalsta centrs). Savukārt Ministru kabinetam dots deleģējums noteikt kritērijus atbalsta centru izveidei, atbalsta centru reģistrēšanas kārtību, prasības atbalsta centriem, kā arī nosacījumus valsts finansējuma piešķiršanai atbalsta centriem, finansējuma apmēru un kārtību, kādā sniedzams atbalsts.
Atbilstoši likumā noteiktajam deleģējumam 2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā arī Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.354 „Audžuģimenes noteikumi” un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), kuri nosaka, ka atbalsta sniegšanu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm nodrošina atbalsta centri. Savukārt no 2019. gada 1. janvāra atbalsta centri uzsāka atbalsta sniegšanu arī adoptētājiem, aizbildņiem un viesģimenēm. Atbalsta centru mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Ministrijai ar atbalsta centru, pamatojoties uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 36.1 pantu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma V nodaļu, Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” 3.1. apakšpunktu, ir noslēgts valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgums, kurā noteikts, ka atbalsta centrs pilda noteikto deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu - nodrošina valsts atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā un ministrija atbilstoši valsts budžeta iespējām paredz līdzekļus pakalpojumu izpildei. Līgumā saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 17.jūnija noteikumiem Nr.317 "Kārtība, kādā tiešās pārvaldes iestādes slēdz un publisko līdzdarbības līgumus, kā arī piešķir valsts budžeta finansējumu privātpersonām valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai un uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu" ir atrunāta finanšu piešķiršanas kārtība atbalsta centriem un atbalsta centru atskaišu sniegšanas kārtība.
Pirms Atbalsta centru noteikumu spēkā stāšanās, psiholoģisko atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī mācības audžuģimenēm nodrošināja Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk – VBTAI). Atbilstoši Atbalsta centra noteikumiem, lai veicinātu atbalsta centru veidošanos un pakalpojumu sniegšanu, ministrija piešķir atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanai un atbalsta centra administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus. Normatīvajos aktos noteikts, ka ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem primāri nodrošina aprūpi ģimeniskā vidē — pie aizbildņa vai audžuģimenē. 2021. gada 31. decembrī bērnu aprūpes iestādēs atradās 514 bērni, savukārt audžuģimenēs atradās 1413 bērni, aizbildnībā 3983 bērni.
Ministrija vienlaicīgi ar Atbalsta centra noteikumu grozījumiem ir izstrādājusi arī grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums", paredzot, ka ar 2023. gada 1. martu VBTAI nodrošinās atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un metodisko palīdzību, kā arī grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi", kas paredz nodrošināt piekļuves tiesības VBTAI Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmai kā atbildīgai institūcijai, kura nodrošina atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību.
Atbilstoši likumā noteiktajam deleģējumam 2018. gada 1. jūlijā stājās spēkā arī Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.354 „Audžuģimenes noteikumi” un Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), kuri nosaka, ka atbalsta sniegšanu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm nodrošina atbalsta centri. Savukārt no 2019. gada 1. janvāra atbalsta centri uzsāka atbalsta sniegšanu arī adoptētājiem, aizbildņiem un viesģimenēm. Atbalsta centru mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Ministrijai ar atbalsta centru, pamatojoties uz Bērnu tiesību aizsardzības likuma 36.1 pantu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma V nodaļu, Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” 3.1. apakšpunktu, ir noslēgts valsts pārvaldes deleģēto uzdevumu veikšanas līgums, kurā noteikts, ka atbalsta centrs pilda noteikto deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu - nodrošina valsts atbalstu ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā un ministrija atbilstoši valsts budžeta iespējām paredz līdzekļus pakalpojumu izpildei. Līgumā saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 17.jūnija noteikumiem Nr.317 "Kārtība, kādā tiešās pārvaldes iestādes slēdz un publisko līdzdarbības līgumus, kā arī piešķir valsts budžeta finansējumu privātpersonām valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai un uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu" ir atrunāta finanšu piešķiršanas kārtība atbalsta centriem un atbalsta centru atskaišu sniegšanas kārtība.
Pirms Atbalsta centru noteikumu spēkā stāšanās, psiholoģisko atbalstu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī mācības audžuģimenēm nodrošināja Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (turpmāk – VBTAI). Atbilstoši Atbalsta centra noteikumiem, lai veicinātu atbalsta centru veidošanos un pakalpojumu sniegšanu, ministrija piešķir atbalsta centra sniegto pakalpojuma nodrošināšanai un atbalsta centra administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus. Normatīvajos aktos noteikts, ka ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem primāri nodrošina aprūpi ģimeniskā vidē — pie aizbildņa vai audžuģimenē. 2021. gada 31. decembrī bērnu aprūpes iestādēs atradās 514 bērni, savukārt audžuģimenēs atradās 1413 bērni, aizbildnībā 3983 bērni.
Ministrija vienlaicīgi ar Atbalsta centra noteikumu grozījumiem ir izstrādājusi arī grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums", paredzot, ka ar 2023. gada 1. martu VBTAI nodrošinās atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanā, piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanu un metodisko palīdzību, kā arī grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi", kas paredz nodrošināt piekļuves tiesības VBTAI Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmai kā atbildīgai institūcijai, kura nodrošina atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, atbilstoši Atbalsta centra noteikumu 3.punktam Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija):
1) slēdz ar atbalsta centru līgumu, kurā iekļauj pakalpojuma pārraudzības un informācijas aprites kārtību, finanšu un statistikas pārskatu iesniegšanas nosacījumus, kā arī citus pakalpojuma sniegšanai būtiskus nosacījumus;
2) piešķir pakalpojuma nodrošināšanai un administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus;
3) piešķir valsts budžeta līdzekļus ar atbalsta centra izveidošanu un iekārtošanu saistīto izdevumu kompensēšanai, ievērojot šajos noteikumos minētās prasības un kārtību.
Tomēr, vērtējot atbalsta centru darbību un īstenotos pasākumus, secināms, ka esošie atbalsta centru īstenotie pasākumi ir cieši saistīti ar VBTAI īstenotajām funkcijām. Proti, atbalsta centri 2018.gadā pārņēma VBTAI īstenoto funkciju par psiholoģiskā atbalsta sniegšanu un atbalsta grupu organizēšanu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī mācību organizēšanu audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem. Savukārt VBTAI saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas, kā arī saskaņo mācību programmu potenciālajiem adoptētājiem. Tāpat atbalsta centri nodrošina sadarbību ar bāriņtiesām, sociālajiem dienestiem, citiem atbalsta centriem un citām iestādēm atbalsta sniegšanā audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, tai skaitā ģimenē ievietotajam bērnam un organizē bērna saskarsmi ar bioloģiskajiem vecākiem un citām bērnam tuvām personām. Savukārt VBTAI īsteno bāriņtiesu darba uzraudzību un funkcionālo pārraudzību aizgādības tiesību pārtraukšanas, atņemšanas, pārtraukto aizgādības tiesību atjaunošanas un ārpusģimenes aprūpes jomā, kā arī uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu. Ņemot vērā minēto atbalsta centru īstenoto pasākumu sasaisti ar VBTAI īstenotajām funkcijām, ir pamatoti, ka VBTAI varētu īstenot atbalsta centru metodisko vadību un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanas jomā.
1) slēdz ar atbalsta centru līgumu, kurā iekļauj pakalpojuma pārraudzības un informācijas aprites kārtību, finanšu un statistikas pārskatu iesniegšanas nosacījumus, kā arī citus pakalpojuma sniegšanai būtiskus nosacījumus;
2) piešķir pakalpojuma nodrošināšanai un administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus;
3) piešķir valsts budžeta līdzekļus ar atbalsta centra izveidošanu un iekārtošanu saistīto izdevumu kompensēšanai, ievērojot šajos noteikumos minētās prasības un kārtību.
Tomēr, vērtējot atbalsta centru darbību un īstenotos pasākumus, secināms, ka esošie atbalsta centru īstenotie pasākumi ir cieši saistīti ar VBTAI īstenotajām funkcijām. Proti, atbalsta centri 2018.gadā pārņēma VBTAI īstenoto funkciju par psiholoģiskā atbalsta sniegšanu un atbalsta grupu organizēšanu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī mācību organizēšanu audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem. Savukārt VBTAI saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas, kā arī saskaņo mācību programmu potenciālajiem adoptētājiem. Tāpat atbalsta centri nodrošina sadarbību ar bāriņtiesām, sociālajiem dienestiem, citiem atbalsta centriem un citām iestādēm atbalsta sniegšanā audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm, tai skaitā ģimenē ievietotajam bērnam un organizē bērna saskarsmi ar bioloģiskajiem vecākiem un citām bērnam tuvām personām. Savukārt VBTAI īsteno bāriņtiesu darba uzraudzību un funkcionālo pārraudzību aizgādības tiesību pārtraukšanas, atņemšanas, pārtraukto aizgādības tiesību atjaunošanas un ārpusģimenes aprūpes jomā, kā arī uzrauga un kontrolē Bērnu tiesību aizsardzības likuma un citu bērnu tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu ievērošanu. Ņemot vērā minēto atbalsta centru īstenoto pasākumu sasaisti ar VBTAI īstenotajām funkcijām, ir pamatoti, ka VBTAI varētu īstenot atbalsta centru metodisko vadību un ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniegšanas jomā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā visu iepriekšminēto, šobrīd kā pamatotāko risinājumu ministrija uzskata ministrijas funkciju atbalsta centru darbības pārraudzības jomā nodošanu VBTAI, veicot grozījumus Atbalsta centra noteikumos un atrunājot VBTAI un ministrijai noteiktos pienākumus.
Proti, VBTAI slēdz līgumus ar atbalsta centriem, veic to reģistrāciju, sniedz metodisko atbalstu atbalsta centriem, sniedz priekšlikumus ministrijai atbalsta centru darbības pilnveidošanai, nodrošina atbalsta centru darbības un sniegto pakalpojumu kvalitātes pārraudzību, kā arī ar atbalsta centru finansēm saistīto jautājumu pārraudzības funkciju (nodrošināt pasākuma finanšu vadības procesu – finanšu plānošana, uzskaite, analīze, finanšu risku identificēšana, iesniegto finanšu atskaišu atbilstības pārbaude atbilstoši apstiprinātajam finansējumam un noslēgto līgumu nosacījumiem, finanšu kontrole). Savukārt ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un to sniegto pakalpojumu pilnveidi. Tādējādi, neskatoties uz to, ka atbalsta centru metodisko vadību un pārraudzību turpmāk veiks VBTAI, ministrija turpinās politikas plānošanu ārpusģimenes aprūpes un atbalsta centru jomā, tāpat arī Bērnu lietu sadarbības padomes apakšgrupā “Bērnu alternatīvās aprūpes sistēmas pilnveide” tiks skatīti konceptuālie jautājumi ārpusģimenes aprūpes sistēmas attīstībai.
Lai nodrošinātu iepriekš minēto ministrijas funkciju pārņemšanu, MK noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu Nr.355 grozījumu projekts) paredz, ka VBTAI, sākot ar 2023.gada 1.martu, nodrošina atbalsta centru darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes uzraudzību – slēdz līgumus ar atbalsta centriem, nodrošina atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību, piešķir ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai un administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus, kā arī veic piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzību. VBTAI uzrauga un kontrolē normatīvajos aktos atbalsta centram noteikto prasību izpildi, sniegto ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu apjomu un kvalitāti. Ministrijas funkciju ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pārraudzībā nodošana VBTAI pati par sevi neprasa esošo līgumu nekavējošu pārslēgšanu. Līdz ar to MK noteikumu Nr.355 grozījumu projektā nav atrunāts termiņš līgumu pārslēgšanai.
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri nodrošina mācības audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem, un VBTAI saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas. Savukārt Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr.667 „Adopcijas kārtība” nosaka, ka potenciālie adoptētāji to piemērotības adoptētāja statusam izvērtēšanas laikā apgūst adoptētāja mācību programmu. Tādējādi, ņemot vērā, ka VBTAI šobrīd saskaņo audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas un faktiski saskaņo arī potenciālo adoptētāju mācību programmu, kuru atbalsta centri iesniedz VBTAI, ir nepieciešams papildināt Atbalsta centra noteikumus, nosakot, ka atbalsta centru potenciālo adoptētāju mācību programmas arī saskaņojamas ar VBTAI.
Proti, VBTAI slēdz līgumus ar atbalsta centriem, veic to reģistrāciju, sniedz metodisko atbalstu atbalsta centriem, sniedz priekšlikumus ministrijai atbalsta centru darbības pilnveidošanai, nodrošina atbalsta centru darbības un sniegto pakalpojumu kvalitātes pārraudzību, kā arī ar atbalsta centru finansēm saistīto jautājumu pārraudzības funkciju (nodrošināt pasākuma finanšu vadības procesu – finanšu plānošana, uzskaite, analīze, finanšu risku identificēšana, iesniegto finanšu atskaišu atbilstības pārbaude atbilstoši apstiprinātajam finansējumam un noslēgto līgumu nosacījumiem, finanšu kontrole). Savukārt ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un to sniegto pakalpojumu pilnveidi. Tādējādi, neskatoties uz to, ka atbalsta centru metodisko vadību un pārraudzību turpmāk veiks VBTAI, ministrija turpinās politikas plānošanu ārpusģimenes aprūpes un atbalsta centru jomā, tāpat arī Bērnu lietu sadarbības padomes apakšgrupā “Bērnu alternatīvās aprūpes sistēmas pilnveide” tiks skatīti konceptuālie jautājumi ārpusģimenes aprūpes sistēmas attīstībai.
Lai nodrošinātu iepriekš minēto ministrijas funkciju pārņemšanu, MK noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu Nr.355 grozījumu projekts) paredz, ka VBTAI, sākot ar 2023.gada 1.martu, nodrošina atbalsta centru darbību regulējošajos normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes uzraudzību – slēdz līgumus ar atbalsta centriem, nodrošina atbalsta centru darbības funkcionālo pārraudzību, piešķir ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai un administrēšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus, kā arī veic piešķirtā finansējuma izlietojuma uzraudzību. VBTAI uzrauga un kontrolē normatīvajos aktos atbalsta centram noteikto prasību izpildi, sniegto ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu apjomu un kvalitāti. Ministrijas funkciju ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pārraudzībā nodošana VBTAI pati par sevi neprasa esošo līgumu nekavējošu pārslēgšanu. Līdz ar to MK noteikumu Nr.355 grozījumu projektā nav atrunāts termiņš līgumu pārslēgšanai.
Atbalsta centra noteikumi nosaka, ka atbalsta centri nodrošina mācības audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem, un VBTAI saskaņo atbalsta centru izstrādātās audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas. Savukārt Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumi Nr.667 „Adopcijas kārtība” nosaka, ka potenciālie adoptētāji to piemērotības adoptētāja statusam izvērtēšanas laikā apgūst adoptētāja mācību programmu. Tādējādi, ņemot vērā, ka VBTAI šobrīd saskaņo audžuģimeņu un specializēto audžuģimeņu mācību programmas un faktiski saskaņo arī potenciālo adoptētāju mācību programmu, kuru atbalsta centri iesniedz VBTAI, ir nepieciešams papildināt Atbalsta centra noteikumus, nosakot, ka atbalsta centru potenciālo adoptētāju mācību programmas arī saskaņojamas ar VBTAI.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 309 362
0
1 298 965
0
1 298 965
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 309 362
0
1 298 965
0
1 298 965
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 309 362
31 802
1 298 965
31 802
1 298 965
31 802
31 802
2.1. valsts pamatbudžets
1 309 362
31 802
1 298 965
31 802
1 298 965
31 802
31 802
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-31 802
0
-31 802
0
-31 802
-31 802
3.1. valsts pamatbudžets
0
-31 802
0
-31 802
0
-31 802
-31 802
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
31 802
0
31 802
0
31 802
31 802
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023. gadā kolonnā “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts finansējums saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” piešķirtais valsts budžeta finansējums 1 309 362 euro apmērā.
2024.gadā un 2025.gadā kolonnā “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” piešķirtais valsts budžeta finansējums 1 298 965 euro apmērā.
2023. gadā kolonnā “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts nepieciešamais finansējums 31 802 euro apmērā paredzēts apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 1,5 amata vietu izveidošanai (VBTAI esošo amata vietu ietvaros), lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju, saskaņa ar MK 11.10.2022. sēdes protokola Nr.52 5.§ 57 punktu.
2024. gadā, 2025. gadā un 2026. gadā kolonnās “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts nepieciešamais finansējums 31 802 euro apmērā apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 1,5 amata vietu izveidošanai (VBTAI esošo amata vietu ietvaros), lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju, saskaņā ar MK 11.10.2022. sēdes protokola Nr.52 5.§ 57 punktu.
2024.gadā un 2025.gadā kolonnā “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts finansējums saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” budžeta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” piešķirtais valsts budžeta finansējums 1 298 965 euro apmērā.
2023. gadā kolonnā “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” norādīts nepieciešamais finansējums 31 802 euro apmērā paredzēts apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 1,5 amata vietu izveidošanai (VBTAI esošo amata vietu ietvaros), lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju, saskaņa ar MK 11.10.2022. sēdes protokola Nr.52 5.§ 57 punktu.
2024. gadā, 2025. gadā un 2026. gadā kolonnās “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” norādīts nepieciešamais finansējums 31 802 euro apmērā apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 1,5 amata vietu izveidošanai (VBTAI esošo amata vietu ietvaros), lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju, saskaņā ar MK 11.10.2022. sēdes protokola Nr.52 5.§ 57 punktu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts atlīdzības aprēķins, lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju, norādīts anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Papildus 1,5 amata vietas tiek izveidotas VBTAI esošo amata vietu ietvaros.
Cita informācija
Izdevumi 2023. gadam un turpmāk ik gadu -31 802 euro apmērā, lai VBTAI nodrošinātu atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkciju (VBTAI esošo amata vietu ietvaros izveidojot 1,5 amata vietas) paredzēti apakšprogrammā 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” 1,5 amata vietu izveidošanai, saskaņā ar MK 11.10.2022. sēdes protokola Nr.52 5.§ 57 punktu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" (22-TA-2713)
Pamatojums un apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai noteiktu Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekciju kā atbildīgo institūciju, kura nodrošina ārpusģimenes aprūpes atbalsta centram noteikto prasību izpildes pārraudzību, metodisko palīdzību, uzraudzību. Tiek virzīti vienlaicīgi ar grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" un grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumos Nr. 587 "Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-3484)
Pamatojums un apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai no 2023. gada 1. marta noteiktu, ka Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijai uzdevumu veikšanā ir ievades un datu saņemšanas tiesības Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā par Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centiem. MK noteikumu Nr.355 grozījumu projekts tiek virzīts vienlaicīgi ar grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumos Nr. 611 "Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nolikums" un grozījumiem Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 355 "Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Bērnu aizsardzības centrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/85ed0acb-4baf-4a2c-9f26-012cb4beb7e3/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi vai iebildumi noteiktajā laikā netika sniegti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Labklājības ministrija
- Bērnu aizsardzības centrs
- Arpusģimenes aprūpes atbalsta centri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Paplašināts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzdevumu apjoms. Ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Paplašināts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzdevumu apjoms. Ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Paplašināts Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas uzdevumu apjoms. Ministrijas kompetencē paliek politikas plānošana par atbalsta centru turpmāko attīstību un sniegto pakalpojumu pilnveidi.
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projektos paredzētā funkcija tiks nodrošināta esošo finanšu līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas darbiniekam būs iespēja, nepieciešamības gadījumā, nekavējoties iegūt informāciju par tukšām audžuģimenēm vai specializētam audžuģimenēm, kā arī par bērnu skaitu audžuģimenēs.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Atlīdzības aprēķins VBTAI atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkcijas nodrošināšanai 2023. gadā
Datne
2. pielikums
Nosaukums
Atlīdzības aprēķins VBTAI atbalsta centriem normatīvajos aktos noteikto prasību izpildes pārraudzības funkcijas nodrošināšanai 2024. gadā un turpmāk ik gadu
Datne