23-TA-1209: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 55. punktu. Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 67. pants nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 19.00.00 "Finansējums energoresursu un ēdināšanas izdevumu pieauguma kompensēšanai" noteikto apropriāciju 14 621 393 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt apropriācijas pārdali VSIA "Latvijas Televīzija" (turpmāk – Latvijas Televīzija) un VSIA "Latvijas Radio" (turpmāk – Latvijas Radio), lai mazinātu energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma izraisīto negatīvo ietekmi uz Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio darbību, tai skaitā – sagatavotā sabiedriskā pasūtījuma apmēra samazināšanos, kas saistīti ar energoresursu cenu ārkārtēju pieaugumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas sabiedriskajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem – Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio ir būtiska loma un tirgus līdera pozīcijas sabiedrības informēšanā, jo īpaši krīzes brīžos, nodrošinot ilgtspējīgu sabiedrības diskusiju platformu, kvalitatīvu žurnālistiku un tās pieejamību visplašākajai sabiedrības daļai, vienlaikus saglabājot satura, jo īpaši oriģinālās informācijas, apjomu, daudzveidīgumu un pieejamību.
Saskaņā ar Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likuma (turpmāk – SEPLPL) 9. panta trešo daļu ar sabiedrisko pasūtījumu tiek īstenots sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa vispārējais mērķis un vidējā termiņa darbības stratēģija, kas izstrādāta atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumam un SEPLPL, kā arī sabiedriskā pasūtījuma gada plāns, kas izstrādāts un apstiprināts atbilstoši SEPLPL. Atbilstoši SEPLPL 9. panta otrajai daļai sabiedriskais pasūtījums aptver visas sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa darbības satura veidošanā, vadībā, izplatīšanā, pieejamības nodrošināšanā, arhivēšanā, kā arī tehnoloģiju nodrošināšanā un infrastruktūras uzturēšanā.
2021., 2022. un 2023. gadā visi būtiskākie energoresursi ir uzrādījuši strauju un ārkārtēju cenu kāpumu. Līdz ar to, būtisks ir arī komunālo pakalpojumu izdevumu strauji pieaugošais apmērs, kas ir liels apgrūtinājums Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio naudas plūsmai, jo infrastruktūras uzturēšanai un rēķinu apmaksai tiek novirzīti resursi, kas nepieciešami pamatuzdevumu veikšanai – kvalitatīva satura veidošanai sabiedriskā pasūtījuma ietvaros. Tādējādi iespējama šo komunālo pakalpojumu kompensācija veidotu vērtīgu un eksistenciāli svarīgu atbalstu sabiedriskajiem medijiem savu pamatfunkciju pildīšanai.
Latvijas Televīzija un Latvijas Radio ir veikuši energoresursu izmaksu (elektroenerģija un apkure) sadārdzinājumu aprēķinus, kuru veido 2023. gada pirmo mēnešu faktiskās un no tām atvasinātās pārējo 2023. gada mēnešu izmaksu prognozes.
1. Latvijas Televīzijas 2023.gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 371 390 euro vai 34%, tai skaitā:
- siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 209 092 euro vai 47%;
- elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 162 298 euro vai 25%.
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/ MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 6% - no 0,21883 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,23238 euro (bez PVN)/kWh.
2. Latvijas Radio 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 74 388 euro vai 64%, tai skaitā:
- siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 27 828 euro vai 59%;
- elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 46 560 euro vai 67%.
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/ MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 416% – no 0,04316 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,22262 euro (bez PVN)/kWh.
Latvijas Televīzija un Latvijas Radio ir rūpīgi sekojusi, lai energoresursu pieaugums vismaz daļēji tiktu kompensēts arī ar taupīgu pieeju to izmantošanai – veikta kustības sensoru uzstādīšana koplietošanas apgaismojumam, īstenota ventilācijas un apkures sistēmu atslēgšana brīvdienās un darba dienās nakts laikā atsevišķos ēkas segmentos, aktualizēta individuālo elektroierīču lietošanas paradumu maiņa.
Neskatoties uz energoresursu izdevumu izmaksu deficīta segšanu, Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio arī turpmāk nodrošinās sabiedriskā pasūtījuma uzdevumu izpildi 2023. gadā, bet būs spiesti veikt ar sabiedriskā pasūtījuma izpildi saistītas izmaksu optimizācijas korekcijas.
Lai Latvijas Televīzija un Latvijas Radio 2023. gadā nodrošinātu strauji pieaugušo izdevumu par infrastruktūras uzturēšanu apmaksu, negatīvi neietekmējot SEPLPL atrunāto galveno funkciju izpildi, papildus būtu nepieciešams finansējums 445 778 euro apmērā.
Saskaņā ar Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu un to pārvaldības likuma (turpmāk – SEPLPL) 9. panta trešo daļu ar sabiedrisko pasūtījumu tiek īstenots sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa vispārējais mērķis un vidējā termiņa darbības stratēģija, kas izstrādāta atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumam un SEPLPL, kā arī sabiedriskā pasūtījuma gada plāns, kas izstrādāts un apstiprināts atbilstoši SEPLPL. Atbilstoši SEPLPL 9. panta otrajai daļai sabiedriskais pasūtījums aptver visas sabiedriskā elektroniskā plašsaziņas līdzekļa darbības satura veidošanā, vadībā, izplatīšanā, pieejamības nodrošināšanā, arhivēšanā, kā arī tehnoloģiju nodrošināšanā un infrastruktūras uzturēšanā.
2021., 2022. un 2023. gadā visi būtiskākie energoresursi ir uzrādījuši strauju un ārkārtēju cenu kāpumu. Līdz ar to, būtisks ir arī komunālo pakalpojumu izdevumu strauji pieaugošais apmērs, kas ir liels apgrūtinājums Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio naudas plūsmai, jo infrastruktūras uzturēšanai un rēķinu apmaksai tiek novirzīti resursi, kas nepieciešami pamatuzdevumu veikšanai – kvalitatīva satura veidošanai sabiedriskā pasūtījuma ietvaros. Tādējādi iespējama šo komunālo pakalpojumu kompensācija veidotu vērtīgu un eksistenciāli svarīgu atbalstu sabiedriskajiem medijiem savu pamatfunkciju pildīšanai.
Latvijas Televīzija un Latvijas Radio ir veikuši energoresursu izmaksu (elektroenerģija un apkure) sadārdzinājumu aprēķinus, kuru veido 2023. gada pirmo mēnešu faktiskās un no tām atvasinātās pārējo 2023. gada mēnešu izmaksu prognozes.
1. Latvijas Televīzijas 2023.gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 371 390 euro vai 34%, tai skaitā:
- siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 209 092 euro vai 47%;
- elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 162 298 euro vai 25%.
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/ MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 6% - no 0,21883 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,23238 euro (bez PVN)/kWh.
2. Latvijas Radio 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 74 388 euro vai 64%, tai skaitā:
- siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 27 828 euro vai 59%;
- elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 46 560 euro vai 67%.
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/ MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 416% – no 0,04316 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,22262 euro (bez PVN)/kWh.
Latvijas Televīzija un Latvijas Radio ir rūpīgi sekojusi, lai energoresursu pieaugums vismaz daļēji tiktu kompensēts arī ar taupīgu pieeju to izmantošanai – veikta kustības sensoru uzstādīšana koplietošanas apgaismojumam, īstenota ventilācijas un apkures sistēmu atslēgšana brīvdienās un darba dienās nakts laikā atsevišķos ēkas segmentos, aktualizēta individuālo elektroierīču lietošanas paradumu maiņa.
Neskatoties uz energoresursu izdevumu izmaksu deficīta segšanu, Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio arī turpmāk nodrošinās sabiedriskā pasūtījuma uzdevumu izpildi 2023. gadā, bet būs spiesti veikt ar sabiedriskā pasūtījuma izpildi saistītas izmaksu optimizācijas korekcijas.
Lai Latvijas Televīzija un Latvijas Radio 2023. gadā nodrošinātu strauji pieaugušo izdevumu par infrastruktūras uzturēšanu apmaksu, negatīvi neietekmējot SEPLPL atrunāto galveno funkciju izpildi, papildus būtu nepieciešams finansējums 445 778 euro apmērā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz ar strauju un ārkārtēju energoresursu cenu kāpumu, Latvijas sabiedriskajiem elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio būtiski ir pieaudzis komunālo pakalpojumu izdevumu apmērs, kas ir liels apgrūtinājums Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio naudas plūsmai, jo infrastruktūras uzturēšanai un rēķinu apmaksai tiek novirzīti resursi, kas nepieciešami sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu pamatuzdevumu veikšanai – kvalitatīva satura veidošanai sabiedriskā pasūtījuma ietvaros.
Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, maksājumu par energoresursiem (siltumenerģiju un elektroenerģiju) prognozētais pieaugums ir 445 778 euro vai 37%, tai skaitā par apkuri 236 920 euro vai 49%; par elektroenerģiju 208 858 euro vai 29%, tai skaitā:
1. Latvijas Televīzijai
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 6% – no 0,21883 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,23238 euro (bez PVN)/kWh
Līdz ar to, neskatoties uz ieviesto energoresursu taupības plānu un uzsāktajiem darbiem pie vairākiem energoefektivitātes projektiem, 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 371 390 euro vai 34%, tai skaitā siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 209 092 euro vai 47%, elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 162 297 euro vai 25%.
Piešķirtos energoresursu sadārdzinājumu kompensējošos finanšu resursus plānots novirzīt sabiedriskā pasūtījuma kvalitatīvai nodrošināšanai nepieciešamajām vajadzībām, kā arī šobrīd atcelto Latvijas Televīzijas raidījumu atgriešanai 2023/2024. gada sezonās, piemēram, Vecgada vakara šovs; 18. novembra koncerts; Jauniešu seriāls; Jauniešu satura izveide un “Hub projekts”; Koncertu ieraksti; Raidījumu cikls “Zemes stāsti”; Raidījumu cikls “Pa straumei”; Ziņu dienesta dokumentālie stāsti/filmas. Turklāt jāņem vērā, ka 2023. gadā jau ir nokavēta un tādejādi atcelta vairāku būtisku satura projektu realizācija, piemēram: 4. maija svētkiem veltīti speciālie programmas raidījumi; Līgo svētkiem veltītā īpašā svētku programma, raidījumu cikla raidījumi “Kultūrdobe”, kā arī vairāku koncertu un kultūras pasākumu ieraksti.
2. Latvijas Radio
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gada sākumu, 416% – no 0,04316 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,22262 euro (bez PVN)/kWh.
Līdz ar to, neskatoties uz ieviesto energoresursu taupības plānu un uzsāktajiem darbiem pie vairākiem energoefektivitātes projektiem, 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 74 388 euro vai 64%, tai skaitā siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 27 828 euro vai 59%, elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 46 560 euro vai 67%.
Ņemot vērā energoresursu un ar to saistīto pakalpojumu sadārdzinājumu, kā rezultātā Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio strauji pieauguši izdevumi par infrastruktūras uzturēšanu, pastāv liels risks, ka tas atstās negatīvu ietekmi uz sabiedriskā pasūtījuma kvalitatīvu izpildi.
Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, maksājumu par energoresursiem (siltumenerģiju un elektroenerģiju) prognozētais pieaugums ir 445 778 euro vai 37%, tai skaitā par apkuri 236 920 euro vai 49%; par elektroenerģiju 208 858 euro vai 29%, tai skaitā:
1. Latvijas Televīzijai
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums, salīdzinot 2023. gadu ar 2022. gada sākumu, 6% – no 0,21883 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,23238 euro (bez PVN)/kWh
Līdz ar to, neskatoties uz ieviesto energoresursu taupības plānu un uzsāktajiem darbiem pie vairākiem energoefektivitātes projektiem, 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 371 390 euro vai 34%, tai skaitā siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 209 092 euro vai 47%, elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 162 297 euro vai 25%.
Piešķirtos energoresursu sadārdzinājumu kompensējošos finanšu resursus plānots novirzīt sabiedriskā pasūtījuma kvalitatīvai nodrošināšanai nepieciešamajām vajadzībām, kā arī šobrīd atcelto Latvijas Televīzijas raidījumu atgriešanai 2023/2024. gada sezonās, piemēram, Vecgada vakara šovs; 18. novembra koncerts; Jauniešu seriāls; Jauniešu satura izveide un “Hub projekts”; Koncertu ieraksti; Raidījumu cikls “Zemes stāsti”; Raidījumu cikls “Pa straumei”; Ziņu dienesta dokumentālie stāsti/filmas. Turklāt jāņem vērā, ka 2023. gadā jau ir nokavēta un tādejādi atcelta vairāku būtisku satura projektu realizācija, piemēram: 4. maija svētkiem veltīti speciālie programmas raidījumi; Līgo svētkiem veltītā īpašā svētku programma, raidījumu cikla raidījumi “Kultūrdobe”, kā arī vairāku koncertu un kultūras pasākumu ieraksti.
2. Latvijas Radio
- siltumenerģijas (apkures) tarifa pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gada sākumu, 175% – no 66,76 euro (bez PVN)/MWh līdz 183,86 euro (bez PVN)/MWh;
- elektroenerģijas tarifa pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gada sākumu, 416% – no 0,04316 euro (bez PVN)/kWh līdz 0,22262 euro (bez PVN)/kWh.
Līdz ar to, neskatoties uz ieviesto energoresursu taupības plānu un uzsāktajiem darbiem pie vairākiem energoefektivitātes projektiem, 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 74 388 euro vai 64%, tai skaitā siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 27 828 euro vai 59%, elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 46 560 euro vai 67%.
Ņemot vērā energoresursu un ar to saistīto pakalpojumu sadārdzinājumu, kā rezultātā Latvijas Televīzijai un Latvijas Radio strauji pieauguši izdevumi par infrastruktūras uzturēšanu, pastāv liels risks, ka tas atstās negatīvu ietekmi uz sabiedriskā pasūtījuma kvalitatīvu izpildi.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio veiktajiem aprēķiniem, lai mazinātu energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma izraisīto negatīvo ietekmi uz Latvijas Televīzijas un Latvijas Radio sagatavotā sabiedriskā pasūtījuma apmēra samazināšanos, būtu nepieciešams rast risinājumu papildu finansējuma piešķiršanai 445 778 euro apmērā, tai skaitā Latvijas Televīzijai 371 390 euro apmērā un Latvijas Radio 74 388 euro apmērā.
Nepieciešamais finansējums 2023. gadam 445 778 euro apmērā tiks nodrošināts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 19.00.00 "Finansējums energoresursu un ēdināšanas izdevumu pieauguma kompensēšanai".
Nepieciešamais finansējums 2023. gadam 445 778 euro apmērā tiks nodrošināts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 19.00.00 "Finansējums energoresursu un ēdināšanas izdevumu pieauguma kompensēšanai".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
445 778
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
445 778
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-445 778
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-445 778
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
445 778
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 66. pantu finansējums ir rezervēts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 19.00.00 "Finansējums energoresursu un ēdināšanas izdevumu pieauguma kompensēšanai". Pēc Projekta apstiprināšanas finansējums tiks pārdalīts Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, ja pēc Projekta pieņemšanas Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Kopā prognozētais finansējums 2023. gadā 445 778 euro apmērā paredzēts (excel formātā aprēķini pievienoti anotācijas pielikumos - 1. pielikums "Latvijas Radio energoresursu papildu izdevumu aprēķins" un 2. pielikums "Latvijas Televīzijas energoresursu papildu izdevumu aprēķins):
1.Latvijas Televīzijas 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 371 390 euro vai 34%, tai skaitā.:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 1 472 497 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 1 101 107 euro;
- izmaksu pieaugums 371 390 euro, tai skaitā:
a) siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 209 092 euro vai 47%;
b) elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 162 298 euro vai 25%.
Aprēķini balstīti uz spēkā esošiem Latvijas Televīzijas līgumu nosacījumiem ar pakalpojuma piegādātājiem AS “Rīgas Siltums”, SIA “Enefit” (līdz 31.05.2023.) un SIA “AJ Power” (no 01.06.2023.). Aprēķinot prognozēto vidējo energoresursu patēriņu, par pamatu tiek ņemts 2020., 2021., 2022. gada attiecīgo periodu faktiskais vidējais energoresursu patēriņš.
1.1. Apkures izmaksu prognozētais pieaugums 2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, 209 092 euro vai 47%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 650 322 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 441 230 euro.
1.2. Elektroenerģijas izmaksu prognozētais pieaugums (tai skaitā, ar sadales sistēmas pakalpojumiem un ar valsts atbalstu pirmajos četros mēnešos) 2023.gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, 162 298 euro vai 25%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 822 174 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 659 876 euro.
2. Latvijas Radio 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 74 388 euro vai 64%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 191 297euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksa 116 909 uro;
- izmaksu pieaugums 74 388 euro, tai skaitā:
- siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 27 828 euro vai 59%;
- elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 46 560 euro vai 67%.
Aprēķini balstīti uz spēkā esošiem Latvijas Radio līgumu nosacījumiem ar energoresursu piegādātājiem AS “Rīgas siltums”, SIA “AJ Power” un AS “Sadales tīkls”. Prognozēs izmantoti pieņēmumi, ka siltumenerģijas tarifs paliek nemainīgs līdz 2023. gada beigām, savukārt, 2023. gada augusta sākumā, pārslēdzot jaunu līgumu par elektroenerģijas piegādi, tiktu fiksēts jauns izmaksu līmenis atbilstoši aktuālajām tirgus cenām. Aprēķinot prognozēto vidējo energoresursu patēriņu, par pamatu tiek ņemts 2020., 2021., 2022. gada attiecīgo periodu faktiskais vidējais energoresursu patēriņš.
2.1. Apkures izmaksu prognozētais pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, 27 828 euro vai 59%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 74 857 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 47 029 euro.
2.2. Elektroenerģijas (tai skaitā, ar sadales sistēmas pakalpojumiem) izmaksu prognozētais pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, 46 560 euro vai 67%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 116 440 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 69 880 euro.
Kopā prognozētais finansējums 2023. gadā 445 778 euro apmērā paredzēts (excel formātā aprēķini pievienoti anotācijas pielikumos - 1. pielikums "Latvijas Radio energoresursu papildu izdevumu aprēķins" un 2. pielikums "Latvijas Televīzijas energoresursu papildu izdevumu aprēķins):
1.Latvijas Televīzijas 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 371 390 euro vai 34%, tai skaitā.:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 1 472 497 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 1 101 107 euro;
- izmaksu pieaugums 371 390 euro, tai skaitā:
a) siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 209 092 euro vai 47%;
b) elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 162 298 euro vai 25%.
Aprēķini balstīti uz spēkā esošiem Latvijas Televīzijas līgumu nosacījumiem ar pakalpojuma piegādātājiem AS “Rīgas Siltums”, SIA “Enefit” (līdz 31.05.2023.) un SIA “AJ Power” (no 01.06.2023.). Aprēķinot prognozēto vidējo energoresursu patēriņu, par pamatu tiek ņemts 2020., 2021., 2022. gada attiecīgo periodu faktiskais vidējais energoresursu patēriņš.
1.1. Apkures izmaksu prognozētais pieaugums 2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, 209 092 euro vai 47%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 650 322 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 441 230 euro.
1.2. Elektroenerģijas izmaksu prognozētais pieaugums (tai skaitā, ar sadales sistēmas pakalpojumiem un ar valsts atbalstu pirmajos četros mēnešos) 2023.gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, 162 298 euro vai 25%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 822 174 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 659 876 euro.
2. Latvijas Radio 2023. gada energoresursu izmaksu prognozētais pieaugums, salīdzinot ar 2022. gada faktiskajām izmaksām, 74 388 euro vai 64%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 191 297euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksa 116 909 uro;
- izmaksu pieaugums 74 388 euro, tai skaitā:
- siltumenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 27 828 euro vai 59%;
- elektroenerģijas cenu prognozētais izmaksu pieaugums 46 560 euro vai 67%.
Aprēķini balstīti uz spēkā esošiem Latvijas Radio līgumu nosacījumiem ar energoresursu piegādātājiem AS “Rīgas siltums”, SIA “AJ Power” un AS “Sadales tīkls”. Prognozēs izmantoti pieņēmumi, ka siltumenerģijas tarifs paliek nemainīgs līdz 2023. gada beigām, savukārt, 2023. gada augusta sākumā, pārslēdzot jaunu līgumu par elektroenerģijas piegādi, tiktu fiksēts jauns izmaksu līmenis atbilstoši aktuālajām tirgus cenām. Aprēķinot prognozēto vidējo energoresursu patēriņu, par pamatu tiek ņemts 2020., 2021., 2022. gada attiecīgo periodu faktiskais vidējais energoresursu patēriņš.
2.1. Apkures izmaksu prognozētais pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, 27 828 euro vai 59%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 74 857 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 47 029 euro.
2.2. Elektroenerģijas (tai skaitā, ar sadales sistēmas pakalpojumiem) izmaksu prognozētais pieaugums 2023. gadā, salīdzinot ar 2022. gadu, 46 560 euro vai 67%:
- 2023. gada prognozētās izmaksas 116 440 euro;
- 2022. gada faktiskās izmaksas 69 880 euro.
Izdevumu pozīcija | 2023.gads (euro) |
Finansējums Latvijas Televīzijas energoresursu izdevumu pieauguma kompensēšanai | 371 390 |
Finansējums Latvijas Radio energoresursu izdevumu pieauguma kompensēšanai | 74 388 |
Kopā: | 445 778 |
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Tiks veikta apropriācijas pārdale no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 19.00.00 "Finansējums energoresursu un ēdināšanas izdevumu pieauguma kompensēšanai" Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, ja pēc Projekta pieņemšanas Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome
- Kultūras ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Latvijas Radio energoresursu papildu izdevumu aprēķins
2. pielikums
Nosaukums
Latvijas Televīzijas energoresursu papildu izdevumu aprēķins