22-TA-1195: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 903 "Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts paredz izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 903 "Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 903).
Projekts izstrādāts, pamatojoties uz:
1) likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 5. panta devīto daļu;
2) Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 18. punktu.
Projekts izstrādāts, pamatojoties uz:
1) likuma “Par budžetu un finanšu vadību” 5. panta devīto daļu;
2) Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 18. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta izstrādes mērķis – pārskatīt un aktualizēt Valsts policijas sniegtos maksas pakalpojumus un to cenas atbilstoši faktiskajām izmaksām, nodrošināt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu pieejamību ikvienai personai (tai skaitā, nosakot to personu loku, kurām piemērojami atvieglojumi no maksas par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem) un palielināt Valsts policijas sniegto pakalpojumu klāstu, kā arī noteikt, kādos gadījumos, veicot ekspertīzes, Valsts policija maksas pakalpojumu cenrādi nepiemēros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz MK noteikumi Nr. 903 noteic Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu veidus un to cenrādi, bet neparedz kārtību, kādā persona veic maksājumu par pakalpojumu un atvieglojumus atsevišķām sabiedrības mērķa grupām (piemēram, personām no mājsaimniecībām, kuras atbilst trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam), tādējādi nodrošinot pakalpojumu pieejamību ikvienai personai.
Ņemot vērā minēto un ievērojot, ka atsevišķu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu cenas neatbilst sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām, kā arī to, ka plānots palielināt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu klāstu, ir nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr. 903.
Ņemot vērā minēto un ievērojot, ka atsevišķu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu cenas neatbilst sniegto pakalpojumu faktiskajām izmaksām, kā arī to, ka plānots palielināt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu klāstu, ir nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr. 903.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. MK noteikumos Nr. 903 nav noteikta kārtība, kādā persona veic maksājumu par pakalpojumu, tādējādi, lai persona skaidri zinātu kārtību, kādā veicama pakalpojuma apmaksa, kā arī, lai nepieļautu valsts līdzekļu izšķērdēšanu gadījumos, kad personas neierodas saņemt pieprasīto pakalpojumu vai to neapmaksā, nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr. 903.
2. MK noteikumos Nr. 903 nav noteikts to personu loks, kurām piemērojami atvieglojumi no maksas par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
3. MK noteikumu Nr. 903 4. punkts noteic, ka Valsts policija maksas pakalpojumu cenrādi nepiemēro, veicot ekspertīzes kriminālprocesā, ja ekspertīzi nosaka procesa virzītājs, un administratīvajā procesā, ja ekspertīzi nosaka institūcija (amatpersona) vai tiesa.
Tā kā atbilstoši Administratīvā procesa likumam ekspertīzi administratīvajā procesā var noteikt tiesa (nevis institūcija (amatpersona)) un ievērojot, ka saskaņā ar Administratīvās atbildības likumu ekspertīzi var noteikt arī administratīvā pārkāpuma procesā, nepieciešams izteikt MK noteikumu Nr. 903 4. punktu jaunā redakcijā.
4. MK noteikumi Nr. 903 saistībā ar dokumenta atvasinājuma izgatavošanu noteic tādus Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu veidus kā kopēšana (melnbalta kopija uz Valsts policijas papīra, A4 formāta, vienpusēja, melnbalta kopija uz Valsts policijas papīra, A4 formāta, divpusēja, melnbalta kopija uz Valsts policijas papīra, A3 formāta, vienpusēja) un ieraksts matricā. Šī brīža normatīvajā regulējumā nav paredzēta maksa par dokumentu skenēšanu, neskatoties uz ko nereti Valsts policija pēc personas pieprasījuma tās pieprasītos lietas materiālus sagatavo skenētā veidā, piemērojot maksu par skenēšanu, kas noteikta Ministru kabineta 2006. gada 21. novembra noteikumos Nr. 940 “Noteikumi par informācijas sniegšanas maksas pakalpojumiem”.
5. Pašreiz izmaksas, kas Valsts policijai rodas, meklējot personas pieprasīto dokumentu arhīvā, aizklājot personas datus (anonimizējot tos), apliecinot dokumenta atvasinājuma pareizību un cauršujot dokumentu, ir iekļautas Valsts policijas sniegtā maksas pakalpojuma – kopēšana izcenojuma aprēķinā. Lai nodrošinātu, ka Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu veidojošās izmaksas ir saprotamas ikvienai personai, kas šādus pakalpojumus vēlas saņemt, nepieciešams no kopēšanas maksas pakalpojuma izcenojumu veidojošajām izmaksām atsevišķi izdalīt izmaksas par lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu un dokumentu cauršūšanu, paredzot tos kā jaunus maksas pakalpojumu veidus.
6. Saskaņā ar likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 18. punktu viens no Valsts policijas darbinieka pamatpienākumiem ir reģistrēt, dokumentāri noformēt un uzskaitīt ceļu satiksmes negadījumus.
Dokumentāri noformējot ceļu satiksmes negadījumu, Valsts policijas darbinieki negadījuma reģistrēšanai nepieciešamās ziņas fiksē ceļu satiksmes negadījuma vietas apskates protokolā, savukārt, noformējot ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, attiecīgās ziņas fiksē lēmumā par procesa uzsākšanu un soda piemērošanu administratīvā pārkāpuma lietā. Lai fiksētu ziņas par ceļu satiksmes negadījuma vai administratīvā pārkāpuma faktu un ar to saistītajiem apstākļiem, kā arī, lai iegūtu pierādījumus administratīvā pārkāpuma procesā, ja izdarīts administratīvais pārkāpums, Valsts policijas darbinieki izmanto tehniskos līdzekļus, veicot ceļu satiksmes negadījuma un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpuma vietas fotografēšanu, un, ja nepieciešams, arī filmēšanu, informāciju par tehnisko līdzekļu izmantošanu (tai skaitā, iekārtu, kas izmantota pārkāpuma vai ceļa satiksmes negadījuma apstākļu fiksēšanai), norādot attiecīgi ceļu satiksmes negadījuma vietas apskates protokolā vai lēmumā par procesa uzsākšanu un soda piemērošanu administratīvā pārkāpuma lietā.
Atbilstoši Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 44. panta trešajā daļā noteiktajam Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt un bez maksas saņemt datus, kas nepieciešami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā tiešsaistes režīmā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas un, iesniedzot pieprasījumu Valsts policijā, neizmantojot minēto tiešsaistes informācijas sistēmu, ja tajā nav pieejami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai nepieciešamie dati.
Savukārt saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 53. panta trešajā daļā noteikto Valsts policijas pienākums ir pēc apdrošinātāja vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pieprasījuma iepazīstināt apdrošinātāju vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju ar tās rīcībā esošo informāciju par ceļu satiksmes negadījumu un bez maksas izsniegt izziņu par ceļu satiksmes negadījumu, kā arī, ja nepieciešams, pret samaksu izsniegt par attiecīgo ceļu satiksmes negadījumu sastādīto dokumentu kopijas.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 100. panta otrajā daļā noteikto par dokumentiem pierādījuma nozīmē administratīvā pārkāpuma procesā uzskatāmi arī elektroniskās informācijas nesēji, ar skaņu un attēlu fiksējošiem tehniskajiem līdzekļiem izdarīti ieraksti, kuros saturiski fiksēto informāciju var izmantot kā pierādījumus. Ņemot vērā minēto un to, ka Valsts policijas veiktajos ierakstos (foto un videoieraksti) saturiski fiksēto informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu var izmantot kā pierādījumus, Valsts policijas veiktie ieraksti, kas izdarīti ar skaņu un attēlu fiksējošiem tehniskajiem līdzekļiem, uzskatāmi par dokumentiem pierādījuma nozīmē administratīvā pārkāpuma procesā.
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 903 neparedz tādu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu kā foto, video datņu augšupielāde elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā, pašlaik Valsts policija šo pakalpojumu tā pieprasītājam sniedz bez maksas. Tā kā Valsts policijas darbinieki ik mēnesi reģistrē un dokumentāri noformē apmēram 1565-1800 ceļu satiksmes negadījumus, un fotogrāfijas un videoierakstus par ceļu satiksmes negadījumiem Valsts policijā glabā gan Valsts policijas foto serverī, gan Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēmā, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam un apdrošinātājiem (personām, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kuras ir Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedri) ceļu satiksmes negadījumu apdrošināšanas gadījumu administrēšanai nepieciešamo fotogrāfiju un/vai video par konkrētajiem ceļu satiksmes negadījumiem atlase un apstrāde prasa ievērojamu laika un personālresursu patēriņu.
7. Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 903 Valsts policija sniedz maksas pakalpojumu „skaņu ierakstu ekspertīze”. Ņemot vērā, ka nereti vienas skaņu ierakstu ekspertīzes veikšanā vienlaikus netiek iesaistīti divi eksperti – gan eksperts akustiķis, gan arī eksperts lingvists, jo netiek pieprasīta personas identifikācija (ko vienmēr veic abi minētie eksperti), bet pakalpojuma saņēmējs pieprasa, piemēram, tikai skaņu ierakstā fiksēto sarunu saturu (lingvistiskā daļa) vai, piemēram, skaņu ieraksta autentiskuma noteikšanu (akustiskā daļa), ir būtiski noteikt katras jomas eksperta likmi.
8. Nereti Valsts policijas klients pirms ekspertīzes noteikšanas vēlas saņemt eksperta konsultāciju par konkrētās ekspertīzes iespēju, proti, kādus jautājumus konkrētajā gadījumā būtu lietderīgi uzdot, vai klienta rīcībā esošais izpētes objekts ir derīgs ekspertīzei, kas notiks ar izpētes objektu ekspertīzes laikā (vai tas ekspertīzes laikā var tikt bojāts), kā arī, vai ekspertīzes rezultātā klients saņems atbildes uz sev interesējošajiem jautājumiem. Tādējādi pašreiz gadījumos, kad pirms ekspertīzes noteikšanas klientam nepieciešama eksperta konsultācija vai ir nepieciešams eksperta viedoklis kādā ar ekspertīzēm saistītā jautājumā, Valsts policijas Kriminālistikas pārvaldes Ekspertīžu biroja eksperti klientam sniedz bezmaksas konsultāciju.
9. Pašreiz MK noteikumi Nr. 903 noteic cenu klasiskajai paternitātes/maternitātes noteikšanai ar DNS gēnu analīzes metodi trīs DNS profiliem, bet nenoteic cenu par papildu parauga noteikšanu gadījumos, kad Kriminālistikas pārvaldei paternitātes/maternitātes noskaidrošanai nepieciešams analizēt vairāk nekā triju personu DNS profilus.
10. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 18.2. un 18.3. apakšpunktā noteiktajam, grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, vai tā ir mainījies plānoto maksas pakalpojumu vienību skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas. Tādējādi, ņemot vērā faktisko situāciju un izmantotos resursus, nepieciešams veikt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķinu, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām.
2. MK noteikumos Nr. 903 nav noteikts to personu loks, kurām piemērojami atvieglojumi no maksas par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
3. MK noteikumu Nr. 903 4. punkts noteic, ka Valsts policija maksas pakalpojumu cenrādi nepiemēro, veicot ekspertīzes kriminālprocesā, ja ekspertīzi nosaka procesa virzītājs, un administratīvajā procesā, ja ekspertīzi nosaka institūcija (amatpersona) vai tiesa.
Tā kā atbilstoši Administratīvā procesa likumam ekspertīzi administratīvajā procesā var noteikt tiesa (nevis institūcija (amatpersona)) un ievērojot, ka saskaņā ar Administratīvās atbildības likumu ekspertīzi var noteikt arī administratīvā pārkāpuma procesā, nepieciešams izteikt MK noteikumu Nr. 903 4. punktu jaunā redakcijā.
4. MK noteikumi Nr. 903 saistībā ar dokumenta atvasinājuma izgatavošanu noteic tādus Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu veidus kā kopēšana (melnbalta kopija uz Valsts policijas papīra, A4 formāta, vienpusēja, melnbalta kopija uz Valsts policijas papīra, A4 formāta, divpusēja, melnbalta kopija uz Valsts policijas papīra, A3 formāta, vienpusēja) un ieraksts matricā. Šī brīža normatīvajā regulējumā nav paredzēta maksa par dokumentu skenēšanu, neskatoties uz ko nereti Valsts policija pēc personas pieprasījuma tās pieprasītos lietas materiālus sagatavo skenētā veidā, piemērojot maksu par skenēšanu, kas noteikta Ministru kabineta 2006. gada 21. novembra noteikumos Nr. 940 “Noteikumi par informācijas sniegšanas maksas pakalpojumiem”.
5. Pašreiz izmaksas, kas Valsts policijai rodas, meklējot personas pieprasīto dokumentu arhīvā, aizklājot personas datus (anonimizējot tos), apliecinot dokumenta atvasinājuma pareizību un cauršujot dokumentu, ir iekļautas Valsts policijas sniegtā maksas pakalpojuma – kopēšana izcenojuma aprēķinā. Lai nodrošinātu, ka Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu veidojošās izmaksas ir saprotamas ikvienai personai, kas šādus pakalpojumus vēlas saņemt, nepieciešams no kopēšanas maksas pakalpojuma izcenojumu veidojošajām izmaksām atsevišķi izdalīt izmaksas par lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu un dokumentu cauršūšanu, paredzot tos kā jaunus maksas pakalpojumu veidus.
6. Saskaņā ar likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 18. punktu viens no Valsts policijas darbinieka pamatpienākumiem ir reģistrēt, dokumentāri noformēt un uzskaitīt ceļu satiksmes negadījumus.
Dokumentāri noformējot ceļu satiksmes negadījumu, Valsts policijas darbinieki negadījuma reģistrēšanai nepieciešamās ziņas fiksē ceļu satiksmes negadījuma vietas apskates protokolā, savukārt, noformējot ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, attiecīgās ziņas fiksē lēmumā par procesa uzsākšanu un soda piemērošanu administratīvā pārkāpuma lietā. Lai fiksētu ziņas par ceļu satiksmes negadījuma vai administratīvā pārkāpuma faktu un ar to saistītajiem apstākļiem, kā arī, lai iegūtu pierādījumus administratīvā pārkāpuma procesā, ja izdarīts administratīvais pārkāpums, Valsts policijas darbinieki izmanto tehniskos līdzekļus, veicot ceļu satiksmes negadījuma un ceļu satiksmes noteikumu pārkāpuma vietas fotografēšanu, un, ja nepieciešams, arī filmēšanu, informāciju par tehnisko līdzekļu izmantošanu (tai skaitā, iekārtu, kas izmantota pārkāpuma vai ceļa satiksmes negadījuma apstākļu fiksēšanai), norādot attiecīgi ceļu satiksmes negadījuma vietas apskates protokolā vai lēmumā par procesa uzsākšanu un soda piemērošanu administratīvā pārkāpuma lietā.
Atbilstoši Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 44. panta trešajā daļā noteiktajam Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt un bez maksas saņemt datus, kas nepieciešami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā tiešsaistes režīmā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas un, iesniedzot pieprasījumu Valsts policijā, neizmantojot minēto tiešsaistes informācijas sistēmu, ja tajā nav pieejami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai nepieciešamie dati.
Savukārt saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 53. panta trešajā daļā noteikto Valsts policijas pienākums ir pēc apdrošinātāja vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pieprasījuma iepazīstināt apdrošinātāju vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroju ar tās rīcībā esošo informāciju par ceļu satiksmes negadījumu un bez maksas izsniegt izziņu par ceļu satiksmes negadījumu, kā arī, ja nepieciešams, pret samaksu izsniegt par attiecīgo ceļu satiksmes negadījumu sastādīto dokumentu kopijas.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 100. panta otrajā daļā noteikto par dokumentiem pierādījuma nozīmē administratīvā pārkāpuma procesā uzskatāmi arī elektroniskās informācijas nesēji, ar skaņu un attēlu fiksējošiem tehniskajiem līdzekļiem izdarīti ieraksti, kuros saturiski fiksēto informāciju var izmantot kā pierādījumus. Ņemot vērā minēto un to, ka Valsts policijas veiktajos ierakstos (foto un videoieraksti) saturiski fiksēto informāciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu var izmantot kā pierādījumus, Valsts policijas veiktie ieraksti, kas izdarīti ar skaņu un attēlu fiksējošiem tehniskajiem līdzekļiem, uzskatāmi par dokumentiem pierādījuma nozīmē administratīvā pārkāpuma procesā.
Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 903 neparedz tādu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu kā foto, video datņu augšupielāde elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā, pašlaik Valsts policija šo pakalpojumu tā pieprasītājam sniedz bez maksas. Tā kā Valsts policijas darbinieki ik mēnesi reģistrē un dokumentāri noformē apmēram 1565-1800 ceļu satiksmes negadījumus, un fotogrāfijas un videoierakstus par ceļu satiksmes negadījumiem Valsts policijā glabā gan Valsts policijas foto serverī, gan Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēmā, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam un apdrošinātājiem (personām, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu un kuras ir Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedri) ceļu satiksmes negadījumu apdrošināšanas gadījumu administrēšanai nepieciešamo fotogrāfiju un/vai video par konkrētajiem ceļu satiksmes negadījumiem atlase un apstrāde prasa ievērojamu laika un personālresursu patēriņu.
7. Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 903 Valsts policija sniedz maksas pakalpojumu „skaņu ierakstu ekspertīze”. Ņemot vērā, ka nereti vienas skaņu ierakstu ekspertīzes veikšanā vienlaikus netiek iesaistīti divi eksperti – gan eksperts akustiķis, gan arī eksperts lingvists, jo netiek pieprasīta personas identifikācija (ko vienmēr veic abi minētie eksperti), bet pakalpojuma saņēmējs pieprasa, piemēram, tikai skaņu ierakstā fiksēto sarunu saturu (lingvistiskā daļa) vai, piemēram, skaņu ieraksta autentiskuma noteikšanu (akustiskā daļa), ir būtiski noteikt katras jomas eksperta likmi.
8. Nereti Valsts policijas klients pirms ekspertīzes noteikšanas vēlas saņemt eksperta konsultāciju par konkrētās ekspertīzes iespēju, proti, kādus jautājumus konkrētajā gadījumā būtu lietderīgi uzdot, vai klienta rīcībā esošais izpētes objekts ir derīgs ekspertīzei, kas notiks ar izpētes objektu ekspertīzes laikā (vai tas ekspertīzes laikā var tikt bojāts), kā arī, vai ekspertīzes rezultātā klients saņems atbildes uz sev interesējošajiem jautājumiem. Tādējādi pašreiz gadījumos, kad pirms ekspertīzes noteikšanas klientam nepieciešama eksperta konsultācija vai ir nepieciešams eksperta viedoklis kādā ar ekspertīzēm saistītā jautājumā, Valsts policijas Kriminālistikas pārvaldes Ekspertīžu biroja eksperti klientam sniedz bezmaksas konsultāciju.
9. Pašreiz MK noteikumi Nr. 903 noteic cenu klasiskajai paternitātes/maternitātes noteikšanai ar DNS gēnu analīzes metodi trīs DNS profiliem, bet nenoteic cenu par papildu parauga noteikšanu gadījumos, kad Kriminālistikas pārvaldei paternitātes/maternitātes noskaidrošanai nepieciešams analizēt vairāk nekā triju personu DNS profilus.
10. Atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 18.2. un 18.3. apakšpunktā noteiktajam, grozījumus noteikumos par maksas pakalpojumu cenrādi izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, vai tā ir mainījies plānoto maksas pakalpojumu vienību skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas. Tādējādi, ņemot vērā faktisko situāciju un izmantotos resursus, nepieciešams veikt Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķinu, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām.
Risinājuma apraksts
1. Lai persona skaidri zinātu kārtību, kādā veicama pakalpojuma apmaksa, kā arī, lai nepieļautu valsts līdzekļu izšķērdēšanu gadījumos, kad personas neierodas saņemt pieprasīto pakalpojumu vai to neapmaksā, projekts paredz, ka persona – pakalpojuma saņēmējs – par Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu norēķinās pirms tā saņemšanas, bet, ja ar pakalpojuma saņēmēju noslēgts pakalpojuma līgums – saskaņā ar līguma nosacījumiem.
Norēķināties par maksas pakalpojumu tā pieprasīšanas brīdī nav iespējams atsevišķu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu specifikas dēļ, piemēram, pieprasot pakalpojumu, kas saistīts ar dokumenta atvasinājumu (kopijas) izgatavošanu, vienlaikus nav iespējams precīzi aprēķināt maksu par to, jo nav skaidri zināms, piemēram, vai lietu nepieciešams meklēt arhīvā, vai būs nepieciešams aizklāt personu datus, kā arī nav zināms pieprasītā dokumenta (dokumentu) lappušu skaits.
Par dokumenta atvasinājuma (kopijas) izgatavošanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem Valsts policija sagatavos aprēķinu, ko izsniegs pakalpojuma saņēmējam personīgi vai nosūtīs uz pakalpojuma saņēmēja norādīto pasta vai oficiālo elektronisko adresi, ja pakalpojuma saņēmējs ir oficiālās elektroniskās adreses lietotājs.
Ja Valsts policijas sniegtais maksas pakalpojums sastāvēs no vairākiem maksas pakalpojumiem, tie tiks summēti. Šādā gadījumā maksu par pakalpojumu veidos vairāku cenrādī norādīto maksas pakalpojumu cenu summa.
Savukārt, ja pēc pakalpojuma saņēmēja pieprasījuma Valsts policija sagatavoto materiālu nosūtīs pa pastu, atbilstoši projektā paredzētajam, pakalpojuma saņēmējam, papildus maksai par pakalpojumu, būs jāsedz arī pasta pakalpojumu izmaksas, tādējādi pakalpojuma cenai (ja pakalpojums sastāvēs no vairākiem maksas pakalpojumiem – šo pakalpojumu cenu summai) tiks pieskaitīta maksa par pasta pakalpojumiem saskaņā ar pasta sūtījumu tarifiem.
Projekts paredz, ka maksājumu par pakalpojumu tā saņēmējs veic ar tāda maksājuma pakalpojuma sniedzēja starpniecību, kuram ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē vai ar maksājumu karti maksājumu karšu pieņemšanas terminālī Valsts policijā.
Par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem nav iespējams norēķināties skaidrā naudā.
2. Ņemot vērā, ka pašreiz MK noteikumi Nr. 903 nenoteic to personu loku, kurām piemērojami atvieglojumi no maksas par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, un ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 14. un 17. punktā noteikto, lai nodrošinātu maksas pakalpojumu pieejamību sociāli mazaizsargātākajām personu grupām, projekts paredz noteikt to personu loku, kurām Valsts policija maksas apmēru par atsevišķiem Valsts policijas sniegtajiem pakalpojumiem samazina par 50 procentiem.
Izvērtējot pieprasījumu pēc Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem un šo pakalpojumu saņēmēju loku kopsakarā ar pakalpojumu pieejamību dažādām sabiedrības grupām, projektā paredzēts, ka Valsts policija atsevišķām sabiedrības mērķa grupām samazinās maksas apmēru par dokumenta atvasinājuma izgatavošanu (dokumenta kopēšanu) un ar to saistītajiem pakalpojumiem (lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta cauršūšanu, dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu, dokumentu ierakstīšanu datu nesējā, dokumentu skenēšanu).
Izvērtējot dažādu sabiedrības grupu ienākumu līmeni un ievērojot, ka atbalsta pasākumu mērķis konkrētām sabiedrības mērķa grupām ir papildu palīdzības sniegšana īpašā dzīves situācijā, secināts, ka maksas apmēra samazinājums būtu piemērojams personām ar zemākajiem ienākumiem. Tādējādi projektā paredzēts, ka Valsts policija maksas apmēru par dokumenta atvasinājuma izgatavošanu (dokumenta kopēšanu) un ar to saistītajiem pakalpojumiem (lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta cauršūšanu, dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu, dokumentu ierakstīšanu datu nesējā, dokumentu skenēšanu) samazinās par 50 procentiem, ja, pieprasījumā norādot attiecīgo statusu vai faktu, pakalpojumu pieprasīs:
1) persona no mājsaimniecības, kurai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss,
2) persona, kura saņem valsts pensiju, kuras apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo mēneša darba algu, vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.
Ņemot vērā minēto, lai saņemtu Valsts policijas sniegtā pakalpojuma maksas samazinājumu, personai no mājsaimniecības, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, pieprasījumā būs jānorāda, ka tā ir no mājsaimniecības, kurai piešķirts attiecīgais statuss, pensionāram, kura pensijas apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo darba algu, – ka saņem pensiju, kuras apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo darba algu, savukārt personai, kura saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu – ka tā ir valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējs.
3. Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 903 4. punktu jaunā redakcijā, paredzot, ka Valsts policija maksas pakalpojumu cenrādi nepiemēros, veicot ekspertīzes:
1) kriminālprocesā, ja ekspertīzi nosaka procesa virzītājs;
2) administratīvā pārkāpuma procesā, ja ekspertīzi nosaka amatpersona, augstāka amatpersona vai tiesa, kura izskata administratīvā pārkāpuma lietu;
3) administratīvajā procesā, ja ekspertīzi nosaka tiesa.
4. Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 903 pašreiz neparedz maksu par dokumentu skenēšanu – pakalpojumu, ko Valsts policija, saņemot attiecīgu pieprasījumu, faktiski sniedz personai, projektā ir iekļauts jauns maksas pakalpojuma veids – dokumenta skenēšana. Tā kā šī pakalpojuma sniegšana netiks veikta Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) izpildes ietvaros, – ir nepieciešams noteikt maksu par šāda pakalpojuma sniegšanu, piemērojot tai pievienotās vērtības nodokli.
5. Ņemot vērā, ka praksē ir iespējami dažādi gadījumi (piemēram, vienam pakalpojuma pieprasītājam būs nepieciešami dokumenti no lietas, kura atrodas arhīvā, savukārt citam – no pakalpojuma pieprasīšanas brīdī lietvedībā esošās lietas, vienam būs nepieciešams cauršūt dokumentu, jo tas noformēts uz vairākām lapām, citām dokumenta cauršūšana nebūs nepieciešama, kādam būs nepieciešama dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšana, bet citam – neapliecināts dokumenta atvasinājums) un projektā nav iespējams apzināt un iekļaut visus praksē iespējamos gadījumus, kā arī, lai nodrošinātu, ka Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu veidojošās izmaksas ir saprotamas ikvienai personai, kas šādus pakalpojumus vēlas saņemt, projekts paredz no kopēšanas maksas pakalpojuma izcenojumu veidojošajām izmaksām atsevišķi izdalīt izmaksas par lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu un dokumentu cauršūšanu, paredzot tos kā jaunus maksas pakalpojumu veidus. Tādējādi katram pakalpojuma pieprasītājam būs skaidri saprotams, kāda būs maksa par pakalpojumu gan gadījumā, ja, piemēram, tam būs nepieciešama dokumenta neapliecināta kopija, gan arī, summējot maksu par attiecīgajiem pakalpojumiem, gadījumā, ja, piemēram, tam būs nepieciešama dokumenta kopijas cauršūšana un tā pareizības apliecināšana.
Ieviešot tādus maksas pakalpojumus kā lietas meklēšana arhīvā, personas datu aizklāšana (anonimizēšana), dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšana un dokumentu cauršūšana, vienlaikus tiks nodrošināta zemāka maksa (salīdzinot pašlaik noteikto) par dokumenta atvasinājuma – kopijas izgatavošanu gadījumā, ja, piemēram, pakalpojuma pieprasītājam nebūs nepieciešama personas datu aizklāšana (anonimizēšana), dokumentu cauršūšana un to pareizības apliecināšana.
Ņemot vērā, ka minētie pakalpojumi netiks sniegti Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) īstenošanas ietvaros, maksai par šiem pakalpojumiem piemērojams pievienotās vērtības nodoklis.
6. Ņemot vērā problēmas apraksta 6. punktā izklāstīto un ievērojot Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 53. panta trešajā daļā noteikto, projekts paredz turpmāk Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam un apdrošinātājiem ceļu satiksmes negadījumu apdrošināšanas gadījumu administrēšanai nepieciešamās fotogrāfijas un/vai video par konkrētajiem ceļu satiksmes negadījumiem izsniegt pret samaksu, attiecīgi paredzot jaunu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu “foto, video datņu augšupielāde elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā”.
Minētais pakalpojums būs pieejams tikai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam un apdrošinātājiem (personām, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu un kuras ir Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedri) apdrošināšanas gadījumu (ceļu satiksmes negadījumu) administrēšanai. Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 44. panta trešās daļas 1. punktu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt un bez maksas saņemt datus, kas nepieciešami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā (tiešsaistes režīmā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas vai, iesniedzot pieprasījumus Valsts policijā, neizmantojot augstākminēto tiešsaistes informācijas sistēmu, ja tajā nav pieejami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai nepieciešamie dati). Tādējādi projekts paredz, ka maksa par pakalpojumu saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 44. panta trešās daļas 1. punktu netiks piemērota Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja pieprasījumā būs norādīts, ka pieprasījums veikts apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā. Savukārt, ja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pieprasījumā būs izdarīta atzīme, ka pieprasījums veikts apdrošinātāja lietā (norādot konkrēto apdrošinātāju), – par sniegto pakalpojumu tiks piemērota projektā paredzētā maksa.
Projekts paredz noteikt maksu par vienā ceļu satiksmes negadījumā fiksēto foto, video datņu apstrādi neatkarīgi no foto, video datņu skaita.
Ņemot vērā, ka minētais pakalpojums netiks sniegts Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) īstenošanas ietvaros, maksai par šo pakalpojumu tiks piemērots pievienotās vērtības nodoklis.
7. Ņemot vērā, ka skaņu ierakstu eksperti-akustiķi un skaņu ierakstu eksperti-lingvisti ekspertīzes veikšanai izmanto atšķirīgu programmatūru, kā rezultātā ekspertīžu izmaksas ir atšķirīgas, kā arī ievērojot, ka tiesu ekspertu specialitāšu klasifikatorā atsevišķi izdalīta specialitāte „personu identifikācija pēc runas lingvistiskajām pazīmēm” un specialitāte „skaņu ierakstu un aparatūras izpēte un personu identifikācija pēc balss akustiskajiem parametriem”, projekts paredz Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu “skaņu ierakstu ekspertīze” sadalīt divos atsevišķos ekspertīžu veidos, nosakot tādus jaunus maksas pakalpojumus kā skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte) un skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte).
Pievienotās vērtības nodoklis minētajiem maksas pakalpojumiem nav piemērojams saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, kura noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
8. Ņemot vērā vienas konsultācijas sniegšanā ieguldāmo laiku un eksperta specifiskās zināšanas, projekts paredz eksperta konsultāciju sniegt kā maksas pakalpojumu.
Ņemot vērā, ka konsultāciju sniegšana neietilpst Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) izpildes ietvaros, maksai par eksperta konsultāciju piemērojams pievienotās vērtības nodoklis.
9. Tā kā nereti paternitātes/maternitātes noskaidrošanai ir nepieciešams veikt papildu paraugu analīzi, projekts paredz turpmāk noteikt cenu papildu parauga analīzei vienam paraugam, tai piemērojot pievienotās vērtības nodokli.
10. Ņemot vērā faktisko situāciju un izmantotos resursus, ir veikts Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķins, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām. Projektā iekļauto maksas pakalpojumu izcenojumi ietver visas tiešās un netiešās izmaksas, kas rodas, sniedzot attiecīgos maksas pakalpojumus, un tie noteikti, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasības.
Projektā paredzētos maksas pakalpojumus, lai tie būtu pēc iespējas ērti un pieejami ikvienam to pieprasītājam, pēc attiecīgā pakalpojuma pieprasītāja lūguma, ņemot vērā attiecīgā maksas pakalpojuma sniegšanas procesa īpatnības, varēs saņemt gan klātienē, gan neklātienē (attālināti).
Dokumentu atvasinājumus (kopijas) būs iespējams saņemt gan klātienē, gan arī neklātienē – elektroniski (uz oficiālo elektronisko adresi, ja pakalpojuma saņēmējs ir oficiālās elektroniskās adreses lietotājs) un izmantojot pasta starpniecību. Dokumentus, kas ierakstīti elektronisko datu nesējā (CD/DVD matricā), būs iespējams saņemt gan klātienē, gan neklātienē – izmantojot pasta starpniecību. Savukārt skenētus dokumentus būs iespējams saņemt tikai neklātienē – ja pakalpojuma pieprasītājs vēlēsies saņemt skenētus dokumentus, – Valsts policija tos ieskenēs (nevis ierakstīs CD vai DVD matricā) un elektroniski nosūtīs uz pakalpojuma pieprasītāja norādīto elektroniskā pasta adresi.
Projektā paredzētais maksas pakalpojums “foto, video datņu augšupielāde elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā” tiks sniegts tikai neklātienē – tiešsaistē, elektroniski nosūtot pakalpojuma pieprasītājam informāciju par piekļuvi foto, video materiāliem.
Projektā paredzētie jaunie maksas pakalpojumi „skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte)”, „skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte) un „eksperta konsultācija” tiks sniegti kā valsts pārvaldes pakalpojumi. Tādējādi pēc projekta spēkā stāšanās tiks nodrošināta minēto maksas pakalpojumu „skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte)”, „skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte)” un „eksperta konsultācija” aprakstīšana valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv.
Maksas pakalpojumi „skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte)” un „skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte)” tiks sniegti tikai klātienē, savukārt maksas pakalpojums “eksperta konsultācija” tiks sniegts gan klātienē, ierodoties Valsts policijā, gan arī pa neklātienes kanāliem (elektroniski uz norādīto elektroniskā pasta adresi un izmantojot pasta starpniecību)),
Pakalpojumu persona saņems pēc tam, kad par to būs veikta apmaksa.
Ņemot vērā, ka ir veikts Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķins, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām, kā rezultātā ir mainījušās Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu cenas, pēc projekta spēkā stāšanās tiks nodrošināta pakalpojumu katalogā – valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv esošo Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu aktualizācija.
Norēķināties par maksas pakalpojumu tā pieprasīšanas brīdī nav iespējams atsevišķu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu specifikas dēļ, piemēram, pieprasot pakalpojumu, kas saistīts ar dokumenta atvasinājumu (kopijas) izgatavošanu, vienlaikus nav iespējams precīzi aprēķināt maksu par to, jo nav skaidri zināms, piemēram, vai lietu nepieciešams meklēt arhīvā, vai būs nepieciešams aizklāt personu datus, kā arī nav zināms pieprasītā dokumenta (dokumentu) lappušu skaits.
Par dokumenta atvasinājuma (kopijas) izgatavošanu un ar to saistītajiem pakalpojumiem Valsts policija sagatavos aprēķinu, ko izsniegs pakalpojuma saņēmējam personīgi vai nosūtīs uz pakalpojuma saņēmēja norādīto pasta vai oficiālo elektronisko adresi, ja pakalpojuma saņēmējs ir oficiālās elektroniskās adreses lietotājs.
Ja Valsts policijas sniegtais maksas pakalpojums sastāvēs no vairākiem maksas pakalpojumiem, tie tiks summēti. Šādā gadījumā maksu par pakalpojumu veidos vairāku cenrādī norādīto maksas pakalpojumu cenu summa.
Savukārt, ja pēc pakalpojuma saņēmēja pieprasījuma Valsts policija sagatavoto materiālu nosūtīs pa pastu, atbilstoši projektā paredzētajam, pakalpojuma saņēmējam, papildus maksai par pakalpojumu, būs jāsedz arī pasta pakalpojumu izmaksas, tādējādi pakalpojuma cenai (ja pakalpojums sastāvēs no vairākiem maksas pakalpojumiem – šo pakalpojumu cenu summai) tiks pieskaitīta maksa par pasta pakalpojumiem saskaņā ar pasta sūtījumu tarifiem.
Projekts paredz, ka maksājumu par pakalpojumu tā saņēmējs veic ar tāda maksājuma pakalpojuma sniedzēja starpniecību, kuram ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē vai ar maksājumu karti maksājumu karšu pieņemšanas terminālī Valsts policijā.
Par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem nav iespējams norēķināties skaidrā naudā.
2. Ņemot vērā, ka pašreiz MK noteikumi Nr. 903 nenoteic to personu loku, kurām piemērojami atvieglojumi no maksas par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, un ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” 14. un 17. punktā noteikto, lai nodrošinātu maksas pakalpojumu pieejamību sociāli mazaizsargātākajām personu grupām, projekts paredz noteikt to personu loku, kurām Valsts policija maksas apmēru par atsevišķiem Valsts policijas sniegtajiem pakalpojumiem samazina par 50 procentiem.
Izvērtējot pieprasījumu pēc Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem un šo pakalpojumu saņēmēju loku kopsakarā ar pakalpojumu pieejamību dažādām sabiedrības grupām, projektā paredzēts, ka Valsts policija atsevišķām sabiedrības mērķa grupām samazinās maksas apmēru par dokumenta atvasinājuma izgatavošanu (dokumenta kopēšanu) un ar to saistītajiem pakalpojumiem (lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta cauršūšanu, dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu, dokumentu ierakstīšanu datu nesējā, dokumentu skenēšanu).
Izvērtējot dažādu sabiedrības grupu ienākumu līmeni un ievērojot, ka atbalsta pasākumu mērķis konkrētām sabiedrības mērķa grupām ir papildu palīdzības sniegšana īpašā dzīves situācijā, secināts, ka maksas apmēra samazinājums būtu piemērojams personām ar zemākajiem ienākumiem. Tādējādi projektā paredzēts, ka Valsts policija maksas apmēru par dokumenta atvasinājuma izgatavošanu (dokumenta kopēšanu) un ar to saistītajiem pakalpojumiem (lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta cauršūšanu, dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu, dokumentu ierakstīšanu datu nesējā, dokumentu skenēšanu) samazinās par 50 procentiem, ja, pieprasījumā norādot attiecīgo statusu vai faktu, pakalpojumu pieprasīs:
1) persona no mājsaimniecības, kurai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss,
2) persona, kura saņem valsts pensiju, kuras apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo mēneša darba algu, vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.
Ņemot vērā minēto, lai saņemtu Valsts policijas sniegtā pakalpojuma maksas samazinājumu, personai no mājsaimniecības, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, pieprasījumā būs jānorāda, ka tā ir no mājsaimniecības, kurai piešķirts attiecīgais statuss, pensionāram, kura pensijas apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo darba algu, – ka saņem pensiju, kuras apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo darba algu, savukārt personai, kura saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu – ka tā ir valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta saņēmējs.
3. Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 903 4. punktu jaunā redakcijā, paredzot, ka Valsts policija maksas pakalpojumu cenrādi nepiemēros, veicot ekspertīzes:
1) kriminālprocesā, ja ekspertīzi nosaka procesa virzītājs;
2) administratīvā pārkāpuma procesā, ja ekspertīzi nosaka amatpersona, augstāka amatpersona vai tiesa, kura izskata administratīvā pārkāpuma lietu;
3) administratīvajā procesā, ja ekspertīzi nosaka tiesa.
4. Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr. 903 pašreiz neparedz maksu par dokumentu skenēšanu – pakalpojumu, ko Valsts policija, saņemot attiecīgu pieprasījumu, faktiski sniedz personai, projektā ir iekļauts jauns maksas pakalpojuma veids – dokumenta skenēšana. Tā kā šī pakalpojuma sniegšana netiks veikta Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) izpildes ietvaros, – ir nepieciešams noteikt maksu par šāda pakalpojuma sniegšanu, piemērojot tai pievienotās vērtības nodokli.
5. Ņemot vērā, ka praksē ir iespējami dažādi gadījumi (piemēram, vienam pakalpojuma pieprasītājam būs nepieciešami dokumenti no lietas, kura atrodas arhīvā, savukārt citam – no pakalpojuma pieprasīšanas brīdī lietvedībā esošās lietas, vienam būs nepieciešams cauršūt dokumentu, jo tas noformēts uz vairākām lapām, citām dokumenta cauršūšana nebūs nepieciešama, kādam būs nepieciešama dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšana, bet citam – neapliecināts dokumenta atvasinājums) un projektā nav iespējams apzināt un iekļaut visus praksē iespējamos gadījumus, kā arī, lai nodrošinātu, ka Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu veidojošās izmaksas ir saprotamas ikvienai personai, kas šādus pakalpojumus vēlas saņemt, projekts paredz no kopēšanas maksas pakalpojuma izcenojumu veidojošajām izmaksām atsevišķi izdalīt izmaksas par lietas meklēšanu arhīvā, personas datu aizklāšanu (anonimizēšanu), dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšanu un dokumentu cauršūšanu, paredzot tos kā jaunus maksas pakalpojumu veidus. Tādējādi katram pakalpojuma pieprasītājam būs skaidri saprotams, kāda būs maksa par pakalpojumu gan gadījumā, ja, piemēram, tam būs nepieciešama dokumenta neapliecināta kopija, gan arī, summējot maksu par attiecīgajiem pakalpojumiem, gadījumā, ja, piemēram, tam būs nepieciešama dokumenta kopijas cauršūšana un tā pareizības apliecināšana.
Ieviešot tādus maksas pakalpojumus kā lietas meklēšana arhīvā, personas datu aizklāšana (anonimizēšana), dokumenta atvasinājuma pareizības apliecināšana un dokumentu cauršūšana, vienlaikus tiks nodrošināta zemāka maksa (salīdzinot pašlaik noteikto) par dokumenta atvasinājuma – kopijas izgatavošanu gadījumā, ja, piemēram, pakalpojuma pieprasītājam nebūs nepieciešama personas datu aizklāšana (anonimizēšana), dokumentu cauršūšana un to pareizības apliecināšana.
Ņemot vērā, ka minētie pakalpojumi netiks sniegti Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) īstenošanas ietvaros, maksai par šiem pakalpojumiem piemērojams pievienotās vērtības nodoklis.
6. Ņemot vērā problēmas apraksta 6. punktā izklāstīto un ievērojot Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 53. panta trešajā daļā noteikto, projekts paredz turpmāk Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam un apdrošinātājiem ceļu satiksmes negadījumu apdrošināšanas gadījumu administrēšanai nepieciešamās fotogrāfijas un/vai video par konkrētajiem ceļu satiksmes negadījumiem izsniegt pret samaksu, attiecīgi paredzot jaunu Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu “foto, video datņu augšupielāde elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā”.
Minētais pakalpojums būs pieejams tikai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam un apdrošinātājiem (personām, kurām ir tiesības veikt transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu un kuras ir Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedri) apdrošināšanas gadījumu (ceļu satiksmes negadījumu) administrēšanai. Saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 44. panta trešās daļas 1. punktu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs ir tiesīgs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt un bez maksas saņemt datus, kas nepieciešami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā (tiešsaistes režīmā no sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmas vai, iesniedzot pieprasījumus Valsts policijā, neizmantojot augstākminēto tiešsaistes informācijas sistēmu, ja tajā nav pieejami apdrošināšanas gadījuma administrēšanai nepieciešamie dati). Tādējādi projekts paredz, ka maksa par pakalpojumu saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 44. panta trešās daļas 1. punktu netiks piemērota Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam, ja pieprasījumā būs norādīts, ka pieprasījums veikts apdrošināšanas gadījuma administrēšanai cietušo trešo personu interešu aizsardzības un valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumu atlīdzināšanas nolūkā. Savukārt, ja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja pieprasījumā būs izdarīta atzīme, ka pieprasījums veikts apdrošinātāja lietā (norādot konkrēto apdrošinātāju), – par sniegto pakalpojumu tiks piemērota projektā paredzētā maksa.
Projekts paredz noteikt maksu par vienā ceļu satiksmes negadījumā fiksēto foto, video datņu apstrādi neatkarīgi no foto, video datņu skaita.
Ņemot vērā, ka minētais pakalpojums netiks sniegts Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) īstenošanas ietvaros, maksai par šo pakalpojumu tiks piemērots pievienotās vērtības nodoklis.
7. Ņemot vērā, ka skaņu ierakstu eksperti-akustiķi un skaņu ierakstu eksperti-lingvisti ekspertīzes veikšanai izmanto atšķirīgu programmatūru, kā rezultātā ekspertīžu izmaksas ir atšķirīgas, kā arī ievērojot, ka tiesu ekspertu specialitāšu klasifikatorā atsevišķi izdalīta specialitāte „personu identifikācija pēc runas lingvistiskajām pazīmēm” un specialitāte „skaņu ierakstu un aparatūras izpēte un personu identifikācija pēc balss akustiskajiem parametriem”, projekts paredz Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu “skaņu ierakstu ekspertīze” sadalīt divos atsevišķos ekspertīžu veidos, nosakot tādus jaunus maksas pakalpojumus kā skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte) un skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte).
Pievienotās vērtības nodoklis minētajiem maksas pakalpojumiem nav piemērojams saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, kura noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
8. Ņemot vērā vienas konsultācijas sniegšanā ieguldāmo laiku un eksperta specifiskās zināšanas, projekts paredz eksperta konsultāciju sniegt kā maksas pakalpojumu.
Ņemot vērā, ka konsultāciju sniegšana neietilpst Valsts policijai noteikto pamatuzdevumu (garantēt personu un sabiedrības drošību, novērst noziedzīgus nodarījumus un citus likumpārkāpumus u.c.) izpildes ietvaros, maksai par eksperta konsultāciju piemērojams pievienotās vērtības nodoklis.
9. Tā kā nereti paternitātes/maternitātes noskaidrošanai ir nepieciešams veikt papildu paraugu analīzi, projekts paredz turpmāk noteikt cenu papildu parauga analīzei vienam paraugam, tai piemērojot pievienotās vērtības nodokli.
10. Ņemot vērā faktisko situāciju un izmantotos resursus, ir veikts Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķins, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām. Projektā iekļauto maksas pakalpojumu izcenojumi ietver visas tiešās un netiešās izmaksas, kas rodas, sniedzot attiecīgos maksas pakalpojumus, un tie noteikti, ievērojot Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” prasības.
Projektā paredzētos maksas pakalpojumus, lai tie būtu pēc iespējas ērti un pieejami ikvienam to pieprasītājam, pēc attiecīgā pakalpojuma pieprasītāja lūguma, ņemot vērā attiecīgā maksas pakalpojuma sniegšanas procesa īpatnības, varēs saņemt gan klātienē, gan neklātienē (attālināti).
Dokumentu atvasinājumus (kopijas) būs iespējams saņemt gan klātienē, gan arī neklātienē – elektroniski (uz oficiālo elektronisko adresi, ja pakalpojuma saņēmējs ir oficiālās elektroniskās adreses lietotājs) un izmantojot pasta starpniecību. Dokumentus, kas ierakstīti elektronisko datu nesējā (CD/DVD matricā), būs iespējams saņemt gan klātienē, gan neklātienē – izmantojot pasta starpniecību. Savukārt skenētus dokumentus būs iespējams saņemt tikai neklātienē – ja pakalpojuma pieprasītājs vēlēsies saņemt skenētus dokumentus, – Valsts policija tos ieskenēs (nevis ierakstīs CD vai DVD matricā) un elektroniski nosūtīs uz pakalpojuma pieprasītāja norādīto elektroniskā pasta adresi.
Projektā paredzētais maksas pakalpojums “foto, video datņu augšupielāde elektronisko datu nesējā tiešsaistes režīmā” tiks sniegts tikai neklātienē – tiešsaistē, elektroniski nosūtot pakalpojuma pieprasītājam informāciju par piekļuvi foto, video materiāliem.
Projektā paredzētie jaunie maksas pakalpojumi „skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte)”, „skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte) un „eksperta konsultācija” tiks sniegti kā valsts pārvaldes pakalpojumi. Tādējādi pēc projekta spēkā stāšanās tiks nodrošināta minēto maksas pakalpojumu „skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte)”, „skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte)” un „eksperta konsultācija” aprakstīšana valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv.
Maksas pakalpojumi „skaņu ierakstu ekspertīze (akustiskā izpēte)” un „skaņu ierakstu ekspertīze (lingvistiskā izpēte)” tiks sniegti tikai klātienē, savukārt maksas pakalpojums “eksperta konsultācija” tiks sniegts gan klātienē, ierodoties Valsts policijā, gan arī pa neklātienes kanāliem (elektroniski uz norādīto elektroniskā pasta adresi un izmantojot pasta starpniecību)),
Pakalpojumu persona saņems pēc tam, kad par to būs veikta apmaksa.
Ņemot vērā, ka ir veikts Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu izcenojumu pārrēķins, nodrošinot to atbilstību faktiskajām izmaksām, kā rezultātā ir mainījušās Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu cenas, pēc projekta spēkā stāšanās tiks nodrošināta pakalpojumu katalogā – valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv esošo Valsts policijas sniegto maksas pakalpojumu aktualizācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekts attieksies uz personām, kuras pieprasīs Valsts policijas sniegtos maksas pakalpojumus.
Projektā noteiktās maksas pakalpojumu cenas būtiski neietekmēs pakalpojumu pieejamību sabiedrībai, turklāt projektā paredzēti atvieglojumi noteiktām sabiedrības mērķa grupām, kurām tiks piemērota samazināta maksa par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Šīm personām, pieprasot pakalpojumu, kam piemērojama samazināta maksa, pieprasījumā būs jānorāda attiecīgais statuss vai fakts, t.i., ka tās mājsaimniecībai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, ka tā saņem valsts pensiju, kuras apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo mēneša darba algu, vai tā ir persona, kura saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.
Sociālais dienests, nosakot atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, izsniedz attiecīgo statusu apliecinošu izziņu, kurā norādīti visu mājsaimniecībā ietilpstošo personu vārdi, uzvārdi, personas kodi dzimšanas dati, kā arī izziņas derīguma termiņš un normatīvais akts, uz kura pamata noteikts attiecīgais statuss. Savukārt izziņu par piešķirtās pensijas vai valsts sociālā pabalsta apmēru persona var saņemt, piesakot attiecīgo pakalpojumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai. Ņemot vērā minēto, projektā paredzētais tiesiskais regulējums neradīs būtisku administratīvo slogu personām, kuras lūgs piemērot samazinātu maksu par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
Tā kā prognozējams neliels to personu, kuras, iespējams, lūgs piemērot samazinātu maksu par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, skaits – projektā paredzēto atvieglojumu piemērošanai netiks veidota jauna tiešsaistes datu apmaiņa.
Projektā noteiktās maksas pakalpojumu cenas būtiski neietekmēs pakalpojumu pieejamību sabiedrībai, turklāt projektā paredzēti atvieglojumi noteiktām sabiedrības mērķa grupām, kurām tiks piemērota samazināta maksa par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Šīm personām, pieprasot pakalpojumu, kam piemērojama samazināta maksa, pieprasījumā būs jānorāda attiecīgais statuss vai fakts, t.i., ka tās mājsaimniecībai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, ka tā saņem valsts pensiju, kuras apmērs nepārsniedz valstī noteikto minimālo mēneša darba algu, vai tā ir persona, kura saņem valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.
Sociālais dienests, nosakot atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, izsniedz attiecīgo statusu apliecinošu izziņu, kurā norādīti visu mājsaimniecībā ietilpstošo personu vārdi, uzvārdi, personas kodi dzimšanas dati, kā arī izziņas derīguma termiņš un normatīvais akts, uz kura pamata noteikts attiecīgais statuss. Savukārt izziņu par piešķirtās pensijas vai valsts sociālā pabalsta apmēru persona var saņemt, piesakot attiecīgo pakalpojumu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai. Ņemot vērā minēto, projektā paredzētais tiesiskais regulējums neradīs būtisku administratīvo slogu personām, kuras lūgs piemērot samazinātu maksu par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem.
Tā kā prognozējams neliels to personu, kuras, iespējams, lūgs piemērot samazinātu maksu par Valsts policijas sniegtajiem maksas pakalpojumiem, skaits – projektā paredzēto atvieglojumu piemērošanai netiks veidota jauna tiešsaistes datu apmaiņa.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
832 093
0
832 093
0
832 093
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins pievienots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā.
Ieņēmumi no Valsts policijas maksas pakalpojumiem tiks ieskaitīti budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Valsts policijas maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
Ieņēmumi no Valsts policijas maksas pakalpojumiem tiks ieskaitīti budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Valsts policija" un tiks izlietoti izdevumu, kas saistīti ar Valsts policijas maksas pakalpojumu sniegšanu, segšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Precizēts plānoto pakalpojumu skaits, bet izmaiņas ieņēmumos nav plānotas.
Detalizēts plānoto ieņēmumu aprēķins pa pakalpojumu veidiem atspoguļots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā.
Maksas pakalpojuma Nr.p.k. saskaņā ar Valsts policijas maksas pakalpojumu cenrādi | Esošais maksas pakalpojumu plāns | Prognozētais pakalpojumu skaits, ņemot vērā faktisko un prognozējamo izpildi | Izmaiņas maksas pakalpojumu plānā | ||||
esošā redakcija |
jaunā redakcija |
esošā redakcija |
jaunā redakcija |
esošā redakcija |
jaunā redakcija |
esošā redakcija |
jaunā redakcija |
1 | 1 | 2 000 | 44 620 | 1 920 | 72 365 | -80 | 27 745 |
2 | 2 | 425 | 10 447 | 300 | 11 691 | -125 | 1 244 |
3 | 3 | 9 020 | 201 237 | 4 990 | 150 299 | -4 030 | -50 938 |
4.1 | 4.1 | 5 145 | 99 813 | 1 940 | 61 517 | -3 205 | -38 296 |
4.2 | 4.2 | 2 805 | 28 471 | 416 | 8 441 | -2 389 | -20 030 |
4.3 | 4.3 | 3 | 230 | 3 | 369 | 0 | 139 |
5 | 5 | 67 | 223 | 19 | 83 | -48 | -140 |
6 | 6 | 60 | 207 | 18 | 80 | -42 | -127 |
7 | 7 | 80 | 9 452 | 30 | 4 264 | -50 | -5 188 |
8.1 | 8.1 | 110 000 | 69 300 | 80 000 | 260 000 | -30 000 | 190 700 |
8.2 | 8.2 | 3 500 | 78 085 | 3 000 | 90 300 | -500 | 12 215 |
9 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10.1 | 7 888 | 23 348 | 7 888 | 23 348 | |||
10.2 | 9 933 | 5 860 | 9 933 | 5 860 | |||
10.1 | 10.3.1. | 14 300 | 26 312 | 4 395 | 2 198 | -9 905 | -24 114 |
10.2 | 10.3.2. | 9 120 | 33 288 | 8 126 | 4 307 | -994 | -28 981 |
10.3 | 10.3.3 | 570 | 2 115 | 509 | 331 | -61 | -1 784 |
10.4 | 2 167 | 2 167 | 2 167 | 2 167 | |||
10.5 | 2 283 | 6 164 | 2 283 | 6 164 | |||
10.4 | 10.6 | 270 | 4 906 | 116 | 457 | -154 | -4 449 |
10.7 | 1 160 | 592 | 1 160 | 592 | |||
11 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 | 12 | 160 | 15 312 | 160 | 15 826 | 0 | 514 |
13 | 13 | 20 | 838 | 170 | 7 619 | 150 | 6 781 |
14 | 14 | 50 | 3 426 | 50 | 3 630 | 0 | 204 |
15 | 15 | 100 | 34 357 | 50 | 17 340 | -50 | -17 017 |
16 | 16 | 70 | 5 571 | 70 | 5 720 | 0 | 149 |
17 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 | 95 | 9 194 | -95 | -9 194 | |||
18.1 | 50 | 3 691 | 50 | 3 691 | |||
18.2 | 44 | 2 671 | 44 | 2 671 | |||
19 | 19 | 235 | 18 152 | 15 | 1 227 | -220 | -16 925 |
20 | 20 | 20 | 969 | 20 | 1 018 | 0 | 49 |
21 | 21 | 90 | 6 750 | 90 | 6 981 | 0 | 231 |
22 | 22 | 140 | 56 976 | 50 | 20 565 | -90 | -36 411 |
23 | 60 | 2 576 | 60 | 2 576 | |||
23 | svītrots | 40 | 3 832 | -40 | -3 832 | ||
24 | 24 | 501 | 39 815 | 100 | 8 060 | -401 | -31 755 |
25 | 25 | 50 | 4 780 | 15 | 1 581 | -35 | -3 199 |
26 | 26 | 25 | 1 526 | 25 | 1 594 | 0 | 68 |
27 | 27 | 80 | 4 756 | 80 | 4 764 | 0 | 8 |
28 | 28 | 5 | 486 | 5 | 490 | 0 | 4 |
29 | 10 760 | 21 197 | 10 760 | 21 197 | |||
30 | 30 | 710 | 30 | 710 | |||
Kopā: | x | 832 093 | x | 832 093 | x | 0 |
Detalizēts plānoto ieņēmumu aprēķins pa pakalpojumu veidiem atspoguļots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins un maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins atspoguļots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav plānotas.
Cita informācija
Valsts policijas nodarbināto mēnešalgas ir noteiktas, ņemot vērā Valsts policijai piešķirto finansējumu nodarbināto atlīdzības izmaksai un pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru" noteikto (nosakot mēnešalgu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm);
- Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients noteikto" (nosakot mēnešalgu darbiniekiem). Pakalpojumu izmaksu aprēķinā iekļautajiem darbiniekiem, kuriem tiek piemērota Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā noteiktā skala, noteiktā mēnešalga ir lielāka par attiecīgās mēnešalgu grupas skalas minimumu, bet nesasniedz attiecīgās mēnešalgu grupas skalas viduspunktu.
- Ministru kabineta 2016. gada 13. decembra noteikumos Nr. 806 "Noteikumi par Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm mēnešalgu un speciālo piemaksu noteikšanas kārtību un to apmēru" noteikto (nosakot mēnešalgu amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm);
- Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 361 "Noteikumi par valsts institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību, kā arī par profesijām un specifiskajām jomām, kurām piemērojams tirgus koeficients noteikto" (nosakot mēnešalgu darbiniekiem). Pakalpojumu izmaksu aprēķinā iekļautajiem darbiniekiem, kuriem tiek piemērota Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. pielikumā noteiktā skala, noteiktā mēnešalga ir lielāka par attiecīgās mēnešalgu grupas skalas minimumu, bet nesasniedz attiecīgās mēnešalgu grupas skalas viduspunktu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedrības pārstāvjiem tika dota iespēja līdzdarboties projekta izstrādē, rakstiski sniedzot viedokli par tiesību akta projektu tā izstrādes stadijā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.iem.gov.lv/lv/ministru-kabineta-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2013-gada-24-septembra-noteikumos-nr-903-valsts-policijas-maksas-pakalpojumu-cenradis
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības viedoklis, iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemts.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
2. pielikums
Nosaukums
Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķina kopsavilkums