22-TA-3035: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekta “Kārtība kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos” (TA-21-1498) 2.punkts paredz, ka personu iesniegumu izvērtēšana ir maksas pakalpojums.
Noteikumu projekts “Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis” izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas paredz Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojuma apstiprināšanas kārtība” 16.punktu.
2023. gada 16. novembrī Saeimā 1. lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”, tostarp atbalstot 1.lasījumā arī likumprojektu “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas paredz Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma un kompetences maiņu. Tādējādi no 2024.gada 1.janvāra tiek paplašinātas Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas funkcijas un mainīts nosaukums, aizstājot to ar "Bērnu aizsardzības centrs”.
Noteikumu projekts “Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis” izstrādāts, pamatojoties uz Likuma par budžeta un finanšu vadību 5.panta devīto daļu, kas paredz Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojuma apstiprināšanas kārtība” 16.punktu.
2023. gada 16. novembrī Saeimā 1. lasījumā tika pieņemts likumprojekts “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”, tostarp atbalstot 1.lasījumā arī likumprojektu “Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā”, kas paredz Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukuma un kompetences maiņu. Tādējādi no 2024.gada 1.janvāra tiek paplašinātas Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas funkcijas un mainīts nosaukums, aizstājot to ar "Bērnu aizsardzības centrs”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt Bērnu aizsardzības centra (turpmāk – Centrs) maksas pakalpojuma cenrādi. Noteikumu projekts noteic Centra sniegto maksas pakalpojumu cenrādi un maksāšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Centrs šobrīd personu iesniegumus, kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta norādītājiem priekšnoteikumiem, apstrādi un izvērtēšanu veic bez maksas. Ņemot vērā, ka komisijas sekretāram iesniegumu un citu dokumentu apstrāde un izvērtēšana un darbs komisijās ir kā papildus darbs neatkarīgi no tiešajiem darba pienākumiem, kā arī Centram šo iesniegumu izskatīšanas procesā rodas citi papildus izdevumi, ir paredzēts iesniegumu izvērtēšanu noteikt par maksas pakalpojumu, nosakot Centra maksas pakalpojumu veidus un to izcenojumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nedrīkst strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas — izņemot gadījumu, kad pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas Centrs ir izvērtējis, vai tas nekaitē bērnu interesēm, un atļāvusi šīm personām (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam) strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu izmaksu aprēķinu, veicot personu iesniegumu izvērtēšanu un lēmumu pieņemšanu par atļauju personām strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu pamatojoties uz noslēgto vienošanos iestādēs, kur uzturas bērni.
Centra maksas pakalpojumu cenrādis ir nepieciešams, lai nodrošinātu kvalitatīvu personu iesniegumu izvērtēšanu, apmaksātu komisijas sekretāra ar papildus darba pienākumiem saistītos izdevumus, kā arī nosegtu citus izdevumus, kas rodas saistībā ar personu iesniegumu izskatīšanu, apstrādāšanu un lēmuma pieņemšanu.
Lai nodrošinātu maksas pakalpojumu pieejamību, noteikumu projekts paredz atbrīvot no maksas par Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem persona, kurai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir piešķirts maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statuss.
Aprēķinā iekļautās tiešās izmaksas: komisiju sekretāra atalgojums, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, biroja preces, pasta pakalpojumu izdevumi, ēku, telpu īre un noma, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojums.
Aprēķinā iekļautās netiešās izmaksas: vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku atalgojums, vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pārējo sakaru pakalpojumi un izdevumi, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, ēku, telpu īre un noma, licences noma, biroja preces, inventārs un datortehnikas, sakaru un citu biroja tehnikas nolietojums.
Pievienotās vērtības nodoklis pakalpojumiem netiks piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, kura noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
Centra maksas pakalpojumu cenrādis ir nepieciešams, lai nodrošinātu kvalitatīvu personu iesniegumu izvērtēšanu, apmaksātu komisijas sekretāra ar papildus darba pienākumiem saistītos izdevumus, kā arī nosegtu citus izdevumus, kas rodas saistībā ar personu iesniegumu izskatīšanu, apstrādāšanu un lēmuma pieņemšanu.
Lai nodrošinātu maksas pakalpojumu pieejamību, noteikumu projekts paredz atbrīvot no maksas par Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem persona, kurai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir piešķirts maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statuss.
Aprēķinā iekļautās tiešās izmaksas: komisiju sekretāra atalgojums, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, biroja preces, pasta pakalpojumu izdevumi, ēku, telpu īre un noma, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojums.
Aprēķinā iekļautās netiešās izmaksas: vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku atalgojums, vadītāja, administrācijas un pārējo darbinieku valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pārējo sakaru pakalpojumi un izdevumi, izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem, ēku, telpu īre un noma, licences noma, biroja preces, inventārs un datortehnikas, sakaru un citu biroja tehnikas nolietojums.
Pievienotās vērtības nodoklis pakalpojumiem netiks piemērots saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu, kura noteic, ka publiskas personas, kā arī privātpersonas, kuras saskaņā ar valsts pārvaldes iekārtas likumu pilda tām deleģētus vai ar pilnvarojumu nodotus valsts pārvaldes uzdevumus, neuzskata par nodokļa maksātājiem attiecībā uz darbībām vai darījumiem, kuros tās iesaistās valsts pārvaldes funkciju vai uzdevumu pildīšanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
551
0
551
551
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
551
0
551
551
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
551
0
551
551
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
551
0
551
551
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Pamatojoties uz grozījumiem Bērnu tiesību aizsardzības likumā no 2024. gada 1. janvāra Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas nosaukums tiek mainīts, aizstājot to ar jaunu nosaukumu “Bērnu aizsardzības centrs”, līdz ar to tiek mainīts apakšprogrammas 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” nosaukums uz jaunu nosaukumu - apakšprogramma 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana”.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un izdevumiem Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 22.00.00 „Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana” apakšprogrammā 22.01.00 „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” nav plānoti. Ņemot vērā, ka noteikumu projektu plānots apstiprināt Ministru kabinetā 2023.gada beigās, pēc noteikumu projekta apstiprināšanas līdz 2023.gada beigām netiek plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgie izdevumi par iesniegumu no personām, kuras atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta nosacījumiem, izvērtējumu.
Labklājības ministrija, pēc Ministru kabineta noteikumu projekta, apstiprināšanas, 2024. gadā normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgajiem izdevumiem palielināšanai 2024.gadam 551,00 euro apmērā (t.sk.: atlīdzībai 478,00 euro, precēm un pakalpojumiem 68,00 euro, un pamatkapitāla veidošanai 5,00 euro) pamatbudžeta apakšprogrammā 22.01.00 „ Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana”, kā arī sagatavos uz iesniegs attiecīgu priekšlikumu pamatbudžeta bāzes ieņēmumu un izdevumu 2025.-2027.gadam precizēšanai apakšprogrammā 22.01.00 „Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana”.
2022. gadā Centrā tika saņemti pieci iesniegumi no personām, kuras atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta nosacījumiem, no tiem izvērtēti tika divi iesniegumi, savukārt 2023.gadā izvērtēti - trīs iesniegumi. Iesniegumu izskatīšana līdz šim veikta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” plānoto līdzekļu ietvaros.
Noteikumu projekta 3. punkts paredz, ka no samaksas par pakalpojumu, uzrādot attiecīgu statusu apliecinošu dokumentu, atbrīvo personas, kurai normatīvajos aktos sociālās palīdzības jomā noteiktajā kārtībā ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss. Gadījumā, ja persona iestājoties noteikumu projektā norādītajiem priekšnosacījumam būs atbrīvota no samaksas par pakalpojumu, Centrs pakalpojumu nodrošinās apakšprogrammai 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” plānoto līdzekļu ietvaros.
Detalizētu ieņēmumu aprēķinu skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā „Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.
Detalizētu informāciju par maksas pakalpojumu izcenojumiem tiešajām un netiešajām izmaksām 2024. gadam un turpmākajiem gadiem skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. un 3. pielikumos.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un izdevumiem Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 22.00.00 „Bērnu tiesību aizsardzības nodrošināšana” apakšprogrammā 22.01.00 „Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” nav plānoti. Ņemot vērā, ka noteikumu projektu plānots apstiprināt Ministru kabinetā 2023.gada beigās, pēc noteikumu projekta apstiprināšanas līdz 2023.gada beigām netiek plānoti ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgie izdevumi par iesniegumu no personām, kuras atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta nosacījumiem, izvērtējumu.
Labklājības ministrija, pēc Ministru kabineta noteikumu projekta, apstiprināšanas, 2024. gadā normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā sagatavos un iesniegs priekšlikumu Finanšu ministrijā ieņēmumu no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgajiem izdevumiem palielināšanai 2024.gadam 551,00 euro apmērā (t.sk.: atlīdzībai 478,00 euro, precēm un pakalpojumiem 68,00 euro, un pamatkapitāla veidošanai 5,00 euro) pamatbudžeta apakšprogrammā 22.01.00 „ Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana”, kā arī sagatavos uz iesniegs attiecīgu priekšlikumu pamatbudžeta bāzes ieņēmumu un izdevumu 2025.-2027.gadam precizēšanai apakšprogrammā 22.01.00 „Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana”.
2022. gadā Centrā tika saņemti pieci iesniegumi no personām, kuras atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punkta nosacījumiem, no tiem izvērtēti tika divi iesniegumi, savukārt 2023.gadā izvērtēti - trīs iesniegumi. Iesniegumu izskatīšana līdz šim veikta apakšprogrammai 22.01.00 “Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija un bērnu uzticības tālrunis” plānoto līdzekļu ietvaros.
Noteikumu projekta 3. punkts paredz, ka no samaksas par pakalpojumu, uzrādot attiecīgu statusu apliecinošu dokumentu, atbrīvo personas, kurai normatīvajos aktos sociālās palīdzības jomā noteiktajā kārtībā ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss. Gadījumā, ja persona iestājoties noteikumu projektā norādītajiem priekšnosacījumam būs atbrīvota no samaksas par pakalpojumu, Centrs pakalpojumu nodrošinās apakšprogrammai 22.01.00 “Bērnu aizsardzības centra darbības nodrošināšana” plānoto līdzekļu ietvaros.
Detalizētu ieņēmumu aprēķinu skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā „Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķins”.
Detalizētu informāciju par maksas pakalpojumu izcenojumiem tiešajām un netiešajām izmaksām 2024. gadam un turpmākajiem gadiem skatīt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. un 3. pielikumos.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Ņemot vērā, ka personu, kuras tikušas sauktas pie atbildības par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu (izņemot pedagogi) un neatkarīgi no sodāmības noņemšanas vai dzēšanas, iesniegumu izskatīšana Centrā tiek paredzēts kā maksas pakalpojums, noteikumu projekts ietekmēs valsts budžetu.
Komisijas sekretāra pienākumi, izvērtējot personu iesniegumus par iespējamo atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu un sniegt pakalpojumu, personām, kas iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu, tādās iestādēs, kur uzturas bērni nav plānots kā pamatdarbs. Komisijā tiks pieaicināti dažādu institūciju pārstāvji, kuri par savu pamatdarbu saņem darba algu, savukārt Centram, papildus komisijas priekšsēdētāja un otra komisijas locekļa funkciju izpildei, nepieciešams veikt sekretāra funkciju, kas kādam no Centra galvenajiem inspektoriem tiks deleģēts kā papildus darbs, līdz ar to nepieciešams segt Centra izdevumus, kas saistīti ar komisijas sekretāra atalgojumu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksām, biroja precēm, pasta pakalpojumu izdevumiem, ēku, telpu īrei un nomai, izdevumus par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojumu.
Prognozējams, ka Centrs gada laikā izskatīs piecus personu iesniegumus, kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkta norādītajiem priekšnoteikumiem, kā arī plānots, ka iesniegumu iesniegs personas, kuras atbrīvojamas no samaksas par iesnieguma izskatīšanu (personas, kuras normatīvajos aktos noteiktā kārtībā atzītas par trūcīgām). Prognoze par iespējamo iesniegumu skaitu noteikta, izvērtējot iepriekšējos gados Centrā saņemto un izvērtēto iesniegumu skaitu.
Komisijas sekretāra pienākumi, izvērtējot personu iesniegumus par iespējamo atļauju strādāt, veikt brīvprātīgo darbu un sniegt pakalpojumu, personām, kas iepriekš sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem saistībā ar vardarbību vai tās piedraudējumu, tādās iestādēs, kur uzturas bērni nav plānots kā pamatdarbs. Komisijā tiks pieaicināti dažādu institūciju pārstāvji, kuri par savu pamatdarbu saņem darba algu, savukārt Centram, papildus komisijas priekšsēdētāja un otra komisijas locekļa funkciju izpildei, nepieciešams veikt sekretāra funkciju, kas kādam no Centra galvenajiem inspektoriem tiks deleģēts kā papildus darbs, līdz ar to nepieciešams segt Centra izdevumus, kas saistīti ar komisijas sekretāra atalgojumu, darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksām, biroja precēm, pasta pakalpojumu izdevumiem, ēku, telpu īrei un nomai, izdevumus par komunālajiem pakalpojumiem, pārējo pamatlīdzekļu nolietojumu.
Prognozējams, ka Centrs gada laikā izskatīs piecus personu iesniegumus, kuri atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. panta piektās daļas 1. punkta norādītajiem priekšnoteikumiem, kā arī plānots, ka iesniegumu iesniegs personas, kuras atbrīvojamas no samaksas par iesnieguma izskatīšanu (personas, kuras normatīvajos aktos noteiktā kārtībā atzītas par trūcīgām). Prognoze par iespējamo iesniegumu skaitu noteikta, izvērtējot iepriekšējos gados Centrā saņemto un izvērtēto iesniegumu skaitu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos" (TA-21-1498)
Pamatojums un apraksts
Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā (Bērnu tiesību aizsardzības likuma redakcijā, kas pieņemta 2021.gada 11.novembrī un spēkā no 2021.gada 8.decembra) noteikts, ka bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni, nedrīkst strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus personas (izņemot personas, kuras sniedz vienreizējus vai īslaicīgus pakalpojumus, kā arī pakalpojumus, kas tiek sniegti, bērnam klāt neesot), kuras sodītas par noziedzīgiem nodarījumiem, kas saistīti ar vardarbību vai vardarbības piedraudējumu, — neatkarīgi no sodāmības dzēšanas vai noņemšanas — izņemot gadījumu, kad pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas Bērnu aizsardzības centrs (līdz 2023. gada 31. decembrim - Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija) izvērtējusi, vai tas nekaitē bērnu interesēm, un atļāvusi šīm personām (izņemot pedagogus, kuri tiek izvērtēti atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam) strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus bērnu aprūpes, izglītības, veselības aprūpes un citās tādās iestādēs, kurās uzturas bērni, bērnu pasākumos un tādos pasākumos, kuros piedalās bērni. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek izvērtēts, vai atļauja šādām personām strādāt, veikt brīvprātīgo darbu, kā arī saskaņā ar noslēgto vienošanos sniegt pakalpojumus nekaitēs bērnu interesēm.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
Virzot noteikumu projektu uz Valsts kanceleju izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, noteikumu projekts "Bērnu aizsardzības centra maksas pakalpojumu cenrādis” un noteikumu projekts “Kārtība, kādā tiek izvērtēta par vardarbību sodītas personas atbilstība darbam, brīvprātīgajam darbam vai pakalpojuma sniegšanai bērnu iestādēs un pasākumos” (21-TA-1498) ir skatāms un publicējams oficiālajā laikrakstā “Latvijas vēstnesis” vienlaicīgi, tā nodrošinot, ka iepriekš norādītie noteikumu projekti stājas spēkā vienlaicīgi.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Publiskā apspriešana
6.4. Cita informācija
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/22e23eaa-8ca9-4115-86fb-2ff86fc16ab3/additional_documents
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Bērnu aizsardzības centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personām, kuras atbilst Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72.panta piektās daļas 1.punktā norādītajiem priekšnoteikumiem būs nepieciešams segt izdevumus par viņu iesniegumu izskatīšanu un lēmuma pieņemšanu par atļauju strādāt/veikt brīvprātīgo darbu/sniegt pakalpojumu vietās, kur uzturas bērni, kā arī ieņemt noteiktu amatus bāriņtiesā.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi