Anotācija (ex-ante)

24-TA-2320: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Dzelzceļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts “Grozījumi Dzelzceļa likumā” izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (turpmāk – Regula Nr.2021/782) 35. panta 1. punktā dalībvalstīm noteikto saistību pret Eiropas Savienību izpildi. Ar Regulas Nr.2021/782 35. panta 1. punktu uzdots Eiropas Savienības dalībvalstīm pieņemt noteikumus par sodiem, kas piemērojami par šīs regulas pārkāpumiem, un veikt visus vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to īstenošanu. Paredzētie sodi ir iedarbīgi, samērīgi un atturoši. Turklāt Eiropas Savienības dalībvalstu pienākums ir paziņot Eiropas Komisijai par šiem noteikumiem un pasākumiem un arī nekavējoties ziņot tai par jebkādiem turpmākiem grozījumiem, kas tos ietekmē.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nacionālā tiesiskā regulējuma pilnveidošana, nosakot vienu iestādi, kas Latvijā atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi, un šīs iestādes kompetenci, lai nodrošinātu pasažieru tiesību ievērošanu, kā arī sodus, kas piemērojami par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
No 2023. gada 7. jūnija Regula Nr.2021/782 aizstāj Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra regulu (EK) Nr.1371/2007 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (turpmāk – Regula (EK) Nr.1371/2007). Ar Regulu Nr.2021/782 paredzēts ieviest uzlabotu dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzības regulējumu, tajā skaitā grozot sūdzību izskatīšanas mehānismu, nosakot Eiropas Savienības dalībvalstīm mazāku rīcības brīvību piešķirt atbrīvojumus no regulējuma piemērošanas un attiecinot uz dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem lielāku obligāto noteikumu skaitu.
Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta (DG MOVE) vajadzībām 2012. gada jūlijā sagatavotajā gala ziņojumā par Regulas (EK) Nr.1371/2007 izvērtējumu bija identificētas vairākas problēmas, kas saistītas ar nepilnībām sankciju par Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem noteikšanā nacionālajos tiesību aktos. Piemēram, vairākas Eiropas Savienības dalībvalstis nebija noteikušas nacionālajos tiesību aktos sankcijas par Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem, vai sankcijas, kas bija noteiktas, neaptvēra visus iespējamos Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumus vai bija nepietiekamas pārāk zema sankciju maksimālā apmēra dēļ vai arī atturoša un iedarbīga rakstura trūkuma dēļ, jo ne visus Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumus pēc to izdarīšanas var novērst. Kā viens no šādiem pārkāpumiem, kuru savā būtībā nevar novērst, norādīts nepieciešamās palīdzības nenodrošināšanas gadījums konkrētajā braucienā personai ar ierobežotām pārvietošanās spējām. Turklāt sankciju piemērošana vienīgi tad, kad netiek novērsts Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpums, atzīta kā mazāk efektīva par tādām sankcijām, kad piemēro naudas sodu par izdarītu pārkāpumu, ko vairs nevar novērst. Minētajā gala ziņojumā cita starpā norādīts, ka lielākajā daļā Eiropas Savienības dalībvalstu par Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem naudas sodus piemēro administratīvo sodu procedūrās, nevis kriminālprocesuālajā kārtībā. Pie tam Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajos tiesību aktos par Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem naudas soda maksimālais apmērs noteikts kā konkrēta summa vai attiecīga procentuālā daļa no pārkāpuma izdarītāja apgrozījuma vai ienākumiem.
Tas, ka Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajā tiesiskajā regulējumā kā sankcijas par Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem noteikti naudas sodi, kurus piemēro, veicot administratīvo sodu procedūru, vai kriminālprocesuālajā kārtībā, izriet arī no informācijas, kas iekļauta pavaddokumentā     
(2017. gada 21. novembra Eiropas Komisijas dienestu darba dokuments “Ietekmes novērtējuma kopsavilkuma ziņojums”) Eiropas Parlamenta un Padomes priekšlikumam attiecībā uz regulas par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem pārstrādāšanu.
Iepriekšējās Regulas (EK) Nr.1371/2007 32. pantam, saskaņā ar kuru Eiropas Savienības dalībvalstu pienākums bija noteikt atbilstošas sankcijas par šīs regulas pārkāpumiem, šobrīd atbilst jaunās Regulas Nr.2021/782 35. panta 1. punkts, kas par tās pārkāpumiem paredz Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumu noteikt sodus.
Ar Regulu Nr.2021/782 patērētāju tiesību aizsardzības nodrošināšanā dzelzceļa transportā noteikti konkrēti pienākumi pārvadātājam, stacijas apsaimniekotājam, biļešu pārdevējam, ceļojumu rīkotājam un infrastruktūras pārvaldītājam. 
Kā sodus, kas piemērojami par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem, noteikt nacionālajos tiesību aktos dzelzceļa pārvadātāja licences darbības apturēšanu vai anulēšanu, tomēr nebūtu piemērots risinājums. Eiropas Parlamenta un Padomes 2012.gada 21.novembra direktīvā 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu (turpmāk – Direktīva 2012/34/ES), paredzētie dzelzceļa pārvadātāja licences darbības apturēšanas vai anulēšanas nosacījumi nav tādi, kas būtu saistīti ar dzelzceļa pasažieru tiesību pārkāpumu. Dzelzceļa pārvadātāja licence ir derīga visā Eiropas Savienības teritorijā. Tomēr Direktīva 2012/34/ES neparedz Eiropas Savienības dalībvalstij rīcības brīvību papildināt dzelzceļa pārvadātāja licences darbības apturēšanas vai anulēšanas nosacījumus.                 
No Regulas Nr.2021/782 preambulas 4. apsvēruma, savukārt, izriet, ka būtu jāaizsargā dzelzceļa pasažieru kā pārvadājuma līguma vājākās puses tiesības.
Līdz šim Latvijas nacionālajā tiesību sistēmā nav bijuši paredzēti administratīvie pārkāpumi dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzības jomā.
Igaunijas, Lietuvas un arī daudzu citu Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālais tiesiskais regulējums kā sankcijas, kuras Eiropas Savienības dalībvalstis noteikušas par iepriekšējās Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem, paredzēja administratīvo sodu piemērošanu.
Ņemot vērā šo daudzās Eiropas Savienības dalībvalstīs izvēlēto un atzīto risinājumu un pastāvošo praksi, būtu nepieciešams arī Latvijas nacionālajā tiesiskajā regulējumā noteikt administratīvo sodu piemērošanu kā sankcijas par Regulas Nr.2021/782 atsevišķa veida pārkāpumiem, kura aizstāj Regulu (EK) Nr.1371/2007.
Par tādiem pārvadātāja, stacijas apsaimniekotāja, biļešu pārdevēja un ceļojumu rīkotāja izdarītajiem Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem, kas pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām, bet tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs sabiedrības loks (patērētāju tiesības), un kuri vienlaikus vairs nav novēršami un ir ar augstu bīstamības pakāpi, būtu paredzami administratīvie sodi.
Administratīvā atbildība iestātos neatkarīgi no tā, vai šāds Regulas Nr.2021/782 pārkāpums izdarīts, sniedzot dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus iekšzemē uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata vai komerciāla pamata, vai arī pārrobežu vilcienu satiksmē.                         
Regulas Nr.2021/782 3. panta 4) punktā skaidrots termins “ceļojuma rīkotājs”, kas nav pārvadātājs, lietojot atsauces uz terminiem "organizators" un "mazumtirgotājs", kuri definēti attiecīgi Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra direktīvas (ES) 2015/2302 par kompleksiem ceļojumiem un saistītiem ceļojumu pakalpojumiem, ar ko groza regulu (EK) Nr.2006/2004 un Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2011/83/ES un atceļ Padomes direktīvu 90/314/EEK (turpmāk – Direktīva (ES) 2015/2302), 3. panta 8) un 9) punktā. Abi šie Direktīvas (ES) 2015/2302 termini pārņemti Tūrisma likumā. Terminam “organizators”, kas lietots Direktīvas (ES) 2015/2302 3. panta 8) punktā, atbilst Tūrisma likumā lietotais termins “tūrisma operators”. Savukārt Direktīvas (ES) 2015/2302 3. panta 9) punktā lietotajam terminam “mazumtirgotājs” atbilst Tūrisma likumā lietotais termins “tūrisma aģents”. Līdz ar to ceļojuma rīkotājs nav pārvadātājs, bet ir tūrisma operators vai tūrisma aģents Tūrisma likuma izpratnē.                
Saskaņā ar pieņemtajiem grozījumiem Dzelzceļa likumā, kuri stājās spēkā 2023. gada 7. jūnijā, Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas (izņemot tās 23. panta 1. punkta "g" apakšpunktu un 27. pantu) izpildi, iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos ir VSIA "Autotransporta direkcija" (turpmāk - Autotransporta direkcija) un starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos ir Valsts dzelzceļa administrācija. Savukārt, Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas 23. panta 1. punkta "g" apakšpunkta un 27. panta izpildi, ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. Līdz ar to šobrīd Latvijā ir noteiktas trīs dažādas iestādes, kas katra piešķirtās kompetences ietvaros atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi. Atbilstoši noteiktajai piekritībai šajās iestādēs pasažieris, pamatojoties uz Regulas Nr.2021/782 33. panta 1. un 2.punktu, var iesniegt sūdzību par attiecīgās regulas pārkāpumiem.
No Regulas Nr.2021/782 33. panta 1. punkta izriet, ka pasažieriem netiek skartas patērētāju tiesības uz alternatīvu tiesisko aizsardzību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 21. maija direktīvu 2013/11/ES par patērētāju strīdu alternatīvu izšķiršanu un ar ko groza regulu (EK) Nr.2006/2004 un direktīvu 2009/22/EK (turpmāk – Direktīva 2013/11/ES). Līdz ar to pasažierim ir papildu tiesības iesniegt sūdzību par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem arī strīdu alternatīvas izšķiršanas struktūrā Direktīvas 2013/11/ES izpratnē.
Tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2013/11/ES, pārņemtas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumā.
Patērētāju tiesību aizsardzības likums paredz patērētāju strīdu risināšanas komisiju, kuras darbību nodrošina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un kura ir ārpustiesas strīdu risinātāja saskaņā ar Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu. Vienlaikus Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saskaņā ar Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu izveido arī ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstu. Tādējādi gan patērētāju strīdu risināšanas komisija, gan arī cits ārpustiesas strīda risinātājs, ja attiecīgajā jomā tāds izveidots, uzskatāmi par strīdu alternatīvas izšķiršanas struktūru Direktīvas 2013/11/ES izpratnē, kur pasažieris papildus ir tiesīgs vērsties ar sūdzību par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saistības pret Eiropas Savienību nosaka pienākumu nacionālajā tiesību sistēmā pieņemt ne tikai noteikumus par sodiem, kas piemērojami par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem, un veikt visus vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to īstenošanu, bet arī definēt Eiropas Savienības dalībvalsts norīkotās struktūras, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi, pilnvaras.
No Eiropas Savienības Tiesas 2013. gada 26. septembra sprieduma prejudiciālā lietā C-509/11 OBB-Personenverkehr AG izriet, ka Regulas (EK) Nr.1371/2007 30. panta 1. punktā ir pieprasīts, lai tā realizēšanai Eiropas Savienības dalībvalstis veiktu piemērošanas pasākumus, ar kuriem tiek definētas valsts kontroles struktūras pilnvaras. Iepriekšējās Regulas (EK) Nr.1371/2007 30. panta 1. punktam atbilst jaunās Regulas Nr.2021/782 31. panta 1. punkts, kas arī pieprasa, ka katra no Eiropas Savienības dalībvalsts norīkotajām struktūrām, kas atbild par attiecīgās regulas izpildi, veic vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu pasažieru tiesību ievērošanu. Ņemot vērā minēto Eiropas Savienības Tiesas skaidrojumu, līdz ar to Eiropas Savienības dalībvalsts nosaka pilnvaras iestādei, kuru tā norīko par struktūru, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi.
Vienlaikus svarīgi ir vērst uzmanību, ka iekšzemes pasažieru pakalpojumu tirgus ir atvērts konkurencei saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 14. decembra direktīvu (ES) 2016/2370, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvu 2012/34/ES groza attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanu un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību (turpmāk – Direktīva (ES) 2016/2370). No Dzelzceļa likuma, kurā pārņemtas Direktīvas (ES) 2016/2370 prasības, izriet, ka pārvadātājiem, kuri plāno sniegt iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, piekļuves tiesības Latvijā esošajai dzelzceļa infrastruktūrai Valsts dzelzceļa administrācija var ierobežot, ja šo tiesību izmantošana izjauktu noslēgtā attiecīgā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma ekonomisko līdzsvaru. Ja ekonomisko līdzsvaru neuzskata par izjauktu, tad pārvadātājs, izpildot pārējās prasības par piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai, var veikt Latvijas teritorijā iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumus, kuros pakalpojumi tiek sniegti uz komerciāla pamata. Arī uz šāda veida pārvadājumiem vajadzētu attiekties nacionālajiem noteikumiem par sodiem, kas piemērojami par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem.
Saskaņā ar pieņemtajiem grozījumiem Dzelzceļa likumā, kuri stājās spēkā 2023. gada 7. jūnijā, Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas (izņemot tās 23. panta 1. punkta "g" apakšpunktu un 27. pantu) izpildi, iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos ir Autotransporta direkcija. Tas nozīmē, ka Autotransporta direkcija ir šāda atbildīgā iestāde iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos – gan tādos, kuros pakalpojumi tiek sniegti uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata, gan tādos, kuros pakalpojumi tiek sniegti uz komerciāla pamata. Vienlaikus Autotransporta direkcija ir kompetentā iestāde, kurai ir pilnvaras noslēgt ar pārvadātāju sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu. Tomēr Autotransporta direkcija kā valsts kapitālsabiedrība nedrīkst veikt administratīvo sodu piemērošanas funkciju un nevar arī piemērot nekādas citas sankcijas par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos dzelzceļa staciju apsaimniekotājiem.
Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāts, lai novērtētu, vai Latvijas valsts iestādes ir efektīvi iesaistījušās, lai nodrošinātu pasažieru tiesību ievērošanu, 2020. un 2021. gadā tām lūdza sniegt informāciju par Regulu (EK) Nr.1371/2007, cita starpā par sodu minimālo un maksimālo apmēru un iespēju summēt sodus, ja ir pārkāpti vairāki Regulas (EK) Nr.1371/2007 noteikumi vai arī noteiktā laikposmā (piemēram, viena gada laikā) ir atkārtoti pārkāpts viens un tas pats attiecīgās regulas noteikums. Tādējādi Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta izpratnē tieši naudas sodi būtu atbilstošas administratīvas sankcijas, kuras Regulas (EK) Nr.1371/2007 32. pants Eiropas Savienības dalībvalstīm uzlika par pienākumu noteikt par šīs regulas pārkāpumiem. Iepriekšējās Regulas (EK) Nr.1371/2007 32. pantam šobrīd atbilst jaunās Regulas Nr.2021/782 35. panta 1. punkts, kas par tās pārkāpumiem paredz Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumu noteikt sodus.
Savukārt, Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētajām struktūrām, kas atbild par šīs regulas izpildi, no Regulas Nr.2021/782 32. panta 3. punkta izriet pienākums ik pēc diviem gadiem, līdz nākamā kalendārā gada 30. jūnijam, publicēt ziņojumus ar statistiku par savu darbību, tostarp arī par piemērotajiem sodiem.
Līdz ar to katras Eiropas Savienības dalībvalsts pienākums ir norīkot struktūru, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi, tādu institūciju, kas savā darbībā ir pilnvarota piemērot arī sodus par attiecīgās regulas pārkāpumiem, tajā skaitā piemērot administratīvos sodus. Šādas iestādes funkciju veikšanai iepriekš norādīto apstākļu dēļ neatbilst Autotransporta direkcija, kura ar Dzelzceļa likumu šobrīd ir noteikta par iestādi, kas atbild par šīs regulas (izņemot tās 23. panta 1. punkta "g" apakšpunktu un 27. pantu) izpildi iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos.
Tādējādi ir nepieciešams pārskatīt spēkā esošo tiesisko regulējumu un Dzelzceļa likumā noteikt citu attiecīgās jomas institūciju par iestādi, kas iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi.           
Saskaņā ar pieņemtajiem grozījumiem Dzelzceļa likumā, kuri stājās spēkā 2023. gada 7. jūnijā, Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas (izņemot tās 23. panta 1. punkta "g" apakšpunktu un 27. pantu) izpildi, starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos ir Valsts dzelzceļa administrācija. Šī iestāde ir norādīta Administratīvās atbildības likuma 115. panta pirmajā daļā publisko personu iestāžu uzskaitījumā, no kurām amatpersonas ir tiesīgas veikt administratīvā pārkāpuma procesu. Līdz ar to Valsts dzelzceļa administrācija pilnībā atbilst tādas iestādes funkciju veikšanai, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi.
Savukārt, saskaņā ar pieņemtajiem grozījumiem Dzelzceļa likumā, kuri stājās spēkā 2023. gada 7. jūnijā, Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas 23. panta 1.punkta "g" apakšpunkta un 27. panta izpildi, ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. Par šādu iestādi noteikt Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju tomēr nav saskatāma nekāda nepieciešamība, ņemot vērā, ka tai piešķirto samērā nelielo kompetenci nekas neliedz nodot arī citai dzelzceļa jomas institūcijai, kura pilnībā atbilst tādas iestādes funkciju veikšanai, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi. Ne Eiropas Savienības tiesiskais regulējums, ne arī citi apstākļi neprasa noteikt Latvijā vairākas iestādes, kas katra piešķirtās kompetences ietvaros atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi. 
Tādējādi ir nepieciešams pārskatīt spēkā esošo tiesisko regulējumu, kas paredz trīs uzraugošās iestādes par Regulas Nr.2021/782 izpildi, un ne tikai no Autotransporta direkcijas kompetences izslēgt uzraudzību par šīs regulas izpildi iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos, bet arī noteikt Dzelzceļa likumā par Regulas Nr.2021/782 31. pantā minēto struktūru, kas atbild par šīs regulas izpildi, tikai vienu institūciju, kura pilnībā atbilst attiecīgo funkciju veikšanai, un tai vajadzīgās pilnvaras.
Risinājuma apraksts
Ar likumprojektu paredzēts izslēgt Dzelzceļa likuma 33.3 pantu, kas cita starpā nosaka par Regulas Nr.2021/782 31. pantā minēto iestādi, kas atbild par šīs regulas izpildi, Autotransporta direkciju iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos, Valsts dzelzceļa administrāciju starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos un Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju attiecībā uz Regulas Nr.2021/782 23. panta 1. punkta "g" apakšpunktu un 27.pantu.    
Vienlaikus paredzēts papildināt Dzelzceļa likumu ar jaunu 33.5 pantu par pasažieru tiesību aizsardzību.
Likumprojektā ietvertā Dzelzceļa likuma 33.5 panta pirmā daļa paredz, ka Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētā struktūra, kas atbild par šīs regulas izpildi, ir Valsts dzelzceļa administrācija.
No Regulas Nr.2021/782 31. panta 1. punkta izriet Eiropas Savienības dalībvalsts pienākums noteikt šādas iestādes kompetenci.    
Valsts dzelzceļa administrācijas kompetenci, kas saistīta ar dzelzceļa pasažieru tiesību ievērošanas nodrošināšanu, nosaka likumprojektā ietvertā Dzelzceļa likuma 33.5 panta otrā un ceturtā daļa.   
Likumprojektā ietvertā Dzelzceļa likuma 33.5 panta otrā daļa paredz, ka Valsts dzelzceļa administrācija:
1) uzrauga pārvadātāja, kas sniedz dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, biļešu pārdevēja, tūrisma operatora, kas nav pārvadātājs, tūrisma aģenta, kas nav pārvadātājs, infrastruktūras pārvaldītāja un stacijas apsaimniekotāja darbības atbilstību regulas (ES) Nr.2021/782 prasībām;
2) izskata pasažieru sūdzības par regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem;
3) pieņem lēmumu, ar kuru uzdod pārvadātājam, kas sniedz dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, biļešu pārdevējam, tūrisma operatoram, kas nav pārvadātājs, tūrisma aģentam, kas nav pārvadātājs, infrastruktūras pārvaldītājam vai stacijas apsaimniekotājam izbeigt pieļauto regulas Nr.2021/782 pārkāpumu, par kura izdarīšanu nav paredzēta administratīvā atbildība, vai veikt konkrētas darbības tā novēršanai un noteikt šim nolūkam nepieciešamo darbību izpildes termiņus, ja tiek konstatēts, ka par pārkāpumu atbildīgā persona neievēro minētajā regulā noteiktās attiecīgās prasības.
Likumprojektā ietvertā Dzelzceļa likuma 33.5 panta ceturtā daļa paredz, ka Valsts dzelzceļa administrācijai ir tiesības pieprasīt un saņemt informāciju un dokumentus no pārvadātāja, kas sniedz dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, biļešu pārdevēja, tūrisma operatora, kas nav pārvadātājs, tūrisma aģenta, kas nav pārvadātājs, infrastruktūras pārvaldītāja un stacijas apsaimniekotāja tā darbības pārbaudei vai par tā darbību saņemtās sūdzības izskatīšanai.             
No likumprojekta 1. pantā ietvertās Dzelzceļa likuma 1. panta otrās daļas izriet, ka Dzelzceļa likumā lietotie termini "biļešu pārdevējs" un "stacijas apsaimniekotājs" atbilst Regulas Nr.2021/782 3. pantā lietotajiem terminiem.   
Savukārt, likumprojekta 1. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 1. panta trešā daļa paredz, ka Dzelzceļa likumā lietotie termini "tūrisma operators" un "tūrisma aģents" atbilst Tūrisma likumā lietotajiem terminiem. 
Ar likumprojektu tiek sašaurināta Autotransporta direkcijas un Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas kompetence, izslēdzot no tās uzraudzību par Regulas Nr.2021/782 izpildi.
No Regulas Nr.2021/782 33. panta 1. punkta izriet, ka pasažierim netiek skartas patērētāju tiesības uz alternatīvu tiesisko aizsardzību saskaņā ar Direktīvu 2013/11/ES, kura cita starpā paredz arī tiesības iesniegt sūdzību par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem strīdu alternatīvas izšķiršanas struktūrām. Direktīvas 2013/11/ES izpratnē šādas struktūras Latvijā ir gan patērētāju strīdu risināšanas komisija, kuras darbību nodrošina Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, gan arī cits ārpustiesas strīda risinātājs, ja attiecīgajā jomā tāds izveidots un iekļauts Patērētāju tiesību aizsardzības centra izveidotajā ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstā.
Regulas Nr.2021/782 teksta daļas inkorporēšana likumprojektā ietvertajā Dzelzceļa likuma 33.5 panta sestajā daļā, nosakot, ka neskartas paliek pasažiera tiesības iesniegt iesniegumu par strīdu par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem saskaņā ar ārpustiesas strīdu risināšanu regulējošiem normatīvajiem aktiem, pamatota vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu.
Problēmas apraksts
Ar Regulas Nr.2021/782 35. panta 1. punktu Eiropas Savienības dalībvalstīm ir uzdots pieņemt noteikumus par sodiem, kas piemērojami par šīs regulas pārkāpumiem, un veikt visus vajadzīgos pasākumus, lai nodrošinātu to īstenošanu. Regulas Nr.2021/782 attiecīgā norma arī nosaka, ka par šiem noteikumiem un pasākumiem un jebkādiem turpmākiem grozījumiem, kas tos ietekmē, Eiropas Savienības dalībvalstīm ir pienākums paziņot Eiropas Komisijai.
Uz minēto paziņošanas pienākumu Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāts pirms Regulas Nr.2021/782 piemērošanas sākuma jau norādīja savā vēstulē Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm, cita starpā paskaidrojot, ka attiecīgajos nacionālajos noteikumos par sodiem ir iekļaujama atsauce uz šo jauno regulu, un vienlaikus aicinot informēt par šādiem noteikumiem saskaņā ar Regulas Nr.2021/782 prasībām Eiropas Komisiju, cik ātri vien iespējams.
Šobrīd ne tikai attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem, bet arī attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem, kuros pakalpojumi tiek sniegti uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata vai uz komerciāla pamata, Latvijas nacionālajos tiesību aktos nav noteikti sodi, kas ir iedarbīgi, samērīgi, atturoši un piemērojami par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem.
Svarīgi ir vērst uzmanību, ka Eiropas Savienības dalībvalstu pienākums noteikt nacionālajos tiesību aktos šādus sodus, kas būtu piemērojami ne tikai attiecībā uz dažiem no Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem, bet par jebkuru šīs regulas pārkāpumu.
Soda veida izvēlē būtu nepieciešams prioritāri vadīties no tādiem kritērijiem, kā izdarītais pārkāpums, kas pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām, ir vai nav novēršams un vai pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs dzelzceļa pasažieru loks, kuri atbilstoši Regulas Nr.2021/782 preambulas 4. apsvērumam ir pārvadājuma līguma vājākā puse.  
Par Regulā Nr.2021/782 noteikto prasību nepildīšanu, kas rada tādu šīs regulas pārkāpumu, kuru var novērst, administratīvais sods nav paredzams. Šajā gadījumā Regulas Nr.2021/782 noteikumu izpildi var panākt, izdodot administratīvo aktu, ar kuru attiecīgajai personai nosaka pienākumu atbilstošā termiņā novērst neatbilstības un izpildīt prasības.          
Turpretim par Regulā Nr.2021/782 noteikto prasību nepildīšanu, kas rada tādu šīs regulas pārkāpumu, kas pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām patērētāju tiesību aizsardzības jomā dzelzceļa transportā, bet tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs sabiedrības loks, un kurš vienlaikus vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi, administratīvā atbildība ir paredzama.
Regula Nr.2021/782 nosaka pārvadātājam, kas sniedz dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, biļešu pārdevējam, tūrisma operatoram, kas nav pārvadātājs, tūrisma aģentam, kas nav pārvadātājs, infrastruktūras pārvaldītājam un stacijas apsaimniekotājam konkrētus pienākumus, kas ir izpildāmi, lai sasniegtu vienādi augstu dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzības līmeni visā Eiropas Savienībā.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta vēstulē Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm pirms Regulas Nr.2021/782 piemērošanas sākuma sniegto skaidrojumu attiecīgajos nacionālajos noteikumos par sodiem ir iekļaujama atsauce uz Regulu Nr.2021/782.
Ar likumprojekta 4. pantu paredzēts papildināt Dzelzceļa likumu ar atsevišķu nodaļu par administratīvajiem pārkāpumiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā un kompetenci šo administratīvo pārkāpumu procesā.
Administratīvā atbildība ir paredzēta par Regulā Nr.2021/782 noteikto prasību nepildīšanu, kas rada tādu šīs regulas pārkāpumu, kas pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām (patērētāju tiesības), bet tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs dzelzceļa pasažieru loks, un kurš vienlaikus vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi. Atbilstoši Regulas Nr.2021/782 preambulas 4. apsvērumam dzelzceļa pasažieris ir pārvadājuma līguma vājākā puse.
Likumprojekts paredz par pārkāpumiem piemērot tikai viena veida administratīvo sodu – naudas sodu, kas noteikts Administratīvās atbildības likuma 14. panta pirmās daļas 2. punktā.
Likumprojektā ir norādīta arī iestāde, kura veic administratīvā pārkāpuma procesu un kurai līdz ar to piekritīga administratīvā soda piemērošana. Šī iestāde ir Valsts dzelzceļa administrācija, kas minēta Administratīvās atbildības likuma 115. panta pirmajā daļā to publisko personu iestāžu uzskaitījumā, no kurām amatpersonas ir tiesīgas veikt administratīvā pārkāpuma procesu.
Likumprojekts paredz par administratīvajiem pārkāpumiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā administratīvā soda sankcijas līdz sešsimt naudas soda vienībām vai līdz tūkstoš četrsimt naudas soda vienībām atkarībā no pārkāpuma smaguma. Soda apmērs noteikts kā samērīgs, ņemot vērā tirgus dalībnieku lielumu un soda mērķi – ka tam jābūt atturošam.
Likumprojekta 4. pantā ietvertajā Dzelzceļa likuma IX nodaļā “Administratīvie pārkāpumi dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā un kompetence šo administratīvo pārkāpumu procesā” lietotie termini “biļešu pārdevējs”, “kavējums”, “persona ar invaliditāti”, “persona ar ierobežotām pārvietošanās spējām”, “stacijas apsaimniekotājs” atbilst Regulas Nr.2021/782 3. pantā lietotajiem terminiem, bet termini “tūrisma operators” un “tūrisma aģents” atbilst Tūrisma likumā lietotajiem terminiem.
Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāts vēstulē Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm pirms Regulas Nr.2021/782 piemērošanas sākuma sniedza skaidrojumu, ka attiecīgajos nacionālajos noteikumos par sodiem, kas piemērojami par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem, ir iekļaujama atsauce uz Regulu Nr.2021/782. Līdz ar to likumprojektā paredzēto administratīvo pārkāpumu formulējumā ietverta atsauce uz attiecīgo Regulas Nr.2021/782 vienību, kas ir saistīta ar pārkāpumu. Šāda atsauce ir obligāta un nav tikai informatīva. 
Regulas Nr.2021/782 8. pants nosaka pienākumu pārvadātājam vai attiecīgā gadījumā kompetentajai iestādei, kas ir atbildīga par dzelzceļa sabiedrisko pakalpojumu līgumu, publiskot lēmumu galīgi izbeigt vai uz laiku pārtraukt pakalpojumus pirms tā īstenošanas. Likumprojekta 4. pantā ietvertais Dzelzceļa likuma 48. pants paredz administratīvo atbildību par Regulas Nr.2021/782 8. pantā noteiktā šī pienākuma neizpildi. Lai gan šāds personas izdarītais pārkāpums pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām, tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs sabiedrības loks (patērētāju tiesības), un minētais pārkāpums vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi. Savu lēmumu galīgi izbeigt vai uz laiku pārtraukt dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus pienākums publiskot pirms tā īstenošanas ir kompetentajai iestādei, kas ir atbildīga par dzelzceļa sabiedrisko pakalpojumu līgumu, vai pārvadātājam, ja nav noslēgts šāds līgums un dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumi tiek sniegti uz komerciāliem pamatiem. Līdz ar to vienā gadījumā administratīvā atbildība būs piemērojama attiecīgās iestādes amatpersonām un otrā gadījumā pārvadātājam.
Ja vilciena pienākšana vai atiešana ir aizkavējusies 60 minūtes vai vairāk vai ja vilciena reiss ir atcelts, Regulas Nr.2021/782 20. panta 2. punkts nosaka pārvadātāja, kas nodrošina aizkavējušos vai atcelto reisu, pienākumu piedāvāt pasažieriem bez maksas:
a) maltītes un atspirdzinājumus apjomā, kas pamatoti atbilst gaidīšanas laikam, ja tie ir pieejami vilcienā vai stacijā vai tos iespējams saprātīgā veidā piegādāt, ņemot vērā tādus kritērijus kā attālums līdz piegādātājam, piegādei vajadzīgais laiks un izmaksas;
b) ja ir jāpārnakšņo viena vai vairākas naktis vai ja ir jāuzturas ilgāk – izmitināšanu viesnīcā vai citur un pārvadāšanu starp dzelzceļa staciju un izmitināšanas vietu, kur un ja vien tas fiziski iespējams. Gadījumos, ja šāda uzturēšanās kļūst nepieciešama Regulas Nr.2021/782 19. panta 10. punktā minēto apstākļu dēļ, pārvadātājs var izmitināšanas ilgumu ierobežot maksimāli uz trim naktīm. Kad vien iespējams, ņem vērā personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām piekļuves prasības un servisa suņu vajadzības;
c) ja vilciens nespēj turpināt kustību ceļa posmā – pārvadāšanu no vilciena līdz dzelzceļa stacijai, alternatīvam pārvadājuma sākumpunktam vai galamērķim, kur un ja vien tas fiziski iespējams.
Lai gan personas izdarītais Regulas Nr.2021/782 20. panta 2. punkta a), b) vai c) apakšpunkta pārkāpums pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām, tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs sabiedrības loks (patērētāju tiesības), un minētais pārkāpums vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi.
Eiropas Komisija skaidrojošās pamatnostādnēs, kuras tā ir pieņēmusi, norāda attiecībā uz minētās palīdzības dzelzceļa pasažieriem nodrošināšanu, ka nevar prasīt, lai pasažieri rīkotos paši, piemēram, atrastu un apmaksātu izmitināšanu, bet gan dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem ir pienākums, kad vien iespējams, aktīvi piedāvāt palīdzību. Dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem arī būtu jānodrošina personu ar invaliditāti un viņu suņu pavadoņu izmitināšana viņiem pieejamās vietās, ja tādas ir.
Likumprojekta 4. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 49. panta pirmā, otrā un trešā daļa paredz attiecīgi administratīvo atbildību par Regulas Nr.2021/782 20. panta 2. punkta a), b) un c) apakšpunktā paredzētās bezmaksas palīdzības pasažierim nepiedāvāšanu, ja vilciena pienākšana vai atiešana ir aizkavējusies 60 minūtes vai vairāk, vai ja vilciena reiss ir atcelts.
Pienākumu sniegt pasažieriem šo bezmaksas palīdzību Regulas Nr.2021/782 20. panta 2. punkts nosaka pārvadātājam, kas nodrošina aizkavējušos vai atcelto reisu. Līdz ar to administratīvā atbildība būs piemērojama minētajam subjektam. 
Savukārt, Regulas Nr.2021/782 20. panta 3. punkts nosaka, ka pārvadātāji pēc iespējas drīz pasažieriem nodrošina alternatīvus pārvadājumu pakalpojumus un veic nepieciešamos pasākumus, ja dzelzceļa pārvadājums ir pārtraukts un to vairs nevar turpināt vai nevar turpināt saprātīgā laikposmā. 
Lai gan personas izdarītais Regulas Nr.2021/782 20. panta 2. punkta pārkāpums pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām, tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skarts plašs sabiedrības loks (patērētāju tiesības), un minētais pārkāpums vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi.
Likumprojekta 4. pantā ietvertais Dzelzceļa likuma 50. pants paredz administratīvo atbildību par Regulas Nr.2021/782 20. panta 3. punktā noteiktā pienākuma pēc iespējas drīzāk pasažierim nodrošināt alternatīvus pārvadājumu pakalpojumus un veikt nepieciešamos pasākumus neizpildīšanu, ja dzelzceļa pasažieru pārvadājums ir pārtraukts un to vairs nevar turpināt vai nevar turpināt saprātīgā laikposmā.
Pienākumu nodrošināt dzelzceļa pārvadājumu pārtraukšanas gadījumā pasažieriem alternatīvus pārvadājumu pakalpojumus un veikt nepieciešamos pasākumus Regulas Nr.2021/782 20. panta 3. punkts nosaka pārvadātājam. Līdz ar to administratīvā atbildība būs piemērojama minētajam subjektam.
Svarīgi ir vērst uzmanību, ka Itālijas iestāde, kura ir norīkota par Regulas Nr.2021/782 31. pantā minēto struktūru, kas atbild par šīs regulas izpildi, savā pārskatā, kas publiski pieejams Eiropas Savienības Dzelzceļu Aģentūras tīmekļa vietnē, ir norādījusi administratīvos naudas sodus, kurus ir piemērojusi gan par iepriekšējās Regulas (EK) Nr.1371/2007 pārkāpumiem, gan par jaunās Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem, tajā skaitā arī tādiem, kas saisitīti ar palīdzības dzelzceļa pasažieriem nenodrošināšanu.   
Piemēram, Francijas, Īrijas un Spānijas iestādes, kuras ir norīkotas par Regulas Nr.2021/782 31. pantā minēto struktūru, kas atbild par šīs regulas izpildi, arī savos pārskatos, kas publiski pieejami Eiropas Savienības Dzelzceļu Aģentūras tīmekļa vietnē, ir norādījušas uz administratīvajiem naudas sodiem, kurus var piemērot par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem.   
Regulas Nr.2021/782 25. panta 1. punkts nosaka, ka, ja dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji izraisa pārvietošanās palīglīdzekļu, cita starpā ratiņkrēslu un palīgierīču, zaudējumu vai bojājumu vai personu ar invaliditāti un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām izmantoto servisa suņu zaudējumu vai ievainojumu, tad tie ir atbildīgi par minēto zaudējumu, bojājumu vai ievainojumu un bez nepamatotas kavēšanās nodrošina kompensāciju. Minētā kompensācija ietver:
a) zaudēto vai bojāto pārvietošanās palīglīdzekļu vai palīgierīču aizstāšanas vai remonta izmaksas;
b) zaudētā vai ievainotā servisa suņa aizvietošanas vai ievainojuma ārstēšanas izmaksas; 
c) saprātīgas izmaksas par pārvietošanās palīglīdzekļu, palīgierīču vai servisa suņu pagaidu aizvietošanu gadījumā, ja dzelzceļa pārvadājumu uzņēmums vai stacijas apsaimniekotājs šādu aizvietošanu nenodrošina saskaņā ar Regulas Nr.2021/782 2. punktu.
Savukārt, Regulas Nr.2021/782 25. panta 2. punkts nosaka, ka, ja piemēro Regulas Nr.2021/782 1. punktu, dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji ātri pieliek visas saprātīgās pūles, lai nodrošinātu nekavējoties vajadzīgus pagaidu aizstājējus pārvietošanās palīglīdzekļiem vai palīgierīcēm. Personām ar invaliditāti vai personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām minētos pagaidu aizstājējus palīglīdzekļiem vai palīgierīcēm atļauj paturēt līdz Regulas Nr.2021/782 1. punktā minētās kompensācijas izmaksāšanai.
Lai gan personas izdarītais Regulas Nr.2021/782 25. panta 2. punkta pārkāpums pēc savas tiesiskās dabas attiecas uz privāttiesiskām attiecībām, tomēr pārkāpuma rezultātā tiek skartas personas ar invaliditāti un personas ar ierobežotām pārvietošanās spējām, un minētais pārkāpums vairs nav novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi.
Likumprojekta 4. pantā ietvertais Dzelzceļa likuma 51. pants paredz administratīvo atbildību par Regulas Nr.2021/782 25. panta 2. punktā paredzētās pārvietošanās palīglīdzekļu vai palīgierīču pagaidu aizvietošanas nenodrošināšanu personām ar invaliditāti vai personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām līdz kompensācijas par pārvietošanās palīglīdzekļiem, palīgierīcēm un servisa suņiem izmaksai. Pienākumu nodrošināt nekavējoties vajadzīgus pagaidu aizstājējus pārvietošanās palīglīdzekļiem vai palīgierīcēm un atļaut minētos aizstājējus personām ar invaliditāti un personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām paturēt līdz kompensācijas par pārvietošanās palīglīdzekļiem, palīgierīcēm un servisa suņiem izmaksai Regulas Nr.2021/782 25. panta 2. punkts nosaka pārvadātājam un stacijas apsaimniekotājam. Līdz ar to administratīvā atbildība būs piemērojama minētajiem subjektiem. 
Atkarībā no tā, vai uz pārvadātāja atbildības jomu vai stacijas apsaimniekotāja atbildības jomu attieksies kompensācijas par pārvietošanās palīglīdzekļiem, palīgierīcēm un servisa suņiem izmaksa personām ar invaliditāti vai personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām, pie atbildības varēs saukt attiecīgi pārvadātātāju vai stacijas apsaimniekotāju, ja līdz šīs kompensācijas izmaksai Regulas Nr.2021/782 25. panta 2. punktā paredzētā pārvietošanās palīglīdzekļu vai palīgierīču pagaidu aizvietošana minētajām personām nebūs nodrošināta.   
Regulas Nr.2021/782 28. panta 2. punkts nosaka, ka dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumi un staciju apsaimniekotāji sūdzības izvērtēšanai vajadzīgos datus glabā visu sūdzību izskatīšanas procedūras, tostarp Regulas Nr.2021/782 33. un 34. pantā minēto sūdzību izskatīšanas procedūru, laiku, un pēc pieprasījuma minētos datus dara pieejamus valsts izpildes iestādēm.
Personas izdarītais Regulas Nr.2021/782 28.panta 2. punkta pārkāpums nav vairs novēršams un ir ar augstu bīstamības pakāpi. 
Likumprojekta 4. pantā ietvertais Dzelzceļa likuma 52. pants paredz administratīvo atbildību par pasažiera sūdzības izskatīšanai nepieciešamo datu nesaglabāšanu Regulas Nr.2021/782 28. panta 2. punktā noteiktajā termiņā.
Pienākumu saglabāt attiecīgos datus visu sūdzības izskatīšanas procedūras laiku, tajā skaitā arī laiku, kad sūdzību izskata Eiropas Savienības dalībvalsts norīkota struktūra, un pēc pieprasījuma tos darīt pieejamus norīkotajai struktūrai Regulas Nr.2021/782 28. panta 2. punkts nosaka pārvadātājam un stacijas apsaimniekotājam. Līdz ar to administratīvā atbildība būs piemērojama minētajiem subjektiem. No Regulas Nr.2021/782 28. panta 2. punkta izriet, ka pasažieri var iesniegt sūdzību pārvadātājam vai stacijas apsaimniekotājam sakarā ar to attiecīgajām atbildības jomām un pēc pieprasījuma pārvadātājs vai stacijas apsaimniekotājs minētos datus dara pieejamus Regulas Nr.2021/782 31. pantā minētajai iestādei, kas atbild par šīs regulas izpildi. Atkarībā no tā, vai uz pārvadātāja vai stacijas apsaimniekotāja atbildības jomu attieksies iesniegtā pasažiera sūdzība, pie atbildības varēs saukt attiecīgi pārvadātātāju vai stacijas apsaimniekotāju, ja pasažieru sūdzības izskatīšanai vajadzīgie dati Regulas Nr.2021/782 28. panta 2. punktā noteiktajā termiņā nebūs saglabāti.   
Likumprojekta 4. pantā ietvertais Dzelzceļa likuma 53. pants paredz piešķirt pilnvaras Valsts dzelzceļa administrācijai veikt administratīvā pārkāpuma procesu par Dzelzceļa likuma 48., 49., 50., 51. un 52. pantā minētajiem pārkāpumiem.
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 115. panta pirmās daļas 37. punktu amatpersonas no Valsts dzelzceļa administrācijas ir tiesīgas veikt administratīvā pārkāpuma procesu. 
Problēmas apraksts
Direktīvas (ES) 2016/2370 1. panta 8. punktā ietvertais Direktīvas 2012/34/ES 13.a panta 3. punkts tika pārņemts Dzelzceļa likuma 33.3 panta trešajā daļā, kuru paredzēts izslēgt ar šo likumprojektu. Saistības pret Eiropas Savienību nosaka attiecīgo Eiropas Savienības tiesību normu pārņemt nacionālajā tiesību sistēmā.  
Risinājuma apraksts
Direktīvas (ES) 2016/2370 1. panta 8. punktā ietvertais Direktīvas 2012/34/ES 13.a panta 3. punkts tiek pārņemts ar likumprojekta 3. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 33.5 panta trešo daļu, kas nosaka, ka, lai gadījumos, kad rodas būtiski pakalpojumu traucējumi, sniegtu palīdzību pasažieriem regulas Nr.2021/782 20. panta izpratnē, pārvadātājs, kas sniedz dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, sagatavo ārkārtas rīcības plānu un saskaņo to ar attiecīgo infrastruktūras pārvaldītāju un stacijas apsaimniekotāju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Likumprojekts skatīts Administratīvās atbildības likuma pastāvīgajā darba grupā 2023. gada 6. aprīlī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Personas (tajā skaitā personas ar invaliditāti un personas ar ierobežotām pārvietošanās spējām), kurām ir nodoms izmantot vai kuras izmanto dzelzceļa pasažieru pārvadājumu pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzības nodrošināšana, paredzot par Regulā Nr.2021/782 noteikto dzelzceļa pasažieru tiesību neievērošanu iedarbīgus, samērīgus un atturošus sodus, kurus piemēro pārvadātājam, biļešu pārdevējam, tūrisma operatoram, kas nav pārvadātājs, tūrisma aģentam, kas nav pārvadātājs, staciju apsaimniekotājam un infrastruktūras pārvaldītājam.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Pārvadātāji, biļešu pārdevēji, tūrisma operatori, kas nav pārvadātāji, tūrisma aģenti, kas nav pārvadātāji, staciju apsaimniekotāji, infrastruktūras pārvaldītāji, kompetentās iestādes, kas ir atbildīgas par dzelzceļa sabiedrisko pakalpojumu līgumu.
Ietekmes apraksts
Par Regulas Nr.2021/782 noteikumu pārkāpumiem paredzēta nesodoša rakstura administratīvi tiesisko līdzekļu piemērošana vai administratīvā atbildība.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Par Regulas Nr.2021/782 noteikumu pārkāpumiem paredzēta nesodoša rakstura administratīvi tiesisko līdzekļu piemērošana vai administratīvā atbildība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nav precīzi aprēķināms.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nav iespējams veikt aprēķinu par budžeta ieņēmumiem no paredzētajiem administratīvajiem sodiem par Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem.  Pirmkārt, tikai par dažiem Regulas Nr.2021/782 pārkāpumiem paredzēti likumprojektā administratīvie sodi. Otrkārt, nav sagaidāms, ka būtiski pieaugs budžeta ieņēmumi, ņemot vērā arī citu Eiropas Savienības dalībvalstu statistiku par piemērotajiem sodiem, kas saistīti ar Regulas Nr.2021/782 prasību neievērošanu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0782
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem.
Apraksts
Ar Regulu Nr.2021/782 paredzēts nodrošināt efektīvu pasažieru tiesību aizsardzību un veicināt dzelzceļa transporta izmantošanu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L2370
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2016/2370, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2012/34/ES groza attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanu un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību.
Apraksts
Ar direktīvu izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu ar kopīgiem noteikumiem par dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumu un infrastruktūras pārvaldītāju pārvaldību, infrastruktūras finansēšanu un maksas noteikšanu, nosacījumiem par piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai un pakalpojumiem un par dzelzceļa tirgus regulatīvo uzraudzību. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr.2021/782 3. panta 3. punkts.
Dzelzceļa likuma 1. panta 12. un 27. punkts un Projekta 1. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 1. panta otrā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr.2021/782 3. panta 5., 17., 20. un        21. punkts.
Projekta 1.pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 1.panta otrā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr.2021/782 3. panta 4. punkts.
Projekta 1. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 1. panta trešā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
 
Regulas Nr.2021/782 3. panta 6. punkts.
Projekta 4. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma 49. panta otrā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
 
Regulas Nr.2021/782 31. panta 1. punkts.
Projekta 3. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma
33.5 panta pirmā, otrā un ceturtā daļa.    
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.

 
Regulas Nr.2021/782 33. panta 1. punkts.
Projekta 3. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma
33.5 panta sestā daļa.   
Pārņemtas pilnībā

Neparedz stingrākas prasības.
Regulas Nr.2021/782 35. panta 1. punkts.
Projekta 4.pantā ietvertā Dzelzceļa likuma IX nodaļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ir izmantota Regulas Nr.2021/782 2. panta 2. punktā paredzētā rīcības brīvība, nosakot Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4.1 panta trešajā daļā, ka Regulu Nr.2021/782, izņemot tās 13. un 14. pantu, nepiemēro attiecībā uz vēsturiska mantojuma dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem.
Ir izmantota Regulas Nr.2021/782 2. panta 5. punktā paredzētā rīcības brīvība, nosakot Dzelzceļa pārvadājumu likuma 3. panta trešajā daļā, ka Regulas Nr.2021/782 
10. pantu attiecībā uz dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumu pakalpojumiem nepiemēro līdz 2030. gada 7. jūnijam.
Ir izmantota Regulas Nr.2021/782 2. panta 6. punktā paredzētā rīcības brīvība, nosakot Dzelzceļa pārvadājumu likuma 4. panta otrajā daļā, ka Regulu Nr.2021/782 nepiemēro attiecībā uz starptautiskajiem dzelzceļa pasažieru un bagāžas pārvadājumiem, kas tiek veikti starp stacijām, kuras atrodas Latvijā un valstī, kura nav Eiropas Savienības dalībvalsts.
Nav izmantota Regulas Nr.2021/782 6. panta 5. punktā, 11. panta 4. punktā, 18. panta 5. punktā, 19. panta 6. punktā un 24. pantā paredzētā rīcības brīvība, nesaskatot pēc izvērtējuma veikšanas lietderību un nepieciešamību izmantot rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pēc projekta pieņemšanas un attiecīgā likuma izsludināšanas Latvijas Republikas kā Eiropas Savienības dalībvalsts pienākums, kas izriet no Regulas Nr.2021/782 33. panta 3. punkta un 35. panta 1. punkta, ir paziņot Eiropas Komisijai par vienu norīkoto struktūru, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi, tās kompetenci un Regulas Nr.2021/782 ieviešanai pieņemto nacionālo tiesisko regulējumu, kas paredz sodus par šīs regulas pārkāpumiem dzelzceļa pasažieru pārvadājumu jomā, kuras pilnvarota piemērot norīkotā struktūra.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2016/2370, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2012/34/ES groza attiecībā uz iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanu un dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas (ES) 2016/2370 1. panta 8. punktā ietvertais
Direktīvas 2012/34/ES 13.a panta 3. punkts.  
Projekta 3. pantā ietvertā Dzelzceļa likuma
33.5 panta trešā daļa.   
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa administrācija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions?source_id=333454c5-d2a6-4baf-8d29-221ec3d59067&source_type=legal_acts%2Fheaders

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā saņemti šādi priekšlikumi, kuri izvērtēti, bet nav ņemti vērā: 

Šajā grozījumu projektā "Dzelzceļa likumā" ir detalizēti aprakstīta dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzība, kā arī administratīvie sodi par šo tiesību pārkāpumiem. Tomēr, lai nodrošinātu skaidrību un atvieglotu tā piemērošanu praksē, šeit ir daži iespējamie uzlabojumi vai papildinājumi. Šie ieteikumi palīdzētu nodrošināt skaidrību un efektivitāti gan likumdošanas piemērošanā, gan dzelzceļa pasažieru tiesību aizsardzībā:

1. Lai gan likumprojekts atsaucas uz ES regulām un Tūrisma likumu, dažos gadījumos varētu būt noderīgi iekļaut papildu skaidrojumus vai atsauces uz piemērojamiem noteikumiem. Piemēram, būtu noderīgi precizēt, vai terminus "biļešu pārdevējs" un "tūrisma aģents" piemēro tikai juridiskām personām vai arī individuāliem uzņēmējiem.

Skaidrojam:Regulā Nr.2021/782 sniegts tajā lietoto terminu skaidrojums. Regulu Nr.2021/782 tieši piemēro Eiropas Savienības dalībvalstīs un  nav pieļaujams sniegto tajā terminu skaidrojumu vēl pārrakstīt nacionālajā likumā.
Regulā Nr.2021/782 arī sniegts tajā lietotā termina “ceļojuma rīkotājs” skaidrojums, atsaucoties uz šī termina skaidrojumu Direktīvā (ES) 2015/3202. Termins “ceļojuma rīkotājs” ir pārņemts Tūrisma likumā ar terminu “tūrisma aģents” un terminu “tūrisma operators”, sniedzot minētajā likumā arī šo abu terminu skaidrojumu.

2. Pašreiz likumprojektā minētie administratīvie sodi ir fiksēti konkrētās vienībās. Iespējams, būtu lietderīgi apsvērt sodu diapazonu, piemēram, "līdz sešsimt naudas soda vienībām", lai nodrošinātu lielāku elastību sodu noteikšanā, balstoties uz pārkāpuma nopietnību un apstākļiem.

Skaidrojam: Likumprojektā paredzēts jau par Regulas Nr.2021/782 attiecīgo noteikumu pārkāpumiem administratīvo sodu maksimālais apmērs naudas soda vienībās, nevis vienkārši administratīvo sodu apmērs naudas soda vienībās.

3. Likuma projekts paredz dažādas prasības un uzdevumus pārvadātājiem un citām iesaistītajām pusēm. Būtu lietderīgi skaidri definēt termiņus, līdz kuriem šie uzdevumi jāpilda. Piemēram, cik ilgā laikā Valsts dzelzceļa administrācija vai pārvadātājs var pieprasīt informāciju un reaģēt uz pasažieru sūdzībām?

Skaidrojam: Regulā Nr.2021/782 ietverts jau tiesiskais regulējums par pasažieru sūdzību izskatīšanas procesu, tajā skaitā noteikts arī termiņš gan pasažieru sūdzību izskatīšanai, gan iestādes, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi, pieprasītās informācijas sniegšanai.         
Regulu Nr.2021/782 tieši piemēro Eiropas Savienības dalībvalstīs un nav pieļaujams minētos tajā šos termiņus vēl pārrakstīt nacionālajā likumā.

4. Likuma teksts dažās vietās atsaucas uz biļešu un informācijas pieejamību, piemēram, velosipēdu pārvadāšanai. Varētu apsvērt papildu noteikumus saistībā ar digitālo biļešu pieejamību un prasību pārvadātājiem piedāvāt tiešsaistes rīkus rezervācijām un sūdzību izskatīšanai, ņemot vērā mūsdienu tehnoloģiju attīstību.

Skaidrojam: No Regulas Nr.2021/782 11. panta 2. punkta izriet prasība pārdot biļetes pasažieriem, izmantojot vismaz vienu no šādiem pārdošanas līdzekļiem:
a) biļešu kases, citus pārdošanas punktus vai biļešu automātus;
b) tālruni, internetu vai jebkuras citas plaši pieejamas informācijas tehnoloģijas;
c)vilcienos.
Lai biļetes pasažieriem piedāvātu, izmantojot vairāk nekā vienu no šiem pārdošanas līdzekļiem, tikai sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītājs var prasīt attiecībā uz pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem, kurus pārvadātājs sniedz uz sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma pamata.
Regula Nr.2021/782 neparedz Eiropas Savienības dalībvalstīm rīcības brīvību noteikt pārvadātājiem prasību piedāvāt tiešsaistes rīkus biļešu pārdošanai un rezervācijām vai pasažieru sūdzību iesniegšanai.    

5. Ir paredzēts ārkārtas rīcības plāns, ko pārvadātājiem jāizstrādā un jākoordinē ar infrastruktūras pārvaldītājiem. Tomēr varētu papildināt prasības attiecībā uz informācijas izplatīšanu pasažieriem reālajā laikā ārkārtas gadījumos, kā arī uzstādīt minimālos standartus pasažieru aizsardzībai ārkārtas situācijās, piemēram, drošības protokolus vai pagaidu pārvietošanas pasākumus.

Skaidrojam: Ārkārtas rīcības plāni, kurus pārvadātāja pienākums izveidot un saskaņot ar staciju apsaimniekotāju un infrastruktūras pārvaldītāju, ir paredzēti, lai sniegtu vienīgi palīdzību pasažieriem Regulas Nr.2021/782 20. panta izpratnē, nevis plašākā nozīmē, ja rodas būtiski pakalpojumu traucējumi. Iestādes, kas atbild par Regulas Nr.2021/782 izpildi, kompetencē ir uzraudzīt šajā regulā noteikto prasību ievērošanu arī attiecībā uz ārkārtas rīcības plānu izstrādāšanu.
Ja vilciena pienākšana vai atiešana ir aizkavējusies vai ja reiss ir atcelts, no Regulas Nr.2021/782 20. panta 1. punkta izriet jau prasība informēt pasažierus par stāvokli, kā arī par paredzamo reisa vai aizstājēja reisa atiešanas un pienākšanas laiku, tiklīdz šāda informācija ir pieejama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa administrācija
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināta Valsts dzelzceļa administrācijas kompetence un sašaurināta Autotransporta direkcijas un Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas kompetence, izslēdzot no tās uzraudzību par Regulas Nr.2021/782 izpildi.    
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzēta nesodoša rakstura administratīvi tiesisko līdzekļu piemērošana vai administratīvā atbildība par Regulas Nr.2021/782 noteikumu pārkāpumiem, kas vērsti pret personu ar invaliditāti vai personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi