Anotācija (ex-ante)

24-TA-213: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta (turpmāk - MK) rīkojums projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums “20.00.00 programmā “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” ir izstrādāts pamatojoties uz:
       - Likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantu;
       - MK 2023. gada 26.septembra sēdes prot. Nr.47 43.§ 2. punktu un 7. punktu;

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK nepieciešams pieņemt lēmumu par apropriācijas pārdali, lai nodrošinātu nepārtrauktu neatliekamu un prioritāru pasākumu finansēšanu veselības nozarē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības nozare globālo izaicinājumu rezultātā šobrīd saskaras ar akūtu nepieciešamību papildus finansējuma piesaistei, lai savlaicīgi un atbilstoši Latvijas iedzīvotāju veselības stāvoklim nodrošinātu pieejamus un kvalitatīvus veselības aprūpes pakalpojumus. Veselības ministrija (turpmāk - VM) ir sagatavojusi detalizēto pārskatu par atsevišķu veselības nozares pasākumu īstenošanai, kuriem ir pārdalāms finansējums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” (skatīt anotācijas 1.pielikumu) (turpmāk - detalizētais apraksts), kurā detalizēti skaidrota šī brīža situācija un nepieciešamība pēc papildus finansējuma, lai kopumā sekmētu un turpinātu veselības aprūpes pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VM ir sagatavojusi detalizēto pārskatu, kurā detalizēti skaidrota šī brīža situācija un nepieciešamība pēc papildus finansējuma, lai sekmētu veselības nozares pasākumu kapacitātes stiprināšanu veselības nozarei un turpinātu pilnveidot slimnīcu tīklu un veicināt veselības aprūpes sistēmas datu pieejamību, nodrošinot atbilstošus digitalizācijas pasākumus, kas ļaus būtiski uzlabot kvalitatīvu, efektīvu un savstarpēji integrētu veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību, dodot cilvēkiem iespēju saņemt vajadzībām atbilstošus pēctecīgus pakalpojumus visos veselības aprūpes sistēmas līmeņos.
Risinājuma apraksts
      Detalizētais pārskats ir sagatavots atbilstoši MK 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr.47 43.§ “Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”” 2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.-2026.gadam ik gadu un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdalīs VM atbilstoši MK lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas neiebildīs pret apropriācijas pārdali. 

       Lai tuvinātos sasniegt SVP virsmērķi - uzlabot Latvijas iedzīvotāju veselību, pagarinot labā veselībā nodzīvoto mūžu, novēršot priekšlaicīgu mirstību un mazinot nevienlīdzību veselības jomā VM plāno novirzīt papildus rezervēto finansējumu 275 000 000 euro 2024.  - 2026. gadam nodrošinot gan jau uzsākto pasākumu turpināšanu, gan veicot sistēmiskas izmaiņas, kuras tiks pēctecīgi pa soļiem atspoguļotas papildus atsevišķos dokumentos ar atbilstošu finansējuma pieprasījumu.  
       Savukārt, lai sekmētu veselības nozares pasākumu nepārtrauktību veselības nozarei 2024.gadam ir nepieciešami papildus 5 129 010 euro apmērā, kurus plānots novirzīt šādu pasākumu īstenošanai: 
         - Nozares kapacitātes nodrošināšanai un stiprināšanai (Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam, Valsts Asinsdonoru centram); 
         - Informācijas komunikācijas tehnoloģiju un vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas (e-veselības) uzturēšanai un nepārtrauktas darbības nodrošināšanai;
         - Valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai;
         - Intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušana no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
5 129 010
0
2 309 069
0
2 309 069
2 309 069
2.1. valsts pamatbudžets
0
5 129 010
0
2 309 069
0
2 309 069
2 309 069
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-5 129 010
0
-2 309 069
0
-2 309 069
-2 309 069
3.1. valsts pamatbudžets
0
-5 129 010
0
-2 309 069
0
-2 309 069
-2 309 069
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
5 129 010
0
2 309 069
0
2 309 069
2 309 069
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz atbilstoši likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' 72. pantam atbalstīt apropriācijas pārdali 2024.gadam 5 129 010 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas "20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai (detalizētus aprēķinus skatīt no 2.-22. pielikumam), tai skaitā uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammām/programmām:

1.1. 325 000 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs” pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanai, kā arī to stratēģisko mērķu sasniegšanai, tai skaitā:
1.1.1. 250 000 euro apmērā, lai nodrošinātu un attīstītu sniegtos centra pakalpojumus atbilstoši augsti specializētas slimnīcas standartiem, kā arī pielāgotu slimnīcas telpas jaunajām epidemioloģiskajām prasībām;
1.1.2. 50 000 euro apmērā transportlīdzekļa mobilās psihiatriskās komandas psihiatrisko pacientu aprūpei mājās iegādei;
1.1.3. 25 000 euro, lai nodrošinātu pilnā mērā nokomplektētu gāzes hromatogrāfa iekārtas iegādi.

1.2. 497 554 euro apmērā uz apakšprogrammu 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” intraoperatīvās monitorēšanas manipulāciju iekļaušanu no valsts budžeta apmaksājamo pakalpojumu klāstā.

1.3. 806 400 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.03.00 “"Asins un asins komponentu nodrošināšana" Valsts Asinsdonoru centram plazmas preparātu iegādei.

1.4. 622 068 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.04.00 "Neatliekamā medicīniskā palīdzība", tai skaitā:
1.4.1. 300 838 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta darbības nepārtrauktības nodrošināšanai;
1.4.2. 321 230 euro apmērā Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāžu personāla drošības nodrošināšanai izsaukumu laikā;

1.5. 189 147 euro apmērā uz apakšprogrammu 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.

1.6. 2 688 841 euro apmērā uz apakšprogrammu 45.01.00 "Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana", tai skaitā:
1.6.1. 287 496 euro apmērā veselības kvalitātes pakalpojumu uzlabošanai;
1.6.2. 617 202 euro apmērā Laboratorisko izmeklējumu pārvaldības moduļa un Vēža pacienta kartes darbības nodrošināšanai, papildu funkciju e-veselības uzturēšanai saistībā ar Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu integrāciju;
1.6.3. 798 600 euro apmērā vispārējo nosūtījumu funkcionalitātes pilnveidei e-veselībā;
1.6.4. 800 000 euro apmērā, lai pielāgotu Nacionālā veselības dienesta informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares informācijas sistēma (VVIS)", "Veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēma "Vadības informācijas sistēma" (VIS)" un "Kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēma (KZRU)";
1.6.5. 83 570 euro apmērā  E-veselības kontaktpunktu datu pārrobežu nodrošināšana no 2024.gada 1.aprīļa;
1.6.6. 31 460 euro apmērā mākslīgā intelekta tehnoloģiju attīstība ģimenes ārstu praksēs (pilotprojekts);
1.6.7. 70 513 euro apmērā vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības sistēmas uzturēšanai.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par apropriācijas pārdali atbilstoši šā rīkojuma 1. punktam.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1. punktā minēto apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nebūs izteikusi iebildumus, veiks apropriācijas pārdali.

Nacionālajam veselības dienestam šā rīkojuma 1.1., 1.2. un 1.6.6.punktā paredzētā komercdarbības atbalsta piešķiršanā ievērot Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi" (2012/21/ES) atbilstoši ar finansējuma saņēmējiem noslēgtajiem pilnvarojuma līgumiem.

RNPC plānots piešķirt finansējumu caur subsīdiju un dotāciju, ņemot vērā, ka RNPC plāno izlietot finansējumu 2024.gadā un nepastāv risks par to, ka finansējums netiktu apgūts līdz gada beigām.

Ņemot vērā, ka rīkojuma projektā paredzētajai finansējuma pārdalei ir ietekme arī uz turpmākajiem gadiem, Veselības ministrija iesniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta budžeta bāzes izdevumu 2025.-2027. gadam palielināšanu veselības nozares pasākumu īstenošanai, paredzot finansējuma pārdali 2025. gadā un turpmāk ik gadu 2 309 069 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana.

MK rīkojuma projekta:
   - 1.3.punktā paredzēts valsts funkciju nodrošināšanai atbilstoši MK 2005.gada 22.februāra noteikumiem Nr.138 "Valsts asinsdonoru centra nolikums" 3.punktam;
   - 1.4.punktā paredzēts valsts funkciju nodrošināšanai atbilstoši MK 2009.gada 15.decembra noteikumiem Nr.1480 "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta nolikums" 3.punktam;
   - 1.5.punktā paredzēts valsts funkciju nodrošināšanai atbilstoši MK 2004.gada 7.septembra noteikumiem Nr.776 "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra nolikums" 3.punktam;
   - 1.6.1.-1.6.5. un 1.6.7. punktā paredzēts valsts funkciju nodrošināšanai atbilstoši MK 2011.gada 11.novembra noteikumiem Nr.850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums" 3.punktam.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt 6.punktu
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
MK 2024.gada 6.februārī sēdē (prot.Nr.6 20.§) pieņēma grozījumus Ministru kabineta 2011. gada 1. novembra noteikumos Nr. 850 "Nacionālā veselības dienesta nolikums", kas stājās spēkā 2024.gada 9.februārī. Minēto grozījumu anotācija tika norādīts, lai ar e-veselības kontaktpunkta starpniecību veiktu datu pārrobežu apmaiņu starp vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu un citu valstu e-veselības kontaktpunktiem, nepieciešams papildu finansējums  2024.gadam 83 570 euro apmērā un 2025.gadam un turpmāk ik gadu 113 883 euro 3 amata vietām.
Amata vietas tiks pārdalītas VM resora ietvaros no NMPD bez finansējuma, nepalielinot nozares kopējo amatu vietu skaitu.
No NMPD tiek pārdalīts 3 amata vietas – brigādes otrā ārstniecības persona (2SP), kas klasificētas saskaņā ar MK 851.noteikumiem “ Noteikumi par zemāko mēnešalgu un speciālo piemaksu veselības aprūpes jomā nodarbinātajiem”- pēc 3/4 amatu klasifikācijas kategorijas.
NMPD finansējuma ekonomiju, kas radusies no amata vietu pārdalēm, novirzīs esošo darbinieku atlīdzībai, t.i. piemaksām par papildu darbu, speciālajām piemaksām (piemaksām par risku un stāžu), nakts darbu, piemaksām par darbu svētku dienās, kā arī virsstundu apmaksai, lai tiktu nodrošināta Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta funkcija "organizēt un nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību iedzīvotājiem pirmsslimnīcas etapā".
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs, Veselības ministrija, valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Nacionālais veselības dienests
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Valsts asinsdonoru centrs
  • Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs
  • valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Detalizētais pārskats par atsevišķu veselības nozares pasākumu īstenošanai, kuriem ir pār-dalāms finansējums no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana”
2. pielikums
Nosaukums
VMrikp2_280324