25-TA-1755: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 18. decembra ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 54 7. §) “Noteikumu projekts “Priekšfinansējuma piešķiršanas noteikumi Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu grantu (2014–2021) programmas “Aktīvo iedzīvotāju fonds” īstenošanai”” 4. punktu, kas nosaka Kultūras ministrijai uzdevumu izstrādāt un kultūras ministram līdz 2025. gada 1. septembrim iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību akta projektu, kas paredz sistēmisku regulējumu, kādā biedrības un nodibinājumi var iesaistīties Eiropas Savienības politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos un pasākumos un pretendēt uz valsts budžeta priekšfinansējumu, ja šo finanšu instrumentu īstenošanu neregulē citi normatīvie akti, un Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55) II. sadaļas “Latviska un iekļaujoša Latvija” 21.1. pasākumā paredzēto apņemšanos veicināt iedzīvotāju, uzņēmēju un nevalstisko organizāciju līdzdalību sabiedriskajos un politiskajos procesos un sabiedrības saliedētību, attīstīt sociālo un pilsonisko dialogu, palielināt finansējumu sabiedriskā labuma iniciatīvām un saliedētībai, kā arī minētā pasākuma darbības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt sistēmisku regulējumu, kādā biedrības un nodibinājumi var iesaistīties Eiropas Savienības politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos un programmās un pretendēt uz valsts budžeta priekšfinansējumu, tādējādi nodrošinot pastāvīgu atbalstu mērķtiecīgai pilsoniskās sabiedrības attīstībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 24. panta trešo daļu budžeta iestādes var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, nepārsniedzot saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus, budžeta iestādes var uzņemties papildu valsts budžeta ilgtermiņa saistības vienīgi Eiropas Savienības politikas instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos un pasākumos, ja pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums. Jauniem Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētiem projektiem, kuru īstenošanas kārtību nenosaka neviens normatīvais akts, finanšu līdzekļus plāno atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 421), pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu par tiesībām uzņemties jaunas valsts budžeta ilgtermiņa saistības. Saskaņā ar biedrības “Latvijas Pilsoniskā alianse” 2024. gadā veikto biedrību un nodibinājumu sektora monitoringu 2024. gada beigās Latvijā kopumā ir 27,5 tūkstoši aktīvu (nelikvidētu) organizāciju, no kurām apmēram 87,7 % ir biedrības un nodibinājumi. Savukārt Uzņēmumu reģistra dati uz 2025. gada 5. novembri liecina, ka kopējais biedrību un nodibinājumu skaits biedrību un nodibinājumu reģistrā ir 31 139.
Šobrīd atbilstoši MK noteikumiem Nr. 421 biedrībām un nodibinājumiem nav iespējas saņemt valsts budžeta finansējumu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanai pilsoniskās sabiedrības jomā. Līdz ar to dalībai minēto programmu īstenošanā nacionālais līdzfinansējums un priekšfinansējums ir jānodrošina no pašu līdzekļiem.
Sabiedrības integrācijas fonda administrētās valsts budžeta finansētās programmas “NVO līdzfinansējuma programma” ietvaros var tikt saņemts līdzfinansējums tikai projektu nevis programmu īstenošanai, jo valsts budžeta finansētās programmas “NVO līdzfinansējuma programma” mērķis ir veicināt Latvijas biedrību un nodibinājumu līdzdalību ārvalstu fondu finansētu projektu, kas vērsti uz saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību, īstenošanā.
Biedrības un nodibinājumi finansējumu valsts finansētās programmas “NVO līdzfinansējuma programma” ietvaros var saņemt atklāta projektu pieteikumu konkursa kārtībā. Konkursā līdzfinansējums var tikt piešķirts nevalstisko organizāciju projektiem, kuri atbilst programmas “NVO līdzfinansējuma programma” mērķim un tiek īstenoti vismaz vienā no šādām jomām: 1) interešu pārstāvība; 2) pilsoniskā līdzdalība un demokrātija; 3) cilvēktiesības, t.sk. bērnu tiesību aizsardzība; 4) dažādības un iekļaušanas veicināšana; 5) izglītība; 6) sociālā iekļaušana; 7) vardarbības mazināšana; 8) jaunatne; 9) kultūra; 10) migrācijas jautājumi; 11) nevalstisko organizāciju savstarpējā sadarbība Eiropas Savienības un pasaules līmenī; 12) piederība Eiropas Savienībai; 13) kritiskās domāšanas un pilsoniskās apziņas attīstība; 14) sabiedrības noturība pret dezinformāciju.
Programmas “NVO līdzfinansējuma programma” ietvaros finansējums tiek piešķirts līdzfinansējuma nodrošināšanai nevalstiskajām organizācijām, kuras īsteno ārvalstu fondu finansētus projektus vai iesaistās tajos partnera statusā. Līdzfinansējuma pieteikuma iesniedzējam jābūt noslēgtam līgumam par ārvalstu fondu finansēta projekta īstenošanu uz līdzfinansējuma pieteikuma iesniegšanas brīdi.
Kultūras ministrijas administrētās valsts budžeta apakšprogrammas 67.06.00 “Eiropas Kopienas iniciatīvas projektu un pasākumu īstenošana” Eiropas Komisijas programmu “Radošā Eiropa” un “Pilsoņi, vienlīdzība, tiesības un vērtības” ietvaros atbalstītajiem projektiem paredzētā līdzfinansējuma piešķiršanas konkursa mērķis ir piešķirt līdzfinansējumu Latvijas nevalstisko organizāciju izdevumiem, kurus nesedz Eiropas Komisijas piešķīrums. Šī konkursa ietvaros finansējums tiek piešķirts projektiem, kas jau ir noslēguši līgumus ar Eiropas Komisiju, paši uzņemoties saistības par līdzfinansējumu. Nevalstiskās organizācijas spēj sniegt ieguldījumu – piemēram, veicināt uzticēšanos starp sabiedrību un publisko pārvaldi, un sabiedrības pārstāvjiem savā starpā visos reģionos, kā arī palielināt iedzīvotāju izpratni par sociālajiem un politiskajiem procesiem un līdzdalības iespējām.
Eiropas Savienība nodrošina finansējumu virknei projektu un programmu visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Latvijā ir pieejami Eiropas Savienības fondi, t.i., Eiropas Savienības Kohēzijas politikas fondi – Kohēzijas fonds, Eiropas Sociālais fonds Plus (ESF+), Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF), Taisnīgas pārkārtošanās fonds, kā arī citi Eiropas Savienības atbalsta avoti, piemēram, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Eiropas Jūrlietu, zivsaimniecības un akvakultūras fonda (EJZAF). Papildus Eiropas Savienības fondiem 2021.–2027. gada periodā Latvijā tika īstenots arī papildu atbalsta instruments – Atveseļošanas palīdzības programma kohēzijai un Eiropas teritorijām (REACT-EU), kas papildināja Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) un Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansējumu. Turklāt Eiropas Savienība sniedz atbalstu Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiālā atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai ietvaros.
Eiropas Savienības finanšu palīdzības programmu ietvaros pieejamā finansējuma pārvaldība tiek nodrošināta vai nu Eiropas Savienības līmenī – finansējumu pārvalda Eiropas Savienība un tas parasti tiek piešķirts kā dotācijas konkrētiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības politiku, vai dalīti – kad aptuveni 80 % Eiropas Savienības budžeta tiek pārvaldīti sadarbībā ar valstu un reģionālajām iestādēm pēc dalītas pārvaldības principa. Eiropas Savienības finanšu palīdzības programmu ieviešana norisinās saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteikto, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par katra attiecīgā Eiropas Savienības fonda īstenošanas nosacījumiem.
Šobrīd atbilstoši MK noteikumiem Nr. 421 biedrībām un nodibinājumiem nav iespējas saņemt valsts budžeta finansējumu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanai pilsoniskās sabiedrības jomā. Līdz ar to dalībai minēto programmu īstenošanā nacionālais līdzfinansējums un priekšfinansējums ir jānodrošina no pašu līdzekļiem.
Sabiedrības integrācijas fonda administrētās valsts budžeta finansētās programmas “NVO līdzfinansējuma programma” ietvaros var tikt saņemts līdzfinansējums tikai projektu nevis programmu īstenošanai, jo valsts budžeta finansētās programmas “NVO līdzfinansējuma programma” mērķis ir veicināt Latvijas biedrību un nodibinājumu līdzdalību ārvalstu fondu finansētu projektu, kas vērsti uz saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību, īstenošanā.
Biedrības un nodibinājumi finansējumu valsts finansētās programmas “NVO līdzfinansējuma programma” ietvaros var saņemt atklāta projektu pieteikumu konkursa kārtībā. Konkursā līdzfinansējums var tikt piešķirts nevalstisko organizāciju projektiem, kuri atbilst programmas “NVO līdzfinansējuma programma” mērķim un tiek īstenoti vismaz vienā no šādām jomām: 1) interešu pārstāvība; 2) pilsoniskā līdzdalība un demokrātija; 3) cilvēktiesības, t.sk. bērnu tiesību aizsardzība; 4) dažādības un iekļaušanas veicināšana; 5) izglītība; 6) sociālā iekļaušana; 7) vardarbības mazināšana; 8) jaunatne; 9) kultūra; 10) migrācijas jautājumi; 11) nevalstisko organizāciju savstarpējā sadarbība Eiropas Savienības un pasaules līmenī; 12) piederība Eiropas Savienībai; 13) kritiskās domāšanas un pilsoniskās apziņas attīstība; 14) sabiedrības noturība pret dezinformāciju.
Programmas “NVO līdzfinansējuma programma” ietvaros finansējums tiek piešķirts līdzfinansējuma nodrošināšanai nevalstiskajām organizācijām, kuras īsteno ārvalstu fondu finansētus projektus vai iesaistās tajos partnera statusā. Līdzfinansējuma pieteikuma iesniedzējam jābūt noslēgtam līgumam par ārvalstu fondu finansēta projekta īstenošanu uz līdzfinansējuma pieteikuma iesniegšanas brīdi.
Kultūras ministrijas administrētās valsts budžeta apakšprogrammas 67.06.00 “Eiropas Kopienas iniciatīvas projektu un pasākumu īstenošana” Eiropas Komisijas programmu “Radošā Eiropa” un “Pilsoņi, vienlīdzība, tiesības un vērtības” ietvaros atbalstītajiem projektiem paredzētā līdzfinansējuma piešķiršanas konkursa mērķis ir piešķirt līdzfinansējumu Latvijas nevalstisko organizāciju izdevumiem, kurus nesedz Eiropas Komisijas piešķīrums. Šī konkursa ietvaros finansējums tiek piešķirts projektiem, kas jau ir noslēguši līgumus ar Eiropas Komisiju, paši uzņemoties saistības par līdzfinansējumu. Nevalstiskās organizācijas spēj sniegt ieguldījumu – piemēram, veicināt uzticēšanos starp sabiedrību un publisko pārvaldi, un sabiedrības pārstāvjiem savā starpā visos reģionos, kā arī palielināt iedzīvotāju izpratni par sociālajiem un politiskajiem procesiem un līdzdalības iespējām.
Eiropas Savienība nodrošina finansējumu virknei projektu un programmu visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Latvijā ir pieejami Eiropas Savienības fondi, t.i., Eiropas Savienības Kohēzijas politikas fondi – Kohēzijas fonds, Eiropas Sociālais fonds Plus (ESF+), Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF), Taisnīgas pārkārtošanās fonds, kā arī citi Eiropas Savienības atbalsta avoti, piemēram, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Eiropas Jūrlietu, zivsaimniecības un akvakultūras fonda (EJZAF). Papildus Eiropas Savienības fondiem 2021.–2027. gada periodā Latvijā tika īstenots arī papildu atbalsta instruments – Atveseļošanas palīdzības programma kohēzijai un Eiropas teritorijām (REACT-EU), kas papildināja Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) un Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansējumu. Turklāt Eiropas Savienība sniedz atbalstu Iekšējās drošības fonda, Patvēruma, migrācijas un integrācijas fonda un Finansiālā atbalsta instrumenta robežu pārvaldībai un vīzu politikai ietvaros.
Eiropas Savienības finanšu palīdzības programmu ietvaros pieejamā finansējuma pārvaldība tiek nodrošināta vai nu Eiropas Savienības līmenī – finansējumu pārvalda Eiropas Savienība un tas parasti tiek piešķirts kā dotācijas konkrētiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības politiku, vai dalīti – kad aptuveni 80 % Eiropas Savienības budžeta tiek pārvaldīti sadarbībā ar valstu un reģionālajām iestādēm pēc dalītas pārvaldības principa. Eiropas Savienības finanšu palīdzības programmu ieviešana norisinās saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteikto, kā arī saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par katra attiecīgā Eiropas Savienības fonda īstenošanas nosacījumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Latvijas pilsoniskās sabiedrības jomas ierobežotos finanšu resursus, Latvijas dalībai Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmās un Norvēģijas finanšu palīdzības programmās, Šveices – Latvijas sadarbības programmā vai citās ārvalstu finanšu palīdzības programmās ir būtiska nozīme.
Saeima 2023. gada 28. septembra sēdē apstiprināja Nacionālās drošības koncepciju, kur viena no Latvijas prioritātēm iekšējai drošībai un konstitucionālajai iekārtai radītā apdraudējuma novēršanai ir saliedētas sabiedrības stiprināšana. Minētajā koncepcijā ir norādīts, ka Latvijas valsts attīstība un drošība ir saistīta ar kopējo sabiedrības vienotību, kas tiek īstenota no individuālā un nevalstiskā sektora līdz valstiskajam līmenim, veicinot sabiedrības saliedēšanu ap kopīgām vērtībām.
Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027. gadam (apstiprināts ar Saeimas 2020. gada 2. jūlija lēmumu Nr. 418/Lm13) viena no augstākā līmeņa prioritātēm ir uzticēšanās. Iedzīvotāju savstarpējā uzticēšanās cieši saistīta ar sadarbības prasmēm un līdzdarbības prasmēm, jo īpaši attīstot pilsonisko izglītību un sabiedrības izpratni par demokrātiskiem procesiem valstī, tai skaitā lēmumu pieņemšanas procedūru un pilsoniskās sabiedrības lomu demokrātiskā valstī. Stipra, zinoša un aktīva pilsoniskā sabiedrība ir būtisks demokrātiskas valsts un cilvēka drošumspējas stūrakmens. Savukārt sabiedrības uzticēšanās valstij, kā arī aktīva un saliedēta sabiedrība rada priekšnoteikumus pilsoniskās sabiedrības pašorganizēšanās un efektīvas darbības spējām.
Savukārt Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 5. februāra rīkojumu Nr. 72) virsmērķis ir nacionāla, solidāra, atvērta un pilsoniski aktīva sabiedrība, kuras pastāvēšanas pamats ir Satversmē noteiktās demokrātiskās vērtības un cilvēktiesības, latviešu valoda un latviskā kultūrtelpa.
Tomēr atšķirīgais nacionālais regulējums par valsts budžeta priekšfinansējuma piešķiršanu Eiropas Savienības politikas instrumentiem un pārējiem ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem pasākumiem veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts kapitālsabiedrībām un kādas tās ir nevalstiskajām organizācijām, kuras īsteno programmas, novēršot tirgus nepilnības un nodrošinot stratēģiski svarīgu pakalpojumu sniegšanu. Ierobežotās iespējas priekšfinansējuma nodrošināšanai liedz nevalstiskajām organizācijām iesaistīties programmu īstenošanā vai uzņemties programmas koordinatora vai vadošā partnera lomu.
Līdzvērtīga situācija ir ar nevalstisko organizāciju iespējām iesaistīties Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros līdzfinansēto projektu īstenošanā kā vadošajiem vai sadarbības partneriem. Lai veicinātu Latvijas nevalstisko organizāciju līdzdalību ārvalstu fondu [1] finansētu projektu, kas vērsti uz saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību, īstenošanā, tiek īstenota Sabiedrības integrācijas fonda administrētā valsts budžeta programma “NVO līdzfinansējuma programma”. Ik gadu minētās programmas ietvaros ir pieejams finansējums 105 000 euro apmērā projektu konkursu nodrošināšanai. Nevalstiskās organizācijas jau ilgstoši norāda uz šīs programmas nepietiekamo finansējumu, lai spētu uzņemties vadošā vai sadarbības partnera lomu.
Nevalstiskās organizācijas rūpīgi izvērtē savu dalību un iesaistes līmeni Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmās un Norvēģijas finanšu palīdzības programmās, Šveices – Latvijas sadarbības programmā vai citās ārvalstu finanšu palīdzības programmās, kā arī Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos. Atkarībā no programmas vai projekta specifikas, tajos ir dažādas aktivitātes – no politikas veidošanas līdz praktiskiem risinājumiem demokrātijas, iedzīvotāju līdzdalības, labas pārvaldības un atklātības jomās, cilvēktiesību un vienlīdzīgas attieksmes jomā, novēršot jebkādu diskrimināciju rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai ticības, dzimuma, invaliditātes, vecuma, seksuālās orientācijas vai dzimuma identitātes dēļ, sociālā taisnīguma un mazaizsargāto grupu iekļaušanas jomā.
Ņemot vērā minēto, biedrībām un nodibinājumiem, kuri īsteno programmas un projektus pilsoniskās sabiedrības jomā, ir jāsniedz iespēja pretendēt uz valsts budžeta priekšfinansējuma piešķīrumu no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām, kā arī Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem projektiem.
[1] Eiropas Savienības programmu finanšu instrumenti, Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas vai citi OECD ārvalstu fondi.
Saeima 2023. gada 28. septembra sēdē apstiprināja Nacionālās drošības koncepciju, kur viena no Latvijas prioritātēm iekšējai drošībai un konstitucionālajai iekārtai radītā apdraudējuma novēršanai ir saliedētas sabiedrības stiprināšana. Minētajā koncepcijā ir norādīts, ka Latvijas valsts attīstība un drošība ir saistīta ar kopējo sabiedrības vienotību, kas tiek īstenota no individuālā un nevalstiskā sektora līdz valstiskajam līmenim, veicinot sabiedrības saliedēšanu ap kopīgām vērtībām.
Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027. gadam (apstiprināts ar Saeimas 2020. gada 2. jūlija lēmumu Nr. 418/Lm13) viena no augstākā līmeņa prioritātēm ir uzticēšanās. Iedzīvotāju savstarpējā uzticēšanās cieši saistīta ar sadarbības prasmēm un līdzdarbības prasmēm, jo īpaši attīstot pilsonisko izglītību un sabiedrības izpratni par demokrātiskiem procesiem valstī, tai skaitā lēmumu pieņemšanas procedūru un pilsoniskās sabiedrības lomu demokrātiskā valstī. Stipra, zinoša un aktīva pilsoniskā sabiedrība ir būtisks demokrātiskas valsts un cilvēka drošumspējas stūrakmens. Savukārt sabiedrības uzticēšanās valstij, kā arī aktīva un saliedēta sabiedrība rada priekšnoteikumus pilsoniskās sabiedrības pašorganizēšanās un efektīvas darbības spējām.
Savukārt Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 5. februāra rīkojumu Nr. 72) virsmērķis ir nacionāla, solidāra, atvērta un pilsoniski aktīva sabiedrība, kuras pastāvēšanas pamats ir Satversmē noteiktās demokrātiskās vērtības un cilvēktiesības, latviešu valoda un latviskā kultūrtelpa.
Tomēr atšķirīgais nacionālais regulējums par valsts budžeta priekšfinansējuma piešķiršanu Eiropas Savienības politikas instrumentiem un pārējiem ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem pasākumiem veido nevienlīdzīgu attieksmi attiecībā pret iespējām, kādas tiek nodrošinātas valsts kapitālsabiedrībām un kādas tās ir nevalstiskajām organizācijām, kuras īsteno programmas, novēršot tirgus nepilnības un nodrošinot stratēģiski svarīgu pakalpojumu sniegšanu. Ierobežotās iespējas priekšfinansējuma nodrošināšanai liedz nevalstiskajām organizācijām iesaistīties programmu īstenošanā vai uzņemties programmas koordinatora vai vadošā partnera lomu.
Līdzvērtīga situācija ir ar nevalstisko organizāciju iespējām iesaistīties Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros līdzfinansēto projektu īstenošanā kā vadošajiem vai sadarbības partneriem. Lai veicinātu Latvijas nevalstisko organizāciju līdzdalību ārvalstu fondu [1] finansētu projektu, kas vērsti uz saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstību, īstenošanā, tiek īstenota Sabiedrības integrācijas fonda administrētā valsts budžeta programma “NVO līdzfinansējuma programma”. Ik gadu minētās programmas ietvaros ir pieejams finansējums 105 000 euro apmērā projektu konkursu nodrošināšanai. Nevalstiskās organizācijas jau ilgstoši norāda uz šīs programmas nepietiekamo finansējumu, lai spētu uzņemties vadošā vai sadarbības partnera lomu.
Nevalstiskās organizācijas rūpīgi izvērtē savu dalību un iesaistes līmeni Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmās un Norvēģijas finanšu palīdzības programmās, Šveices – Latvijas sadarbības programmā vai citās ārvalstu finanšu palīdzības programmās, kā arī Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētos projektos. Atkarībā no programmas vai projekta specifikas, tajos ir dažādas aktivitātes – no politikas veidošanas līdz praktiskiem risinājumiem demokrātijas, iedzīvotāju līdzdalības, labas pārvaldības un atklātības jomās, cilvēktiesību un vienlīdzīgas attieksmes jomā, novēršot jebkādu diskrimināciju rases vai etniskās izcelsmes, reliģijas vai ticības, dzimuma, invaliditātes, vecuma, seksuālās orientācijas vai dzimuma identitātes dēļ, sociālā taisnīguma un mazaizsargāto grupu iekļaušanas jomā.
Ņemot vērā minēto, biedrībām un nodibinājumiem, kuri īsteno programmas un projektus pilsoniskās sabiedrības jomā, ir jāsniedz iespēja pretendēt uz valsts budžeta priekšfinansējuma piešķīrumu no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām, kā arī Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem projektiem.
[1] Eiropas Savienības programmu finanšu instrumenti, Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas vai citi OECD ārvalstu fondi.
Risinājuma apraksts
Izvērtējot biedrību un nodibinājumu priekšfinansējumu situāciju, kā stiprās puses var minēt to, ka priekšfinansējums ļauj šīm organizācijām īstenot projektus un programmas, kuros ārējais finansējums tiek saņemts tikai pēc projekta attiecināmo izdevumu veikšanas, kā arī iespēju piedalīties starptautiskos projektos un programmās tām organizācijām, kurām nav pietiekamas sākotnējās naudas plūsmas. Vājās puses saistītas ar biedrību un nodibinājumu atšķirīgo finanšu un administratīvo kapacitāti, kas var radīt riskus priekšfinansējuma pārvaldībā, atskaitīšanā un atbilstības nodrošināšanā. Kā iespējas biedrību un nodibinājumu priekšfinansējumam var identificēt plašāku biedrību un nodibinājumu iesaisti Eiropas Savienības finansētos projektos un programmās, un pilsoniskās sabiedrības profesionālās kapacitātes stiprināšanu. Savukārt šāda priekšfinansējuma piešķiršanas iespējamie draudi saistīti ar valsts budžeta risku gadījumos, ja rodas kavējumi, neatbilstīgi izdevumi vai nepietiekami kontroles mehānismi. Norādītās situācijas analīzes (SVID) piezīmes ir izvērtētas arī kontekstā ar Eiropas Revīzijas palātas 2025. gada ziņojumu “NVO piešķirtā ES finansējuma pārredzamība: lai gan ir panākts progress, kopaina joprojām nav skaidra”. Šajā ziņojumā uzsvērta nepieciešamība uzlabot pārredzamību, datu pieejamību, finanšu plūsmu izsekojamību un kontroles vienotību. Tieši šo apsvērumu dēļ Projekts paredz priekšfinansējuma piešķiršanu biedrībām un nodibinājumiem integrēt esošajā valsts budžeta apropriācijas pārdales sistēmā, nodrošinot vienotu lēmumu pieņemšanu, centralizētu uzraudzību, konsekventu piemērošanu un fiskālo disciplīnu.
Lai nodrošinātu, ka biedrības un nodibinājumi var saņemt priekšfinansējumu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmu un Norvēģijas finanšu palīdzības programmu, Šveices – Latvijas sadarbības programmu vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanai, kā arī priekšfinansējumu Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros līdzfinansēto projektu īstenošanai, Projekts paredz veikt grozījumu MK noteikumos Nr. 421, papildinot tos ar 24.10. un 24.11. apakšpunktu. Šāds tiesiskais regulējums paredzēs, ka valsts budžeta priekšfinansējumu varēs saņemt biedrības un nodibinājumi, kuri īsteno programmas pilsoniskās sabiedrības jomā un kuri ir saņēmuši finansējuma piešķīrumu no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām. Vienlaikus, lai piešķirtu valsts budžeta priekšfinansējumu programmu īstenošanai, ir jāievēro vairāki nosacījumi. Programmas ietvaros nevar tikt īstenotas saimnieciska rakstura darbības, bet, ja saimnieciskā darbība tiek veikta, tad programmas īstenotājam jānodrošina, ka saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi tiek uzskaitīti atsevišķi, nodrošinot izmaksu nodalīšanu. Vienlaikus programma ir jāīsteno atbilstoši starpvalstu vienošanās, starpvaldību līgumam vai Eiropas Savienības institūciju pieņemtam starptautiska līmeņa finansēšanas lēmumam, programmas ietvaros ir jāparedz finansējuma piešķiršana trešajām pusēm, kā arī uzraudzības un kontroles funkcija un par programmas priekšfinansēšanu ir jābūt pieņemtam attiecīgam Ministru kabineta lēmumam. Projekta 1. punktā ietvertā MK noteikumu Nr. 421 24.10.4. apakšpunktā ar “trešajām pusēm” tiek saprastas citas biedrības vai nodibinājumi, kuriem ir paredzēta finansējuma piešķiršana, kā arī uzraudzības un kontroles funkcija, atbilstoši Eiropas Savienības vai ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanas noteikumiem. Minētā kritērija mērķis ir nodrošināt, ka valsts budžeta priekšfinansējums tiek piešķirts tikai tādiem projektiem un programmām, kuru starptautiskais pamatojums ir juridiski saistošs Latvijas Republikai un kuru īstenošana notiek saskaņā ar starpvalstu vienošanos, starpvaldību līgumu vai Eiropas Savienības institūcijas pieņemtu starptautiska līmeņa finansēšanas lēmumu, kas skaidri nosaka finansējuma piešķiršanas un izmantošanas nosacījumus. Šāda pieeja nodrošina tiesisko noteiktību un finanšu disciplīnu, jo priekšfinansējums tiek piešķirts tikai projektiem un programmām, kurās pienākumi un finansējuma plūsmas ir balstītas juridiski definētās starptautiskās saistībās.
Vienlaikus Projekts paredz, ka valsts budžeta priekšfinansējumu varēs saņemt biedrības un nodibinājumi, kuri īsteno projektus Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros. Lai piešķirtu valsts budžeta priekšfinansējumu projektu īstenošanai, ir jāievēro vairāki nosacījumi. Projektu ietvaros nevar tikt īstenotas saimnieciska rakstura darbības, bet, ja saimnieciskā darbība tiek veikta, tad projekta īstenotājam jānodrošina, ka saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi tiek uzskaitīti atsevišķi, nodrošinot izmaksu nodalīšanu. Vienlaikus biedrībai vai nodibinājumam projektā ir jābūt vadošajam vai sadarbības partnerim, kā arī par attiecīgo nozares politiku atbildīgajai ministrijai ir jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvais ziņojums par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī, un par projekta priekšfinansēšanu ir jābūt pieņemtam attiecīgam Ministru kabineta lēmumam.
Projektā paredzētā tiesiskā regulējuma ieguvumi ir šādi:
1) risinājums dod iespēju atbalstīt kvalitatīvas un uz pilsoniskās sabiedrības jomas vajadzību risināšanu vērstas programmas, kuras sniedz ieguldījumu pilsoniskās sabiedrības un iedzīvotāju līdzdalības stiprināšanas un mazaizsargāto iedzīvotāju grupu spēju vairošanā;
2) risinājums dod iespēju atbalstīt biedrību un nodibinājumu īstenotus projektus, kas sniedz ieguldījumu Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteikto prioritāšu īstenošanā, to ietvaros plānoto rezultāti ir ilgtspējīgi un tiem ir ietekme valsts līmenī;
3) Latvija izmanto iespēju pieteikt un īstenot programmas Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmu un Norvēģijas finanšu palīdzības programmu, Šveices – Latvijas sadarbības programmu vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu ietvaros;
4) Latvijas nevalstiskās organizācijas izmanto iespējas Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros īstenot projektus vadošā vai sadarbības partnera lomā;
5) tiek palielināti ieguldījumi saliedētas sabiedrības un pilsoniskās sabiedrības stiprināšanā, veicināta sabiedrības izpratne par pilsoniskās sabiedrības lomu un tās stiprināšanas nozīmi demokrātiskas valsts attīstībā, stiprināta Latvijas starptautiskā atpazīstamība, veidojot Latvijas reputāciju kā valsti ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām nevalstiskajām organizācijām;
6) attiecīgajai nozares politikas atbildīgajai ministrijai tiek sniegta informācija par programmā vai projektā plānotajiem rezultātiem, un tie var tikt izmantoti politikas plānošanā un īstenošanā;
7) tiek izmantota jau iedibināta kārtība, kādā ministrijas ierosina finansējuma pārdali no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Lai nodrošinātu, ka biedrības un nodibinājumi var saņemt priekšfinansējumu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmu un Norvēģijas finanšu palīdzības programmu, Šveices – Latvijas sadarbības programmu vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanai, kā arī priekšfinansējumu Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros līdzfinansēto projektu īstenošanai, Projekts paredz veikt grozījumu MK noteikumos Nr. 421, papildinot tos ar 24.10. un 24.11. apakšpunktu. Šāds tiesiskais regulējums paredzēs, ka valsts budžeta priekšfinansējumu varēs saņemt biedrības un nodibinājumi, kuri īsteno programmas pilsoniskās sabiedrības jomā un kuri ir saņēmuši finansējuma piešķīrumu no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām. Vienlaikus, lai piešķirtu valsts budžeta priekšfinansējumu programmu īstenošanai, ir jāievēro vairāki nosacījumi. Programmas ietvaros nevar tikt īstenotas saimnieciska rakstura darbības, bet, ja saimnieciskā darbība tiek veikta, tad programmas īstenotājam jānodrošina, ka saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi tiek uzskaitīti atsevišķi, nodrošinot izmaksu nodalīšanu. Vienlaikus programma ir jāīsteno atbilstoši starpvalstu vienošanās, starpvaldību līgumam vai Eiropas Savienības institūciju pieņemtam starptautiska līmeņa finansēšanas lēmumam, programmas ietvaros ir jāparedz finansējuma piešķiršana trešajām pusēm, kā arī uzraudzības un kontroles funkcija un par programmas priekšfinansēšanu ir jābūt pieņemtam attiecīgam Ministru kabineta lēmumam. Projekta 1. punktā ietvertā MK noteikumu Nr. 421 24.10.4. apakšpunktā ar “trešajām pusēm” tiek saprastas citas biedrības vai nodibinājumi, kuriem ir paredzēta finansējuma piešķiršana, kā arī uzraudzības un kontroles funkcija, atbilstoši Eiropas Savienības vai ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanas noteikumiem. Minētā kritērija mērķis ir nodrošināt, ka valsts budžeta priekšfinansējums tiek piešķirts tikai tādiem projektiem un programmām, kuru starptautiskais pamatojums ir juridiski saistošs Latvijas Republikai un kuru īstenošana notiek saskaņā ar starpvalstu vienošanos, starpvaldību līgumu vai Eiropas Savienības institūcijas pieņemtu starptautiska līmeņa finansēšanas lēmumu, kas skaidri nosaka finansējuma piešķiršanas un izmantošanas nosacījumus. Šāda pieeja nodrošina tiesisko noteiktību un finanšu disciplīnu, jo priekšfinansējums tiek piešķirts tikai projektiem un programmām, kurās pienākumi un finansējuma plūsmas ir balstītas juridiski definētās starptautiskās saistībās.
Vienlaikus Projekts paredz, ka valsts budžeta priekšfinansējumu varēs saņemt biedrības un nodibinājumi, kuri īsteno projektus Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros. Lai piešķirtu valsts budžeta priekšfinansējumu projektu īstenošanai, ir jāievēro vairāki nosacījumi. Projektu ietvaros nevar tikt īstenotas saimnieciska rakstura darbības, bet, ja saimnieciskā darbība tiek veikta, tad projekta īstenotājam jānodrošina, ka saimnieciskās darbības finansējums, izmaksas un ieņēmumi tiek uzskaitīti atsevišķi, nodrošinot izmaksu nodalīšanu. Vienlaikus biedrībai vai nodibinājumam projektā ir jābūt vadošajam vai sadarbības partnerim, kā arī par attiecīgo nozares politiku atbildīgajai ministrijai ir jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvais ziņojums par projektā plānoto darbību un rezultātu atbilstību Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteiktajām prioritātēm, plānoto rezultātu ilgtspēju un ietekmi valsts līmenī, un par projekta priekšfinansēšanu ir jābūt pieņemtam attiecīgam Ministru kabineta lēmumam.
Projektā paredzētā tiesiskā regulējuma ieguvumi ir šādi:
1) risinājums dod iespēju atbalstīt kvalitatīvas un uz pilsoniskās sabiedrības jomas vajadzību risināšanu vērstas programmas, kuras sniedz ieguldījumu pilsoniskās sabiedrības un iedzīvotāju līdzdalības stiprināšanas un mazaizsargāto iedzīvotāju grupu spēju vairošanā;
2) risinājums dod iespēju atbalstīt biedrību un nodibinājumu īstenotus projektus, kas sniedz ieguldījumu Eiropas Savienības un nacionālajos nozares politikas plānošanas dokumentos noteikto prioritāšu īstenošanā, to ietvaros plānoto rezultāti ir ilgtspējīgi un tiem ir ietekme valsts līmenī;
3) Latvija izmanto iespēju pieteikt un īstenot programmas Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmu un Norvēģijas finanšu palīdzības programmu, Šveices – Latvijas sadarbības programmu vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu ietvaros;
4) Latvijas nevalstiskās organizācijas izmanto iespējas Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros īstenot projektus vadošā vai sadarbības partnera lomā;
5) tiek palielināti ieguldījumi saliedētas sabiedrības un pilsoniskās sabiedrības stiprināšanā, veicināta sabiedrības izpratne par pilsoniskās sabiedrības lomu un tās stiprināšanas nozīmi demokrātiskas valsts attīstībā, stiprināta Latvijas starptautiskā atpazīstamība, veidojot Latvijas reputāciju kā valsti ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām nevalstiskajām organizācijām;
6) attiecīgajai nozares politikas atbildīgajai ministrijai tiek sniegta informācija par programmā vai projektā plānotajiem rezultātiem, un tie var tikt izmantoti politikas plānošanā un īstenošanā;
7) tiek izmantota jau iedibināta kārtība, kādā ministrijas ierosina finansējuma pārdali no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Projekta sagatavošanas ietvaros ir izvērtēts un secināts, ka šobrīd nav pieņemts cits atsevišķs normatīvais regulējums par ārvalstu finanšu palīdzības saņemšanu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmās un Norvēģijas finanšu palīdzības programmās, Šveices – Latvijas sadarbības programmās vai citās ārvalstu finanšu palīdzības programmās vienkopus, kā arī ir nepieciešams paplašināt nevalstiskajām organizācijām pieejamā līdzfinansējuma un priekšfinansējuma saņemšanas iespējas, lai īstenotu projektus vadošā vai sadarbības partnera lomā Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Projektā ietvertais risinājums uzlabos biedrību un nodibinājumu konkurētspēju, iesaistoties starptautiskās programmās, kā arī īstenojot projektus vadošā vai sadarbības partnera lomā Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projektā paredzētā tiesiskā regulējuma nodrošināšanai finansējums tiks pārdalīts no valsts budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Precīzu nepieciešamā finansējuma apmēru šobrīd nevar noteikt, jo nav zināms konkrēts biedrību un nodibinājumu skaits, kas saņems valsts budžeta priekšfinansējuma piešķīrumu programmu īstenošanai no Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmas un Norvēģijas finanšu palīdzības programmas, Šveices – Latvijas sadarbības programmas vai citām ārvalstu finanšu palīdzības programmām, vai projektu īstenošanai Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 421 ar 24.10. un 24.11. apakšpunktu, lai biedrības un nodibinājumi varētu saņemt priekšfinansējumu Eiropas Ekonomikas zonas finanšu palīdzības programmu un Norvēģijas finanšu palīdzības programmu, Šveices – Latvijas sadarbības programmu vai citu ārvalstu finanšu palīdzības programmu īstenošanai, kā arī projektu īstenošanai Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu ietvaros, kas būtiski nemaina MK noteikumu Nr. 421 tiesisko regulējumu, bet gan to papildina, un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Zemkopības ministrija
- Kultūras ministrija
- Finanšu ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Ārlietu ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Klimata un enerģētikas ministrija
- Labklājības ministrija
- Satiksmes ministrija
- Tieslietu ministrija
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektā paredzētais tiesiskais regulējums sekmēs Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027.gadam (apstiprināts ar Saeimas 2020. gada 2. jūlija lēmumu Nr. 418/Lm13) noteiktās darbības, lai attīstītu stipru un aktīvu pilsonisko sabiedrību. Projektā paredzētais risinājums uzlabos biedrību un nodibinājumu konkurētspēju, iesaistoties starptautiskās programmās un projektos vadošā vai sadarbības partnera lomā. Pieredze programmās un projektos sadarbībā ar Eiropas Savienības dalībvalstīm viennozīmīgi uzlabos Latvijas saliedētas sabiedrības un pilsoniskās sabiedrības attīstību ilgtermiņā.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
