Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-1315: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumos Nr. 66 "Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumos Nr. 66 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtība”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 15. panta pirmo daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir radīt tiesisku mehānismu, lai kompensētu Valsts vides dienesta un Dabas aizsardzības pārvaldes valsts vides inspektoriem darba, kas saistīts ar īpašu risku, radītās sekas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Vides aizsardzības likuma 18. un 19. pantu Valsts vides dienesta (turpmāk - VVD) valsts vides inspektori veic vides aizsardzības normatīvo aktu kontroli, kas ietver piesārņojošo darbību, atkritumu apsaimniekošanas darbību, ķīmisko vielu un jonizējošā starojuma avotu lietošanas, zvejas, zemes dzīļu, augsnes un ūdens resursu ieguves uzraudzību, savukārt Dabas aizsardzības pārvaldes (turpmāk – DAP) valsts vides inspektori veic vides aizsardzības normatīvo aktu kontroli, kas ietver valsts nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, īpaši aizsargājamo sugu un biotopu, mikroliegumu apsaimniekošanu un aizsardzību, kā arī starptautiskajā tirdzniecībā apdraudēto sugu turēšanas un tirdzniecības vietu kontroli.

Veicot kontroli, valsts vides inspektori realizē Vides aizsardzības likuma 21. pantā noteiktās pilnvaras, tai skaitā iebraukt vai ieiet un netraucēti pārbaudīt jebkuru teritoriju, iekārtu vai citu objektu neatkarīgi no īpašuma piederības; apturēt mehāniskos transportlīdzekļus ārpus autoceļiem krasta kāpu aizsargjoslā, pludmalē, virszemes ūdensobjektu aizsargjoslā; veikt administratīvā pārkāpuma procesu. Atklāti nopietni pārkāpumi rezultējas ar kriminālprocesa uzsākšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vides aizsardzības normatīvo aktu kontroles jomā valsts vides inspektori veic darbu, kas saistās ar īpašu risku:
          - pārbaudes ir saistītas ar valsts vides inspektora veselības apdraudējumu un paaugstinātu stresu, kad pārbaudāmo objektu specifikas dēļ VVD valsts vides inspektoriem nākas saskarties ar bīstamajiem atkritumiem, nezināma sastāva ķīmiskām vielām, piesārņojošo vielu emisiju un putekļiem, veikt radioaktīvu priekšmetu pārbaudi, piedalīties vides avāriju seku novēršanas darbos. Savukārt zvejas kontrole iekšējos ūdeņos un jūrā saistās ar fiziski nogurdinošu un bīstamu darbu, tai skaitā ilgstošu novērošanu un pārvietošanos ar laivām vai pa ledus virsmu, aprīkojuma pārvietošanu, arī nelabvēlīgos meteoroloģiskos apstākļos un tumšā diennakts laikā. DAP valsts vides inspektoriem nākas saskarties ar tādiem pārbaudāmiem specifiskiem objektiem kā starptautiskās tirdzniecības apdraudētiem savvaļas dzīvniekiem – plēsēju kārtas savvaļas sugas dzīvniekiem, primātiem, jūras zīdītājiem, krokodilu kārtas dzīvniekiem, čūskveidīgo dzīvniekiem, kas var būt agresīvi un apdraudēt inspektora dzīvību un veselību. DAP valsts vides inspektori veic arī īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku (piemēram, roņu, lāču) izsekošanu, sagūstīšanu un pārvietošanu, kas ir paaugstināta riska un  atbildības, un smags darbs, kas rada risku DAP valsts vides inspektoru drošībai un veselībai, jo šāda darba veikšanas laikā DAP valsts vides inspektori tiek pakļauti gan bioloģiskiem, gan traumatisma darba vides faktoriem, ko nevar novērst vai samazināt līdz pieļaujamam līmenim ar darba aizsardzības pasākumiem.
          - paaugstinātu stresa līmeni izraisa arī komunikācija ar pārkāpējiem un pārbaudāmo objektu pārstāvjiem. Inspektori ir spiesti uzklausīt agresīvus izteikumus un rupjības, kas vērstas pret viņiem personiski, iestādi un Latvijas valsti. Izteikti draudi nodarīt kaitējumu veselībai un bojāt personisko vai iestādes īpašumu. Atsevišķos gadījumos mašīnām arī sadurtas riepas, draudu pastiprināšanai atvesti suņi, izrādīts šaujamierocis.  Ir bijuši mēģinājumi apgāzt VVD valsts vides inspektoru laivas un notriekt ar automašīnu. DAP inspektori ir atradušies dzīvībai bīstamās situācijās, kad pārkāpēji izsaka atklātus draudus un ierobežo inspektoru izkļūšanu no pārbaudāmā objekta.

Valsts vides inspektora amata īpašais risks ir nostiprināts Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 37. panta 3.2 daļā, kurā noteikts, ka valsts institūcija apdrošina to VVD un DAP valsts vides inspektoru veselību, kuri ir pakļauti dzīvības vai veselības apdraudējumam (riskam), veicot zvejas kontroli, vides aizsardzības valsts kontroli un dabas resursu izmantošanas valsts kontroli, valsts nozīmes īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, īpaši aizsargājamo sugu un biotopu, mikroliegumu aizsardzības un izmantošanas kontroli,  kā arī radiācijas drošības un kodoldrošības uzraudzību un kontroli.    

Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 15. panta otro daļu par īpašu risku uzskatāms amats, kas saskaņā ar darba vides risku novērtējumu ir saistīts ar tik lielā mērā paaugstinātu psiholoģisko vai fizisko slodzi vai risku darbinieka drošībai un veselībai, ka to nevar novērst vai samazināt līdz pieļaujamam līmenim ar darba aizsardzības pasākumiem.
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumu Nr. 66 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību” 9. pielikums nosaka iestādes un amatu grupas, kurās amata (dienesta, darba) pienākumu izpilde ir saistīta ar īpašu risku. Piemēram, šo noteikumu 9 .pielikumā jau iekļautas Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonas, kuras tieši nodarbojas ar pārkāpumu atklāšanu un novēršanu nodokļu jomā. Savukārt šo noteikumu 31. punktā ir noteikts, ka amatpersona par dienestu, kas saistīts ar īpašu risku, saņem speciālo piemaksu līdz 25 % no viņam noteiktās mēnešalgas.

Noteikumu projekts paredz iekļaut 9. pielikumā arī VVD un DAP valsts vides inspektorus, kuru darbs tieši saistīts ar vides aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumu atklāšanu, izmeklēšanu un novēršanu. Šāds papildinājums ļautu piešķirt valsts vides inspektoriem speciālo piemaksu un tādejādi radītu mehānismu darba, kas saistīts ar īpašu risku, izraisīto seku kompensēšanai, kā arī motivētu inspektorus ar augstu kvalifikāciju palikt strādāt VVD un DAP.   
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
SIA "Sunstar Group" 2021. gada 8. novembra izvērtējums "Par "īpašo risku" darba vietā
Apraksts
SIA “Sunstar Group”, ir veikusi DAP vecākā valsts vides inspektora amata darba vides risku novērtējuma atbilstību īpašā riska definīcijai un secinājusi, ka DAP vecākā valsts vides inspektoru darba vides risku novērtējuma atbilstību īpašā riska definīcijai
Nosaukums
SIA "Sunstar Group" 2021. gada 22. jūnija izvērtējums "Par "īpašo risku" darba vietā
Apraksts
Darba aizsardzības pakalpojumu sniedzējs – SIA “Sunstar Group”, ir veikusi VVD valsts vides inspektora (vecākā inspektora, galvenā inspektora) amatu risku novērtējumu un atzīst, ka, veicot kontroles funkcijas, pastāv īpašs risks, kuru nevar novērst ar darba aizsardzības līdzekļiem.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas kopumā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka valsts vides inspektoru pienākumi saistīti ar risku tiks atlīdzināti piemaksu veidā, tas motivēs vides inspektorus pildīt savus pienākumus, kas rezultātā veicinās iespējamo pārkāpumu atklāšanu un tādā veidā sabiedrības tiesību vides jomā aizstāvēšanu.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas kopumā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka valsts vides inspektoru pienākumi saistīti ar risku tiks atlīdzināti piemaksu veidā, tas motivēs vides inspektorus pildīt savus pienākumus, kas rezultātā veicinās iespējamo pārkāpumu atklāšanu un tādā veidā sabiedrības tiesību vides jomā aizstāvēšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts šo jomu neskar. Speciālā piemaksa VVD un DAP valsts vides inspektoriem par darbu, kas saistīts ar īpašu risku, tiks maksāta attiecīgi VVD un DAP piešķirtā budžeta ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta izstrādē tika iesaistītas iestādes - Valsts vides dienests, Dabas aizsardzības pārvalde.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • Dabas aizsardzības pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Noteikumu projekta mērķgrupa ir VVD un DAP valsts vides inspektori. VVD ir 137 valsts vides inspektoru amata vietas, kuri tieši nodarbojas ar objektu pārbaudēm, pārkāpumu atklāšanu un novēršanu, no tiem 74 inspektori darbojas piesārņojuma kontroles jomā, astoņi darbojas radiācijas un kodoldrošības jomā, bet 55 inspektori nodrošina zvejas (rūpnieciskās zvejas, makšķerēšanas) kontroli iekšējos un jūras ūdeņos. DAP ir 18 valsts vides inspektoru amata vietas, kuri tieši nodarbojas ar objektu pārbaudēm, pārkāpumu atklāšanu un novēršanu, tai skaitā darbojas ar īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku un starptautiskās tirdzniecības apdraudēto savvaļas dzīvnieku aizsardzības jomā.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
SIA "Sunstar Group" 2021. gada 20. jūnija izvērtējums "Par "īpašo risku" darba vietā
2. pielikums
Nosaukums
Darba vides riska faktoru noteikšanas un novērtēšanas protokols Nr.30
3. pielikums
Nosaukums
SIA "Sunstar Group" 2021. gada 8. novembra izvērtējums "Par "īpašo risku" darba vietā
4. pielikums
Nosaukums
Darba vides riska faktoru noteikšanas un novērtēšanas protokols Nr.5