Anotācija (ex-ante)

22-TA-552: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasākumu plānu personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Pasākumu plāns personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā (turpmāk – Pasākumu plāns) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 8.februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.6, 1.§) 1.2.apakšpunktā noteikto uzdevumu

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pasākumu plāna mērķis ir noteikt valsts institūciju, pašvaldību un komersantu īstenojamos pasākumus un iesaistāmos resursus, nodrošinot saskaņotu un nekavējošu rīcību, lai spētu uzņemt un izmitināt desmit tūkstošus personu, kas masveidā varētu ierasties no Ukrainas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sagaidāms, ka Krievijas militārais iebrukums Ukrainā izsauks Ukrainas iedzīvotāju došanos bēgļu gaitās, tai skaitā masveidā nonākot arī Latvijā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Prognozēts, ka Latvijā varētu ierasties aptuveni 10 000 personu no Ukrainas, ja iesāktos karadarbība Ukrainā.
Risinājuma apraksts
Pasākumu plānā noteikti pasākumi divās sadaļās – pirmā sadaļa attiecas uz masveidā ieradušos personu no Ukrainas (turpmāk – personas) uzņemšanu (uzņemšanas fāze), otrā sadaļa – uz izmitināšanu (izmitināšanas fāze).
Paredzēts, ka Pasākumu plānā noteikto pasākumu koordinēšanai un nepieciešamības gadījumā papildus pasākumu noteikšanai tiek izveidots Civilās aizsardzības operacionālais vadības centrs, kuru vada Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs un kurš sastāv no Plānā paredzēto pasākumu izpildē iesaistīto institūciju pārstāvjiem. Civilās aizsardzības operacionālais vadības centrs atrunāts Valsts civilās aizsardzības plānā (apstiprināts ar Ministru kabineta 2020.gada 26.augusta rīkojumu Nr.476).
Pasākumu plāna abās sadaļās iekļauti gatavības un reaģēšanas pasākumi - atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā lietotajiem terminiem:
”gatavības pasākumi” – tādu pasākumu kopums, kuri tiek veikti, lai sagatavotos katastrofas gadījumā nepieciešamajai rīcībai;
”reaģēšanas pasākumi” – tādu pasākumu kopums, kuri tiek veikti, lai mazinātu vai likvidētu postošos apstākļus un to izraisītās sekas, novērstu vai mazinātu kaitējumu cilvēkiem, videi un īpašumam.

Uzņemšanas fāzē tiek paredzēta uzņemšanas centru izveide (netālu no robežas), kuros veiks personas pārbaudi, reģistrēšanu (uzskaiti), nodrošinās ar informāciju par uzturēšanos Latvijā, personu sadali novirzīšanai vai nogādāšanai izmitināšanas vietās. Uzņemšanas centros personām būs pieejams dzeramais ūdens un pārtika.
Uzņemšanas fāzē ietilpst arī robežpārbaužu nodrošināšana personām, kuras ieceļo caur ārējo robežu ar derīgiem ceļošanas dokumentiem - biometriskajām pasēm, kā arī vīzu izsniegšana uz ārējās robežas personām, kurām ir ceļošanas dokumenti, bet nav derīga vīza ieceļošanai ES.
Paredzēta arī masveidā ieradušos personu no Ukrainas uzskaites sistēmas izveide un bezmaksas informatīvā diennakts tālruņa ieviešana. 

Personu izmitināšana (arī ēdināšana) paredzēta viesnīcas, viesu mājās, mājsaimniecībās, neveidojot alternatīvas izmitināšanas vietas, piemēram sporta centros, skolās u.c. Personu izmitināšanas koordinācijā tiks iesaistītas pašvaldības un pašvaldību sadarbības teritoriju civilās aizsardzības komisijas.
Izmitināšanas fāzē paredzēts personas nodrošināt ar pirmās nepieciešamības precēm (3 mēnešu periodā), kuru veidi un normas plānotas, balstoties uz Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 755 ”Noteikumi par iedzīvotāju nodrošināšanu ar pirmās nepieciešamības rūpniecības precēm valsts apdraudējuma gadījumā”, kā arī ņemts vērā, ka daļējs nodrošinājums jau būs panākts izmitināšanas viesnīcās ietvaros.
Neatliekamo medicīnisko palīdzību nodrošinās Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, primāro, sekundāro un ambulatoro veselības aprūpi –Nacionālais veselības dienests un ārstniecības iestādes.
Izmitināšanas fāzē paredzēts personām nodrošināt sociālos pakalpojumus, bērnu ievietošana izglītības iestādēs (t.sk. pirmskolas izglītības iestādēs).
Plāna izpildi nodrošinās atbildīgās ministrijas, to padotībā esošās iestādes, pašvaldības, komersanti, kā arī atbalsta sniegšanā paredzēts iesaistīt nevalstiskās un citas organizācijas.
Gadījumā, ja valsts spējas uzņemt un izmitināt no Ukrainas masveidā ieradušās personas būs nepietiekošas, tiks pieprasīta starptautiskā palīdzība un atbalsts.
Pasākumu plāna pasākumi par izmitināšanu viesnīcās, pirmās nepieciešamības preču nodrošināšanu u.c. noteikti trīs mēnešu periodam, kas salāgots ar likuma ”Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 5.panta pirmajā daļā noteikto regulējumu ”Ārkārtējo situāciju izsludina Ministru kabinets uz noteiktu laiku, bet ne ilgāku par trim mēnešiem”, ņemot vērā, ka personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā būs nepieciešams izsludināt ārkārtējo situāciju.
Pasākumu plānā noteikts, ka Valsts robežsardze pēc informācijas iegūšanas par personu no Ukrainas masveida ierašanos Latvijā iesniedz attiecīgo informāciju iekšlietu ministram, kas pieņem lēmumu par Pasākumu plāna aktivizēšanu.  



 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Kultūras ministrijas ieskatā personām, kas ieradušās no Ukrainas, ir jāparedz vismaz latviešu valodas mācību kursu un sociālekonomiskās iekļaušanās ievadkursa programmas par Latviju pieejamība, kā arī nepieciešamo konsultāciju pieejamība, lai saņemtu nepieciešamo informāciju un nodrošinātu šo personu veiksmīgu iekļaušanos Latvijas sabiedrībā.
 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas ieradušās no Ukrainas
Ietekmes apraksts
Uzņemšana un izmitināšana
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
56 803 536
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
56 803 536
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-56 803 536
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-56 803 536
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
56 803 536
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Institūcijām, kas iesaistītas pasākumu plāna personu no Ukrainas masveida ierašanās gadījumā Latvijā ieviešanā, indikatīvi nepieciešams papildu finansējums 56 803 536 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots anotācijas 1. un 2.pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Izdevumi  tiks segti attiecīgās institūcijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz:
 - pieņemt zināšanai, ka pasākumu plāna īstenošanai papildu nepieciešamā finansējuma avots ir budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” valsts budžeta programmā 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” plānotie līdzekļi;
- pieņemt zināšanai, ka indikatīvi pasākumu plāna īstenošanai papildu nepieciešams finansējums nepārsniedz 56 803 536 euro;
- ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna ieviešanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamo izdevumu apmēram;
- pašvaldību institūcijām nepieciešamos līdzekļus pasākumu plāna ieviešanai pieprasa Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.     

Nepieciešams plānot un paredzēt rīcības personu, kas ieradušās no Ukrainas, iekļaušanās Latvijas sabiedrībā atbalstam, paredzot atbilstošus resursus rīcību īstenošanai, saglabājot Ministru kabineta 2015.gada 2.decembra rīkojumā Nr.759 ,,Rīcības plāns personu, kurām nepieciešama starptautiskā aizsardzība, pārvietošanai un uzņemšanai Latvijā”  un Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra sēdes protokolā Nr.57 49.§ noteiktās ministriju kompetences.
Paredzēt, ka papildus nepieciešamais finansējums latviešu valodas un integrācijas kursu, kā arī nepieciešamo konsultāciju pieejamības nodrošināšanai personām, kas ieradušās no Ukrainas, var tikt pieprasīts no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Veselības ministrija
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Iekšlietu ministrija
  • Valsts policija
  • Valsts robežsardze
  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Valsts drošības dienests
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Kultūras ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Nepieciešamā finansējuma aprēķins (indikatīvi)
2. pielikums
Nosaukums
Indikatīvs aprēķins personu nodrošināšana ar pirmās nepieciešamības precēm (rūpniecības preces)