Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Invazīvo sugu riska novērtēšana un pārvaldība - pilnīga iznīcināšana, populācijas kontrole, ierobežošana
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai izveidotu efektīvu invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības sistēmu, īstenojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra regulā Nr. 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk – Regula Nr. 1143/2014) noteiktos Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumus attiecībā uz invazīvām svešzemju sugām, kas rada bažas Eiropas Savienībai, un regulējot citas invazīvas sugas, kas nav identificētas kā sugas, kas rada bažas Eiropas Savienībai.
Politikas jomas
Dabas aizsardzība
Teritorija
Latvija
Norises laiks
14.03.2025. - 28.03.2025.
Informācija
Invazīvo sugu profilakse un pārvaldība, regulas Nr. 1143/2014 ieviešana
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
Tiks ietekmēti zemes īpašnieki un personas, kuru pienākumos ietilpst nekustamā īpašuma apsaimniekošana.
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
Nekustamā īpašuma regulāra apsaimniekošana.
Sagatavoja
Māra Melnbārde (VARAM)
Atbildīgā persona
Zanda Kristapsone (VARAM)
Izsludināšanas datums
14.03.2025. 15:21

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Guntis Gūtmanis - Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome"
Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome (LOSP) un Latvijas Agronomu biedrība (LAB) ir izvērtējusi Invazīvo sugu introdukcijas un izplatīšanās profilakses un pārvaldības noteikumu (25-TA-618) projektu un neatbalsta tā virzību esošajā redakcijā.
Noteikumu projekts ir izstrādāts pretrunā ar noteikto deleģējumu Sugu un biotopu aizsardzības likumā (turpmāk- Likumā)  un paplašina to:
Ir paplašinātas valsts institūciju pilnvaras, kas nav paredzētas Likumā, piemēram Latvijas reģistrā iekļaujamo sugu vērtēšana (6.-9.punkts), uzraudzība (22.punkts) un sodīšana.
Nav skaidrs, kas ir 24. un 25. punktā minētais pakalpojuma sniedzējs, kas tas par pakalpojumu, kas tiek sniegts un kāda ir tā loma šo noteikumu kontekstā. Bez tam 25.punktā minētais pienākums ir pārāk vispārīgs, jo nav skaidrs, kurš šādu konstatējumu apstiprina un pierāda.
24. Ar augiem, augu produktiem, augsni, augsnes substrātu saistītajiem pakalpojumiem par produkta tīrību no invazīvajām sugām atbildīgs ir pakalpojuma sniedzējs.
25. Ja pēc pakalpojuma sniegšanas, konkrētajā teritorijā gada laikā parādās invazīvas sugas, kuras nav konstatētas pirms veiktās darbības, pakalpojuma sniedzējam invazīvās sugas jāiznīcina.)
Noteikumu 26.punkts ir pretrunā ar Likumā noteikto, jo par Latvijas sarakstā iekļauto sugu personām nav vispārēja pienākuma ziņot un izskaust, kā ar ī valsts iestādēm veikt uzraudzību. Tā ir pašvaldības kompetence, ja pašvaldība izvēlas sugu regulēt. Tas attiecas arī uz ierobežošanas pasākumu noteikšanu. 
Kā jau iepriekš norādījām Likuma grozījumu pieņemšanas procesā, Latvijas nacionālā invazīvo sugu saraksta veidošana veidos papildus izdevumus valsts budžetam un zemju īpašniekiem, kā arī palielinās administratīvo slogu visām iesaistītajām pusēm. Šāda saraksta veidošana nav ne zinātniski, ne ekonomiski pamatota. Bez tam esošā pieredze ar vienīgo regulēto invazīvo sugu Latvijā Sosnovska latvāni, norāda uz zemju īpašnieku nevēlēšanos, valsts resursu neesamību un kopēju bezjēdzīgumu šādu sugu ierobežošanā.
Noteikumu projekts ir pretrunā ar valdības pasludināto cīņu par birokrātijas mazināšanu.
28.03.2025. 20:01