Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai risinātu šādas identificētās problēmas:
1) salāgotu normu “neizpildītās nodokļu saistības” ar veiktajām izmaiņām normā, kurā noteikts, kādos gadījumos informāciju par nodokļu parādu nepublicē Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē;
2) salāgotu likuma 18.panta regulējumu ar veiktajām izmaiņām likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.18 pantā (saistībā ar informācijas apmaiņu par riska personu sarakstu);
3) izslēgt no likuma darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā, lai nodrošinātu nepārprotamu un vienveidīgu tiesību normu interpretāciju;
4) ņemto vērā, ka ir piemērojama jauna Eiropas Savienības de minimis atbalsta regula, izslēgt no likuma de minimis atbalstu, kuru pēc 2024.gada 30.jūnija piešķirt vairs nav iespējams;
5) ņemot vērā, ka ir palielinājušies nodokļu parāda piedziņas izdevumi, palielināt nepiedzenamā nodokļu parāda slieksni no 15 euro uz 40 euro (izņemot, nekustamā īpašuma nodokļa parādam);
6) pilnveidot nokavējuma naudas aprēķināšanas regulējumu, lai veicinātu sadarbību ar nodokļu maksātājiem un mazinātu administratīvo sodu;
7) salāgotu likuma normas ar Elektronisko sakaru likuma 110.panta ceturto daļu;
8) lai nodrošinātu korektas informācijas iekļaušanu vienotajā elektroniskās darba laika uzskaites datubāzē, papildināt to informācijas uzskaitījumu, kas iekļaujama elektroniskās darba laika uzskaites sistēmā par būvlaukumā nodarbinātu personu;
9) aktualizētu atsevišķas normas (tehniski grozījumi), kā, piemēram, precizēt likumā iekļautās atsauces uz jaunajām Pašvaldību likuma normām.
1) salāgotu normu “neizpildītās nodokļu saistības” ar veiktajām izmaiņām normā, kurā noteikts, kādos gadījumos informāciju par nodokļu parādu nepublicē Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē;
2) salāgotu likuma 18.panta regulējumu ar veiktajām izmaiņām likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.18 pantā (saistībā ar informācijas apmaiņu par riska personu sarakstu);
3) izslēgt no likuma darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā, lai nodrošinātu nepārprotamu un vienveidīgu tiesību normu interpretāciju;
4) ņemto vērā, ka ir piemērojama jauna Eiropas Savienības de minimis atbalsta regula, izslēgt no likuma de minimis atbalstu, kuru pēc 2024.gada 30.jūnija piešķirt vairs nav iespējams;
5) ņemot vērā, ka ir palielinājušies nodokļu parāda piedziņas izdevumi, palielināt nepiedzenamā nodokļu parāda slieksni no 15 euro uz 40 euro (izņemot, nekustamā īpašuma nodokļa parādam);
6) pilnveidot nokavējuma naudas aprēķināšanas regulējumu, lai veicinātu sadarbību ar nodokļu maksātājiem un mazinātu administratīvo sodu;
7) salāgotu likuma normas ar Elektronisko sakaru likuma 110.panta ceturto daļu;
8) lai nodrošinātu korektas informācijas iekļaušanu vienotajā elektroniskās darba laika uzskaites datubāzē, papildināt to informācijas uzskaitījumu, kas iekļaujama elektroniskās darba laika uzskaites sistēmā par būvlaukumā nodarbinātu personu;
9) aktualizētu atsevišķas normas (tehniski grozījumi), kā, piemēram, precizēt likumā iekļautās atsauces uz jaunajām Pašvaldību likuma normām.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir pilnveidot vispārējo nodokļu administrēšanas regulējumu, lai risinātu identificētās problēmas
Politikas jomas
Budžeta un finanšu politika; Nodokļu politika
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
03.06.2024. - 16.06.2024.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Izmaiņas var skart jebkuru nodokļu maksātāju, tostarp fizisku personu.
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Izmaiņas var skart jebkuru nodokļu maksātāju, tostarp juridisku personu.
Sagatavoja
Evita Šēfere (FM)
Atbildīgā persona
Baiba Bāne (FM)
Izsludināšanas datums
05.06.2024. 09:47
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Armands Onzuls - Latvijas Finanšu nozares asociācija
Latvijas Finanšu nozares asociācija (turpmāk – Asociācija) ir biedrība, kas pārstāv Latvijas finanšu nozari nacionālajā un starptautiskajā līmenī, apvienojot Latvijā reģistrētās kredītiestādes un ārzemju kredītiestāžu filiāles.
Izvērtējot Finanšu minstrijas sagatavotos grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām", kuru mērķis citastarp ir izslēgt no likuma darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā, lai nodrošinātu nepārprotamu un vienveidīgu tiesību normu interpretāciju, Asociācija atbalsta grozījumus likuma 22.2 pantā.
Vienlaikus Asociācija aicina veikt divus precizējumus:
1. Saglabāt panta ceturto daļu, jo tā skaidrāk norāda uz to, ka IKS jāsatur noteikumi par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā.
2. Novērst pretrunu starp panta pirmo un otro daļu, jo no otrās daļas teksta var kļūdaini saprast, ka ziņošana aptver ne tikai noziedzīgus nodarījumus, bet arī administratīva rakstura pārkāpumus. Iespējams, otrā daļa jāpārformulē uz to, kādiem nolūkiem VID apstrādā datus, nevis kādēļ likuma subjekts sniedz ziņojumu.
Izvērtējot Finanšu minstrijas sagatavotos grozījumus likumā "Par nodokļiem un nodevām", kuru mērķis citastarp ir izslēgt no likuma darījuma aizdomīguma pazīmes nodokļu jomā, lai nodrošinātu nepārprotamu un vienveidīgu tiesību normu interpretāciju, Asociācija atbalsta grozījumus likuma 22.2 pantā.
Vienlaikus Asociācija aicina veikt divus precizējumus:
1. Saglabāt panta ceturto daļu, jo tā skaidrāk norāda uz to, ka IKS jāsatur noteikumi par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā.
2. Novērst pretrunu starp panta pirmo un otro daļu, jo no otrās daļas teksta var kļūdaini saprast, ka ziņošana aptver ne tikai noziedzīgus nodarījumus, bet arī administratīva rakstura pārkāpumus. Iespējams, otrā daļa jāpārformulē uz to, kādiem nolūkiem VID apstrādā datus, nevis kādēļ likuma subjekts sniedz ziņojumu.
11.06.2024. 11:20
Latvijas Darba devēju konfederācija
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk - LDDK) ir iepazinusies ar Tiesību aktu portālā sabiedriskai apspriešanai iekļauto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (24-TA-151) (turpmāk – Likumprojekts)
Kopumā atbalstām Likumprojektā ietvertos grozījumus, tomēr vēlamies norādīt uz šobrīd identificētiem nepieciešamiem uzlabojumiem, kas nodrošinātu administratīvā sloga mazināšanu gan uzņēmējiem, gan uzņēmējus uzraugošajām valsts iestādēm.
LDDK iebilst pret Likumprojekta pantiem - no 16.panta līdz 18.pantam.
Pamatojums:
1) Individuālu rīkojumu (e-dokumentu) nosūtīšana elektronisko sakaru komersantiem rada administratīvu slogu abās pusēs, arī pieprasītāja pusē. Šobrīd tiesības ierobežot interneta resursus ir Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP), Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC), Veselības Inspekcijai, Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijai (IAUI), Valsts ieņēmumu dienestam (VID), Valsts Policijai un līdz ar jauno Nacionālā Kiberdrošības likuma stāšanos spēkā arī Satversmes aizsardzības birojam un Nacionālajam kiberdrošības centram. Aicinām valstī noteikt vienotu institūciju, kura uztur aktuālu visu valsts institūciju ierobežoto interneta resursu sarakstu mašīnlasāmā formātā elektronisko sakaru komersantiem, jo šobrīd jau tiek bloķēti vairāk kā 11 000 domēna vārdi. Šobrīd faktiski šādu funkciju veic augstākā līmeņa domēna ".lv" reģistra un elektroniskās numurēšanas sistēmas uzturētājs – Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts, “DNS ugunsmūris” risinājuma ietvaros, bet šāda funkcija nav noteikta likumā, izņemot attiecībā uz Satversmes aizsardzības biroja un Nacionālā Kiberdrošības centra lēmumiem.
2) Resursa ierobežošana izraisa apjukumu interneta lietotājiem, kā rezultātā tie vēršas pie elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem ar pretenzijām. Nepieciešams noteikt, ka augstākā līmeņa domēna ".lv" reģistra un elektroniskās numurēšanas sistēmas uzturētājs un/vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs pārvirza gala lietotāja pieprasījumu uz ierobežošanas pieprasītāja uzturētu informatīvu interneta vietni.
Kā pozitīvu piemēru norādām Elektronisko sakaru likuma (ESL) 109. pantā “Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas tiesības” noteikto: “(6) Elektronisko sakaru komersants, izpildot šā panta ceturtajā daļā noteikto prasību, vienlaikus pāradresē galalietotāju uz Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas tīmekļvietni, kur norādīta informācija par personai piemērojamo atbildību”.
Tādējādi interneta lietotājs tiek informēts par iemeslu (informācija par lēmuma pieņēmēju un pārsūdzības iespējām).
Līdzvērtīgi kā ESL ir ietverts regulējums attiecībā uz IAUI, būtu izstrādājams regulējums arī citām valsts pārvaldes iestādēm, tai skaitā VID. Veselības inspekcijai un NEPLP mājas lapā ir iespējams atrast informāciju par IP adreses bloķēšanas iemeslu. Mūsu ieskatā būtu nepieciešams papildināt ESL, lai izveidotu līdzvērtīgu regulējumu attiecībā uz visām valsts pārvaldes iestādēm, kas minētas ESL attiecībā uz IP adreses bloķēšanu.
3) Attīstoties tehnoloģijām un mākoņdatošanai, vienu un to pašu IP adresi var izmantot daudzi un dažādi uzņēmumi. Ir bijuši negatīvi piemēri, kad valsts institūciju uzdevumā, bloķējot IP adresi, tiek pārtraukta sabiedrībai būtisku un svarīgu pakalpojumu sniegšana, piemēram, bloķējot viena uzņēmuma resursu, vienlaikus tiek nobloķēta piekļuve e-klasei, “Dobeles ūdens” un “Rīgas Siltuma” mājas lapai. Aicinām noteikt, ka pirms IP adreses bloķēšanas VID konsultējas ar Nacionālo Kiberdrošības centru, kurš kompetenti varētu izvērtēt šāda lēmuma ietekmi uz it kā nesaistītiem interneta resursiem.
Priekšlikumi:
1) Nepieciešams valstī noteikt vienotu institūciju, kura uztur aktuālu visu valsts institūciju ierobežoto resursu sarakstu mašīnlasāmā formātā;
2) Nepieciešams noteikt, ka elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs pārvirza pieprasījumu uz ierobežošanas pieprasītāja uzturētu informatīvu interneta vietni;
3) Aicinām noteikt, ka pirms IP adreses bloķēšanas, VID konsultējas ar Nacionālo Kiberdrošības centru, kurš kompetenti varētu izvērtēt šāda lēmuma ietekmi uz it kā nesaistītiem interneta resursiem.
Kopumā atbalstām Likumprojektā ietvertos grozījumus, tomēr vēlamies norādīt uz šobrīd identificētiem nepieciešamiem uzlabojumiem, kas nodrošinātu administratīvā sloga mazināšanu gan uzņēmējiem, gan uzņēmējus uzraugošajām valsts iestādēm.
LDDK iebilst pret Likumprojekta pantiem - no 16.panta līdz 18.pantam.
Pamatojums:
1) Individuālu rīkojumu (e-dokumentu) nosūtīšana elektronisko sakaru komersantiem rada administratīvu slogu abās pusēs, arī pieprasītāja pusē. Šobrīd tiesības ierobežot interneta resursus ir Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei (NEPLP), Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC), Veselības Inspekcijai, Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijai (IAUI), Valsts ieņēmumu dienestam (VID), Valsts Policijai un līdz ar jauno Nacionālā Kiberdrošības likuma stāšanos spēkā arī Satversmes aizsardzības birojam un Nacionālajam kiberdrošības centram. Aicinām valstī noteikt vienotu institūciju, kura uztur aktuālu visu valsts institūciju ierobežoto interneta resursu sarakstu mašīnlasāmā formātā elektronisko sakaru komersantiem, jo šobrīd jau tiek bloķēti vairāk kā 11 000 domēna vārdi. Šobrīd faktiski šādu funkciju veic augstākā līmeņa domēna ".lv" reģistra un elektroniskās numurēšanas sistēmas uzturētājs – Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūts, “DNS ugunsmūris” risinājuma ietvaros, bet šāda funkcija nav noteikta likumā, izņemot attiecībā uz Satversmes aizsardzības biroja un Nacionālā Kiberdrošības centra lēmumiem.
2) Resursa ierobežošana izraisa apjukumu interneta lietotājiem, kā rezultātā tie vēršas pie elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem ar pretenzijām. Nepieciešams noteikt, ka augstākā līmeņa domēna ".lv" reģistra un elektroniskās numurēšanas sistēmas uzturētājs un/vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs pārvirza gala lietotāja pieprasījumu uz ierobežošanas pieprasītāja uzturētu informatīvu interneta vietni.
Kā pozitīvu piemēru norādām Elektronisko sakaru likuma (ESL) 109. pantā “Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas tiesības” noteikto: “(6) Elektronisko sakaru komersants, izpildot šā panta ceturtajā daļā noteikto prasību, vienlaikus pāradresē galalietotāju uz Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas tīmekļvietni, kur norādīta informācija par personai piemērojamo atbildību”.
Tādējādi interneta lietotājs tiek informēts par iemeslu (informācija par lēmuma pieņēmēju un pārsūdzības iespējām).
Līdzvērtīgi kā ESL ir ietverts regulējums attiecībā uz IAUI, būtu izstrādājams regulējums arī citām valsts pārvaldes iestādēm, tai skaitā VID. Veselības inspekcijai un NEPLP mājas lapā ir iespējams atrast informāciju par IP adreses bloķēšanas iemeslu. Mūsu ieskatā būtu nepieciešams papildināt ESL, lai izveidotu līdzvērtīgu regulējumu attiecībā uz visām valsts pārvaldes iestādēm, kas minētas ESL attiecībā uz IP adreses bloķēšanu.
3) Attīstoties tehnoloģijām un mākoņdatošanai, vienu un to pašu IP adresi var izmantot daudzi un dažādi uzņēmumi. Ir bijuši negatīvi piemēri, kad valsts institūciju uzdevumā, bloķējot IP adresi, tiek pārtraukta sabiedrībai būtisku un svarīgu pakalpojumu sniegšana, piemēram, bloķējot viena uzņēmuma resursu, vienlaikus tiek nobloķēta piekļuve e-klasei, “Dobeles ūdens” un “Rīgas Siltuma” mājas lapai. Aicinām noteikt, ka pirms IP adreses bloķēšanas VID konsultējas ar Nacionālo Kiberdrošības centru, kurš kompetenti varētu izvērtēt šāda lēmuma ietekmi uz it kā nesaistītiem interneta resursiem.
Priekšlikumi:
1) Nepieciešams valstī noteikt vienotu institūciju, kura uztur aktuālu visu valsts institūciju ierobežoto resursu sarakstu mašīnlasāmā formātā;
2) Nepieciešams noteikt, ka elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs pārvirza pieprasījumu uz ierobežošanas pieprasītāja uzturētu informatīvu interneta vietni;
3) Aicinām noteikt, ka pirms IP adreses bloķēšanas, VID konsultējas ar Nacionālo Kiberdrošības centru, kurš kompetenti varētu izvērtēt šāda lēmuma ietekmi uz it kā nesaistītiem interneta resursiem.
16.06.2024. 11:01