Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformu un investīciju virziena 1.2. "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.3.i. investīcijas "Pašvaldību ēku un infrastruktūras uzlabošana, veicinot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu un uzlabojot energoefektivitāti" īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Nav izstrādāts normatīvais regulējums kā projekti tiek īstenoti līdz 2025.gada 31.decembrim un tiek īstenota AF plāna 1.2.1.3.i. investīcija līdz 2026.gada 31.augustam.
Mērķa apraksts
Izstrādāt normatīvo regulējumu kā tiek īstenota AF plāna 1.2.1.3.i. investīcija līdz 2026.gada 31.augustam.
Noteikumu projekta mērķis ir uzlabot pašvaldību ēku un infrastruktūras energoefektivitāti, lai samazinātu ikgadējo primāro enerģijas patēriņu un sasniegtu enerģijas ietaupījumu, ieviešot efektīvākos siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinošos pasākumus pašvaldību ēku energoefektivitātes un siltumnoturības uzlabošanai.
Politikas jomas
Atjaunojamie energoresursi; Klimata pārmaiņas
Teritorija
Latvijas teritorija
Norises laiks
18.05.2022. - 02.06.2022.
Informācija
Publiskā apspriešana 2 nedēļas.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības vai to izveidotas iestādes, pašvaldību kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, kā arī publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vismaz vienai pašvaldībai un kura veic pašvaldības deleģētu valsts pārvaldes uzdevumu izpildi.
Skaidrojums un ietekme
Īstenojot projektus, ir jāņem vērā Noteikumu projektā noteiktais pieejamais AF finansējums un projektā sasniedzamās minimālās mērķa rādītāju vērtības. Latvijas Republikas pašvaldības, kuru īpašumā esošās ēkās tiks sniegts enerģijas ietaupījumus, tādējādi ietaupot pašvaldību budžeta līdzekļus turpmākai uzturēšanai un apsaimniekošanai.
Sagatavoja
Elvis Berjoza (VARAM)
Atbildīgā persona
Laila Bremša (VARAM)
Izsludināšanas datums
19.05.2022. 08:32

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par:
8.punkts
1.2.1.3.i. investīcijas ietvaros sasniedzamais atskaites punkts ir noteikts, ka ne vēlāk kā līdz 2022.gada 31. decembrim stājas spēkā Ministru kabineta noteikumi atbalsta programmai pašvaldību ēku  energoefektivitātes uzlabošanai, kas atbalsta projektus ar plānoto primārās enerģijas samazinājumu par vismaz 30 procentiem. Šī mērķa izpildes nodrošināšanu uzrauga Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM).

Priekšlikums:
Ierosinām izvērtēt un grozīt primārās enerģijas bāzes perioda aprēķina metodiku - par bāzes gadu primārās enerģijas aprēķinam izmantojot 2019.gadu.
Covid-19 pandēmijas laikā 2020.g. un 2021.gadā atsevišķas ēkas netika noslogotas pilnvērtīgi (darbojoties dežūrrežīmā), attiecīgi neuzrādīja faktisko ēkas siltumenerģijas un elektroenerģijas patēriņu.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lai uzrādītu faktisko ēkas primārās enerģijas samazinājumu, aprēķinu metodikā jāizmanto dati, par ēkas faktisko patēriņu
02.06.2022. 21:54
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 17.
1.2.1.3.i. investīcijas ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības, kas sekmē šo noteikumu 9. un 10. punktā minēto mērķu un atskaites punktu sasniegšanu un ietver investīcijas pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšanai saskaņā ar pašvaldības attīstības programmā un investīciju plānā noteikto:

Priekšlikums:
Papildināt ar punktu 17.9:
Iekštelpu remontdarbi tādā apjomā, lai nodrošinātu telpu pilnu pabeigtību pēc ēkas pagaidu energosertifikātā vai ēkas energosertifikātā paredzēto pasākumu īstenošanas.
02.06.2022. 21:55
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 17.3.punkts
 apgaismojuma, dzesēšanas un ventilācijas sistēmu izveide, pārbūve vai atjaunošana, ja tā paredzēta ēkas pagaidu energosertifikātā vai ēkas energosertifikātā;

Priekšlikums:
Izskatīt iespēju, ja projekta īstenotājs ir veicis ventilācijas sistēmas izbūvi, ļaut neuzskaitīt ventilācijas izlietoto elektroenerģijas patēriņu pie kopējā pēcprojekta īstenošanas primārās enerģijas patēriņa.
Kā pozitīvo argumentu jāizceļ, ka iekštelpu gaisa kvalitātes uzlabošanā nozīmīga loma ir atbilstošai telpu ventilācijai, bet tas būtiski ierobežos sasniegt primārās enerģijas patēriņa plānoto samazinājumu -30%.
02.06.2022. 21:56
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par:
30. Projekta iesniedzējs par katru ēku, ēkas daļu vai kopēju ēku grupu, kas šo noteikumu izpratnē ir uzskatāma par vienu ēku, iesniedz vienu projekta iesniegumu. Vienā projekta iesniegumā var iekļaut investīcijas vairākās ēkās (kopējā ēku grupa), ja tās atrodas vienā adresē un tām ir kopīga enerģijas uzskaite.

Priekšlikums:
Lūdzam precizēt, vai viens projekta iesniedzējs var iesniegt neierobežotu projektu iesniegumu skaitu.
02.06.2022. 21:56
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 
34. Projekta tiešās izmaksas nepārsniedz ēkā īstenoto sabiedrisko pakalpojumu vai valsts vai pašvaldības apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas jaudas īpatsvaru minēto pakalpojumu vērtības izteiksmē.

Priekšlikums:
Lūgums papildus izskaidrot punkta daļu “ēkā īstenoto sabiedrisko pakalpojumu vai valsts vai pašvaldības apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanas jaudas īpatsvaru minēto pakalpojumu vērtības izteiksmē”, minot konkrētus piemērus.
02.06.2022. 21:57
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 
38.
1.2.1.3.i. investīcijas ietvaros ieguldījumus var veikt:
38.1. projekta iesniedzēja īpašumā;
38.2. pašvaldības īpašumā, ja projekta iesniedzējs īpašuma turējuma vai valdījuma tiesības ir ieguvis uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam.

Priekšlikums:
Papildināt punktu:
38.3. projekta iesniedzējs var pretendēt uz finansējuma saņemšanu, ja ēka ir kopīpašumā, ja projekta iesniedzēja daļa ir ne mazāka par 90%
02.06.2022. 21:58
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par:
49. CFLA, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, normatīvajos aktos noteiktajā termiņā pieņem pārvaldes lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.

Iebildums:
Noteikuma projekta anotācijā ir norādīts, ka  projektu iesniegumu izvērtēšanai būs nepieciešami indikatīvi 3 mēneši.

Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Noteikuma projekta 49. punktu, nosakot konkrētu termiņu, kādā CFLA pieņem pārvaldes lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
02.06.2022. 21:58
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 
56. Pašvaldība, kuras teritorijā īsteno projektu, projekta īstenošanas pamatojumu iekļauj pašvaldības attīstības programmā, izvērtējot pašvaldību ēku stāvokli un tajās plānotās funkcijas, t.sk. projekta iesniegumā sniedzot izvērtējumu par ēkas iekļaušanos pašvaldības kopējā pakalpojumu infrastruktūras tīklā, vienlaikus ņemot vērā vietējo kopienu attīstības vajadzības, nodrošinot pakalpojumu pieejamību un sasniedzamību pašvaldību teritoriālajās vienībās, un projektu atspoguļo investīciju plānā.

Iebildums:
Pašvaldības attīstības programmas pielikumā “Investīcijas plāns” (turpmāk – Investīciju plāns) tiek ietvertas projektu idejas, kas ir atbilstošas pašvaldības attīstības programmas prioritātēm un rīcības virzieniem.

Uzskatām, ka projekta idejai jābūt saskaņā ar pašvaldības attīstības programmā noteiktajām prioritātēm un rīcības virzieniem, kā arī Investīciju plānu. Tādējādi detalizēts projekta pamatojums būtu iekļaujams projekta iesniegumā.

Ņemot vērā minēto, rosinām Noteikumu projekta 56. punktu izteikt šādā redakcijā:
“56. Pašvaldība, kuras teritorijā īsteno projektu, kas ir saskaņā ar pašvaldības attīstības programmu, projekta īstenošanas pamatojumu iekļauj projekta iesniegumā, sniedzot izvērtējumu par ēkas iekļaušanos pašvaldības kopējā pakalpojumu infrastruktūras tīklā, vienlaikus ņemot vērā vietējo kopienu attīstības vajadzības, nodrošinot pakalpojumu pieejamību un sasniedzamību pašvaldību teritoriālajās vienībās, un projektu atspoguļo investīciju plānā.”
02.06.2022. 21:59
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par 
59. Finansējuma saņēmējs var saņemt avansa, starpposma un noslēguma 1.2.1.3.i investīcijas maksājumu un atver kontu Valsts kasē.

Priekšlikums:
Lūdzam papildināt punktu ar vārdiem “projekta īstenošanai”:
 59. Finansējuma saņēmējs var saņemt avansa, starpposma un noslēguma 1.2.1.3.i investīcijas maksājumu un projekta īstenošanai atver kontu Valsts kasē.
02.06.2022. 22:00
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 
67. Ja finansējuma saņēmējs neizlieto avansu sešu mēnešu laikā, CFLA samazina AF finansējuma apmēru par summu, ko finansējuma saņēmējs saņēmis no kredītiestādes par avansa atrašanos finansējuma saņēmēja kontā kredītiestādē laikā no avansa saņemšanas dienas līdz avansa izlietošanai noteiktajam termiņam. Finansējuma saņēmējs nākamajam maksājuma pieprasījumam pievieno kredītiestādes izziņu par avansa izlietošanai noteiktajā periodā gūtajiem ieņēmumiem no avansa summas atrašanās finansējuma saņēmēja kontā kredītiestādē.

Priekšlikums:
Noteikumu projekta 59.punktā teiks, ka Finansējuma saņēmējs atver kontu Valsts kasē. Lūdzam papildus skaidrot 67.punktā paredzēto, ja ir noteikts, ka projekta maksājumiem tiek izmantots konts Valsts kasē nevis kredītiestādē.
02.06.2022. 22:01
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par:
Noteikumu projekta pielikums “Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji”
3. SPECIFISKIE ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI
3.1. Projekta īstenošanas pamatojums ir iekļauts pašvaldības attīstības programmā, izvērtējot, administratīvi teritoriālās reformas rezultātā  apvienoto (ja attiecināms[1]) pašvaldību, ēku stāvokli un tajās plānotās funkcijas, t.sk. sniedzot izvērtējumu par ēkas iekļaušanos pašvaldības kopējā pakalpojumu infrastruktūras tīklā, vienlaikus ņemot vērā vietējo kopienu attīstības vajadzības, nodrošinot pakalpojumu pieejamību un sasniedzamību pašvaldību teritoriālajās vienībās un projekts ir atspoguļots investīciju plānā, iekļaujot informāciju par projekta īstenošanas rezultātā plānoto izmaksu samazinājumu uz vienu pakalpojuma saņēmēju, norādot rezultatīvā rādītāja sasniegšanas termiņu.[2]

[1] Ja netika veikta administratīvi teritoriālā reforma, tad pamatojumā ir jāsniedz vērtējums par esošo pašvaldību ēku stāvokli un tajās plānotām funkcijām.

[2] Reģionālās politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam tematiskā virziena “Pakalpojumu efektivitātes uzlabošana atbilstoši demogrāfijas izaicinājumiem” rezultatīvais rādītājs ir pašvaldību pakalpojumu efektivitāte - izmaksas uz klientu - % izmaksu samazinājums pašvaldības sniegtajam pakalpojumam, attiecīgi investīciju ietekmes uz teritoriju attīstību novērtēšanai pašvaldības attīstības programmas investīciju plānā projektam ir jānorāda rezultatīvais rādītājs, kas atbilst Reģionālās politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gdam rezultatīvajiem rādītājiem, norādot rezultātu sasniegšanas termiņu (maksimāli 3 gadi no projekta pabeigšanas brīža). Projektu plānoto rezultatīvo rādītāju izpildes uzraudzība tiek nodrošināta, informāciju par veiktajiem ieguldījumiem un to rezultātiem pašvaldībai atbilstoši Teritorijas attīstības plānošanas sistēmas likuma 22.panta (22).punktam atspoguļojot ikgadējā pārskatā. Rādītāji tiek iekļauti gada publiskajā pārskatā, kuru apstiprina pašvaldības domes sēdē un iesniedz VARAM.

Iebildums:
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izstrādātajos Metodiskajos ieteikumos attīstības programmu izstrādei reģionālā un vietējā līmenī (2019.gada 7.janvāris; turpmāk – Metodiskie ieteikumi) norādīts, ka investīciju plāns ietver šādu informāciju par projektu idejām:
projekta pamatojums – saistība ar attīstības programmas noteiktajām vidēja termiņa prioritātēm, rīcības virzieniem un uzdevumiem;
projekta idejas plānotais īstenošanas termiņš;
atbildīgais par projekta idejas īstenošanu (lielākās pašvaldībās norādot konkrētu struktūrvienību, iestādi vai kapitālsabiedrību, savukārt mazākās pašvaldībās norādot atbildīgās personas amatu, piemēram, projekta speciālists vai uzņēmējdarbības speciālists u.tml.);
projekta idejas īstenošanai nepieciešamais indikatīvais finansējuma apjoms un avoti;
projekta idejas ieviešanas gaitā sasniedzamie iznākuma rezultāti.
Vēršam uzmanību, ka informācijas par projekta īstenošanas rezultātā plānoto izmaksu samazinājumu uz vienu pakalpojuma saņēmēju, norādot rezultatīvā rādītāja sasniegšanas termiņu, iekļaušana investīciju plānā ir pretrunā ar Metodiskiem ieteikumiem.
Investīcijas plānā tiek iekļauti pašvaldības attīstības projekti vai projektu idejas, kas realizējamas, lai sasniegtu attīstības programmas prioritātes.
Uzskatām, ka detalizēts projekta ekonomiskais pamatojums būtu ietverams projekta iesniegumā un tā pamatojošā dokumentācijā, kas pamato energoefektivitātes pasākumu nepieciešamību (ēkas pagaidu energosertifikāts  vai ēkas energosertifikāts), nevis investīciju plānā.
Ņemot vērā minēto, rosinām 3.1. kritēriju izteikt šādā redakcijā:
“Pašvaldībai, kuras teritorijā īsteno projektu, ir apstiprināta pašvaldības vai novada attiecīgās teritoriālā iedalījuma vienības attīstības programma, projekts ir pamatots attīstības programmā un atspoguļots investīciju plānā”.
02.06.2022. 22:04
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 
Noteikumu projekta pielikums “Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji”
3. SPECIFISKIE ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI
3.4. Visām projekta ietvaros plānotajām būvniecības darbībām uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi ir veikta būvvaldes atzīme par projektēšanas nosacījumu izpildi būvatļaujā vai apliecinājuma kartē, vai paskaidrojuma rakstā, vai ir iesniegta būvvaldes izziņa, kas liecina, ka būvdarbiem būvatļauja, paskaidrojuma raksts vai apliecinājuma karte nav nepieciešama.
Kritērija ietekme uz lēmuma pieņemšanu - N

Iebildums:
Lai nodrošinātu kvalitatīvu projekta pamatojošās dokumentācijas izstrādi, kā arī izvērtējot potenciālos riskus, kas saistīti ar iepirkuma procedūras veikšanu būvprojekta izstrādei (iepirkums noslēdzies bez rezultāta, pārsūdzības), rosinām 3.4. kritēriju noteikt kā precizējamu (P), t. i., ja attiecībā uz to vērtējums ir negatīvs, var tikt pieņemts lēmums par projekta apstiprināšanu ar nosacījumu (projekta iesniedzējs nodrošina atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā laikā).
02.06.2022. 22:04
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Par: 
Noteikumu projekta pielikums “Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji”
4. KVALITĀTES KRITĒRIJI
4.3. Projekta ietekme uz horizontālo principu “Dzimumu līdztiesība un vienlīdzīgas iespējas”
Projekta ietekmes uz horizontālo principu „Dzimumu līdztiesība un vienlīdzīgas iespējas” koeficientam (K3) piešķir vērtību (X):
K3 = X,
kur:
K3 – projekta ietekmes uz horizontālo principu „Dzimumu līdztiesība un vienlīdzīgas iespējas” koeficients;
X – 0,2, ja projektā ir iekļautas specifiskas darbības vienlīdzīgu iespēju un vides un informācijas pieejamības īpašai veicināšanai papildu būvnormatīvos noteiktajam, vai 0, ja projektā nav iekļautas specifiskas darbības vienlīdzīgu iespēju un vides un informācijas pieejamības īpašai veicināšanai papildu būvnormatīvos noteiktajam.

Priekšlikums:
Labklājības ministrijas sagatavotajās vadlīnijās “Labās prakses ieteikumi vides piekļūstamības nodrošināšanai papildus LBN 200-21 noteiktajam” (https://www.lm.gov.lv/lv/labas-prakses-ieteikumi-vides-pieklustamibas-nodrosinasanai-papildus-lbn-200-21-noteiktajam-2022; turpmāk - Vadlīnijas) ir norādīti 16 labās prakses ieteikumi vides piekļūstamības nodrošināšanai papildus būvnormatīvā LBN 200-21 noteiktajam.
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai 4.3 kritērijā var tikt saņemta koeficienta vērtība (0,2), ja projektā ir iekļauts vismaz viens no Vadlīnijās ietvertajiem labās prakses ieteikumiem.
 
02.06.2022. 22:05