Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Izglītības likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Pārejā uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju nepieciešams precizēt Akadēmiskās informācijas centra un Izglītības kvalitātes valsts dienesta funkcijas, kā arī paredzēt, ka Izglītības likuma 27. pants par akreditācijas termiņu nav piemērojams augstskolām un koledžām, lai tas nebūtu pretrunā ar Augstskolu likuma sagatavotajiem grozījumiem.
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir nodrošināt Izglītības likuma atbilstību konceptuālajam ziņojumam "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju", tādējādi aizvietojot ciklisku studiju virzienu akreditāciju ar ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju, un noteikt Akadēmiskās informācijas centra un Izglītības kvalitātes valsts dienesta kompetenci attiecībā uz profesionālās tālākizglītības un pilnveides izglītības programmu novērtēšanu.
Politikas jomas
Augstākā izglītība un zinātnes attīstība; Izglītības un zinātnes politika
Teritorija
-
Norises laiks
02.07.2025. - 17.07.2025.
Informācija
Publiskā apspriešana tiek organizēta, lai sabiedrības pārstāvji sniegtu savus priekšlikumus un iebildumus.
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
-
Sagatavoja
Artūrs Černiševs (IZM)
Atbildīgā persona
Jānis Paiders (IZM)
Izsludināšanas datums
02.07.2025. 19:11
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Baiba Ramiņa - Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs"
Akadēmiskās informācijas centram ir trīs ierosinājumi un komentāri grozījumiem Izglītības likumā.
1. Rosinātie grozījumi: 20. panta trešās daļas 7. punktā:
izteikt "c" punktu šādā redakcijā:
"c) novērtē augstskolu un koledžu akreditācijas procesā to darbības kvalitāti profesionālās vidējās izglītības programmu, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu vidējā izglītības pakāpē īstenošanā un informē par novērtējuma rezultātiem Akadēmiskās informācijas centru;";
papildināt punktu ar "d" apakšpunktu šādā redakcijā:
"d) sadarbībā ar Akadēmiskās informācijas centru piedalās koledžas akreditācijas procesā;".
AIC komentārs: gan Izglītības likumā, gan Profesionālas izglītības likumā ir jau noteikta IKVD iesaiste koledžu (un augstskolu) akreditācijas procesā, līdz ar to nav skaidrs pamatojums papildus punkta iekļaušanai Izglītības likumā.
Izglītības likuma 20.panta trešās daļas 7.punkta c) punkts:
c) {IKVD} novērtē augstskolu un koledžu akreditācijas procesā to darbības kvalitāti profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā un informē par tās rezultātiem Akadēmiskās informācijas centru;
Izglītības likuma 20.1 panta ceturtās daļas 1) punkts:
(4) Akadēmiskās informācijas centrs augstākās izglītības kvalitātes jautājumos:
[…] Augstskolu un koledžu akreditācijas procesā ņem vērā Izglītības kvalitātes valsts dienesta sniegto informāciju par augstskolu un koledžu darbības kvalitāti profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā;
Profesionālās izglītības likuma 30.1 pants:
[…] Koledžas akreditācijas ietvaros tās darbības kvalitātes vērtēšanu profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā vidējās izglītības pakāpē organizē Izglītības kvalitātes valsts dienests.
2. Grozījumi rosina papildināt 20.1 panta ceturtajā daļā:
izteikt 1. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"organizē augstskolu un koledžu akreditāciju, studiju programmu vērtēšanu un licencēšanu.";
aizstāt 2. punktā vārdus "studiju virzieniem un tiem atbilstošu studiju programmu kvalitātes vērtēšanas" ar vārdiem "augstskolu un koledžu studiju programmu vērtēšanu";
papildināt daļu ar 8. punktu šādā redakcijā:
"8) veic profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu augstākā izglītības pakāpē licencēšanu un reģistrēšanu".
AIC lūdz iekļaut norādi uz AIC tiesībām izstrādāt metodikas un vadlīnijas profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu augstākā izglītības pakāpē licencēšanai, ievērojot, ka šobrīd šādas tiesības ir paredzētas tikai augstskolu, koledžu, studiju programmu novērtēšanai, akreditācijai, licencēšanai.
3. Grozījumi rosina aizstāt 27. panta trešajā daļā vārdus "otrā daļa" ar vārdiem "pirmā un otrā daļa".
AIC lūdz skaidrot pamatojumu, jo normas pirmās daļas pirmais teikums nosaka, ka izglītības iestādes, izņemot tās, kuras īsteno tikai interešu izglītības programmas, tiek akreditētas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, kas nav pretrunā ar regulējumu, vai arī precizēt normas redakciju.
1. Rosinātie grozījumi: 20. panta trešās daļas 7. punktā:
izteikt "c" punktu šādā redakcijā:
"c) novērtē augstskolu un koledžu akreditācijas procesā to darbības kvalitāti profesionālās vidējās izglītības programmu, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu vidējā izglītības pakāpē īstenošanā un informē par novērtējuma rezultātiem Akadēmiskās informācijas centru;";
papildināt punktu ar "d" apakšpunktu šādā redakcijā:
"d) sadarbībā ar Akadēmiskās informācijas centru piedalās koledžas akreditācijas procesā;".
AIC komentārs: gan Izglītības likumā, gan Profesionālas izglītības likumā ir jau noteikta IKVD iesaiste koledžu (un augstskolu) akreditācijas procesā, līdz ar to nav skaidrs pamatojums papildus punkta iekļaušanai Izglītības likumā.
Izglītības likuma 20.panta trešās daļas 7.punkta c) punkts:
c) {IKVD} novērtē augstskolu un koledžu akreditācijas procesā to darbības kvalitāti profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā un informē par tās rezultātiem Akadēmiskās informācijas centru;
Izglītības likuma 20.1 panta ceturtās daļas 1) punkts:
(4) Akadēmiskās informācijas centrs augstākās izglītības kvalitātes jautājumos:
[…] Augstskolu un koledžu akreditācijas procesā ņem vērā Izglītības kvalitātes valsts dienesta sniegto informāciju par augstskolu un koledžu darbības kvalitāti profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā;
Profesionālās izglītības likuma 30.1 pants:
[…] Koledžas akreditācijas ietvaros tās darbības kvalitātes vērtēšanu profesionālās vidējās izglītības, profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanā vidējās izglītības pakāpē organizē Izglītības kvalitātes valsts dienests.
2. Grozījumi rosina papildināt 20.1 panta ceturtajā daļā:
izteikt 1. punkta pirmo teikumu šādā redakcijā:
"organizē augstskolu un koledžu akreditāciju, studiju programmu vērtēšanu un licencēšanu.";
aizstāt 2. punktā vārdus "studiju virzieniem un tiem atbilstošu studiju programmu kvalitātes vērtēšanas" ar vārdiem "augstskolu un koledžu studiju programmu vērtēšanu";
papildināt daļu ar 8. punktu šādā redakcijā:
"8) veic profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu augstākā izglītības pakāpē licencēšanu un reģistrēšanu".
AIC lūdz iekļaut norādi uz AIC tiesībām izstrādāt metodikas un vadlīnijas profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu augstākā izglītības pakāpē licencēšanai, ievērojot, ka šobrīd šādas tiesības ir paredzētas tikai augstskolu, koledžu, studiju programmu novērtēšanai, akreditācijai, licencēšanai.
3. Grozījumi rosina aizstāt 27. panta trešajā daļā vārdus "otrā daļa" ar vārdiem "pirmā un otrā daļa".
AIC lūdz skaidrot pamatojumu, jo normas pirmās daļas pirmais teikums nosaka, ka izglītības iestādes, izņemot tās, kuras īsteno tikai interešu izglītības programmas, tiek akreditētas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā, kas nav pretrunā ar regulējumu, vai arī precizēt normas redakciju.
15.07.2025. 17:27
Rektoru padome
Ar likumprojekta 2. pantu paredzēts likumā noteikt, ka AIC organizēs “augstskolu un koledžu akreditāciju, studiju programmu vērtēšanu un licencēšanu” (iepriekš – “organizē augstskolu un koledžu, studiju virzienu un tiem atbilstošu studiju programmu vērtēšanu un akreditāciju, kā arī studiju programmu licencēšanu”).
Pirmkārt, konceptuālajā ziņojumā (Ministru kabineta 2025. gada 14. janvāra rīkojums Nr. 30 "Par konceptuālo ziņojumu "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju"". https://likumi.lv/ta/id/358028) nav paredzēta procedūra “studiju programmu vērtēšana”. Līdz ar to, “studiju programmu vērtēšana” ir svītrojama no likumprojekta 2. panta (pirmā un otrā daļa)
Otrkārt, ziņojumā paredzēts, ka tiks ieviesta nevis visu studiju programmu licencēšana, bet tikai jauno studiju programmu licencēšana.
Aicinām attiecīgi koriģēt likumprojekta 2. pantu (likuma 20-1. ceturtā daļa, 1. punkta 1. teikums un 2. punkts) un 4. pantu (likuma pārejas noteikumi).
Sk. ziņojumu: “Ieviešot jauno pieeju, sākotnēji plānots, ka vienlaikus pastāv trīs vērtēšanas procedūru veidi: jaunu studiju programmu licencēšana, būtisko izmaiņu novērtēšana studiju programmā un augstskolu un koledžu kvalitātes vērtēšana kā cikliskas institucionālās akreditācijas procesa posms.”
Pirmkārt, konceptuālajā ziņojumā (Ministru kabineta 2025. gada 14. janvāra rīkojums Nr. 30 "Par konceptuālo ziņojumu "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju"". https://likumi.lv/ta/id/358028) nav paredzēta procedūra “studiju programmu vērtēšana”. Līdz ar to, “studiju programmu vērtēšana” ir svītrojama no likumprojekta 2. panta (pirmā un otrā daļa)
Otrkārt, ziņojumā paredzēts, ka tiks ieviesta nevis visu studiju programmu licencēšana, bet tikai jauno studiju programmu licencēšana.
Aicinām attiecīgi koriģēt likumprojekta 2. pantu (likuma 20-1. ceturtā daļa, 1. punkta 1. teikums un 2. punkts) un 4. pantu (likuma pārejas noteikumi).
Sk. ziņojumu: “Ieviešot jauno pieeju, sākotnēji plānots, ka vienlaikus pastāv trīs vērtēšanas procedūru veidi: jaunu studiju programmu licencēšana, būtisko izmaiņu novērtēšana studiju programmā un augstskolu un koledžu kvalitātes vērtēšana kā cikliskas institucionālās akreditācijas procesa posms.”
17.07.2025. 23:13
Atlasīti 2 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
