Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ar likumprojektu:
1) tiks samazināts darījuma summas slieksnis, no kura Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) subjektam, veicot gadījuma rakstura valūtu tirdzniecības darījumu, ir pienākums veikt klienta izpēti;
2) tiks noteikts pienākums kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo darbinieku iecelt gan augstākajā vadībā, gan iekšējās kontroles struktūrvienībā;
3) tiks noteikts valsts un pašvaldību institūciju pienākums nodrošināt Finanšu izlūkošanas dienestam (turpmāk – FID) tā funkciju veikšanai nepieciešamo informāciju automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā, izmantojot informācijas sistēmu savstarpēju mijiedarbību datu sniegšanas procesā.
4) tiks deleģēts Ministru kabinetam noteikt gadījumus, kārtību un apjomu, kādā FID nosūta ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem un sliekšņa deklarācijas;
5) tiks paplašināts informācijas apjoms, kuru FID būs tiesīgs sniegt Novēršanas likuma subjektiem Novēršanas likuma 55., 56. un 62. pantā noteiktajā kārtībā;
6) tiks paplašināts pārstāvēto institūciju loks FID koordinētajā sadarbības koordinācijas grupā ar uzraudzības un kontroles institūcijām un institūcijām, kurām ir būtiska loma noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas novēršanas un sankciju atbilstības jautājumos, kā arī predikatīvu noziedzīgu nodarījumu novēršanā.
1) tiks samazināts darījuma summas slieksnis, no kura Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) subjektam, veicot gadījuma rakstura valūtu tirdzniecības darījumu, ir pienākums veikt klienta izpēti;
2) tiks noteikts pienākums kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību izpildi atbildīgo darbinieku iecelt gan augstākajā vadībā, gan iekšējās kontroles struktūrvienībā;
3) tiks noteikts valsts un pašvaldību institūciju pienākums nodrošināt Finanšu izlūkošanas dienestam (turpmāk – FID) tā funkciju veikšanai nepieciešamo informāciju automatizētas un regulāras datu apmaiņas veidā, izmantojot informācijas sistēmu savstarpēju mijiedarbību datu sniegšanas procesā.
4) tiks deleģēts Ministru kabinetam noteikt gadījumus, kārtību un apjomu, kādā FID nosūta ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem un sliekšņa deklarācijas;
5) tiks paplašināts informācijas apjoms, kuru FID būs tiesīgs sniegt Novēršanas likuma subjektiem Novēršanas likuma 55., 56. un 62. pantā noteiktajā kārtībā;
6) tiks paplašināts pārstāvēto institūciju loks FID koordinētajā sadarbības koordinācijas grupā ar uzraudzības un kontroles institūcijām un institūcijām, kurām ir būtiska loma noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas novēršanas un sankciju atbilstības jautājumos, kā arī predikatīvu noziedzīgu nodarījumu novēršanā.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir:
1) precizēt darījuma summas slieksni, no kura ir jāveic klienta izpēte pirms gadījuma rakstura valūtu tirdzniecības darījuma, kas tādējādi mazinātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskus valūtu tirdzniecības sabiedrību sektorā;
2) noteikt deleģējumu Ministru kabinetam, kas noteiks gadījumus, kārtību un apjomu, kādā Finanšu izlūkošanas dienests nosūta ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem un sliekšņa deklarācijas, tādējādi paplašinot nododomās informācijas apjomu un institūciju loku.
1) precizēt darījuma summas slieksni, no kura ir jāveic klienta izpēte pirms gadījuma rakstura valūtu tirdzniecības darījuma, kas tādējādi mazinātu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riskus valūtu tirdzniecības sabiedrību sektorā;
2) noteikt deleģējumu Ministru kabinetam, kas noteiks gadījumus, kārtību un apjomu, kādā Finanšu izlūkošanas dienests nosūta ziņojumus par aizdomīgiem darījumiem un sliekšņa deklarācijas, tādējādi paplašinot nododomās informācijas apjomu un institūciju loku.
Politikas jomas
Finanšu un kapitāla tirgus politika
Teritorija
-
Norises laiks
31.03.2025. - 14.04.2025.
Informācija
Publiskajai apspriešanai nosakāms 10 darbdienu termiņš
Fiziskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Saskaņā ar grozījumiem Novēršanas likuma 11. panta pirmās daļas 2. punkta c) apakšpunktā, valūtu tirdzniecības sabiedrības veic klientu izpēti, ja tiek veikts gadījuma rakstura valūtu tirdzniecības darījums, kura apmērs vai vairāku šķietami saistītu darījumu kopējā summa pārsniedz 1000 euro vai mazāku summu, kuru noteicis Novēršanas likuma subjekts, pamatojoties uz tā darbībai piemītošo risku novērtējumu.
Juridiskās personas
JāSkaidrojums un ietekme
Saskaņā ar grozījumiem Novēršanas likuma 11. panta pirmās daļas 2. punkta c) apakšpunktā, valūtu tirdzniecības sabiedrības veic klientu izpēti, ja tiek veikts gadījuma rakstura valūtu tirdzniecības darījums, kura apmērs vai vairāku šķietami saistītu darījumu kopējā summa pārsniedz 1000 euro vai mazāku summu, kuru noteicis Novēršanas likuma subjekts, pamatojoties uz tā darbībai piemītošo risku novērtējumu.
Sagatavoja
Agnese Saukuma (FM)
Atbildīgā persona
Baiba Bāne (FM)
Izsludināšanas datums
31.03.2025. 13:24
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Fiziska persona
Iebildumi par darījuma summas sliekšņa samazināšanu no 1500 € uz 1000 € projektā "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā" (ID: 25-TA-195):
Izsakām iebildumu pret piedāvāto darījuma summas sliekšņa samazināšanu no 1500 € uz 1000 € klienta izpētes uzsākšanai valūtas maiņas un citu līdzīgu pakalpojumu sniedzējiem. Šāds samazinājums, mūsuprāt, nav samērīgs un rada vairākus riskus un problēmas:
• Proporcionalitātes trūkums – sliekšņa samazinājums tiek piemērots vienlīdzīgi visiem, neizvērtējot konkrēto darījumu vai klienta profilu, tādējādi ignorējot proporcionalitātes principu, kas ir būtisks ES AML/Direktīvu īstenošanā.
• Administratīvā sloga pieaugums – mazajiem un vidējiem komersantiem, kā arī pašnodarbinātajiem, šī izmaiņa var nozīmēt pienākumu veikt klientu padziļinātu izpēti gandrīz katrā darījumā, jo 1000 € nav tik liela summa šodienas realitātē. Kā arī šādas izmaiņas nozīmē būtisku administratīvo un finansiālo slogu, tostarp papildu IT pielāgojumus, apmācības un personāla resursu novirzīšanu.
• Apšaubāms ietekmes efektivitātes pamatojums – nav uzrādīti skaidri pierādījumi, ka šī izmaiņa, darījumi tieši 1000–1500 € apmērā, ievērojami uzlabos noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu vai būtiski palielinās atklāto aizdomīgo darījumu skaitu. Līdz ar to šī norma var kļūt vairāk simboliska, nekā efektīva.
• Augstāka darījumu pārbaudes biežuma ietekme uz operatīvo kapacitāti - uzraudzības iestādēm un privātajam sektoram būs nepieciešami lielāki resursi, lai analizētu un reģistrētu ievērojami vairāk darījumu, kas var novest pie sistēmas pārslodzes un faktiskās kontroles kvalitātes samazinājuma.
• Konkurētspējas samazinājums – Latvijas regulējums kļūs stingrāks nekā citās reģiona valstīs, kas var novest pie konkurētspējas samazinājuma — īpaši attiecībā uz pārrobežu klientiem vai nišas uzņēmumiem (piemēram, valūtas maiņas vai tūrisma nozarē).
• Klientu pieredzes pasliktināšanās – papildus identificēšanas prasības nelielos darījumos var radīt neērtības godprātīgiem klientiem, izraisīt uzticības zudumu un veicināt atteikšanos no legāliem finanšu pakalpojumiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām saglabāt spēkā esošo 1500 € slieksni.
Iebildumi pārējiem punktiem:
Cieņā,
Izsakām iebildumu pret piedāvāto darījuma summas sliekšņa samazināšanu no 1500 € uz 1000 € klienta izpētes uzsākšanai valūtas maiņas un citu līdzīgu pakalpojumu sniedzējiem. Šāds samazinājums, mūsuprāt, nav samērīgs un rada vairākus riskus un problēmas:
• Proporcionalitātes trūkums – sliekšņa samazinājums tiek piemērots vienlīdzīgi visiem, neizvērtējot konkrēto darījumu vai klienta profilu, tādējādi ignorējot proporcionalitātes principu, kas ir būtisks ES AML/Direktīvu īstenošanā.
• Administratīvā sloga pieaugums – mazajiem un vidējiem komersantiem, kā arī pašnodarbinātajiem, šī izmaiņa var nozīmēt pienākumu veikt klientu padziļinātu izpēti gandrīz katrā darījumā, jo 1000 € nav tik liela summa šodienas realitātē. Kā arī šādas izmaiņas nozīmē būtisku administratīvo un finansiālo slogu, tostarp papildu IT pielāgojumus, apmācības un personāla resursu novirzīšanu.
• Apšaubāms ietekmes efektivitātes pamatojums – nav uzrādīti skaidri pierādījumi, ka šī izmaiņa, darījumi tieši 1000–1500 € apmērā, ievērojami uzlabos noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanu vai būtiski palielinās atklāto aizdomīgo darījumu skaitu. Līdz ar to šī norma var kļūt vairāk simboliska, nekā efektīva.
• Augstāka darījumu pārbaudes biežuma ietekme uz operatīvo kapacitāti - uzraudzības iestādēm un privātajam sektoram būs nepieciešami lielāki resursi, lai analizētu un reģistrētu ievērojami vairāk darījumu, kas var novest pie sistēmas pārslodzes un faktiskās kontroles kvalitātes samazinājuma.
• Konkurētspējas samazinājums – Latvijas regulējums kļūs stingrāks nekā citās reģiona valstīs, kas var novest pie konkurētspējas samazinājuma — īpaši attiecībā uz pārrobežu klientiem vai nišas uzņēmumiem (piemēram, valūtas maiņas vai tūrisma nozarē).
• Klientu pieredzes pasliktināšanās – papildus identificēšanas prasības nelielos darījumos var radīt neērtības godprātīgiem klientiem, izraisīt uzticības zudumu un veicināt atteikšanos no legāliem finanšu pakalpojumiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām saglabāt spēkā esošo 1500 € slieksni.
Iebildumi pārējiem punktiem:
Cieņā,
14.04.2025. 08:25
Atlasīts 1 ieraksts.
Ierakstu skaits lapā25
