Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Noteikumi par apsardzes darbības reģistru, apsardzes darbības reģistrāciju un prasībām apsardzes vadības centram

 
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
2021.gada 6.maijā Saeima pieņēma likumu “Grozījumi Apsardzes darbības likumā” redakciju, kas stāsies spēkā 2022. gada 1.jūlijā. Likuma mērķis ir palielināt Valsts policijas un citu apsardzes darbību kontrolējošo institūciju iespējas kontroles pasākumu veikšanā, likumpārkāpumu savlaicīgā identificēšanā un atklāšanā, kā arī ēnu ekonomikas īpatsvara mazināšanā apsardzes nozarē. Ar likumu paredzēts ieviest Apsardzes darbības reģistru, kas mainīs arī apsardzes komersantu un iekšējās drošības dienestu reģistrācijas kārtību. Iekšlietu ministrija un apsardzes nozari pārstāvošās nevalstiskās organizācijas vienojās, ka reģistrā jābūt pieejamām aktuālām, centralizēti un caurskatāmi apkopotām visām ar apsardzes darbību saistītām ziņām, tādējādi, uzlabojot apsardzes darbības tirgus pārskatāmību Latvijā. Paredzams, ka ar reģistra izveidi tiks mazināts ne tikai ēnu ekonomikas īpatsvars apsardzes nozarē, bet arī veicināta godīga konkurence.
 
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai noteikt Apsardzes darbības reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu, to reģistrēšanas, izmantošanas, glabāšanas, aprites un dzēšanas kārtību, institūcijas, kuras iekļauj ziņas, institūcijas, kurām piešķirama piekļuve reģistrā iekļautajām ziņām, kā arī piekļuves un tās anulēšanas kārtību, kā arī noteikt kārtību, kādā apsardzes komersantu un iekšējas drošības dienestu reģistrē reģistrā, prasības, kas apsardzes komersantam un iekšējas drošības dienestam jāpilda, atrodoties reģistrā, prasības apsardzes vadības centram.
 
Politikas jomas
Sabiedriskā kārtība un drošība
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
12.11.2021. - 30.11.2021.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 7.41 apakšpunktam sabiedrībai tiek dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā saskaņošanas stadijā.
 
Fiziskās personas
  • apsardzes darbinieki
Skaidrojums un ietekme
fiziskās personas, kuras ir iesaistītas apsardzes darbības veikšanā
Juridiskās personas
  • apsardzes komersanti, iekšējās drošības dienesti, izglitības iestādes
Skaidrojums un ietekme
Komersanti, kas sniedz apsardzes darbības pakalpojumus. Iestādes, komersanta vai organizācijas struktūrvienība, kas nodrošina tās apsardzi, iekšējo kārtību un drošību. Izglitības iestādes, kas īsteno apsardzes sertifikāta saņemšanai vai tā derīguma termiņa pagarināšanai nepieciešamo apmācību, fiziskajām personām, kas apgūst apmācību apsardzes sertifikāta saņemšanai vai tā derīguma termiņa pagarināšanai.
Sagatavoja
Andris Melkers (VP)
Atbildīgā persona
Kristaps Sproģis (IEM)
Izsludināšanas datums
10.11.2021. 16:21

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Igors Ponomarenko - Mācību centrs Daizpon
Labdien!

Iesniedzu sekojošus iebildumus saistībā ar likuma projektu

Apsardzes darbības reģistrācijas noteikumi un prasības apsardzes vadības centram

Ņemot vērā, ka likuma projektā nav norādīta izglītība, kāda nepieciešama personai, kura vēlas ieņemt Apsardzes organizatora amatu, lūgums veikt izmaiņas 3.daļas 10.punktā (līdzīgi kā tas ir norādīts personām, kuras vēlas veikt apsardzes tehnisko sistēmu ierīkošanu).

III.daļas 10.punkts
Komersants, kas vēlas tikt reģistrēts reģistrā, lai sniegtu apsardzes pakalpojumu – fizisko apsardzi, pieņem darbā apsardzes organizatoru, kas saņēmis apsardzes sertifikātu (izņemot gadījumu, ja apsardzes darbinieku darbu tieši organizēs un vadīs pats individuālais komersants, kuram ir apsardzes sertifikāts, vai komercsabiedrības persona, kas to tiesīga pārstāvēt un kurai ir apsardzes sertifikāts).

Veikt izmaiņas sekojošā redakcijā:

Komersants, kas vēlas tikt reģistrēts reģistrā, lai sniegtu apsardzes pakalpojumu – fizisko apsardzi, pieņem darbā apsardzes organizatora amatā personu, kura ir apguvusi vienu no šādām izglītības programmām:
-) trešā līmeņa profesionālās tālākizglītības programmu “Personas un īpašuma aizsardzība”, kas apliecina piešķiramo profesionālo kvalifikāciju “Apsardzes organizators”;
-) pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu, kas apliecina profesionālās kvalifikācijas "Drošības speciālists" iegūšanu;
-) otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmu, kas apliecina profesionālās kvalifikācijas "Drošības dienesta vadītājs" iegūšanu, un kas saņēmis apsardzes sertifikātu.

Ņemot vērā to, ka visi komersanti ir samaksājuši valsts nodevu par attiecīgo licenci, izslēgt no likuma projekta VII daļas 85., 86. un 87. punktu, kas nosaka ikgadējās valsts nodevas maksājumu.

Ņemot vērā, ka izglītības iestādes veic izglītojamo reģistrēšanu Valsts izglītības informācijas datu bāzē (VIIS), kā arī fiziskās personas, kuras vēlas saņemt sertifikātu vai pagarināt sertifikāta derīguma termiņu, sniedz informāciju par apgūto izglītības programmu sertifikāta saņemšanai vai sertifikāta derīguma termiņa pagarināšanai,  izslēgt no likuma projekta IV daļas 35.4. punktu, kas nosaka, ka reģistram ziņas iekļauj izglītības iestādes, kas īsteno apsardzes sertifikāta saņemšanai vai termiņa pagarināšanai nepieciešamo izglītību par mācību kursiem.
 
29.11.2021. 20:07
Guntars Loba - Latvijas Drošības biznesa asociācija.
Līdzvērtīgu izglītības prasību noteikšanai visiem apsardzes licences veidiem ir jāparedz kvalificētas personas esamību pie apsardzes komersanta arī apsardzes komersantiem, kuri pretendē uz fiziskās, tehniskās un inkasācijas apsardzi.
Lūgums izteikt likumprojekta 8.punktu sekojošā redakcijā:
"8. Komersants, kas vēlas tikt reģistrēts reģistrā, lai sniegtu apsardzes pakalpojumu – apsardzes tehnisko sistēmu ierīkošanu, fizisko apsardzi, tehnisko apsardzi, inkasācijas apsardzi pieņem darbā vismaz vienu personu, kura ir ieguvusi apsardzes organizatora, drošības speciālista, drošības dienesta vadītāja, elektromontiera, elektriķa, būvelektriķa, enerģētiķa, elektrotehnikas (iekārtu) montiera, elektronikas tehniķa, elektronisko iekārtu (elektronikas) speciālista (tehniķa, montiera), elektroietaišu ekspluatācijas inženiera, elektroinženiera, elektronikas inženiera, elektronikas mehāniķa, elektroatslēdznieka, enerģētikas meistara, signāliekārtu montētāja, elektrosistēmas tehniķa, telekomunikāciju tehniķa (speciālista), informācijas tehnoloģiju sistēmas arhitekta, administratora, drošības pārvaldnieka, programmētāja vai sistēmanalītiķa, datorsistēmu tehniķa (speciālista), programmēšanas tehniķa vai inženiera profesiju vai citu atbilstošu izglītību civilās un militārās aizsardzības, elektrotehnikas, elektronikas, telekomunikāciju vai enerģētikas jomā, kas veiks apsardzes tehnisko risinājumu projektēšanu, uzstādīšanu un apkalpošanu, kā arī vadīs apsardzes dienesta darbu."
Izteikt likumprojekta 77.punkta 6.apakšpunktu sekojošā redakcijā
"77.6. apsardzes komersants, kas sniedz fiziskās apsardzes, tehniskās apsardzes vai inkasācijas apsardzes pakalpojumu, nodrošina šo noteikumu 8. un 10. punktā minēto prasību izpildi un papildus nodrošina, ka:"

Likumprojekta 10.punkta redakcijā norādīts amats Apsardzes organizators un tādejādi tiek ierobežotas komersanta iespējas noformēt darba līgumu ar Apsardzes dienesta vadītāju, Apsardzes dienesta vadītāja vietnieku, kuru veicamo darba pienākumu lauks ir plašāks, ka amatā Apsardzes organizators pieņemtajai personai. Ieteicams likumprojektā izvairīties no konkrēta amata norādīšanas.
Lūgums izteikt likumprojekta 10.punktu sekojošā redakcijā: 
"10. Komersants, kas vēlas tikt reģistrēts reģistrā, lai sniegtu apsardzes pakalpojumu – fizisko apsardzi, pieņem darbā personu, kura vadīs apsardzes dienesta darbu un kas saņēmis apsardzes sertifikātu (izņemot gadījumu, ja apsardzes darbinieku darbu tieši organizēs un vadīs pats individuālais komersants, kuram ir apsardzes sertifikāts, vai komercsabiedrības persona, kas to tiesīga pārstāvēt un kurai ir apsardzes sertifikāts)."

Likumprojekta 85.pants paredz apsardzes komersantiem maksāt ikgadējo valsts nodevu 10% apmērā no sākotnējās valsts nodevas par reģistrāciju reģistrā. Šadas maksas noteikšana, pēc savas būtības nav taisnīga un ir negodīga pret mazajiem apsardzes komersantiem. Apsardzes komersantam ar 10 darbiniekiem, būs jāmaksā līdzvērtīga maksa ar lielajiem komersantiem, kuri nodarbina 100 un vairāk darbiniekus. Lūgums pārskatīt valsts nodevas likmes, ar mērķi finansiāli neierobežojot mazo apsardzes komersantu darbību Latvijas reģionos.


 
30.11.2021. 16:26