Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 358 "Noteikumi par transportlīdzekļu vadītāju apmācību un transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmām"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ņemot vērā kopējo ceļu satiksmes drošības situāciju valstī un lai uzlabotu transportlīdzekļu vadītāju apmācību, jāpārskata apmācības programmas speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus. Jānosaka augstākas prasības speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus attiecībā uz viņu pašu  uzvedību ceļu satiksmē, lai transportlīdzekļu vadītāju apmācībā tiktu iesaistīti tikai tādi pasniedzēji un instruktori, kas ir pierādījuši sevi kā pieredzējuši un apzinīgi vadītāji.
Tāpat ir nepieciešams aktualizēt šo speciālistu apmācības programmas atbilstoši auto industrijas attīstības tendencēm, pievēršot lielāku uzmanību satiksmes drošības un ceļu satiksmes dalībnieku sadarbības jautājumiem.
Ņemot vērā mūžapmācības izglītības tendences, lai autoskolu mācībspēki regulāri atjauninātu profesionālās darbības veikšanai nepieciešamās zināšanas, jāievieš regulāras apmācības par ceļu satiksmes drošības aktualitātēm, kas speciālistiem būs jāapgūst reizi piecos gados.
Ņemot vērā transportlīdzekļu vadītāju attālinātās apmācības (e-vides) specifiku, apmācību organizēšana mācību grupās ir zaudējusi aktualitāti un no attālināto apmācību grupu reģistrēšanas, ar noteiktiem apmācību laikiem ir jāatsakās, bet jāreģistrē tikai personas apmācības uzsākšana un klātienes nodarbības priekšmetos par satiksmes drošības jautājumiem un tehnisko informāciju.
Spēkā esošajos noteikumos pēdējās izmaiņas attiecībā uz speciālistu, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu vadītāju apmācību, apmācību programmām ir veiktas 2016. gadā, kā arī kopš attālinātās apmācības ieviešanas 2020. gadā ir izveidojusies nepieciešamība precizēt apmācāmo personu reģistrēšanas kārtību.
Ņemot vērā saņemto informāciju par notikušajiem negadījumiem motociklu vadītāju apmācības laikā, lai samazinātu šo negadījumu sekas, ir jāievieš prasības par obligātu motociklu vadītājiem paredzētu apģērbu un apavu lietošanu jau apmācības laikā.    
Mērķa apraksts
Pārskatīt apmācības programmas speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, lai iesaistītu tikai pasniedzējus un instruktorus, kas pierādījuši sevi kā pieredzējuši un apzinīgi vadītāji.
Ieviest regulāru apmācību par ceļu satiksmes drošības aktualitātēm.
Pārskatīt transportlīdzekļu vadītāju attālinātās apmācības norisi.
Ieviest prasības par obligātu motociklu vadītājiem paredzētu apģērbu un apavu lietošanu jau apmācības laikā.   
Politikas jomas
Autosatiksmes politika; Transporta un sakaru politika
Teritorija
-
Norises laiks
28.03.2025. - 11.04.2025.
Informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam, sabiedrībai tiek dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Fiziskās personas
  • Speciālisti, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus.
Skaidrojums un ietekme
Veicot izmaiņas instruktoru un pasniedzēju apmācību programmā, ieviešot regulāro apmācību un ietekmēšanas līdzekļus speciālistiem, kas sagatavo transportlīdzekļu vadītājus, paredzama jauno autovadītāju izpratnes un zināšanu uzlabošanās, kas ilgtermiņā uzlabotu sekmību eksāmenos un  kopējo satiksmes drošību.
Juridiskās personas
  • Autoskolas, kas veic transportlīdzekļu vadītāju apmācību
Skaidrojums un ietekme
Personas, kas izvēlējušies attālinātās apmācības iespēju varēs uzsākt apmācību nekavējoties pēc līguma noslēgšanas. Paredzama instruktoru un pasniedzēju kompetence līmeņa celšanās.
Sagatavoja
Elīna Saule (SAM)
Atbildīgā persona
Elīna Šimiņa-Neverovska (SAM)
Izsludināšanas datums
28.03.2025. 11:16

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Fiziska persona
Likumprojekta punkts -  32.12. pasniedzējs vai instruktors pēdējo divu gadu laikā nav apmācījis nevienu personu vai instruktora apmācīto personu sekmība iepriekšējā gada laikā transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas vadīšanas eksāmenos, to kārtojot pirmo reizi ir bijusi zemāka par 10%, - līdz attiecīgā šo noteikumu ​31. punktā  minētā eksāmena nokārtošanai."

Ja pasniedzējs pasniedz TIKAI  VTUA teorijas apmācības nevis ar CSDD saistītās,kā CSDD tiks pierādīts, ka pasniedzējs tomēr nodarbojās ar apmācību procesu?  CSN un sat. drošības pasniedzēja apliecība ir nepieciešama arī, lai pasniegtu traktortehnikas apmācības, lai personas varētu iegūt traktortehnikas vadītāja apliecību. Vai tas ir sakārtots?
04.04.2025. 07:41
Aija Sniķere
1)Instruktori un pasniedzēji reizi 5 gados jau regulāri veic pārkvalifikāciju, lai atjaunotu licenci.
2) no instruktoru apmācību procesa absolūti nav atkarīgs, cik droša satiksme uz ceļiem, jo labākais apmācību process negarantē autovadītāja attieksmi!!!
3) instruktoru atbildību un soda punktu ņemšanu vērā, licences pārtraukšanai uz laiku, atbalstu.


 
04.04.2025. 13:14
Aleksandrs Ponomarjovs - SIA "ELEGANS"
Iebildums par prasībām attiecībā uz transportlīdzekļu vadītāju apmācības speciālistu uzvedību ceļu satiksmē
 
Izvērtējot grozījumu projektu, vēlos iebilst pret piedāvāto regulējumu, kas nosaka augstākas prasības attiecībā uz speciālistu (instruktoru un pasniedzēju) uzvedību ceļu satiksmē, potenciāli izslēdzot no profesionālās darbības personas, kuras iepriekš pieļāvušas kļūdas vai pārkāpumus ceļu satiksmē.
 
Pamatojums:
 
1. Pieredze rodas arī no kļūdām. Profesionāls un efektīvs instruktors bieži vien ir tas, kurš, būdams vadītājs ilgus gadus, ir saskāries ar dažādām situācijām, arī kļūdām, no kurām ir mācījies. Šāda pieredze sniedz būtisku pievienoto vērtību apmācību procesam.
 
 
2. Juridiski – samērīguma princips
Saskaņā ar Satversmes 1. pantu, Latvija ir demokrātiska tiesiska valsts, kas nozīmē arī samērīguma principa ievērošanu. Šis princips paredz, ka ierobežojumi personu tiesībām ir pieļaujami tikai tad, ja tie ir piemēroti, nepieciešami un samērīgi ar leģitīmo mērķi.
 
 
 
Pārāk vispārīgs un nedefinēts ierobežojums, kas saistīts ar pagātnes pārkāpumiem ceļu satiksmē, var radīt situāciju, kurā persona tiek nesamērīgi izslēgta no profesionālās darbības, neskatoties uz to, ka pārkāpums ir bijis niecīgs, senā pagātnē vai vienreizējs.
 
3. Tiesiskās paļāvības princips
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 10. pantu, personai ir tiesības paļauties, ka valsts nemainīs tai labvēlīgu tiesisko regulējumu bez pienācīga pamatojuma. Ja persona jau ilgstoši strādā kā instruktors un pēkšņi tiek izslēgta no amata, balstoties uz iepriekšējiem sodiem, tā ir nepamatota iejaukšanās viņas tiesiskajā situācijā.
 
 
4. Rehabilitācijas un diferencētas pieejas nepieciešamība
Ierosinu, lai grozījumu ietvaros tiktu paredzēts skaidrs, samērīgs un taisnīgs mehānisms, kā izvērtēt pārkāpumus. Piemēram:
 
 
 
Ņemt vērā tikai smagus vai atkārtotus pārkāpumus,
 
Ievērot termiņu ierobežojumu (piemēram, 3–5 gadi),
 
Nodrošināt iespēju personai pierādīt savu kvalifikāciju vai izmaiņas uzvedībā.
 
 
 
---
 
Priekšlikums: Lūdzam noteikumos iekļaut konkrētus, objektīvus un juridiski pamatotus kritērijus, kas ļautu vērtēt speciālistu piemērotību darbam, nevis vispārināti un iespējami diskriminējoši balstīties uz jebkādu pārkāpumu esamību pagātnē.
07.04.2025. 00:06
Fiziska persona
Problēmas apraksts
Pašreizējais regulējums neparedz instruktoriem un pasniedzējiem regulāru zināšanu atjaunināšanu un tālākizglītību.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu paredzēts aizstāt instruktoru un pasniedzēju teorijas eksāmenus ar digitālu apmācības platformas risinājumu, kurā reģistrējoties, pasniedzēji un instruktori varēs atjaunot un apgūt zināšanas par novitātēm ceļu satiksmes drošības jomā, ceļu satiksmi reglamentējošo aktu izmaiņām, eksāmenu pieņemšanas kārtību u.tml.

Labs risinājums instruktoru/pasniedzēju zināšanu atjaunināšanai. Aizstāt teorijas eksāmenu ik pēc 5 gadiem ar attālinātu apmācības platformu, piemēram, vienu reizi 3 gados.

Problēmas apraksts
Kopš attālinātās apmācības ieviešanas 2020. gadā, jau trešdaļa jauno vadītāju teorijas apmācības programmu "Ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu sistēma un transportlīdzekļa vadītāja atbildība par ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumiem"  apgūst izmantojot attālinātās apmācības iespēju. 
Jautājums
Vai ir iespējams paredzēt, ka visus moduļus uz B, BE, CE kategoriju apgūt attālināti?

Problēmas apraksts
IV. Prasības braukšanas mācību laukumiem
 
10. Mācību laukumam pēc tā izmēriem un konfigurācijas jānodrošina, ka tajā iespējams izvietot un izpildīt autoskolas iesniegumā vai izsniegtajā mācību kartē norādīto kategoriju transportlīdzekļu braukšanas iemaņu apgūšanai paredzētās figūras, kuras noteiktas normatīvajos aktos par transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtību. Mācību laukuma platība B1, B un BE kategorijas transportlīdzekļu vadītāju apmācībai ir aptuveni 1000 m2, pārējo kategoriju apmācībai aptuveni 2000 m2. Mācību laukumam ir kvalitatīvs cietais (piemēram, asfalta, asfaltbetona, bruģa) segums.

Jautājums. Ja eksāmens un apmācības process mācību laukumā aizstāts ar figūru apmācību pilsētā, vai ir iespējams izmainīt vai atcelt prasības par mācību laukumu.
 
07.04.2025. 13:49
Fiziska persona
1)Instruktori un pasniedzēji reizi 5 gados jau regulāri veic pārkvalifikāciju, lai atjaunotu licenci.
2) no instruktoru apmācību procesa absolūti nav atkarīgs, cik droša satiksme uz ceļiem, jo labākais apmācību process negarantē autovadītāja attieksmi!!!
3) instruktoru atbildību un soda punktu ņemšanu vērā, licences pārtraukšanai uz laiku, iebilstu.
07.04.2025. 21:22
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk