Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Vērtspapīrošanas likums
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Latvijā šobrīd ir iespējams veikt vērtspapīrošanu, ņemot vērā Regulas Nr. 2017/2402, kuras normas ir tieši piemērojamas, noteikumus. Taču minētās regulas tiešas piemērojamības nodrošināšanai nacionālo normatīvo aktu līmenī ir nepieciešams regulējums, ar kuru tiek noteikta kompetentā iestāde uzraudzības jomā.
Vērtspapīrošanas darījumā viena no iesaistītajām pusēm ir īpašam nolūkam dibināta sabiedrība, kas veic vērtspapīrošanu, proti, emitents (vērtspapīrošanas sabiedrība), kas nav iniciators vai sponsors, un kura ir izveidota, lai veiktu vērtspapīrošanas darījumus, kuras darbības aprobežojas ar to, kas ir nepieciešams minētā mērķa sasniegšanai, kuras struktūra ir paredzēta, lai emitenta pienākumus nošķirtu no iniciatora pienākumiem.
Praksē vērtspapīrošanas sabiedrība parasti tiek izveidota jurisdikcijās, kurās tiesiskais regulējums efektīvi nodrošina tā saucamo maksātnespējas attālinātību (angļu valodā - insolvency/bankrupcy remotness). Ar maksātnespējas attālinātību saprot tādu pasākumu kopumu, kas preventīvi ļauj nodrošināties pret pašas vērtspapīrošanas sabiedrības maksātnespēju un vienlaikus arī nodrošina ieguldītāju interešu aizsardzību gadījumos, kad maksātnespējīgs kļūst iniciators, paredzot atkāpes no vispārējā maksātnespējas regulējuma, tostarp, aizliedzot maksātnespējas procesa administratoram pārskatīt (vienpusēji atkāpties vai prasības ceļā lūgt atzīt darījumu par spēkā neesošu) iepriekš noslēgtos līgumus ar vērtspapīrošanas sabiedrību. Šobrīd Latvijā nav iespējams nodrošināt Regulas Nr. 2017/2402 20. panta 1. punktā noteikto par prasībām attiecībā uz VSP vērtspapīrošanu, ka pārdevēja maksātnespējas gadījumā uz īpašumtiesību nodošanu vērtspapīrošanas sabiedrībai neattiecina stingrus atgūšanas noteikumus (piemēram, noteikumi, saskaņā ar kuriem pārdevēja likvidators pamatā esošo riska darījumu pārdošanu var atzīt par spēkā neesošu, pamatojoties vienīgi uz to, ka tā tika noslēgta konkrētā laikposmā pirms pārdevēja atzīšanas par maksātnespējīgu). Minētais regulējums maksātnespējas jomā neveicina Latvijas kā labvēlīgas jurisdikcijas izvēli attiecībā uz vērtspapīrošanas sabiedrību dibināšanas vietu, jo aktīvu pārdošanas (piemēram, cesijas ceļā) darījumu ir iespējams noteiktos gadījumos pārskatīt ar atpakaļejošu spēku. Līdz ar to netiek nodrošināta efektīva vērtspapīrošanas sabiedrības aktīvu aizsardzība pret iniciatora kreditoru prasījumiem.
Tā kā maksātnespējas attālinātību iespējams panākt ar dažādu pasākumu kopumu, tad, lai Latvija būtu pievilcīga jurisdikcija vērtspapīrošanas sabiedrību dibināšanai, ir nepieciešams speciālais regulējums attiecībā uz vērtspapīrošanas sabiedrības dibināšanu, darbību un darbības izbeigšanu, tostarp, paredzot noteikumus vērtspapīrošanas sabiedrības darbības ierobežojumiem un īpašus noteikumus, kas regulē vērtspapīrošanas sabiedrības tiesiskās aizsardzības procesu, maksātnespējas procesu, likvidācijas procesu un reorganizāciju, kā arī kārtību, kādā tiek apmierināti vērtspapīrošanas sabiedrības ieguldītāji un citi kreditori.
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir radīt tiesiskus priekšnoteikumus vērtspapīrošanas darījumu veicināšanai Latvijā.
Likumprojekts nepieciešams Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 12. decembra regulas (ES) 2017/2402 tiešas piemērojamības nodrošināšanai.
Likumprojekta pieņemšana aktivizēs Latvijas kapitāla tirgu, atvieglojot iespējas veikt vērtspapīrošanas darījumus.
Politikas jomas
Finanšu un kapitāla tirgus politika
Teritorija
Latvijas Republika
Norises laiks
21.02.2022. - 07.03.2022.
Informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji ir aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par likumprojektu.
Fiziskās personas
  • Ieguldītāji un citi kreditori iniciatora un vērtspapīrošanas sabiedrības maksātnespējas procesā
Skaidrojums un ietekme
Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums varētu ietekmēt jebkuru fizisko vai juridisko personu, kas ir iniciatora kreditori, jo Likumprojekts paredz aizliegumu iniciatora maksātnespējas procesā apstrīdēt vai prasīt atzīt par spēkā neesošiem ar vērtspapīrošanas sabiedrību noslēgtos darījumus. Tādējādi tiek ietekmēta iniciatora kreditoru iespēja saņemt sava prasījuma apmierinājumu pilnā apmērā.
Tāpat Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums varētu ietekmēt jebkuru vērtspapīrošanas sabiedrības kreditoru, tostarp, ieguldītājus, jo Likumprojekts paredz to, ka kreditoru apmierināšanas kārtība tiek noteikta vērtspapīrošanas dokumentācijas noteikumos, proti, tā ir līgumiski, nevis likumiski noteikta.
Juridiskās personas
  • 1. Ieguldītāji un citi kreditori iniciatora un vērtspapīrošanas sabiedrības maksātnespējas procesā. 2. Juridiskās personas, kas saskaņā ar Regulas Nr. 2017/2402 29. pantu ir uzraugāmie subjekti, proti, iniciators, vērtspapīrošanas sabiedrība, sponsors, trešā persona, kas pārbauda atbilstību VPS prasībām.
Skaidrojums un ietekme
1. Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums varētu ietekmēt jebkuru fizisko vai juridisko personu, kas ir iniciatora kreditori, jo Likumprojekts paredz aizliegumu iniciatora maksātnespējas procesā apstrīdēt vai prasīt atzīt par spēkā neesošiem ar vērtspapīrošanas sabiedrību noslēgtos darījumus. Tādējādi tiek ietekmēta iniciatora kreditoru iespēja saņemt sava prasījuma apmierinājumu pilnā apmērā.
Tāpat Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums varētu ietekmēt jebkuru vērtspapīrošanas sabiedrības kreditoru, jo Likumprojekts paredz to, ka kreditoru apmierināšanas kārtība tiek noteikta vērtspapīrošanas dokumentācijas noteikumos, proti, tā ir līgumiski, nevis likumiski noteikta.
2. Likumprojektā ietvertais tiesiskais regulējums attiecas uz vērtspapīrošanas darījumā jeb shēmā iesaistītajiem subjektiem tiktāl, ciktāl to darbības atbilstība Regulas Nr. 2017/2402 prasībām tiek uzraudzīta no Komisijas puses. Likumprojekts ietekmē minētos subjektus, jo tiem var tikt piemērotas sankcijas un uzraudzības pasākumi.
Sagatavoja
Gunvaldis Davidovičs (FM)
Atbildīgā persona
Baiba Bāne (FM)
Izsludināšanas datums
22.02.2022. 09:09

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts