Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Stacionāro ārstniecības iestāžu resursu informācijas sistēmas noteikumi
Līdzdalības veids
Diskusija/apspriede
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ārstniecības iestāžu resursu uzskaiti, kas nepieciešama ārkārtas situāciju pārvaldīšanai, līdz šim uzturēja un iekļāva Valsts Katastrofu medicīnas plānā, nodrošinot vienu reizi gadā to aktualizāciju. Ārkārtas situācijas gadījumā, lai nodrošinātu situācijas pārvaldīšanu nepieciešams veikt operatīvi ārstniecības iestāžu resursu aktualizāciju un datu apkopošanu un analīzi, kas ir laika ietilpīgs process (elektronisko pasta informācijas izsūtīšana, saņemšana, apkopošana izmantojot MS Excel formāta datnes) un aizkavē atbildīgo iestāžu informācijas sagatavošanu un Valsts Operatīvās Medicīniskās Komisijas (turpmāk - VOMK) turpmāko lēmumu pieņemšanu. Covid-19 pandēmijas izraisītās ārkārtējās situācijas laikā, lai nodrošinātu datu aktualizāciju un apmaiņu, monitorētu situāciju un pieņemtu lēmumus  starp pārraudzības iestādēm (Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests) (turpmāk – Pārraudzības iestādes) un Ārstniecības iestādēm, sākotnēji datu apmaiņa tika realizēta sūtot MS Excel formāta datnes, kā arī papildus tika noteiktas citas resursu grupas un informācija par kurām Ārstniecības iestādes ar noteiktu regularitāti sniedza datus. Kā būtiska informācija Covid-19 pandēmijas laikā, ierobežotu resursu gadījumā bija operatīvie dati par Covid-19 gultu un cita profila gultu skaitu stacionārā un to pieejamība, lai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests varētu plānot un koordinēt pacientu transportēšanu un Covid-19 pacientu pieauguma gadījumā atbildīgās iestādes un VOMK pieņemt lēmumus par papildus gultu pārprofilēšanu, citu pakalpojumu sniegšanas iespējām un resursu piesaisti. 

Lai veicinātu datu operatīvu apmaiņu, situācijas monitoringu un analīzi par resursu pieejamību vienkopus, kā arī mazinātu administratīvo slogu gan Pārraudzības iestādēm, gan Ārstniecības iestādēm, tika izveidota jauna informācijas Sistēma, kurā Ārstniecības iestādes tiešsaistē sniedz datus par attiecīgajiem resursiem un to pieejamību, Covid-19 stacionētu pacientu skaitu, slimības smagumu un iznākumu Ārstniecības iestādē, savukārt Pārraudzības iestādes tiešsaistē redz Ārstniecības iestāžu iesūtītos datus dažādos griezumos (slimnīcas līmenī, slimnīcu sadarbības teritorijas līmenī, slimnīcu aprūpes līmeņa ietvaros, kā arī reģionālā līmenī).
Datu sniegšana Sistēmā ārkārtas situācijas laikā tika noteikta ar VOMK lēmumu.

Kopš Sistēmas darbības uzsākšanas 2021.gadā, datus ik dienu šajā Sistēmā sniedz Ārstniecības iestādes, tādejādi nodrošinot ar operatīvu informāciju Pārraudzības iestādes, kas savukārt, balstoties uz šiem datiem var veikt izvērtējumu par resursu pieejamību un pieņemt lēmumus par nepieciešamām izmaiņām veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, papildus resursu piesaisti ārkārtas situācijas gadījumā un starptautiskās palīdzības pieprasīšanu.
Šobrīd Ārstniecības iestādes datus par pacientu skaitu gaidīšanas rindā, reizi mēnesī, sniedz ar Excel atskaitēm. Visas atskaites tiek manuāli apkopotas, koriģētas un publicētas Nacionālā veselības dienesta mājas lapā. Lai samazinātu manuālo atskaišu skaitu, darbinieku noslodzi, turpmāk atskaites automātiski apkopos SAIRIS sistēmā. Gaidīšanas rindu statistikai ir būtiska loma pacienta virzības nodrošināšanai uz konkrētu ārstniecības iestādi.
 
Mērķa apraksts
Stacionāros veselības aprūpes pakalpojumus sniedzošo ārstniecība iestāžu (turpmāk - Ārstniecības iestādes) resursu informācijas sistēma (turpmāk – Sistēma) ir izstrādāta un uzsākta tās izmantošana, lai nodrošinātu operatīvās un statistiskās informācijas apriti par resursu un veselības aprūpes pakalpojumu pieejamību un ierobežojumiem un notikumiem, kas ietekmē Ārstniecības iestādes darbības nepārtrauktību, tai skaitā ārkārtas situācijām vai to draudu gadījumiem un epidemioloģisko situāciju.
Politikas jomas
Veselības aprūpe
Teritorija
Latvijas Republika
Sanāksmes vieta
Veselības ministrija organizēs attālinātu sanāksmi MS Teams platformā
Norises laiks
20.10.2022. 15:00 - 16:00
Informācija
Sabiedriskā apspriede paredzēta attālināti. Priekšlikumu iesniegšanai pas noteikumu projektu, kā arī, lai pieteikos dalībai sabiedriskajā apspriedē, aicinam izmantot TAP portālu.
Pieteikšanās termiņš
18.10.2022.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
Sagatavoja
Anda Veikšāne (VM)
Atbildīgā persona
Indra Dreika (VM)
Izsludināšanas datums
04.10.2022. 01:08