Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Par valsts autoceļu attīstības stratēģiju līdz 2040. gadam
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Dokumenti
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Nepieciešamība pārskatīt stratēģiju gan no Eiropas Savienības virzītajām izmaiņām attiecībā uz jauno regulu, gan nacionālā līmeņa faktori. Finansējuma iespējas attiecībā uz prioritātēm autoceļos, Eiropas Savienības fondu samazinājums autoceļu infrastruktūrai.
Mērķa apraksts
Pārskatīt valsts autoceļu tīklu, izvērtēt tā efektivitāti, noteikt tā stratēģiskos uzdevumus, prioritāros attīstības virzienus, indikatorus un to mērķa vērtības 2040. gadam, kas kalpo par pamatu nozares vadībai un budžeta plānošanai ilgtermiņā, kā arī pamatojumu citu finansējuma avotu piesaistei.
Politikas jomas
Autosatiksmes politika; Transporta politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
21.05.2025. - 04.06.2025.
Informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 13.3. apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par politikas plānošanas dokumenta projektu tā saskaņošanas stadijā.Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 13.3. apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par politikas plānošanas dokumenta projektu tā saskaņošanas stadijā.
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
Nē
Sagatavoja
Valentīna Āmare (SAM)
Atbildīgā persona
Elīna Šimiņa-Neverovska (SAM)
Izsludināšanas datums
21.05.2025. 20:54
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Dienvidkurzemes novada pašvaldība
Satiksmes ministrija, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 13.3. apakšpunktu, ir nodevusi publiskai apspriešanai 25-TA-1223 Informatīvais ziņojums par “Valsts autoceļu attīstības stratēģiju līdz 2040. gadam”. Dienvidkurzemes novada pašvaldība dome ir iepazinusies ar pārstrādāto stratēģiju koncepciju, izvērtējusi piedāvājumu un to nesaskaņo sekojošu iemeslu dēļ:
Stratēģijas pielikumos, kur ir uzskaitīti ceļi, kurus plānots atjaunot, sarakstos nav iekļauti virkne Dienvidkurzemes novada attīstībai nepieciešamie autoceļi:
Autoceļš P114 Priekule-Lietuvas robeža (Plūdoņi);
Autoceļš P114 Ilmāja–Priekule–Lietuvas robeža (Plūdoņi), posms no Ilmājas līdz Knīveriem;
Autoceļš V1222 Nīca–Otaņķi–Grobiņa;
Autoceļš V1190 Vērgale-Ziemupe;
Autoceļš V1188 Liepāja-Šķēde-Ziemupe no Šķēdes līdz Ziemupei;
Autoceļa posms, kurš savieno Vaiņodi ar autoceļu P106 Ezere-Embūte-Grobiņa;
Autoceļš V1220 Nīca-Ječi-Peši;
Autoceļš V1194 Lankas–Cīrava–Turaidas;
Autoceļš V1199 Aizpute–Saka.
Satiksmes drošības uzlabošanai ierosinām izveidot apļveida krustojumu autoceļa A9 Rīga (Skulte)–Liepāja un autoceļa P111 Ventspils (Leči)–Grobiņa (Grobiņā krustojumā ar Ventspils ielu) vai autoceļa P113 Grobiņa–Bārta–Rucava (Grobiņā krustojumā ar Bārtas ielu).
Pievienotie kartogrāfiskie materiāli ir ar zemu izšķirtspēju un nenodrošina viennozīmīgi saprotamu un precīzu informāciju. Kartogrāfiskajos materiālos attēlotā informācija ir nepieciešams precīzi atspoguļot arī tekstuālos pielikumos, kur norādīti ceļa nosaukumi, to posmi un plānotie termiņi to atjaunošanai. Informācija kas minēta pielikumos būtu jāpievieno kā tekstuāli pielikumi, kuros norādīti ieceru īstenošanas termiņi.
Pašvaldības dome uzskata, ka autoceļa posms P114 Priekule-Lietuvas robeža (Plūdoņi) ir jābūt iekļautam augstas prioritātes sarakstā. Ievērojot, ka šī ir kopēja autoceļa ilgtermiņa stratēģija, tajā jāatspoguļo arī ATR programmā paredzētie autoceļi.
Pašvaldības dome nepiekrīt autoceļa A9 izslēgšanai no iepriekš paredzētās TEN-T pārbūves par četru joslu autoceļu programmas, sevišķi posmā no A9 un P112 krustojuma līdz Liepājas pilsētas robežai.
Stratēģijas pielikumos, kur ir uzskaitīti ceļi, kurus plānots atjaunot, sarakstos nav iekļauti virkne Dienvidkurzemes novada attīstībai nepieciešamie autoceļi:
Autoceļš P114 Priekule-Lietuvas robeža (Plūdoņi);
Autoceļš P114 Ilmāja–Priekule–Lietuvas robeža (Plūdoņi), posms no Ilmājas līdz Knīveriem;
Autoceļš V1222 Nīca–Otaņķi–Grobiņa;
Autoceļš V1190 Vērgale-Ziemupe;
Autoceļš V1188 Liepāja-Šķēde-Ziemupe no Šķēdes līdz Ziemupei;
Autoceļa posms, kurš savieno Vaiņodi ar autoceļu P106 Ezere-Embūte-Grobiņa;
Autoceļš V1220 Nīca-Ječi-Peši;
Autoceļš V1194 Lankas–Cīrava–Turaidas;
Autoceļš V1199 Aizpute–Saka.
Satiksmes drošības uzlabošanai ierosinām izveidot apļveida krustojumu autoceļa A9 Rīga (Skulte)–Liepāja un autoceļa P111 Ventspils (Leči)–Grobiņa (Grobiņā krustojumā ar Ventspils ielu) vai autoceļa P113 Grobiņa–Bārta–Rucava (Grobiņā krustojumā ar Bārtas ielu).
Pievienotie kartogrāfiskie materiāli ir ar zemu izšķirtspēju un nenodrošina viennozīmīgi saprotamu un precīzu informāciju. Kartogrāfiskajos materiālos attēlotā informācija ir nepieciešams precīzi atspoguļot arī tekstuālos pielikumos, kur norādīti ceļa nosaukumi, to posmi un plānotie termiņi to atjaunošanai. Informācija kas minēta pielikumos būtu jāpievieno kā tekstuāli pielikumi, kuros norādīti ieceru īstenošanas termiņi.
Pašvaldības dome uzskata, ka autoceļa posms P114 Priekule-Lietuvas robeža (Plūdoņi) ir jābūt iekļautam augstas prioritātes sarakstā. Ievērojot, ka šī ir kopēja autoceļa ilgtermiņa stratēģija, tajā jāatspoguļo arī ATR programmā paredzētie autoceļi.
Pašvaldības dome nepiekrīt autoceļa A9 izslēgšanai no iepriekš paredzētās TEN-T pārbūves par četru joslu autoceļu programmas, sevišķi posmā no A9 un P112 krustojuma līdz Liepājas pilsētas robežai.
02.06.2025. 16:03
Karīna Miķelsone - Ādažu novada pašvaldība
Ādažu novada pašvaldība ir iepazinusies ar Informatīvo ziņojumu par “Valsts autoceļu attīstības stratēģiju līdz 2040. gadam” (25-TA-1223), izvērtējusi to un sniedz sekojošus iebildumus un priekšlikumus:
Kā galvenais stratēģijas mērķis ir norādīta ES valstu sasniedzamība no Rīgas 1 stundas laikā. Tālāk minēts, ka TEN-T visaptverošajā tīklā ir iekļauti visi Latvijas valsts galvenie autoceļi [..]. A1 šoseja ir iekļauta TEN-T autoceļu pamattīklā. Norādīts, ka Stratēģijas 2040 prioritāte ir Eiropas Savienības teritoriju savienošana, posmos. Šāda savienošana nav iespējama bez A1 šosejas. A1 šoseja pilnībā atbilst 3 no pārbūvējamo autoceļu sadalei posmos vērā ņemtajiem kritērijiem (autoceļu posmu maršruta nozīmīgums; satiksmes intensitāte un drošība konkrētajā posmā; tautsaimniecības ieguvums no veiktajiem uzlabojumiem minētajā posmā). Ņemot vērā, ka A1 šoseja nodrošina ne tikai Eiropas Savienības teritoriju savienošanu, bet arī stratēģiski svarīgo piekļuvi Ādažu militārajam poligonam, un A1 šosejas kapacitāte jau sen ir pārsniegta (satiksmes intensitāte jau šobrīd pārsniedz 28 000 transportlīdzekļu diennaktī[1]), A1 šosejas pārbūve (vismaz Ādažu novadā) būtu iekļaujama pirmajā prioritārajā posmā.
Tāpat TEN-T tīkla infrastruktūras uzlabošanai būtu jāparedz alternatīvs Ādažu novada savienojums ar A2 šoseju (V46 Ādaži-Garkalne, V49 Garkalne-Ošlauki vai V50 posms Āņi-Lapmeži), līdz A1 pārbūvei par divbrauktuvju ceļu.
Stratēģija minimāli risina mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku – gājēju un riteņbraucēju drošas pārvietošanās iespējas. Nav skaidri noteiktas prioritātes un termiņi uzlabojumiem.
Stratēģijā nav iekļauti TEN-T tīkla infrastruktūras uzlabošanai būtiskie - Baltezera (A1) apvedceļš un Carnikavas (P1) apvedceļš, kā arī Venču ceļš (V46).
[1] VAS “Latvijas Valsts ceļi”
04.06.2025. 15:17
Kurzemes plānošanas reģions
Kurzemes plānošanas reģiona Attīstības padome ir iepazinusies ar publiskai apspriešanai nodoto Satiksmes ministrijas Informatīvo ziņojumu par “Valsts autoceļu attīstības stratēģiju līdz 2040. gadam” (25-TA-1223) un izsaka viedokli:
Jau stratēģijas izstrādes laikā Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas pārstāvji un pašvaldību speciālisti aktīvi iesaistījās izstrādes procesā, sagatavoja un sniedza priekšlikumus gan Satiksmes ministrijas izveidotajā darba grupā[1], gan arī nosūtīja informāciju LR Satiksmes ministrijai, VSIA Latvijas valsts ceļiem, LR Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai. Jāuzsver, ka priekšlikumu sniegšanā tika ievērots lūgums prioritizēt informāciju, sniegt priekšlikumus izmaiņām, aizstājot sākotnējā autoceļu sarakstā iekļautos posmu.
Ņemot vērā, ka iepriekš sagatavotie un iesniegtie priekšlikumi ir ņemti vērā minimāli, ierosinām Informatīvo ziņojumu papildināt ar sekojošiem Kurzemes reģiona pašvaldību iedzīvotājiem būtiskiem ceļu posmiem, kuri nodrošina iedzīvotāju mobilitāti, vienlaicīgi veicinot uzņēmējdarbības un teritoriju līdzsvarotu attīstību:
Talsu novadā:
Prioritāte Nr.1: P126 posms Valdemārpils-Rude
Prioritāte Nr.2: V1401 posms Jādekšas-Ķūļciems. Pamatojums - pagasta centra savienošana ar novada centru pa cieto segumu
Prioritāte Nr.3: V1401 posmā Stende-Lībagi (ceļa posms ir kritiskā stāvoklī)
Tukuma novadā:
V1435 Līgas-Zentene-Rideļi (autoceļu posmu pārbūvi ar melno segumu 7,3 km garumā posmā no Cēres apejas līdz Zentenes ciemam (Cēres un Zentenes pagastos)
V1101 Dobele-Lestene-Tukums (autoceļu posmu pārbūvi ar melno segumu 15,9 km garumā posmā no Vienības ciema līdz Lestenes ciemam (Degoles un Lestenes pagastos)
Ventspils novadā:
V1311 Ugāle - Blāzma – Ance (posmā Blāzma – Ance)
P123 Zlēkas – Ugāle (šajā posmā vienīgais tilts pār Ventas upi Ventspils novadā)
Kuldīgas novadā:
Prioritāri:
V1290 Kuldīga – Basi (no 4,00 līdz 18,66 km; kopā 14,66 km).
Pamatojums: Ietverts ATR programmā. Izstrādāts būvprojekts. Ceļa posms ir nozīmīgs gan Gudenieku pagasta sasniedzamībai, gan uzņēmējdarbības attīstībai, īpaši Basu apkārtnē.
V1297 Kabile–Vārme (no 0,00 līdz 17,00 km; kopā 17 km).
Pamatojums: Ceļa posma pārbūve nepieciešama Vārmes pamatskolas sasniedzamībai.
V1284 Renda – Āpas (no 2,05 līdz 13,87 km; kopā 11,82 km).
P120 Talsi – Stende – Kuldīga
Komentārs: izbūves kontekstā – apgaismota gājēju un velosipēdistu ceļa izbūve no Kuldīgas pilsētas līdz Mežvaldes ciemam Rumbas pagastā.
Dienvidkurzemes novads:
P114 Priekule-Lietuvas robeža (Plūdoņi);
P114 Ilmāja–Priekule–Lietuvas robeža (Plūdoņi), posms no Ilmājas līdz Knīveriem;
V1222 Nīca–Otaņķi–Grobiņa;
V1190 Vērgale-Ziemupe;
V1188 Liepāja-Šķēde-Ziemupe no Šķēdes līdz Ziemupei;
posms, kurš savieno Vaiņodi ar autoceļu P106 Ezere-Embūte-Grobiņa;
V1220 Nīca-Ječi-Peši;
V1194 Lankas–Cīrava–Turaidas;
V1199 Aizpute–Saka.
Papildus izskatāmi:
V1300 Kabile - Sabile (no 1,815 līdz 12,67 km; kopā 10,85 km).
V1266 Ķikuri – Rude (no 0,00 līdz 4,58 km; kopā 4,58 km).
V1289 Ķikuri–Alsunga (no 12,90 līdz 17,65 km; kopā 4,75 km).
Papildus komentāri par Informatīvo ziņojumu:
· Lūgums Informatīvo ziņojumu papildināt ar laika grafiku, tādējādi sniedzot pašvaldībām konkrētāku informāciju par plānotajiem autoceļu uzlabojumiem.
· Vēršam uzmanību, ka kartogrāfiskais materiāls nesakrīt ar pielikumā norādītajiem ceļu posmiem.
[1] “Par darba grupu Valsts galveno autoceļu attīstības stratēģijas līdz 2040.gadam un Valsts reģionālo autoceļu attīstības stratēģijas līdz 2030.gadam izstrādei”
Jau stratēģijas izstrādes laikā Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas pārstāvji un pašvaldību speciālisti aktīvi iesaistījās izstrādes procesā, sagatavoja un sniedza priekšlikumus gan Satiksmes ministrijas izveidotajā darba grupā[1], gan arī nosūtīja informāciju LR Satiksmes ministrijai, VSIA Latvijas valsts ceļiem, LR Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai. Jāuzsver, ka priekšlikumu sniegšanā tika ievērots lūgums prioritizēt informāciju, sniegt priekšlikumus izmaiņām, aizstājot sākotnējā autoceļu sarakstā iekļautos posmu.
Ņemot vērā, ka iepriekš sagatavotie un iesniegtie priekšlikumi ir ņemti vērā minimāli, ierosinām Informatīvo ziņojumu papildināt ar sekojošiem Kurzemes reģiona pašvaldību iedzīvotājiem būtiskiem ceļu posmiem, kuri nodrošina iedzīvotāju mobilitāti, vienlaicīgi veicinot uzņēmējdarbības un teritoriju līdzsvarotu attīstību:
Talsu novadā:
Prioritāte Nr.1: P126 posms Valdemārpils-Rude
Prioritāte Nr.2: V1401 posms Jādekšas-Ķūļciems. Pamatojums - pagasta centra savienošana ar novada centru pa cieto segumu
Prioritāte Nr.3: V1401 posmā Stende-Lībagi (ceļa posms ir kritiskā stāvoklī)
Tukuma novadā:
V1435 Līgas-Zentene-Rideļi (autoceļu posmu pārbūvi ar melno segumu 7,3 km garumā posmā no Cēres apejas līdz Zentenes ciemam (Cēres un Zentenes pagastos)
V1101 Dobele-Lestene-Tukums (autoceļu posmu pārbūvi ar melno segumu 15,9 km garumā posmā no Vienības ciema līdz Lestenes ciemam (Degoles un Lestenes pagastos)
Ventspils novadā:
V1311 Ugāle - Blāzma – Ance (posmā Blāzma – Ance)
P123 Zlēkas – Ugāle (šajā posmā vienīgais tilts pār Ventas upi Ventspils novadā)
Kuldīgas novadā:
Prioritāri:
V1290 Kuldīga – Basi (no 4,00 līdz 18,66 km; kopā 14,66 km).
Pamatojums: Ietverts ATR programmā. Izstrādāts būvprojekts. Ceļa posms ir nozīmīgs gan Gudenieku pagasta sasniedzamībai, gan uzņēmējdarbības attīstībai, īpaši Basu apkārtnē.
V1297 Kabile–Vārme (no 0,00 līdz 17,00 km; kopā 17 km).
Pamatojums: Ceļa posma pārbūve nepieciešama Vārmes pamatskolas sasniedzamībai.
V1284 Renda – Āpas (no 2,05 līdz 13,87 km; kopā 11,82 km).
P120 Talsi – Stende – Kuldīga
Komentārs: izbūves kontekstā – apgaismota gājēju un velosipēdistu ceļa izbūve no Kuldīgas pilsētas līdz Mežvaldes ciemam Rumbas pagastā.
Dienvidkurzemes novads:
P114 Priekule-Lietuvas robeža (Plūdoņi);
P114 Ilmāja–Priekule–Lietuvas robeža (Plūdoņi), posms no Ilmājas līdz Knīveriem;
V1222 Nīca–Otaņķi–Grobiņa;
V1190 Vērgale-Ziemupe;
V1188 Liepāja-Šķēde-Ziemupe no Šķēdes līdz Ziemupei;
posms, kurš savieno Vaiņodi ar autoceļu P106 Ezere-Embūte-Grobiņa;
V1220 Nīca-Ječi-Peši;
V1194 Lankas–Cīrava–Turaidas;
V1199 Aizpute–Saka.
Papildus izskatāmi:
V1300 Kabile - Sabile (no 1,815 līdz 12,67 km; kopā 10,85 km).
V1266 Ķikuri – Rude (no 0,00 līdz 4,58 km; kopā 4,58 km).
V1289 Ķikuri–Alsunga (no 12,90 līdz 17,65 km; kopā 4,75 km).
Papildus komentāri par Informatīvo ziņojumu:
· Lūgums Informatīvo ziņojumu papildināt ar laika grafiku, tādējādi sniedzot pašvaldībām konkrētāku informāciju par plānotajiem autoceļu uzlabojumiem.
· Vēršam uzmanību, ka kartogrāfiskais materiāls nesakrīt ar pielikumā norādītajiem ceļu posmiem.
[1] “Par darba grupu Valsts galveno autoceļu attīstības stratēģijas līdz 2040.gadam un Valsts reģionālo autoceļu attīstības stratēģijas līdz 2030.gadam izstrādei”
04.06.2025. 16:42
Atlasīti 3 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
