Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Noteikumi par transporta enerģijas siltumnīcefekta gāzu emisiju intensitātes samazināšanu un modernizēšanu un vispārīgo ziņošanu
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
2021.gadā Latvijā atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars bija 6,44% (piemērojot visus ES tiesību aktos noteiktos reizinātājus), bet SEG emisiju intensitātes samazinājums, kas aprēķināts saskaņā ar Direktīvas 2018/2001 2023.gada grozījumu nosacījumiem, varētu būt 1%-1,1%.
1.paaudzes biodegvielas (biodegviela, kas neatbilst modernās biodegvielas nosacījumiem un kas ir ražota no pārtikas vai dzīvnieku kultūraugiem), uz kuru attiecas Direktīvas 2018/2001 26.pantā noteiktais ierobežojums par šādu biodegvielu ieskaitīšanu atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars, īpatsvars 2021.gadā bija 3,2%. Modernās biodegvielas īpatsvars 2021.gadā bija 2,3%, līdz ar to Latvija būtu izpildījusi Direktīvas 2018/2001 25.panta 1.punktā noteikto pienākumu attiecībā uz modernās biodegvielas / biogāzes (biometāna) īpatsvara mērķi 2022.gadā, ja 2022.gadā tiktu saglabāts minētā īpatsvara apjoms.
Tomēr, ņemot vērā izmaiņas obligātajā biodegvielas piejaukumā no 2022.gada vidus līdz 2023.gada beigām, 2022. un 2023.gadā atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā bija būtiski zemāks nekā 2021.gadā - 2022.gadā tas bija 3,1%, bet 2023.gadā tas varētu būt apmēram 2,3%, pārsvarā biobenzīna un elektroenerģijas dēļ.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas (ES) Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 2023.gada grozījumi noteic visām Eiropas Savienības dalībvalstīm pienākumu uzlikt degvielas piegādātājiem tādu pienākumu, kas nodrošinātu to, ka Latvijā atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā ir vismaz 29% vai ka siltumnīcefekta gāzu emisiju intensitātes samazinājums 2030.gadā ir vismaz 14,5%. Minētos mērķus Latvija ir noteikusi Aktualizētajā Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam un Transporta enerģijas likumā ir noteikusi mērķus degvielas piegādātājiem.
1.paaudzes biodegvielas (biodegviela, kas neatbilst modernās biodegvielas nosacījumiem un kas ir ražota no pārtikas vai dzīvnieku kultūraugiem), uz kuru attiecas Direktīvas 2018/2001 26.pantā noteiktais ierobežojums par šādu biodegvielu ieskaitīšanu atjaunīgās transporta enerģijas īpatsvars, īpatsvars 2021.gadā bija 3,2%. Modernās biodegvielas īpatsvars 2021.gadā bija 2,3%, līdz ar to Latvija būtu izpildījusi Direktīvas 2018/2001 25.panta 1.punktā noteikto pienākumu attiecībā uz modernās biodegvielas / biogāzes (biometāna) īpatsvara mērķi 2022.gadā, ja 2022.gadā tiktu saglabāts minētā īpatsvara apjoms.
Tomēr, ņemot vērā izmaiņas obligātajā biodegvielas piejaukumā no 2022.gada vidus līdz 2023.gada beigām, 2022. un 2023.gadā atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā bija būtiski zemāks nekā 2021.gadā - 2022.gadā tas bija 3,1%, bet 2023.gadā tas varētu būt apmēram 2,3%, pārsvarā biobenzīna un elektroenerģijas dēļ.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas (ES) Nr. 2018/2001 par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu 2023.gada grozījumi noteic visām Eiropas Savienības dalībvalstīm pienākumu uzlikt degvielas piegādātājiem tādu pienākumu, kas nodrošinātu to, ka Latvijā atjaunīgās enerģijas īpatsvars transportā ir vismaz 29% vai ka siltumnīcefekta gāzu emisiju intensitātes samazinājums 2030.gadā ir vismaz 14,5%. Minētos mērķus Latvija ir noteikusi Aktualizētajā Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030.gadam un Transporta enerģijas likumā ir noteikusi mērķus degvielas piegādātājiem.
Mērķa apraksts
Noteikumu projektā ietvertās normas izriet no Transporta enerģijas likums un paredz noteikt šajā likumā degvielas piegādātājiem noteikto mērķu aprēķina nosacījumus, kā arī noteikt ikgadējās vispārējās ziņošanas nosacījumus mērķu izpildes progresa uzraudzībai.
Politikas jomas
Atjaunojamie energoresursi; Klimata pārmaiņas; Transporta politika
Teritorija
Latvija
Norises laiks
18.09.2024. - 09.10.2024.
Informācija
Noteikumu projekts tiks virzīts starpministriju saskaņošanā pēc likumprojekta "Transporta enerģijas likums" izskatīšanas 3.lasījumā, ja nepieciešams, to precizējot atbilstoši iespējamām izmaiņām likumprojektā.
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Skaidrojums un ietekme
-
Nozare
Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts, Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
-
Sagatavoja
Helēna Rimša (KEM)
Atbildīgā persona
Līga Kurevska (KEM)
Izsludināšanas datums
17.09.2024. 15:20
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
