Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.11. pasākuma "Studiju procesa digitalizācija" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Latvijas augstākās izglītības kvalitāti un starptautisko konkurētspēju raksturo vairāki rādītāji, tai skaitā Latvijas augstskolu vieta prestižākajos globālajos universitāšu reitingos, ārvalstu studējošo skaita izmaiņas, studējošo atbiruma izmaiņas, darba devēju apmierinātība ar augstskolu absolventiem, studējošo atsauksmes par studiju procesu, u.c. Joprojām neviena no Latvijas augstskolām nav iekļuvusi 2024. gada globālo universitāšu reitingu TOP 500. Latvijā būtiska problēma ir lielais studentu atbirums – bakalaura studijas pabeidz mazāk par pusi (48%) no studentiem, kas tās uzsākuši, un tas ir zemākais rādītājs starp OECD valstīm, par kurām pieejami šādi dati. Tas negatīvi ietekmē arī absolventu skaitu. Lai arī studējošo atbirumu ietekmē daudzi faktori, tomēr viens no nozīmīgākajiem ir studējošā iespēja apvienot darbu ar studijām, iespēja vismaz daļēji studēt attālināti sev izdevīgā vietā un laikā, pielāgot studiju procesu savām individuālajām vajadzībām.
4.2.2.11. pasākuma ietvaros plānotais atbalsts ir viena no iespējām, kā samazināt studējošo atbirumu, paaugstināt studiju kvalitāti un Latvijas augstskolu starptautisko konkurētspēju.
Viena no problēmām ir nacionāla līmeņa studiju vadības sistēmas trūkums, kas nodrošinātu studentu iekšzemes un ārējo mobilitāti, mikrokvalifikāciju apliecinājumu izsniegšanu, digitālo izglītības dokumentu apriti, studējošo vēsturisko datu izmantošanu, kā arī kalpotu izglītības politikas un cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas pasākumu plānošanai un īstenošanai. Augstskolās ir vērojama fragmentēta digitālo un bibliotēku resursu pārvaldība, nepilnīgi ir izmantota iespēja uzlabot studiju procesa kvalitāti ar regulāru, pastāvīgu un savlaicīgu studējošo, mācībspēku un citu iesaistīto pušu viedokļu apzināšanu. Šobrīd Latvijā nav centralizētas sistēmas, kas nodrošinātu iespēju studentiem atrast atbilstošas prakses vietas un darba devējiem atrast praktikantus. Augstskolās aktuāla problēma saistībā ar pētniecības atbilstību personas datu aizsardzības regulējumu ir personas datu apstrādes piekrišanas pārvaldība studējošo pētniecības aktivitātēs. Šobrīd studējošajiem nav iespējas vienotā koplietojamu datu platformā iegūt informāciju par visu augstskolu piedāvātajiem izglītības pakalpojumiem (studiju kursi, tālākizglītības kursi), lai studējošais varētu pieteikties un apgūt citas augstskolas piedāvāto studiju kursu, tādā veidā nodrošinot mācības bez “institucionālām” robežām, kā arī veicinot mūžizglītības un mikrokvalifikācijas iegūšanas iespējas.
Ar 4.2.2.11. pasākuma ietvaros plānoto atbalstu būs iespējams augstskolās centralizēti ieviest dažādus digitālos risinājumus iepriekš minēto problēmu risināšanai un augstākās izglītības kvalitātes uzlabošanai.
Ņemot vērā globālās tendences un straujo digitālo tehnoloģiju, tai skaitā mākslīgā intelekta attīstību, ieguldījumi un atbalsts augstskolu studiju procesa digitalizācijā ir priekšnosacījums Latvijas augstākās izglītības un Latvijas tautsaimniecības konkurētspējas nodrošināšanā.
4.2.2.11. pasākuma ietvaros plānotais atbalsts ir viena no iespējām, kā samazināt studējošo atbirumu, paaugstināt studiju kvalitāti un Latvijas augstskolu starptautisko konkurētspēju.
Viena no problēmām ir nacionāla līmeņa studiju vadības sistēmas trūkums, kas nodrošinātu studentu iekšzemes un ārējo mobilitāti, mikrokvalifikāciju apliecinājumu izsniegšanu, digitālo izglītības dokumentu apriti, studējošo vēsturisko datu izmantošanu, kā arī kalpotu izglītības politikas un cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas pasākumu plānošanai un īstenošanai. Augstskolās ir vērojama fragmentēta digitālo un bibliotēku resursu pārvaldība, nepilnīgi ir izmantota iespēja uzlabot studiju procesa kvalitāti ar regulāru, pastāvīgu un savlaicīgu studējošo, mācībspēku un citu iesaistīto pušu viedokļu apzināšanu. Šobrīd Latvijā nav centralizētas sistēmas, kas nodrošinātu iespēju studentiem atrast atbilstošas prakses vietas un darba devējiem atrast praktikantus. Augstskolās aktuāla problēma saistībā ar pētniecības atbilstību personas datu aizsardzības regulējumu ir personas datu apstrādes piekrišanas pārvaldība studējošo pētniecības aktivitātēs. Šobrīd studējošajiem nav iespējas vienotā koplietojamu datu platformā iegūt informāciju par visu augstskolu piedāvātajiem izglītības pakalpojumiem (studiju kursi, tālākizglītības kursi), lai studējošais varētu pieteikties un apgūt citas augstskolas piedāvāto studiju kursu, tādā veidā nodrošinot mācības bez “institucionālām” robežām, kā arī veicinot mūžizglītības un mikrokvalifikācijas iegūšanas iespējas.
Ar 4.2.2.11. pasākuma ietvaros plānoto atbalstu būs iespējams augstskolās centralizēti ieviest dažādus digitālos risinājumus iepriekš minēto problēmu risināšanai un augstākās izglītības kvalitātes uzlabošanai.
Ņemot vērā globālās tendences un straujo digitālo tehnoloģiju, tai skaitā mākslīgā intelekta attīstību, ieguldījumi un atbalsts augstskolu studiju procesa digitalizācijā ir priekšnosacījums Latvijas augstākās izglītības un Latvijas tautsaimniecības konkurētspējas nodrošināšanā.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt 4.2.2.11. pasākuma "Studiju procesa digitalizācija" īstenošanas nosacījumus, lai nodrošinātu atbalstu augstskolām studiju kvalitātes uzlabošanai.
Politikas jomas
Augstākā izglītība un zinātnes attīstība
Teritorija
Latvija
Norises laiks
26.07.2024. - 12.08.2024.
Informācija
Abilstoši Ministru kabineta kārtība ruļļa 31.6.apakšpunktam tiek nodrošināta TAP portālā iekļautās vispārpieejamās informācijas atklātība un pieejamība sabiedrībai.
Fiziskās personas
- studenti
Skaidrojums un ietekme
Pasākuma īstenošanas rezultātā ieguvēji būs Latvijas augstskolu studenti, tā kā pasākuma mērķis ir uzlabot studiju kvalitāti, ieviešot digitālos risinājumus studiju procesā. Digitālo risinājumu ieviešana ir vērsta uz studentcentrētu pieeju mācīšanas un mācīšanās procesā, kad tiek ņemtas vērā katra studenta atšķirīgās vajadzības, intereses un vēlmes, lai mācību process būtu pēc iespējas piemērotāks katram. Pasākuma rezultātā studenti būs apmierinātāki ar studiju kvalitāti un pieejamību (samazināsies studējošo atbirums), kā arī darba devēji būs apmierinātāki ar sagatavotajiem speciālistiem.
Juridiskās personas
- Augstskolas Biedrība "Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs" Zinātniskās institūcijas Privātas un publiskas organizācijas Izglītības un zinātnes ministrija Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
Skaidrojums un ietekme
Augstskolas 4.2.2.11. pasākuma pirmajā kārtā ir finansējuma saņēmēji un sadarbības partneri, kā arī pasākuma otrajā kārtā ir sadarbības partneri. Zinātniskās institūcijas, privātas vai publiskas organizācijas 4.2.2.11. pasākuma pirmajā kārtā var būt sadarbības partneri. Biedrība "Augstākās izglītības un zinātnes informācijas tehnoloģijas koplietošanas pakalpojumu centrs" 4.2.2.11. pasākuma otrajā kārtā ir finansējuma saņēmēja. 4.2.2.11. pasākuma pirmajā kārtā augstskolām ir iespēja iegūt finansējumu digitālo risinājumu ieviešanai studiju procesā, lai uzlabotu studiju kvalitāti. 4.2.2.11. pasākuma otrajā kārtā finansējuma saņēmējs sadarbībā ar augstskolām nodrošinās vienoto atbalsta sistēmu izstrādi un ieviešanu augstskolu studiju procesa digitalizācijai, uzlabojot studiju procesa efektivitāti, veicinot studentcentrētu studiju procesu, kā arī optimizējot kopējās izmaksas augstākās izglītības sektorā.
Sagatavoja
Vēsma Abizāre - Vagre (IZM)
Atbildīgā persona
Ilze Saleniece (IZM)
Izsludināšanas datums
29.07.2024. 13:50
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
