Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumos Nr. 767 "Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Spēkā esošās tiesību normas attiecībā uz transportlīdzekļu piespiedu pārvietošanu neatbilst faktiskajai situācijai, ir novecojušas un neaptver visus transportlīdzekļus, kam atļauta dalība ceļu satiksmē.
Mērķa apraksts
2023.gada 22.jūnijā spēkā stājās grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas cita starpā noteica, ka atsevišķas prasības par piespiedu pārvietošanu attiecināmas arī uz elektroskrejriteni un velosipēdu. Līdz ar to, Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumos Nr. 767 "Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa"(turpmāk - MK noteikumi) tiek attiecīgi papildināti, kā arī tiek precizētas procedūras un termini atbilstoši faktiskajai situācijai un Administratīvās atbildības likumam.
Politikas jomas
Transporta un sakaru politika
Teritorija
-
Norises laiks
12.12.2023. - 22.12.2023.
Informācija
Publiskās apspriešanas laikā sabiedrības locekļiem iespēja sniegt viedokli par noteikumu projektu
Fiziskās personas
Skaidrojums un ietekme
transportlīdzekļu vadītāji, īpašnieki un turētāji
Juridiskās personas
Skaidrojums un ietekme
transportlīdzekļu vadītāji, īpašnieki un turētāji
Sagatavoja
Elīna Saule (SAM)
Atbildīgā persona
Ilonda Stepanova (SAM)
Izsludināšanas datums
13.12.2023. 12:19

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Valts Marga - Latvijas Mobilitātes asociācija
Iepazīstoties ar Noteikumu grozījumiem, kas attiecas uz elektroskrejriteņu un velosipēdu pārvietošanu (priekšlikums Nr. 25 papildināt noteikumus ar punktu 20.1), lūdzam precizēt šādus jautājumus:
1. Kā tiks definētas vietas, kur elektroskrejriteņus un velosipēdus aizliegts novietot?
2. Kāds būs noteikumu prasību izpildes kontroles mehānisms? Kurš un kā kontrolēs noteiktā laika (trīs stundas) ievērošanu, kas dots elektroskrejriteņa vai velosipēda īpašniekam vai turētājam, lai pats pārvietotu transportlīdzekli?
3. Uz kurieni elektroskrejritenis vai velosipēds tiks pārvietots, ja to noteiktajā laikā nebūs izdarījis tā īpašnieks vai turētājs? Vai elektroskrejriteni pārvietos uz vietu, kur to atļauts novietot, vai uz speciālu stāvvietu?
20.12.2023. 12:41
Māris Jonovs - "Drošās ielas"
«3. Transportlīdzekli pārvieto uz speciālu stāvvietu vai uz citu — stāvēšanai atļautu — vietu, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi, ar speciāli šim nolūkam paredzētu transportlīdzekli (turpmāk — specializētais transportlīdzeklis).»
Šķiet neadekvāti, ka noteikumos šobrīd nav noteikts citādi, un attiecīgi jebkāda elektroskrejriteņu vai velosipēdu pārvietošana, pat pārcelšana uz turpat blakus esošu stāvēšanai atļautu vietu būs jāveic ar specializēto transportlīdzekli.
Ierosinām iestrādāt atrunu, kas velo un elektroskrejriteņu gadījumā ļautu iztikt bez specializētā transportlīdzekļa, ļaujot tos gan vienkārši pārcelt, gan arī pārvest ar Policijas vai pašvaldības dienestu transportlīdzekļiem.
22.12.2023. 16:41
Māris Jonovs - "Drošās ielas"
«8.4. iepazīstina specializētā transportlīdzekļa vadītāju ar Lēmuma saturu, izsniedz to papīra formātā, pēc kā nodod transportlīdzekli.»
Prasība lēmumu izsniegt tieši papīra formātā būtu pārformulējama tā, lai būtu iespējama arī elektroniska dokumentu aprite, turklāt elektronisku dokumentu apriti vajadzētu prioretizēt pār papīra, papīru atstājot izņēmuma gadījumiem, kad noticis kas ārkārtējs un nav iespējams izveidot un / vai pārsūtīt elektronisku dokumentu.
22.12.2023. 16:46
Māris Jonovs - "Drošās ielas"
«10. Iestāde, kuras amatpersona pieņēmusi Lēmumu, 24 stundu laikā no pārvietošanas brīža nosūta Lēmumu transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam), ja tas ir iespējams, izmantojot Ceļu satiksmes drošības direkcijas tīmekļvietnes e-pakalpojumu sistēmu.»
Tā kā velosipēdu reģistrācija nav obligāta, pastāv liela iespēja, ka velo īpašnieks nebūs noskaidrojams CSDD datubāzē, un viņu nebūs iespējams informēt par velo pārvietošanu.
Noteikumos būtu jāiestrādā veids, kādā tiek publiski izziņots par pārvietotajiem nereģistrētiem / neidentificējamiem transportlīzekļiem, piemēram, publicējot informāciju pašvaldības vai policijas oficiālajās tīmekļa vietnēs.
22.12.2023. 16:53
Māris Jonovs - "Drošās ielas"
«20. Transportlīdzekli atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa, ja:
20.1. tas atrodas vietā, kur apstāties vai stāvēt aizliegts, ilgāk par astoņām stundām kopš brīža, kad, vadītājam klāt neesot, par apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpumu pieņemts lēmums par soda piemērošanu;»
un
«20.1 Elektroskrejriteni, velosipēdu vai velorikšu atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa, ja:
20.11.tas atrodas vietā, kur to novietot ir aizliegts, ilgāk par trim stundām kopš brīža, kad par šo pārkāpumu paziņots elektroskrejriteņa, velosipēda vai velorikšas īpašniekam vai turētājam.»

Elektroskrejriteņu, velosipēdu un velorikšu īpašniekiem bez skaidra un saprotama pamatojuma tiek dots daudz mazāk laika sava transportlīdzekļa pārvietošanai nekā citu transportlīdzekļu saimniekiem.
Lai ātrāk aizdabūtu prom velo un skrejriteņus no vietām, kur tie traucē, būtu jāsvītro uz tiem attiecinātie izņēmumi Ceļu satiksmes likuma 43.3 panta 5. daļā, tādējādi panākot, ka traucējošos transportlīdzekļus drīkstu pārvietot tūliņ, bez liekajām klapatām ar atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa.
22.12.2023. 17:09
Māris Jonovs - "Drošās ielas"
«20.1 Elektroskrejriteni, velosipēdu vai velorikšu atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa, ja:
20.11. tas atrodas vietā, kur to novietot ir aizliegts, ilgāk par trim stundām kopš brīža, kad par šo pārkāpumu paziņots elektroskrejriteņa, velosipēda vai velorikšas īpašniekam vai turētājam. Ja elektroskrejriteņa vai velosipēda īpašnieks vai turētājs ir reģistrējies Ceļu satiksmes drošības direkcijas tīmekļvietnē e-pakalpojumu sistēmā un piekritis paziņojumu saņemšanai elektroniski, lēmumu paziņo adresātam telefoniski, sarunu fiksējot rakstveidā. Pēc tam, kad adresāts informēts par lēmuma saturu, to Ceļu satiksmes drošības direkcijas tīmekļvietnē e-pakalpojumu sistēmā paziņo elektroniski.
20.12. tas atrodas vietā, kur to novietot ir aizliegts, ilgāk par trim stundām kopš brīža,  velosipēda  ir piestiprināta brīdinājuma uzlīme, gadījumos, kad īpašnieks vai turētājs nav zināms.»

Pārāk sarežģīti aprakstīta un izpildāma procedūra. Kā jau iepriekš minējām — traucējošu transportlīdzekļu tūlītēja pārvietošana būtu veicama bez ķēpāšanās ar atzīšanu par ilgstoši atstātu, bet tos, kas tiešām igstoši atstāti, amatpersonām nebūtu, atrodoties uz vietas jātrenkā caur CSDD datubāzēm un rakstveidā (?) fiksējot telefonsarunas, pietiktu ar normālu paziņošanu caur CSDD vai uzlīmes piestiprināšanu, dodot īpašniekam saprātīgu laiku reaģēt un pašam pārvietot savu velo vai skrejriteni.
22.12.2023. 17:24
Māris Jonovs - "Drošās ielas"
Tāpat kā Ceļu satiksmes likuma nesenajos labojumos, arī šo MK noteikumu grozījumos jūtama Rīgas domes vēlme regulēt elektroskrejriteņu nomu darbību. Jorojām paliekam pie uzskata, ka pašvaldību un koplietošanas transporta iznomātāju attiecības ir jārisina ar licencēšanas līgumiem, nevis pārrakstot likumus un noteikumus, kas attiecināmi uz visiem satiksmes dalībniekiem.
Ja nepieciešams, likumā un MK noteikumos jānosaka tiesības pašvaldībām vienoties ar iznomātājiem par lietotāju nevietā atstātu transportlīdzekļu pārvietošanu bez sarežģītās procedūras ar CSDD apziņošanas sistēmu un telefonsarunu konspektēšanas, un uzlīmju līmēšanas. Tādus transportlīdzekļus būtu jāspēj bez liekas kavēšanās pārvietot / aizvest jebkuram (licencēšanas līgumā atrunātam) pašvaldības komunālo un kontroles dienestu / uzņēmumu darbiniekiem, ne tikai amatpersonām.
22.12.2023. 17:54
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Šie grozījumi nerisina Rīgā ļoti aktuālu problēmu, ka velosipēdi gadiem ilgi tiek turēti pieslēgti velonovietnēs, kur velosipēdu novietošana ir atļauta, tādējādi aizņemot vietu un degradējot pilsētvidi, jo tie bieži ir sarūsējuši un/vai pusizjauktā stāvoklī. Lai šo problēmu risinātu, lūdzam paredzēt, ka elektroskrejriteni, velosipēdu vai velorikšu atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa, ja tas novietots stāvēšanai uz ceļa un netiek izmantots ilgāk par pašvaldības noteikto laiku, bet ne mazāk par 45 diennaktīm, ko apliecina brīdinājuma uzlīme uz transportlīdzekļa, kā tas ir noteikts attiecībā uz citiem transportlīdzekļiem Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumu Nr. 767 “Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa” (turpmāk — Noteikumi) 20.2. apakšpunktā.
22.12.2023. 18:41
Mihails Simvulidi - Apvienība "Pilsēta cilvēkiem"
Šo grozījumu 25. punktā ir paredzēts, ka elektroskrejriteni, velosipēdu vai velorikšu, kas novietots neatļautā vietā, atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa pēc 3 stundām, savukārt Noteikumu 20. punktā noteikts, ka citu transportlīdzekli atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa pēc 8 stundām. Nav skaidrs pamatojums, kāpēc transportlīdzekli, kas aizņem daudz mazāk vietas un attiecīgi rada daudz mazāk traucējumu, būtu jāevakuē daudz ātrāk, nekā citu transportlīdzekli. Normatīvajos aktos jābūt vienlīdzīgai attieksmei attiecībā uz personām (transportlīdzekļu īpašniekiem/lietotājiem), kas atrodas līdzīgas situācijās, ja atšķirīgai attieksmei nav pietiekama pamatojuma. Sakarā ar to lūdzam paredzēt, ka elektroskrejriteni, velosipēdu vai velorikšu, kas novietots neatļautā vietā, atzīst par ilgstoši atstātu uz ceļa pēc 8 stundām.
22.12.2023. 18:42