Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Apdrošināšanas līguma likumā
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Skatīt anotāciju.
Mērķa apraksts
Skatīt anotāciju.
Politikas jomas
Finanšu un kapitāla tirgus politika; Patērētāju tiesību aizsardzība
Teritorija
-
Norises laiks
30.01.2025. - 13.02.2025.
Informācija
-
Fiziskās personas
- Apdrošinājuma ņēmēji
Skaidrojums un ietekme
Skatīt anotāciju.
Juridiskās personas
- Apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēji (apdrošinātāji)
- Apdrošinājuma ņēmēji
Skaidrojums un ietekme
Skatīt anotāciju.
Sagatavoja
Skārleta Dombrovska-Latišenko (EM)
Atbildīgā persona
Edmunds Valantis (EM)
Izsludināšanas datums
30.01.2025. 21:10
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Aigars Krūms - Biedrība "Latvijas Apdrošināšanas brokeru asociācija"
Ierosināto grozījumu mērķis ir pozitīvi vērtējams.
Lai ierosinātais grozījums ALL 12.panta 1.daļā būtu efektīvi piemērojams, nevis tikai deklaratīvs, ierosinām šo grozījumu papildināt vēl arī ar šādu teikumu: Strīda gadījumā apdrošinātājam ir pienākums pierādīt apdrošināšanas līguma noteikumu paziņošanas faktu.
Diskutabls ir ierosinājums AAL 19.panta grozījuma 2.daļā, nosakot, ka apdrošinātājs, noslēdzot apdrošināšanas līgumu, izsniedz apdrošinājuma ņēmējam apdrošināšanas līgumu – apdrošināšanas polisi, apdrošināšanas līguma noteikumus un citus dokumentus, par kuriem apdrošinājuma ņēmējs un apdrošinātājs ir vienojušies. Apdrošināšanas līguma noteikumus apdrošinātāji ir publicējuši savā mājas lapā un tie ir nepārtraukti pieejami ikvienam interesentam, arī ikvienam apdrošinājuma ņēmējam. Nebūtu atbalstāma pieeja no digtalizācijas un apdrošināšanas noteikumu publiskās pieejamības atgriezties pie vēsturiskās arhaiskās sistēmas šos publiski pieejamos apdrošināšanas noteikumus katru reizi izdrukāt un izsniegt papīra formā. No pieredzes ir zināms, ka mūsdienās apdrošinājuma ņēmējs drīzāk izlasīs digitāli publiski pieejamos apdrošināšanas noteikumus, nevis lasīs uz daudzām lappusēm sīkā drukā papīra formā izdrukātos tos pašus apdrošināšanas noteikumus. Šāda prasība palielinās administratīvo slogu tajos gadījumos, kad apdrošināšanas polise tiek izsniegta papīra formā, kā arī būs pretrunā Latvijas valsts digitalizācijas un zaļā kursa politikas mērķiem. Tā arī būtu samērā bezjēdzīga un dublējoša prasība, ņemot vērā ALL 12.panta 1.dalā ierosināto prasību, ka vēl pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir jāpaziņo apdrošināšanas līguma noteikumi. Tādēļ drīzāk šajā grozījumā būtu nosakāms, ka: Apdrošinātājs, noslēdzot apdrošināšanas līgumu, izsniedz apliecinājumu par apdrošināšanas līguma noslēgšanu — apdrošināšanas polisi, kurā skaidri norāda, kur un kādā veidā apdrošinājuma ņēmējs var iepazīties ar apdrošināšanas noteikumiem, un citus dokumentus, par kuriem apdrošinājuma ņēmējs un apdrošinātājs ir vienojušies.
Lai ierosinātais grozījums ALL 12.panta 1.daļā būtu efektīvi piemērojams, nevis tikai deklaratīvs, ierosinām šo grozījumu papildināt vēl arī ar šādu teikumu: Strīda gadījumā apdrošinātājam ir pienākums pierādīt apdrošināšanas līguma noteikumu paziņošanas faktu.
Diskutabls ir ierosinājums AAL 19.panta grozījuma 2.daļā, nosakot, ka apdrošinātājs, noslēdzot apdrošināšanas līgumu, izsniedz apdrošinājuma ņēmējam apdrošināšanas līgumu – apdrošināšanas polisi, apdrošināšanas līguma noteikumus un citus dokumentus, par kuriem apdrošinājuma ņēmējs un apdrošinātājs ir vienojušies. Apdrošināšanas līguma noteikumus apdrošinātāji ir publicējuši savā mājas lapā un tie ir nepārtraukti pieejami ikvienam interesentam, arī ikvienam apdrošinājuma ņēmējam. Nebūtu atbalstāma pieeja no digtalizācijas un apdrošināšanas noteikumu publiskās pieejamības atgriezties pie vēsturiskās arhaiskās sistēmas šos publiski pieejamos apdrošināšanas noteikumus katru reizi izdrukāt un izsniegt papīra formā. No pieredzes ir zināms, ka mūsdienās apdrošinājuma ņēmējs drīzāk izlasīs digitāli publiski pieejamos apdrošināšanas noteikumus, nevis lasīs uz daudzām lappusēm sīkā drukā papīra formā izdrukātos tos pašus apdrošināšanas noteikumus. Šāda prasība palielinās administratīvo slogu tajos gadījumos, kad apdrošināšanas polise tiek izsniegta papīra formā, kā arī būs pretrunā Latvijas valsts digitalizācijas un zaļā kursa politikas mērķiem. Tā arī būtu samērā bezjēdzīga un dublējoša prasība, ņemot vērā ALL 12.panta 1.dalā ierosināto prasību, ka vēl pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas ir jāpaziņo apdrošināšanas līguma noteikumi. Tādēļ drīzāk šajā grozījumā būtu nosakāms, ka: Apdrošinātājs, noslēdzot apdrošināšanas līgumu, izsniedz apliecinājumu par apdrošināšanas līguma noslēgšanu — apdrošināšanas polisi, kurā skaidri norāda, kur un kādā veidā apdrošinājuma ņēmējs var iepazīties ar apdrošināšanas noteikumiem, un citus dokumentus, par kuriem apdrošinājuma ņēmējs un apdrošinātājs ir vienojušies.
31.01.2025. 10:25
Biedrība "Latvijas Profesionālo Apdrošināšanas brokeru Asociācija"
Neatbalstām:
2. Izteikt 12. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Apdrošinātājs pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas paziņo
apdrošinājuma ņēmējam apdrošināšanas līguma noteikumus rakstveidā vai ar cita apdrošinājuma ņēmējam pieejama pastāvīga informācijas nesēja starpniecību."
Šīs likuma izmaiņas ir sagatavotas bez konsultēšanās ar apdrošināšanas starpnieku nozari un attiecīgi tie nav saskaņoti ar tirgus realitāti. Šo izmaiņu punktu neatbalstām, jo tas pēc būtības izslēdz veselu virkni no pārdošanas kanāliem un metodēm – kā pārdošanu klātienē vai pārdošanu pa telefonu, kur nav iespējams klientam paziņot šos noteikumus rakstveidā vai ar pastāvīgo informācijas nesēju.
Neatbalstām:
3.
Izteikt 19. pantu šādāredakcijā:
"
19. pants. Apdrošināšanaspolise
(1) Apdrošināšanas līgumssastāv no apdrošināšanaspolises, apdrošināšanas līgumanoteikumiem, kā arī visiem šālīguma grozījumiem unpapildinājumiem, par kuriemapdrošinātājs un apdrošinājumaņēmējs ir vienojušiesapdrošināšanas līguma darbībaslaikā.
(2) Apdrošinātājs, noslēdzotapdrošināšanas līgumu, izsniedzapdrošinājuma ņēmējamapdrošināšanas līgumu –apdrošināšanas polisi,apdrošināšanas līgumanoteikumus un citusdokumentus, par kuriemapdrošinājuma ņēmējs unapdrošinātājs ir vienojušies.
(3) Apliecinājums parapdrošināšanas līgumanoslēgšanu ir apdrošināšanaspolise. Ja uz apdrošināšanaspolises nav pušu parakstu, tasneietekmē apdrošināšanaslīguma spēkā esību, ja irievēroti apdrošināšanas līgumaspēkā stāšanās noteikumi.
(4) Lai veicinātu apdrošinājumaņēmēja – fiziskās personas –izpratni par noslēgtoapdrošināšanas līgumu,apdrošināšanas polisē norādavisus apdrošināšanas līgumanoteikumos ietvertos apdrošināmos riskus, atzīmējotapdrošinātos riskus unneapdrošinātos riskus.Neapdrošinātie riski ir tādi, kuriir ietverti apdrošināšanaslīguma noteikumos, betapdrošinājuma ņēmējs navizvēlējies tos apdrošināt."
Šīs likuma izmaiņas ir sagatavotas bez konsultēšanās ar apdrošināšanas starpnieku nozari un attiecīgi tie nav saskaņoti ar tirgus realitāti. Šo izmaiņu punktu neatbalstām, jo apdrošināšanas līguma sastāvdaļai ir jābūt arī pieteikuma informācijai, kuri ir jābūt pieejamai apdrošinājuma ņēmējam
Bez tam šāds formulējums nepieņemami sašaurina apdrošinājuma segumu, atstājot tikai uzskaitītos riskus un izslēdz “visu risku” polises.
2. Izteikt 12. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Apdrošinātājs pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas paziņo
apdrošinājuma ņēmējam apdrošināšanas līguma noteikumus rakstveidā vai ar cita apdrošinājuma ņēmējam pieejama pastāvīga informācijas nesēja starpniecību."
Šīs likuma izmaiņas ir sagatavotas bez konsultēšanās ar apdrošināšanas starpnieku nozari un attiecīgi tie nav saskaņoti ar tirgus realitāti. Šo izmaiņu punktu neatbalstām, jo tas pēc būtības izslēdz veselu virkni no pārdošanas kanāliem un metodēm – kā pārdošanu klātienē vai pārdošanu pa telefonu, kur nav iespējams klientam paziņot šos noteikumus rakstveidā vai ar pastāvīgo informācijas nesēju.
Neatbalstām:
3.
Izteikt 19. pantu šādāredakcijā:
"
19. pants. Apdrošināšanaspolise
(1) Apdrošināšanas līgumssastāv no apdrošināšanaspolises, apdrošināšanas līgumanoteikumiem, kā arī visiem šālīguma grozījumiem unpapildinājumiem, par kuriemapdrošinātājs un apdrošinājumaņēmējs ir vienojušiesapdrošināšanas līguma darbībaslaikā.
(2) Apdrošinātājs, noslēdzotapdrošināšanas līgumu, izsniedzapdrošinājuma ņēmējamapdrošināšanas līgumu –apdrošināšanas polisi,apdrošināšanas līgumanoteikumus un citusdokumentus, par kuriemapdrošinājuma ņēmējs unapdrošinātājs ir vienojušies.
(3) Apliecinājums parapdrošināšanas līgumanoslēgšanu ir apdrošināšanaspolise. Ja uz apdrošināšanaspolises nav pušu parakstu, tasneietekmē apdrošināšanaslīguma spēkā esību, ja irievēroti apdrošināšanas līgumaspēkā stāšanās noteikumi.
(4) Lai veicinātu apdrošinājumaņēmēja – fiziskās personas –izpratni par noslēgtoapdrošināšanas līgumu,apdrošināšanas polisē norādavisus apdrošināšanas līgumanoteikumos ietvertos apdrošināmos riskus, atzīmējotapdrošinātos riskus unneapdrošinātos riskus.Neapdrošinātie riski ir tādi, kuriir ietverti apdrošināšanaslīguma noteikumos, betapdrošinājuma ņēmējs navizvēlējies tos apdrošināt."
Šīs likuma izmaiņas ir sagatavotas bez konsultēšanās ar apdrošināšanas starpnieku nozari un attiecīgi tie nav saskaņoti ar tirgus realitāti. Šo izmaiņu punktu neatbalstām, jo apdrošināšanas līguma sastāvdaļai ir jābūt arī pieteikuma informācijai, kuri ir jābūt pieejamai apdrošinājuma ņēmējam
Bez tam šāds formulējums nepieņemami sašaurina apdrošinājuma segumu, atstājot tikai uzskaitītos riskus un izslēdz “visu risku” polises.
13.02.2025. 14:45
Latvijas Apdrošinātāju asociācija
2024.gada novembrī notika LAA un Latvijas Bankas (LB) sarakste par nepieciešamību jaunajam regulējumam noteikt pārejas periodu. Savā vēstulē LAA LB pilnībā piekrīt, ka šo plānoto prasību piemērošanai būtu nepieciešams noteikt pārejas periodu, turklāt ir pamatoti, ka grozījumos noteiktās prasības nepiemēro apdrošināšanas līgumiem, kas noslēgti laikā līdz grozījumu spēkā stāšanās dienai.
Vienlaikus LB norāda parējas periodus, kas LB ieskatā ir pamatoti un samērīgi, un tie ir
• īpašuma apdrošināšanas, palīdzības apdrošināšanas, sauszemes transporta apdrošināšanas un nelaimes gadījumu apdrošināšanas līgumiem varētu noteikt īsāku pārejas periodu, piemēram, divus gadus (atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 19. panta pirmās daļas 1., 3., 8., 9. un 18. punktam);
• pārējiem apdrošināšanas līgumiem varētu noteikt garāku pārejas periodu, piemēram, četrus gadus (atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 19. panta pirmajai un otrajai daļai, izņemot pirmās daļas 1., 3., 8., 9. un 18. punktu).
Attiecībā uz pārejas periodu ALL plānotajiem grozījumiem 19. pantā, kas paredz apdrošināšanas polisē norādīt visus apdrošināšanas līguma noteikumos ietvertos apdrošināmos riskus, atzīmējot apdrošinātos riskus un neapdrošinātos riskus, LB piekrīt, ka būtu nosakāms viena gada pārejas periodu no grozījumu spēkā stāšanās dienas.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka sarakstē Ekonomijas ministrija un Finanšu ministrija tika pievienoti kā adresāti, LAA lūdz noteikumu projektā iekļaut LB kā uzrauga noteiktos samērīgos pārejas periodus.
Vienlaikus LB norāda parējas periodus, kas LB ieskatā ir pamatoti un samērīgi, un tie ir
• īpašuma apdrošināšanas, palīdzības apdrošināšanas, sauszemes transporta apdrošināšanas un nelaimes gadījumu apdrošināšanas līgumiem varētu noteikt īsāku pārejas periodu, piemēram, divus gadus (atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 19. panta pirmās daļas 1., 3., 8., 9. un 18. punktam);
• pārējiem apdrošināšanas līgumiem varētu noteikt garāku pārejas periodu, piemēram, četrus gadus (atbilstoši Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likuma 19. panta pirmajai un otrajai daļai, izņemot pirmās daļas 1., 3., 8., 9. un 18. punktu).
Attiecībā uz pārejas periodu ALL plānotajiem grozījumiem 19. pantā, kas paredz apdrošināšanas polisē norādīt visus apdrošināšanas līguma noteikumos ietvertos apdrošināmos riskus, atzīmējot apdrošinātos riskus un neapdrošinātos riskus, LB piekrīt, ka būtu nosakāms viena gada pārejas periodu no grozījumu spēkā stāšanās dienas.
Ievērojot minēto, kā arī to, ka sarakstē Ekonomijas ministrija un Finanšu ministrija tika pievienoti kā adresāti, LAA lūdz noteikumu projektā iekļaut LB kā uzrauga noteiktos samērīgos pārejas periodus.
13.02.2025. 14:50
Atlasīti 3 ieraksti.
Ierakstu skaits lapā25
