Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumos Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumos Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādes nepieciešamība izriet no 2023.gada 8.jūnijā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kas stājās spēkā 2024. gada 1. janvārī, kā rezultātā no likuma “Par nodokļiem un nodevām” izslēgts 7.1pants “Padziļinātās sadarbības programma” un attiecīgi spēku zaudēja arī Ministru kabineta 2018.gada 27.novembra noteikumi Nr.748 “Padziļinātās sadarbības programmas darbības noteikumi”, kuri reglamentēja Padziļinātās sadarbības programmas (PSP) dalībnieku darbību, nodokļu risku vadības prasības, piemērojamās priekšrocības un atvieglojumus Ministru kabineta 2014.gada 11.februāra noteikumu Nr.96 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība” piemērošanai.
Tādējādi ir nepieciešams noteikt jaunus nosacījumus un kritērijus, pēc kuriem tiks atlasīti godprātīgie nodokļu maksātāji, kuriem būs iespēja izmantot būtiskas priekšrocības kases sistēmas jaunas programmas versija sertifikācijā.
Papildus nepieciešams novērst praksē konstatētās nepilnības šo noteikumu piemērošanā:
- atcelt taksometru skaitītāju lietotājiem pienākumu iesniegt VID dubultu informāciju par veiktajiem darījumiem;
- skaidri  noteikt kārtību un gadījumus, kad VID ir tiesības izslēgt no VID vienotās datubāzes (reģistra) kases aparātus, hibrīda kases aparātus, kases sistēmas, specializētās ierīces un iekārtas, apkalpojošos dienestus un atbilstības pārbaudes institūcijas.
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir samazināt informācijas iesniegšanas administratīvo slogu taksometru skaitītāju lietotājiem, noteikt iespējas kases sistēmas lietotājiem, kuriem ir piešķirts augsts nodokļu maksātāja reitings, izmantot atvieglotu kārtību kases sistēmu atbilstības pārbaudes veikšanai, precizēt Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) lēmumu pieņemšanas kārtību, kādā VID izslēdz no VID vienotās datubāzes (reģistra) elektroniskās ierīces un iekārtas un to lietotājus, apkalpojošos dienestus un atbilstības pārbaudes institūcijas.
Politikas jomas
Budžeta un finanšu politika
Teritorija
-
Norises laiks
04.11.2024. - 19.11.2024.
Informācija
Publiskai apspriešanai nosakam piecpadsmit dienu termiņu.
Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Skaidrojums un ietekme
Noteikumu projekts attiecas uz elektronisko ierīču un iekārtu lietotājiem, apkalpojošiem dienestiem un atbilstības pārbaudes institūcijām.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-
Sagatavoja
Inese Dundure (VID)
Atbildīgā persona
Baiba Bāne (FM)
Izsludināšanas datums
31.10.2024. 17:47

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
Norītis Noris Krūzītis - "Latvijas Pārtikas Tirgotāju Asociācija"

Par grozījumiem Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumos Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" 
Jautājumi no LPTA un priekšlikumi:
Kādā veidā apkalpojošais dienests varēs uzzināt par lietotāja atbilstību 6. pielikumā minētajiem kritērijiem? Par reitingu ir skaidrs, to var atrast VID publiskajos resursos, bet ar tiem pārējiem kritērijiem tā gan nav. Vai lietotājam ir jāpiegādā apkalpojošajam dienestam kāds apliecinošs dokuments? 
121.112. lietotājs triju darbdienu laikā pēc katru programmas izmaiņu uzstādīšanas informē par to Valsts ieņēmumu dienestu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu." - mūsuprāt lietotāja vietā to būtu jādara apkalpojošajam dienestam (vismaz pašlaik viņi to dara).
Saistībā ar šiem diviem punktiem:
121.111. apkalpojošais dienests:
121.111.1. piecas darbdienas pirms programmas izmaiņu uzstādīšanas lietotājam, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmu, iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā programmatūras projektējuma aprakstu, programmatūras projektējuma specifikāciju, jauno kases sistēmas programmai aprēķināto Hash SHA-256 kontrolsummu, programmas versijas pirmkodu un izpildkodu, kā arī apliecinājumu, ka programma nodrošina normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām noteikto prasību izpildi. Programmas izmaiņu atbilstības pārbaude atbilstības pārbaudes institūcijā nav nepieciešama;
121.111.2. kases sistēmas programmas versiju atbilstības pārbaudes veikšanai iesniedz atbilstības pārbaudes institūcijā divpadsmit mēnešu laikā pēc iepriekšējās kases sistēmas versijas reģistrācijas Valsts ieņēmumu dienesta vienotajā datubāzē (reģistrā). Valsts ieņēmumu dienests, izvērtējot iesniegto tehnisko dokumentāciju un konstatējot, ka veiktās izmaiņas ir būtiskas, nosaka termiņu, kurā kases sistēmas programmas versija jāiesniedz atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai;

Piedāvājums pārcelt teikumu: "Valsts ieņēmumu dienests, izvērtējot iesniegto tehnisko dokumentāciju un konstatējot, ka veiktās izmaiņas ir būtiskas, nosaka termiņu, kurā kases sistēmas programmas versija jāiesniedz atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai;"  no punkta 121.111.2. uz 121.111.1. Tas atbilstu notikumu secībai. Svarīgs jautājums: Ja VID konstatē, ka veiktās izmaiņas tomēr ir būtiskas un tiek noteikts termiņš, kurā programmas versijai ir jāveic atbilstības pārbaude, vai jauno programmatūras versiju var izplatīt lietotājam reģistrētajās kases sistēmās līdz atbilstības apliecinājuma saņemšanai?
Par punktā 121.112. minēto apliecinājumu - vai šo izsniedz apkalpojošais dienests pats? Ja jā, tad vai būs kāds standarts (forma), kura būs jālieto šim apliecinājumam?
Par punktā 121.112. minēto divpadsmit mēnešu periodu - mūsuprāt šeit varētu būt dažādas interpretācijas, t.i. divpadsmit mēnešu laikā jaunā versija ir jāiesniedz atbilstības iestādei vai arī tai ir jau jābūt piereģistrētai VID? Ja ir otrais, tas praksē nozīmē, ka reāli jau pēc 8 - 9 mēnešiem mums ir jāvēršas pie atbilstības pārbaudītājiem, lai noteiktajos 12 mēnešos saņemtu atzinumu.


Nav skaidrs, kas ir “noteiktais augstākais reitinga līmenis”, punkts 121.12. Cik saprotu, reitingus caurskatīs ik ceturksni un iedomājamies ka vienā ceturksni tas “noteiktais augstākais reitinga līmenis” nav tas augstākais, tad pēc šī punkta uzreiz ir jāsniedz uz sertifikāciju. Sertifikācija var aizņemt laiku, un teiksim ja nākamajā ceturksnī reitings ir atpakaļ tas noteiktais augstākais, tad ko īsti darīt?
07.11.2024. 13:40
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Finanšu ministrijas izstrādāto noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumos Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība"” (24-TA-2285) (turpmāk – Noteikumu projekts).  LTRK jau ilgstoši vērsusi Finanšu ministrijas uzmanību uz nepieciešamību rast iespēju kases sistēmas lietotājiem, kuriem ir piešķirts augsts nodokļu maksātāja reitings, izmantot atvieglotu kārtību kases sistēmu atbilstības pārbaudes veikšanai, tādējādi mazinot administratīvo un finanšu slogu. LTRK izsaka pateicību par līdzšinējo sadarbību un atzinīgi novērtē ministrijas iniciatīvu grozījumu izstrādē.
Vienlaikus LTRK vērš uzmanību, ka Noteikumu projektā un tā anotācijā ir vairākas lietas, ko varētu precizēt un/vai plašāk paskaidrot.
[1.] LTRK lūdz skaidrot, kādā veidā apkalpojošais dienests varēs uzzināt par lietotāja atbilstību 6. pielikumā minētajiem kritērijiem? Nodokļu maksātāja reitingu var atrast Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID)  publiskajos resursos, bet ne pārējos kritērijus. Vai lietotājam ir jāpiegādā apkalpojošajam dienestam kāds apliecinošs dokuments?
[2.] LTRK aicina izvērtēt, vai Noteikumu projekta 121.111.1. noteikto termiņu ir iespējams samazināt uz trīs darbadienām.
[3.]  Noteikumu projekta 121.112 punkts paredz, ka nodokļu maksātājam kā kases sistēmu lietotājam ir noteikts pienākums trīs darbdienu laikā pēc katru programmas izmaiņu uzstādīšanas informēt par to VID, izmantojot EDS. LTRK aicina saglabāt līdzšinējo noteikumos paredzēto kārtību, paredzot šo pienākumu kases sistēmu apkalpojošajam dienestam.
[4.] Izvērtējot Noteikumu projekta 121.111.1. un 121.111.2. punktus, LTRK rosina no punkta 121.111.2. pārcelt teikumu: "Valsts ieņēmumu dienests, izvērtējot iesniegto tehnisko dokumentāciju un konstatējot, ka veiktās izmaiņas ir būtiskas, nosaka termiņu, kurā kases sistēmas programmas versija jāiesniedz atbilstības pārbaudes institūcijā atbilstības pārbaudes veikšanai;"   uz punktu 121.111.1. LTRK ieskatā šāds precizējums būtu atbilstošāks notikumu secībai. Vienlaikus LTRK lūdz skaidrot, ja VID konstatē, ka veiktās izmaiņas tomēr ir būtiskas un tiek noteikts termiņš, kurā programmas versijai ir jāveic atbilstības pārbaude, vai jauno programmatūras versiju var izplatīt lietotājam reģistrētajās kases sistēmās līdz atbilstības apliecinājuma saņemšanai?
[5.] LTRK lūdz skaidrot, vai 121.112. punktā minēto apliecinājumu izsniedz apkalpojošais dienests pats? Ja jā, tad vai būs kāds standarts (forma), kura būs jālieto šim apliecinājumam?
[6.] LTRK vērš uzmanību, ka par punktā 121.112. minēto divpadsmit mēnešu periodu varētu būt dažādas interpretācijas. Proti, divpadsmit mēnešu laikā jaunā versija ir jāiesniedz atbilstības iestādei vai arī tai ir jau jābūt piereģistrētai VID? Vienlaikus LTRK aicina vērtēt iespēju atbilstības pārbaudi veikt, ja sistēmā ir veiktas noteikts skaits  maznozīmīgas izmaiņas, nevis paredzēt termiņu.
[7.] LTRK atgādina arī par to, ko jau iepriekš ministrijai bija paudusi. Proti, LTRK aicina izvērtēt iespējamās izmaiņas sertifikācijas/audita procesam, kas aizvien ir smagnējs process nodokļu maksātājiem. Kaut arī Noteikumu projekts šķietami paredz būtiskus uzlabojumus, kopējais process aizvien būs līdzīgs.
 
17.11.2024. 20:18