Sabiedrības līdzdalība

Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 41 "Noteikumi par integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā iekļaujamām ziņām personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas vai cilvēka personības noskaidrošanai vai neatpazīta cilvēka līķa identificēšanai"
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumi Nr. 41 "Noteikumi par integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā iekļaujamām ziņām personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas vai cilvēka personības noskaidrošanai vai neatpazīta cilvēka līķa identificēšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 41) tika izstrādāti, lai nacionālajā līmenī radītu informācijas sistēmu, kas kalpotu par efektīvu līdzekli kompetento iestāžu sadarbībai personu un priekšmetu meklēšanā.
Noteikumi Nr. 41 paredz integrētajā iekšlietu informācijas sistēmā (turpmāk – integrētā sistēma) iekļaujamo ziņu, kas nepieciešamas personas, mantas vai dokumenta atrašanās vietas noskaidrošanai, apjomu, ziņu iekļaušanas pamatu un mērķi, ziņu iekļaušanas, izmantošanas un dzēšanas kārtību, institūcijas, kurām piešķirama piekļuve šajā sistēmā iekļautajām ziņām, kā arī rīcību, konstatējot personu, mantu vai dokumentu, par kuru ziņas iekļautas integrētajā sistēmā. Noteikumi Nr. 41 izdoti atbilstoši Kriminālprocesa likuma 382.1 panta, Administratīvās atbildības likuma 130. panta trešās daļas, Operatīvās darbības likuma 8.1 panta trešās daļas un likuma "Par policiju" 14.2 panta trešās daļas deleģējumam.
1) Noteikumi Nr. 41 pašlaik neparedz iekļaut reģistrā ziņas par bez vēsts pazudušu personu, kuru meklē, lai draudu novēršanas nolūkā uz laiku to aizsargātu.
2) Noteikumu Nr. 41 12. punkts pašlaik neparedz par personu iekļaut reģistrā arī ziņas par dokumentiem, kas var atrasties pie personas.
Gadījumos, kad persona tiek meklēta, lai sasniegtu konkrētu mērķi, praksē nereti ir gadījumi, kad amatpersonai ir informācija, ka pie meklētās personas var atrasties kāds dokuments (piemēram, personu apliecinošs dokuments, maksāšanas dokuments, rēķins jebkāda apliecība vai cits dokuments), kas var norādīt uz pašu meklējamo personu vai ar to saistītām personām un vietām.
3) Pašlaik noteikumi Nr. 41 neparedz, ka reģistrā ziņas par personu var padarīt meklēšanai nepārlūkojamas citiem reģistra lietotājiem. 
4) Noteikumi Nr. 41 pašlaik nenoteic ierobežojumus iestādēm, kurām, veicot operatīvās darbības pasākumus, ir piekļuve ziņām reģistrā, lai sasniegtu noteikumu 8.4. vai 8.5. apakšpunktā minēto mērķi atbilstoši operatīvās darbības procesa uzdevumam.   
5) Pašlaik noteikumi Nr. 41 neparedz normu, kas nosaka ziņojumu aktualizēšanas kārtību par prombūtnē esošu nepilngadīgu personu, kura var atrasties prombūtnē ilgāku laika posmu, proti, līdz pilngadības sasniegšanai.
6) Noteikumi Nr. 41 pašlaik neparedz integrētajā sistēmā izveidot ziņu sasaisti, proti, meklējamo personu ar meklējamo mantu vai dokumentu.
7) Noteikumi Nr. 41 pašlaik nenoteic, ka procesa virzītājs vai operatīvās darbības subjekts reģistrā var iekļaut papildu ziņas, kas var veicināt meklējamās personas atrašanu vai noskaidrot tās identitāti.
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai tostarp pielāgotu tajā ietverto regulējumu nacionālajiem normatīvajiem aktiem, ar ko paredzēts īstenot regulu 2018/1862, regulu 2018/1861 un regulu 2018/1860. Vienlaikus projekts izstrādāts, lai tostarp veiktu nepieciešamos pielāgojumus jaunās paaudzes integrētās iekšlietu informācijas sistēmas (IIIS2) pārbūves ietvaros, ko plānots pabeigt līdz 2023. gada 1. jūlijam.
Tāpat projekts izstrādāts, lai novērstu atsevišķas praksē konstatētās nepilnības.
Politikas jomas
Iekšlietu politika
Teritorija
-
Norises laiks
01.06.2022. - 15.06.2022.
Informācija
Projekts saskaņots ar Iekšlietu ministrijas Juridisko departamentu, Finanšu vadības departamentu, Nozares politikas departamentu, Valsts drošības dienestu, Valsts robežsardzi, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, Iekšlietu ministrijas informācijas centru.
Sabiedrības pārstāvjiem ir iespējas līdzdarboties, rakstiski iesniedzot viedokli, iebildumus un priekšlikumus par izstrādāto likumprojektu.
Atbilstoši saņemtajiem atzinumiem tiks precizēts likumprojekts, pēc kā to plānots virzīt saskaņošanai ar kompetentajām ministrijām (institūcijām).
Fiziskās personas
  • Personas, kuru dati tiks apstrādāti integrētajā sistēmā.
Skaidrojums un ietekme
Projektā paredzētais regulējums skars datu subjektus, kuru datus sistēmā apstrādās noteikumos Nr. 41 noteiktās iestādes un institūcijas.
Juridiskās personas
  • Valsts policija, Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Valsts robežsardze un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, valsts drošības iestādes, pašvaldības policija, Militārā policija, Valsts ieņēmumu dienests, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Ieslodzījuma vietu pārvalde, prokuratūras struktūrvienības, tiesas, Iekšējās drošības birojs, Valsts probācijas dienests, Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības, Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments, Ceļu satiksmes drošības direkcija, Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde.
Skaidrojums un ietekme
Projekts paredz papildināt ar jaunu tiesisko regulējumu, kas minētajām institūcijām paredz papildus ziņu iekļaušanas un izmantošanas mērķus.
Tiesiskā regulējuma ietekme uz administratīvo slogu ir nebūtiska.
Sagatavoja
Iveta Brūvere (VP)
Atbildīgā persona
Kristaps Sproģis (IEM)
Izsludināšanas datums
31.05.2022. 17:57

Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi

Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts