Projekta ID/ Uzdevuma numurs
Tiesību akta/ diskusiju dokumenta nosaukums
Dabas parka "Vecumu meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi
Līdzdalības veids
Publiskā apspriešana
Sākotnēji identificētās problēmas apraksts
Dabas parkam "Vecumu meži" ar Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumiem Nr.886 tika apstiprināti "Dabas parka "Vecumu meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 886), kuros tika noteikts dabas parka funkcionālais zonējums un teritorijas izmantošanas nosacījumi.
Pēc apstiprināšanas noteikumos Nr. 886 tika veikti grozījumi 2007. un 2012. gadā.
Tiek gatavoti jauni Ministru kabineta noteikumi dabas parkam "Vecumu meži", jo ir izstrādāts jauns dabas aizsardzības plāns, aktualizēti kartēšanas dati un veikta teritorijas zonējuma pārskatīšana atbilstoši esošajai situācijai, līdz ar to tiek veikta aktualizācija arī teritorijas izmantošanas nosacījumos.
Pēc apstiprināšanas noteikumos Nr. 886 tika veikti grozījumi 2007. un 2012. gadā.
Tiek gatavoti jauni Ministru kabineta noteikumi dabas parkam "Vecumu meži", jo ir izstrādāts jauns dabas aizsardzības plāns, aktualizēti kartēšanas dati un veikta teritorijas zonējuma pārskatīšana atbilstoši esošajai situācijai, līdz ar to tiek veikta aktualizācija arī teritorijas izmantošanas nosacījumos.
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Dabas parka „Vecumu meži” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāti, lai noteiktu teritorijas aizsardzības, izmantošanas un apsaimniekošanas tiesisko regulējumu, pamatojoties uz dabas parka “Vecumu meži” dabas aizsardzības plānā* iekļautajiem priekšlikumiem, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 264 “Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – vispārējie noteikumi) prasības.
*Dabas parkam "Vecumu meži" ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas** 2020. gada 16. jūnija rīkojumu Nr.1-2/91 ir apstiprināts dabas aizsardzības plāns 2020. - 2032. gadam.
**saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā.
*Dabas parkam "Vecumu meži" ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas** 2020. gada 16. jūnija rīkojumu Nr.1-2/91 ir apstiprināts dabas aizsardzības plāns 2020. - 2032. gadam.
**saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā.
Politikas jomas
Dabas aizsardzība
Teritorija
Balvu novada Žīguru un Vecumu pagasti.
Norises laiks
10.05.2025. - 14.06.2025.
Informācija
Publiskā apspriešana tiek pagarināta līdz 16.06.25., lai ir iespēja iepazīties ar izstrādāto Noteikumu projektu līdz sabiedriskās apspriešanas sanāksmei š.g. 10.jūnijā.
Fiziskās personas
- Zemes īpašnieki, tiesiskie valdītāji un apsaimniekotāji, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas parka teritorijā, dabas parka apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Skaidrojums un ietekme
Nekustamo īpašumu apsaimniekošanā jāievēro individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu regulējums.
Juridiskās personas
- Juridiskas personas, kuru īpašumā, valdījumā vai apsaimniekošanā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas parka teritorijā vai kuri veic saimniecisko darbību dabas parka teritorijā.
Skaidrojums un ietekme
Nekustamo īpašumu apsaimniekošanā jāievēro individuālo aizsardzības un izmantošanas noteikumu regulējums.
Sagatavoja
Dace Briška (VARAM)
Atbildīgā persona
Zanda Kristapsone (VARAM)
Izsludināšanas datums
10.05.2025. 11:19
Iesniegtie iebildumi / priekšlikumi
Iebilduma / priekšlikuma iesniedzējs
Iebilduma / priekšlikuma būtība
Iesniegts
AS "Latvijas valsts meži"
1. Papildināt 8.punktu ar 8.4.p. šādā redakcijā:
8.4. kuras tiks veiktas saskaņā ar dabas aizsardzības plāna apsaimniekošanas pasākumu plānu.
Pamatojums:
Darbības, kas plānotas dabas aizsardzības plānā jau ir akceptētas DAP šo plānu apstiprinot.
2. Dzēst 10.punktu.
Pamatojums:
Nevajadzīgi izcelta biotopu aizsardzība, jo turpmāk, aprakstot zonējumu, tas attiecināts uz biotopiem kā būtiskāko zonu noteikšanas kritēriju.
3. Sadalīt 11.2. apakšpunktu:
11.2. pārvietoties, apstāties un stāvēt ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, tai skaitā automašīnām, traktortehniku, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem un sniega motocikliem brīvā dabā ārpus ceļiem un dabiskām brauktuvēm (ne vairāk kā četrus metrus plata neizbūvēta brauktuve meža vai lauksaimniecības zemes apsaimniekošanas un aizsardzības vajadzībām un valsts aizsardzības uzdevumu veikšanai), izņemot neitrālo zonu, ja pārvietošanās ir saistīta ar šo teritoriju apsaimniekošanu, tai skaitā medību saimniecību uzraudzību, valsts aizsardzības uzdevumu veikšanu, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu, ugunsdrošības pasākumu darbu veikšanu
11.2.1. pārvietošanos ar velosipēdiem, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkotās trasēs
11.2.2. ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju zinātnisko pētījumu veikšanai.
11.2.3. Minētajos gadījumos, kad atļauta pārvietošanās, mehāniskos transportlīdzekļus apstādina un novieto stāvēšanai tā, lai tie neierobežotu un netraucētu citu transportlīdzekļu pārvietošanos pa ceļiem un dabiskām brauktuvēm.
Pamatojums:
Uzskaitīto darbību saprotamākai uztverei.
4. Dzēst 11.7. punktu.
Pamatojums:
Nav aktuāli šai teritorijai.
5. Izteikt 11.10.punkti šādā redakcijā:
Izteikt punktu sekojošā redakcijā:
11.10. būvēt elektronisko sakaru tīklu torņus, izņemot, ja tas nepieciešams valsts robežas drošības nodrošināšanai
Pamatojums:
Valsts aizsardzības pasākumu aizliegšana nav pieļaujama
6. Dzēst 11.15. punktu.
Pamatojums:
Noteikts līnijas garums un tās līkumainība dabā ir plaši interpretējams jēdziens un šāda nosacījuma administrēšana līdz ar to ir neiespējama. Tā kā teritorija ir apsaimniekota jau ilgstošu laiku, tad pievešanas ceļu vietas dabā ir redzamas. Piespiedu līkumošana būs saistīta ar papildus augošu koku ciršanu citam pievešanas ceļam. Pastāv arī paliekošo koku bojāšanas risks. Ņemot vērā robežas tuvumu un teritorijas apdzīvotības blīvumu, nav arī aktuāls ainavas faktors.
7. Izteikt 11.16.punktu šāda redakcijā:
11.16. sagatavot augsni lauksaimniecības vajadzībām:
11.16.1. ap lauksaimniecības zemēs augošu koku, kuru caurmērs 1,3 metru augstumā virs koka sakņu kakla pārsniedz 60 centimetru, vainaga projekcijas platībā
11.16.2. 10 metru joslā no ūdensnotekas ūdens līnijas vai no krasta augšējās krants, ja ūdensnotekai ir skaidri izteikts stāvs pamatkrasts.
Pamatojums:
Punktā atdalītas savstarpēji nesaistītas vietas un to apsaimniekošana.
Glifosāta lietošanas nosacījumi 11.5.punktā.
8. Izteikts 11.17. punktu šādā redakcijā:
11.17.veikt mežsaimniecisko darbību no 1. marta līdz 31.jūlijam, izņemot:
Pamatojums:
Dabas aizsardzības plānā nav pamatots termiņa pagarinājums.
9.Dzēst 11.17.5. punktu.
Pamatojums:
Nav nepieciešams šāds izņēmums.
10.Izteikt 11.22. punktu šādā redakcijā:
11.22. Dabas parka teritorijā meža zemēs aizliegts cirst kokus rekonstruktīvajā cirtē;
Pamatojums:
Pārējie punkti definēti turpmāk- Noteikumu tekstā. 13.5.,13.13.3.,u.c. atbilstoši zonai.
11. Papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu:
11.25. koku ciršanu egļu astoņzobu mizgrauža Ips typographus savairošanās gadījumos, ja bojāto koku tūlītēja neizvākšana var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus dabas parka veic ja ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai. Veicot sanitāro cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus;
Pamatojums:
Attiecināt šādu formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus.
12. Dzēst 13.11. punktu.
Pamatojums:
Attiecināt 11.25 formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus. (Priekšlikums Nr.11).
13.Dzēst 13.12. punktu
Pamatojums:
Nav nepieciešams šāds punkts, ja visā teritorijā ir noteikts mežsaimnieciskās darbības aizliegums noteiktā laika periodā.
14. Papildināt 15.12 punktu pirmo teikumu un izteikt to šādā redakcijā:
15.2.veikt mērķtiecīgas darbības, kuru rezultātā tiek mainīta purva, meža, krūmāja vai lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas kategorija, izņemot dabiski apmežojušās vai dabiski applūdušas zemes lietošanas kategorijas maiņu uz dabā konstatēto zemes lietošanas kategoriju, izņemot ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju:
Pamatojums:
Redakciju nepieciešams precizēt, lai normu nepamatoti neattiecinātu uz dabisku procesu rezultātu.
15. Izteikt 15.15. punktu šādā redakcijā:
15.15. bez Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atļaujas organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku.
Pamatojums:
Nav noteikts teritorijas mērogs, platība, tādēļ ir iespējama plaša šāda nosacījuma interpretācija, attiecinot gan visu zonu, dažiem meža kvartāliem, visu īpašumu (kadastra vienību).
16. Dzēst 16. punktu.
Pamatojums:
Attiecināt 11.25 formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus. (Priekšlikums Nr.11).
17.Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
17.Lai novērstu apdraudējumu dabas parka apmeklētājiem un infrastruktūras objektiem, dabas lieguma zonā bīstamos kokus cērt citā cirtē.
Pamatojums:
Bīstamo koku kritēriji ir noteikti tiesību aktos. Ja šādi koki vienlaikus ir arī dižkoki vai aizsargājami koki, uz tiem attiecas cits regulējums. Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums ir lieks administratīvais slogs.
18. Dzēst 18. punktu.
Pamatojums:
Nav nepieciešams šāds punkts, ja visā teritorijā ir noteikts mežsaimnieciskās darbības aizliegums noteiktā laika periodā.
19.Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
19. Dabas lieguma zonā Latvijas un Eiropas Savienības nozīmes biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu aizsardzības, saglabāšanas un atjaunošanas pasākumu veikšanai un bioloģiskās daudzveidības veicināšanai mežaudzē kokus cērt citā cirtē atbilstoši sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta atzinumam.
Pamatojums:
Rakstiskas atļaujas saņemšana papildus eksperta atzinumam ir lieks administratīvais slogs.
20. Dzēst 20. punktu.
Pamatojums:
Ne dabas aizsardzības plānā, ne citur literatūrā nav ziņu un pierādījumu par bebru populācijas apdraudētību šai teritorijā, kā arī valstī kopumā. Bebru aizsprostu iznīcināšana veicina tikai bebru pārvietošanos, bet neietekmē populācijas skaitu.
21. Izteikt 24.2.3 punktu šādā redakcijā:
24.2.3. apšu audzēm - 30 gadus.
22.Izveidot jaunu punktu:
Atļauts neveikt jaunaudžu kopšanu, ja mežaudze dabīgi atjaunojas ar apsi.
Pamatojums:
No loģiskas Noteikumu uzbūves viedokļa šādam punktam jābūt atsevišķi.
23. Dzēst 24.3.1. punktu.
Pamatojums:
Nepamatoti palielina administratīvo slogu - saskaņot zemes lietošanas kategorijas maiņu, kas notikusi dabisku procesu norises rezultātā.
24. Izteikt 24.3.2. punktu šādā redakcijā:
24.3.2.ierīkot ierobežotā platībā turētu savvaļas sugu lauksaimniecības dzīvnieku audzētavas un iežogotas platības to turēšanai nebrīvē, izņemot gadījumu, ja tas nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai vai atjaunošanai.
Pamatojums:
Atļaujas nepieciešamību nosaka 24.3. punkts.
25. Izteikt 24.3.4. punktu šādā redakcijā:
24.3.4.organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus, sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku.
Pamatojums:
Nav noteikts teritorijas mērogs, platība, tādēļ ir iespējama plaša šāda nosacījuma interpretācija, attiecinot gan visu zonu, dažus meža kvartālus, visu īpašumu (kadastra vienību), kā arī atļauto cilvēku skaitu noteikt vienotu visai teritorijai , šai gadījumā 50.
26. Dzēst 24.4. punktu.
Pamatojums:
Attiecināt 11.25 formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus. (Priekšlikums Nr.11).
27.Dzēst 24.5. punktu.
Pamatojums:
Ņemot vērā dabas parka dabas vērtību īpatsvaru (16.5%) , nav samērīgi ierobežot saimniecisko darbību dabas parka zonā– atļaut tikai izlases cirti, pie tam pieprasot saskaņojumu ar DAP. Kā arī nosacījumi ir noformulēti neprecīzi un ir interpretējami.
28. Papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu:
Veicot koku ciršanu meža zemēs:
xx. maksimālā kailcirtes platība silā, mētrājā, lānā, damaksnī, viršu ārenī, mētru ārenī, viršu kūdrenī un mētru kūdrenī nepārsniedz trīs hektārus, citos mežu tipos - divus hektārus;
xx. izlases cirtē nesamazināt mežaudzes pirmā stāva biezību zem 0,4,(vai kritiskā vai minimālā)
xx. izlases cirtē mežaudzē neveidot atvērumus, kas lielāki par 0,1 hektāru, izņemot priežu audzes silā, mētrājā, lānā un damaksnī, kur pieļaujams veidot līdz 0,3 hektāru lielus atvērumus;
xx.Kailcirtes cirsmai piegulošajā mežaudzē nākošā kailcirtes cirsma atļauta ne agrāk par 10 gadiem pēc iepriekšējās cirtes pabeigšanas, izņemot sanitāro kailcirti pēc VMD sanitārā atzinuma.
Pamatojums:
Ņemot vērā dabas vērtību īpatsvaru šai teritorijā, nav pamata kailcirtes aizliegumam. Būtiskāk ir aprobežot kailcirtes cirsmas platību atkarībā no augšanas apstākļu tipa, kā arī noteikt nākamās kailcirtes cirsmas piesliešanās termiņu 10 gadi.
29. Izteikt 33.1. punktu šādā redakcijā:
33.1. koks kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērst bīstamības situāciju (piemēram, apzāģēt zarus, izveidot atbalstus, barjeras);
Pamatojums:
Ceļa zīmju un norāžu izvietošana nemazina koka bīstamību, bet tikai brīdina par šādu iespējamību.
30. Noteikuma punktos 13.3.,13.4.,13.7.,13.10.,15.1.,18.,21. paredzēt šādu termiņu:
1. marts līdz 31.jūlijs un 1.augusts līdz 29.februāris.
Pamatojums:
Dabas aizsardzības plānā nav pamatots šāds termiņa pagarinājums.
31. Par Noteikumu projektu kopumā:
Būtiski palielināts ar dabas aizsardzības pārvaldi saskaņojamo darbību skaits – vismaz 21 punktā , tai skaitā darbībām, kam nav paredzama ietekme uz dabas vērtībām.Administratīvais slogs ir gan rakstiskas atļaujas , gan pozitīva atzinuma pieprasīšana, tai skaitā darbībām , kas ieplānotas dabas aizsardzības plānā.Dažām no šīm darbībā vēl nepieciešams arī eksperta atzinums.
Ņemot vērā dabas vērtību īpatsvaru šai teritorijā, tas ir nesamērīgs administratīvais slogs.
Priekšlikumi un iebildumi par anotāciju:
Anotācija
Risinājuma apraksts:
Risinājuma apraksts izstrādāts vispārīgi, nav risinājumu, kas būtu īpaši raksturīgi un nepieciešami tieši šai teritorijai. Ir arī minēti nosacījumi, kas nav atspoguļoti Noteikumu projektā ( kailcirtes platība). Nepieņemami, ka īpašuma atsavināšanas gadījumā bijušajam īpašniekam “uzticētā” informēšana par nastām un apgrūtinājumiem īpašumam.
Anotācijas 1.6. punkts Cita informācija: Noteikumu projekts neparedz lielāku slogu iedzīvotājiem, fiziskām vai juridiskām personām.
Noteikumu projektā vismaz 21 vietā tiek prasīti saskaņojumi un atzinumi , pie tam ir arī punkti, kur tam vēl papildus vajadzīgs eksperta atzinums, tai skaitā darbībām , kas ieplānotas dabas aizsardzības plānā.
8.4. kuras tiks veiktas saskaņā ar dabas aizsardzības plāna apsaimniekošanas pasākumu plānu.
Pamatojums:
Darbības, kas plānotas dabas aizsardzības plānā jau ir akceptētas DAP šo plānu apstiprinot.
2. Dzēst 10.punktu.
Pamatojums:
Nevajadzīgi izcelta biotopu aizsardzība, jo turpmāk, aprakstot zonējumu, tas attiecināts uz biotopiem kā būtiskāko zonu noteikšanas kritēriju.
3. Sadalīt 11.2. apakšpunktu:
11.2. pārvietoties, apstāties un stāvēt ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, tai skaitā automašīnām, traktortehniku, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, mopēdiem un sniega motocikliem brīvā dabā ārpus ceļiem un dabiskām brauktuvēm (ne vairāk kā četrus metrus plata neizbūvēta brauktuve meža vai lauksaimniecības zemes apsaimniekošanas un aizsardzības vajadzībām un valsts aizsardzības uzdevumu veikšanai), izņemot neitrālo zonu, ja pārvietošanās ir saistīta ar šo teritoriju apsaimniekošanu, tai skaitā medību saimniecību uzraudzību, valsts aizsardzības uzdevumu veikšanu, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanu, ugunsdrošības pasākumu darbu veikšanu
11.2.1. pārvietošanos ar velosipēdiem, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ierīkotās trasēs
11.2.2. ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju zinātnisko pētījumu veikšanai.
11.2.3. Minētajos gadījumos, kad atļauta pārvietošanās, mehāniskos transportlīdzekļus apstādina un novieto stāvēšanai tā, lai tie neierobežotu un netraucētu citu transportlīdzekļu pārvietošanos pa ceļiem un dabiskām brauktuvēm.
Pamatojums:
Uzskaitīto darbību saprotamākai uztverei.
4. Dzēst 11.7. punktu.
Pamatojums:
Nav aktuāli šai teritorijai.
5. Izteikt 11.10.punkti šādā redakcijā:
Izteikt punktu sekojošā redakcijā:
11.10. būvēt elektronisko sakaru tīklu torņus, izņemot, ja tas nepieciešams valsts robežas drošības nodrošināšanai
Pamatojums:
Valsts aizsardzības pasākumu aizliegšana nav pieļaujama
6. Dzēst 11.15. punktu.
Pamatojums:
Noteikts līnijas garums un tās līkumainība dabā ir plaši interpretējams jēdziens un šāda nosacījuma administrēšana līdz ar to ir neiespējama. Tā kā teritorija ir apsaimniekota jau ilgstošu laiku, tad pievešanas ceļu vietas dabā ir redzamas. Piespiedu līkumošana būs saistīta ar papildus augošu koku ciršanu citam pievešanas ceļam. Pastāv arī paliekošo koku bojāšanas risks. Ņemot vērā robežas tuvumu un teritorijas apdzīvotības blīvumu, nav arī aktuāls ainavas faktors.
7. Izteikt 11.16.punktu šāda redakcijā:
11.16. sagatavot augsni lauksaimniecības vajadzībām:
11.16.1. ap lauksaimniecības zemēs augošu koku, kuru caurmērs 1,3 metru augstumā virs koka sakņu kakla pārsniedz 60 centimetru, vainaga projekcijas platībā
11.16.2. 10 metru joslā no ūdensnotekas ūdens līnijas vai no krasta augšējās krants, ja ūdensnotekai ir skaidri izteikts stāvs pamatkrasts.
Pamatojums:
Punktā atdalītas savstarpēji nesaistītas vietas un to apsaimniekošana.
Glifosāta lietošanas nosacījumi 11.5.punktā.
8. Izteikts 11.17. punktu šādā redakcijā:
11.17.veikt mežsaimniecisko darbību no 1. marta līdz 31.jūlijam, izņemot:
Pamatojums:
Dabas aizsardzības plānā nav pamatots termiņa pagarinājums.
9.Dzēst 11.17.5. punktu.
Pamatojums:
Nav nepieciešams šāds izņēmums.
10.Izteikt 11.22. punktu šādā redakcijā:
11.22. Dabas parka teritorijā meža zemēs aizliegts cirst kokus rekonstruktīvajā cirtē;
Pamatojums:
Pārējie punkti definēti turpmāk- Noteikumu tekstā. 13.5.,13.13.3.,u.c. atbilstoši zonai.
11. Papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu:
11.25. koku ciršanu egļu astoņzobu mizgrauža Ips typographus savairošanās gadījumos, ja bojāto koku tūlītēja neizvākšana var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus dabas parka veic ja ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai. Veicot sanitāro cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus;
Pamatojums:
Attiecināt šādu formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus.
12. Dzēst 13.11. punktu.
Pamatojums:
Attiecināt 11.25 formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus. (Priekšlikums Nr.11).
13.Dzēst 13.12. punktu
Pamatojums:
Nav nepieciešams šāds punkts, ja visā teritorijā ir noteikts mežsaimnieciskās darbības aizliegums noteiktā laika periodā.
14. Papildināt 15.12 punktu pirmo teikumu un izteikt to šādā redakcijā:
15.2.veikt mērķtiecīgas darbības, kuru rezultātā tiek mainīta purva, meža, krūmāja vai lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas kategorija, izņemot dabiski apmežojušās vai dabiski applūdušas zemes lietošanas kategorijas maiņu uz dabā konstatēto zemes lietošanas kategoriju, izņemot ar Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju:
Pamatojums:
Redakciju nepieciešams precizēt, lai normu nepamatoti neattiecinātu uz dabisku procesu rezultātu.
15. Izteikt 15.15. punktu šādā redakcijā:
15.15. bez Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiskas atļaujas organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku.
Pamatojums:
Nav noteikts teritorijas mērogs, platība, tādēļ ir iespējama plaša šāda nosacījuma interpretācija, attiecinot gan visu zonu, dažiem meža kvartāliem, visu īpašumu (kadastra vienību).
16. Dzēst 16. punktu.
Pamatojums:
Attiecināt 11.25 formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus. (Priekšlikums Nr.11).
17.Izteikt 17. punktu šādā redakcijā:
17.Lai novērstu apdraudējumu dabas parka apmeklētājiem un infrastruktūras objektiem, dabas lieguma zonā bīstamos kokus cērt citā cirtē.
Pamatojums:
Bīstamo koku kritēriji ir noteikti tiesību aktos. Ja šādi koki vienlaikus ir arī dižkoki vai aizsargājami koki, uz tiem attiecas cits regulējums. Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums ir lieks administratīvais slogs.
18. Dzēst 18. punktu.
Pamatojums:
Nav nepieciešams šāds punkts, ja visā teritorijā ir noteikts mežsaimnieciskās darbības aizliegums noteiktā laika periodā.
19.Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
19. Dabas lieguma zonā Latvijas un Eiropas Savienības nozīmes biotopu un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu aizsardzības, saglabāšanas un atjaunošanas pasākumu veikšanai un bioloģiskās daudzveidības veicināšanai mežaudzē kokus cērt citā cirtē atbilstoši sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta atzinumam.
Pamatojums:
Rakstiskas atļaujas saņemšana papildus eksperta atzinumam ir lieks administratīvais slogs.
20. Dzēst 20. punktu.
Pamatojums:
Ne dabas aizsardzības plānā, ne citur literatūrā nav ziņu un pierādījumu par bebru populācijas apdraudētību šai teritorijā, kā arī valstī kopumā. Bebru aizsprostu iznīcināšana veicina tikai bebru pārvietošanos, bet neietekmē populācijas skaitu.
21. Izteikt 24.2.3 punktu šādā redakcijā:
24.2.3. apšu audzēm - 30 gadus.
22.Izveidot jaunu punktu:
Atļauts neveikt jaunaudžu kopšanu, ja mežaudze dabīgi atjaunojas ar apsi.
Pamatojums:
No loģiskas Noteikumu uzbūves viedokļa šādam punktam jābūt atsevišķi.
23. Dzēst 24.3.1. punktu.
Pamatojums:
Nepamatoti palielina administratīvo slogu - saskaņot zemes lietošanas kategorijas maiņu, kas notikusi dabisku procesu norises rezultātā.
24. Izteikt 24.3.2. punktu šādā redakcijā:
24.3.2.ierīkot ierobežotā platībā turētu savvaļas sugu lauksaimniecības dzīvnieku audzētavas un iežogotas platības to turēšanai nebrīvē, izņemot gadījumu, ja tas nepieciešams īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai vai atjaunošanai.
Pamatojums:
Atļaujas nepieciešamību nosaka 24.3. punkts.
25. Izteikt 24.3.4. punktu šādā redakcijā:
24.3.4.organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus, sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku.
Pamatojums:
Nav noteikts teritorijas mērogs, platība, tādēļ ir iespējama plaša šāda nosacījuma interpretācija, attiecinot gan visu zonu, dažus meža kvartālus, visu īpašumu (kadastra vienību), kā arī atļauto cilvēku skaitu noteikt vienotu visai teritorijai , šai gadījumā 50.
26. Dzēst 24.4. punktu.
Pamatojums:
Attiecināt 11.25 formulējumu uz visu teritoriju, vienkāršojot attieksmi pret šādiem bojājumiem, tai pat skaitā izpildot šo bīstamo kaitēkļu apkarošanas nosacījumus. (Priekšlikums Nr.11).
27.Dzēst 24.5. punktu.
Pamatojums:
Ņemot vērā dabas parka dabas vērtību īpatsvaru (16.5%) , nav samērīgi ierobežot saimniecisko darbību dabas parka zonā– atļaut tikai izlases cirti, pie tam pieprasot saskaņojumu ar DAP. Kā arī nosacījumi ir noformulēti neprecīzi un ir interpretējami.
28. Papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu:
Veicot koku ciršanu meža zemēs:
xx. maksimālā kailcirtes platība silā, mētrājā, lānā, damaksnī, viršu ārenī, mētru ārenī, viršu kūdrenī un mētru kūdrenī nepārsniedz trīs hektārus, citos mežu tipos - divus hektārus;
xx. izlases cirtē nesamazināt mežaudzes pirmā stāva biezību zem 0,4,(vai kritiskā vai minimālā)
xx. izlases cirtē mežaudzē neveidot atvērumus, kas lielāki par 0,1 hektāru, izņemot priežu audzes silā, mētrājā, lānā un damaksnī, kur pieļaujams veidot līdz 0,3 hektāru lielus atvērumus;
xx.Kailcirtes cirsmai piegulošajā mežaudzē nākošā kailcirtes cirsma atļauta ne agrāk par 10 gadiem pēc iepriekšējās cirtes pabeigšanas, izņemot sanitāro kailcirti pēc VMD sanitārā atzinuma.
Pamatojums:
Ņemot vērā dabas vērtību īpatsvaru šai teritorijā, nav pamata kailcirtes aizliegumam. Būtiskāk ir aprobežot kailcirtes cirsmas platību atkarībā no augšanas apstākļu tipa, kā arī noteikt nākamās kailcirtes cirsmas piesliešanās termiņu 10 gadi.
29. Izteikt 33.1. punktu šādā redakcijā:
33.1. koks kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērst bīstamības situāciju (piemēram, apzāģēt zarus, izveidot atbalstus, barjeras);
Pamatojums:
Ceļa zīmju un norāžu izvietošana nemazina koka bīstamību, bet tikai brīdina par šādu iespējamību.
30. Noteikuma punktos 13.3.,13.4.,13.7.,13.10.,15.1.,18.,21. paredzēt šādu termiņu:
1. marts līdz 31.jūlijs un 1.augusts līdz 29.februāris.
Pamatojums:
Dabas aizsardzības plānā nav pamatots šāds termiņa pagarinājums.
31. Par Noteikumu projektu kopumā:
Būtiski palielināts ar dabas aizsardzības pārvaldi saskaņojamo darbību skaits – vismaz 21 punktā , tai skaitā darbībām, kam nav paredzama ietekme uz dabas vērtībām.Administratīvais slogs ir gan rakstiskas atļaujas , gan pozitīva atzinuma pieprasīšana, tai skaitā darbībām , kas ieplānotas dabas aizsardzības plānā.Dažām no šīm darbībā vēl nepieciešams arī eksperta atzinums.
Ņemot vērā dabas vērtību īpatsvaru šai teritorijā, tas ir nesamērīgs administratīvais slogs.
Priekšlikumi un iebildumi par anotāciju:
Anotācija
Risinājuma apraksts:
Risinājuma apraksts izstrādāts vispārīgi, nav risinājumu, kas būtu īpaši raksturīgi un nepieciešami tieši šai teritorijai. Ir arī minēti nosacījumi, kas nav atspoguļoti Noteikumu projektā ( kailcirtes platība). Nepieņemami, ka īpašuma atsavināšanas gadījumā bijušajam īpašniekam “uzticētā” informēšana par nastām un apgrūtinājumiem īpašumam.
Anotācijas 1.6. punkts Cita informācija: Noteikumu projekts neparedz lielāku slogu iedzīvotājiem, fiziskām vai juridiskām personām.
Noteikumu projektā vismaz 21 vietā tiek prasīti saskaņojumi un atzinumi , pie tam ir arī punkti, kur tam vēl papildus vajadzīgs eksperta atzinums, tai skaitā darbībām , kas ieplānotas dabas aizsardzības plānā.
13.05.2025. 11:12
Atlasīts 1 ieraksts.
Ierakstu skaits lapā25
