Projekta ID
22-TA-2430Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas ainavas"
Atzinums iesniegts
06.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta autors: [Noteikumu Nr.421 7.punkts (projekta 1.8.apakšpunkts) papildināts ar jaunu teikumu, ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iebildumu. Atbilstoši pārkāpumu procedūras lietai Nr.2021/2260 (2022) 1647 precizējami 7.punkta nosacījumi attiecībā uz Dzīvotņu direktīvas V pielikuma sugām, paredzot, ka izņēmumi pieļaujami tikai tad, ja nav apmierinošas alternatīvas un netiek kaitēts attiecīgo sugu populāciju saglabāšanai labvēlīgā aizsardzības statusā.(..) Medības ārpus noteiktā medību termiņa ir izņēmuma gadījumi, par ko dienests izdod atsevišķu administratīvo aktu. Pieņemot lēmumu par problēmas risinājumu, ir izvērtējams apstākļu kopums un no iespējamām alternatīvām jāizvēlas vispiemērotākā. “Citas apmierinošas alternatīvas” daļā gadījumu var būt preventīvi pasākumi (piemēram, atbilstošu žogu, savvaļas dzīvnieku atbaidīšanas ierīču vai saimniekošanas prakses maiņa un citi). Gadījumos, kad preventīvie pasākumi jau ir veikti un nav problēmu atrisinājuši, vai objektīvu apstākļu dēl nav realizējami, dienests var izdot atļauju medīt ārpus noteiktā medību termiņa.]
Saskaņā ar EK paziņojumu dalībvalstīm "Vadlīnijas par Kopienā nozīmīgu dzīvnieku sugu stingru aizsardzību saskaņā ar Dzīvotņu direktīvu"(2021/C 496/01), 3.nod. skaidrojumu, direktīva nav paredzēta, lai novērstu nelielu kaitējumu, bet gan tikai smagu kaitējumu, t. i., tādu, kas pārsniedz noteiktu apmēru. Tas, kas uzskatāms par smagu kaitējumu, būtu jāizvērtē katrā gadījumā atsevišķi, kad šāda problēma rodas. Direktīvas 16.panta 1.punkts neļauj iestādēm atkāpties no 12. pantā noteiktajiem aizliegumiem tikai tāpēc, ka šādu aizliegumu ievērošana liek mainīt lauksaimniecības, mežsaimniecības vai zivkopības darbību. Alternatīva risinājuma neiespējamība ir jāpierāda. (Skat. EK Vadlīnijas, 2021/C 496/01;https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52021XC1209(02))
Attiecīgi noteikumu projekta 7.punktā trūkst atsauce uz ZM izstradāto kārtību, kādā tiek noteikta kaitējuma smaguma pakāpe un izvērtēšanas kritēriji, izņēmuma gadījuma noteikšanai.
Saskaņā ar EK paziņojumu dalībvalstīm "Vadlīnijas par Kopienā nozīmīgu dzīvnieku sugu stingru aizsardzību saskaņā ar Dzīvotņu direktīvu"(2021/C 496/01), 3.nod. skaidrojumu, direktīva nav paredzēta, lai novērstu nelielu kaitējumu, bet gan tikai smagu kaitējumu, t. i., tādu, kas pārsniedz noteiktu apmēru. Tas, kas uzskatāms par smagu kaitējumu, būtu jāizvērtē katrā gadījumā atsevišķi, kad šāda problēma rodas. Direktīvas 16.panta 1.punkts neļauj iestādēm atkāpties no 12. pantā noteiktajiem aizliegumiem tikai tāpēc, ka šādu aizliegumu ievērošana liek mainīt lauksaimniecības, mežsaimniecības vai zivkopības darbību. Alternatīva risinājuma neiespējamība ir jāpierāda. (Skat. EK Vadlīnijas, 2021/C 496/01;https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52021XC1209(02))
Attiecīgi noteikumu projekta 7.punktā trūkst atsauce uz ZM izstradāto kārtību, kādā tiek noteikta kaitējuma smaguma pakāpe un izvērtēšanas kritēriji, izņēmuma gadījuma noteikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uzturam spēkā 12.01.2024. sniegtos iebildumus par noteikumu projektu, ņemot vērā, ka Zemkopības ministrija tos pēc būtības ignorējusi.
Piedāvātā redakcija
-