Atzinums

Projekta ID
22-TA-3243
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
28.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta mērķis ir izveidot un attīstīt vienotu un stratēģiski pārraudzītu profesionālā atbalsta sistēmu valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu līmenī mācību procesa kvalitātes pilnveidei vispārējā un profesionālā izglītībā, tomēr gan noteikumu projektā, gan anotācijā ietvertais skaidri norāda pārsvarā tikai uz vispārējās izglītotības satura pilnveidi un atbalsta pasākumiem. Šobrīd no projektā ietvertajām normām nav skaidrs kā šī aktivitāte tiks attiecināta uz profesionālās izglītības segmentu, līdz ar to lūdzam papildināt anotāciju ar plānotajām aktivitātēm, lai nodrošinātu pilnvērtīgu atbalstu profesionālās izglītības, t.sk. profesionālās ievirzes izglītības (sporta joma - IZM, mākslu joma - KM), satura/mācību materiālu izstrādi un pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi atbilstoši mācāmajai jomai, nevis vispārīgo prasmju pilnveidei.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt kādās jomās plānots profesionālajā izglītībā izstrādāt profesionālās jomas mācību materiālu izstrādi. No anotācijā ietvertā skaidrojuma, kā arī no Izglītības un zinātnes ministrijas publiski paustās informācijas 2024.gada 24.maijā Konsultatīvās padomes “Izglītība visiem” sanāksme “Kultūras un mākslas izglītība” prezentējot Izglītības un zinātnes ministrijas Metodiskā centra vīziju, ka mācību materiālu izstrāde profesionālās izglītības segmentā netiek plānota. Par minēto liecina arī plānotais Projekta 5.4.punktā ietvertais "izstrādāto vai adaptēto metodiskā atbalsta materiālu skaits", pat nenosaucot minimālo mācību materiālu skaitu, ne sadalījumu pa izglītības pakāpēm un veidiem - vispārējā izglītība,profesionālā izglītība, profesionālās ievirzes izglītība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
4.2.2.3. pasākuma "Mācību procesa kvalitātes pilnveide, īstenojot pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam" nosaukums ietver atbalsta sistēmu visiem izglītības sistēmā strādājošajiem pedagogiem un izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu.  No pašreizējās noteikumu projekta redakcijas  nav skaidri nolasāms vai un cik lielā mērā pasākums attieksies uz profesionālo izglītību. Ministrijas ieskatā noteikumu projektā un anotācijā būtu jāiezīmē pasākumi, kas attiecas uz visu izglītības sistēmu kopumā.
Uzskatām, ka ir nepieciešams papildināt noteikumu projektu  un anotāciju par plānotajiem pasākumiem tajā skaitā arī profesionālajā izglītībā, kas attiecas arī pedagogu profesionālās darbības atbalsta sistēmas attīstību, izglītojamo izcilības aktivitāšu nodrošināšanu un metodiskā atbalsta materiālu izstrādi pedagogam.

Uzskatām, ka atbalsta virzienā “Skolēnu izcilības veicināšana” ir jāmin ne tikai Nacionālo mācību priekšmetu olimpiāžu nodrošināšana, Skolēnu sagatavošana un dalība starptautiskās olimpiādēs, Zinātnes konkursi skolēniem, zinātniski pētniecisko darbu konferences, bet  arī valsts un starptautiskie profesionālās izglītības konkursi un skates.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā ietverts - Kultūrizglītībā metodisko darbu atbilstoši kompetencei veic Latvijas Nacionālais kultūras centrs (turpmāk - LNKC). Tomēr tālāk ne anotācijā, ne Noteikumu projektā nav sasaistes ar LNKC iesaisti šajā aktivitātē. Kaut gan saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrija Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumu Nr. 804 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu" 4.2.2.9. pasākuma "Izglītības procesa individualizācija un starpnozaru sadarbība profesionālās izglītības izcilībai" pirmās projekta iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi" (https://likumi.lv/ta/id/348521) saskaņošanas procesā izziņā norādīja, ka  "19.05.2023. tika organizēta starpinstitūciju sanāksme ar Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālā kultūras centra pārstāvjiem, kur tika pārrunāti iespējamie nozaru organizāciju iesaistes un līdzdalības mehānismi, Latvijas ekonomikai būtisko nozaru definēšanas kritēriji. Atbilstoši papildināta anotācija. Ņemot vērā LNKC sniegto informāciju par nozares vajadzībām metodiskā darba attīstībai un ievērojot to, ka IZM pārziņā ir arī specifiskā atbalsta 4.2.2.3.pasākums “Pedagogu metodiskā atbalsta centra izveide profesijas attīstībai un prestiža uzlabošanai” un tajā plānotās atbalstāmās darbības ir atbikstošākas šo vajadzību īstenošanai, ir panākta vienošanas par LNKC iesaisti  4.2.2.3.pasākuma projektā, nevis 4.2.2.9.pasākuma 1.kārtas projekta īstenošanā. Skatīt MK noteikumu projekta 11.punktu." (Izziņas 4.punkts). 
Lūdzam skaidrot, vienlaikus to ieverot arī anotācijā, kā plānots projekta/aktivitātes ietvaros nodrošināt kultūras nozares un radošo industriju jomas nozares metodiskā atbalsta attīstībai.
Piedāvātā redakcija
-