Atzinums

Projekta ID
22-TA-2337
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt pasākumam pieejamo finansējumu. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Programmas pielikumā norādītajai informācijai 4.2.2.5.pasākumam pieejamais finansējums ir 5 757 118 euro, tai skaitā ESF+ finansējums 4 893 550 euro un valsts budžeta finansējums 863 568 euro.
Ja IZM ieskatā šī pasākuma īstenošanai nepieciešams lielāks pieejamais finansējums kā plānots Programmas pielikumā, lūdzam papildināt anotāciju, skaidrojot, kuram/kuriem no 4.2.prioritātes ESF+ pasākumiem tiks samazināts pieejamais finansējums, lai nodrošinātu pieejamā finansējuma, t.sk. elastības finansējuma, atbilstību 4.2.prioritātes ESF+ piešķīrumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izdalīt kā jaunu punktu  noteikumu projekta 11. punkta otro teikumu: "Finansējuma saņēmējs nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citu finansējuma saņēmēja darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem." un  to pārnest uz šo noteikumu projekta IV. nodaļu " Pasākuma īstenošanas nosacījumi un vienošanās vienpusēja uzteikuma nosacījumi". Ņemot vērā, ka minētās normas mērķis ir noteikt potenciālo finansējuma saņēmēju.

Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam papildināt MKN projektu ar nosacījumiem par brīdi, līdz kuram noslēdzams sadarbības līgums (piemēram, līdz projekta iesnieguma iesniegšanai, līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanai vai līdz kādam citam brīdim).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu 20.punktā noteiktajām izmaksām, kas pašlaik tiek paredzētas kā faktiskās izmaksas.
Ja atbilstoši izziņā sniegtajiem skaidrojumiem personāla atlīdzības izdevumiem nav iespējams piemērot vienoto personāla atlīdzības likmi līdz 20 %, tad aicinām izmantot citu vienotās likmes veidu, balstoties uz 2014.-2020.gada plānošanas perioda 8.3.6.1. pasākuma projekta faktisko izmaksu analīzi, ņemot vērā to, ka 4.2.2.5.pasākums ir 8.3.6.1.pasākuma turpinājums ar tādām pašām atbalstāmajām darbībām. Tā kā 4.2.2.5. pasākuma īstenošana paredzēta līdz 31.12.2029., vienkāršoto izmaksu piemērošana ilgtermiņā veicinātu administratīvā sloga un potenciālā kļūdu līmeņa mazināšanu.
Vienlaikus, atsaucoties uz izziņas 13.punktā iekļauto skaidrojumu, ka nav iespējams jau sākotnēji personāla atlīdzības izmaksām piemērot vienkāršoto izmaksu metodiku jo 4.2.2.5.pasākuma projekts tiek  īstenots un izmaksas personālam jau tiek veiktas saskaņā ar  17.05.2022. MK sēdē apstiprināto IZ (22-TA-349), vēršam uzmanību, ka vienkāršoto izmaksu piemērošana ir attiecināma tikai uz maksājuma pieprasījumos iekļaujamajiem izdevumiem un neskar projekta darbiniekiem izmaksājamo atalgojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta 20.1.apakšpunkta pēdējā redakcijā ir noteikts, ka arī uz sadarbības partneri ir attiecināmas projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas. Lūdzam precizēt 20.1.apakšpunktu tā, lai tiktu paredzēts, ka projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas attiecas tikai uz finansējuma saņēmēju.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izziņas 14. punktā par MK noteikumu 20.11. apakšpunktā ietvertajām izmaksām skaidrots, ka "ar komunikācijas pasākumiem  un rezultātu izplatīšanas pasākumiem saistītās izmaksas ir semināru un pasākumu organizēšanas un īstenošanas izmaksas (elektronisko, fizisko materiālu sagatavošana, tekstu ieskaņošana), tulkošanas un publicēšanas izmaksas;  [..]."
Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu projekta 20.11. apakšpunktā ir atsauce uz MK noteikumu 18. punktu, proti uz visām atbalstāmajām darbībām, nevis uz komunikācijas pasākumiem. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka arī, piemēram, MK noteikumu 20.12. un 20.13. apakšpunktā norādītās izmaksas pirmšķietami ir piegādes un pakalpojumu izmaksas 18. punktā norādīto darbību īstenošanai. Lai nodrošinātu nepārprotamību par MK noteikumu 20.11. apakšpunktā ietverto izmaksu saturu, aicinām to precizēt, proti konkretizēt izmaksu nosaukumu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu par 26.3. un 26.4. apakšpunktos noteikto izmaksu attiecināmības perioda sākuma atšķirībām. Šobrīd nav saprotams, kuru sadarbības partneru izmaksas būtu jāatiecina no nodomu protokola  noslēgšanas, ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu 17. punktā noteikto ar visiem sadarbības partneriem tiks slēgts sadarbības līgums, savukārt 26.3. apakšpunkts noteic, ka šādos gadījumos izmaksas ir attiecināmas no sadarbības līguma noslēgšanas brīža. Aicinām arī precizēt 26.3. un 26.4. apakšpunktu redakcijas, nodrošinot nepārprotamību par to piemērošanas gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.punktu ar detalizētiem aprēķiniem, kas pamato nepieciešamo finansējuma apmēru 2023. gadam līdz vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru 4.2.2.5. pasākuma īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas 7.lpp. otrajā rindkopā precizēt informāciju, vārdus "Finansējuma palielināšanas gadījumā" aizstājot ar vārdiem "Pasākuma īstenošanas gadījumā".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Lūdzam papildināt Anotācijas 2. sadaļu "Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu" ar informāciju vai normatīvais akts radīs papildu slogu finansējuma saņēmējam un izvērtēt vai neradīsies arī papildu administratīvais slogs, tostarp arī juridiskajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2022.gads ir beidzies un izdevumus tajā plānot nav iespējams, ir precizējama anotācijas 3.sadaļa “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem”, finansējumu norādot sākot ar 2023.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā izteikto iebildumu par protokollēmuma projekta 3.punktu, kā arī, lai pēc būtības nedublētu Ministru kabineta 2022. gada 17. maija protokola Nr. 27. 33. § 3.punktā jau noteikto informāciju, ir svītrojams Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punkts. Vienlaikus, nepieciešamības gadījumā, informāciju par iespējamām valūtas kursa svārstībām pastāv iespēja iekļaut noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 8.punkts nosaka kopējo pasākuma īstenošanai nepieciešamo finansējumu, bet noteikumu projekta 19.3.apakšpunkts paredz, ka pasākuma ietvaros var plānot neparedzētas izmaksas, savukārt 22.punkts noteic, ka projekta neparedzētās izmaksas, kas radušās par papildu darbu veikšanu vai pakalpojumu sniegšanu, kā arī dalības maksu sadārdzinājuma un neparedzamu apstākļu dēļ ir kļuvušas nepieciešamas projekta īstenošanai, finansējuma saņēmējs var plānot kā vienu izmaksu pozīciju, kas nepārsniedz piecus procentus no šo noteikumu 19.1. apakšpunktā minētajām kopējām projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām. Attiecīgi dalības maksas iespējamais sadārdzinājums valūtas kursa svārstību dēļ ir sedzams pasākuma kopējo izdevumu ietvaros.  Ministra kabineta noteikumi Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" neparedz iespēju no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” kompensēt izmaksas, kas radušās valūtas kursa svārstību dēļ. Ņemot vērā minēto Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punkts ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 5.punktu, paredzot, ka ja izmaksas, kas 4.2.2.5. pasākumā veiktas pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, varētu netikt vai netiek attiecinātas finansēšanai no Eiropas Sociālā fonda Plus, Izglītības un zinātnes ministrijai ir jāiesniedz Ministru kabinetā fiskāli neitrāli priekšlikumi situācijas risinājumam.”
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt rādītāja veidu atbilstoši 4.2.2.SAM rādītāju metodoloģijas aprakstā norādītajam rādītāja veidam "programmas specifiskais rezultāta rādītājs".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

Priekšlikums
Lūdzam norādīt šo noteikumu 8. punktā, turpmākajā tekstā un citos dokumentos, kur attiecināms, minētā ES fonda pierakstu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulai (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums aizvietot vārdus "kopējo pieejamo kopējo finansējumu" ar "pieejamo kopējo finansējumu", ņemot vērā to, ka vārds "kopējo" norādīts divas reizes. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā 09.12.2022. apstiprinātos grozījumus, lūdzam precizēt metodikas nosaukumu uz "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai"
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt metodikas nosaukumu uz "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai"
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt 20.12.apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 30.punktā noteikti nosacījumi (normatīvie akti), kas finansējuma saņēmējam jāievēro, nodrošinot informācijas un publicitātes pasākumus.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 20.12. apakšpunktu ar vārdiem “Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. pantu un 50. pantu” aiz vārda “atbilstoši”.

Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam 24.punkta pirmajā teikumā aizstāt vārdus "vienkāršoto izmaksu metodi" ar "vienkāršotās izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt noteikumu projekta 24. punktā Ministru kabineta noteikumu nosaukumu uz kuriem ir atsauce minētajā punktā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt IV.sadaļas nosaukumu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts neparedz vienošanās vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 26.2. apakšpunktā minēto Ministru kabineta 2022. gada 17. maija sēdes protokola Nr.27 lēmumu ar atsauci uz paragrāfu, lai nodrošinātu izsekojamību



Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Komisija ir 2022.gadā pieņēmusi jaunu  paziņojumu "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" (2022/C 414/01) (OJ C 414, 28.10.2022, p. 1–38), kas aizstāj 2014.gadā pieņemto Eiropas Komisijas paziņojumu "Nostādnes par valsts atbalstu pētniecībai, izstrādei un inovācijai" (2014/C 198/01). Aicinām pārskatīt MK noteikumu projektā un tā anotācijā lietotās atsauces un atsaukties uz šobrīd spēkā esošo Eiropas Komisijas paziņojumu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka, no juridiskās tehniskas viedokļa, būtu vēlams MK noteikumu projektā ietvert normas būtību, jo atsauces uz Eiropas Komisijas vadlīnijām nacionālajos tiesību aktos parasti netiek pieļautas.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt šīs sadaļas nepieciešamību, ņemot vērā, ka Eiropas Komisija ir apstiprinājusi Latvijas virzīto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu spēkā stāšanās kārtību, ņemot vērā, ka Eiropas Komisija ir apstiprinājusi Latvijas virzīto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rosinām precizēt rindkopā, kas sākas ar vārdiem "Projekta īstenošanas uzraudzībai Izglītības un zinātnes ministrija IZM izveidos uzraudzības padomi [..]" norādīto informāciju atbilstoši noteikumu projekta 28.punktā veiktajiem precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā precizēt informāciju rindkopā, kas sākas ar vārdiem "Finansējuma palielināšanas gadījumā [..]". Ja minētās darbības plānots īstenot par elastības finansējumu, ja tāds tiks piešķirts šī pasākuma īstenošanai, lūdzam rindkopu sākt, piemēram, ar vārdiem "Ja pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu pasākuma īstenošanai tiek palielināts kopējais pieejamais finansējums, [..]".
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informāciju par 4.2.2.5.pasākuma ietvaros tiek plānotajiem sasniedzamajiem rādītājiem līdz 2029.gada 31.decembrim atbilstoši noteikumu projekta 4.punktā veiktajiem precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt norādīto informāciju par intervences kodiem un sadalījumu starp tiem, norādot ESF+ finansējuma apjomu katram no intervences kodiem.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārbaudīt un nepieciešamības gadījumā labot Anotācijas 1. sadaļas "tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība" 1.3. punkta "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Risinājuma apraksts" 50. rindkopā norādītās atsauces tīmekļa vietnes saiti.
Piedāvātā redakcija
-
34.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Norādām, ka finansējums valsts budžetā tiek plānots pilnos euro, attiecīgi 4.punktā finansējums ir norādāms pilnos euro bez euro centiem.
Piedāvātā redakcija
-