Noteikumu projekts

23-TA-1486
Modernizācijas fonda finansēto projektu atklāta konkursa "Energoefektivitātes paaugstināšana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai" nolikums
Izdoti saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.13 panta ceturto daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Modernizācijas fonda finansēto projektu atklāta konkursa "Energoefektivitātes uzlabošana transporta sektorā – atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai" (turpmāk – konkurss) nolikumu, projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus, projektu iesniegumu iesniegšanas, izskatīšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, projektu īstenošanas kārtību, kā arī pārskatu iesniegšanas un pārbaudes kārtību.
 
2.
Konkursa mērķis ir veicināt siltumnīcefekta gāzu emisiju (turpmāk – SEG emisijas) samazināšanu, atbalstot elektromobiļu iegādi un elektromobiļu uzlādes punktu infrastruktūras izveidi Latvijā.
3.
Konkursa ietvaros apstiprinātā projekta īstenošanas periods nepārsniedz 18 mēnešus no projekta līguma spēkā stāšanās dienas. Projekts uzskatāms par īstenotu, kad atbilstoši projekta līgumam ir īstenotas visas projekta iesniegumā plānotās aktivitātes un projekta iesniedzējs, kurš noslēdzis projekta līgumu ar SIA "Vides investīciju fonds" (turpmāk – finansējuma saņēmējs), ir iesniedzis SIA "Vides investīciju fonds" (turpmāk - Vides investīciju fonds) projekta īstenošanas noslēguma pārskatu.
4.
Atbalsts konkursa ietvaros tiek sniegts granta veidā.
5.
Komersantiem atbalstu aktivitāšu īstenošanai sniedz kā atbalstu saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Ja komersantam nav pieejams de minimis limits vismaz granta ekvivalenta apmērā, atbalstu sniedz saskaņā ar Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014) 36.a vai 36.b. pantu un šo noteikumu 48. punktu.
6.
Komersantiem, kas nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus, atbalstu sniedz saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2007. gada 23. oktobra Regulu (EK) Nr. 1370/2007 par sabiedriskā pasažieru transporta pakalpojumiem, izmantojot dzelzceļu un autoceļus, un ar ko atceļ Padomes Regulu (EEK) Nr. 1191/69 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 1107/70.
7.
Ja pašvaldības, pašvaldības izveidotas iestādes, pašvaldības kapitālsabiedrības vai tiešās pārvaldes iestādes projekta iesniegums par šo noteikumu 21. punktā minētajām aktivitātēm kvalificējams kā komercdarbības atbalsta projekts, t.i., projekta ietvaros paredzēta saimniecisko darbību veikšana, Vides investīciju fonds piemēro projektam šo noteikumu nosacījumus, kas attiecas uz komersantiem.
8.
Komersants šo noteikumu izpratnē ir liels, vidējs, mazs vai mikro komersants. Mikro, mazs un vidējs komersants šo noteikumu izpratnē ir komersants, kas atbilst Regulas Nr. 651/2014  I pielikumā noteiktajiem kritērijiem. Liels komersants šo noteikumu izpratnē ir komersants, kas neatbilst Regulas Nr. 651/2014 I pielikumā noteiktajiem kritērijiem.
9.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
II.Prasības projekta iesniedzējam
10.
Projekta iesnieguma iesniedzējs (turpmāk – projekta iesniedzējs) ir:
10.1.
pašvaldība;
10.2.
pašvaldības izveidota iestāde;
10.3.
pašvaldības kapitālsabiedrība;
10.4.
valsts tiešās pārvaldes iestāde;
10.5.
komersants.
11.
Projekta iesniedzējs konkursa ietvaros var iesniegt ne vairāk kā vienu projekta iesniegumu.
12.
Projekta iesniedzējs konkursa ietvaros pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas līdz projekta īstenošanas termiņa beigām var norakstīt, nododot apstrādes uzņēmumam, vienu vai vairākus projekta iesniedzēja īpašumā esošus transportlīdzekļus, kas aprīkoti ar fosilo degvielu darbināmiem iekšdedzes dzinējiem.
13.
Konkursa ietvaros finansējums projekta īstenošanai netiek piešķirts, ja:
13.1.
projekta iesniedzējs vai persona, ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu kādā no Ministru kabineta 2023.gada 13.jūlija noteikumu Nr.396 “Modernizācijas fonda darbības kārtības noteikumi un daudzgadu darbības programma” 23.1.apakšpunktā minētajiem nodarījumiem;
13.2.
projekta iesniedzējam projekta iesnieguma iesniegšanas dienā saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju, ir nodokļu vai nodevu parādi, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parāds, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, ir noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;
13.3.
projekta iesniedzējs par projekta iesniegumā plānotajām Modernizācijas fonda finansētajām attiecināmajām izmaksām ir saņēmis vai plāno saņemt līdzfinansējumu citu finansējuma programmu ietvaros vai individuālā atbalsta projekta ietvaros no citiem finanšu instrumentiem, tai skaitā no Eiropas Savienības, ārvalstu finanšu palīdzības vai nacionālā publiskā finansējuma līdzekļiem;
13.4.
pret projekta iesniedzēju ir vērsta prasība par līdzekļu atgūšanu no citām valsts atbalsta programmām vai projektiem saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
13.5.
projekta iesniedzējs projekta iesnieguma vērtēšanas gaitā centies prettiesiski iegūt vai ir ieguvis savā rīcībā ierobežotas pieejamības informāciju vai prettiesiski centies ietekmēt vai ir ietekmējis projektu iesniegumu vērtēšanu, tai skaitā projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, Vides investīciju fondu vai citu projektu konkursa vērtēšanā iesaistītu amatpersonu vai ekspertu;
13.6.
pret projekta iesniedzēju vai personu, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai personu, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju, vai projekta iesniedzēja patieso labuma guvēju ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas;
13.7.
projekta iesniedzējs ir komersants, kas plāno īstenot projektu apstrādes rūpniecības (NACE 2. red. C sadaļa) nozarē un komersants vienlaicīgi atbilst vienai no šādām pazīmēm:
13.7.1.
komersants vai komersanta saistītās personas pēdējā noslēgtajā finanšu gadā eksportē vismaz 51 procentu no saražotā;
13.7.2.
komersanta eksporta apjoms pēdējā noslēgtajā finanšu gadā ir vismaz 1 000 000 euro;
13.8.
projekta ietvaros tiek plānotas aktivitātes, kas atbilst darbībām, kas tiek finansētas izmantojot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos” 6.1.1.6. pasākuma “Bezemisiju transportlīdzekļu izmantošanas veicināšana pašvaldībās” pieejamo finansējumu;
13.9.
projekta ietvaros tiek plānotas aktivitātes, kas atbilst darbībām, kas tiek finansētas izmantojot Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna trešās komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.6.i. investīcijai "Pašvaldību funkciju īstenošanai un pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo bezemisiju transportlīdzekļu iegāde" pieejamo finansējumu.
III.Pieejamais finansējums
14.
Konkursa ietvaros pieejamais kopējais Modernizācijas fonda finansējums ir 5 000 000 euro.
15.
Modernizācijas fonda finansējuma sadalījums atbilstoši projektu iesniedzēju grupām:
15.1.
pašvaldībām, pašvaldības izveidotām iestādēm, pašvaldību kapitālsabiedrībām un tiešās pārvaldes iestādēm pieejamais Modernizācijas fonda finansējums ir 1 000 000 euro;
15.2.
komersantiem pieejamais Modernizācijas fonda finansējums ir 4 000 000 euro.
16.
Ja projektu iesniegumos pieprasīts mazāks finansējuma apjoms, nekā noteikts šo noteikumu 15.1. apakšpunktā, finansējuma atlikumu, ja nepieciešams, var piešķirt šo noteikumu 15.2. apakšpunktā minētajai projektu iesniegumu grupai.
17.
Ja projektu iesniegumos pieprasīts mazāks finansējuma apjoms, nekā noteikts šo noteikumu 15.2. apakšpunktā, finansējuma atlikumu, ja nepieciešams, var piešķirt šo noteikumu 15.1. apakšpunktā minētajai projektu iesniegumu grupai.
18.
Konkursa ietvaros projekta iesniedzējam maksimālais pieejamais Modernizācijas fonda finansējums:
18.1.
projekta iesniedzējam, kas ir pašvaldība, pašvaldības izveidota iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība vai tiešās pārvaldes iestāde, – 50 000 euro;
18.2.
projekta iesniedzējam, kas ir komersants, kurš plāno saņemt de minimis atbalstu saskaņā ar Regulas Nr. 1407/2013 nosacījumiem, – 200 000 euro vai 100 000 euro (komersantiem, kuri darbojas autotransporta nozarē), ņemot vērā iepriekš piešķirto finansējumu attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto citu de minimis atbalstu;
18.3.
projekta iesniedzējam, kas ir komersants, kurš plāno saņemt atbalstu saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem, – 200 000 euro.
19.
Projektu finansē no Modernizācijas fonda līdzekļiem un līdzfinansē no finansējuma saņēmēja līdzekļiem.
20.
Finansējuma saņēmējs ievēro principu “nenodarīt būtisku kaitējumu”, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regulas (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza regulu (ES) 2019/2088, 18. pantam un nacionālajiem normatīvajiem aktiem vides jomā.
IV.Konkursa ietvaros atbalstāmās aktivitātes un tajās vispārīgās attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
21.
Konkursa ietvaros ir atbalstāmas šādas aktivitātes:
21.1.
jaunu M1, N1, M2 vai N2 kategorijas elektromobiļu iegāde vai līzings (vismaz uz 12 mēnešiem), kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regulas (ES) Nr. 2018/858 par mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kā arī tādiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisku vienību apstiprināšanu un tirgus uzraudzību un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 715/2007 un (EK) Nr. 595/2009 un atceļ Direktīvu 2007/46/EK, 4. panta 1. punkta “a” un “b” apakšpunktā noteiktajam transportlīdzekļu kategoriju dalījumam;
21.2.
elektromobiļu uzlādes infrastruktūras izveide ar uzlādes punkta izejas jaudu, kas atbilst konkursa ietvaros iegādātā M1, N1, M2 vai N2 elektromobiļa darbības nodrošināšanai. Prasības elektromobiļu uzlādes punktiem atbilst normatīvajiem aktiem, kas nosaka prasības elektrotransportlīdzekļu uzlādes iekārtām;
21.3.
inženiertehnisko sistēmu un iekārtu, kas ražo vau uzkrāj enerģiju no atjaunīgajiem energoresursiem – saules vai vēja enerģijas, izveidošana šo noteikumu 43. punktā norādītajam mērķim;
22.
Izmaksas visās šo noteikumu 21. punktā minētajās aktivitātēs uzskatāmas par attiecināmām, ja tās:
22.1.
atbilst šo noteikumu 34. un 39. punktā minētajām izmaksām;
22.2.
ir nepieciešamas projekta īstenošanai un ir iekļautas projekta iesniegumā un projekta līgumā;
22.3.
ir radušās pēc projekta iesnieguma iesniegšanas Vides investīciju fondā, bet ne vēlāk kā līdz projekta īstenošanas termiņa beigām, ja finansējum saņēmējs ir mikro, mazais vai vidējais komersants;
22.4.
ir radušās pēc projekta līguma noslēgšanas, bet ne vēlāk kā līdz projekta īstenošanas termiņa beigām, ja finansējuma saņēmējs ir lielais komersants;
22.5.
īstenojot ar saimniecisko darbību nesaistītas aktivitātes, pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas, bet ne vēlāk kā līdz projekta īstenošanas termiņa beigām, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība, pašvaldības izveidota iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība vai valsts tiešās pārvaldes iestāde;
22.6.
ir norādītas finansējuma saņēmēja grāmatvedības uzskaitē, ir identificējamas, nodalītas no pārējām izmaksām, ir pārbaudāmas, ir iekļautas finansējuma saņēmēja aktīvos kā amortizējamie ilgtermiņa ieguldījumi (nav attiecināms, ja noma)), kā arī apliecinātas ar attiecīgiem attaisnojuma dokumentu oriģināliem vai to atvasinājumiem atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas prasībām.
23.
Par attiecināmām uzskatāmas Modernizācijas fonda projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu īstenošanas izmaksas, ja tās nepārsniedz divus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
24.
Konkursa ietvaros visās šo noteikumu 21. punktā minētajās aktivitātēs neattiecināmas ir šādas izmaksas:
24.1.
izmaksas, kas tiek segtas citu finansējuma programmu ietvaros vai individuālā atbalsta projekta ietvaros no citiem finanšu instrumentiem, tai skaitā no Eiropas Savienības, ārvalstu finanšu palīdzības vai nacionālā publiskā finansējuma līdzekļiem;
24.2.
izmaksas, kas pārsniedz apstiprinātajā projektā paredzēto attiecināmo izmaksu apmēru;
24.3.
elektromobiļa, elektromobiļa uzlādes infrastruktūras vai atjaunīgo energoresursu iekārtu apdrošināšanas izmaksas, līzinga darījuma un nomas darījuma izmaksas;
24.4.
elektromobiļa, elektromobiļa uzlādes infrastruktūras vai no atjaunīgajiem energoresursiem ražotas elektroenerģijas un tās uzkrāšanas iekārtu un sistēmu uzturēšanas un remonta izmaksas;
24.5.
pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, ja tie ir atgūstami no valsts budžeta;
24.6.
procentu maksājumi, soda procenti, maksājumi par naudas pārskaitījumiem, komisijas nauda, zaudējumi sakarā ar valūtas maiņu un citi tiešie finansiālie izdevumi;
24.7.
lietotu elektromobiļu, lietotas elektromobiļu uzlādes infrastruktūras un lietotu no atjaunīgajiem energoresursiem ražotas elektroenerģijas un tās uzkrāšanas iekārtu un sistēmu iegādes izmaksas;
24.8.
teritorijas labiekārtošanas un apzaļumošanas izmaksas;
24.9.
projekta iesnieguma veidlapas sagatavošanas izmaksas;
24.10.
citas izmaksas, kas šajos noteikumos nav noteiktas kā attiecināmas un, kas nav tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, nav samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, vai nav ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi.
25.
Izmaksas, kas saskaņā ar šiem noteikumiem nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta. Ārpus projekta finansējamās izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.
26.
Projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem. Sadārdzinājuma izmaksas, kuru finansēšana būtu kvalificējama kā komercdarbības atbalsts, finansējamas no līdzekļiem, kas ir brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.
 
27.
Ja ar saimniecisko darbību nesaistīts projekts vai projekts, kas saistīts ar tādu saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā (infrastruktūras amortizācijas periodā) kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisko darbību, kurai sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējs no finansējuma, kura avots nav publiskie līdzekļi, atmaksā Vides investīciju fondam visu nelikumīgi saņemto atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
V.Atbalsta elektromobiļu iegādei speciālie nosacījumi
28.
Projekta iesniedzējs konkursa ietvaros var pretendēt uz atbalstu šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros, ja:
28.1.
elektromobiļa nobraukums starp pilnas uzlādes reizēm atbilstoši normatīvajiem aktiem par mopēdu, mehānisko transportlīdzekļu, to piekabju un sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu testa braukšanas ciklam pilsētas apstākļos ir vismaz 200 km  un elektromobiļa maksimālais ātrums ir vismaz 90 km stundā;
28.2.
uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu projekta iesniedzēja – komersanta īpašumā ne mazāk kā trīs gadus ir vismaz pieci M1, M2, N1 vai N2 kategorijas transportlīdzekļi, kuriem uz projekta iesniegšanas brīdi ir derīga pielaide ceļu satiksmei un, kas ir aprīkoti ar fosilo degvielu darbināmiem iekšdedzes dzinējiem;
28.3.
projekta iesniedzējs – komersants, šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros plāno iegādāties vismaz piecus elektromobiļus.
29.
Konkursa ietvaros projekta iesniedzējam maksimālais pieejamais Modernizācijas fonda finansējums šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros:
29.1.
vienam M1 un N1 kategorijas elektromobilim pieejamais finansējums ir līdz 5000 euro no elektromobiļa attiecināmajām izmaksām;
29.2.
vienam M2 un N2 kategorijas elektromobilim pieejamais finansējums ir līdz 15 000 euro  no elektromobiļa attiecināmajām izmaksām.
30.
Šo noteikumu izpratnē ar jaunu M1, M2, N1 vai N2 kategorijas elektromobili saprot jaunu rūpnieciski ražotu M1, M2, N1 vai N2 kategorijas elektromobili, kas nav bijis reģistrēts pastāvīgā uzskaitē un kas pastāvīgā uzskaitē tā galalietotājam Latvijā ir pirmo reizi, un kura odometra rādījums (nobraukums) uz pastāvīgās uzskaites reģistrācijas brīdi nepārsniedz 6000 km.
31.
Finansējuma saņēmējs nodrošina šo noteikumu 21.1. apakšpunkta ietvaros iegādātā elektromobiļa pastāvīgu reģistrāciju Latvijas Republikas teritorijā finansējuma saņēmēja īpašumā vai turējumā, ja līzinga periodā īpašnieks ir līzinga pakalpojuma sniedzējs, vismaz četrus gadus kopš tā iegādes brīža vai kamēr ar to veikts vismaz 80 000 km nobraukums (no tā reģistrācijas finansējuma saņēmēja īpašumā vai turējumā brīža), ja tas tiek sasniegts mazāk kā četros gados.
32.
Finansējuma saņēmējs un, ja tiek izmantots līzinga pakalpojums, līzinga devējs, nodrošina, ka šo noteikumu 21.1. apakšpunkta ietvaros iegādātais elektromobilis netiek atsavināts vismaz četrus gadus kopš tā iegādes brīža vai kamēr ar to veikts vismaz 80 000 km nobraukums (no tā reģistrācijas finansējuma saņēmēja īpašumā vai turējumā brīža), ja tas tiek sasniegts mazāk kā četros gados, izņemot gadījumu, kad iegādātais transportlīdzeklis ir nozagts vai atzīts par bojā gājušu tādu apstākļu dēļ, kur nav konstatēta atbalsta saņēmēja vaina, un īpašuma tiesības uz transportlīdzekli iegūst apdrošināšanas sabiedrība.
33.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 21.1. apakšpunkta ietvaros elektromobili iegādājas no elektromobiļa ražotāja vai komersanta, ko elektromobiļa ražotājs ir oficiāli pilnvarojis pārstāvēt tā intereses.
34.
Konkursa ietvaros šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētajā aktivitātē attiecināmas ir šādas projekta izmaksas:
34.1.
pašvaldībām, pašvaldību izveidotām iestādēm, pašvaldību kapitālsabiedrībām un tiešās pārvaldes iestādēm, kā arī komersantiem, kas plāno saņemt atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013 , – elektromobiļa iegādes izmaksas;
34.2.
komersantiem, kas plāno saņemt atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014 :
34.2.1.
elektromobiļa iegādei – papildu ieguldījumu izmaksas, kas vajadzīgas, lai sasniegtu augstāku vides aizsardzības līmeni nekā tas, ko attiecīgais komersants sasniegtu, nesaņemot atbalstu vides jomā: izmaksu starpību starp elektromobiļa iegādes izmaksām un jauna elektromobilim līdzvērtīgas klases ar fosilo degvielu darbināma transportlīdzekļa vidējām iegādes izmaksām;
34.2.2.
elektromobiļa līzingam – papildu ieguldījumu izmaksas, kas vajadzīgas, lai sasniegtu augstāku vides aizsardzības līmeni nekā tas, ko attiecīgais komersants sasniegtu, nesaņemot atbalstu vides jomā: izmaksu starpību starp elektromobiļa līzinga neto pašreizējās vērtības izmaksām un jauna elektromobilim līdzvērtīgas klases ar fosilo degvielu darbināma transportlīdzekļa vidējām līzinga neto pašreizējās vērtības izmaksām. Nosakot attiecināmās izmaksas, neņem vērā darbības izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa ekspluatāciju, tostarp enerģijas izmaksas, apdrošināšanas un apkopes izmaksas, neatkarīgi no tā, vai tās ir ietvertas līzinga līgumā.
VI.Atbalsta elektromobiļu infrastruktūras izveidei speciālie nosacījumi
35.
Šo noteikumu 21.2. un 21.3. apakšpunktā minēto aktivitāti finansējuma saņēmējs īsteno tikai kopā ar šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto aktivitāti.
36.
Projekta iesniedzējs šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros var iegādāties, izbūvēt un uzstādīt vienu vai vairākus elektromobiļu uzlādes punktus, bet ne vairāk kā projekta ietvaros plānotais iegādājamo elektromobiļu skaits;
37.
Projekta iesniedzējs šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros var iegādāties un uzstādīt vienu vai vairākas elektroenerģijas ražošanas iekārtas.
38.
Konkursa ietvaros projekta iesniedzējam maksimālais pieejamais Modernizācijas fonda finansējums šo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros:
38.1.
vienam publiski pieejamam uzlādes punktam:
38.1.1.
ar jaudu 11-22 kW, - līdz 1 000 euro;
38.1.2.
ar jaudu līdz 150 kW, - līdz 12 000 euro;
38.1.3.
ar jaudu virs 150 kW, - līdz 25 000 euro;
38.2.
vienam publiski nepieejamam uzlādes punktam:
38.2.1.
ar jaudu 11-22 kW, - līdz 500 euro;
38.2.2.
ar jaudu līdz 150 kW, - līdz 4 000 euro;
38.2.3.
ar jaudu virs 150 kW, - līdz 10 000 euro;
39.
Konkursa ietvaros šo noteikumu 21.2. un 21.3. apakšpunktā minētajām aktivitātēm ir attiecināmas šādas projekta izmaksas, kas nepārsniedz 40 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
39.1.
elektromobiļa uzlādes infrastruktūras, tai skaitā uzlādes punkta, uzlādes punkta vadības un monitoringa sistēmas, izveides (iegāde, izbūve, uzstādīšana, pieslēgšana pie sadales sistēmas operatora elektrotīkla vai pie lietotāja elektrotīkla aiz elektroenerģijas komercuzskaites mēraparāta, pieslēgšana pie lokālas elektroenerģijas ražošanas iekārtas vai elektroenerģijas uzglabāšanas vienības) izmaksas;
39.2.
inženiertehnisko sistēmu un iekārtu, kas ražo enerģiju no atjaunīgajiem energoresursiem – saules vai vēja enerģijas, iegādes, izbūves, uzstādīšanas un pieslēguma uzlādes punktam izmaksas;
39.3.
inženiertehnisko sistēmu un iekārtu, kas uzkrāj (akumulē) no atjaunīgajiem energoresursiem saražoto elektroenerģiju, iegādes, izbūves, uzstādīšanas un pieslēguma elektromobiļa uzlādes punktam izmaksas;
39.4.
izmaksas, kas saistītas ar būvobjekta (elektromobiļa uzlādes punkta un ar to saistītās infrastruktūras) nodošanu ekspluatācijā saskaņā ar būvniecības jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem;
39.5.
projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanas izmaksas, kas kopā nepārsniedz piecus procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām:
39.5.1.
būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas, būvprojekta minimālā sastāvā, apliecinājuma kartes vai paskaidrojuma raksta izstrāde paredzētajām darbībām;
39.5.2.
ekspertīzes un izpētes izmaksas, ja to veikšana ir priekšnosacījums būvprojekta, būvdarbu ieceres dokumentācijas vai būvprojekta minimālā sastāvā izstrādei; 
39.5.3.
normatīvajos aktos par ietekmes uz vidi novērtējumu noteikto dokumentu sagatavošanas izmaksas;
39.6.
autoruzraudzības un būvuzraudzības izmaksas.
40.
Ja projekta ietvaros izveidotā elektromobiļa uzlādes infrastruktūra ir publiski pieejama, tad atbalstu piešķir tikai tādas elektromobiļu uzlādes infrastruktūras iegādei, izbūvei un uzstādīšanai, kura nodrošina nediskriminējošu piekļuvi, tostarp attiecībā uz tarifiem, autentificēšanos, maksāšanas metodēm un citiem izmantošanas noteikumiem.
41.
Ja atbalsts tiek piešķirts elektromobiļa uzlādes infrastruktūras izveidei, kas ļauj pārvadīt elektroenerģiju, kuras izejas jauda ir 22 kW vai mazāka, infrastruktūrai jāspēj atbalstīt viedās uzlādes funkcijas.
42.
Šo noteikumu 39.2. apakšpunktā norādītās atjaunīgās elektroenerģijas ražošanas lokālās iekārtas nominālā ražošanas jauda nepārsniedz maksimālo uzlādes punkta uzlādes nominālo jaudu, kurai tā ir pieslēgta.
43.
Šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros saražotā elektroenerģija 100 procentu apmērā tiek izmantota projekta ietvaros ierīkotā elektromobiļu uzlādes punkta darbības nodrošināšanai un uzlādes punkta teritorijas funkciju (piemēram, apgaismojuma) nodrošināšanai.
44.
Šo noteikumu 21.3. apakšpunktā minētās aktivitātes ietvaros saules paneļu un elektroenerģijas uzkrāšanas iekārtu iegādei, izbūvei, uzstādīšanai un pieslēgumam, ja elektroenerģijas ražošanas iekārtas nominālā jauda (mazākais parametrs no saules paneļa nominālās jaudas vai invertora nominālās, vai invertora iestatītās jaudas) ir līdz 400 euro/kW, savukārt vēja ģeneratoru iegādei un uzstādīšanai, ja elektroenerģijas ražošanas iekārtas nominālā jauda (mazākais parametrs no vēja ģeneratora nominālās jaudas vai invertora nominālās, vai invertora iestatītās jaudas) ir līdz 1000 euro/kW.
VII.Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi
45.
Projekta iesniedzējs, ja tas ir komersants, kas plāno saņemt de minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013, ievēro šādus nosacījumus:
45.1.
nepiešķir Regulas Nr. 1407/2013 1. pantā noteiktajām nozarēm un darbībām;
45.2.
nodrošina darbības vai izmaksu nošķiršanu saskaņā ar Regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu, ja komersants vienlaikus darbojas saskaņā ar šiem noteikumiem atbalstāmajās un neatbalstāmajās nozarēs;
45.3.
lai saņemtu atbalstu, komersants iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem, norādot ziņas par fiskālo gadu un diviem iepriekšējiem fiskālajiem gadiem. Komersants informē par de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un iesniegtās veidlapas identifikācijas numuru;
45.4.
kopējais de minimis atbalsts, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 200 000 euro, kā arī kopējais de minimis atbalsts, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam kravu komercpārvadājumu autotransporta uzņēmumam, jebkurā triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 100 000 euro atbilstoši Regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktam, kā arī ievērojot Regulas Nr. 1407/2013 ​​​​​​​3. panta 8. punkta nosacījumus uzņēmumu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Regulas Nr. 1407/2013 ​​​​​​​ 3. panta 9. punkta nosacījumus uzņēmuma sadalīšanas gadījumā;
45.5.
atbalstu nepiešķir kravas transportlīdzekļu iegādei atbilstoši Regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punktam;
45.6.
ja uzņēmums veic gan kravu komercpārvadājumus ar autotransportu, gan citas darbības, uz kurām attiecas 200 000 euro robežlielums, atbalstu var piešķirt ar nosacījumu, ka projekta iesniedzējs nodrošina, ka atbalsts par kravu komercpārvadājumiem ar autotransportu nepārsniedz 100 000 euro un de minimis atbalsts nav izmantots kravas transportlīdzekļu iegādei.
46.
Vides investīciju fonds lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013 pieņem līdz 2024. gada 30. jūnijam.
47.
Šo noteikumu 21. punktā minētajām aktivitātēm atbilstoši Regulai Nr. 651/2014 piešķirto finansējumu komersantiem attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar apvienot ar de minimis atbalstu.
48.
Komercdarbības atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014 projekta iesniedzējam piešķir, ja ievēroti arī visi šādi Regulas Nr. 651/2014 ​​​​​​​ nosacījumi:
48.1.
1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkta nosacījumi par gadījumiem, kādos nepiemēro Regulu Nr. 651/2014;
48.2.
1. panta 3. punkta nosacījumi par nozarēm, kurām nepiemēro Regulu Nr. 651/2014 un kurām tiek nodrošināta izmaksu nošķiršana, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014;
48.3.
1. panta 4. punkta "a" apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek sniegts saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
48.4.
atbalsts netiek piešķirts grūtībās nonākušiem uzņēmumiem, tai skaitā grūtībās nonākušai pašvaldības kapitālsabiedrībai, kas atbilst vismaz vienai no Regulas Nr. 651/2014  2. panta 18. punktā paredzētajām situācijām;
48.5.
1. panta 5. punkta nosacījumi, ka atbalsta pasākums neietver Eiropas Savienības tiesību pārkāpumus;
48.6.
4. panta 1. punkta "s" un "sa" apakšpunkta nosacījumi, ka individuālais atbalsts nepārsniedz šajos apakšpunktos noteiktās paziņošanas robežvērtības.
49.
Šo noteikumu 48. punktā paredzētie nosacījumi tiek vērtēti uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi Vides investīciju fondā, izņemot šo noteikumu 48.4. apakšpunktu un atbilstību šo noteikumu 2. punktam, kuru atbilstību vērtē uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi Vides investīciju fondā un uz lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu brīdi vai atzinuma par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi pieņemšanas brīdi, ja ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
50.
Lielais komersants, kas plāno īstenot kādu no šo noteikumu 21. punktā minētajām aktivitātēm saskaņā ar Regulu Nr. 651/2014, pirms projekta īstenošanas uzsākšanas un projekta īstenošanas laikā izpilda minētās regulas 8. panta 3. punktā noteiktās prasības, kā arī aizpilda šo noteikumu 1. pielikuma 5.3. sadaļu.
51.
Komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts Vides investīciju fonda lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi, ja iepriekš ir bijis pieņemts lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu.
52.
Vides investīciju fonds lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 36.a un 36.b pantu pieņem līdz 2026. gada 31. decembrim.
53.
Vides investīciju fonds nodrošina komercdarbības atbalsta pārredzamības prasības izpildi atbilstoši normatīvajiem aktiem par informācijas publicēšanu saistībā ar sniegto komercdarbības atbalstu.
54.
Ja tiek pārkāptas šajos noteikumos minētās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr. 651/2014 vai tiek pārkāpti komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi vispārējas tautsaimnieciskas nozīmes pakalpojumu sniegšanai, Vides investīciju fonds finansējuma saņēmējam uzliek par pienākumu atmaksāt projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu, savukārt, ja tiek pārkāptas šajos noteikumos minētās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Regulas Nr. 1407/2013, Vides investīciju fonds finansējuma saņēmējam uzliek par pienākumu atmaksāt visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
VIII.Konkursa izsludināšanas kārtība
55.
Konkursu izsludina 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas par visu šo noteikumu 14. punktā minēto Modernizācijas fonda finansējumu.
56.
Vides investīciju fonds izsludina konkursu, ievietojot sludinājumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un Vides investīciju fonda tīmekļvietnē. Sludinājumā norāda konkursa nosaukumu, konkursam pieejamo Modernizācijas fonda finansējuma apmēru, projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu (datumu un laiku), elektroniskā pasta adresi, uz kuru nosūtāmi projektu iesniegumi un pieprasījumi pēc papildinformācijas par konkursa nosacījumiem.
57.
Konkursa izsludināšanas dienā Vides investīciju fonds ievieto Vides investīciju fonda tīmekļvietnē vadlīnijas projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanai.
58.
Projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir ne mazāks kā viens mēnesis pēc konkursa izsludināšanas.
IX.Projekta iesnieguma saturs un iesniegšana
59.
Lai piedalītos konkursā, projekta iesnieguma iesniedzējs aizpilda un elektroniska dokumenta veidā, kas sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, iesniedz Vides investīciju fondā projekta iesnieguma veidlapu (1. pielikums) un papildus iesniedzamos dokumentus:
59.1.
ja projekta iesniedzējs ir pašvaldība, pašvaldības izveidota iestāde, pašvaldības kapitālsabiedrība vai tiešās pārvaldes iestāde – projekta iesniedzēja lēmums par projekta īstenošanu vai minētā lēmuma izraksts:
59.1.1.
kuru parakstījis pašvaldības, pašvaldības kapitālsabiedrības vai tiešās pārvaldes iestādes vadītājs vai tās ministrijas atbildīgā amatpersona, kuras padotībā ir tiešās pārvaldes iestāde;
59.1.2.
kurā norādītas projekta kopējās izmaksas – projekta attiecināmās izmaksas (Modernizācijas fonda finansējums un projekta iesniedzēja līdzfinansējums) un neattiecināmās izmaksas;
59.1.3.
kurā norādīts projekta līdzfinansētājs;
59.2.
ja projekta iesniedzējs nenodrošina projekta līdzfinansējumu, lēmumam par projekta īstenošanu pievieno vienu no šādiem dokumentiem:
59.2.1.
ja līdzfinansējumu, kas neietver valsts atbalstu, sniedz kredītiestāde – kredītiestādes lēmumu par to, ka kredītiestāde ir saņēmusi un plāno izskatīt projekta iesniedzēja pieprasījumu piešķirt projektam nepieciešamo līdzfinansējumu attiecināmo un neattiecināmo izmaksu segšanai. Projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt kredītiestādes lēmumu līdz projekta līguma noslēgšanai;
59.2.2.
ja līdzfinansējumu sniedz cita iestāde vai privātpersona, kas nav kredītiestāde, – kredītiestādes izziņu, kas izdota ne agrāk kā mēnesi pirms projektu iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa un kas apliecina, ka līdzfinansētāja rīcībā ir projekta līdzfinansēšanai (attiecināmo un neattiecināmo izmaksu segšanai) nepieciešamie līdzekļi;
59.2.3.
ja līdzfinansējumu sniedz publiskā persona ar saimniecisku darbību saistītam projektam, lēmumam pievieno apliecinājumu, ka projekta īstenošanai nepieciešamais līdzfinansējums tiks segts no publiskās personas saimnieciskās darbības rezultātā iegūtajiem līdzekļiem, nevis no publiskajiem līdzekļiem (tai skaitā no finansējuma, par kuru saņemts valsts vai pašvaldības galvojums vai valsts vai pašvaldības kredīts ar atvieglotiem nosacījumiem);
59.3.
ja projekta iesniedzējs ir komersants – projekta iesniedzēja lēmums par projekta īstenošanu vai minētā lēmuma izraksts:
59.3.1.
kuru parakstījis komersanta augstākās lēmējinstitūcijas (valdes vai padomes) pārstāvis;
59.3.2.
kurā norādītas projekta kopējās izmaksas – projekta attiecināmās izmaksas (Modernizācijas fonda finansējums un projekta iesniedzēja līdzfinansējums) un neattiecināmās izmaksas;
59.3.3.
kurā norādīts projekta līdzfinansētājs un pievienots viens no šādiem dokumentiem (nav attiecināms, ja plānots līzings)
59.3.3.1.
ja līdzfinansējumu nodrošina projekta iesniedzējs – kredītiestādes izziņa, kas izdota ne agrāk kā mēnesi pirms projektu iesniegumu iesniegšanas beigu termiņa un kas apliecina, ka projekta iesniedzēja rīcībā ir projekta līdzfinansēšanai (attiecināmo un neattiecināmo izmaksu segšanai) nepieciešamie līdzekļi;
59.3.3.2.
ja līdzfinansējumu sniedz kredītiestāde – kredītiestādes lēmums par to, ka kredītiestāde ir saņēmusi un plāno izskatīt projekta iesniedzēja pieprasījumu piešķirt projektam nepieciešamo līdzfinansējumu attiecināmo un neattiecināmo izmaksu segšanai. Projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt kredītiestādes lēmumu līdz projekta līguma noslēgšanai;
59.3.3.3.
ja līdzfinansējumu sniedz publiskā persona ar saimniecisku darbību saistītam projektam, lēmumam pievieno apliecinājumu, ka projekta īstenošanai nepieciešamais līdzfinansējums tiks segts no publiskās personas saimnieciskās darbības rezultātā iegūtajiem līdzekļiem, nevis no publiskajiem līdzekļiem (tai skaitā no finansējuma, par kuru saņemts valsts vai pašvaldības galvojums vai valsts vai pašvaldības kredīts uz atvieglotiem nosacījumiem);
59.4.
pilnvara, kurā persona ir pilnvarota parakstīt projekta iesniegumu (ja attiecināms);
59.5.
dokumenti, kas apliecina īpašumtiesības uz infrastruktūru, kurā paredzēts veikt ieguldījumus projekta ietvaros (ja attiecināms);
59.6.
transportlīdzekļa, kas aprīkots ar fosilās degvielas darbināmu iekšdedzes dzinēju, likvidācijas sertifikāta izraksta kopija (ja attiecināms).
60.
Projekta iesniedzējs, sagatavojot projekta iesniegumu, ievēro šādus nosacījumus:
60.1.
projekta iesniegumu sagatavo un noformē atbilstoši normatīvajiem aktiem par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu;
60.2.
projekta iesnieguma veidlapu sagatavo datorrakstā latviešu valodā;
60.3.
projekta iesniegumu noformē atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu izstrādāšanu, noformēšanu, glabāšanu un apriti;
60.4.
projekta iesnieguma veidlapu sagatavo DOC, DOCX vai PDF formātā, shēmas – PDF, JPG, JPEG vai TIFF formātā;
60.5.
visos aprēķinos izmantotā naudas vienība ir euro;
60.6.
projekta iesnieguma veidlapu un papildus iesniedzamo dokumentu oriģinālus paraksta ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu. Ja papildus iesniedzamie dokumenti ir dokumentu kopijas, tos apliecina ar projekta iesnieguma iesniedzēja drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektroniskiem dokumentiem un dokumentu juridisko spēku.
61.
Vides investīciju fonds reģistrē saņemtos projektu iesniegumus, piešķir tiem identifikācijas numurus un septiņu darbdienu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām paziņo projekta iesniedzējam projekta iesnieguma identifikācijas numuru.
62.
Vides investīciju fonds izskata tikai tos projektu iesniegumus, kuri ir iesniegti Vides investīciju fondā līdz konkursa sludinājumā norādītā termiņa beigām.
63.
Ja projekta iesniegums saņemts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām, tas netiek vērtēts un Vides investīciju fonds informē projekta iesniedzēju par projekta iesnieguma saņemšanu pēc termiņa beigām un atteikumu to vērtēt.
X.Projekta iesnieguma vērtēšana un lēmuma pieņemšana
64.
Projektu iesniegumu izskatīšanai un vērtēšanai Vides investīciju fonds izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju (turpmāk – vērtēšanas komisija). Iesniegtos projektu iesniegumus vērtē ne ilgāk kā trīs mēnešus.
65.
Vērtēšanas komisijas darbības kārtību nosaka vērtēšanas komisijas nolikums. Vērtēšanas komisijas sastāvu un nolikumu apstiprina ar Vides investīciju fonda rīkojumu.
66.
Vērtēšanas komisijā ietilpst divi Vides investīciju fonda pārstāvji, kā arī pa vienam pārstāvim no Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk - ministrija), Satiksmes ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas. Projektu iesniegumu vērtēšanas procesa administrēšanu nodrošina Vides investīciju fonds. Vērtēšanas komisiju vada Vides investīciju fonda pārstāvis.
67.
Projekta iesniegumu administratīvo vērtēšanu veic atbilstoši precizējamiem un neprecizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, kas noteikti šo noteikumu 2. pielikumā. Administratīvos vērtēšanas kritērijus vērtē ar "Jā" vai "Nē", vai "NA" ("Jā" – atbilst, "Nē" – neatbilst, "NA" – nav attiecināms) šādā secībā:
67.1.
vispirms vērtē projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem neprecizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem. Ja projekta iesniegums neatbilst kaut vienam no šiem kritērijiem, vērtēšanu neturpina;
67.2.
ja projekta iesniegums atbilst visiem šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem neprecizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, vērtē tā atbilstību šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem precizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem.
68.
Ja tiek konstatēta neatbilstība vienam vai vairākiem šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem precizējamiem administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem, tai skaitā arī aritmētiskas kļūdas, Vides investīciju fonds pamatojoties uz vērtēšanas komisijas vērtējumu pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu un aicina projekta iesniegumu precizēt atbilstoši šādiem nosacījumiem:
68.1.
projekta iesnieguma precizēšanas termiņš ir desmit darbdienas no dienas, kad saņemta Vides investīciju fonda informācija par projekta iesnieguma neatbilstību precizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem;
68.2.
projekta iesnieguma precizēšanas laikā projekta iesniedzējs nepalielina Modernizācijas fonda finansējuma summu.
69.
Ja tiek konstatēta neatbilstība vienam vai vairākiem šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem neprecizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, Vides investīciju fonds pamatojoties uz vērtēšanas komisijas vērtējumu pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.
70.
Ja projekta iesniedzējs šo noteikumu 68.1. apakšpunktā noteiktajā termiņā iesniedz precizētu projekta iesniegumu, to vērtē atkārtoti atbilstoši precizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, nosakot, vai projekta iesniegums atbilst noteiktajām prasībām un ir virzāms vērtēšanai atbilstoši kvalitātes vērtēšanas kritērijiem.
71.
Ja projekta iesniedzējs šo noteikumu 68.1. apakšpunktā noteiktajā termiņā neiesniedz precizētu projekta iesniegumu vai pēc atkārtotas vērtēšanas projekta iesniegums neatbilst vienam vai vairākiem precizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, Vides investīciju fonds pamatojoties uz vērtēšanas komisijas vērtējumu pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.
72.
Ja konkursa ietvaros Modernizācijas fonda kopējais pieprasītais finansējums šo noteikumu 21. punktā minēto aktivitāšu īstenošanai nepārsniedz šo noteikumu 15.1. vai 15.2. apakšpunktā minēto summu, projekta iesniegumu nevērtē atbilstoši kvalitātes vērtēšanas kritērijiem un finansējumu piešķir visiem projektiem, kas atbilst administratīvās vērtēšanas kritērijiem. Ja konkursa ietvaros Modernizācijas fonda kopējais pieprasītais finansējums šo noteikumu 21. punktā minēto aktivitāšu īstenošanai pārsniedz šo noteikumu 15.1. vai 15.2. apakšpunktā minēto summu un projekta iesniegums atbilst visiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, to vērtē atbilstoši kvalitātes vērtēšanas kritērijiem, saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu .
73.
Pēc projektu iesniegumu vērtēšanas atbilstoši kvalitātes vērtēšanas kritērijiem vērtēšanas komisija sarindo projektu iesniegumus dilstošā secībā, sākot ar visvairāk punktus ieguvušo.
74.
Ja vairāki projektu iesniegumi ir saņēmuši vienādu punktu skaitu prioritāte ir projekta iesniegumam, kurā plānotais kopējais projekta īstenošanas rezultātā panāktais SEG emisiju samazinājums (aprēķinus veic Vides investīciju fonds balstoties uz projekta iesniegumā norādītajiem datiem) ir lielāks:
74.1.
no projekta iesniedzēja īpašumā esošu M1, N1, M2 vai N2 kategorijas transportlīdzekļu norakstīšanas saskaņā ar Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likuma 6. panta ​​​​​​​ prasībām, nododot tos apstrādes uzņēmumam, projekta īstenošanas laikā;
74.2.
no projekta ietvaros plānotā iegādājamo elektromobiļu nobraukuma gada laikā.
75.
Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu Vides investīciju fonds piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas nosūta projekta iesniedzējam.
76.
Ja projekta iesniegumā nav nepieciešamās informācijas vai tā ir nepilnīga, lai izvērtētu projekta iesnieguma atbilstību vienam vai vairākiem 3. pielikumā minētajiem kvalitātes vērtēšanas kritērijiem vai, ja minētā informācija nav salasāma, attiecīgajā kvalitātes vērtēšanas kritērijā tam piešķir zemāko vērtējumu.
77.
Ja projekta iesnieguma vērtēšanas laikā tiek konstatēts, ka projekta iesniedzējs projekta iesniegumā ir sniedzis apzināti nepatiesu informāciju, Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.
78.
Lai novērtētu projektu iesniegumu atbilstību kvalitātes vērtēšanas kritērijiem par šo noteikumu 21.1.21.2. un 21.3. apakšpunktā minēto aktivitāšu īstenošanu, vērtēšanas komisija var pieaicināt neatkarīgus ekspertus.
79.
Administratīvo aktu vai pārvaldes lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu Vides investīciju fonds paziņo projekta iesniedzējam piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas.
XI.Projekta līguma noslēgšanas un projekta īstenošanas nosacījumi
80.
Vides investīciju fonds un projekta iesniedzējs projekta līgumu paraksta 30 darbdienu laikā pēc Vides investīciju fonda lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņemšanas vai lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu izpildes.
81.
Ja projekta iesnieguma iesniedzējs nenoslēdz projekta līgumu šo noteikumu 80. punktā minētajā termiņā, tas zaudē tiesības slēgt projekta līgumu, un tiesības slēgt projekta līgumu pāriet nākamajiem projekta iesniedzējiem.
82.
Projekta līgumu sagatavo Vides investīciju fonds un tā paraugu publicē Vides investīciju fonda tīmekļa vietnē. Projekta līgumā ietver:
82.1.
Vides investīciju fonda rekvizītus;
82.2.
finansējuma saņēmēja rekvizītus;
82.3.
līguma darbības termiņu;
82.4.
finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus;
82.5.
Vides investīciju fonda tiesības un pienākumus;
82.6.
strīdu izskatīšanas kārtību;
82.7.
līguma starp Vides investīciju fondu, finansējuma saņēmēja un līzinga devēju (ja tiek izmantots līzinga pakalpojums) elektromobiļa iegādei veidni, ietverot līguma būtiskās sastāvdaļas;
82.8.
projekta īstenošanas pārskatu;
82.9.
personas datu apstrādes nosacījumus;
82.10.
citus nosacījumus, kas nepieciešami projekta īstenošanai.
83.
Projekta līguma neatņemama sastāvdaļa ir projekta iesniegums.
84.
Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā nepieciešams izdarīt grozījumus, finansējuma saņēmējs iesniedz Vides investīciju fondā pieprasījumu par nepieciešamajiem grozījumiem projekta līgumā, pamatojot grozījumu nepieciešamību. Vides investīciju fonds pēc pieprasījuma saņemšanas izvērtē grozījumu nepieciešamību un sniedz atbildi 20 darbdienu laikā pēc projekta līguma grozījumu saņemšanas.
85.
Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā nepieciešams izdarīt grozījumus un grozījumu ierosinātājs ir Vides investīciju fonds, tas nosūta finansējuma saņēmējam sagatavotos projekta līguma grozījumus, kā arī pamato grozījumu nepieciešamību. Finansējuma saņēmējs 20 darbdienu laikā pēc projekta līguma grozījumu saņemšanas izvērtē tos un sniedz atbildi Vides investīciju fondam.
86.
Ja grozījumus projekta līgumā nepieciešams izdarīt, jo mainījušies Finansējuma saņēmēja dati (kontaktinformācija vai bankas rekvizīti), Vides investīciju fonds piecu darbadienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas no finansējuma saņēmēja sagatavo atbilstošus grozījumus projekta līgumā.
87.
Finansējuma saņēmējs nodrošina publicitāti par dalību konkursā, ievietojot savā tīmekļvietnē (ja tāda ir) informāciju par konkursu un projektu.
88.
Finansējuma saņēmējs nepieciešamos iepirkumus projekta ietvaros veic saskaņā ar publisko iepirkumu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru.
89.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektā tiek paredzēts zaļais publiskais iepirkums būvdarbu vai preču vai pakalpojumu grupās, kurās ir izstrādāts regulējums nacionālajos normatīvajos aktos par prasībām zaļajam publiskajam iepirkumam un to piemērošanas kārtību. Atbalstāma ir vides piekļūstamības un izmantojamības nodrošināšana, veicot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu, kur tas ir attiecināms un atbilstošs ieguldījumu specifikai.
90.
Projekta ietvaros ieguldījumus infrastruktūrā var veikt:
90.1.
finansējuma saņēmēja īpašumā;
90.2.
publiskas personas īpašumā, ja īpašuma turējuma tiesības projekta iesniedzējs ir ieguvis uz termiņu, kas nav īsāks par četriem gadiem no projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam.
91.
Īpašuma tiesības attiecībā uz projekta ietvaros atbalstītajiem infrastruktūras objektiem nemaina, un ieguldījums paliek Latvijas Republikas teritorijā vismaz četrus gadus pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas finansējuma saņēmējam. Īpašuma tiesības nostiprina zemesgrāmatās (izņemot gadījumu, ja pašvaldības īpašums uz normatīvā akta, līguma vai pašvaldības lēmuma pamata ir nodots pašvaldības iestādes – projekta iesniedzēja – pārvaldīšanā vai ja īpašuma tiesības uz īpašuma objektu ir spēkā bez to nostiprināšanas zemesgrāmatās).
92.
Vides investīciju fonds nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā atbilstoši šo noteikumu 27. punktam.
XII.Finansējuma saņēmējam pieejamie maksājumi un maksāšanas kārtība
93.
Ja finansējuma saņēmējs ir valsts budžeta iestāde, līdzfinansējumu nodrošina no valsts budžeta un maksājumus veic no līdzekļiem, kas projekta īstenošanai paredzēti tās ministrijas budžetā, kuras padotībā ir attiecīgā valsts budžeta iestāde. Modernizācijas fonda finansējuma daļu projekta īstenošanai plāno kā dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem vai ministrijas transferta pārskaitījumu no valsts pamatbudžeta dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem atsevišķā budžeta programmā vai apakšprogrammā. Valsts budžeta iestādes saņem maksājumus saskaņā ar projekta līgumā noteikto kārtību un nosacījumiem.
94.
Finansējuma saņēmējam, kas nav valsts budžeta iestāde, ir pieejams vienreizējs maksājums atbilstoši šo noteikumu 4. punktam, kas nepārsniedz projektam apstiprināto Modernizācijas fonda finansējuma summu.
95.
Finansējuma saņēmējs var saņemt maksājumu, ja izpildīti šādi nosacījumi:
95.1.
finansējuma saņēmējs iesniedzis Vides investīciju fondā  maksājuma pieprasījumu, kam pievienoti darbu izpildi un to samaksu apliecinoši dokumenti, kas noteikti projekta līgumā, un Vides investīciju fonds to ir apstiprinājis;
95.2.
finansējuma saņēmējs iesniedzis Vides investīciju fondā projekta īstenošanas pārskatu, un Vides investīciju fonds to ir apstiprinājis;
95.3.
finansējuma saņēmējs pievienojis maksājuma pieprasījumā iekļautos attiecināmos izdevumus attaisnojošos dokumentus atbilstoši projekta līgumam;
95.4.
finansējuma saņēmējs visus ar projektu saistītos maksājumus ir veicis un saņēmis projekta kontā;
95.5.
finansējuma saņēmējs ir pilnībā īstenojis projektā plānotās aktivitātes.
96.
Ministrija veic maksājumu 10 darbdienu laikā, pamatojoties uz Vides investīciju fonda atzinumu par finansējuma saņēmēja iesniegto maksājumu pieprasījumu un apliecinājumu par finansējuma saņēmēja projekta īstenošanas pārskata apstiprināšanu. Ministrija minēto termiņu var pagarināt par laiku, kas nepieciešams precizējumu un pieprasītās papildu informācijas izskatīšanai, bet ne ilgāk kā par 10 darbdienām.
XIII.Projekta īstenošanas pārskatu iesniegšana un pārbaude
97.
Finansējuma saņēmējs pārskatu iesniedz elektroniski kopā ar projekta līgumā minētajiem pamatojošajiem dokumentiem.
98.
Vides investīciju fonds pārbauda saņemto pārskatu un projekta līgumā minētos pamatojošos dokumentus un 20 darbdienu laikā sagatavo lēmumu par pārskata apstiprināšanu vai pieprasa finansējuma saņēmējam 10 darbdienu laikā no vēstules saņemšanas dienas iesniegt papildu informāciju vai precizēt pārskatu.
99.
Vides investīciju fonds 15 darbdienu laikā pēc papildu informācijas vai precizētā pārskata saņemšanas informē finansējuma saņēmēju par projekta pārskata apstiprināšanu, precizēšanu vai noraidīšanu.
100.
Ja finansējuma saņēmējs šo noteikumu vai projekta līgumā noteiktajos termiņos neiesniedz Vides investīciju fondā pārskatu, projekta līgumā minētos pamatojošos dokumentus vai Vides investīciju fonda pieprasīto papildu informāciju, Vides investīciju fonds neizskata maksājuma pieprasījumu no Modernizācijas fonda līdzekļiem līdz dienai, kad finansējuma saņēmējs projekta līgumā noteiktajā kārtībā ir izpildījis attiecīgās saistības. Finansējuma saņēmējs projekta līgumā noteiktajā kārtībā attiecīgās saistības izpilda ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc šo noteikumu 3. punktā minētā perioda beigām.
101.
Finansējuma saņēmējs nodrošina ministrijai, Vides investīciju fondam un tās pilnvarotiem auditoriem:
101.1.
pieeju ar projektu saistītajiem dokumentiem, tai skaitā projekta līgumam un grozījumiem, citiem projekta ietvaros noslēgtajiem līgumiem, darbu pieņemšanas un nodošanas aktiem, rēķiniem, maksājuma uzdevumiem, pārskatiem, monitoringa pārskatiem un sasniegtos rezultātus apliecinošajai dokumentācijai (elektroniski);
101.2.
pieeju ar projektu saistītajai infrastruktūrai, kas attiecas uz veicamo pārbaudi;
101.3.
nepieciešamo dokumentu izrakstus un kopijas.
102.
Ar projekta īstenošanu saistītos dokumentus ministrija, Vides investīciju fonds, finansējuma saņēmējs un trešās personas, ar kurām finansējuma saņēmējs slēdzis līgumu par darbu veikšanu un kuras saņēmušas Modernizācijas fonda finansējumu projekta ieviešanai, glabā 10 gadus pēc projekta īstenošanas termiņa beigām.
103.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka ar komercdarbības atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā 10 gadus, sākot no dienas, kad piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem. Vides investīciju fonds informāciju un apliecinošos dokumentus par sniegto komercdarbības atbalstu glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
104.
Dokumentāciju par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punktu Vides investīciju fonds glabā 10 gadus no programmas ietvaros pēdējā piešķirtā atbalsta, bet finansējuma saņēmējs – 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas.
XIV.Finansējuma saņēmēja atbildība par projekta rezultātiem
105.
Finansējuma saņēmējs četrus gadus pēc elektromobiļa iegādes datuma katru gadu veic monitoringu par sasniegto elektromobiļa nobraukumu gadā, saražoto elektroenerģijas apjomu ar projekta ietvaros iegādāto un uzstādīto atjaunojamo energoresursu ražošanas iekārtu un projekta ietvaros uzstādītās elektromobiļu uzlādes infrastruktūras patērētās elektroenerģijas apjomu, un līdz katra nākamā gada trīsdesmitajai dienai pēc projekta īstenošanas iesniedz monitoringa pārskatu Vides investīciju fondā Modernizācijas fonda projektu elektroniskajā monitoringa sistēmā (EMSI). Finansējuma saņēmējs, rakstiski vienojoties ar Vides investīciju fondu, var pagarināt monitoringa periodu par laiku, kad no finansējuma saņēmēja neatkarīgu iemeslu dēļ nebija iespējams ekspluatēt šo noteikumu 21.1. apakšpunkta minētās aktivitātes ietvaros iegādāto elektromobili, ja par to tika nekavējoties paziņots Vides investīciju fondam, bet ne vairāk kā par vienu gadu. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka pagarinātajā monitoringa periodā konkursa ietvaros iegādātais elektromobilis netiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai, ja projekta iesniegums par šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto aktivitāti nebija kvalificējams kā komercdarbības atbalsta projekts.
106.
Finansējuma saņēmējs vismaz četrus gadus pēc projekta īstenošanas nodrošina projekta ietvaros iegādāto:
106.1.
elektromobiļu ekspluatāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates un tehniskās kontroles uz ceļa jomā;
106.2.
elektromobiļa pastāvīgu reģistrāciju Latvijas Republikas teritorijā uz finansējuma saņēmēja vai līzinga pakalpojuma sniedzēja vārda un nodrošina, ka netiek veikta elektromobiļa atsavināšana, kā rezultātā notiktu īpašumtiesību maiņa (izņemot gadījumu, ja līzinga pakalpojuma sniedzējs atsavina elektromobili sakarā ar līzinga līguma saistību neizpildi);
106.3.
uzlādes punktu ekspluatāciju;
106.4.
atjaunīgo energoresursu iekārtu un elektroenerģijas uzglabāšanas vienības ekspluatāciju.
107.
Finansējuma saņēmējs ir konkursa ietvaros iegādātā elektromobiļa īpašnieks vai turētājs, ja līzinga periodā elektromobiļa īpašnieks ir līzinga pakalpojuma sniedzējs, elektromobiļa uzlādes infrastruktūras, kā arī atjaunīgo energoresursu iekārtu un elektroenerģijas uzkrāšanas iekārtas īpašnieks projekta īstenošanas laikā, kā arī vēl vismaz četrus gadus pēc projekta īstenošanas termiņa beigām.
108.
Konkursa projektu īstenošanas rezultātā panākto SEG emisiju samazinājumu aprēķina Vides investīciju fonds, pamatojoties uz šo noteikumu 105. punktā minēto monitoringa informāciju.
109.
Vides investīciju fondam ir tiesības četrus gadus pēc projekta īstenošanas brīža pārbaudīt projekta iesniegumā, projekta līgumā un apliecinošajā dokumentācijā norādīto informāciju, tai skaitā apsekojot projekta īstenošanas vietu vai pārbaudot saistīto dokumentāciju, kurai finansējuma saņēmējam jānodrošina piekļuve vai apskatot projekta ietvaros iegādāto elektromobili, kam finansējuma saņēmējs nodrošina piekļuvi.
110.
Finansējuma saņēmējs Modernizācijas fonda līdzekļus, kas atzīti par neattiecināmiem, atmaksā ministrijai atbilstoši projekta līgumā noteiktajai kārtībai.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-1486 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-1486 Nr]
Projekta iesnieguma veidlapa
2.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-1486 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-1486 Nr]
Administratīvās vērtēšanas kritēriji
3.
pielikums
Ministru kabineta
[23-TA-1486 Dt]
noteikumiem Nr.
[23-TA-1486 Nr]
Kvalitātes vērtēšanas kritēriji