25-TA-867
Noteikumi par atbalstu ārējo tirgu apguves aktivitātēm
Izdoti saskaņā ar Inovatīvas uzņēmējdarbības un prioritāro projektu atbalsta likuma 4. panta otro daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā sniedz atbalstu ārējo tirgu apguves aktivitātēm (turpmāk – atbalsta programma), t.sk.;
1.1.
atbalsta programmai pieejamo finansējumu;
1.2.
komercdarbības atbalsta piešķiršanas kārtību un kritērijus;
1.3.
lēmuma par piešķirtā finansējuma izlietojumu pieņemšanas un neatbilstošo izdevumu atgūšanas nosacījumus un kārtību;
1.4.
atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.5.
komercdarbības atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.
2.
Noteikumos lietots termins atbalsta saņēmējs – gala labuma guvējs, kas atbilst šādiem kritērijiem:
2.1.
tas ir lielais komersants, kas atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), tajā skaitā valsts kapitālsabiedrības, pašvaldības, Speciālo ekonomisko zonu (turpmāk - SEZ) pārvaldes, ostu pārvaldes, plānošanas reģioni, zinātniskā institūcijas un augstskolas.
2.2.
projekta iesnieguma iesniegšanas dienā vai precizētā projekta iesniegšanas dienā saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos, vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 41. pantu (ja attiecināms).
3.
Noteikumu mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību ārējo tirgu apguves aktivitātēm, kas veicina investīciju piesaisti un eksporta pieaugumu. Plānotā atbalsta saņemšana saistīta ar nepieciešamību nodrošināt investīciju projektu attīstību un eksportspējas palielināšanu.
4.
Noteikumu ietvaros atbalstu sniedz Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk – aģentūra).
5.
Ekonomikas ministrija un aģentūra slēdz līgumu par atbalsta programmas ieviešanu un uzraudzību.
6.
Atbalstu piešķir atklātas projektu iesniegumu atlases veidā. Atbalsta saņēmēju projekta iesniegumu iesniegšana atvērta, kamēr pieejams finansējums.
7.
Atbalsta programmas īstenošanai ir pieejams finansējums atbilstoši valsts budžetā pieejamajam finansējumam, tajā skaitā šo noteikumu 28. un 29. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām un darbībām.
II.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
8.
Atbalsts noteikumu ietvaros tiek sniegts:
8.1.
granta veidā saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831 valsts kapitālsabiedrībām un lieliem komersantiem);
8.2.
kā brīvs no komercdarbības atbalsta, ja valsts kapitālsabiedrībām, pašvaldībām un to iestādēm, SEZ pārvaldēm, ostu pārvaldēm, plānošanas reģioniem, valsts zinātniskām institūcijām un augstskolām ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums.
8.3.
nefinanšu atbalsta veidā, ja aktivitātes komersantiem nodrošina aģentūra.
9.
Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
10.
Noteikumu ietvaros atbalsta saņēmējam, kas nodrošina projekta īstenošanu, atbalstāmas ir šādas darbības:
10.1.
dalība starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un Latvijā ar stendu vai kopstendu, konferencēs ārvalstīs ar stendu vai ar prezentāciju, dalība kontaktbiržās ārvalstīs klātienē vai tiešsaistē;
10.2.
dalība aģentūras organizētajos nacionālajos stendos ārvalstīs;
10.3.
dalība aģentūras organizētās uzņēmējdarbības vizītēs ārvalstīs un ienākošajās uzņēmējdarbības vizītēs Latvijā;
10.4.
ārvalstu atbilstošās nozares eksperta piesaiste eksporta tirgos eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai, kā arī ārvalstu tirdzniecības aģenta piesaiste tirgus darbības pārorientācijai ārvalstu atbilstošās nozares tirdzniecības aģenta vai eksperta piesaiste eksporta veicināšanai, tirgus darbības pārorientācijai;
10.5.
tirgus apguvei mārketinga kampaņu, vizuālo materiālu izmaksu veikšanai;
10.6.
ar produkta palaišanu eksporta tirgū saistīta reklāmas kampaņa;
10.7.
mārketinga vizuālo materiālu (bukletu, baneru vai videoklipu) izstrāde;
10.8.
mērķa tirgus pētījums.
11.
Šo noteikumu 10. punktā minēto darbību īstenošanā attiecināmas ir šādas izmaksas:
11.1.
Oficiālā organizatora un tā saistītā pakalpojuma sniedzēja noteiktā dalības maksa, ja tiek ņemta dalība starptautiskajās izstādēs ārvalstīs un Latvijā ar stendu vai kopstendu, konferencēs ārvalstīs ar stendu vai ar prezentāciju, dalība kontaktbiržās ārvalstīs klātienē vai tiešsaistē:
11.1.1.
reģistrācijas maksa;
11.1.2.
nomas maksa par stenda konstrukciju un ekspozīcijas laukumu;
11.1.3.
maksa par stenda noformējumu;
11.1.4.
šo noteikumu 10.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai ir attiecināma organizāciju noteiktā dalības maksa, tai skaitā līdzdalības maksa dažādu starptautisku pētījumu izstrādē;
11.1.5.
šo noteikumu 10.8. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību nodrošināšanai ir attiecināmas tirgus pētījumu iegādes un izstrādes izmaksas.
11.1.6.
telemārketinga pakalpojumi ārvalstu sadarbības partneru meklēšanai (pieejas tiesību iegādes izmaksas ārējām datubāzēm, datu monitoringa un datu analīzes rīku iegādes un izmantošanas izmaksas),līdz 8 000 euro kalendārā gada laikā.
11.2.
transporta (ceļa izdevumi), kas saistīti ar neregulāro lidojumu un starpvalstu ekonomiskās vai tam pielīdzināmas klases sabiedriskā transporta (dzelzceļa, gaisa un ūdens transporta un starpvalstu koplietošanas autotransporta (autobusa)) izmantošanu (tai skaitā transporta pakalpojuma sniedzēja noteiktā papildu maksa, bez kuras pamatpakalpojumu nav iespējams iegādāties, un bagāžas maksa) , ja tiek īstenotas šo noteikumu 10.1. , 10.2. un 10.3. apakšpunktos minētās darbības;
11.3.
noteiktā dalības maksa, ja tiek īstenotas darbības, kas minētas šo noteikumu 10.2. , 10.3. . un 10.4. apakšpunktos;
11.4.
ārvalstu atbilstošās nozares eksperta pakalpojuma izmaksas eksporta tirgus stratēģijas izstrādei un īstenošanai dalībnieka eksporta tirgos, kā arī tirdzniecības aģentu pakalpojumu piesaistes izmaksas tirgus darbības pārorientācijai, ja tiek īstenotas darbības, kas minētas šo noteikumu 10.1. ., 10.2. , 10.3. apakšpunktos ;
11.5.
ar reklāmas kampaņas izstrādi un vadību saistīts izmaksas, ja tiek īstenotas 10.5. apakšpunktā minētā darbība;
11.6.
ar mārketinga vizuālo materiālu izstrādi līdz maketam saistītas izmaksas (materiālu izgatavošanas, drukāšanas un pavairošanas izmaksas nav attiecināmas), ja tiek īstenota šo noteikumu 10.1. 10.2. ., vai 10.3. ,apakšpunktos minētās darbības;
11.7.
mērķa tirgus pētījuma izstrādes un iegādes izmaksas, ja tiek īstenota šo noteikumu 10.1. 10.2. . vai 10.3. apakšpunktā minētās darbības.
12.
Noteikumu ietvaros netiek atbalstītas darbības, kas saistītas ar importa apjoma palielināšanu, Latvijas tirgus apgūšanu vai nostiprināšanos tajā, kā arī konkurētspējas veicināšanu Latvijas tirgū.
13.
Aģentūra, atbalsta programmas ietvaros uzkrāj un uzglabā:
13.1.
informāciju par atbalsta saņēmēja preču vai pakalpojumu eksporta apjomu salīdzinājumā ar eksporta apjomu gadā, kad tika saņemts atbalsts, līdz 2030.gada 31. decembrim;
13.2.
informāciju par atbalsta saņēmēja piesaistīto investīciju apjomu salīdzinājumā ar saņemtā atbalsta apjomu, līdz 2030.gada 31.decembrim.
III.Komercdarbības atbalsta piešķiršanas kārtība un kritēriji
14.
Aģentūra pirms atlases uzsākšanas izstrādā un publicē atbalsta saņēmēju atlases kārtību un komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus (tai skaitā pieejamo atbalsta apjomu) un uzskaiti.
15.
Atbalsta pretendents atbalstam par šo noteikumu 10. punktā minētajām darbībām piesakās atbilstoši saņēmēju atlases noteiktajām prasībām, iesniedzot pieteikumu strukturētā formā valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv.
16.
Atbalsta pretendents, piesakoties atbalstam šo noteikumu 14. punktā norādītajā kārtībā, iesniedz de minimis atbalsta uzskaites sistēmā (turpmāk – sistēma) sagatavoto veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru.
17.
Atbalsta pretendents nevar pretendēt uz atbalsta saņemšanu, ja tas:
17.1.
neatbilst šo noteikumu 2. punktā minētajām prasībām;
17.2.
uz atbalsta piešķiršanas brīdi uz to ir attiecināms kāds no Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktajiem projekta iesniedzēju izslēgšanas nosacījumiem, ievērojot šī likuma 22.panta otrās sadaļas izņēmumu.
18.
Sniegtais atbalsts tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu un ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu atbalsta saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 35. punktā minēto. Lēmuma pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
19.
Aģentūra uzskaita atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievērojot prasības normatīvajos aktos par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
20.
Maksimālā atbalsta summa viena kalendārā gada laikā ir 50 000 euro un intensitāte, šo noteikumu 10. un 11. punktā minētajām darbībām un izmaksām, kas nav saistītas ar komercdarbības atbalstu, ir līdz 85%. Izmaksas, kas tiek segtas nefinanšu un granta veidā un tās tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, tad atbalsta saņēmējam:
20.1.
atbilstot šo noteikumu 2.1. apakšpunktā minētajam, atbalsta intensitāte ir līdz 60%;
20.2.
atbalsta saņēmējs atbilstot 2.1. apakšpunktā minētajam un ir atvasināta publiska persona, tad atbalsta intensitāte ir līdz 85%.
21.
Šo noteikumu 20. punktā noteiktās atbalsta intensitātes tiek piemērotas izmaksām bez pievienotās vērtības nodokļa.
22.
Noteikumu atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
23.
Atbalsta saņēmējs, kurš nav pievienotās vērtības nodokļa maksātājs, var attiecināt pievienotās vērtības nodokļa izmaksas.
24.
Aģentūra, pirms de minimis atbalsta piešķiršanas atbalsta saņēmējam pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
25.
Aģentūra lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu var pieņemt ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteikto darbības termiņu.
26.
Aģentūra un atbalsta saņēmējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
27.
Ja finansējuma saņēmējs vienlaikus darbojas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā minētajās nozarēs vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu.
28.
Atbalsta programmas ietvaros aģentūrai, kas nodrošina atbalsta programmas īstenošanu, kā atbalstāmā darbība ir tās administrēšana, tai skaitā iepirkumu organizēšana.
29.
Attiecināmās izmaksas ir aģentūras valsts noteiktās funkcijas īstenošanas nodrošināšanai saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumiem Nr. 857 "Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nolikums".
30.
Iepirkumus aģentūra un atbalsta saņēmējs (ja attiecināms) veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
31.
Līgumos, kurus aģentūra slēdz ar piegādātājiem un pakalpojuma sniedzējiem, avansa maksājumus var paredzēt līdz 100 procentiem no attiecīgā līguma summas atbilstoši aģentūras izstrādātajiem avansa apjoma noteikšanas kritērijiem.
32.
Aģentūra atbalsta programmas īstenošanas laikā nepieļauj interešu konfliktu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – regula Nr. 2024/2509), 61. panta prasībām.
33.
Aģentūra, atbalsta programmas īstenošanai, nodrošina šādu prasību ievērošanu:
33.1.
Publisko iepirkumu likumu, regulu Nr. 2024/2509 un likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā";
33.2.
izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, kura ietver de minimis atbalsta sniegšanas kārtību saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaiti un piešķiršanu.
34.
Līgumā ar atbalsta saņēmēju tiek paredzēts, ka atbalsta saņēmējs 13. punktā minēto informāciju sniedz piecus gadus, norādot eksporta apjoma pieaugumu, kas ir šo noteikumu ietvaros saņemtā atbalsta rezultāts. Informācijas uzkrāšana tiek sākta no brīža, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu
35.
Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
