Noteikumi

22-TA-1792
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Sabiedrības izpratnes veicināšana par klimatneitralitātes un klimatnoturības nozīmi un iespējām” nolikums
Izdoti saskaņā ar likuma "Par piesārņojumu" 32.2.panta 4.6 daļu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk – finanšu instruments) finansēto projektu atklāta konkursa "Sabiedrības izpratnes veicināšana par klimatneitralitātes un klimatnoturības nozīmi un iespējām" (turpmāk – konkurss) nolikumu, tai skaitā projektu iesniegumu iesniegšanas, vērtēšanas, apstiprināšanas un finansējuma piešķiršanas kārtību, kā arī projektu īstenošanas, pārskatu iesniegšanas un pārbaudes kārtību.
2.
Konkursa mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par klimatneitralitātes un klimatnoturības nozīmi, sekmējot un popularizējot klimatam draudzīgu rīcību un demonstrējot sabiedrībai labās prakses piemērus.
3.
Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde) ar līgumu deleģē sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds" (turpmāk – Vides investīciju fonds) pienākumu sagatavot, noslēgt, grozīt un izbeigt līgumus par projekta īstenošanu (turpmāk – projekta līgums), pārbaudīt pārskatus un kontrolēt projektu īstenošanu. Attiecībā uz šajā punktā minēto uzdevumu izpildi Vides investīciju fonds ir atbildīgās iestādes pārraudzībā.
4.
Konkursa ietvaros pieejamais kopējais finanšu instrumenta finansējums (turpmāk – finansējums) ir 2 000 000 euro.
5.
Konkursa ietvaros apstiprinātos projektus īsteno līdz 2025. gada 31. decembrim. Projekta īstenošanas beigu termiņš ir diena, kad projekta iesniedzējs, kurš noslēdzis projekta līgumu ar Vides investīciju fondu (turpmāk – finansējuma saņēmējs), ir iesniedzis Vides investīciju fondā noslēguma pārskatu.
6.
Konkursa ietvaros tiek atbalstītas šādas konkursa mērķim atbilstošas aktivitātes:
 
6.1.
informatīvi izglītojošu aktivitāšu (raidījumi, intervijas, interaktīvās sociālās diskusijas, raidieraksti, informatīvi materiāli, raksti) īstenošana presē un citos masu informācijas līdzekļos par saimnieciskās darbības un cilvēku paradumu ietekmi uz klimata pārmaiņām, un par klimata pārmaiņu negatīvās ietekmes mazināšanas iespējām;
 
6.2.
uz profesionālām mērķauditorijām, kuras pārstāv dažādas tautsaimniecības nozares publiskajā un privātajā sektorā, vērstu aktivitāšu (rekomendāciju, vadlīniju, rokasgrāmatu, standartu, modeļu un tml. sagatavošana) īstenošana, kā arī publisku informatīvu pasākumu (konferences, semināri, apmācības) organizēšana šīm mērķauditorijām, lai paaugstinātu to informētības un zināšanu līmeni par klimata pārmaiņām Latvijā un klimata pārmaiņu negatīvās ietekmes mazināšanas iespējām;
 
6.3.
izglītojošu pasākumu īstenošana (klātienē vai attālināti) Latvijas izglītības iestāžu audzēkņiem izpratnes veicināšanai par klimata pārmaiņām Latvijā, klimatam draudzīgu rīcību, kas mazina klimata pārmaiņu negatīvo ietekmi, kā arī ikdienas paradumu maiņas popularizēšana.
 
7.
Šo noteikumu 6. punktā minētās aktivitātes īsteno Latvijas Republikas teritorijā.
 
8.
Atbalsts projekta iesniedzējam konkursa ietvaros tiek sniegts granta (finansējuma daļa, kas tiek maksāta no finanšu instrumenta) veidā.
II.Prasības projektu iesniedzējiem un atbalsta gala saņēmējiem
9.
Projekta iesniedzējs ir:
9.1.
šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētajā aktivitātē:
 
9.1.1.
a projekta ietvaros plānota raidījumu, interviju, interaktīvo sociālo diskusiju vai raidierakstu veidošana un izplatīšana – pašvaldība vai tās iestāde, valsts tiešās pārvaldes iestāde, ja tām noslēgts līgums par ētera laika izmantošanu ar Latvijas Republikā reģistrētu elektronisko plašsaziņas līdzekli, vai Latvijas Republikā reģistrēts elektroniskais plašsaziņas līdzeklis, Latvijas Republikā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, pašvaldība vai tās iestāde, valsts tiešās pārvaldes iestāde, ja tām noslēgts līgums ar Latvijas Republikā reģistrētu masu informācijas līdzekli";


 
9.1.2.
ja projekta ietvaros plānota informatīvu materiālu, interviju un rakstu publicēšana – Latvijas Republikā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, pašvaldība vai tās iestāde, valsts tiešās pārvaldes iestāde, ja tām noslēgts līgums ar Latvijas Republikā reģistrētu masu informācijas līdzekli, kā arī Latvijas Republikā reģistrēts masu informācijas līdzeklis;
 
9.2.
šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajā aktivitātē:
9.2.1.
Latvijas Republikā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kas saskaņā ar statūtiem apvieno būvniecības, arhitektūras, enerģētikas, transporta, rūpniecības, atkritumu apsaimniekošanas, meža vai lauksaimniecības nozaru speciālistus, un ne mazāk kā trīs gadus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas Vides investīciju fondā ir reģistrēta Uzņēmumu reģistra vestajā Biedrību un nodibinājumu reģistrā;
9.2.2.
pašvaldības iestāde, kura saskaņā ar tās nolikumu veic uzdevumus būvniecības, arhitektūras, enerģētikas, transporta, rūpniecības, atkritumu apsaimniekošanas, meža vai lauksaimniecības jomā;
9.3.
šo noteikumu 6.3. apakšpunktā minētajā aktivitātē – Latvijas Republikā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, kam statūtos noteiktā darbības joma ir vides un klimata pārmaiņu izglītība un ir vismaz trīs gadu pieredze attiecīgajā jomā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas Vides investīciju fondā.
10.
Projekta iesniedzējam ir tiesības iesniegt ne vairāk kā vienu projekta iesniegumu,  izmantojot un aizpildot šo noteikumu 1. pielikuma " Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Sabiedrības izpratnes veicināšana par klimatneitralitātes un klimatnoturības nozīmi un iespējām” iesnieguma veidlapu (turmāk - projekta iesniegums)  atbilsotši  katrā no šo noteikumu 6. punktā minētajām aktivitātēm.
11.
Projekta sadarbības partneris:
 
11.1.
projekta iesniedzējam šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunkta aktivitāšu īstenošanai var būt viens vai vairāki projekta sadarbības partneri – biedrība, nodibinājums vai pašvaldība vai tās iestāde;
11.2.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera savstarpējās attiecības nosaka līgums vai vienošanās par pušu atbildību projekta īstenošanā, kas tiek iesniegta Vides investīciju fondā saskaņā ar šo noteikumu 42. punktu .
 
12.
Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris konkursa ietvaros nevar pretendēt uz finansējuma saņemšanu, ja:
 
12.1.
projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim projekta iesnieguma iesniegšanas termiņam tuvākajā dienā, kurā pieejama Valsts ieņēmumu dienesta informācija par nodokļu parādiem, ir nodokļu parādi, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādi, kas kopsummā pārsniedz 150 euro;
12.2.
pret projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri ir vērsta prasība par līdzekļu atgūšanu no citām valsts atbalsta programmām vai projektiem saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
12.3.
projekta iesniedzējs vai sadarbības partneris projekta iesnieguma vērtēšanas gaitā centies prettiesiski iegūt vai ir ieguvis savā rīcībā ierobežotas pieejamības informāciju vai prettiesiski centies ietekmēt vai ir ietekmējis projektu iesniegumu vērtēšanu, tai skaitā projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, Vides investīciju fondu vai citu projektu konkursa vērtēšanā iesaistītu amatpersonu vai ekspertu;
12.4.
projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ar tiesas nolēmumu ir pasludināts maksātnespējas process vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, ar tiesas lēmumu tiek īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, ir uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums;
12.5.
pret projekta iesniedzēju vai personu, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai personu, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju, vai projekta iesniedzēja patieso labuma guvēju, vai sadarbības partneri ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas vai būtiskas finanšu un kapitāla tirgus intereses ietekmējošas Eiropas Savienības vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas;
 
12.6.
sadarbības partneris vai projekta iesniedzējs vai persona, kura ir komersanta valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt komersantu, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīta par vainīgu jebkurā no šādiem noziedzīgiem nodarījumiem:
12.6.1.
kukuļņemšana, kukuļdošana, kukuļa piesavināšanās, starpniecība kukuļošanā, neatļauta labuma pieņemšana, komerciāla uzpirkšana, neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos, prettiesiska labuma pieprasīšana, pieņemšana un došana vai tirgošanās ar ietekmi;
 
12.6.2.
krāpšana, piesavināšanās vai noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana;
 
12.6.3.
izvairīšanās no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu samaksas;
12.6.4.
noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija vai proliferācijas finansēšana, terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana un apmācība terora aktu veikšanai;
12.7.
projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir piemērots piespiedu ietekmēšanas līdzeklis šo noteikumu 12.6. apakšpunktā minētajos noziedzīgajos nodarījumos;
 
12.8.
projekta iesniedzējs vai sadarbības partneris ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu pārkāpumā, kas izpaužas kā:
 
12.8.1.
viena vai vairāku tādu pilsoņu vai pavalstnieku nodarbināšana, kuri nav Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi vai pavalstnieki, ja tie Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā uzturas nelikumīgi;
12.8.2.
personas nodarbināšana bez rakstiski noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darba ņēmējiem (šī deklarācija iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu);
12.9.
projekta sasniedzamā mērķauditorijas dalībnieku skaita attiecība ir  mazāka par 3% no kopējā iedzīvotāju skaita Latvijā 2022. gadā (1 875 757 cilvēki saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem) šo noteikumu 6.1. apakšpunkta aktivitātē;
12.10.
projekta sasniedzamais mērķauditoriju dalībnieku kopējais skaits ir mazāks par 200 dalībnieku uz 10 000 euro projekta attiecināmām izmaksām šo noteikumu 6.2. apakšpunktā norādītajā aktivitātē;
12.11.
projekta sasniedzamais mērķauditoriju dalībnieku kopējais skaits ir mazāks par 2000 dalībnieku uz 10 000 euro projekta attiecināmām izmaksām šo noteikumu 6.3. apakšpunktā norādītajā aktivitātē.
13.
Par šo noteikumu 12.6., 12.7. un 12.8. apakšpunktā minētajiem faktiem Vides investīciju fonds informāciju iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs".
III.Finansējuma apmēra noteikšana
14.
Konkursa ietvaros projektam pieejamais finansējums:
14.1.
šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētajai aktivitātei pieejamais finansējums ir 1 000 000 euro. Viena projekta minimālais finansējums ir 50 000 euro, bet maksimālais finansējums – 200 000 euro;
14.2.
šo noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajai aktivitātei pieejamais finansējums ir 500 000 euro. Viena projekta īstenošanai pieejamais minimālais finanšu instrumenta finansējums ir 10 000 euro, bet maksimālais finanšu instrumenta finansējums – 50 000 euro;
14.3.
šo noteikumu 6.3. apakšpunktā minētajai aktivitātei pieejamais finansējums ir 500 000 euro. Viena projekta īstenošanai pieejamais minimālais finanšu instrumenta finansējums ir 10 000 euro, bet maksimālais finanšu instrumenta finansējums – 50 000 euro.
15.
Konkursa ietvaros finanšu instrumenta maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte no projekta iesniegumā norādītajām kopējām attiecināmām izmaksām nepārsniedz:
15.1.
90% - projektu iesniedzējiem – Latvijas Republikā reģistrēts elektroniskais plašsaziņas līdzeklis vai arī Latvijas Republikā reģistrēts komersants, kuram piederošs masu informācijas līdzeklis ir reģistrēts Uzņēmumu reģistra masu informācijas līdzekļu reģistrā, kas īsteno šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētās aktivitātes;
15.2.
100 % - projektu iesniedzējiem – Latvijas Republikā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, pašvaldības un tās iestādes, valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas īsteno šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minētās aktivitātes;
15.3.
100 % - projektu iesniedzējiem, kas īsteno šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētās aktivitātes.
 
16.
Ja projekta īstenošanas gaitā projekta kopējās izmaksas pārsniedz projektam piešķirto finansējumu, šo starpību sedz no finansējuma saņēmēja finanšu līdzekļiem.
IV.Konkursa ietvaros attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
17.
Aktivitāšu ietvaros ir attiecināmas šādas projekta izmaksas:
17.1.
šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minēto aktivitāšu  sagatavošanas,  pārraidīšanas un publicēšanas izmaksas;
17.2.
šo noteikumu 6.2. apakšpunktuā minēto aktivitāšu sagatavošanas, pārraidīšanas un publicēšanas izmaksas;
17.3.
nepieciešamo uzskates līdzekļu izgatavošanas izmaksas – šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētajā aktivitātē;
17.4.
telpu nomas izmaksas pasākumu rīkošanai – šo noteikumu 6.2. un 6.3. apakšpunktā minētajai aktivitātei;
17.5.
darbaspēka atalgojums – projekta personāla darba alga (izņemot virsstundas), ieskaitot visus attiecināmos nodokļus un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;
17.6.
ārējo pakalpojumu izmaksas tādas, kā grāmatvedības pakalpojumi, honorāru un autoratlīdzības izmaksas, kas nepieciešamas projekta mērķa sasniegšanai un kuru apmērs nepārsniedz 20% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
17.7.
materiālu un mazvērtīga inventāra, tai skaitā biroja kancelejas preces, izmaksas, kas nepieciešamas projekta mērķa sasniegšanai un kuru apmērs nepārsniedz 2% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
17.8.
šo noteikumu 6.3. apakšpunktā minētajā aktivitātē projekta īstenošanai nepieciešamo iekšzemes komandējumu vai darba braucienu izmaksas, ja šo izmaksu summa nepārsniedz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām un finansējuma saņēmējs ievēro normatīvajos aktos noteikto kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi.
18.
Konkursa ietvaros izmaksas uzskatāmas par attiecināmām, ja tās:
18.1.
atbilst šo noteikumu 17. punktā minētajām izmaksām;
18.2.
ir nepieciešamas projekta īstenošanai un ir iekļautas projekta iesniegumā un projekta līgumā;
18.3.
ir radušās pēc projekta līguma noslēgšanas, taču pirms projekta īstenošanas termiņa beigām;
18.4.
ir veiktas, ievērojot finanšu vadības, ekonomiskuma un efektivitātes principus;
18.5.
ir norādītas projekta iesniedzēja grāmatvedības uzskaitē, ir identificējamas, nodalītas no pārējām izmaksām, pārbaudāmas, kā arī apliecinātas ar attiecīgo attaisnojuma dokumentu oriģināliem vai dokumentu oriģinālu atvasinājumiem, kuri izstrādāti atbilstoši lietvedību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu izstrādes un noformēšanas prasībām;
18.6.
ir norādītas projekta starpposma vai noslēguma pārskatā, pievienojot izdevumus attaisnojošo dokumentu kopijas.
19.
Konkursa ietvaros neattiecināmas ir šādas izmaksas:
19.1.
izmaksas, kas neatbilst šo noteikumu 17. un 18. punktā minētajām prasībām;
19.2.
pievienotās vērtības nodokļa maksājumi, ja tie ir atgūstami no valsts budžeta;
19.3.
izmaksas, kas tiek segtas no citiem finanšu avotiem;
19.4.
samaksa par aizdevuma izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, soda procenti, maksājumi par naudas pārskaitījumiem, komisijas nauda, zaudējumi sakarā ar valūtas maiņu un citi tiešie finansiālie izdevumi;
19.5.
izmaksas, kas nav saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu, tajā skaitā tehniskā aprīkojuma iegādes un amortizācijas izmaksas;
19.6.
projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksas.
V.Konkursa izsludināšana
20.
Konkursu Vides investīciju fonds izsludina 10 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās par visu šo noteikumu 4. punktā minēto finansējumu.
21.
Vides investīciju fonds izsludina konkursu, ievietojot sludinājumu oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un Vides investīciju fonda tīmekļvietnē. Sludinājumā norāda konkursa nosaukumu, konkursam pieejamo finansējuma apmēru, projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu (datumu un laiku), elektroniskā pasta adresi, uz kuru nosūtāmi projektu iesniegumi un kur iegūstama papildinformācija par konkursa nosacījumiem.
22.
Konkursa izsludināšanas dienā Vides investīciju fonds ievieto Vides investīciju fonda tīmekļvietnē vadlīnijas projekta iesnieguma aizpildīšanai.
23.
Projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir ne mazāks kā divi mēneši pēc konkursa izsludināšanas.
VI.Projekta iesnieguma saturs un tā iesniegšanas kārtība
24.
Lai piedalītos konkursā, projekta iesniedzējs aizpilda un elektroniska dokumenta veidā, kas sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu, iesniedz Vides investīciju fondā projekta iesnieguma veidlapu (1. pielikums “Projekta iesnieguma veidlapa”), kurai pievieno šādus papildu iesniedzamos dokumentus:
24.1.
projekta iesniedzēja lēmumu par projekta īstenošanu vai minētā lēmuma izrakstu, kuru parakstījis projekta iesniedzēja augstākās lēmējinstitūcijas (valdes vai padomes) pārstāvis;
24.2.
pilnvaru, kurā persona ir pilnvarota parakstīt projekta iesniegumu (ja attiecināms);
24.3.
projekta iesniedzēja un sadarbības partnera parakstīts līgums vai vienošanās par pušu atbildību projekta ieviešanā (ja attiecināms).
25.
Projekta iesnieguma iesniedzējs, sagatavojot projekta iesniegumu, ievēro šādus nosacījumus:
25.1.
projekta iesniegumu sagatavo un noformē atbilstoši normatīvajiem aktiem par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu;
25.2.
projekta iesnieguma veidlapu sagatavo datorrakstā latviešu valodā;
25.3.
projekta iesniegumu noformē atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu izstrādāšanu, noformēšanu, glabāšanu un apriti;
25.4.
projekta iesnieguma veidlapu sagatavo DOC, DOCX, vai PDF, formātā; shēmas – PDF, JPG, JPEG vai TIFF formātā, projekta aktivitāšu izmaksu tāmi un laika grafiku – XLS, XLSX, PDF, JPG, JPEG vai TIFF formātā;
25.5.
visos aprēķinos izmantotā naudas vienība ir euro;
25.6.
projekta iesnieguma veidlapu paraksta ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu, papildu iesniedzamo dokumentu oriģinālus paraksta katru atsevišķi ar autora drošu elektronisko parakstu un apliecina ar laika zīmogu pirms projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām. Ja papildu iesniedzamie dokumenti ir dokumentu kopijas, tos apliecina ar projekta iesnieguma iesniedzēja drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu pirms projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektroniskiem dokumentiem un dokumentu juridisko spēku.
26.
Vides investīciju fonds reģistrē saņemtos projektu iesniegumus, piešķir tiem identifikācijas numurus un septiņu darbdienu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām rakstiski paziņo projekta iesniedzējam projekta iesnieguma identifikācijas numuru.
27.
Vides investīciju fonds reģistrē saņemtos projektu iesniegumus, piešķir tiem identifikācijas numurus un septiņu darbdienu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām rakstiski paziņo projekta iesniedzējam projekta iesnieguma identifikācijas numuru.
28.
Ja projekta iesniegumu saņem pēc projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām, tas netiek vērtēts un Vides investīciju fonds rakstiski informē projekta iesnieguma iesniedzēju par projekta iesnieguma saņemšanu pēc termiņa beigām un atteikumu to vērtēt.
VII.Projekta iesnieguma vērtēšana un lēmuma pieņemšana par finansējuma piešķiršanu
29.
Projektu iesniegumu izskatīšanai un vērtēšanai Vides investīciju fonds izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju (turpmāk – vērtēšanas komisija).
 
30.
Vērtēšanas komisijas darbības kārtību nosaka vērtēšanas komisijas nolikums. Vērtēšanas komisijas sastāvu un nolikumu apstiprina ar Vides investīciju fonda rīkojumu.
31.
Vērtēšanas komisijā ietilpst divi Vides investīciju fonda pārstāvji un divi atbildīgās iestādes pārstāvji. Projektu iesniegumu vērtēšanas procesa administrēšanu nodrošina Vides investīciju fonds. Vērtēšanas komisiju vada Vides investīciju fonda pārstāvis.
32.
Projekta iesniegumu vērtēšanu veic atbilstoši precizējamiem un neprecizējamiem vērtēšanas kritērijiem, kas noteikti šo noteikumu 2.pielikumā “Administratīvās vērtēšanas kritēriji” (turpmāk – 2. pielikums). Vērtēšanas kritērijus vērtē ar "Jā" vai "Nē", vai "NA" ("Jā" – atbilst, "Nē" – neatbilst, "NA" – nav attiecināms) šādā secībā:
 
32.1.
vispirms vērtē projekta iesnieguma atbilstību šo noteikumu 2.pielikumā minētajiem neprecizējamiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem. Ja projekta iesniegums neatbilst kaut vienam no šiem kritērijiem, vērtēšanu neturpina un Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu;
 
32.2.
ja tiek konstatēta neatbilstība vienam vai vairākiem šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem precizējamiem vērtēšanas kritērijiem, tai skaitā arī aritmētiskas kļūdas, Vides investīciju fonds rakstiski informē projekta iesniedzēju par konstatētajām neatbilstībām un aicina precizēt projekta iesniegumu 10 darbdienu laikā no dienas, kad saņemta no Vides investīciju fonda informācija par projekta iesnieguma neatbilstību precizējamiem vērtēšanas kritērijiem;
32.3.
ja projekta iesniedzējs šo noteikumu 32.2. apakšpunktā noteiktajā termiņā iesniedz precizētu projekta iesniegumu, to vērtē atkārtoti atbilstoši vērtēšanas kritērijiem, nosakot, vai projekta iesniegums atbilst šo noteikumu 2. pielikumā minētajām administratīvās vērtēšanas kritērijiem un ir virzāms vērtēšanai atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumā ​​​​​​​“Kvalitātes vērtēšanas kritēriji” (turpmāk – 3. pielikums)” minētajiem kvalitātes vērtēšanas kritērijiem;
 
32.4.
ja projekta iesniedzējs šo noteikumu 32.2. apakšpunktā noteiktajā termiņā neiesniedz precizētu projekta iesniegumu vai pēc atkārtotas vērtēšanas projekta iesniegums neatbilst vienam vai vairākiem vērtēšanas kritērijiem, Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu;
32.5.
ja projekta iesniegums atbilst visiem šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, vērtē projekta iesniegumā plānoto aktivitāšu atbilstību kvalitātes vērtēšanas kritērijiem, kas noteikti šo noteikumu 3. pielikumā;
32.6.
projektu iesniegumu vērtēšanu atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumā minētajiem kvalitātes vērtēšanas kritērijiem šo noteikumu 6.1., 6.2. ​​​​​ un 6.3. apakšpunktā minētajām aktivitātēm veic atsevišķi.
33.
Ja projekta iesniegumā nav nepieciešamās informācijas vai tā ir nepilnīga, lai izvērtētu projekta iesnieguma atbilstību vienam vai vairākiem vērtēšanas kritērijiem, ja minētā informācija nav salasāma vai nav sniegta latviešu valodā, kā arī ja projekta iesniedzējs jau vienreiz precizējis projekta iesniegumu atbilstoši šo noteikumu 32.2. apakšpunktā noteiktajai kārtībai, projekta iesniegumu uzskata par neatbilstošu attiecīgajam administratīvās vērtēšanas kritērijam vai attiecīgajā kvalitātes vērtēšanas kritērijā tam piešķir zemāko vērtējumu.
 
34.
Ja projekta iesnieguma vērtēšanas laikā tiek konstatēts, ka projekta iesniedzējs projekta iesniegumā ir sniedzis nepatiesu informāciju, Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu.
35.
Lai novērtētu projektu iesniegumu atbilstību kvalitātes vērtēšanas kritērijiem par šo noteikumu 6.1., 6.2. un 6.3.apakšpunktā minēto aktivitāšu īstenošanu, vērtēšanas komisija var pieaicināt neatkarīgus ekspertus.
36.
Pēc projektu iesniegumu vērtēšanas atbilstoši šo noteikumu 3. pielikumā minētajiem kvalitātes vērtēšanas kritērijiem vērtēšanas komisija projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā atbilstoši iegūtajam punktu skaitam. Projektu iesniegumus sarindo atsevišķi katrā no šo noteikumu 6. punktā minētajām aktivitātēm. Vides investīciju fonds pieņem lēmumu par to projektu iesniegumu apstiprināšanu, kas atbilst visiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem un kam pietiek konkursa ietvaros pieejamā finansējuma. Ja divi vai vairāk projektu iesniegumu saņēmuši vienādu punktu skaitu, priekšroka tiek dota projektam ar lielāko aptverto mērķauditorijas dalībnieku skaitu.
37.
Ja, sarindojot projektu iesniegumus atbilstoši šo noteikumu 36. punktā minētajiem nosacījumiem, projekta iesniegums nav ieguvis pietiekamu punktu skaitu, kas ļauj saņemt konkursam pieejamo finansējumu, projekta iesniegums tiek noraidīts.
38.
Vides investīciju fonds lemj par projekta iesnieguma apstiprināšanu, pamatojoties uz vērtēšanas komisijas vērtējumu, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:
38.1.
projekta iesniegums atbilst visiem šo noteikumu 2. pielikumā minētajiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem;
38.2.
projekta iesniegumā paredzēto projekta aktivitāšu īstenošanai pēc sarindošanas šo noteikumu 36. punktā minētajā secībā ir pietiekams finansējums atbilstoši šo noteikumu 4. un 14. punktam ;
38.3.
projekta iesniegumā paredzēto projekta aktivitāšu īstenošanai pēc sarindošanas šo noteikumu 36. punktā minētajā secībā nav pietiekams finansējums atbilstoši šo noteikumu 4. un 14. punktam.
39.
Vides investīciju fonds lemj par projekta iesnieguma noraidīšanu, pamatojoties uz vērtēšanas komisijas vērtējumu, pēc projektu iesniegumu sarindošanas šo noteikumu 36. punktā minētajā secībā, ja projekta iesniegumā paredzēto projekta aktivitāšu īstenošanai nav pietiekams finansējums atbilstoši šo noteikumu 4. un 14. punktam.
40.
Administratīvo aktu vai pārvaldes lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu (turpmāk – lēmums) Vides investīciju fonds nosūta projekta iesniedzējam piecu darbdienu laikā pēc tā izdošanas.
41.
Administratīvo aktu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Pārvaldes lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu var pārsūdzēt Vides investīciju fonda valdes priekšsēdētājam.
VIII.Projekta līguma noslēgšanas un projekta īstenošanas nosacījumi
42.
Vides investīciju fonds un finansējuma saņēmējs projekta līgumu paraksta 30 darbdienu laikā pēc Vides investīciju fonda lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņemšanas.
43.
Projekta iesnieguma apstiprināšanas gadījumā līdz projekta līguma noslēgšanas brīdim projekta iesniedzējs iesniedz Vides investīciju fondā parakstītu līgumu vai vienošanos ar sadarbības partneri par projekta īstenošanu (attiecināms, ja tiek piesaistīts sadarbības partneris).
44.
Ja projekta iesniedzējs nenoslēdz projekta līgumu šo noteikumu 42. punktā minētajā termiņā, tas zaudē tiesības slēgt projekta līgumu.
45.
Ja šo noteikumu 44. punktā minētā iemesla dēļ projekta līgums ar projekta iesniedzēju netiek noslēgts, Vides investīciju fonds slēdz projekta līgumu ar to projekta iesniedzēju, kura projekta iesniegums ir ieguvis nākamo augstāko punktu skaitu atbilstoši kvalitātes vērtēšanas kritērijiem, ja finansējuma atlikums ir pilnībā vai daļēji pietiekams šā projekta finansēšanai atbilstoši šo noteikumu 4. un 14. punktam .
 
46.
Projekta līgumu sagatavo Vides investīciju fonds. Projekta līgumā ietver:
46.1.
Vides investīciju fonda rekvizītus;
46.2.
finansējuma saņēmēja rekvizītus;
46.3.
līguma darbības termiņu;
46.4.
finansējuma saņēmēja tiesības un pienākumus;
46.5.
Vides investīciju fonda tiesības un pienākumus;
46.6.
strīdu izskatīšanas kārtību;
46.7.
līgumsodus;
46.8.
kopsavilkuma atskaites formu;
46.9.
citus nosacījumus.
47.
Projekta līguma neatņemama sastāvdaļa ir projekta iesniegums.
48.
Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā nepieciešams izdarīt grozījumus, finansējuma saņēmējs iesniedz Vides investīciju fondā pieprasījumu par nepieciešamajiem grozījumiem projekta līgumā, pamatojot grozījumu nepieciešamību. Vides investīciju fonds pēc pieprasījuma saņemšanas izvērtē grozījumu nepieciešamību un sniedz atbildi 20 darbdienu laikā pēc projekta līguma grozījumu pieprasījuma saņemšanas.
49.
Ja pēc projekta līguma noslēgšanas tajā nepieciešams izdarīt grozījumus un grozījumu ierosinātājs ir Vides investīciju fonds, tas nosūta finansējuma saņēmējam projekta līguma grozījumu projektu, kā arī pamato grozījumu nepieciešamību. Finansējuma saņēmējs 10 darbdienu laikā pēc projekta līguma grozījumu projekta saņemšanas izvērtē to un sniedz atbildi Vides investīciju fondam.
50.
Ja grozījumus projekta līgumā nepieciešams izdarīt, jo mainījušies finansējuma saņēmēja dati (kontaktinformācija vai bankas rekvizīti), Vides investīciju fonds piecu darbdienu laikā pēc grozījumu pieprasījuma saņemšanas no finansējuma saņēmēja sagatavo atbilstošu projekta līguma grozījumu projektu.
51.
Finansējuma saņēmējs projekta līguma darbības laikā par katru trīs mēnešu periodu (ceturksni) līdz sekojošā mēneša divdesmitajam datumam iesniedz Vides investīciju fondā starpposma pārskatu, kas sagatavots atbilstoši projekta līgumam pievienotajam paraugam.
 
52.
Finansējuma saņēmējs ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc attiecīgā projekta īstenošanas beigu termiņa iesniedz Vides investīciju fondā noslēguma pārskatu, kas sagatavots atbilstoši projekta līgumam pievienotajam paraugam. Noslēguma pārskatam pievieno projekta aktivitāšu izpildi apliecinošus dokumentus, kas noteikti projekta līgumā.
53.
Vides investīciju fondam ir tiesības starpposma un noslēguma pārskata vērtēšanas laikā pieaicināt ekspertus, lai pārbaudītu prasības, kas saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu, veikt pārbaudes projekta īstenošanas vietā.
IX.Finansējuma saņēmējam pieejamie maksājumi un maksāšanas kārtība
54.
Finansējuma saņēmējam ir pieejami šādi maksājumu veidi:
54.1.
avansa maksājums līdz 50% no projektam apstiprinātās finansējuma summas;
54.2.
viens vai vairāki starpposma maksājumi, kuru kopējā summa ir līdz 90% no projektam apstiprinātās finansējuma summas, ieskaitot saņemto avansa maksājumu;
54.3.
noslēguma maksājums, kas, ņemot vērā finansējuma saņēmējam izmaksāto avansa maksājumu un starpposma maksājumus, nepārsniedz projektam apstiprināto finansējuma summu.
55.
Finansējuma saņēmējs var saņemt maksājumus, ja izpildīti šādi nosacījumi:
55.1.
avansa maksājumu var saņemt, ja finansējuma saņēmējs ir iesniedzis Vides investīciju fondā avansa maksājuma pieprasījumu, kas sagatavots atbilstoši projekta līgumam pievienotajam paraugam un bankas garantiju;
55.2.
starpposma maksājumu var saņemt, ja finansējuma saņēmējs ir iesniedzis Vides investīciju fondā starpposma pārskatu par iepriekšējo projekta periodu un starpposma maksājuma pieprasījumu, kā arī pievienojis starpposma maksājuma pieprasījumā iekļautās attiecināmās izmaksas attaisnojošus dokumentus atbilstoši projekta līgumam un Vides investīciju fonds ir apstiprinājis starpposma pārskatu. Starpposma maksājumus finansējuma saņēmējs var saņemt ne biežāk kā vienu reizi ceturksnī;
55.3.
noslēguma maksājumu var saņemt, ja finansējuma saņēmējs ir iesniedzis Vides investīciju fondā noslēguma pārskatu un noslēguma maksājuma pieprasījumu, kā arī pievienojis noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautās attiecināmās izmaksas attaisnojošus dokumentus atbilstoši projekta līgumam un Vides investīciju fonds ir apstiprinājis noslēguma pārskatu.
56.
Atbildīgā iestāde veic maksājumu piecu darbdienu laikā, pamatojoties uz Vides investīciju fonda pozitīvu atzinumu par finansējuma saņēmēja iesniegto avansa maksājuma pieprasījumu (ja attiecināms) vai atzinumu par finansējuma saņēmēja iesniegto starpposma vai noslēguma maksājuma pieprasījumu un apliecinājumu par finansējuma saņēmēja starpposma vai noslēguma pārskata apstiprināšanu. Atbildīgā iestāde minēto termiņu var pagarināt par precizējumu un pieprasītās papildu informācijas izskatīšanai nepieciešamo laiku, bet ne ilgāk kā par piecām darbdienām.
X.Pārskatu iesniegšana un pārbaude
57.
Finansējuma saņēmējs starpposma vai noslēguma pārskatu iesniedz elektroniski kopā ar projekta līgumā minētajiem pamatojošajiem dokumentiem.
58.
Vides investīciju fonds pārbauda saņemto starpposma vai noslēguma pārskatu un projekta līgumā minētos pamatojošos dokumentus un 20 darbdienu laikā pieņem lēmumu par pārskata apstiprināšanu vai pieprasa finansējuma saņēmējam 10 darbdienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas iesniegt papildu informāciju vai precizēt pārskatu.
 
59.
Vides investīciju fonds 15 darbdienu laikā pēc papildu informācijas vai precizēta starpposma vai noslēguma pārskata saņemšanas rakstiski informē finansējuma saņēmēju par pārskata apstiprināšanu vai noraidīšanu.
60.
Ja finansējuma saņēmējs šajos noteikumos vai projekta līgumā noteiktajos termiņos neiesniedz Vides investīciju fondā starpposma vai noslēguma pārskatu, projekta līgumā minētos pamatojošos dokumentus vai Vides investīciju fonda pieprasīto papildu informāciju, atbildīgā iestāde, pamatojoties uz Vides investīciju fonda atzinumu, aptur maksājumus no finanšu instrumenta līdzekļiem līdz dienai, kad Vides investīciju fonds informē atbildīgo iestādi, ka finansējuma saņēmējs projekta līgumā noteiktajā kārtībā ir izpildījis visas saistības. Finansējuma saņēmējs projekta līgumā noteiktās saistības izpilda ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc šo noteikumu 5. punktā minētā termiņa beigām.
XI.Projektu īstenošanas kontrole un audits 
61.
Projektu īstenošanas kontrole un audits (turpmāk – projektu pārbaudes) šo noteikumu izpratnē ir:
61.1.
pārbaude par projekta īstenošanas progresu (turpmāk – projekta progresa pārbaude);
61.2.
izlases veida audits par pārskatos norādīto izdevumu atbilstību (turpmāk – izdevumu atbilstības pārbaude);
61.3.
izlases veida projekta īstenošanas pēcnovērtējums (turpmāk – projekta pēcnovērtējums).
62.
Vides investīciju fonds:
62.1.
katru gadu līdz 31. janvārim sagatavo šo noteikumu 61. punktā minēto kārtējā gadā veicamo projektu pārbaužu plānu, kas pamatojas uz nejaušo selektīvo atlases metodi;
62.2.
projekta progresa pārbaudē novērtē projekta progresa atbilstību plānotajam aktivitāšu ieviešanas grafikam un projekta īstenošanas nosacījumiem, kas noteikti projekta līgumā un šajos noteikumos. Ja nepieciešams, projekta progresa pārbaudi veic projekta īstenošanas vietā;
62.3.
izdevumu atbilstības pārbaudē novērtē finansējuma saņēmēja iesniegtajos pārskatos norādīto izdevumu atbilstību šajos noteikumos minētajām attiecināmajām izmaksām. Ja nepieciešams, izdevumu atbilstības pārbaudi veic projekta īstenošanas vietā;
62.4.
projekta pēcnovērtējumā novērtē projekta īstenošanas atbilstību projekta iesniegumā norādītajiem projektā sasniedzamajiem rezultātiem, kā arī novērtē projekta rezultātu ilgtspēju. Ja nepieciešams, projekta pēcnovērtējumu veic projekta īstenošanas vietā.
63.
Ja, veicot projektu izlases pārbaudi, atbildīgā iestāde  konstatē, ka attiecībā uz projektu pastāv šo noteikumu vai projekta līguma saistību neizpildes risks vai tiek konstatētas kļūdas vai nepilnības Vides investīciju fonda apstiprinātajā maksājumu pieprasījumā, atbildīgā iestāde aptur maksājumus un nosūta Vides investīciju fondam attiecīgu informāciju lēmuma pieņemšanai saskaņā ar projekta līgumu.
64.
Finansējuma saņēmējs nodrošina atbildīgajai iestādei, Vides investīciju fondam un tās pilnvarotiem auditoriem:
64.1.
pieeju ar projekta īstenošanu saistītajiem dokumentiem, tai skaitā projekta līgumam un grozījumiem, citiem projekta ietvaros noslēgtajiem līgumiem, darbu pieņemšanas un nodošanas aktiem, rēķiniem, maksājuma uzdevumiem, starpposma pārskatiem un noslēguma pārskatam, monitoringa pārskatiem un sasniegtos rezultātus apliecinošajai dokumentācijai (elektroniski);
 
64.2.
nepieciešamo dokumentu izrakstus un kopijas.
65.
Ar projekta īstenošanu saistītos dokumentus atbildīgā iestāde, Vides investīciju fonds, finansējuma saņēmējs un trešās personas, ar kurām finansējuma saņēmējs slēdzis līgumu par darbu veikšanu un kuras saņēmušas finanšu instrumenta finansējumu projekta ieviešanai, glabā 10 gadus no dienas, kad noslēdzies projekts.
XII.Konkursa īstenošanas uzraudzība un novērtēšana
66.
Vides investīciju fonds katru gadu līdz 31. janvārim sagatavo konkursa uzraudzības pasākumu plānu kārtējam gadam.
67.
Konkursa īstenošanas uzraudzība šo noteikumu izpratnē ir:
67.1.
finanšu instrumenta finansējuma izlietojuma atbilstības uzraudzība;
67.2.
Vides investīciju fonda finanšu audits;
67.3.
finanšu instrumenta darbības audits, vadības un kontroles sistēmas audits.
68.
Atbildīgā iestāde un Vides investīciju fonds nodrošina audita veicējam:
68.1.
pieeju ar finanšu instrumenta īstenošanu saistītajiem dokumentiem, tai skaitā projektu līgumiem un grozījumiem projektu līgumos, starpposma pārskatiem un noslēguma pārskatiem (elektroniski);
68.2.
nepieciešamo dokumentu izrakstus un kopijas.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-1792 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-1792 Nr]
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Sabiedrības izpratnes veicināšana par klimatneitralitātes un klimatnoturības nozīmi un iespējām” iesnieguma veidlapa
2.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-1792 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-1792 Nr]
Administratīvās vērtēšanas kritēriji
3.
pielikums
Ministru kabineta
[22-TA-1792 Dt]
noteikumiem Nr.
[22-TA-1792 Nr]
Kvalitātes vērtēšanas kritēriji