24-TA-3173
Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas "Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija" īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda vadības likuma 15. panta 12. punktu
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.–2029. gada perioda programmas “Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” (turpmāk – programma):
1.1.
mērķi, pieejamo finansējumu un sasniedzamos rezultātus;
1.2.
programmas apsaimniekotāju un iepriekš noteiktā projekta “Vēsturiski piesārņotās vietas sanācija Aizkrauklē” (turpmāk - projekts) īstenotāju;
1.3.
programmas un projekta atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus.
2.
Programmas mērķis ir uzlabot vides kvalitāti vēsturiski piesārņotajā vietā Aizkrauklē un samazināt riskus cilvēku veselībai.
3.
Programmas izmaksu attiecināmības termiņš ir no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 3. decembrim.
4.
Kopējais pieejamais programmas finansējums ir 14 470 588 Šveices franku ekvivalentu euro pēc Latvijas bankas publicētā euro atsauces kursa, ko veido Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15 procentu apmērā – 2 170 588 Šveices franku ekvivalentu euro pēc Latvijas bankas publicētā euro atsauces kursa un Šveices ieguldījuma līdzfinansējums 85 procentu apmērā – 12 300 000 Šveices franku ekvivalentu euro pēc Latvijas bankas publicētā euro atsauces kursa.
5.
Programma ietver:
5.1.
projektu, kuru īsteno Valsts vides dienests (turpmāk – projekta īstenotājs) partnerībā ar Aizkraukles novada pašvaldību (turpmāk – projekta partneris);
5.2.
programmas vadības aktivitātes.
6.
Programmā plānots sasniegt šo noteikumu pielikumā norādītos rezultāta un iznākuma rādītājus.
7.
Programmas apsaimniekotājs ir Klimata un enerģētikas ministrija.
8.
Programmas apsaimniekotājs izveido vadības komiteju, kas darbojas atbilstoši programmas apsaimniekotāja izstrādātam vadības komitejas nolikumam. Vadības komitejas sastāvā kā locekļus ar balsstiesībām iekļauj vienu programmas apsaimniekotāja pārstāvi, vienu Enerģētikas un vides aģentūras pārstāvi un vienu Finanšu ministrijas kā vadošās iestādes pārstāvi. Vadības komitejas sastāvā kā locekļus bez balsstiesībām iekļauj Latvijas un Šveices sadarbības programmas biroja, projekta īstenotāja un projekta partnera pārstāvi. Latvijas un Šveices sadarbības programmas birojam ir veto tiesības. Vadības komitejas priekšsēdētājs un priekšsēdētāja vietnieks ir programmas apsaimniekotāja pārstāvis.
II.Programmas un iepriekš noteiktā projekta atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumi
9.
Programmas ietvaros atbalstāmas ir šādas darbības:
9.1.
programmas administrēšana;
9.2.
vadības komitejas sēžu organizēšana;
9.3.
ekspertu (t.sk. ārvalstu) piesaiste;
9.4.
pieredzes, zināšanu un labās prakses apmaiņas pasākumi;
9.5.
programmas auditu un pārbaužu veikšana, izvērtējumu nodrošināšana;
9.6.
programmas publicitātes pasākumi;
9.7.
citas darbības, kuras ir noteiktas programmas līgumā.
10.
Projekta ietvaros atbalstāmas ir šādas darbības:
10.1.
projekta administrēšana;
10.2.
piemērotāko sanācijas metožu testēšana;
10.3.
piesārņojuma avota likvidācija;
10.4.
sanācijas procesā piesārņoto materiālu apsaimniekošana, ja, to veicot, netiek gūti ieņēmumi;
10.5.
pēcsanācijas monitoringa tīkla izveide;
10.6.
pieredzes, zināšanu un labās prakses apmaiņas pasākumi;
10.7.
dokumentu izstrādāšana un informācijas apkopošana, lai analizētu projekta sasniedzamos rezultātu un iznākuma rādītājus;
10.8.
darbības, kas tieši saistītas ar projekta līgumā noteikto prasību izpildi;
10.9.
citas darbības, kas vērstas uz programmas vai projekta mērķa sasniegšanu un ko saskaņojušas Šveices institūcijas;
10.10.
projekta publicitātes pasākumi.
11.
Projekta izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 30. jūnijam un ir pamatotas ar izdevumus pamatojošiem dokumentiem un ir ievēroti šo noteikumu 13.1. un 13.2. apakšpunktā minētie nosacījumi. Programmas apsaimniekotājs var ierosināt programmas vadības komitejā lemt par projekta izmaksu attiecināmības termiņa pagarinājumu, nepārsniedzot šo noteikumu 3. punktā noteikto izmaksu attiecināmības termiņu.
12.
Programmas ietvaros attiecināmas ir izmaksas, kas radušās saistībā ar programmas ieviešanu, vadību un uzraudzību, kas nepārsniedz 10 procentus no programmas kopējā finansējuma:
12.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar programmas administrēšanas nodrošināšanu:
12.1.1.
personāla atlīdzības izmaksas (darba samaksa, sociālās garantijas un atvaļinājumi), kā arī obligāto veselības pārbaužu izmaksas, kas noteiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī programmas apsaimniekotāja iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu;
12.1.2.
audita, pārbaužu, izvērtējumu nodrošināšanas izmaksas;
12.1.3.
komunikācijas, reprezentācijas materiālu, rezultātu izplatīšanas pakalpojumu izmaksas;
12.1.4.
ekspertu (t.sk. ārvalstu) izmaksas;
12.1.5.
pasākumu, semināru t.sk., programmas vadības komitejas sanāksmju, komandējumu izmaksas;
12.1.6.
citu preču un pakalpojumu izmaksas, ja tās ir noteiktas programmas līgumā;
12.2.
netiešās attiecināmās izmaksas (tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar telpu nomu, komunālo pakalpojumu izmaksām, kancelejas preču, aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksām, un citas izmaksas, kas netieši saistītas ar programmas sagatavošanas un īstenošanas administrēšanu), kuras aprēķina kā vienotu likmi 10 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.
13.
Projekta attiecināmās izmaksas:
13.1.
projekta tiešās attiecināmās izmaksas:
13.1.1.
personāla atlīdzības izmaksas (darba samaksa, sociālās garantijas un atvaļinājumi), kā arī obligāto veselības pārbaužu izmaksas, kas noteiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzību, kā arī attiecīgās iestādes iekšējiem normatīvajiem aktiem par darba pienākumu veikšanu;
13.1.2.
projekta īstenošanā iesaistīto personu iekšzemes un ārvalstu komandējumu (darba braucienu) izmaksas saskaņā ar normatīvajos aktos par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi, noteiktajām izdevumu normām;
13.1.3.
sanāksmju organizēšanas izmaksas;
13.1.4.
ārējo ekspertīžu un pakalpojumu izmaksas;
13.1.5.
pilotprojekta izmaksas;
13.1.6.
sanācijas darbu (tai skaitā būvdarbu) izmaksas, kas apstiprinātas sanācijas darbu programmā;
13.1.7.
ar sanācijas darbu īstenošanu citu saistītu pakalpojumu izmaksas:
13.1.7.1.
inženiertehniskās uzraudzības (tai skaitā sanācijas darbu uzraudzības, būvuzraudzības, inženiertehnisko konsultāciju un izpētes) izmaksas;
13.1.7.2.
juridisko un citu konsultatīvo pakalpojumu izmaksas;
13.1.7.3.
pēcsanācijas monitoringa tīkla izveides izmaksas;
13.1.7.4.
jaunu iekārtu un aprīkojuma iegādes izmaksas;
13.1.8.
ar šo noteikumu 10.6. un 10.10. apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanu saistītās izmaksas:
13.1.8.1.
telpu noma;
13.1.8.2.
tulkošanas pakalpojumu izmaksas;
13.1.8.3.
pasākumā piesaistīto ekspertu iekšzemes un ārvalstu komandējumu izmaksas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi;
13.1.8.4.
citu piegāžu un pakalpojumu līgumu izmaksas, kas nepieciešamas pasākuma organizēšanai un nodrošināšanai;
13.1.8.5.
citas ar projekta pasākuma īstenošanu saistītās izmaksas, kas nav pretrunā ar šiem noteikumiem un nodrošina minētā projekta mērķa un rezultātu sasniegšanu;
13.2.
projekta īstenotāja netiešās attiecināmās izmaksas (tai skaitā izmaksas, kas saistītas ar telpu nomu, komunālo pakalpojumu izmaksām, kancelejas preču, aprīkojuma un programmatūras iegādes izmaksām, un citas izmaksas, kas netieši saistītas ar projekta administrēšanu), kuras aprēķina kā vienotu likmi 10 procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.
14.
Programmas ietvaros nav attiecināmas šādas izmaksas:
14.1.
parāda procenti, aizdevuma apkalpošanas maksas un nokavējuma nauda;
14.2.
maksa par finanšu transakcijām un citas finansiālas izmaksas, izņemot izmaksas, kas saistītas ar pārskatiem, kurus pieprasa Šveices institūcijas vai vadošā iestāde vai kuri noteikti piemērojamos tiesību aktos, un projekta līgumā noteikto finanšu pakalpojumu izmaksas;
14.3.
uzkrājumi zaudējumu segšanai vai iespējamo paredzamo saistību izpildei;
14.4.
zaudējumi, kas radušies valūtas kursa svārstību rezultātā;
14.5.
atgūstamais pievienotās vērtības nodoklis;
14.6.
izmaksas, ko sedz no citiem avotiem;
14.7.
naudas sodi, līgumsodi un tiesvedības izdevumi, izņemot gadījumu, ja tiesāšanās ir saistīta ar projekta ar projekta mērķu sasniegšanu;
14.8.
pārmērīgi vai nepamatoti izdevumi;
14.9.
revitalizācijas darbu izmaksas, kas nav saistītas ar vēsturiskā piesārņojuma sanācijas darbiem;
14.10.
visi maksājumi (tai skaitā avansa maksājumi) un izdevumi par faktiski veiktajām piegādēm, izpildītajiem darbiem un pakalpojumiem, kas sniegti ārpus projekta līgumā noteiktā izdevumu attiecināmības perioda;
14.11.
projekta sagatavošanas izmaksas;
14.12.
personālam izmaksātās prēmijas, piešķirtās balvas, dāvanas vai jebkurš cits gūtais labums, ja tas nav paredzēts ārējos normatīvajos aktos par atlīdzības noteikšanu par darba un amata pienākumu izpildi;
14.13.
nekustamā īpašuma iegādes izmaksas;
14.14.
transportlīdzekļu iegādes izmaksas;
14.15.
citas izmaksas, kas nav minētas šo noteikumu 12. un 13. punktā.
15.
Projekta ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās ir radušās projekta īstenotājam vai projekta partnerim un atbilst šādiem nosacījumiem:
15.1.
tās ir radušās šo noteikumu 11. punktā noteiktajā izmaksu attiecināmības periodā. Gadījumos, kad prece ir piegādāta vai pakalpojums ir sniegts pēdējā izdevumu attiecināmības perioda mēnesī, izmaksas ir attiecināmas, ja rēķins ir izrakstīts ne vēlāk kā nākamajā mēnesī pēc attiecināmības perioda beigām un samaksāts 30 kalendāro dienu laikā no rēķina izrakstīšanas dienas;
15.2.
tās ir samērīgas un nepieciešamas projekta īstenošanai un projekta mērķa sasniegšanai un ir iekļautas apstiprinātajā projekta budžetā;
15.3.
tās ir veiktas, ievērojot izmaksu lietderības, ekonomiskuma un efektivitātes principus;
15.4.
tās ir veiktas, ievērojot publiskā iepirkuma tiesisko regulējumu un īstenojot pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru (ja attiecināms);
15.5.
ir nodrošināta atsevišķa grāmatvedības analītiskā uzskaite par projektu, atbilstoši kodificējot visus ar projektu saistītos darījumus;
15.6.
tās ir norādītas projekta pārskatā un ir apliecinātas ar izdevumus pamatojošiem dokumentiem.
III.Komercdarbības atbalsta nosacījumi
16.
Šo noteikumu ietvaros projekta īstenotāja vai projekta partnera aktivitātēm netiek sniegts atbalsts, kas kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
17.
Ja projekta īstenošanas laikā vai piecus gadus pēc tā noslēguma pārskata apstiprināšanas projekta aktivitātes neatbilst šo noteikumu 16. punktā minētajam nosacījumam, projekta īstenotājam ir pienākums programmas apsaimniekotājam atmaksāt saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu no līdzekļiem, kas nav valsts atbalsts, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļas nosacījumiem.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
Pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-3173 Dt]
noteikumiem Nr.[24-TA-3173 Nr]
Programmas “Vēsturiski piesārņoto vietu sanācija” rezultāta un iznākuma rādītāju sasniedzamās vērtības
