Noteikumi

24-TA-1719
Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.2. pasākuma “RIS3 pētniecības un inovācijas centri” īstenošanas noteikumi
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu
 
I.Vispārīgie jautājumi
1.
Noteikumi nosaka:
1.1.
kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.2. pasākumu “RIS3 pētniecības un inovācijas centri” (turpmāk – pasākums);
1.2.
pasākuma mērķi;
1.3.
pasākumam plānoto un pieejamo finansējumu un nacionālā līdzfinansējuma likmi;
1.4.
prasības Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim;
1.5.
atbalstāmo darbību, izmaksu attiecināmības nosacījumus un komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus.
2.
Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1.
ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts – projekts, kas atbilst šādiem kritērijiem:
2.1.1.
projektu īsteno zinātniskā institūcija, kas atbilst šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai;
2.1.2.
projektā īstenojamās darbības atbilst šo noteikumu 2.2. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem;
2.2.
darbība, kurai nav saimnieciska rakstura, – pētniecības organizācijas pamatdarbība, kura neietilpst Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā noteiktajā darbības jomā un kuras izpausmes veidi ir šādi:
2.2.1.
publiska izglītība, lai vairotu un uzlabotu cilvēkresursu prasmes un kas tiek nodrošināta valsts izglītības sistēmas ietvaros un galvenokārt vai pilnībā ir valsts finansēta un uzraudzīta;
2.2.2.
tiek īstenota neatkarīga pētniecība un izstrāde ar mērķi gūt vairāk zināšanu un labāku izpratni, tostarp īstenota kopīga pētniecība un izstrāde, kad pētniecības organizācija vai pētniecības infrastruktūra iesaistās efektīvā sadarbībā. Pētniecības un izstrādes pakalpojumu sniegšana un pētniecība un izstrāde, ko veic uzņēmumu uzdevumā, netiek uzskatīta par neatkarīgu pētniecību un izstrādi;
2.2.3.
tiek veikta pētniecības rezultātu izplatīšana bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, tai skaitā izmantojot mācīšanu, brīvas piekļuves datubāzes, atklātas publikācijas vai atklātā pirmkoda programmatūru;
2.2.4.
zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības, ja:
2.2.4.1.
zinātības un tehnoloģiju pārneses darbības veic pētniecības organizācijas nodaļa vai pētniecības organizācijas meitas uzņēmums (tāda komercsabiedrība, kurā mātes uzņēmuma līdzdalības daļa pārsniedz 50 procentus vai kurā mātes uzņēmumam ir balsu vairākums un kura atbilst šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai), pētniecības organizācija kopīgi ar citām pētniecības organizācijām vai pētniecības organizācija ar trešajām pusēm, atklātā konkursā slēdzot līgumus par noteiktiem pakalpojumiem;
2.2.4.2.
visa peļņa no šādas darbības tiek atkal ieguldīta pētniecības organizācijas pamatdarbībā;
2.3.
ierobežotas jomas darbība – pētniecības organizācijas vai pētniecības infrastruktūras saimnieciskā pamatdarbība, kura atbilst šādiem kritērijiem:
2.3.1.
tā ir tieši saistīta ar pētniecības organizācijas vai pētniecības infrastruktūras darbību un izmantošanu ar saimniecisku darbību nesaistītā jomā;
2.3.2.
tai tiek patērēti tādi paši resursi (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks un pamatkapitāls) kā ar saimniecisku darbību nesaistītām pamatdarbībām;
2.3.3.
tai katru gadu piešķirtā finansiālā kapacitāte nepārsniedz 20 procentus no pētniecības organizācijas kopējās gada finansiālās vai laika resursu kapacitātes;
2.4.
materiālie aktīvi – aktīvi, kas atbilst Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Regula Nr. 651/2014) 2. panta 29. punktā noteiktajai definīcijai;
2.5.
nemateriālie aktīvi – aktīvi, kas atbilst Regulas Nr. 651/2014 2. panta 30. punktā noteiktajai definīcijai;
2.6.
pētniecības infrastruktūra – iekārtas, resursi un saistītie pakalpojumi, kas atbilst Regulas Nr. 651/2014 2. panta 91. punktā noteiktajai definīcijai;
2.7.
pētniecības infrastruktūras amortizācijas periods – projekta ietvaros modernizēto aktīvu lietderīgās lietošanas laiks, kuru nosaka atbilstoši noteikumiem par grāmatvedības uzskaites kārtību budžeta iestādēs;
2.8.
pētniecības organizācija – institūcija, kas atbilst Regulas Nr. 651/2014 2. panta 83. punktā noteiktajai definīcijai;
2.9.
projekta dzīves cikls – projekta ekonomiski derīgais laikposms, kas atbilst Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, 15. panta 2. punktā un I pielikumā noteiktajam projekta pārskata periodam; 
2.10.
tehniskā priekšizpēte – darbības, kas atbilst Regulas Nr. 651/2014 2.  panta 87. punktā noteiktajai definīcijai;
2.11.
zinātniskais personāls – atbilstoši zinātnisko darbību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem ievēlētie un Nacionālās Zinātniskās darbības informācijas sistēmas Zinātniskā personāla datubāzē iekļautie vadošie pētnieki, pētnieki un zinātniskie asistenti.
3.
Pasākuma mērķis ir atbalstīt tādas pētniecības infrastruktūras izveidi, pilnveidi vai attīstību, kas zinātniskajā institūcijā veicina izcilības centra attīstību kādā vai vairākās no Latvijas viedās specializācijas stratēģijas (Research and Innovation Strategy for Smart Specialization) (turpmāk arī – RIS3) jomām atbilstoši zinātniskās institūcijas sniegumam un stratēģiskajai specializācijai, paredzot Latvijas inovācijas sistēmas kapacitātes palielināšanu atbilstoši RIS3 stratēģijai.
4.
Pasākuma mērķa grupa ir:
4.1.
zinātnisko institūciju reģistrā reģistrētas valsts zinātniskās institūcijas;
4.2.
zinātniskais personāls.
5.
Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 42 468 679 euro (tostarp elastības finansējums – 6 698 385 euro), tai skaitā ERAF finansējums – 36 098 377 euro (tostarp elastības finansējums – 5 693 628 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 6 370 302 euro (tostarp elastības finansējums – 1 004 757 euro).
6.
Maksimālais attiecināmais ERAF finansējuma apmērs ir 85 procenti no projektam plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.
7.
Projektu iesniegumos pasākuma īstenošanai kopējo pasākuma pieejamo finansējumu plāno ne vairāk kā 35 770 294 euro apmērā, ko veido ERAF finansējums – 30 404 749 euro apmērā un valsts budžeta līdzfinansējums – 5 365 545 euro apmērā.
8.
Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1. janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram.
9.
Pasākuma ietvaros atbilstoši šo noteikumu 5. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzami šādi rādītāji un to sasniedzamās vērtības:
9.1.
iznākumu rādītāji:
9.1.1.
atbalstītajos pētniecības objektos strādājošie pētnieki, pilna laika ekvivalenta (PLE) izteiksmē – 755;
9.1.2.
pētniecības un inovāciju aprīkojuma nominālā vērtība - 31 851 509 euro.
9.2.
nacionālie rādītāji:
9.2.1.
finansējuma saņēmēja īstenoto Eiropas Savienības Ietvara programmas pētniecības un attīstības projektu un citu starptautisku pētniecības un attīstības pētījumu projektu zinātniskās institūcijas konkursa kārtībā iegūto pētniecības un attīstības projektu finansējums šiem projektiem - 122 972 403 euro;
9.2.2.
finansējuma saņēmēja pētniecības un attīstības līgumdarbu iegūtais finansējums, tai skaitā pētniecības un attīstības līgumdarbi ar komersantiem, publiskām personām (piemēram, valsts, pašvaldība, valsts augstskola, valsts zinātniskais institūts) un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziska persona, biedrība, nodibinājums) un ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas, kā arī finansējums, ko zinātniskā institūcija ieguvusi no starptautiskajiem pētniecības un attīstības līgumdarbiem - 73 923 868 euro.
10.
Pasākuma ietvaros Kohēzijas politikas fondu vadības un informācijas sistēmā finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj šādi RIS3 rādītāji katrā no RIS3 jomām sadalījumā pa labuma guvēju veidiem:
10.1.
tehniski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
10.2.
kapitālizdevumi – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);
10.3.
pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);
10.4.
pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);
10.5.
iesaistītais zinātniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits);
10.6.
iesaistītais zinātniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents);
10.7.
iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, skaits);
10.8.
iesaistītais zinātnes tehniskais personāls (tai skaitā jaunie zinātnieki, maģistranti, doktoranti un doktora grāda pretendenti, pilna laika ekvivalents).
11.
Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 10. punktā minēto informāciju iesniedz kopā ar maksājumu pieprasījumu vai 10 darba dienu laikā pēc atbildīgās iestādes pieprasījuma.
12.
Pasākumu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.
13.
Pasākuma ietvaros atbalstu piešķir granta veidā.
14.
Pasākuma ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).
15.
Pasākuma ietvaros tiek atbalstīti ar saimniecisku darbību nesaistīti un kombinēta atbalsta  pētniecības infrastruktūras attīstības projekti, tai skaitā starpdisciplināri projekti, kas sniedz ieguldījumu Latvijas viedās specializācijas stratēģijā noteikto tautsaimniecības transformācijas virzienu un izaugsmes prioritāšu īstenošanā un specializācijas jomu attīstībā:
15.1.
zināšanu ietilpīga bioekonomika;
15.2.
biomedicīna, medicīnas tehnoloģija, biofarmācija un biotehnoloģija;
15.3.
viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas;
15.4.
viedā enerģētika;
15.5.
informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
II.Prasības projekta iesniedzējam, finansējuma saņēmējam un projekta sadarbības partnerim
16.
Projekta iesniedzējs iesniedz sadarbības iestādē vienu projekta iesniegumu un projektu īsteno individuāli vai sadarbībā ar citu zinātnisko institūciju.
17.
Projekta iesniedzējs, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas kļūst par finansējuma saņēmēju, ir:
17.1.
Daugavpils Universitāte;
17.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūts;
17.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partnerus – Agroresursu un ekonomikas institūtu un Dārzkopības institūtu;
17.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūts, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partneri – Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centru;
17.5.
Latvijas Universitāte, kas projekta īstenošanā iesaista sadarbības partnerus – Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūtu un Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtu;
17.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūts;
17.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūts “Silava”;
17.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR";
17.9.
Rīgas Stradiņa universitāte;
17.10.
Rīgas Tehniskā universitāte;
17.11.
Ventspils Augstskola;
17.12.
Vidzemes Augstskola.
18.
Katram projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim plānotais kopējais attiecināmais finansējums nepārsniedz:
18.1.
Daugavpils Universitātei – 1 236 165 euro;
18.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūtam – 1 142 223 euro;
18.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei – 3 073 679 euro, tostarp:
18.3.1.
Agroresursu un ekonomikas institūtam kā sadarbības partnerim –  741 921 euro;
18.3.2.
Dārzkopības institūtam kā sadarbības partnerim – 404 546 euro.
18.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūtam – 6 480 775 euro, tostarp Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centram kā sadarbības partnerim – 1 610 361 euro;
18.5.
Latvijas Universitātei – 13 678 932 euro, tostarp:
18.5.1.
Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūtam kā sadarbības partnerim – 2 419 622 euro;
18.5.2.
Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtam kā sadarbības partnerim – 1 170 582 euro.
18.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtam – 1 189 604 euro;
18.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūtam “Silava” – 2 581 083 euro;
18.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskajam institūtam “BIOR” – 757 935 euro;
18.9.
Rīgas Stradiņa universitātei – 3 018 248 euro;
18.10.
Rīgas Tehniskajai universitātei – 8 356 531 euro;
18.11.
Ventspils Augstskolai – 481 411 euro;
18.12.
Vidzemes Augstskolai – 472 093 euro.
19.
Katram projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim pieejamais kopējais attiecināmais finansējums nepārsniedz:
19.1.
Daugavpils Universitātei – 1 041 190 euro;
19.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūtam – 962 065 euro;
19.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātei – 2 588 882 euro, tostarp:
19.3.1.
Agroresursu un ekonomikas institūtam kā sadarbības partnerim – 624 901 euro;
19.3.2.
Dārzkopības institūtam kā sadarbības partnerim – 340 739 euro;
19.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūtam – 5 458 593 euro, tostarp Latvijas Biomedicīnas pētījumu un studiju centram kā sadarbības partnerim – 1 356 366 euro;
19.5.
Latvijas Universitātei – 11 521 419 euro, tostarp:
19.5.1.
Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūtam kā sadarbības partnerim – 2 037 986 euro;
19.5.2.
Latvijas Universitātes Matemātikas un informātikas institūtam kā sadarbības partnerim –  985 952 euro.
19.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūtam – 1 001 973 euro;
19.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūtam “Silava” –  2 173 981 euro;
19.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskajam institūtam “BIOR” – 638 390 euro;
19.9.
Rīgas Stradiņa universitātei – 2 542 194 euro;
19.10.
Rīgas Tehniskajai universitātei – 7 038 495 euro;
19.11.
Ventspils Augstskolai – 405 480 euro;
19.12.
Vidzemes Augstskolai – 397 632 euro.
20.
Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams rezultāta rādītājs “Atbalstītajos pētniecības objektos strādājošie pētnieki, PLE izteiksmē”:
20.1.
Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 45;
20.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 18;
20.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 53;
20.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 65;
20.5.
Latvijas Universitātes projektā – vismaz 194;
20.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 16;
20.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūta “Silava” projektā – vismaz 34;
20.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” projektā – vismaz 13;
20.9.
Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 60;
20.10.
Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 236;
20.11.
Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 17;
20.12.
Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 4.
21.
Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams rezultāta rādītājs “pētniecības un inovāciju aprīkojuma nominālā vērtība”:
21.1.
Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 927 124 euro;
21.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 856 668 euro;
21.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 2 305 259 euro;
21.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 4 860 581 euro;
21.5.
Latvijas Universitātes projektā – vismaz 10 259 199 euro;
21.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 892 203 euro;
21.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūta “Silava” projektā – vismaz 1 935 812 euro;
21.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” projektā – vismaz 568 451 euro;
21.9.
Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 2 263 686 euro;
21.10.
Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 6 267 398 euro;
21.11.
Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 361 058 euro;
21.12.
Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 354 070 euro.
22.
Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams nacionālais rādītājs “finansējuma saņēmēja īstenoto Eiropas Savienības Ietvara programmas pētniecības un attīstības projektu un citu starptautisku pētniecības un attīstības pētījumu projektu zinātniskās institūcijas konkursa kārtībā iegūto pētniecības un attīstības projektu finansējums šiem projektiem”:
22.1.
Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 4 074 416 euro;
22.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 6 593 815 euro;
22.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 5 192 223 euro;
22.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 17 863 972 euro;
22.5.
Latvijas Universitātes projektā – vismaz 42 792 182 euro;
22.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 1 672 684 euro;
22.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūta “Silava” projektā – vismaz 3 751 695 euro;
22.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” projektā – vismaz 1 276 523 euro;
22.9.
Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 7 098 767 euro;
22.10.
Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 26 446 397 euro;
22.11.
Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 2 483 837 euro;
22.12.
Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 3 725 892 euro.
23.
Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams nacionālais rādītājs “finansējuma saņēmēja pētniecības un attīstības līgumdarbu iegūtais finansējums, tai skaitā pētniecības un attīstības līgumdarbi ar komersantiem, publiskām personām (piemēram, valsts, pašvaldība, valsts augstskola, valsts zinātniskais institūts) un citiem pasūtītājiem (piemēram, fiziska persona, biedrība, nodibinājums) un ieņēmumi no intelektuālā īpašuma tiesību nodošanas, kā arī finansējums, ko zinātniskā institūcija ieguvusi no starptautiskajiem pētniecības un attīstības līgumdarbiem”:
23.1.
Daugavpils Universitātes projektā – vismaz 2 366 008 euro;
23.2.
Elektronikas un datorzinātņu institūta projektā – vismaz 1 410 249 euro;
23.3.
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes projektā – vismaz 4 720 203 euro;
23.4.
Latvijas Organiskās sintēzes institūta projektā – vismaz 25 332 316 euro;
23.5.
Latvijas Universitātes projektā – vismaz 10 207 930 euro;
23.6.
Latvijas Valsts koksnes ķīmijas institūta projektā – vismaz 1 520 622 euro;
23.7.
Latvijas Valsts mežzinātnes institūta “Silava” projektā – vismaz 11 241 786 euro;
23.8.
Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta “BIOR” projektā – vismaz 2 347 037 euro;
23.9.
Rīgas Stradiņa universitātes projektā – vismaz 3 007 129 euro;
23.10.
Rīgas Tehniskās universitātes projektā – vismaz 9 138 271 euro;
23.11.
Ventspils Augstskolas projektā – vismaz 2 258 034 euro;
23.12.
Vidzemes Augstskolas projektā – vismaz 374 283 euro.
24.
Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu atbilstoši šajos noteikumos un  projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajām prasībām un iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu. Projekta iesniegumam projekta iesniedzējs pievieno:
24.1.
projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projekta kopējās izmaksas, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, pārsniedz 1 000 000 euro, atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem. Veicot izmaksu un ieguvumu analīzi, projekta iesniedzējs nodrošina, ka aprēķinātā projekta ekonomiskā ienesīguma norma ir lielāka par sociālo diskonta likmi un projekta ekonomiskā neto pašreizējā vērtība ir lielāka par nulli;
24.2.
vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanas pamatojumu un vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķinu (1. pielikums), ko veic atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā minētajai vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanas metodikai, ja plāno īstenot kombinēta atbalsta projektu;
24.3.
šo noteikumu 25. punktā minēto sadarbības līgumu, ja projekta īstenošanā tiek iesaistīts sadarbības partneris;
24.4.
šo noteikumu 26.7. apakšpunktā minēto ar Izglītības un zinātnes ministriju saskaņotu pētniecības infrastruktūras attīstības plānu;
24.5.
stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai.
25.
Projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē noslēdz sadarbības līgumu par projekta īstenošanu. Sadarbības līgumā papildus informācijai, kas noteikta normatīvajos aktos par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, iekļauj šādu informāciju:
25.1.
sadarbības mērķus un principus;
25.2.
pienākumu un atbildības sadalījumu projekta mērķu un rezultātu sasniegšanā;
25.3.
projekta finansējumu;
25.4.
projekta finanšu plūsmas nodrošināšanas kārtību;
25.5.
intelektuālā īpašuma tiesību sadales principus;
25.6.
sankcijas, ja netiek izpildītas sadarbības līgumā minētās saistības.
26.
Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim noteiktas šādas prasības:
26.1.
tā nodokļu parādu, valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu apmērs nepārsniedz 150 euro;
26.2.
tas sadarbības iestādei, atbildīgajai iestādei vai citai kompetentai institūcijai nav sniedzis nepatiesu informāciju saistībā ar Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanu;
26.3.
tas nav saņēmis un neplāno saņemt finansējumu no valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem vai citiem finanšu resursiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām vai pētniecības rezultātiem;
26.4.
ja projekta iesniedzējs un sadarbības partneris veic gan saimnieciskas darbības, gan darbības, kurām nav saimnieciska rakstura, tas nodala darbību veidus un to izmaksas, finansējumu un ieņēmumus tā, lai efektīvi novērstu saimnieciskās darbības šķērssubsidēšanu;
26.5.
projekta iesniedzējs un sadarbības partneris, kas atbilst pētniecības organizācijas definīcijai, nodala:
26.5.1.
ar saimniecisko darbību nesaistītu pamatdarbību (un ar to saistītās finanšu plūsmas) no saimnieciskās pamatdarbības;
26.5.2.
pamatdarbību un ar to saistītās finanšu plūsmas no pārējām zinātniskās institūcijas darbībām un ar tām saistītajām finanšu plūsmām.
26.6.
projekta iesniedzējs un sadarbības partneris iesniedz datus par tā rīcībā esošo un projekta ietvaros izveidoto vai iegādāto pētniecības infrastruktūru Nacionālajā zinātniskās darbības informācijas sistēmā;
26.7.
projekta iesniedzējs ne vēlāk ka 20 darbdienu laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijā saskaņošanai projektā paredzētās pētniecības infrastruktūras attīstības plānu, kurā tai skaitā ir:
26.7.1.
uzskaitīta visa projektā iegādājamā pētniecības infrastruktūra, kuras iegāde pārsniedz 100 000 euro vai 10 procentus no projekta kopsummas;
26.7.2.
pamatota projekta ietvaros attīstāmās pētniecības infrastruktūras nozīme zinātniskās institūcijas attīstības stratēģijas mērķu sasniegšanā stratēģiskās specializācijas jomās;
26.7.3.
pamatota ieguldījumu atbilstība 2019. gada zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma rekomendācijām;
26.7.4.
pamatota ieguldījumu atbilstība 2023. gada zinātniskās infrastruktūras kartējuma rekomendācijām.
27.
Ja Izglītības un zinātnes ministrija, izvērtējot 26.7. apakšpunktā minēto pētniecības infrastruktūras attīstības plānu, secina, ka to nepieciešams precizēt, Izglītības un zinātnes ministrija informē projekta iesniedzēju par nepieciešamajiem precizējumiem un atkārtota pētniecības infrastruktūras attīstības plāna iesniegšanas kārtību un termiņiem.
28.
Pasākuma ietvaros var īstenot šādus projektus:
28.1.
ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, ja finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris atbilst pētniecības organizācijas definīcijai un projekta ietvaros modernizēto infrastruktūru tās amortizācijas periodā izmanto šādu darbību īstenošanai:
28.1.1.
pētniecības organizācijas darbībai, kurai nav saimnieciska rakstura;
28.1.2.
ierobežotas jomas darbībai, ja labuma guvēja institūcijā saimnieciskajai pamatdarbībai piešķirtā kapacitāte nepārsniedz 20 procentus no attiecīgās infrastruktūras kopējās gada finansiālās vai laika resursu kapacitātes un pētniecības organizācijas rīcībā ir atbilstoša resursu vadības sistēma finanšu, personāla un pamatdarbības procesu uzskaitei;
28.1.3.
papildpakalpojumiem, tai skaitā ēdināšanas, autostāvvietu, kopēšanas un citiem pakalpojumiem, kurus sniedz pētniecībā nodarbinātam personālam, lai finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris īstenotu ar saimniecisku darbību nesaistītas pamatdarbības, ja minētie papildpakalpojumi neietekmē tirdzniecību starp Eiropas Savienības dalībvalstīm (pakalpojumi ir vietēji);
28.2.
kombinēta atbalsta projektu, kuru veido:
28.2.1.
ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta daļa, uz kuru attiecināmi ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta nosacījumi;
28.2.2.
ar saimniecisku darbību saistīta projekta daļa, kuras ietvaros modernizēto infrastruktūru tās amortizācijas periodā izmanto pētniecības organizācijas saimnieciskajā pamatdarbībā.
29.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta vai projekta daļas ietvaros modernizēto infrastruktūru izmanto, ievērojot šādus nosacījumus:
29.1.
pakalpojumu sniedz par pašizmaksu, neietverot to nolietojuma izmaksu daļu, kas tiek segta no publiskā finansējuma, un neiekļaujot uzcenojumu, ja pētniecības infrastruktūras lietotājs (trešā puse) ir zinātnisko institūciju reģistrā reģistrēta zinātniskā institūcija, kas atbilst pētniecības organizācijas definīcijai un pētniecības infrastruktūru izmanto ar saimniecisku darbību nesaistītas pamatdarbības veikšanai;
29.2.
pakalpojumu sniedz par tirgus cenu, ja pētniecības infrastruktūras lietotājs (trešā puse) pētniecības infrastruktūru izmanto saimnieciskās pamatdarbības veikšanai.
30.
Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris institūcijas finanšu vadības un grāmatvedības politikas aprakstā ietver kārtību, kādā institūcija nodrošina projekta atbilstību šo noteikumu 25. un 26. punktā minētajiem nosacījumiem.
III.Atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi
31.
Pasākuma  ietvaros atbalstāmas šādas darbības:
31.1.
projekta tehniski ekonomiskā priekšizpēte:
31.1.1.
projekta izmaksu un ieguvumu analīzes izstrāde, kas ietver finanšu analīzi, sociālekonomisko analīzi un jutīguma analīzi;
31.1.2.
pētniecības infrastruktūras pilnveides vai modernizācijas iepirkumu dokumentācijas izstrāde;
31.2.
pētniecības infrastruktūras attīstība:
31.2.1.
zinātniskās aparatūras, aprīkojuma, instrumentu komplektu, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju un citu materiālo aktīvu iegāde vai izveide, piegāde, uzstādīšana, testēšana un apkalpojošā personāla instruktāža, lai nodrošinātu zinātnisko institūciju attīstības stratēģijās noteikto virzienu attīstību;
31.2.2.
ar pētniecības infrastruktūras izveidi vai iegādi saistītie pakalpojumi, tai skaitā materiālo aktīvu demontāža un pārvietošana;
31.2.3.
nemateriālo aktīvu iegāde vai izveide;
31.3.
komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana, tai skaitā minimālās stratēģiski svarīgo projektu komunikācijas aktivitātes, nodrošinot projekta komunikācijas plāna izstrādi un īstenošanu, kas paredz vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākuma īstenošanu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai. Visās stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas aktivitātēs (īpaši, plašāka mēroga publicitātes pasākumi, preses relīzes) finansējuma saņēmējs nodrošina ciešu sadarbību ar Izglītības un zinātnes ministriju, nodrošinot savlaicīgu publicitātes informāciju, kā arī  sadarbību ar Eiropas Komisijas pārstāvniecību Latvijā;
31.4.
projekta vadība un īstenošana.
32.
Projekta īstenošanas rezultātā finansējuma saņēmējs nodrošina finansējuma saņēmēja attīstības stratēģijā noteikto virzienu attīstību:
32.1.
cilvēkresursu attīstība pasākumā attīstāmās infrastruktūras pētniecības jomās (tai skaitā, bet ne tikai - personāla skaita, kas strādā ar modernizētu aparatūru, pieaugums);
32.2.
zinātniskās kapacitātes un konkurētspējas attīstība, ko raksturo viens vai vairāki šādi rezultāta rādītāji:
32.2.1.
zinātnisko rakstu skaita pieaugums Web of Science datubāzēs un Scopus žurnālos;
32.2.2.
pētniecībai paredzētā ārvalstu finansējuma īpatsvara pieaugums;
32.2.3.
sekmības rādītāja (procentos) pieaugums, lai piedalītos Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programmu un tehnoloģiju ierosmju ietvaros izsludinātajos konkursos.
33.
Projekta ietvaros ir attiecināmas šādas izmaksas:
33.1.
tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar projekta darbību īstenošanu un nepieciešamas projekta rezultātu sasniegšanai, un šī saistība ir skaidri saprotama un pierādāma;
33.2.
netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta darbību īstenošanai un projekta rezultātu sasniegšanai.
34.
Pasākuma ietvaros ir attiecināmas šādas projekta tiešās attiecināmās izmaksas:
34.1.
projekta tehniskās priekšizpētes izmaksas:
34.1.1.
projekta izmaksu un ieguvumu analīzes izstrādes izmaksas;
34.1.2.
pētniecības infrastruktūras pilnveides vai modernizācijas iepirkumu dokumentācijas izstrādes izmaksas;
34.2.
projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību, tai skaitā minimālās stratēģiski svarīgo projektu komunikācijas pasākumu, nodrošināšanas izmaksas saskaņā ar regulas Nr.  2021/1060 47. un 50. pantu un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā šo noteikumu 31.3. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai. Ja projektam sniegtais atbalsts ir uzskatāms par komercdarbības atbalstu, publicitātes izmaksas var būt attiecināmas projekta ietvaros, taču publiskā finansējuma piešķiršana tam nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un publicitātes izmaksas nevar segt saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 53. pantu;
34.3.
pētniecības infrastruktūras attīstības izmaksas:
34.3.1.
zinātniskās aparatūras, aprīkojuma, instrumentu komplektu, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas infrastruktūras, tostarp savietojamības ar pētniecības informācijas pārvaldības sistēmu nodrošināšana, un citu materiālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas;
34.3.2.
nemateriālo aktīvu iegādes vai izveides izmaksas, ja darījums ir veikts konkurences apstākļos un nav bijis slepenu norunu;
34.3.3.
ar pētniecības infrastruktūras izveidi vai iegādi saistītās pakalpojumu izmaksas:
34.3.3.1.
materiālo aktīvu piegādes, uzstādīšanas, testēšanas, kalibrēšanas, standartizācijas, validācijas un aprobācijas izmaksas un apkalpojošā personāla instruktāžas izmaksas, kas nav uzturēšanas izmaksas un kas ir saistītas ar ilgtermiņa ieguldījuma (materiālo aktīvu) sagatavošanu izmantošanai paredzētajiem mērķiem līdz brīdim, kad to nodod ekspluatācijā;
34.3.3.2.
materiālo aktīvu demontāžas, pārvietošanas un ar pētniecības rezultātu atkārtojamības nodrošināšanu saistītu pakalpojumu izmaksas;
34.4.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas), ievērojot šādus nosacījumus:
34.4.1.
finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projekta vadības personāls uz darba līguma pamata ir nodarbināts projektā normālo darba laiku vai nepilnu darba laiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, attiecīgi veicot projekta vadības personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 procentu noslodze;
34.4.2.
projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām tiek plānots finansējums līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Vienlaikus projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas kopsummā sastāda ne vairāk kā 5 procentus no projekta kopējām izmaksām;
34.5.
projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas). Ja īstenošanas personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāk kā 30 procentu noslodze noteiktā laikposmā (vismaz viens mēnesis);
34.6.
jaunu darba vietu radīšanai vai esošo darba vietu atjaunošanai nepieciešamā aprīkojuma (biroja mēbeles un tehnika, datorprogrammas un licences) iegādes izmaksas. Darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas, tai skaitā aprīkojuma uzturēšanas un remonta izmaksas, attiecināmas ne vairāk kā 3000 euro apmērā vienai darba vietai visā projekta īstenošanas laikā. Ja projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts normālo darba laiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas 100 procentu apmērā. Ja personāls ir nodarbināts nepilnu darba laiku vai daļlaiku, darba vietas aprīkojuma iegādes izmaksas ir attiecināmas proporcionāli slodzes procentuālajam sadalījumam;
34.7.
izmaksas horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" darbību īstenošanai, tai skaitā zīmju valodas tulku, vieglās valodas tulkošanas, reāllaika transkripcijas, subtitru nodrošināšanas pakalpojumu, pacēlāju, pandusu un indukcijas cilpu nomas izmaksas, ja tās ir nepieciešamas vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanai.
35.
Ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam un kombinēta atbalsta projekta ar saimniecisko darbību nesaistītajai daļai netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 34.4. un 34.5. apakšpunktā minētajām projekta tiešajām attiecināmajām personāla atlīdzības izmaksām.
36.
Pasākuma atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060), 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
37.
Projekta izmaksas ir attiecināmas:
37.1.
sākot ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu, ja īsteno ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu vai ar saimniecisko darbību nesaistītu kombinēta atbalsta projekta daļu, kā arī īstenojot šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētās tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības. Projekta iesniegumā neiekļauj un finansējumu nepiešķir pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē pabeigtām darbībām;
37.2.
pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ar sadarbības iestādi, ja īsteno ar saimniecisko darbību saistītu kombinēta atbalsta projekta daļu, izņemot šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētās tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības.
 
IV.Projekta īstenošanas nosacījumi
38.
Projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, kas noslēgta starp finansējuma saņēmēju un sadarbības iestādi, bet ne ilgāk kā līdz 2029. gada 30. novembrim.
39.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:
39.1.
projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem;
39.2.
nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumus saskaņā ar regulas 2021/1060 47. un 50. pantu un normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā un nodrošina izstrādātā stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plāna, kas paredz nodrošināt vismaz viena plašāka mēroga publicitātes pasākumu mediju intereses un sabiedrības uzmanības piesaistīšanai, izpildi un iesniedz stratēģiski svarīgā projekta komunikācijas plānu informācijai atbildīgajā iestādē;
39.3.
veic ar projekta īstenošanu saistītu datu uzskaiti, uzkrāj datus par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "sieviešu skaits atbalsta saņēmēju vidū";
39.4.
ne retāk kā reizi trijos mēnešos savā tīmekļvietnē ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanas gaitu;
39.5.
nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju.
40.
Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris:
40.1.
nodrošina projekta īstenošanas finanšu plūsmas un darbību veidu skaidru nodalīšanu no citu finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera darbību finanšu plūsmām un darbību veidiem, tai skaitā novēršot dubultā finansējuma risku un pārklāšanos ar citiem valsts un ārvalstu finanšu instrumentiem;
40.2.
projekta ietvaros nepieciešamos ārpakalpojumus pērk atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izvērtējot iespējas iepirkumiem piemērot sociāli atbildīgu publisko iepirkumu un inovatīvu publisko iepirkumu. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums);
40.3.
nodrošina interešu konflikta neesamību saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. panta prasībām un normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, izstrādā nosacījumus, kā tie pārliecinās par interešu konflikta neesamību, tostarp identificē apstākļus, kuri izraisa vai var izraisīt interešu konfliktu, kas rada apdraudējumu vai kaitējumu projekta īstenošanā, nosaka veicamos pasākumus un izstrādā darbības plānu interešu konflikta preventīvai novēršanai un gadījumiem, kad interešu konflikts ir atklāts, kā arī paraksta interešu konflikta neesamības apliecinājumu;
40.4.
ieguldījumus veic infrastruktūrā, ja tā ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera īpašumā vai tā ir valsts vai atvasinātas publiskas personas manta, kas ir finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera valdījumā vai lietojumā uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem pēc noslēguma maksājuma veikšanas. Valdījuma vai lietošanas tiesības ir reģistrētas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā;
40.5.
informācijas komunikācijas tehnoloģiju ieguldījumu gadījumā pārliecinās, vai ieguldījumi plānoti publiskās pārvaldes īpašumā esošajos digitālajos risinājumos, tai skaitā īpašumā atrodas pirmkodi, intelektuālā īpašuma tiesības, risinājuma modificēšanas tiesības, lai novērstu gadījumus, kad tiek kropļota konkurence, veicot publiskus ieguldījumus kāda konkrēta komersanta īpašumā.
41.
Ja pasākuma ietvaros īstenotais ar saimniecisko darbību nesaistītais projekts kļūst par projektu, kurš ir saistīts ar saimniecisko darbību un kuram piešķirtais atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta iesniedzējam vai sadarbības partnerim ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
42.
Lai atbalsts infrastruktūrai ar saimniecisko darbību nesaistīta projekta ietvaros netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts, infrastruktūrā pamatlīdzekļu un ilgtermiņa ieguldījumu amortizācijas periodā ir pieļaujams veikt papildinošu saimniecisko darbību ne vairāk kā 20 procentu apmērā no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē un ir pieļaujams sniegt papildpakalpojumus. Ar papildinošu saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiāli, aprīkojums, darbaspēks, pamatkapitāls) apjomu kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām. Ar papildpakalpojumiem saprot tādus pakalpojumus infrastruktūrā, kurus galvenokārt izmanto tikai ar saimniecisko darbību nesaistītai darbībai un kuriem pašiem par sevi nebūtu ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū.
43.
Sadarbības iestāde saskaņā ar atbildīgās iestādes izstrādāto papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzības metodiku nodrošina veikto investīciju atbilstības uzraudzību visā projekta dzīves ciklā. Finansējuma saņēmējs visā projekta dzīves ciklā ik gadu sagatavo pārskatu par papildinošas saimnieciskās darbības apjomu un nodrošina šajā punktā minēto pārskatu un aprēķinus pamatojošo dokumentu pieejamību papildinošas saimnieciskās darbības uzraudzībai. Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka ir pārsniegts 20 procentu ierobežojums no infrastruktūras gada jaudas platības, laika vai finanšu izteiksmē vai ka veiktās investīcijas tiek izmantotas citai saimnieciskai darbībai, kas nav uzskatāma par papildinošu saimniecisku darbību, tas saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā iesniedz sadarbības iestādē ziņojumu par konstatēto pārkāpumu.
44.
Projekta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
V.Kombinēta atbalsta projekta īstenošanas nosacījumi
45.
Publisko finansējumu ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas īstenošanai piešķir saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 26. pantu.
46.
Ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas maksimālais attiecināmais publiskā finansējuma apmērs saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 26. panta 6.  punktu ir 50 procenti.
47.
Ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu 50 procentu apmērā finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina no finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera rīcībā esošā saimnieciskās darbības rezultātā gūtā privātā finansējuma, kredītresursu līdzekļiem vai citiem privātiem finanšu resursiem, par kuriem nav saņemts nekāds publiskais atbalsts, tai skaitā nav saņemts valsts vai pašvaldību galvojums vai valsts vai pašvaldību kredīts ar atvieglotiem nosacījumiem.
48.
Īstenojot kombinēta atbalsta projektu, projekta iesniedzējs projekta iesniegumā atbilstoši šo noteikumu 1. un 2. pielikumam ietver:
48.1.
projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma atbalsta intensitātes un publiskā finansējuma apmēra aprēķinu;
48.2.
detalizētu projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķina pamatojumu, kurā:
48.2.1.
norāda informāciju par projekta ietvaros plānoto ieguldījumu sadali starp projekta iesniedzēju un vienu vai vairākiem sadarbības partneriem;
48.2.2.
norāda procentuālo apmēru, kādā materiālos un nemateriālos aktīvus finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris plāno izmantot ar saimniecisku darbību saistītām pamatdarbībām un ar saimniecisku darbību nesaistītām pamatdarbībām;
48.2.3.
veic šo noteikumu 33.2. apakšpunktā minēto netiešo izmaksu un 34.3.3. apakšpunktā minēto ar pētniecības infrastruktūras iegādi vai izveidi saistīto pakalpojumu izmaksu, 34.1. apakšpunktā minēto tehniskās priekšizpētes izmaksu, 34.2. apakšpunktā minēto projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksu  un ​34.4. un ​34.5. apakšpunktā minēto projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanas izmaksu vidējās svērtās ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas (procentos) un ar saimniecisku darbību saistītās projekta daļas (procentos) aprēķinu, ņemot vērā vidējo svērto procentuālo apmēru, kādā projekta ietvaros iegādātos vai izveidotos materiālos un nemateriālos aktīvus projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) plāno izmantot ar saimniecisku darbību nesaistītām pamatdarbībām;
48.2.4.
aprēķina projekta īstenošanai nepieciešamā privātā līdzfinansējuma apmēru atbilstoši šo noteikumu 2. pielikumā minētajai metodikai.
49.
Kombinēta atbalsta projektam publiskā finansējuma apmēru un publiskā finansējuma intensitāti nosaka, ņemot vērā šādus nosacījumus:
49.1.
ar saimniecisku darbību nesaistītajai projekta daļai, kuras ietvaros plānotos ieguldījumus paredzēts izmantot finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera ar saimniecisku darbību nesaistītajā pamatdarbībā vai ierobežotas jomas darbībā, piemēro ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta īstenošanas nosacījumus;
49.2.
ar saimniecisku darbību saistītajai projekta daļai, kuras ietvaros plānotos ieguldījumus paredzēts izmantot finansējuma saņēmēja vai sadarbības partnera saimnieciskajā pamatdarbībā, piemēro ieguldījumu atbalstu pētniecības infrastruktūrai, kuru piešķir saskaņā ar Regulas Nr. 651/2014 26. pantu;
49.3.
ar saimniecisku darbību nesaistītās projekta daļas ietvaros:
49.3.1.
ir atbalstāmas šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētās projekta tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības;
49.3.2.
ir attiecināmas šo noteikumu 34.1. apakšpunktā minētās projekta tehniskās priekšizpētes izmaksas, 34.3. apakšpunktā minētās pētniecības infrastruktūras attīstības izmaksas, 34.2. apakšpunktā minētās projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas  un 34.4. un 34.5. apakšpunktā minētās projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanas izmaksas;
49.4.
ar saimniecisku darbību saistītās projekta daļas ietvaros:
49.4.1.
nav atbalstāmas šo noteikumu 31.1. apakšpunktā minētās tehniskās priekšizpētes ietvaros atbalstāmās darbības un 31.3. apakšpunktā minētās komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu darbības;
49.4.2.
nav attiecināmas šo noteikumu 34.1. apakšpunktā minētās projekta tehniskās priekšizpētes izmaksas un 34.2. apakšpunktā minētās komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas pasākumu izmaksas;
49.5.
ir attiecināmas šo noteikumu 34.4. un 34.5. apakšpunktā minētās projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanas izmaksas, ja:
49.5.1.
izmaksas veido šo noteikumu 31.2.1. un 31.2.3. apakšpunktā apakšpunktā minēto un projekta saimnieciskās daļas ietvaros izveidoto vai iegādāto aktīvu vērtību;
49.5.2.
finansējuma saņēmējs ievēro šo noteikumu 50.1.3. apakšpunktā minētos stimulējošas ietekmes nosacījumus un darbības ir uzsāktas pēc projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē;
49.5.3.
izmaksu attiecināmo daļu nosaka, ņemot vērā šo noteikumu 48.2.3. apakšpunktā minēto aprēķinu;
49.6.
šo noteikumu 34.1. apakšpunktā minēto tehniskās priekšizpētes izmaksu un 34.2. apakšpunktā minēto projekta komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksu attiecināmo daļu, kas saistīta ar šo noteikumu 49.1. apakšpunktā minētās projekta daļas īstenošanu, nosaka, ņemot vērā šo noteikumu 48.2.3. apakšpunktā minēto aprēķinu.
50.
Finansēšanas nosacījumi kombinēta atbalsta projekta ar saimniecisko darbību saistītas projekta daļas ietvaros:
50.1.
finansējumu sniedz:
50.1.1.
pārredzamām atbalsta kategorijām dotācijas veidā atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 5. panta 2. punkta "a" apakšpunktam;
50.1.2.
šo noteikumu 31.1. , 31.2. ​​​​​​​ un 31.4. apakšpunktā ​​​​​​​ minētajām atbalstāmajām darbībām, ievērojot šo noteikumu 48., 49. punkta un 1. pielikuma ​​​​​​​nosacījumus;
50.1.3.
ja projekta iesniedzējs pamato projekta ietvaros plānotā publiskā finansējuma stimulējošo ietekmi atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. un 3. punkta nosacījumiem;
50.2.
nav atbalstāmas darbības un nozares, kas atbilst Regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punktā un 3. punkta "c" un "d" apakšpunktā noteiktajam;
50.3.
finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina Regulas Nr. 651/2014 26. panta 2. un 3. punktā noteikto nosacījumu izpildi.
51.
Ar saimniecisku darbību saistītas kombinēta atbalsta projekta daļas ietvaros:
51.1.
piešķirto publisko finansējumu neapvieno ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta atbalstu;
51.2.
piekļuve jaunizveidotai pētniecības infrastruktūrai ir nodrošināta vairākiem lietotājiem, un to piešķir pārredzamā un nediskriminējošā veidā. Komersantiem, kuri ir finansējuši vismaz 10 procentus no pētniecības infrastruktūras ieguldījumu izmaksām, var piešķirt privileģētu piekļuvi ar izdevīgākiem nosacījumiem atbilstoši Regulas Nr. 651/2014 26. panta 4. punktam. Lai novērstu pārmērīgu kompensāciju, nodrošina, ka šī piekļuve ir samērīga ar uzņēmuma daļu ieguldījumu izmaksās un attiecīgie nosacījumi ir publiskoti;
51.3.
publiskais atbalsts vienai pētniecības infrastruktūrai nepārsniedz Regulas Nr. 651/2014 4. panta 1. punkta "j" apakšpunktā noteikto paziņošanas robežvērtību.
Ministru prezidents V. Uzvārds
Ministrs V. Uzvārds
1.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-1719 Dt]
noteikumiem Nr.
[24-TA-1719 Nr]
1. pielikums "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana kopējā P&A sistēmā” 1.1.1.2. pasākuma “RIS3 pētniecības un inovācijas centri” īstenošanas noteikumi  kombinēta atbalsta projekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšana"
2.
pielikums
Ministru kabineta
[24-TA-1719 Dt]
noteikumiem Nr.
[24-TA-1719 Nr]
2.pielikums "Kombinēta atbalsta veida projekta, finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera apakšprojekta vidējās svērtās publiskā finansējuma intensitātes aprēķināšanas metodika"